22-TA-968: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas palielināšanu budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likuma “Par valsts budžetu 2022. gadam” 53. pantā noteikts, ka finanšu ministram ir tiesības palielināt šajā likumā noteikto apropriāciju budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” ar Covid-19 izplatību saistītā valsts apdraudējuma un tā seku novēršanas un pārvarēšanas pasākumiem un vienreizējām valsts budžeta investīcijām, palielināt šā likuma 8. pantā noteikto maksimālo valsts parādu 2022. gada beigās un paplašināt valdības rīcības pieļaujamās robežas valdības saistību izpildei, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas palielinājumu.
Ministru kabineta 2022. gada 22. marta sēdē izskatītā Informatīvā ziņojuma “Par priekšlikumiem pakāpeniskai finansējuma palielināšanai valsts aizsardzības spēju un iekšējās drošības stiprināšanai un aizsardzības budžeta pakāpeniskam pieaugumam”” 9. punktā noteikts, ka papildu nepieciešamais finansējums 2022. gadā vienreizējām investīcijām valsts aizsardzības spēju attīstības un iekšējās drošības stiprināšanas pasākumu īstenošanai saistībā ar plaša mēroga Krievijas militāro agresiju pret Ukrainu un pieaugošiem ģeopolitiskiem riskiem tiek nodrošināts, piemērojot likuma “Par valsts budžetu 2022. gadam” 53. pantā noteiktos nosacījumus.
Ministru kabineta 2022. gada 22. marta sēdē izskatītā Informatīvā ziņojuma “Par priekšlikumiem pakāpeniskai finansējuma palielināšanai valsts aizsardzības spēju un iekšējās drošības stiprināšanai un aizsardzības budžeta pakāpeniskam pieaugumam”” 9. punktā noteikts, ka papildu nepieciešamais finansējums 2022. gadā vienreizējām investīcijām valsts aizsardzības spēju attīstības un iekšējās drošības stiprināšanas pasākumu īstenošanai saistībā ar plaša mēroga Krievijas militāro agresiju pret Ukrainu un pieaugošiem ģeopolitiskiem riskiem tiek nodrošināts, piemērojot likuma “Par valsts budžetu 2022. gadam” 53. pantā noteiktos nosacījumus.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta “Par apropriācijas palielināšanu budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” (turpmāk – projekts) mērķis ir nodrošināt finansējumu vienreizējām valsts budžeta investīcijām valsts aizsardzības spēju attīstības un iekšējās drošības stiprināšanas pasākumu īstenošanai saistībā ar plaša mēroga Krievijas militāro agresiju pret Ukrainu un pieaugošiem ģeopolitiskiem riskiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Likumā “Par valsts budžetu 2022. gadam” valsts budžeta programmā 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” apstiprināta apropriācija 82 570 325 euro apmērā, lai nodrošinātu valsts pamatbudžeta apropriāciju līdzekļiem neparedzētiem izdevumiem saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumiem Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” valstiski īpaši nozīmīgiem pasākumiem, valsts pamatbudžeta apropriācijās neparedzētiem izdevumiem katastrofu un dabas stihiju seku novēršanai un to radīto zaudējumu kompensēšanai un citiem neparedzētiem gadījumiem.
Lai nodrošinātu finansējumu Covid-19 seku novēršanas un pārvarēšanas pasākumiem un vienreizējām valsts budžeta investīcijām, atbilstoši likuma “Par valsts budžetu 2022. gadam” 53. pantā noteiktajam, Ministru kabineta 2022. gada 7. janvāra rīkojumam Nr. 1 (prot. Nr. 1, 4. §) ar Finanšu ministrijas 2022. gada 12. janvāra rīkojumu Nr. 13 tika palielināta apropriācija budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” 300 000 000 euro apmērā.
Lai nodrošinātu Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākuma likumā noteikto laikā terminēto atbalsta pasākumu īstenošanu, atbilstoši šā likuma 3. pantā noteiktajam, Ministru kabineta 2022. gada 1. februāra rīkojumam Nr. 54 (prot. Nr. 5, 41. §) ar Finanšu ministrijas 2022. gada 9. februāra rīkojumu Nr. 69 un 22. februāra rīkojumu Nr. 100 tika palielināta apropriācija budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” 250 000 000 euro apmērā.
Līdz ar to, ņemot vērā atbalstīto apropriācijas palielinājumu, budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” kopumā apropriācija sasniegusi 632 570 325 euro.
Lai nodrošinātu finansējumu Covid-19 seku novēršanas un pārvarēšanas pasākumiem un vienreizējām valsts budžeta investīcijām, atbilstoši likuma “Par valsts budžetu 2022. gadam” 53. pantā noteiktajam, Ministru kabineta 2022. gada 7. janvāra rīkojumam Nr. 1 (prot. Nr. 1, 4. §) ar Finanšu ministrijas 2022. gada 12. janvāra rīkojumu Nr. 13 tika palielināta apropriācija budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” 300 000 000 euro apmērā.
Lai nodrošinātu Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākuma likumā noteikto laikā terminēto atbalsta pasākumu īstenošanu, atbilstoši šā likuma 3. pantā noteiktajam, Ministru kabineta 2022. gada 1. februāra rīkojumam Nr. 54 (prot. Nr. 5, 41. §) ar Finanšu ministrijas 2022. gada 9. februāra rīkojumu Nr. 69 un 22. februāra rīkojumu Nr. 100 tika palielināta apropriācija budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” 250 000 000 euro apmērā.
Līdz ar to, ņemot vērā atbalstīto apropriācijas palielinājumu, budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” kopumā apropriācija sasniegusi 632 570 325 euro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd ir jau pieņemta virkne Ministru kabineta rīkojumu, kā arī ir sagaidāmi papildu pieprasījumi no nozaru ministrijām saskaņā ar līdz šim pieņemtajiem Ministru kabineta konceptuālajiem lēmumiem saistībā ar izstrādātiem atbalsta pasākumiem Covid-19 izraisītās krīzes seku mazināšanai un noteikto aizliegumu un ierobežojumu radīto zaudējumu kompensējošiem pasākumiem, Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākuma likumā noteiktiem laikā terminētiem atbalsta pasākumiem, kā arī Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteiktā atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri izceļo no Ukrainas Krievijas Federācijas izraisītā bruņotā konflikta dēļ.
Līdz ar to, ar programmā 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” pieejamiem līdzekļiem nav iespējams nodrošināt finansējumu vienreizējām investīcijām valsts aizsardzības spēju attīstības un iekšējās drošības stiprināšanas pasākumu īstenošanai saistībā ar plaša mēroga Krievijas militāro agresiju pret Ukrainu un pieaugošiem ģeopolitiskiem riskiem.
Līdz ar to, ar programmā 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” pieejamiem līdzekļiem nav iespējams nodrošināt finansējumu vienreizējām investīcijām valsts aizsardzības spēju attīstības un iekšējās drošības stiprināšanas pasākumu īstenošanai saistībā ar plaša mēroga Krievijas militāro agresiju pret Ukrainu un pieaugošiem ģeopolitiskiem riskiem.
Risinājuma apraksts
Lai 2022. gadā varētu nodrošināt papildu nepieciešamo finansējumu vienreizējām investīcijām valsts aizsardzības spēju attīstības un iekšējās drošības stiprināšanas pasākumu īstenošanai saistībā ar plaša mēroga Krievijas militāro agresiju pret Ukrainu un pieaugošiem ģeopolitiskiem riskiem, Finanšu ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta rīkojuma projektu, paredzot palielināt apropriāciju budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” 62 511 546 euro apmērā. Minētais finansējums tiks piešķirts atbilstoši faktiskajai nepieciešamībai.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 22. marta sēdē izskatītajā informatīvajā ziņojumā “Par priekšlikumiem pakāpeniskai finansējuma palielināšanai valsts aizsardzības spēju un iekšējās drošības stiprināšanai un aizsardzības budžeta pakāpeniskam pieaugumam” noteikto 2022. gadā ir iespējams piešķirt papildus finansējumu gan aizsardzībai, gan iekšējai drošībai vienreizējām investīcijām un to finansēt uz valsts parāda pieauguma rēķina, jo šajā gadā ir spēkā izņēmumi no deficīta un parāda noteikumiem (Stabilitātes un izaugsmes pakta vispārējā izņēmuma klauzula).
Pamatojoties uz ministriju sniegto informāciju par veicamiem pasākumiem apdraudējuma (saistībā ar ģeopolitisko situāciju) novēršanai un tam nepieciešamo papildu finansējumu, 2022. gadā vienreizējām investīcijām pavisam kopā pieprasīti 62 511 546 euro, tajā skaitā:
Aizsardzības ministrijai 56 754 761 euro;
Ārlietu ministrijai 605 000 euro;
Iekšlietu ministrijai 3 997 785 euro;
Tieslietu ministrijai 1 154 000 euro.
Par konkrēti veicamajiem pasākumiem un īstenojamajiem projektiem ministrijas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos atsevišķus Ministru kabineta rīkojuma projektus par līdzekļu piešķiršanu no programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, pievienojot arī detalizētus skaidrojumus un aprēķinus.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 22. marta sēdē izskatītajā informatīvajā ziņojumā “Par priekšlikumiem pakāpeniskai finansējuma palielināšanai valsts aizsardzības spēju un iekšējās drošības stiprināšanai un aizsardzības budžeta pakāpeniskam pieaugumam” noteikto 2022. gadā ir iespējams piešķirt papildus finansējumu gan aizsardzībai, gan iekšējai drošībai vienreizējām investīcijām un to finansēt uz valsts parāda pieauguma rēķina, jo šajā gadā ir spēkā izņēmumi no deficīta un parāda noteikumiem (Stabilitātes un izaugsmes pakta vispārējā izņēmuma klauzula).
Pamatojoties uz ministriju sniegto informāciju par veicamiem pasākumiem apdraudējuma (saistībā ar ģeopolitisko situāciju) novēršanai un tam nepieciešamo papildu finansējumu, 2022. gadā vienreizējām investīcijām pavisam kopā pieprasīti 62 511 546 euro, tajā skaitā:
Aizsardzības ministrijai 56 754 761 euro;
Ārlietu ministrijai 605 000 euro;
Iekšlietu ministrijai 3 997 785 euro;
Tieslietu ministrijai 1 154 000 euro.
Par konkrēti veicamajiem pasākumiem un īstenojamajiem projektiem ministrijas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos atsevišķus Ministru kabineta rīkojuma projektus par līdzekļu piešķiršanu no programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, pievienojot arī detalizētus skaidrojumus un aprēķinus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
-
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
82 570 325
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
82 570 325
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
632 570 325
62 511 546
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
632 570 325
62 511 546
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-550 000 000
-62 511 546
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-550 000 000
-62 511 546
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-62 511 546
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
-62 511 546
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
2022. gadam finansējums budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” norādīts atbilstoši likumā “Par valsts budžetu 2022. gadam” apstiprinātajam kopā ar līdz šim veikto apropriācijas palielinājumu atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 7. janvāra rīkojumam Nr. 1 (prot. Nr.1, 4. §), 1.februāra rīkojumam Nr. 54 (prot. Nr.5, 41. §) un Finanšu ministrijas 12. janvāra rīkojumam Nr. 13, 9. februāra rīkojumam Nr. 69, 22. februāra rīkojumam Nr. 100.
Palielinot apropriāciju par 62,5 milj. euro, attiecīgi palielināsies valsts konsolidētā budžeta finansiālais deficīts.
Palielinot apropriāciju par 62,5 milj. euro, attiecīgi palielināsies valsts konsolidētā budžeta finansiālais deficīts.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
-
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi