Anotācija (ex-ante)

23-TA-1625: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Kārtība, kādā dzelzceļa ritekļus reģistrē Eiropas ritekļu reģistrā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Noteikumu projekts “Dzelzceļa ritekļu reģistrācijas Eiropas ritekļu reģistrā kārtība” (turpmāk – Projekts) izstrādāts, lai nodrošinātu gan Eiropas Komisijas 2018.gada 25.oktobra īstenošanas lēmuma (ES) 2018/1614, ar ko nosaka specifikācijas ritekļu reģistriem, kas minēti Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2016/797 47.pantā, un ar ko groza un atceļ Komisijas Lēmumu 2007/756/EK (turpmāk – Lēmums (ES) 2018/1614), gan arī Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 11.maija Direktīvas (ES) 2016/797 par dzelzceļa sistēmas savstarpēju izmantojamību Eiropas Savienībā (turpmāk – Direktīva (ES) 2016/797) attiecīgo prasību pārņemšanu, Eiropas Komisijas 2019.gada 16.maija īstenošanas regulas (ES) 2019/779, ar ko paredz sīki izstrādātus par ritekļu apkopi atbildīgo struktūru sertifikācijas sistēmas noteikumus saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu (ES) 2016/798 un atceļ Komisijas Regulu (ES) Nr.445/2011 (turpmāk – Regula (ES) 2019/779), atsevišķu prasību ieviešanu un Dzelzceļa likuma 31.panta pirmās daļas 13.punktā Ministru kabinetam dotā uzdevuma izpildi. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Pārņemt gan Lēmuma (ES) 2018/1614 normas, ko piemēro pēc valsts reģistra datu par ritekļiem pārsūtīšanas uz Eiropas ritekļu reģistru attiecībās ar privātpersonām un kas regulē ritekļu reģistrāciju šajā reģistrā, gan Direktīvas (ES) 2016/797 prasības, kas saistītas ar ritekļu reģistrāciju Eiropas ritekļu reģistrā un vēl nav pārņemtas, kā arī ieviest Regulas (ES) 2019/779 prasības attiecībā uz par tehnisko apkopi atbildīgās struktūrvienības pienākumiem un Eiropas ritekļu reģistrā iekļautajiem datiem par ritekli, ja tā mainās vai tai tiek atsaukts sertifikāts.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Lēmuma (ES) 2018/1614 7.panta 1.punkts paredz, ka Eiropas Savienības Dzelzceļu aģentūra izveido un uztur Eiropas ritekļu reģistru.
No Lēmuma (ES) 2018/1614 8.panta 1.punkta izriet gan Eiropas Savienības dalībvalstu pienākums nodrošināt, ka reģistrēto ritekļu dati tiek pārsūtīti no valsts ritekļu reģistriem uz Eiropas ritekļu reģistru līdz 2021.gada 16.jūnijam, gan vienlaikus arī Eiropas Savienības Dzelzceļu aģentūras pienākums ar Eiropas Savienības dalībvalstu ritekļu reģistrācijas struktūrvienībām koordinēt pāreju no attiecīgo valstu ritekļu reģistriem uz Eiropas ritekļu reģistru un nodrošināt IT vides pieejamību.
Konkrētas Eiropas Savienības dalībvalsts veikto ritekļu reģistrāciju kopumu sauc par attiecīgās Eiropas Savienības dalībvalsts ritekļu reģistru. Valsts dzelzceļa administrācija izraudzīta par iestādi Latvijā, kas atbild par ierakstu veikšanu valsts ritekļu reģistrā un tā atjaunināšanu, un par to tika paziņots Eiropas Komisijai. 
Valsts dzelzceļa administrācija un Eiropas Savienības Dzelzceļu aģentūra ir vienojušās, ka valsts reģistrā esošo datu par ritekļiem pārsūtīšana uz Eiropas ritekļu reģistru tiek uzsākta 2024.gada martā, lai izpildītu Lēmuma (ES) 2018/1614 8.panta 1.punkta prasības. Datu pārsūtīšanas process pilnībā ir pabeigts 2024.gada jūnija sākumā. Lēmuma (ES) 2018/1614 8.panta 5.punkts paredz, ka no 2024.gada 16.jūnija visas Eiropas Savienības dalībvalstis izmanto tikai ritekļu centralizēto reģistrācijas funkciju. Saskaņā ar Lēmuma (ES) 2018/1614 7.panta 2.punktu no minētā datuma Eiropas ritekļu reģistrs ir centralizēts reģistrs un visiem lietotājiem nodrošina harmonizētu saskarni ritekļu aplūkošanai un reģistrācijai un datu pārvaldībai.         
Eiropas ritekļu reģistrā iekļautie dati ietver apkopotu informāciju par konkrētu ritekli (ražošanas dati, turētāja, īpašnieka un par tehnisko apkopi atbildīgās struktūrvienības identifikācijas dati, atļaujas ritekļa laišanai tirgū pieprasītāja izdotās "EK" verifikācijas deklarācijas dati, atļaujas ritekļa laišanai tirgū dati). Tomēr Eiropas ritekļu reģistrā esošie dati sniedz tikai tādu informāciju, kura nepieciešama vienīgi ritekļa ekspluatācijas jomā un kurai  piekļuve piešķirama Lēmumā (ES) 2018/1614 noteiktiem speciāliem subjektiem. Eiropas ritekļu reģistram var piekļūt un tajā iekļauto informāciju var attiecīgā apjomā izmantot savas darbības vajadzībām tikai šie speciālie subjekti, kuriem ir profesionāla interese, nevis jebkura persona.
Tieši ritekļa reģistrācija Eiropas ritekļu reģistrā sniedz iespēju, izmantojot tajā iekļautos datus, cita starpā pārbaudīt, kāds ir ritekļa reģistrācijas statuss (reģistrācija derīga, apturēta vai anulēta) attiecībā uz ritekļa ekspluatāciju, un arī identificēt konkrētam riteklim noteikto ritekļa turētāju un par tehnisko apkopi atbildīgo struktūrvienību, kas kā tādi ir reģistrēti šajā reģistrā katram riteklim. 
Šie Eiropas ritekļu reģistrā katram riteklim reģistrētie subjekti ir ritekļa ekspluatācijā atbildīgās personas, uz kurām ir Eiropas Savienības un nacionālajos tiesību aktos dzelzceļa drošības jomā un Eiropas Savienības dzelzceļa sistēmas savstarpējas izmantojamības jomā attiecinātie pienākumi un tiesības.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saistības pret Eiropas Savienību nosaka nodrošināt Lēmuma (ES) 2018/1614 noteikumu piemērošanu un izpildi. Ņemot vērā, ka Lēmumā (ES) 2018/1614 nav norādīts konkrēts adresāts, šāda lēmuma adresāts ir visas Eiropas Savienības dalībvalstis un tas ir saistošs ikvienai Eiropas Savienības dalībvalstij. Tomēr, lai tikai Eiropas Savienības dalībvalstij saistošā lēmumā ietvertos nosacījumus Latvijā piemērotu attiecībās ar privātpersonām, tie jāpārņem privātpersonām saistošos nacionālajos tiesību aktos.
Šobrīd nav pārņemtas nacionālajā tiesību sistēmā no Lēmuma (ES) 2018/1614 izrietošās tiesību normas, kas piemērojamas pēc valsts reģistrā esošo datu par ritekļiem pārsūtīšanas uz Eiropas ritekļu reģistru attiecībās ar privātpersonām un kas regulē ritekļu reģistrāciju Eiropas ritekļu reģistrā. Savukārt, Direktīvas (ES) 2016/797 prasības, kas saistītas ar ritekļu reģistrāciju Eiropas ritekļu reģistrā, ir nepilnīgi pārņemtas Dzelzceļa likumā un Ministru kabineta 2020.gada 9.jūnija noteikumos Nr.374 “Dzelzceļa savstarpējās izmantojamības noteikumi”.
Vienlaikus ir nepieciešams ieviest arī Regulas (ES) 2019/779 prasības attiecībā uz riteklim noteiktās par tehnisko apkopi atbildīgās struktūrvienības pienākumiem un Eiropas ritekļu reģistrā iekļautajiem datiem par ritekli, ja šī struktūrvienība mainās vai tai tiek atsaukts sertifikāts.
Nav izpildīts Dzelzceļa likuma 31.panta pirmās daļas 13.punktā Ministru kabinetam dotais deleģējums.
Risinājuma apraksts
Projekts saturiski būtiski atšķiras no Ministru kabineta 2022.gada 29.marta noteikumiem Nr.200 "Dzelzceļa ritošā sastāva reģistrācijas kārtība", kas zaudēja spēku 2022.gada 1.novembrī, jo Projektā iekļautas no Lēmuma (ES) 2018/1614 izrietošās normas, kas piemērojamas attiecībās ar privātpersonām pēc valsts reģistrā esošo datu par ritekļiem pārsūtīšanas uz Eiropas ritekļu reģistru.
Projekts nosaka dzelzceļa ritošajā sastāvā ietilpstošo ritekļu reģistrācijas Eiropas ritekļu reģistrā Latvijā kārtību.
Projektu veido piecas nodaļas, tajā skaitā I nodaļa, kas satur vispārīgos jautājumus, un V nodaļa, kas satur noslēguma jautājumus.
Ar Projekta 2.punktu noteikts, ka Valsts dzelzceļa administrācija ir Latvijā atbildīga par ritekļu reģistrācijas iesniegumu izskatīšanu, tai ir piekļuve visiem Eiropas Savienības Dzelzceļu aģentūras izveidotajā un uzturētajā Eiropas ritekļu reģistrā iekļautajiem datiem un datu reģistrēšanas un atjaunināšanas šajā reģistrā tiesības.
Projekta 3.punkts nosaka ritekļa jaunas reģistrācijas Eiropas ritekļu reģistrā vispārīgos nosacījumus: piešķirta atļauja ritekļa laišanai tirgū, paredzēts ritekli ekspluatēt, saņemts un izvērtēts ritekļa turētāja attiecīgs ritekļa reģistrācijas iesniegums.
Projekta 5.punkts nosaka tos Eiropas Savienībā izmantot paredzētos ritekļus, kurus tomēr nereģistrē Eiropas ritekļu reģistrā. Tie ir tādi ritekļi, kuriem atļauja pirmo reizi piešķirta trešajā valstī un ko paredzēts izmantot Eiropas Savienībā kā daļu no kopējās 1520 mm dzelzceļa sliežu ceļu platuma sistēmas ritekļu parka, ja ritekļa turētāja reģistrācijas vieta nav Latvija.
Projekta 5.punktā paredzētais regulējums par ritekļiem, kas nav pakļauti reģistrācijai Eiropas ritekļu reģistrā,  izriet no Lēmuma (ES) 2018/1614 un Dzelzceļa likuma 43.panta septiņpadsmitās daļas attiecīgajām normām.
Lēmumā (ES) 2018/1614 norādītie ritekļa turētāja identifikācijas dati, kādi iesniedzami Eiropas ritekļu reģistrā, attiecas uz tādu subjektu, kurš nav fiziskā persona. Līdz ar to Eiropas Komisija ir prezumējusi, ka ritekļa turētājs var būt komercsabiedrība. Tādējādi ar reģistrācijas vietu saprot juridisko adresi, kurā ir sasniedzama un atrodas šīs komercsabiedrības valde.         
Projekta II nodaļā ir apvienotas tiesību normas, kas attiecas uz piekļuves tiesību Eiropas ritekļu reģistram piešķiršanu un šajā reģistrā iekļaujamo datu par ritekli iesniegšanas tiesībām. 
Projekta 6.punktā noteikta prasība ikvienam Projekta pielikumā minētajam subjektam, kas pieprasa piekļuvi Eiropas reģistram, vai lai to identificētu šajā reģistrā, iegūt uzņēmuma vai organizācijas kodu. Šādu subjekta identifikācijas kodu piešķir Eiropas Savienības Dzelzceļu aģentūra īpašā procedūrā, kuras apraksts kopā ar aktuālo šo kodu sarakstu ir pieejami šīs institūcijas tīmekļa vietnē. Tādi jautājumi kā uzņēmuma vai organizācijas kodu izveidošanas un piešķiršanas kārtība, subjekta identifikācijas datu atjaunināšanas kārtība un aktuālais šo kodu saraksts ir Eiropas Savienības Dzelzceļu aģentūras ekskluzīvā kompetencē. Līdz ar to ir nepieciešamas šādas informatīva rakstura norādes.
Projekta 7.punkts paredz, ka Valsts dzelzceļa administrācija izvērtē iesniegto pieprasījumu piekļuvei Eiropas ritekļu reģistram, pārbaudot vai personai ir tiesības pārstāvēt pieprasījuma iesniedzēju, vai pieprasījuma iesniedzējs ir šo noteikumu pielikumā minētais subjekts ar Eiropas Savienības Dzelzceļu aģentūras piešķirto uzņēmuma vai organizācijas kodu un vai pieprasījuma iesniedzēja identifikācijas dati sakrīt ar Eiropas Savienības Dzelzceļu aģentūras datiem. Šādu pieprasījumu iesniedz, aizpildot Eiropas Savienības Dzelzceļu aģentūras tīmekļa vietnē attiecīgu veidlapu, kurā norādīto plānots pārbaudīt, salīdzinot iesniegtajā pieprasījumā esošos datus ar citos reģistros pieejamajiem datiem, piemēram, Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra vestajos reģistros un Eiropas Savienības Dzelzceļu aģentūras izveidotajos un uzturētajos reģistros. Pieprasījuma iesniedzēju ir tiesības pārstāvēt arī tā pilnvarotajai personai. 
Ar organizācijas kodu saprot Eiropas Savienības Dzelzceļu aģentūras piešķirto identifikatoru Projekta pielikuma 1. vai 7.punktā minētajam subjektam, savukārt ar uzņēmuma kodu saprot Eiropas Savienības Dzelzceļu aģentūras piešķirto identifikatoru Projekta pielikuma 2., 3., 4., 5., 6., 8. vai 9.punktā minētajam subjektam.
No Projekta 8.punkta izriet, ka lietotāja kontu izveido un identifikācijas rīkus un Eiropas ritekļu reģistram piekļuves tiesības Valsts dzelzceļa administrācija piešķir tikai Projekta pielikumā minētajiem subjektiem un norādītajā apjomā, ja Projekta pielikuma 2., 3., 4., 5., 6., 8. vai 9.punktā minētā subjekta reģistrācijas vieta ir Latvija un tam piešķirts uzņēmuma kods vai Projekta pielikuma 1. vai 7.punktā minētajam subjektam piešķirts organizācijas kods, attiecīgo piekļuves tiesību pieprasītāja identifikācijas dati sakrīt ar Eiropas Savienības Dzelzceļu aģentūras datiem un personai ir tiesības pārstāvēt pieprasījuma iesniedzēju.  
No Dzelzceļa likuma 43.panta pirmās un otrās daļas izriet pārvadātāja pienākums pirms tas izmanto ritekli tajā izmantošanas telpā, kas norādīta atļaujā ritekļa laišanai tirgū, patstāvīgi vai sadarbībā ar dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāju veikt dažādas pārbaudes, kas saistītas ar ritekli, tajā skaitā, vai attiecīgais riteklis ir reģistrēts Eiropas ritekļu reģistrā. Līdz ar to vajadzīgajā apjomā piekļuves tiesības Eiropas ritekļu reģistra datiem piešķir pārvadātājam un dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājam, no kuriem ir atkarīga ritekļa, kas integrēts vilciena sastāvā, ekspluatācija Eiropas Savienības dzelzceļa sistēmā.   
Piekļuves tiesības Eiropas ritekļu reģistram piešķir arī kompetentajām iestādēm Latvijā (Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija un Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs), kas veic uzraudzību dzelzceļa drošības jomā. Savukārt, ritekļa turētājam un īpašniekam, par tehnisko apkopi atbildīgajai struktūrvienībai un "EK" verifikācijas deklarācijas izdevējam (atļaujas ritekļa laišanai tirgū pieprasītājam) piešķir piekļuves tiesības Eiropas ritekļu reģistram tikai attiecībā uz datiem par to ritekli, ar kuru ir saistīts tieši pats šīs subjekts. Tomēr par tehnisko apkopi atbildīgajai struktūrvienībai vai "EK" verifikācijas deklarācijas izdevējam (atļaujas ritekļa laišanai tirgū pieprasītājam) piešķirtās tiesības neattiecas uz piekļuvi datiem par tā ritekļa, ar kuru ir šāda tieša saistība, īpašnieku.        
Papildus piekļuves tiesībām Eiropas ritekļu reģistram tikai ritekļa turētājam, kas ir identificēts ar ritekļa turētāja marķējumu, ir arī ekskluzīvas tiesības iesniegt ritekļa reģistrācijas Eiropas ritekļu reģistrā iesniegumu Projekta 10.punktā minētajos gadījumos. Tādējādi iesniegt iesniegumu ritekļa reģistrācijai Eiropas ritekļu reģistrā vai tajā iekļauto datu izmaiņām var tikai šī ritekļa turētājs, kas ir identificēts ar ritekļa turētāja marķējumu, nevis vēl kāda cita persona. Līdz ar to attiecībā uz ritekļa turētāja marķējumu ir nepieciešamas informatīva rakstura norādes.  
Projekta 9.punkts ietver šīs nepieciešamās norādes, ka ritekļa turētāja marķējuma formāta prasības, ritekļa turētāja marķējuma piešķiršanas un atsaukšanas kārtība, ritekļa turētāja marķējuma reģistrs un izmaiņu reģistra datos veikšanas kārtība ir pieejami Eiropas Savienības Dzelzceļu aģentūras tīmekļa vietnē un ka ritekļa turētāja marķējumu drīkst izmantot, kad šī institūcija ir publicējusi to ritekļa turētāja marķējuma reģistrā.
Projekta III nodaļā ir apvienotas tiesību normas, kas nosaka ritekļu reģistrācijas Eiropas ritekļu reģistrā gadījumus un attiecas uz ritekļa reģistrācijas iesnieguma iesniegšanu. 
Projekta 10.punktā izsmeļoši norādīti ritekļa reģistrācijas Eiropas ritekļu reģistrā Latvijā gadījumi, tajā skaitā ritekļa jauna reģistrācija, kas saistīta ar tādu piešķirto atļauju ritekļa laišanai tirgū, kurā norādītā ritekļa izmantošanas telpa ir tikai vai arī Latvijas teritorija. Ar reģistrācijas Eiropas ritekļu reģistrā gadījumiem saprotami gadījumi, lai reģistrētu ritekli Eiropas ritekļu reģistrā vai veiktu šajā reģistrā iekļauto datu izmaiņas. 
Projekta 13.punkts nosaka ritekļa turētājam pienākumu pirms ritekļa reģistrācijas iesnieguma iesniegšanas nodrošināt, ka ir identificēts ar ritekļa turētāja marķējumu un ka ikviens subjekts, kuru nepieciešams norādīt attiecīgajā iesniegumā, ir identificēts ar uzņēmuma kodu.
Projekta 15.punkts paredz gadījumus, kad ritekļa jauna reģistrācija Eiropas ritekļu reģistrā veicama Latvijā.
Projekta 15.1. un 15.2.apakšpunktā paredzētais regulējums izriet no Lēmuma (ES) 2018/1614 un Dzelzceļa likuma 43.6 panta pirmās, otrās un trešās daļas attiecīgajām normām, saskaņā ar kurām, pirms ritekli izmanto pirmo reizi, to pēc tam, kad ir piešķirta atļauja laišanai tirgū, reģistrē Eiropas ritekļu reģistrā Latvijā, ja atļaujā laišanai tirgū norādītā ritekļa izmantošanas telpa aptver tikai Latvijas teritoriju vai nav izvēlēta ritekļa reģistrācija cita Eiropas Savienības dalībvalstī, kas arī ir ritekļa izmantošanas telpā.
Projekta 15.3.apakšpunktā paredzētais regulējums izriet no Lēmuma (ES) 2018/1614 attiecīgajām normām, saskaņā ar kurām var mainīt ritekļa Eiropas numuru un ritekļa reģistrācijas Eiropas Savienības dalībvalsti, pārreģistrējot citā izvēlētajā Eiropas Savienības dalībvalstī, kas ir atļaujā laišanai tirgū norādītajā ritekļa izmantošanas telpā, jau Eiropas ritekļu reģistrā kādā dalībvalstī reģistrētu ritekli un vienlaikus anulējot šī ritekļa iepriekšējo reģistrāciju. 
Projekta 15.4.apakšpunktā paredzētais regulējums izriet no Lēmuma (ES) 2018/1614 un Dzelzceļa likuma 43.5 panta septiņpadsmitās daļas attiecīgajām normām, saskaņā ar kurām Eiropas ritekļu reģistrā Latvijā būtu reģistrējami ritekļi, kuriem atļauja pirmo reizi piešķirta trešajā valstī (pirmo reizi nodoti ekspluatācijā trešā valstī) un ko paredzēts izmantot Eiropas Savienībā kā daļu no kopējās 1 520 mm dzelzceļa sistēmas ritekļu parka, ja ritekļa turētāja reģistrācijas vieta ir Latvija un Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija ir izdevusi atļauju ritekļa laišanai tirgū.
Projekta 15. un 19.punkts paredz, ka katrā no ritekļa reģistrācijas Eiropas ritekļu reģistrā gadījumiem (lai  reģistrētu ritekli Eiropas ritekļu reģistrā vai veiktu šajā reģistrā iekļauto datu izmaiņas), tiek iesniegts Valsts dzelzceļa administrācijai attiecīgs iesniegums, aizpildot noteikta parauga veidlapu Eiropas Savienības Dzelzceļu aģentūras tīmekļa vietnē.
Projekta 16.punkts attiecas uz minētās veidlapas lauku aizpildīšanu, lai reģistrētu ritekli Eiropas ritekļu reģistrā Latvijā vai Latvijā pārreģistrētu jau šajā reģistrā citā Eiropas Savienības dalībvalstī reģistrētu ritekli, un nosaka, ka ritekļa turētājs aizpilda veidlapā norādītos obligātos laukus.
Projekta 18.punkts paredz Eiropas ritekļu reģistrā reģistrēta ritekļa turētāja pienākumu, aizpildot un iesniedzot attiecīgu iesniegumu Eiropas Savienības Dzelzceļu aģentūras tīmekļa vietnē, nekavējoties ziņot Valsts dzelzceļa administrācijai par jebkādiem grozījumiem Eiropas ritekļu reģistrā Latvijā ievadītajos ritekļa reģistrācijas datos, tajā skaitā ziņot par ritekļa ekspluatācijas izbeigšanu tā izjaukšanas vai vairs nereģistrēšanas dēļ. Tas ir nepieciešams, lai iesniegtie ritekļa reģistrācijas dati ir aktuāli un precīzi.
No Projekta 19.punkta izriet, ka, lai veiktu Eiropas ritekļu reģistrā iekļauto datu izmaiņas, šajā reģistrā reģistrēts  ritekļa turētājs aizpilda tikai tos norādītos laukus, kuri attiecas uz atbilstošo ritekļa reģistrācijas Eiropas ritekļu reģistrā gadījumu.     
Projekta 20.punkts paredz, ka noteikta parauga veidlapa, kuru nepieciešams aizpildīt, iesniedzot Eiropas Savienības Dzelzceļu aģentūras tīmekļa vietnē Valsts dzelzceļa administrācijai iesniegumu ritekļa reģistrācijas Eiropas ritekļu reģistrā gadījumos, šajā tīmekļa vietnē ir pieejama pēc autentifikācijas veikšanas, kurai izmanto piešķirtos identifikācijas rīkus.
Projekta 21.punktā paredzētais regulējums izriet no Lēmuma (ES) 2018/1614 attiecīgajām normām, saskaņā ar kurām, ja ritekli pārreģistrē ar citu ritekļa Eiropas numuru citā Eiropas Savienības dalībvalstī, tad vienlaikus iesniedzams gan pieprasījums anulēt ritekļa reģistrāciju kompetentajai institūcijai tajā Eiropas Savienības dalībvalstī, kurā jau veikta ritekļa reģistrācija Eiropas ritekļu reģistrā, gan ritekļa jaunas reģistrācijas iesniegums kompetentajai institūcijai citā izvēlētā Eiropas Savienības dalībvalstī, kas ir atļaujā laišanai tirgū norādītajā ritekļa izmantošanas telpā. 
Projekta 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28. un 29.punktā iekļautas normas, kas nosaka, kuros Projekta 10.punktā minētajos ritekļa reģistrācijas Eiropas ritekļu reģistrā gadījumos un kādus dokumentus ir nepieciešams pievienot, iesniedzot Eiropas Savienības Dzelzceļu aģentūras tīmekļa vietnē attiecīgi aizpildītu veidlapu Valsts dzelzceļa administrācijai.
Projekta IV nodaļā ir apvienotas tiesību normas, kas attiecas uz ritekļa reģistrācijas iesnieguma izskatīšanu un ritekļa reģistrācijas veikšanu Eiropas ritekļu reģistrā. 
Projekta 32.punkts nosaka ritekļa reģistrācijas Eiropas ritekļu reģistrā gadījumos iesniegtā iesnieguma satura prasības.
No Projekta 33.punkta izriet, ka Valsts dzelzceļa administrācija 20 darba dienu laikā no attiecīgā iesnieguma saņemšanas dienas ritekli reģistrē vai iesniegtās ziņas aktualizē Eiropas ritekļu reģistrā, ja prasības attiecībā uz iesnieguma saturu ir izpildītas, vai arī pieprasa ritekļa turētājam iesnieguma korekciju vai paskaidrojumu, ja tās nav izpildītas, izņemot šādus gadījumus. 
Pirmkārt, ritekļa turētāja vai par tehnisko apkopi atbildīgās struktūrvienības maiņas gadījumu, kad korekti aizpildītam reģistrācijas iesniegumam nav pievienots no attiecīgi jaunā ritekļa turētāja vai jaunās par tehnisko apkopi atbildīgās struktūrvienības apliecinājums par to, no kāda datuma piekrīt šādam statusam. To konstatējot, Valsts dzelzceļa administrācijas pienākums ir apturēt šī ritekļa reģistrāciju Eiropas ritekļu reģistrā, nevis izslēgt ritekļa turētāju vai par tehnisko apkopi atbildīgo struktūrvienību no Eiropas ritekļu reģistra.
Otrkārt, ritekļa Eiropas numura un ritekļa reģistrācijas Eiropas Savienības dalībvalsts maiņas gadījumu, ja prasības attiecībā uz iesnieguma par ritekļa reģistrācijas anulēšanu saturu ir izpildītas, bet vēl nav veikta Eiropas ritekļu reģistrā šī ritekļa jauna reģistrācija citā izvēlētā Eiropas Savienības dalībvalstī, kas ir atļaujā laišanai tirgū norādītajā ritekļa izmantošanas telpā. To konstatējot, Valsts dzelzceļa administrācija neanulē ritekļa reģistrāciju Eiropas ritekļu reģistrā Latvijā. 
Projekta 34.punkts paredz, ka, ja novērsta neatbilstība prasībām, kuras attiecas uz ritekļa reģistrācijas Eiropas ritekļu reģistrā gadījumos iesniegtā iesnieguma saturu, Valsts dzelzceļa administrācija 20 darba dienu laikā no neatbilstību novēršanas dienas reģistrē ritekli vai aktualizē Eiropas ritekļu reģistrā iesniegtās ziņas, izņemot ritekļa reģistrācijas anulēšanu Eiropas ritekļu reģistrā Latvijā ritekļa Eiropas numura un ritekļa reģistrācijas Eiropas Savienības dalībvalsts maiņas gadījumā, ja vēl nav veikta šī ritekļa jauna reģistrācija citā attiecīgajā Eiropas Savienības dalībvalstī. 
Projekta 35.punkts tieši paredz to, ka ritekļa Eiropas numura un ritekļa reģistrācijas Eiropas Savienības dalībvalsts maiņas gadījumā Valsts dzelzceļa administrācija anulē ritekļa reģistrāciju Eiropas ritekļu reģistrā Latvijā, ja izpildītas ne tikai prasības attiecībā uz iesnieguma saturu, bet arī ir zināms, ka pēc ritekļa turētāja pieprasījuma ir veikta šī ritekļa jauna reģistrācija citā izvēlētā Eiropas Savienības dalībvalstī, kas ir atļaujā laišanai tirgū norādītajā ritekļa izmantošanas telpā. 
Projekta 38. un 41.punkts nosaka gadījumus, kad Valsts dzelzceļa administrācija attiecīgi aptur vai anulē ritekļa reģistrāciju Eiropas ritekļu reģistrā.
Projekta 38. un 41.punktā paredzētais regulējums attiecībā uz Eiropas ritekļu reģistrā ritekļa reģistrācijas apturēšanu un ritekļa reģistrēšanas anulēšanu nav nelabvēlīgs ritekļa turētajam. Vienmēr Eiropas ritekļu reģistrā ritekļa reģistrācijas anulēšanai būs nepieciešams paša ritekļa turētāja iesniegums. Savukārt, Eiropas ritekļu reģistrā ritekļa reģistrācijas apturēšana izriet no paša ritekļa turētāja attiecīgās izvēles, dzelzceļa drošības jomā kompetento institūciju pieprasījuma vai vairs nederīgiem šo institūciju izdotajiem ar ritekli saistītiem sertifikācijas dokumentiem.                                   
Projekta 39.punkts paredz Valsts dzelzceļa administrācijas tiesības citos pamatotos gadījumos apturēt ritekļa reģistrāciju Eiropas ritekļu reģistrā, ja ritekļa turētājs sniedzis nepatiesas ziņas.
Projekta 40.punkts nosaka, ka, lai pēc ritekļa reģistrācijas apturēšanas to atjaunotu, Valsts dzelzceļa administrācija atkārtoti pārbauda ritekļa reģistrācijas Eiropas ritekļu reģistrā apturēšanas iemeslus un šādu pārbaudi veic sadarbībā ar Valsts dzelzceļa tehnisko inspekciju, ja tā pieprasīja ritekļa reģistrācijas apturēšanu Eiropas ritekļu reģistrā.    
Projekta 42.punkts paredz ekspluatācijas Eiropas Savienības dzelzceļa sistēmā ierobežojumu riteklim, kura  reģistrācija Eiropas ritekļu reģistrā ir apturēta vai anulēta. Projektā tāds ietvertais regulējums atbilstoši iepriekš jau sniegtajam skaidrojumam tomēr nav nelabvēlīgs šāda ritekļa turētajam. Attiecīgais ritekļa reģistrācijas Eiropas ritekļu reģistrā statuss nozīmē ritekļa ekspluatācijas ierobežojumu Eiropas Savienības dzelzceļa sistēmā ritekļa turētāja attiecīgās izvēles dēļ vai kompetentās institūcijas jau konstatētās ritekļa nepiemērotības ekspluatācijai dēļ.            
Projekta 4., 38., 41. un 42.punktā un 33.3.apakšpunktā paredzētais regulējums attiecībā uz ritekļa reģistrācijas apturēšanu un anulēšanu Eiropas ritekļu reģistrā un šāda ritekļa ekspluatācijas ierobežojumu Eiropas Savienības dzelzceļa sistēmā izriet no Lēmuma (ES) 2018/1614 un Regulas (ES) 2019/779 attiecīgajām normām.
Projekta V nodaļa satur noslēguma jautājumus un attiecas uz Valsts dzelzceļa administrācijas pārsūtītajiem  reģistrēto ritekļu datiem no valsts ritekļu reģistra uz Eiropas ritekļu reģistru.
Projekta 44.punkts noteic, ka riteklis, kas līdz šo noteikumu spēkā stāšanās dienai reģistrēts Eiropas ritekļu reģistrā, uz kuru pārsūtīti valsts reģistrā esošie dati par ritekļiem, saglabā savu numuru un reģistrācijas statusu Eiropas ritekļu reģistrā.
Projekta 45.punkts paredz, ka pēc valsts reģistrā esošo datu par ritekļiem pārsūtīšanas uz Eiropas ritekļu reģistru, iesniedzot Eiropas Savienības Dzelzceļu aģentūras tīmekļa vietnē pirmo reizi Valsts dzelzceļa administrācijai attiecīgu ritekļa reģistrācijas iesniegumu, lai veiktu Eiropas ritekļu reģistrā iekļauto datu izmaiņas, ritekļa turētājs noteikta parauga veidlapā aizpilda arī citus attiecīgos laukus, ja Eiropas ritekļu reģistrā trūkst šādu datu par ritekli.
Eiropas ritekļa reģistra datu, tajā skaitā saņemto personas datu, glabāšanas termiņš jau ir noteikts Lēmumā (ES) 2018/1614, paredzot šo termiņu 10 gadus pēc ritekļa reģistrācijas anulēšanas. Ja šajā laika periodā ir uzsākta izmeklēšana saistībā ar kādu ritekli vai ritekļiem, tad dati par šiem ritekļiem tiek saglabāti arī pēc minētā termiņa, ja to prasa dzelzceļa drošības izmeklēšanas struktūra, kas minēta Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 11.maija Direktīvas par dzelzceļa drošību (ES) 2016/798 22.pantā, vai valstu tiesību akti. Par šādu izmeklēšanas struktūru Latvijā ir noteikts Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • ritekļu īpašnieki
  • ritekļu turētāji
Ietekmes apraksts
Eiropas Savienības noteikto prasību, kas saistītas ar ritekļu reģistrāciju Eiropas ritekļu reģistrā, piemērošana pēc valsts reģistrā esošo datu par ritekļiem pārsūtīšanas uz Eiropas ritekļu reģistru attiecībās ar ritekļu turētājiem un Eiropas ritekļu reģistram piekļuves tiesību apjoma noteikšana ritekļu turētājiem un ritekļu īpašniekiem.      
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
  • ritekļu īpašnieki
  • dzelzceļa pārvadātāji
  • dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāji
  • ritekļu turētāji
  • par tehnisko apkopi atbildīgās struktūrvienības
  • "EK" verifikācijas deklarācijas izdevēji (atļaujas ritekļa laišanai tirgū pieprasītāji)
Ietekmes apraksts
Eiropas Savienības noteikto prasību, kas saistītas ar ritekļu reģistrāciju Eiropas ritekļu reģistrā, piemērošana pēc valsts reģistrā esošo datu par ritekļiem pārsūtīšanas uz Eiropas ritekļu reģistru attiecībās ar ritekļu turētājiem un Eiropas ritekļu reģistram piekļuves tiesību apjoma noteikšana ritekļu turētājiem, par tehnisko apkopi atbildīgajām struktūrvienībām, ritekļu īpašniekiem, dzelzceļa pārvadātājiem, dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājiem un "EK" verifikācijas deklarācijas izdevējiem (atļaujas ritekļa laišanai tirgū pieprasītājiem).      
Nozare
Transports un uzglabāšana
Nozaru ietekmes apraksts
Projektā noteikta kārtība ritošajā sastāvā ietilpstošo ritekļu reģistrācijai Eiropas ritekļu reģistrā Latvijā pēc tam, kad uz šo reģistru pārsūtīti valsts reģistrā esošie dati par ritekļiem. Attiecīgā kārtība ir saistoša tiem nozares dalībniekiem, kuriem ir noteikti ritekļu reģistrācijas pienākumi vai par tehnisko apkopi atbildīgās struktūrvienības pienākumi.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32018D1614; 32016L0797;32019R0779
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2018.gada 25.oktobra īstenošanas lēmums (ES) 2018/1614, ar ko nosaka specifikācijas ritekļu reģistriem, kas minēti Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2016/797 47.pantā, un ar ko groza un atceļ Komisijas Lēmumu 2007/756/EK; Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 11.maija Direktīva (ES) 2016/797 par dzelzceļa sistēmas savstarpēju izmantojamību Eiropas Savienībā; Eiropas Komisijas 2019.gada 16.maija īstenošanas regula (ES) 2019/779, ar ko paredz sīki izstrādātus par ritekļu apkopi atbildīgo struktūru sertifikācijas sistēmas noteikumus saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu (ES) 2016/798 un atceļ Komisijas Regulu (ES) Nr. 445/2011.
Apraksts
Ar Lēmumu (ES) 2018/1614 paredzēts, ka Eiropas Savienības Dzelzceļu aģentūra izveido un uztur Eiropas ritekļu reģistru, kurā Eiropas Savienības dalībvalstis dzelzceļa ritekļus reģistrē no 2021.gada 16.jūnija atbilstoši noteikumiem, kuri ietverti Lēmumā (ES) 2018/1614.
Direktīva (ES) 2016/797 nosaka citā starpā prasības, kas saistītas ar ritekļa turētāja pienākumu nodrošināt, lai iesniegtie ritekļa reģistrācijas dati ir aktuāli un precīzi. Regula (ES) 2019/779 nosaka cita starpā prasības attiecībā uz riteklim noteiktās ar tehnisko apkopi atbildīgās struktūrvienības pienākumiem un Eiropas ritekļu reģistrā iekļautajiem datiem par ritekli, ja riteklim noteiktā par tehnisko apkopi atbildīgā struktūrvienība mainās vai tai tiek atsaukts sertifikāts.         

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2018.gada 25.oktobra īstenošanas lēmums (ES) 2018/1614, ar ko nosaka specifikācijas ritekļu reģistriem, kas minēti Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2016/797 47.pantā, un ar ko groza un atceļ Komisijas Lēmumu 2007/756/EK; Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 11.maija Direktīva (ES) 2016/797 par dzelzceļa sistēmas savstarpēju izmantojamību Eiropas Savienībā; Eiropas Komisijas 2019.gada 16.maija īstenošanas regula (ES) 2019/779, ar ko paredz sīki izstrādātus par ritekļu apkopi atbildīgo struktūru sertifikācijas sistēmas noteikumus saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu (ES) 2016/798 un atceļ Komisijas Regulu (ES) Nr. 445/2011.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Lēmuma (ES) 2018/1614 5. panta 1. punkts un 2.punkta pirmais teikums.
Projekta 2. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Lēmuma (ES) 2018/1614 6. panta 1. punkts.
Projekta 15. punkts un Dzelzceļa likuma 43.6 panta otrā un trešā daļa.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Lēmuma (ES) 2018/1614 8. panta 4. punkts.
Projekta 1. punkts un Dzelzceļa likuma 36.1 panta ceturtā daļa.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Lēmuma (ES) 2018/1614 II pielikuma  3.2.1.1. punkts.
Projekta 3., 14. un 15. punkts un Dzelzceļa likuma 43.6 panta pirmā daļa.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Lēmuma (ES) 2018/1614 II pielikuma  3.2.1.2. punkts.
Projekta 4. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Lēmuma (ES) 2018/1614 II pielikuma  3.2.1.3. punkts.
Projekta 17. punkta pirmais un trešais teikums.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Lēmuma (ES) 2018/1614 II pielikuma  3.2.1.6. punkts.
Projekta 5. punkts un Dzelzceļa likuma 43.7 panta pirmās daļas 1.punkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Lēmuma (ES) 2018/1614 II pielikuma  3.2.1.9. punkta trešais teikums.
Projekta 39. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Lēmuma (ES) 2018/1614 II pielikuma  3.2.1.10. punkts.
Projekta 38.5. apakšpunkts un Dzelzceļa likuma 43.8 panta sestā daļa.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Lēmuma (ES) 2018/1614 II pielikuma  3.2.1.11. punkts.
Projekta 15.punkts, 19. punkta pirmais teikums un 20. punkta pirmais teikums.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Lēmuma (ES) 2018/1614 II pielikuma  3.2.1.12. punkts.
Projekta 12. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Lēmuma (ES) 2018/1614 II pielikuma  3.2.1.13. punkts.
Projekta 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28. un 29. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Lēmuma (ES) 2018/1614 II pielikuma  3.2.1.15. punkts.
Projekta 31. un 43. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Lēmuma (ES) 2018/1614 II pielikuma  3.2.1.16. punkts.
Projekta 33. un 34. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Lēmuma (ES) 2018/1614 II pielikuma  3.2.1.17. un 3.2.1.18. punkts.
Projekta 31. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Lēmuma (ES) 2018/1614 II pielikuma  3.2.2. punkts.
Projekta 10. un 11. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Lēmuma (ES) 2018/1614 II pielikuma  3.2.2.1. punkta pirmais un otrais teikums.
Projekta 15.1., 15.2. un 15.4. apakšpunkts un 16. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Lēmuma (ES) 2018/1614 II pielikuma  3.2.2.2. punkts.
Projekta 19. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Lēmuma (ES) 2018/1614 II pielikuma  3.2.2.3. punkts.
Projekta 19. punkts, 33.3. apakšpunkts, 36. punkts un 38.2. apakšpunkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Lēmuma (ES) 2018/1614 II pielikuma  3.2.2.4. punkts.
Projekta 19. punkts, 33.3. apakšpunkts, 37. punkts un 38.3. apakšpunkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Lēmuma (ES) 2018/1614 II pielikuma  3.2.2.5. punkts.
 
Projekta 19. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Lēmuma (ES) 2018/1614 II pielikuma  3.2.2.6. punkts.
Projekta 19. punkts, 38.1. apakšpunkts, 40. un 42. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Lēmuma (ES) 2018/1614 II pielikuma  3.2.2.7. punkts.
Projekta 19.punkts, 41.1. apakšpunkts un 42. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Lēmuma (ES) 2018/1614 II pielikuma  3.2.2.8. punkts.
Projekta 19. punkts un 41.2. apakšpunkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Lēmuma (ES) 2018/1614 II pielikuma  3.2.2.9. punkts un 4.papildinājuma 2.zemsvītras piezīme.
Projekta 15.3.apakšpunkts, 19., 21. un 35. punkts un 41.3. apakšpunkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Lēmuma (ES) 2018/1614 II pielikuma  3.2.3. punkts.
Projekta 43. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Lēmuma (ES) 2018/1614 II pielikuma  3.3.1., 3.3.2. un 3.3.3. punkts.
Projekta 7. un 8. punkts un Projekta pielikums.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Lēmuma (ES) 2018/1614 II pielikuma  3.3.4. punkta pirmais teikums.
Projekta 20. punkta otrais teikums.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Lēmuma (ES) 2018/1614 II pielikuma 3.4.2.1. punkts, 3.4.2.3. punkta pirmais un otrais teikums un 3.4.2.4. punkts.
Projekta 6. un 13. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Lēmuma (ES) 2018/1614 II pielikuma  4.1.1. punkts.
Projekta 44. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Lēmuma (ES) 2018/1614 II pielikuma  4.1.2. punkta pirmais teikums un 1. tabulas 1. zemsvītras piezīme.
Projekta 17. punkta pirmais un otrais teikums un Dzelzceļa likuma 36.1 panta ceturtā daļa.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Lēmuma (ES) 2018/1614 II pielikuma 6. papildinājuma 1. daļas 1. punkta trešais teikums.
Projekta 8. punkta otrais teikums un 13. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Lēmuma (ES) 2018/1614 II pielikuma 6. papildinājuma 1. daļas 4. punkta pirmais un ceturtais teikums.
Projekta 9. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas (ES) 2016/797 22. panta 1. punkts.
Projekta 3. punkts un Dzelzceļa likuma 43.6 panta pirmā daļa.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas (ES) 2016/797 22. panta 2. punkts.
Dzelzceļa likuma 43.6 panta otrā daļa.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas (ES) 2016/797 22. panta 3. punkts.
Dzelzceļa likuma 43.6 panta trešā daļa.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas (ES) 2016/797 47. panta 6. punkts.
Projekta 18. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas (ES) 2016/797 47. panta 7. punkts.
Dzelzceļa likuma 43.7 panta pirmās daļas 1.punkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas (ES) 2019/779 5.panta 5.punkta i) un ii) apakšpunkts. 
Projekta 37. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas (ES) 2019/779 5.panta 5.punkta iii) apakšpunkts.
Projekta 38.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas (ES) 2019/779 8.panta 4.punkts. 
Projekta 38.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Ir izmantota Eiropas Komisijas īstenošanas lēmuma (ES) 2018/1614 5.panta 2.punktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij par ritekļu reģistrācijas struktūrvienību, kas atbildīga par iesniegumu apstrādi un datu atjaunināšanu Eiropas ritekĮu reģistrā saistībā ar Latvijā reģistrētajiem ritekĮiem, noteikt saskaņā ar Eiropas Komisijas lēmuma 2007/756/EK 4.panta 1.punktu izraudzīto iestādi, kas atbild par ierakstu veikšanu valsts ritekļu reģistrā un tā atjaunināšanu. Par Valsts dzelzceļa administrāciju kā iestādi, kas izraudzīta saskaņā ar Eiropas Komisijas Lēmuma 2007/756/EK 4.panta 1.punktu, tika paziņots Eiropas Komisijai.
Ir izmantota Eiropas Komisijas īstenošanas lēmuma (ES) 2018/1614 II pielikuma 3.2.1.13.punktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij dažos ritekļa reģistrācijas Eiropas ritekļu reģistrā gadījumos pieprasīt ritekļa turētājam pievienot iesniegumam arī apliecinošus dokumentus elektroniskā formā.
Nav izmantota Eiropas Komisijas īstenošanas lēmuma (ES) 2018/1614 II pielikuma 3.2.1.14.punktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij noteikt ritekļa turētājam prasību papildus šī Eiropas Komisijas lēmuma II pielikuma 1.tabulā minētajiem datiem veidlapā aizpildīt arī papildu laukus, iesniedzot Eiropas Savienības Dzelzceļu aģentūras tīmekļa vietnē Valsts dzelzceļa administrācijai iesniegumu ritekļa reģistrācijas Eiropas ritekļu reģistrā gadījumos. Nav saskatāma nepieciešamība šādas prasības noteikšanai.     
Tehnisku iemeslu dēļ nav izmantota Eiropas Komisijas īstenošanas lēmuma (ES) 2018/1614 7.panta 3.un 6.punktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pēc valsts reģistrā esošo datu par ritekļiem pārsūtīšanas uz Eiropas ritekļu reģistru izmantot decentralizētu reģistrācijas funkciju, kas minētā šī Eiropas Komisijas lēmuma II pielikuma 2.1.4.punktā.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Tabulā ietvertas tikai no Eiropas Komisijas īstenošanas lēmuma (ES) 2018/1614 izrietošās tādas normas, kas piemērojamas pēc valsts reģistrā esošo datu par ritekļiem pārsūtīšanas uz Eiropas ritekļu reģistru attiecībās ar privātpersonām, regulē ritekļu reģistrāciju Eiropas ritekļu reģistrā un kuras ir nepieciešams pārņemt.
Savukārt, pārējās tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 11.maija Direktīvas (ES) 2016/797 par dzelzceļa sistēmas savstarpēju izmantojamību Eiropas Savienībā un tabulā nav ietvertas, ir jau pārņemtas Ministru kabineta 2020.gada 9.jūnija noteikumos Nr.374 “Dzelzceļa savstarpējās izmantojamības noteikumi” un Dzelzceļa likumā.
Ir zināms, ka Lēmumu (ES) 2018/1614 plānots atcelt un paredzēts to aizstāt ar attiecīgu Eiropas Komisijas īstenošanas regulu, kuras projekta apspriešana jau uzsākta Eiropas Komisijas Dzelzceļu savstarpējās izmantojamības un drošības komitejā. Tikai pēc šī regulas projekta apstiprināšanas minētajā komitejā varētu būt sagaidāms Eiropas Komisijā balsojums par attiecīgās regulas pieņemšanu.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, Valsts dzelzceļa administrācija, Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/8f4d4219-ef5d-474a-a51d-bf5f8d92c949

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts dzelzceļa administrācija
  • Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Projekta izpildē iesaistītās institūcijas Projektā ietverto prasību izpildes veicināšanai var izstrādāt attiecīgajām sabiedrības grupām vadlīnijas, kuras publicē savā tīmekļa vietnē.  
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi