Anotācija

25-TA-163: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 3. decembra noteikumos Nr. 775 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.1. pasākuma "Atbalsts jaunu produktu attīstībai un internacionalizācijai" otrās kārtas īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 3. decembra noteikumos Nr.775 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.1. pasākuma "Atbalsts jaunu produktu attīstībai un internacionalizācijai" otrās kārtas īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumu projekts) izstrādāts, lai nodrošinātu atbalsta sniegšanu atbilstoši spēkā esošajai normatīvajam regulējumam un precizētu pieejamo finansējumu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK noteikumu projekts mērķis ir precizēt atbalsta programmas nosacījumus, pieejamo finansējumu, sasniedzamos rādītājus un atbalsta intensitāti, lai nodrošinātu pilnvērtīgu pasākuma ieviešanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2024. gada 3. decembra noteikumu Nr.775 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.1. pasākuma "Atbalsts jaunu produktu attīstībai un internacionalizācijai" otrās kārtas īstenošanas noteikumi" (turpmāk - Noteikumi Nr.775) mērķis ir nodrošināt finansējumu sadarbības tīklu dalībnieku internacionalizācijai un sadarbības veicināšanai starp privāto, publisko un pētniecības sektoru. Atbalsta programma paredz sniegt sīkiem (mikro), maziem, vidējiem un lieliem komersantiem, tai skaitā valsts kapitālsabiedrībām un pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijām atbalstu līdz 50 000 euro (sadarbības veicināšanai starp komersantiem un pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijām, jaunu produktu mērogošanai, izcilības veicināšanai uzņēmējdarbībā un pasākumiem nozares popularizēšanai u.c. aktivitātēm).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr.775 iekļautas atsauces uz Saimniecisko darbību statistiskā klasifikācija Eiropas Kopienā, 2. redakciju, kas 2024. gada 31. decembrī beigusi darbību. No 2025. gada 1. janvāra tiek piemērota Saimniecisko darbību statistiskā klasifikācija Eiropas Kopienā, 2.1. redakcija (turpmāk - NACE 2.1. redakcija), ko nepieciešams iekļaut Noteikumos Nr.609.
Vienlaikus, Eiropas Savienības fondu komitejā 2024. gada 31. oktobrī ir pieņemts lēmums par finansējuma novirzīšanu no Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 1.politikas mērķa “Konkurentspējīgāka un viedāka Eiropa, veicinot inovatīvas un viedas ekonomiskās pārmaiņas un reģionālo IKT savienojamību”, t. sk. Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.1. pasākuma "Atbalsts jaunu produktu attīstībai un internacionalizācijai" otrās kārtas (1 831 371 euro apmērā) valsts drošības prioritātēm. Līdz ar to, Noteikumos Nr.775 nepieciešami attiecīgi precizējumi, kas paredz plānotā finansējuma samazināšanu.
Uzņēmumus pārstāvošās organizācijas ir norādījušas, ka attiecināmo izmaksu tvērumu un atbalsta intensitāte nerada pietiekamus stimulus, kas nodrošinātu nozares komersantu apvienošanos kopīgu mērķu sasniegšanā un ilgtermiņa attīstības, sadarbības un internacionalizācijas plānošanā.
Risinājuma apraksts
Pēc Ekonomikas ministrijas ierosinājuma un nozares asociāciju priekšlikumiem MK noteikumu projekts paredz:
1. precizēt pasākuma plānoto finansējumu un sasniedzamos rādītājus
Lai nodrošinātu Eiropas Savienības fondu komitejas 2024. gada 31. oktobra pieņemtā lēmuma izpildi, kas ietver elastības finansējuma daļas - 1 831 371 euro apmērā, novirzīšanu valsts drošības prioritātēm, nepieciešams precizēt Noteikumus Nr.775, svītrojot 8. un 13. punktu. Tiek saglabāts Noteikumu Nr.775 10. punkts, kas nosaka pasākumam pieejamo finansējumu bez elastības finansējuma daļas 9 779 778 euro apmērā. 
Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmā 2021.–2027. gadam noteiktas Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma sadalījums pa intervences kodiem, atbilstoši MK noteikumu projektā paredzētajām atbalstāmajām darbībām, ir “171 - Sadarbības uzlabošana ar partneriem gan dalībvalstī, gan ārpus tās”.
Finansējuma kods ir Nr. 1 - grants - 8 312 810 euro.

2. precizēt attiecināmās izmaksas 
Pēc Ekonomikas ministrijas diskusijām ar uzņēmumus pārstāvošajām organizācijām tika konstatēts, ka pilnvērtīgai sadarbības tīkla dalībnieku konkurētspējas nodrošināšanai un Latvijas tēla popularizēšanai nepieciešams papildināt sadarbības tīkla dalībnieka attiecināmās izmaksas ar stratēģiju izstrādes vai iegādes izmaksām. Precizētās attiecināmās izmaksas sniegs iespēju uzņēmumiem efektīvāk identificēt jaunus tirgus un nozares attīstības virzienus, nodrošinot precīzāku un stratēģiskāku pieeju konkurētspējas veicināšanā. Stratēģijas izstrāde vai iegāde ir būtisks elements, lai uzlabotu uzņēmumu spēju pielāgoties globālajām tendencēm un prasībām, vienlaikus veicinot Latvijas uzņēmumu atpazīstamību. Vienlaikus, lai nodrošinātu vēl plašāku sadarbības tīkla dalībniekiem pieejamo sadarbības un internacionalizācijas aktivitāšu klāstu, t.sk., sadarbības tīkla dalībnieku iesaisti starptautiskās vērtību ķēdēs, sadarbības tīkla attiecināmajās izmaksās tiek iekļautas konsultāciju un pārstāvniecības nodrošināšanas izmaksas, kas saistītas ar dalību Eiropas Savienības un NATO līmeņa sadarbības veicināšanas programmās. Ņemot vērā minēto, tiek precizēts Noteikumu Nr.775 27.2.5. apakšpunkts.

3. precizēt sadarbības tīkla dalībnieku atbalsta intensitāti
Ekonomikas ministrijas atbildībā esošajā atbalsta programmā - Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumi Nr.407 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.1. pasākuma "Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai" īstenošanas noteikumi", atbalsta intensitāte internacionalizācijas aktivitātēm ir noteikta 60% apmērā. Lai nodrošinātu vienlīdzīgu pieeju arī Noteikumu Nr.775 ietvaros nepieciešams palielināt sadarbības tīkla dalībnieku atbalsta intensitāti. Vienlaikus, pēc Ekonomikas ministrijas diskusijām ar uzņēmumus pārstāvošajām organizācijām tika konstatēts, ka, lai piesaistītu būtiskākos nozares uzņēmumus vienotam darbam uz kopēju un ambiciozāku mērķi, nepieciešams pārskatīt sadarbības tīkla dalībnieku atbalsta intensitāti. Līdz ar to, tiek precizēts Noteikumu Nr.775 36. punkts, nosakot, ka sadarbības tīkla dalībnieku atbalsta intensitāti - 60%.

4. precizēt izmaksu attiecināmības nosacījumus
Noteikumu Nr.775 ietvaros sadarbības tīkls plāno aktivitātes, iesaistot tajās visus vai atsevišķus sadarbības tīkla dalībniekus, un tām pakārto attiecināmās izmaksas. Sadarbības tīkla kā biedrības vai nodibinājuma organizēto aktivitāšu attiecināmās izmaksas tiek uzskatītas kā sadarbības tīkla de minimis atbalsta apmērs. Sadarbības tīkla dalībnieki projekta ietvaros var īstenot aktivitātes arī bez sadarbības tīkla iesaistes, kā piemēram, dalība izstādē. Minētajā situācijā konkrētajam sadarbības tīkla dalībnieku lokam (viens vai vairāki) izmaksas tiek uzskatītas kā sadarbības tīkla dalībnieka de minimis atbalsta apmērs.
Atsevišķos gadījumos, lai nodrošinātu pilnvērtīgu aktivitātes īstenošanu, sadarbības tīkla personāls (eksperti) piedalās arī sadarbības tīkla dalībnieku īstenotajās aktivitātes. Proti, sadarbības tīkla eksperti nepārstāv sadarbības tīklu kā biedrību, bet nodrošina sadarbības tīkla dalībnieku īstenoto darbību pilnvērtīgu norisi un sniedz pakalpojumus.
Ņemot vērā minēto, Noteikumi Nr.775 tiek papildināti ar 32.1 punktu, nosakot, ka sadarbības tīkla ekspertu iesaiste un pakalpojumu sniegšana sadarbības tīkla dalībnieku īstenotajās aktivitātes un no tām izrietošās attiecināmās izmaksas var tikt attiecinātas uz sadarbības tīkla dalībnieka de minimis atbalsta apmēru, ja sadarbības tīkla dalībnieks to rakstiski saskaņo. Uz sadarbības tīkla dalībnieku var tikt attiecinātas Noteikumu Nr.775 27.1.4., 27.1.5., 27.1.6., 27.1.7., 27.1.9., 27.1.10., 27.1.11. apakšpunktā minētās izmaksas, kā arī 27.1.8. apakšpunkta izmaksas, kas attiecināmas uz 27.2.2. apakšpunktu un 27.1.12. apakšpunkta izmaksas, kas attiecināmas uz 27.2.3. apakšpunktu
Ja sadarbības tīkla eksperti iesaistās un sniedz pakalpojumus vienlaikus vairākiem sadarbības tīkla dalībniekiem, de minimis atbalsta apmērs var tikt uzskatīts vairākiem sadarbības tīkla dalībniekiem, to proporcionāli sadalot, atbilstoši sadarbības tīkla dalībnieku skaitam, kas īstenojuši aktivitāti.

5. pārņemt NACE 2.1. redakciju
Lai dažādu valstu statistika būtu salīdzināma Eiropas Savienībā (ES) pastāv divas klasifikācijas sistēmas – 2010. gada Eiropas Kontu sistēmu (EKS2010) un ES Saimniecisko darbību statistiskā klasifikācija jeb NACE, – saskaņā ar kurām iespējams klasificēt institucionālās vienības un tautsaimniecības sektorus.
NACE 2.red. klasifikācija tika izstrādāta un apstiprināta ar 2006. gada 20. decembra Eiropas Parlamenta un Padomes regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido NACE 2. red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju, kā arī groza Padomes Regulu (EEK) Nr. 3037/90 un dažas EK regulas par īpašām statistikas jomām, kas 2024. gada 31. decembrī beidza savu darbību. No 2025. gada 1. janvāra NACE 2. red. tika atjaunināta, lai ņemtu vērā tehnoloģiju un ekonomikas attīstību un nodrošinātu tās saskaņotību ar citām ekonomiskajām un sociālajām klasifikācijām, kā rezultātā spēkā stājās NACE 2.1. redakcija, kas izklāstīta Komisijas deleģētajā (ES) 2022. gada 10 oktobra Regulā Nr. 2023/137, ar kuru groza Regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju. Ņemot vērā minēto, tiek precizēts Noteikumu Nr.775 17.7., 56.2., 56.3., 56.4., 56.5., 56.6. un 56.7. apakšpunkts.

Tehniski grozījumi: Svītrot Noteikumu Nr.775 27.2.4. apakšpunktu un iekļaut to, kā atsauci pie Noteikumu Nr.775 27.2.5. punkta. Līdz ar šiem precizējumiem netiek mainīts sadarbības tīkla dalībnieku attiecināmo izmaksu tvērums.

Projekta iesniedzējiem projekta īstenošanas gaitā būs iespēja pārskatīt plānotās aktivitātes un attiecināmās izmaksas, iekļaujot stratēģiju izstrādes vai iegādes izmaksas, ja tas būs nepieciešams veiksmīgai projekta īstenošanai, projekta ietvaros plānotā publiskā finansējuma ietvaros, to nepalielinot. NACE 2.1. redakcijas pārņemšana MK noteikumu projektā neietekmē projektu atlases nolikumu. Atbilstoši sadarbības tīkla dalībnieku atbalsta intensitātes palielināšanai, projektu iesniegumu vērtēšanas procesā vai projektu īstenošanas laikā, finansējuma saņēmējiem būs iespēja samazināt projektos plānoto gala labuma guvēju privāto līdzfinansējumu, samazinot to. Lai nodrošinātu informācijas pieejamību un vienādus nosacījumus visiem projektu iesniedzējiem, Ekonomikas ministrija informēs finansējuma saņēmējus par aktuālajiem atbalsta programmas nosacījumiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Pamatojoties uz to, ka 2024. gada 31. oktobra Eiropas Savienības fondu tematiskās komitejas sēdē tika atbalstīts priekšlikums par 1.2.1.1. pasākuma otrās kārtas elastības finansējuma novirzīšana uz citiem prioritārajiem mērķiem, elastības finansējums 1 831 371 euro apmērā tika nodrošināts prioritārajam mērķim -  valsts drošība.
Noteikumu Nr.775 ietvaros pieejamais kopējais attiecināmais finansējums  pēc elastības finansējuma pārdales ir 9 779 778 euro, tai skaitā Eiropas sociālā fonda Plus finansējums – 8 312 810 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 1 466 968 euro. 
Minētais elastības finansējuma samazinājums neietekmē Noteikumu Nr.775 ietvaros kopējo pieejamā finansējuma apmēru un finansējuma izlietojums pa gadiem paliek nemainīgs.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Sabiedrības līdzdalība nodrošināta Tiesību aktu portālā (08.02.2025-22.02.2025)

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Noteikumu projekts neparedz radīt papildus administratīvo slogu. 
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi