Anotācija (ex-ante)

24-TA-1698: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likuma “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” 54. pantu, kas nosaka, ka finanšu ministram, veicot apropriāciju pārdales ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei likumā noteiktās apropriācijas ietvaros starp programmām, apakšprogrammām un izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām, ir tiesības veikt apropriācijas pārdali citiem mērķiem no prioritārajiem pasākumiem 2024.—2026. gadam piešķirtā finansējuma, ja tam nav negatīvas ietekmes uz vispārējās valdības budžeta strukturālo bilanci un ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
Likuma par budžetu un finanšu vadību 9. panta 13.2 daļu, kurā ir noteikti nosacījumi, kas finanšu ministram jāievēro, veicot apropriāciju pārdales starp programmām, apakšprogrammām un budžeta izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām, tai skaitā 1.punktā noteiktais, ka kopējais pārdales apjoms starp pamatbudžeta programmām (apakšprogrammām) nedrīkst izraisīt katras atsevišķās programmas (apakšprogrammas) palielinājumu, kas vienlaikus pārsniegtu piecus procentus no programmai (apakšprogrammai) apstiprinātās gada apropriācijas apjoma un vērtību 100 000 euro. 
Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.panta 13.3 daļas 3.punkts paredz, ka 9.panta 13.2 daļas nosacījumi neattiecas uz apropriācijas pārdali starp programmām, apakšprogrammām un budžeta izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām budžeta resoram valsts budžeta likumā kārtējam gadam noteiktās apropriācijas ietvaros, ja ir pieņemts Ministru kabineta lēmums par apropriācijas pārdali un ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Efektīva valsts budžeta līdzekļu izlietošana.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Satiksmes ministrijas informāciju Satiksmes ministrijas budžeta apakšprogrammā 31.09.00 "Dotācija jauno vilcienu iegādei un remonta centra izbūvei" izveidojusies līdzekļu ekonomija 10 276 689 euro apmērā. Satiksmes ministrijas prioritārajam pasākumam "Braukšanas maksas atvieglojumi bērniem bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem, kuri atrodas audžuģimenēs, aizbildnībā, bērnu aprūpes institūcijās vai mācās vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs, kā arī augstskolās un koledžās līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai, valstspilsētu pašvaldību organizētajos pārvadājumos" piešķirtā finansējuma ekonomija 922 706 euro apmērā.

Atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 28. jūlija noteikumu Nr. 435 “Kārtība, kādā nosaka un kompensē ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu saistītos zaudējumus un izdevumus un nosaka sabiedriskā transporta pakalpojuma tarifu” (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi Nr.435) 12.2. apakšpunktā noteiktajai kārtībai valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Autotransporta direkcija"(turpmāk - ATD) ik gadu veic prognozētos aprēķinus nākamajam kalendāra gadam par reģionālās nozīmes pārvadājumiem un valstspilsētu pašvaldībām, pamatojoties uz Sabiedriskā transporta padomē apstiprināto maršrutu tīklu, kā arī ņemot vērā sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgumos noteikto zaudējumu kompensācijas aprēķināšanas kārtību un plānoto pasažieru (braucienu) skaitu un ieņēmumus.
Saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” valsts budžeta 31.06.00 apakšprogrammā sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanai plānotais finansējums ir paredzēts 93,787 milj. euro, kuros ir iekļauts 19 milj. euro finansējuma palielinājums, kas piešķirts, atbalstot Prioritārajos pasākumos pieprasīto finansējumu, lai nodrošinātu sabiedriskā transporta pakalpojumu līgumos paredzēto un valstspilsētu pašvaldībām uzņemto saistību izpildi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar 2023. gada 9. decembrī Saeimā apstiprināto likumu “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” valsts budžeta 31.06.00 apakšprogrammā sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanai plānotais finansējums ir paredzēts 93,787 milj. euro, kuros ir iekļauts 19 milj. euro finansējuma palielinājums, kas piešķirts, atbalstot Prioritārajos pasākumos pieprasīto finansējumu, lai nodrošinātu sabiedriskā transporta pakalpojumu līgumos paredzēto un valstspilsētu pašvaldībām uzņemto saistību izpildi.
Pārskatot 2024.gada prognozes un aktualizējot no 2023.gada izmaksāto dotāciju atlikumu, kas varētu daļēji segt 2024.gada potenciālos zaudējumus, secināms, ka valsts budžetā piešķirtais finansējums (93,787 milj. euro) nesegs potenciālos zaudējumus 2024.gadā, sasniedzot saistības pret pārvadātājiem nesamaksātā finansējuma apmērā 11,199 milj. euro.

Prognozējamie kompensējamie zaudējumi reģionālās nozīmes pārvadājumos par 2024.gadu:
Nr.
p.
k. 
Rādītāja nosaukums Reģionālie autobusu pārvadājumi Reģionālie vilcienu pārvadājumi Pavisam kopā
1. Dotācija sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai (31.06.00 apakšprogramma) 52 899 091,00 25 337 745,00 78 236 836,00
2. Ieņēmumi, euro 29 272 487,40 27 760 748,25 57 033 235,65
2.1. t.sk., ieņēmumi no biļešu pārdošanas, euro 29 217 791,60 25 768 659,19 54 986 450,79
3. Izdevumi (izņemot izdevumi par  dzelzceļa infrastruktūru), euro 93 591 237,14 56 585 323,67 150 176 560,81
3.1. t.sk., izdevumi par autoostām, euro 6 617 498,23 0,00 6 617 498,23
4. Nobraukums maršrutu tīklā, kilometri (vilcieniem - vilcienkilometri) 67 948 154,00 7 616 734,00 75 564 888,00
  Nobraukums vilcieniem maršrutu tīklā - vagonkilometri 0,00 30 009 931,96 30 009 931,96
5. Kompensējamais PVN par braukšanas maksas atvieglojumiem, euro 1 173 239,79 507 660,84 1 680 900,63
6. Aprēķinātā peļņa atbilstoši Ministru kabineta noteikumos Nr.435 un sabiedriskā transporta pakalpojumu līgumos noteiktajai kārtībai, euro 1 239 249,50 1 569 935,10  2 809 184,60
7. Aprēķinātā zaudējumu kompensācija 2024.gadā atbilstoši sabiedriskā transporta pakalpojumu līgumos noteiktajam, euro  (vilcienu pārvadājumos 3.rinda - 2.rinda + 5.rinda + 6.rinda); (autobusu pārvadājumos 3.rinda - 2.1.rinda + 5.rinda + 6.rinda) 66 785 934,83 30 902 171,36 97 688 106,19
8. Pārskaitītas dotācijas zaudējumu segšanai par 2023.gada saistībām 31.06.00 apakšprogramma, euro 8 230,12 40,76 8 270,88
9. Pārskaitītas dotācijas zaudējumu segšanai un par braukšanas maksas atvieglojumiem par 2024.gada kompensējamiem zaudējumiem 31.06.00 apakšprogramma, euro (1.rinda - 8.rinda) 52 890 860,88 25 337 704,24 78 228 565,12
10. Plānotais līdzmaksājums no pašvaldībām, euro 16 460,24 0,00 16 460,24
11. Potenciālais finansējums no 74.resora par Ukraiņu civiliedzīvotāju pārvadāšanu, euro 795 700,00 828 830,00 1 624 530,00
12. Pārdalāmais finansējums no EKK 7460 (valstspilsētu pašvaldības) 526 038,00 0,00 526 038,00
13. Potenciālais finansējums no Līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem 0,00 52 707,76 52 707,76
14. Pārmaksa no iepriekšējā perioda, euro 3 545 756,04 2 494 654,01 6 040 410,05
15. Iztrūkums (-) / pārmaksa (+) zaudējumu segšanai, euro (9.rinda+10.rinda+11.rinda+12.rinda+13.rinda+14.rinda) –7.rinda -9 011 119,67 -2 188 275,35 -11 199 395,02

Detalizēts skaidrojums sniegts Satiksmes ministrijas un ATD sagatavotajā informatīvajā ziņojumā "Par nepieciešamo papildu finansējumu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai 2024. gadā" (24-TA-1697).
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par apropriācijas pārdali", kura mērķis ir pārdalīt finansējumu Satiksmes ministrijai sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanai reģionālās nozīmes pārvadājumos ar autobusiem un vilcieniem, tādējādi nodrošinot efektīvu valsts budžeta līdzekļu izmantošanu.
Ņemot vērā finansējuma pārdali no Satiksmes ministrijas budžeta apakšprogrammas 31.09.00 “Dotācija jauno vilcienu iegādei un remonta centra izbūvei” uz budžeta apakšprogrammu 31.06.00 "Dotācija zaudējumu segšanai sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem", Satiksmes ministrija izstrādās grozījumus Ministru kabineta 2022.gada 26.oktobra rīkojumā Nr. 763 "Par Satiksmes ministrijas ilgtermiņa saistībām jauno elektrovilcienu projekta īstenošanai".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
11 199 395
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
11 199 395
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
11 199 395
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
11 199 395
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ar rīkojuma projektu paredzēts līdzekļus 11 199 395 euro apmērā pārdalīt no Satiksmes ministrijas prioritārajam pasākumam "Braukšanas maksas atvieglojumi bērniem bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem, kuri atrodas audžuģimenēs, aizbildnībā, bērnu aprūpes institūcijās vai mācās vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs, kā arī augstskolās un koledžas līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai, valstspilsētu pašvaldību organizētajos pārvadājumos" piešķirtā finansējuma 922 706 euro apmērā un valsts budžeta apakšprogrammas 31.09.00 "Dotācija jauno vilcienu iegādei un remonta centra izbūvei" 10 276 689 euro apmērā uz valsts budžeta apakšprogrammu 31.06.00 "Dotācija zaudējumu segšanai sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem". 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Līdzekļu pārdale uz valsts budžeta apakšprogrammu 31.06.00 "Dotācija zaudējumu segšanai sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem" nepieciešama, lai nodrošinātu zaudējumu kompensēšanu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem par sniegtajiem sabiedriskā transporta pakalpojumiem 2024.gadā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par apropriācijas pārdali" skatāms Ministru kabineta sēdē vienlaikus ar Satiksmes ministrijas sagatavoto informatīvo ziņojumu "Par nepieciešamo papildu finansējumu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai 2024. gadā" (24-TA-1697).
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. 

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un VSIA "Autotransporta direkcija".

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • VSIA "Autotransporta direkcija"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi