Anotācija (ex-ante)

23-TA-589: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Veselības aprūpes finansēšanas likuma 8. panta otrā daļa un 10. panta trešā daļa. 
Likums “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam”
Informatīvais ziņojums “Par veselības aprūpes pasākumiem Covid-19 izplatības ierobežošanai un seku mazināšanai 2023.gadā”, kas pieņemts zināšanai Ministru kabineta 2022.gada 20.decembra sēdē (prot.Nr. 66 64. §). 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Pilnveidot un precizēt valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanas un apmaksas kārtību atbilstoši veselības nozarei pieejamajam finansējumam, kas noteikts likumā "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam”, kā arī līdz 2023.gada 31.decembrim turpināt nodrošināt pasākumus, kas saistīti ar Covid – 19 izplatības ierobežošanu un seku mazināšanu. 
Spēkā stāšanās termiņš
01.04.2023.
Pamatojums
Saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” apstiprinātajiem valsts budžeta dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem līdzekļiem, kas piešķirti Veselības ministrijas veselības aprūpes nodrošināšanas programmai, Noteikumu projekts stāsies spēkā 2023.gada 1.aprīlī. 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Veselības aprūpes finansēšanas un organizēšanas kārtību, tai skaitā veselības aprūpes pakalpojumu veidus un apjomus, kuri tiek apmaksāti no valsts budžeta līdzekļiem, kā arī samaksas kārtību par minētajiem pakalpojumiem nosaka 2018.gada 28.augusta Ministru kabineta noteikumi Nr.555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība" (turpmāk – Noteikumi Nr.555). Noteikumos Nr.555 ietvertais tiesiskais regulējums ir tieši saistīts ar nozarei pieejamo finansējumu. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2023.gada 9.martā Saeimā tika pieņemts likums "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam”. Līdz ar to nepieciešams pilnveidot un precizēt Noteikumos Nr.555 ietverto valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanas un apmaksas kārtību atbilstoši šim likumam. 

Noteikumi Nr.555 paredz līdz 2023.gada 31.martam samaksu ārstniecības iestādēm par sniegtajiem pakalpojumiem Covid-19 izplatības ierobežošanai un seku mazināšanai, kā arī epidemioloģisko prasību nodrošināšanu. Taču šie pasākumi atbilst informatīvajā ziņojumā “Par veselības aprūpes pasākumiem Covid-19 izplatības ierobežošanai un seku mazināšanai 2023.gadā”, kas pieņemts Ministru kabineta 2022.gada 20.decembra sēdē (prot.Nr. 66 64. §), ietvertajiem būtiskākajiem epidemioloģiskās drošības un veselības aprūpes pakalpojumiem visam 2023.gadam, lai Covid-19 infekcijas atkārtota uzliesmojuma gadījumā ierobežotu infekcijas izplatīšanos, kā arī, lai mazinātu Covid-19 izraisītās sekas Covid-19 pārslimojušajiem iedzīvotājiem. 
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā minēto, Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2018.gada 28.augusta noteikumos Nr.555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība”” (turpmāk - Noteikumu projekts) paredz:
1) paplašināt valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu klāstu ar pakalpojumu - laparoskopiska miomektomija (Noteikumu projekta 1.1.apakšpunkts).
Saskaņā ar Noteikumu Nr.555 2.9.3.apakšpunktu šobrīd laparoskopiska miomektomija neietilpst valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu klāstā.
Tā kā laparoskopiska miomektomija ir mazinvazīva dzemdes miomas ārstēšana, saglabājot dzemdi, un galvenā šīs metodes priekšrocība ir auglības saglabāšana, tad turpmāk šī ārstēšanas metode būs valsts apmaksāta (pakalpojums atbilstoši Noteikumu Nr.555 154.7.apakšpunktam tiks iekļauts no valsts līdzekļiem apmaksājamo manipulāciju sarakstā).
Ievērojot minēto, nepieciešams precizēt Noteikumu Nr.555 2.9.3.apakšpunktu, svītrojot konservatīvu miomektomiju no valsts neapmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu klāsta.
Šī pasākuma īstenošanai ir piešķirts finansējums likumā “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” paredzētā prioritārā pasākuma “Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība” ietvaros.
2) paplašināt valsts apmaksāto pakalpojumu klāstu ar mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojumu pacienta dzīvesvietā (Noteikumu projekta 1.2., 1.4. un 1.9.apkšpunkts).
Atbilstoši konceptuālā ziņojuma “Par situāciju paliatīvajā aprūpē Latvijā un nepieciešamajām izmaiņām paliatīvās aprūpes pakalpojumu pieejamības nodrošināšanā” (atbalstīts ar Ministru kabineta 2020.gada 15.decembra rīkojumu Nr.774) 7.sadaļas “Konstatētās problēmas paliatīvajā aprūpē un iespējamie to risinājumi” 3.5.apakšpunktam ESF projekta Nr.9.2.5.0/17/I/001 "Ārstniecības un ārstniecības atbalsta personu pieejamības uzlabošana ārpus Rīgas" ietvaros Liepājā un Dienvidkurzemes novadā tika īstenots pilotprojekts mobilās paliatīvās aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai un pakalpojuma efektivitātes izvērtēšanai, lai sniegtu paliatīvās aprūpes pakalpojumus mājas apstākļos un ambulatori sniedzot konsultatīvu atbalstu paliatīvajā aprūpē. Lai turpinātu un attīstītu minētā pilotprojekta ietvaros iesākto paliatīvās aprūpes pakalpojumu, mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojumu pacienta dzīvesvietā nepieciešams iekļaut valsts apmaksāto pakalpojumu klāstā.
Ievērojot minēto, tiek veikti grozījumi Noteikumos Nr.555, lai iekļautu mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojumu pacienta dzīvesvietā valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu klāstā, kā arī noteiktu, kā tiks izvēlēti šī pakalpojuma sniedzēji. Tā kā ārstniecības iestādes pakalpojumu sniegšanai Nacionālais veselības dienests izvēlēsies pakalpojumu sniedzēju atlases procedūras ietvaros, ir nepieciešams laiks šīs procedūras organizēšanai, tāpēc Noteikumu projekts paredz pārejas periodu pakalpojuma ieviešanai – 2023.gada 1.oktobri.
Šī pasākuma īstenošanai ir piešķirts finansējums likumā “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” paredzētā prioritārā pasākuma “Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana” ietvaros.
3) iekļaut medicīnisko papilduzturu (speciālo pārtiku) valsts pamaksāto veselības aprūpes pakalpojumu klāstā (Noteikumu projekta 1.3., 1.6. un 1.15.apakšpunkts).
Šobrīd no valsts budžeta līdzekļiem ir nodrošināti enterāli un parenterāli ievadāmi barošanas maisījumi pacientiem, kas atrodas stacionārā, kā arī ambulatori pēc izrakstīšanās no stacionāra, ja nepieciešams turpināt enterālu vai parenterālu barošanu, kas uzsākta stacionārā. Enterālās un parenterālās barošanas maisījumi no valsts budžeta līdzekļiem tiek kompensēti Nacionālā veselības dienesta centralizētā iepirkuma par noteiktu ārstniecības līdzekļu noteiktās grupās ietilpstošu pārtikas produktu iegādi ietvaros. Tādejādi enterālās un parenterālās barošanas maisījumi tiek nodrošināti pacientiem ar medicīniskām indikācijām, kas saņem aprūpi stacionārā vai ambulatori, t.sk. mājas aprūpē, ja pacients atrodas SIA “Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīca” enterālās un parenterālās barošanas pacientu aprūpes kabineta uzskaitē. Bērniem enterālās un parenterālās barošanas maisījumu apmaksa tiek nodrošināta VSIA “Bērnu klīniskās universitātes slimnīca” reto slimību un paliatīvās aprūpes kabinetā, t.sk. mājas aprūpē esošajiem bērniem.
Ministru kabineta 2021.gada 14.decembra sēdē, izskatot atbildes projektu tiesībsargam par atbalstu speciālās pārtikas iegādei (21-TA-1516, prot. Nr.80 72.§), Veselības ministrijai tika dots uzdevums līdz 2022. gada 1. jūnijam izvērtēt iespējas no valsts budžeta līdzekļiem kompensēt perorāli lietojamo speciālo pārtiku pacientiem, kuriem šādas pārtikas lietošana ir nepieciešama un medicīniski pamatota.
Pamatojoties uz doto uzdevumu, Veselības ministrija sagatavoja informatīvo ziņojumu par perorāli lietojamo speciālo pārtiku, kas tika izskatīts Ministru kabineta 2022.gada 30.augusta sēdē (22-TA-2021, prot. Nr.43 36.§). Informatīvais ziņojums paredz perorāli lietojamo medicīnisko papilduzturu (speciālo pārtiku) iekļaut valsts apmaksāto veselības aprūpes klāstā.
Ievērojot minēto, Noteikumu projekts paredz no valsts budžeta līdzekļiem apmaksāt ne tikai enterāli un parenterāli ievadāmus barošanas maisījumus, bet arī medicīnisko papilduzturu. Paredzēts, ka medicīniskais papilduzturs (speciālā pārtika) pieaugušajiem no valsts budžeta līdzekļiem tiks kompensēts Nacionālā veselības dienesta centralizētā iepirkuma par noteiktu ārstniecības līdzekļu noteiktās grupās ietilpstošu pārtikas produktu iegādi ietvaros, savukārt bērniem to nodrošinās VSIA “Bērnu klīniskā universitātes slimnīca”. 
Šī pasākuma īstenošanai ir piešķirts finansējums likumā “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” paredzētā prioritārā pasākuma “Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana” ietvaros.
4) nodrošināt ārstniecības personu darba samaksas pieaugumu no 2023.gada 1.aprīļa (Noteikumu projekta 1.5., 1.11., 1.13., 1.16. un 1.17.apakšpunkts).
Noteikumu Nr.555 153.punkts nosaka veselības aprūpes pakalpojumu tarifos iekļauto darba samaksas apjomu. Izpildot likumā “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” paredzēto prioritāro pasākumu “Ārstniecības personu darba samaksas pieauguma nodrošināšana”, Noteikumu Nr.555 153.punkts tiek izteikts jaunā redakcijā, nosakot, ka vidējā darba samaksa mēnesī no 2023.gada 1.aprīļa tiek noteikta šādā apmērā (Noteikumu projekta 1.5.apakšpunkts):
153.1. ārstiem un funkcionālajiem speciālistiem – 2 083,00 euro;
153.2. ārstniecības un pacientu aprūpes personām un funkcionālo speciālistu asistentiem – 1 303,00 euro;
153.3. ārstniecības un pacientu aprūpes atbalsta personām – 865,00 euro.
Atbilstoši minētajam darba samaksas pieaugumam tiek veikti pārrēķini attiecīgajos veselības aprūpes pakalpojumu tarifos. Tarifu pārrēķins ietekmē 4.pielikuma “Aprūpes epizodes un to tarifi” 5.punktā noteiktos aprūpes epizožu tarifus, 6.pielikumā “Stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēji un stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu apmaksas nosacījumi” noteiktos stacionāro pakalpojumu tarifus un fiksētās piemaksas, 10.pielikuma “Steidzamās medicīniskās palīdzības punkti un fiksētā ikmēneša maksājuma (piemaksas) aprēķins ārstu speciālistu kabinetiem un struktūrvienībām” 2.punktā ietverto fiksēto maksājumu par speciālistu un ārstniecības iestāžu struktūrvienību darbību ambulatorajā veselības aprūpē un 11.pielikuma “Primārās veselības aprūpes finansējuma plānošana” 2.punktā noteikto kapitācijas naudas apmēru un šī pielikuma 32.2.1. un 32.2.2. apakšpunktā ietverto plānoto finansējumu.
5) līdz 2023.gada 31.decembrim turpināt nodrošināt pasākumus, kas saistīti ar Covid – 19 infekcijas izplatības ierobežošanu un seku mazināšanu, lai nepieļautu Covid-19 infekcijas izplatību vai uzliesmojumu, nodrošinātu ārstniecības iestādēm samaksu par Covid-19 infekcijas pacientu diagnostiku un ārstēšanu, kā arī lai mazinātu Covid-19 izraisītās sekas Covid-19 pārslimojušajiem iedzīvotājiem, tādējādi mazinot invaliditātes iestāšanās riskus un veicinot sabiedrības veselības atjaunošanos kopumā (Noteikumu projekta 1.7. un 1.8.apakšpunkts):
- līdz 2023.gada 31.decembrim turpināt samaksu par šādiem sniegtajiem pakalpojumiem Covid-19 izplatības ierobežošanai un seku mazināšanai: laboratorisko izmeklējumu veikšana Covid-19 noteikšanai atbilstoši Slimību profilakses un kontroles centra tīmekļvietnē publicētajam Covid-19 testēšanas algoritmam, subakūtā rehabilitācija un ilgtermiņa rehabilitācija pacientiem pēc Covid-19 infekcijas pārslimošanas, veselības stāvokļa dinamiskā novērošana pacientiem pēc Covid-19 infekcijas pārslimošanas. Pasākumi atbilst informatīvajā ziņojumā “Par veselības aprūpes pasākumiem Covid-19 izplatības ierobežošanai un seku mazināšanai 2023.gadā”, kas pieņemts Ministru kabineta 2022.gada 20.decembra sēdē (prot.Nr. 66 64. §), ietvertajiem būtiskākajiem epidemioloģiskās drošības un veselības aprūpes pakalpojumiem visam 2023.gadam.
- līdz 2023. gada 31.decembrim turpināt samaksu ārstniecības iestādēm par individuālo aizsardzības līdzekļu un dezinfekcijas līdzekļu izmantošanu pakalpojumu sniegšanā. Pasākums atbilst informatīvajā ziņojumā “Par veselības aprūpes pasākumiem Covid-19 izplatības ierobežošanai un seku mazināšanai 2023.gadā”, kas pieņemts Ministru kabineta 2022.gada 20.decembra sēdē (prot.Nr. 66 64. §), ietvertajiem būtiskākajiem epidemioloģiskās drošības un veselības aprūpes pakalpojumiem visam 2023.gadam.
- līdz 2023.gada 31.decembrim nodrošinātu samaksu ārstniecības iestādēm par Covid-19 pacientu diagnostiku un ārstēšanu.
2023.gada janvārī Covid-19 infekcijas noteikšanai ir veikti 9 475 laboratoriskie izmeklējumi, 1 097 gadījumos tika atklāta Covid-19 infekcija, savukārt 2023.gada februārī tika veikti 6 630 laboratoriskie izmeklējumi un atklāti 686 Covid-19 gadījumi.
Lai gan Covid-19 gadījumu skaitam šobrīd ir tendence samazināties, slimības norises gaita (orgānu bojājums, kontagiozitāte, vakcinācijas un medikamentu jutība), kā arī ietekme uz pacientu, īpaši pacientu ar hroniskām slimībām, veselības stāvokli var atšķirties un nereti var izraisīt pacientiem orgānu bojājumus, kuru ārstēšanai nepieciešama stacionārā palīdzība. Tādējādi, lai pēc iespējas ātrāk atgrieztu personas darba tirgū, jānodrošina pacientiem atbilstoša ārstēšana, tai skaitā stacionārā ārstēšana.
6) papildināt valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu klāstu ar trīs jauniem jaundzimušo skrīningiem (Noteikumu projekta 1.10.apakšpunkts).
Noteikumu projekts paredz papildināt Noteikumu Nr.555 1.pielikumu “Profilaktiskās apskates (izmeklējumi) un sirds un asinsvadu slimību riska noteikšana” ar šādiem skrīningiem (sk. 1.pielikuma 1.4.7., 1.4.8. un 1.4.9.apakšpunktu):
- jaundzimušo SMN1 gēna delēcijas noteikšana asinīs, izdalot DNS,  un jaundzimušo T un/vai B šūnu receptoru deficīta noteikšana asinīs, izdalot DNS;
Abi minētie skrīningi ieviesti atbilstoši Plāna reto slimību jomā 2023.–2025. gadam (apstiprināts ar Ministru kabineta 2022.gada 25.oktobra rīkojumu Nr.774) 3.sadaļas “Plāna rīcības virzieni un paredzētie pasākumi” 1.1.apakšpunktā ietvertajam pasākumam: paplašināt jaundzimušo ģenētiski iedzimto slimību laboratorisko skrīningu ar jauniem izmeklējumiem agrīnai ārstējamu patoloģiju diagnosticēšanai.
- enzīma GALT noteikšana jaundzimušajiem ar dzimšanas svaru zem 2000 gramiem vai jaundzimušajiem ar primāri paaugstinātiem kopējās galaktozes rādītājiem;
Šis skrīnings tiek iekļauts valsts apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumu klāstā atbilstoši nozares ekspertu ieteikumiem, lai presimptomātiski identificētu pacientus ar galaktozēmiju, novērstu mirstību un samazinātu ilgtermiņa veselības problēmas, uzsākot agrīnu ārstēšanu izslēdzot no uztura galaktozi saturošus produktus. Neārstētos gadījumos jaundzimušajam parādās simptomi, sākot ar svara zudumu, vemšanu, diareju, letarģiju un hipotoniju, vēlāk pievienojas arī katarakta, hepatomegālija, dzelte, koagulācijas traucējumi un septicēmija, kas noved pie jaundzimušā nāves. Tieši agrīna diagnostika un ārstēšana pirmās līdz pirmo divu dzīves nedēļu laikā ar laktozi un galaktozi nesaturošu uzturu samazina aknu mazspējas un nāves risku.
Šī pasākuma īstenošanai ir piešķirts finansējums likumā “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” paredzētā prioritārā pasākuma “Pakalpojumu pieejamība bērniem” ietvaros.
7) iekļaut manipulāciju 31252 – videobronhoskopija dienas stacionārā sniedzamo veselības aprūpes pakalpojumu neiroloģisko un iekšķīgo slimību ārstēšanas, kā arī vispārējo ķirurģisko pakalpojumu saistošajās (pamata) manipulācijās (Noteikumu projekta 1.12.apakšpunkts).
Atbilstoši likumā “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” paredzētajam prioritārajam pasākumam “Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana” videobronhoskopiju apmaksai piešķirts papildu finansējums, līdz ar tiek veikti atbilstoši grozījumi Noteikumu Nr.555 5.pielikuma “Dienas stacionārā sniedzamie veselības aprūpes pakalpojumi” 10. punktā un 12.7.apakšpunktā, papildinot dienas stacionāra saistošās (pamata) manipulācijas ar manipulāciju 31252 – videobronhoskopija.
8) izmaiņas Noteikumu Nr.555 6.pielikumā “Stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēji un stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu apmaksas nosacījumi” (Noteikumu projekta 1.13.apakšpunkts):
- stacionāro pakalpojumu tarifu un fiksēto piemaksu pārrēķins atbilstoši ārstniecības personu atalgojuma pieaugumam (skatīt šīs sadaļas 4.punktu);
- sadarbībā ar ārstniecības iestādēm pārskatīts 1.punktā noteiktais SIA “Liepājas reģionālā slimnīca” un SIA “Daugavpils reģionālā slimnīca” uzņemšanas nodaļā diennakts dežūru nodrošināšanai nepieciešamo speciālistu loks un skaits, tādējādi stiprinot uzņemšanas nodaļas kapacitāti, mazinot gaidīšanas laiku līdz izmeklējumiem un neatliekamās/akūtās palīdzības saņemšanai;
- tehnisks labojums 2.17.2.apakšpunktā, svītrojot VSIA “Piejūras slimnīca” no ārstniecības iestāžu saraksta, jo šī ārstniecības iestāde īsteno tikai ārstēšanu psihiatrijas profilā;
- 2.19.6.apakšpunktā ietverto ārstniecības iestāžu papildināšana ar VSIA “Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs”, jo atbilstoši aktuālajam pacientu hospitalizācijas vietu plānam VSIA “Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs” šobrīd stacionē pacientus vecumā no 16-18 gadiem, kuriem nepieciešama psihiatriskā ārstēšana (t.sk. pacientus ar psihozēm);
- atbilstoši nozares speciālistu ierosinājumam precizēti 2.20.apakšpunktā ietverto rehabilitācijas profila pakalpojumu programmu nosaukumi.
Šobrīd tiek izdalīta subakūtā rehabilitācija un ilgtermiņa rehabilitācija, bet no 2023.gada 1.aprīļa plānots apvienot šīs programmas diennakts stacionārā sniedzamo otrā etapa medicīniskās rehabilitācijas pakalpojumu programmās, izdalot augstas intensitātes aprūpi un zemas intensitātes aprūpi pieaugušajiem un bērniem.
Līdz ar to tiek apvienotas programmas “Subakūtā rehabilitācija pieaugušajiem (augstas intensitātes aprūpe)” un “Ilgtermiņa rehabilitācija/dinamiskā novērošana pieaugušajiem (augstas intensitātes aprūpe)”, veidojot programmu “Diennakts stacionārā sniedzamie otrā etapa medicīniskās rehabilitācijas pakalpojumi pieaugušajiem (augstas intensitātes aprūpe)”, kā arī tiek apvienotas programmas “Subakūtā rehabilitācija pieaugušajiem (zemas intensitātes aprūpe)” un “Ilgtermiņa rehabilitācija/dinamiskā novērošana pieaugušajiem (zemas intensitātes aprūpe)”, veidojot programmu “Diennakts stacionārā sniedzamie otrā etapa medicīniskās rehabilitācijas pakalpojumi pieaugušajiem (zemas intensitātes aprūpe)”.
Pēc tāda paša principa tiek apvienotas programmas “Subakūtā rehabilitācija bērniem (augstas intensitātes aprūpe)” un “Ilgtermiņa rehabilitācija/dinamiskā novērošana bērniem (augstas intensitātes aprūpe)”, veidojot “Diennakts stacionārā sniedzamie otrā etapa medicīniskās rehabilitācijas pakalpojumi bērniem (augstas intensitātes aprūpe)”, kā arī tiek apvienotas programmas “Subakūtā rehabilitācija bērniem (zemas intensitātes aprūpe)” un “Ilgtermiņa rehabilitācija/dinamiskā novērošana bērniem (zemas intensitātes aprūpe)”, veidojot “Diennakts stacionārā sniedzamie otrā etapa medicīniskās rehabilitācijas pakalpojumi bērniem (zemas intensitātes aprūpe)”.
Līdz ar šo programmu apvienošanu ir vienkāršota programmu apmaksas sistēma.
9) izmaiņas Noteikumu Nr.555 7.pielikumā “Atbilstoši ārstniecības iestāžu iesniegtajiem rēķiniem apmaksājamie veselības aprūpes pakalpojumi” (Noteikumu projekta 1.14.apakšpunkts), svītrojot 3.2.apakšpunktu.
Šobrīd griezējšuvēju izmantošana torakālās ķirurģijas pakalpojumos SIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” tiek apmaksāta atbilstoši iesniegtajiem rēķiniem. Noteikumu projekts paredz mainīt šos apmaksas nosacījumus un pakalpojuma tarifus, paredzot, ka turpmāk šo manipulāciju apmaksās kā pie gultasdienas piemaksājamo manipulāciju.
 10) veikt izmaiņas Noteikumu Nr.555 10.pielikuma “Steidzamās medicīniskās palīdzības punkti un fiksētā ikmēneša maksājuma (piemaksas) aprēķins ārstu speciālistu kabinetiem un struktūrvienībām” 2.punktā (Noteikumu projekta 1.16.apakšpunkts):
- ietverto fiksēto maksājumu par speciālistu un ārstniecības iestāžu struktūrvienību darbību ambulatorajā veselības aprūpē pārrēķins atbilstoši ārstniecības personu atalgojuma pieaugumam (skatīt šīs sadaļas 4.punktu);
- onkoloģisko pacientu koordinatora kabineta izveide;
Onkoloģisko pacientu koordinatora būtība ir savstarpējā mijiedarbība starp pacientu un veselības aprūpes sistēmu, lai nodrošinātu atbalstu un informāciju pacientiem no brīža, kad ir aizdomas par vēža diagnozi, turpinot ārstēšanas laikā un pēc tās. Būtiski, lai pacientam ir konkrēts cilvēks, pie kura vērsties, ja kaut kas nav skaidrs vai ir radušies jautājumi, kurš palīdz saskaņot izmeklējumu laikus, vizītes, tādējādi ne tikai palīdzot un atbalstot pacientu, bet arī būtiski atslogojot ārstniecības personu ikdienas darbu. Šāds atbalsts pacientiem ar onkoloģiskām saslimšanām Latvijā līdz šim nav bijis, taču citās valstīs tā ir standarta prakse jau gadu desmitiem.
Šī pasākuma īstenošanai ir piešķirts finansējums likumā “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” paredzētā prioritārā pasākuma “Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana” ietvaros.
- papildināt ar jaunu piezīmi (15.piezīme), lai skaidrotu VSIA “Bērnu klīniskā universitātes slimnīca” paliatīvās aprūpes kabineta pacientu loku un to, kādu veselības aprūpes pakalpojumu klāstu šiem pacientiem ir tiesības saņemt. Vecuma grupa noteikta, lai nodrošinātu veselības aprūpes pakalpojumu secīgu un pēctecīgu pāreju no vienas vecuma grupas (bērni) uz citu (pieaugušie).  
11) veikt izmaiņas Noteikumu Nr.555 11.pielikumā “Primārās veselības aprūpes finansējuma plānošana” (Noteikumu projekta 1.17.apakšpunkts):
- 2.punktā noteiktā kapitācijas naudas apmēra un 32.2.1. un 32.2.2. apakšpunktā ietvertā plānotā finansējuma pārrēķins atbilstoši ārstniecības personu atalgojuma pieaugumam (skatīt šīs sadaļas 4.punktu);
- paaugstināt 7.punktā minēto ikmēneša fiksēto maksājumu ģimenes ārsta praksei, tai skaitā riska maksājumu, no 480,73 euro līdz 730,73 euro apmērā (mēnesī).
Pasākums tiek ieviests, lai nodrošinātu apmaksu par veiktajiem veselības aprūpes pakalpojumiem atbilstoši faktiskajām izmaksām un sekmētu primāro veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanas nepārtrauktību. Tā īstenošanai ir piešķirts finansējums likumā “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” paredzētā prioritārā pasākuma “Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība” ietvaros.
- no 75,00 euro līdz 250,00 euro paaugstināt 16.punktā minēto maksājumu, ko ģimenes ārsts saņem par ģimenes ārsta pacientu reģistrā reģistrētajai personai laikus atklātu vēzi 1. vai 2. stadijā, ja šāda vēža stadija ir diagnozes noteikšanas datumā.
Pasākums tiek ieviests, lai motivētu ģimenes ārstus aktīvāk iesaistīties onkoloģisko saslimšanu savlaicīgā diagnostikā. Tā īstenošanai ir piešķirts finansējums likumā “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” paredzētā prioritārā pasākuma “Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana” ietvaros.
- mainīt 16.punktā minēto termiņu, līdz kuram Nacionālais veselības dienests ģimenes ārsta praksei izmaksā maksājumu par laikus atklātu vēzi 1. vai 2.stadijā.
Šobrīd ir noteikts, ka minēto maksājumu ģimenes ārsta praksei Nacionālais veselības dienests izmaksā reizi gadā līdz 1. jūnijam, izvērtējot ar noteiktām slimībām slimojošu pacientu reģistrā iekļauto informāciju. Pēdējo gadu prakse rāda, ka datu ievadīšana  reģistrā aizņem ilgāku laiku, tāpēc Nacionālais veselības dienests nevar savlaicīgi iegūt maksājuma aprēķinam nepieciešamo informāciju. Līdz ar to 16.punktā minētā maksājuma termiņš tiek pārcelts uz laiku līdz 1.septembrim. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Fiziskās personas, kurām ir tiesības saņemt veselības aprūpes pakalpojumus atbilstoši Veselības aprūpes finansēšanas likuma 7., 9. un 11. pantam.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmē ārstniecības iestādes un ārstniecības personas, kas noslēgušas un kuras noslēgs līgumus par valsts apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 146 044 941
0
1 179 026 543
0
1 179 026 543
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 146 044 941
0
1 179 026 543
0
1 179 026 543
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
1 146 265 731
23 064 550
1 179 026 543
0
1 179 026 543
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
1 146 265 731
23 064 550
1 179 026 543
0
1 179 026 543
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-220 790
-23 064 550
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-220 790
-23 064 550
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
23 064 550
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)

2023.gads atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam”:

Veselības ministrijas (NVD) budžeta programmas 33.00.00 “Veselības aprūpes nodrošināšana”:

apakšprogramma 33.04.00 “Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde”:
Resursi izdevumu segšanai  20 806 927 euro
     Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 20 806 927 euro
Izdevumi  20 806 927 euro, tai skaitā:
     Subsīdijas un dotācijas 20 806 927 euro

apakšprogramma 33.12.00 “Reto slimību ārstēšana”:
Resursi izdevumu segšanai  171 713 euro
     Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 171 713 euro
Izdevumi  171 713 euro, tai skaitā:
     Subsīdijas un dotācijas 171 713 euro
    
apakšprogramma 33.14.00 “Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana”:
Resursi izdevumu segšanai  180 540 732 euro
     Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 13 304 euro
     Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 180 527 428 euro
Izdevumi  180 540 732 euro, tai skaitā:
     Subsīdijas un dotācijas 178 366 956 euro
     Uzturēšanas izdevumu transferti  2 173 776 euro

apakšprogramma 33.15.00 “Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē”:
Resursi izdevumu segšanai   44 361 871 euro
    Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 44 361 871 euro
Izdevumi  44 361 871  euro, tai skaitā:
    Subsīdijas un dotācijas 44 356 312 euro
    Uzturēšanas izdevumu transferti 5 559 euro

apakšprogramma 33.16.00 “Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”:
Resursi izdevumu segšanai   310 335 973 euro
     Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 25 052 euro
     Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 310 310 921 euro
Izdevumi  310 335 973  euro, tai skaitā:
     Subsīdijas un dotācijas 309 414 025 euro
     Uzturēšanas izdevumu transferti 921 948 euro

apakšprogramma 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs”:
Resursi izdevumu segšanai   361 942 180 euro, tai skaitā:
    Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 816 391 euro
    Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 361 125 789 euro
Izdevumi 361 942 180  euro, tai skaitā:
    Subsīdijas un dotācijas 361 942 180  euro

 apakšprogramma 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”:
Resursi izdevumu segšanai   214 511 951 euro
     Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem 230 707 euro
Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 214 281 244 euro
     Izdevumi  214 511 951  euro, tai skaitā:
     Subsīdijas un dotācijas 214 511 951  euro

Veselības ministrijas (NVD) budžeta programmas 45.00.00 “Veselības aprūpes finansējuma administrēšana”:
 apakšprogrammā 45.01.00 “Veselības aprūpes finansējuma administrēšana un ekonomiskā novērtēšana”:
Resursi izdevumu segšanai   13 373 594 euro
     Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem 1 486 099 euro
Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 11 887 495 euro
     Izdevumi  13 594 384 euro, tai skaitā:
     Kārtējie izdevumi 10 513 753 euro
     Subsīdijas un dotācijas 412 332 euro
     Kapitālie izdevumi  2 668 299 euro
Finansiālā bilance: -220 790 euro

2024.gads un 2025.gads atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam”:

Veselības ministrijas (NVD) budžeta programmas 33.00.00 “Veselības aprūpes nodrošināšana”:
apakšprogramma 33.04.00 “Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde”:
Resursi izdevumu segšanai  21 580 325 euro
     Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 21 580 325 euro
Izdevumi  21 580 325 euro, tai skaitā:
     Subsīdijas un dotācijas 21 580 325 euro

apakšprogramma 33.12.00 “Reto slimību ārstēšana”:
Resursi izdevumu segšanai  173 984 euro
     Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 173 984 euro
Izdevumi  173 984 euro, tai skaitā:
     Subsīdijas un dotācijas 173 984 euro

apakšprogramma 33.14.00 “Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana”:
Resursi izdevumu segšanai  187 893 501 euro
     Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 13 304 euro
     Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 187 880 197 euro
Izdevumi  187 893 501 euro, tai skaitā:
     Subsīdijas un dotācijas 185 719 725 euro
     Uzturēšanas izdevumu transferti  2 173 776 euro

apakšprogramma 33.15.00 “Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē”:
Resursi izdevumu segšanai   50 068 507 euro
    Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 50 068 507 euro
Izdevumi  50 068 507  euro, tai skaitā:
    Subsīdijas un dotācijas 50 062 948 euro
    Uzturēšanas izdevumu transferti 5 559 euro

apakšprogramma 33.16.00 “Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”:
Resursi izdevumu segšanai   315 881 214 euro
     Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 25 052 euro
     Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 315 856 162 euro
Izdevumi  315 881 214  euro, tai skaitā:
     Subsīdijas un dotācijas 315 201 002 euro
     Uzturēšanas izdevumu transferti 680 212 euro

apakšprogramma 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs”:
Resursi izdevumu segšanai   372 133 285 euro, tai skaitā:
    Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 816 391 euro
    Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 371 316 894 euro
Izdevumi 372 133 285 euro, tai skaitā:
    Subsīdijas un dotācijas 372 133 285  euro

apakšprogramma 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”:
Resursi izdevumu segšanai   219 044 435 euro
     Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem 230 707 euro
Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 218 813 728 euro
     Izdevumi  219 044 435  euro, tai skaitā:
     Subsīdijas un dotācijas 219 044 435  euro

 Veselības ministrijas (NVD) budžeta programmas 45.00.00 “Veselības aprūpes finansējuma administrēšana”:
apakšprogramma 45.01.00 “Veselības aprūpes finansējuma administrēšana un ekonomiskā novērtēšana”:
Resursi izdevumu segšanai   12 251 292 euro
     Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem 1 486 099 euro
Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 10 765 193 euro
     Izdevumi  12 251 292  euro, tai skaitā:
     Kārtējie izdevumi 10 530 512 euro
     Subsīdijas un dotācijas 417 453 euro
     Kapitālie izdevumi  1 303 327 euro

1. Noteikumu Nr.555 2.9.3. apakšpunkts (Noteikumu projekta 1.1.apakšpunkts) paredz miomektomiju, izņemot gadījumus, ja konstatēta asiņošana vai tiek traucēta blakusorgānu darbība, vai ir sūdzības par sāpēm, vai ja mioma ir iemesls neauglībai. Finansējums 2023.gadam un turpmāk ik gadu 69 921 euro (apakšprogramma 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” - 50 347 euro, apakšprogramma 33.16.00 “Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” - 19 574 euro. Iepriekš minētais pasākums  iekļauts prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība" ietvaros un iestrādāts likumā “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” (atbalstīts 2.lasījumā Saeimā).
Ministru kabineta 2023.gada 13.janvāra sēdē (protokols Nr.2 1.paragrāfs) tika atbalstīti informatīvā ziņojuma “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023.–2025. gadam” 1.pielikumā minētie prioritārie pasākumi ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm, tai skaitā prioritārajam pasākumam “Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība”  15 000 000 euro 2023.gadam un turpmāk ik gadu. 
Ņemot vērā to, ka ar 2023.gada 1.aprīli palielinās ārstniecības personu atalgojums, līdz ar to palielinājās veselības aprūpes tarifs un  finansējums tika pārrēķināts, un 2023.gadam un turpmāk ik gadu ir 70 550 euro (apakšprogramma 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” - 50 800 euro, apakšprogramma 33.16.00 “Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” - 19 750 euro). Savukārt nepieciešamo starpību 2023.gadā un turpmāk ik gadu 629 euro (70 550 euro - 69 921 euro) plānots rast apakšprogrammas 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" ietvaros 176 euro no pakalpojumu programmas “Narkoloģija” un apakšprogrammas 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” 453 euro no pakalpojuma programmas “Pakalpojumi aprūpes slimnīcā vai aprūpes gultā”, skat.,anotācijas 9.pielikumu.

2. Noteikumu Nr.555 3.11.1 .apakšpunkts (Noteikumu projekta 1.2., 1.4. un 1.9.apakšpunkts) paredz mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojumu pacienta dzīvesvietā, ja par pakalpojuma nepieciešamību ir lēmis ārstu konsīlijs.  Iepriekš minētais pasākums īstenojams apakšprogrammas 33.14.00 “Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana” ietvaros. Finansējums 2023.gadam 1 720 493 euro un 2024.gadam un turpmāk ik gadu 6 762 991 euro, skat., anotācijas 2.pielikumu. Iepriekš minētais pasākums  iekļauts prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana" ietvaros un iestrādāts likumā “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” (atbalstīts 2.lasījumā Saeimā), skat., anotācijas 2.pielikumu. 
Ministru kabineta 2023.gada 13.janvāra sēdē (protokols Nr.2 1.paragrāfs) tika atbalstīti informatīvā ziņojuma “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023.–2025. gadam” 1.pielikumā minētie prioritārie pasākumi ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm, tai skaitā prioritārajam pasākumam “Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana”   2023.gadam 30 000 000 euro un  2024.gadam un turpmāk ik gadu 40 000 000 euro. 

3. Noteikumu Nr.555 4.11.1.2.apakšpunkts (noteikumu projekta 1.3., 1.6. un 1.15.apakšpunkts) paredz medicīnisko papilduzturu, enterālās un parenterālās barošanas maisījumus un to ievadei nepieciešamās medicīniskās ierīces pieaugušiem pacientiem, kuri atrodas sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" enterālās un parenterālās barošanas pacientu aprūpes kabineta uzskaitē atbilstoši indikācijām, kas noteiktas līgumā ar dienestu un publicētas dienesta tīmekļvietnē. Finansējums 2023.gadam 2  434 369 euro (apakšprogramma 33.04.00 "Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde" - 2 291 572 euro, apakšprogramma 33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana" - 34 605 euro un apakšprogramma 33.15.00 "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē" - 108 192 euro)  un 2024.gadam un turpmāk ik gadu 3 245 825 euro (apakšprogramma 33.04.00 "Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde" - 3 064 970 euro, apakšprogramma 33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana" - 34 605 euro un apakšprogramma 33.15.00 "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē" - 146 250 euro), skat., anotācijas 3.pielikumu. Iepriekš minētais pasākums iekļauts prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana" ietvaros un iestrādāts likumā “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” (atbalstīts 2.lasījumā Saeimā). Ministru kabineta 2023.gada 13.janvāra sēdē (protokols Nr.2 1.paragrāfs) tika atbalstīti informatīvā ziņojuma “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023.–2025. gadam” 1.pielikumā minētie prioritārie pasākumi ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm, tai skaitā prioritārajam pasākumam “Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana”  2023.gadam 30 000 000 euro  un 40 000 000 euro 2024.gadam un turpmāk ik gadu 40 000 000 euro. 

4. Noteikumu Nr.555 274.punkts (Noteikumu projekta 1.7.apakšpunkts) paredz, ka līdz 2023.gada 31.decembrim dienests līgumā ar ārstniecības iestādi noteiktajā kārtībā veic samaksu par šādiem sniegtajiem pakalpojumiem Covid-19 izplatības ierobežošanai un seku novēršanai:

1)Noteikumu  Nr.555 274.1.apakšpunkts (Noteikumu projekta 1.7.punkts) paredz laboratorisko izmeklējumu veikšanu COVID-19 noteikšanai atbilstoši Slimību profilakses un kontroles centra tīmekļvietnē publicētajam COVID-19 testēšanas algoritmam ar indikatīvu finansiālu ietekmi 3 539 340 euro (tai skaitā papildus nepieciešamais finansējums no 2023.gada 1. aprīļa - 2023.gada 30.septembrim  2 359 560 euro, no 2023.gada 1.oktobra - 2023.gada 31.decembrim - 1 179 780 euro), skat., anotācijas 12.pielikumu.
Finansējuma avots: budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” valsts budžeta programmas 12.00.00 “Finansējums veselības jomas pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai””.

2)Noteikumu Nr.555 274.2. apakšpunkts (Noteikumu projekta 1.7.apakšpunkts) paredz subakūto rehabilitāciju un ilgtermiņa rehabilitāciju pacientiem pēc COVID-19 infekcijas pārslimošanas ar indikatīvu finansiālu ietekmi 4 493 826 euro (tai skaitā papildus nepieciešamais finansējums no 2023.gada 1. aprīļa - 2023.gada 30.septembrim  2 995 884 euro, no 2023.gada 1.oktobra- 2023.gada 31.decembrim - 1 497 942 euro), skat., anotācijas 13.pielikumu.
Finansējuma avots: budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” valsts budžeta programmas 12.00.00 “Finansējums veselības jomas pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai””.

3)Noteikumu Nr.555 274.3. apakšpunkts (Noteikumu projekta 1.7.apakšpunkts) paredz Covid-19 pacientu diagnostiku un ārstēšanu*, kā arī veselības stāvokļa dinamisko novērošanu pacientiem pēc COVID-19 infekcijas pārslimošanas ar indikatīvu finansiālu ietekmi 10 932 550 euro (tai skaitā papildus nepieciešamais finansējums no 2023.gada 1. aprīļa - 2023.gada 30.septembrim  7 288 367 euro, no 2023.gada 1.oktobra -  31.decembrim 3 644 183 euro), skat., anotācijas 14. un 16.pielikumu.
Finansējuma avots: budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” valsts budžeta programmas 12.00.00 “Finansējums veselības jomas pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai””.*Covid-19 pacientu ārstēšanas izdevumi no 2023.gada 1.janvāra līdz 2023.gada 31.martam tiks segti Ministra kabineta 2023.gada 10.janvāra sēdes prot. Nr. 1 20. § 3. punkta ietvaros.

5.Noteikumu Nr.555 275. punkts (Noteikumu projekta 1.8.apakšpunkts) paredz ka dienests ārstniecības iestādēm līdz 2023.gada 31.decembrim veic samaksu atbilstoši faktiski sniegto pakalpojuma apjomam par individuālo aizsardzības līdzekļu un dezinfekcijas līdzekļu izmantošanu pakalpojumu sniegšanā saskaņā ar manipulāciju sarakstu vai ikmēneša fiksēto maksājumu ar indikatīvi aprēķinātu finansiālu ietekmi 4 098 834 euro (tai skaitā papildus nepieciešamais finansējums no 2023.gada 1. aprīļa - 2023.gada 30.septembrim   euro - 2 732 556 euro, no 2023.gada 1.oktobra -  31.decembrim 1 366 278 euro)., skat. anotācijas 15.pielikumu.
Finansējuma avots: budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” valsts budžeta programmas 12.00.00 “Finansējums veselības jomas pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai””.

6. Noteikumu Nr.555 1.pielikuma 1.4.7., 1.4.8. un 1.4.9..apakšpunkts (noteikuma projekta 1.10.apakšpunkts) paredz jaundzimušo SMN1 gēna delēcijas noteikšana asinīs, izdalot DNS,  un jaundzimušo T un/vai B šūnu receptoru deficīta noteikšana asinīs, izdalot DNS un enzīma GALT noteikšana jaundzimušajiem ar dzimšanas svaru zem 2000 gramiem vai jaundzimušajiem ar primāri paaugstinātiem kopējās galaktozes rādītājiem Finansējums 2023.gadam un turpmāk ik gadu 245 014 euro, skat., anotācijas 11.pielikumu. Apakšprogramma 33.15.00 "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē". Iepriekš minētais pasākums  iekļauts prioritārā pasākuma "Pakalpojuma pieejamība bērniem" ietvaros un iestrādāts likumā “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” (atbalstīts 2.lasījumā Saeimā). 
Ministru kabineta 2023.gada 13.janvāra sēdē (protokols Nr.2 1.paragrāfs) tika atbalstīti informatīvā ziņojuma “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023.–2025. gadam” 1.pielikumā minētie prioritārie pasākumi ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm, tai skaitā prioritārajam pasākumam “Pakalpojuma pieejamība bērniem” 2023.gadam un turpmāk ik gadu 5 000 000 euro. 
Ņemot vērā to, ka ar 2023.gada 1.aprīli palielinās ārstniecības personu atalgojums, līdz ar to palielinājās veselības aprūpes tarifs un finansējums tika pārrēķināts, un 2023.gadam un turpmāk ik gadu ir 245 019 euro (apakšprogramma 33.15.00 "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē"). Savukārt nepieciešamo starpību 2023.gadā un turpmāk ik gadu 5 euro (245 019 euro - 245 014 euro) plānots rast apakšprogrammas 33.15.00 "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē" ietvaros, veicot iekšēju finanšu līdzekļu pārplānošanu.


7. Noteikumu Nr.555 5. pielikuma (3.pielikums - jaunā redakcija) 10. punkts (noteikumu projekta 1.12.apakšpunkts) paredz iekļaujot manipulāciju 31252 "Videobronhoskopija" kā saistošo (pamata) manipulāciju Neiroloģijas un iekšķīgo slimību ārstēšanai dienas stacionārā. Noteikumu 5. pielikuma (3.pielikums - jaunā redakcija) 12.7. apakšpunkts (noteikumu projekta 1.12.apakšpunkts) paredz iekļaujot manipulāciju 31252 kā saistošo (pamata) manipulāciju vispārējiem ķirurģiskajiem pakalpojumiem dienas stacionārā. Finansējums 2023.gadam un turpmāk ik gadu  203 377 euro (apakšprogramma 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” - 177 348 euro, apakšprogramma 33.16.00 “Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” - 26 029 euro. Iepriekš minētais pasākums  iekļauts prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana" ietvaros un iestrādāts likumā “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” (atbalstīts 2.lasījumā Saeimā).
Ministru kabineta 2023.gada 13.janvāra sēdē (protokols Nr.2 1.paragrāfs) tika atbalstīti informatīvā ziņojuma “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023.–2025. gadam” 1.pielikumā minētie prioritārie pasākumi ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm, tai skaitā prioritārajam pasākumam “Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana” 2023.gadam 30 000 000 euro un  2024.gadam un turpmāk ik gadu 40 000 000 euro. 
Ņemot vērā to, ka ar 2023.gada 1.aprīli palielinās ārstniecības personu atalgojums, līdz ar to palielinājās veselības aprūpes tarifs un finansējums tika pārrēķināts 2023.gadam un turpmāk ik gadu ir 203 408 euro (apakšprogramma 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” - 177 359 euro, apakšprogramma 33.16.00 “Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” - 26 049 euro). Savukārt nepieciešamo starpību, un 2023.gadā un turpmāk ik gadu 31 euro (203 408 euro - 203 377 euro) plānots rast apakšprogrammas 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" ietvaros 20 euro no pakalpojumu programmas “Narkoloģija” un apakšprogrammas 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” 11 euro no pakalpojumu programmas “Pakalpojumi aprūpes slimnīcā vai gultā”, skat., anotācijas 10.pielikumu. 

8.Noteikumu Nr.555 6. pielikums 1.2. punkts (noteikumu projekta 1.3.apakšpunkts) paredz, ka  Daugavpils reģionālajai slimnīcai fiksētā piemaksa par neatliekamās medicīniskās palīdzības, pacientu uzņemšanas nodaļas darbību par pacientu observāciju līdz 24 stundām papildus klāt nāk 3 speciālisti. Apakšprogramma 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs”. Finansējums 2023.gadā un turpmāk ik gadu 981 951 euro, kuru plānots rast apakšprogrammas ietvaros 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs” no pozīcijas "DRG fiksētais maksājums (SIA "Daugavpils reģionālā slimnīca")", jo šajā pozīcijā 2023.gadā un turpmāk ik gadu veidojas ietaupījums 2 495 312 euro apmērā. Savukārt atlikuma starpību 2023.gadā un turpmāk ik gadu 1 513 361 euro (2 495 312 euro - 981 951euro) apmērā plānots novirzīt intensīvās terapijas piemaksu segšanai – 1 010 310 euro, tai skaitā Daugavpils reģionālajai slimnīcai 1 010 310 euro, un citām ārstniecības iestādēm 503 051 euro, skat., anotācijas 8.pielikumu.

9. Noteikumu 6.pielikuma 1.2.punkts (noteikumu projekta 1.3. apakšpunkts) paredz, ka Liepājas reģionālajai slimnīcai fiksētā piemaksa par neatliekamās medicīniskās palīdzības, pacientu uzņemšanas nodaļas darbību par pacientu observāciju līdz 24 stundām papildus klāt nāk 1 speciālists. Apakšprogramma 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs”. Finansējums 2023.gadā un turpmāk ik gadu 330 308 euro, kuru plānots rast apakšprogrammas ietvaros 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs” no pozīcijas "DRG fiksētais maksājums (SIA "Liepājas reģionālā slimnīca")", jo šajā pozīcijā 2023.gadā un turpmāk ik gadu veidojas ietaupījums 1 540 489 euro apmērā. Savukārt atlikuma starpību 2023.gadā un turpmāk ik gadu 1 210 181 euro (1 540 489 euro - 330 308 euro) apmērā plānots novirzīt intensīvās terapijas piemaksu segšanai, tai skaitā  Liepājas reģionālajai slimnīcai 699 098 euro apmērā un citām ārstniecības iestādēm 511 083 euro, skat., anotācijas 8.pielikumu.

10.Noteikumu 6. pielikuma 2.19.6. apakšpunkts (noteikumu projekta 1.13.apakšpunkts) paredz, ka  ārstniecības iestāžu lauku papildināt ar VSIA “Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs”. Apakšprogramma 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs”. Finansējums 2023.gadā 52 654 euro, kuru plānots rast apakšprogrammas ietvaros 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs” no pozīcijas "Psihiatriskā palīdzība, tai skaitā pēc tiesas lēmuma", jo šajā pozīcijā 2023.gadā tiek prognozēta neizpilde 572 069 euro apmērā. Savukārt atlikuma starpību 2023.gadā 519 415 euro (572 069 - 52 654) apmērā plānots novirzīt rehabilitācijas komandas darbam psihiatrijas iestādē, skat.anotācijas 7.pielikumu.

11. Noteikumu 10. pielikuma (7.pielikums - jaunā redakcija) 2.24. punkts (noteikumu projekta 1.16.apakšpunkts) paredz pacientu plūsmas koordinatoru kabineta izveidi (onkoloģisko pacientu koordinatora kabinets). Iepriekš minētais pasākums īstenojams apakšprogrammas 33.16.00   "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" ietvaros. Finansējums 2023.gadam un turpmāk ik gadu 167 687 euro., skat., anotācijas 6.pielikumu. Iepriekš minētais pasākums  iekļauts prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana" ietvaros un iestrādāts likumā “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” (atbalstīts 2.lasījumā Saeimā). 
Ministru kabineta 2023.gada 13.janvāra sēdē (protokols Nr.2 1.paragrāfs) tika atbalstīti informatīvā ziņojuma “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023.–2025. gadam” 1.pielikumā minētie prioritārie pasākumi ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm, tai skaitā prioritārajam pasākumam “Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana”   2023.gadam 30 000 000 euro un 2024.gadam un turpmāk ik gadu 40 000 000 euro. 
Ņemot vērā to, ka ar 2023.gada 1.aprīli palielinās ārstniecības personu atalgojums, līdz ar to finansējums tika pārrēķināts, un 2023.gadam un turpmāk ik gadu ir 182 349 euro. Savukārt nepieciešamo starpību 2023.gadā un turpmāk ik gadu 14 662 euro* plānots rast veicot pārdali no apakšprogrammas 33.04.00 "Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde",  jo šajā apakšprogrammā tiek prognozēts, ka arī 2023.gadā un turpmāk ik gadu veidosies atlikums. 
* Veicot iepirkumu pozīcijā  “Parentiāli ievadāmo zāļu onkoloģisko sasaslimšanu ārstēšanai” no iepirkumā iekļautajām 17.pozīcijām piedāvājums tika saņemts 1.pozīcijā, jo uz šo brīdi nav pieejami medikamenti pasaules tirgū, līdz ar ko atkārtots iepirkums tiks veikts 2023.gada 3. ceturksnī. 2023.gadā plānotais finansējuma apjoms 1 462 621 euro, iesniegti piedāvājumi par 4255 euro, līdz ar to veidojas ietaupījums 1 458 355 euro (1 462 621 euro – 4 255 euro), no kura varēs nosegt iepriekš minēto nepieciešamo starpību 14 349 euro apmērā. Savukārt pārējo iepirkuma pozīcijas atlikumu 1 444 006 euro  (1 458 355 euro – 14 349 euro) primāri tiks novirzīts 2023.gada 3.ceturkšņa  jaunam iepirkumam pozīcijā  “Parentiāli ievadāmo zāļu onkoloģisko sasaslimšanu ārstēšanai”.

12. Noteikumu ​​​​​​ 11. pielikuma (8.pielikums - jaunā redakcija) 16. punkts (noteikumu projekta 1.17.apakšpunkts) paredz, ka ģimenes ārsts saņem maksājumu 250,00 euro apmērā par ģimenes ārsta pacientu reģistrā reģistrētajai personai laikus atklātu vēzi 1. vai 2. stadijā, ja šāda vēža stadija ir diagnozes noteikšanas datumā. Minēto maksājumu ģimenes ārsta praksei dienests izmaksā reizi gadā līdz 1. septembrim, izvērtējot ar noteiktām slimībām slimojošu pacientu reģistrā iekļauto informāciju.Iepriekš minētais pasākums īstenojams apakšprogrammas 33.14.00 “Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana” ietvaros.  Finansējums 2023.gadam un turpmāk ik gadu 703 650 euro, skat., anotācijas 4.pielikumu.  Iepriekš minētais pasākums  iekļauts prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana" ietvaros un iestrādāts likumā “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” (atbalstīts 2.lasījumā Saeimā). 
Ministru kabineta 2023.gada 13.janvāra sēdē (protokols Nr.2 1.paragrāfs) tika atbalstīti informatīvā ziņojuma “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023.–2025. gadam” 1.pielikumā minētie prioritārie pasākumi ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm, tai skaitā prioritārajam pasākumam “Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana”   2023.gadam 30 000 000 euro un 2024.gadam un turpmāk ik gadu 40 000 000 euro. 

13.Noteikumu 11.pielikuma (8.pielikums - jaunā redakcija) 7.punktu (noteikumu projekta 1.17.apakšpunkts) paredz, ka  ikmēneša fiksētais maksājums ģimenes ārsta praksei, tai skaitā riska maksājums, ir 730,73 euro mēnesī. Minēto maksājumu saņem visas ģimenes ārstu prakses, kas atbilstoši līgumam ar dienestu saņem kapitācijas naudu.  Iepriekš minētais pasākums īstenojams apakšprogrammas 33.14.00 “Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana” ietvaros. Finansējums 2023.gadam un turpmāk ik gadu 2 805 750 euro, skat., anotācijas 5.pielikumu. Iepriekš minētais pasākums  iekļauts prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība" ietvaros un iestrādāts likumā “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” (atbalstīts 2.lasījumā Saeimā). 
Ministru kabineta 2023.gada 13.janvāra sēdē (protokols Nr.2 1.paragrāfs) tika atbalstīti informatīvā ziņojuma “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023.–2025. gadam” 1.pielikumā minētie prioritārie pasākumi ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm, tai skaitā prioritārajam pasākumam “Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība”   2023.gadam un turpmāk ik gadu 15 000 000 euro. 

14. Noteikumu Nr.555 153.punkts (Noteikumu projekta 1.5.apakšpunkts) izteikts jaunā redakcijā. Ņemot vērā izmaiņas šajā punktā, veikts tarifu pārrēķins, kas ietekmē šo noteikumu 4.pielikuma (2.pielikums - jaunā redakcija) 5.punktā (Noteikumu projekta 1.11.apakšpunkts)  noteiktos aprūpes epizožu tarifus, 6.pielikumā (4.pielikums - jaunā redakcija, noteikumu projekta 1.13.apakšpunkts) noteiktos stacionāro pakalpojumu tarifus un fiksētās piemaksas, 10.pielikuma (7.pielikums - jaunā redakcija) 2.punktā (Noteikumu projekta 1.16.apakšpunkts) noteiktie fiksētā maksājuma nodrošināšanai nepieciešamie līdzekļi gadā,  11.pielikuma (8.pielikums - jaunā redakcija) 2.punktā (Noteikumu projekta 1.17.apakšpunkts) kapitācijas naudas apmēru un 11.pielikuma (8.pielikums - jaunā redakcija) 32.2.1. un 32.2.2. apakšpunkta (Noteikumu projekta 1.17.apakšpunkts)  ietvertā plānotā finansējuma pārrēķins atbilstoši ārstniecības personu atalgojuma pieaugumam. Finansējums 2023.gadam (no 2023.gada 1.aprīļa) 2 739 848 euro apmērā un 2024.gadam un turpmāk ik gadu 6 863 262 euro apmērā darba samaksas palielināšana pārējam personālam integrēšanai tarifos, kas nepieciešams valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanas nodrošināšanai un nav ārstniecības personas (no 2023.gada 1.aprīļa - 22,76 euro vidējais darba samaksas pieaugums ik mēnesi pret 2022.gadu un no 2024.gada 1.janvāra – 42,76 euro vidējais darba samaksas pieaugums ik mēnesi pret 2022.gadu), skat., anotācijas 1.pielikumu.
Darba samaksas palielināšana pārējam personālam integrēšanai tarifos, kas nepieciešams valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanas nodrošināšanai un nav ārstniecības personas ir iestrādāta likumā “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” (atbalstīts 2.lasījumā Saeimā). Iepriekš minētais pasākums ar finansējuma apmēru   2 739 848 euro 2023.gadam iekļauts prioritārā pasākuma “Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība” ietvaros,  savukārt 2024.gadam un turpmāk ik gadu 3 653 130 euro apmērā ir iekļauts prioritārā pasākuma “Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība” ietvaros, bet 3 210 132 euro ir iekļauts prioritārā pasākuma “Ārstniecības personu darba samaksas pieauguma nodrošināšana”  ietvaros.
Ministru kabineta 2023.gada 13.janvāra sēdē (protokols Nr.2 1.paragrāfs) tika atbalstīti informatīvā ziņojuma “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023.–2025. gadam” 1.pielikumā minētie prioritārie pasākumi ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm, tai skaitā prioritārajam pasākumam “Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība”   2023.gadam un turpmāk ik gadu 15 000 000 euro un prioritārajam pasākumam “Ārstniecības personu darba samaksas pieauguma nodrošināšana”  2023.gadam 27 500 000 euro un  2024.gadam un turpmāk ik gadu 55 000 000 euro.
No 2023.gada 1.aprīļa paredzēts palielināt darba samaksu, kas iekļauta valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu tarifos ārstiem un funkcionālajiem speciālistiem no 1 963 euro uz 2 083 euro (palielinājums +120 euro), ārstniecības un pacientu aprūpes personām un funkcionālo speciālistu asistentiem no 1 183 euro uz 1 303 euro (palielinājums +120 euro) un ārstniecības un pacientu aprūpes atbalsta personām no 745 euro uz 865 (palielinājums +120 euro) ar kopējo finansējuma apmēru 2023.gadam 19 813 990 euro un 2024.gadam un turpmāk ik gadu 41 541 779 euro.
Detalizēti aprēķini skatāmi Ministru kabineta noteikumu “Grozījums Ministru kabineta 2018.gada 18.decembra  noteikumos Nr. 851 “Noteikumi par zemāko mēnešalgu un speciālo piemaksu  veselības aprūpes jomā nodarbinātajiem”” sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (23-TA-596).


Kopējais nepieciešamais finansējums noteikumu projekta īstenošanai 2023.gadā ir 35 534 899 euro, tai skaitā:

-       23 064 550 euro apmērā nepieciešams segt no resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 12.00.00 "Finansējums veselības jomas pasākumiem Covid - 19 infekcijas izplatības ierobežošanai" rezervētā finansējuma:
          MK 274. un 275.punktā iekļautajiem pasākumiem, kas radušies saistībā ar Covid - 19 uzliesmojumu un seku novēršanu no 2023. gada 1.aprīļa līdz 2023.gada 30.septembrim, nepieciešamos izdevumus ne vairāk kā 15 376 367 euro apmērā segt no resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 12.00.00 "Finansējums veselības jomas pasākumiem Covid - 19 infekcijas izplatības ierobežošanai" rezervētā finansējuma. 
          MK 274. un 275.punktā iekļautajiem pasākumiem, kas radušies saistībā ar Covid - 19 uzliesmojumu un seku novēršanu  2023. gada oktobrī, novembrī un decembrī ir veicams avansa norēķins ne vairāk kā 7 688 183 euro apmērā, sedzot no “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 12.00.00 "Finansējums veselības jomas pasākumiem Covid - 19 infekcijas izplatības ierobežošanai" rezervētā finansējuma.


-        1 380 240 euro apmērā, Veselības ministrijas budžeta ietvaros pārstrukturizējot pasākumus, sadalījumā pa Veselības ministrijas apakšprogrammām: 
        33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" - 196 euro;       
        33.17.00 "Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs" - 1 364 913 euro;     
       33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” -  464 euro; 
       33.15.00 "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē" - 5 euro;
        Saistībā ar onkoloģijas pacientu plūsmas koordinatora kabineta izveidi nepieciešams veikt apropriācijas pārdali 14 662 euro apmērā no  apakšprogrammas 33.04.00 "Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde" uz  apakšprogrammu 33.16.00  "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana". Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktā kārtībā sniegts priekšlikumus apropriācijas pārdalēm starp programmas 33.00.00 “Veselības aprūpes nodrošināšana” apakšprogrammām 2023.gadam un bāzes izmaiņām 2024.-2025.gadam ik gadu. 


-      11 090 109 euro apmērā prioritāro pasākumu ietvaros, sadalījumā pa Veselības ministrijas apakšprogrammām:
        33.04.00 “Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde” - 2 291 572 euro; 
        33.12.00 "Reto slimību ārstēšana" - 429 euro; 
        33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana" - 5 700 923 euro;              33.15.00 "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē" - 468 617 euro;       
        33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" - 985 900 euro;       
        33.17.00 "Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs" - 910 284 euro; 
      33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" - 732 384 euro.
        
                 
Kopējais nepieciešamais finansējums noteikumu projekta īstenošanai 2024.gadā un turpmāk ik gadu ir 22 395 063 euro, tai skaitā: 

 -       1 327 586 euro apmērā, Veselības ministrijas budžeta ietvaros pārstrukturizējot pasākumus, sadalījumā pa Veselības ministrijas apakšprogrammām: 
        33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" - 196 euro;
        33.17.00 "Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs" - 1 312 259 euro;
        33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” -  464 euro;
        33.15.00 "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē" - 5 euro;
    Saistībā ar onkoloģijas pacientu plūsmas koordinatora kabineta izveidi  apropriācijas pārdale 14 662 euro apmērā no  apakšprogrammas 33.04.00 "Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde" uz  apakšprogrammu 33.16.00  "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana". 

-       21 067 477 euro apmērā prioritāro pasākumu ietvaros, sadalījumā pa Veselības ministrijas apakšprogrammām:
        33.04.00 “Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde” - 3 064 970 euro; 
        33.12.00 "Reto slimību ārstēšana" - 1 074 euro;
        33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana" - 11 400 039 euro; 
        33.15.00 "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē" - 680 315 euro;
        33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" - 2 148 322 euro; 
        33.17.00 "Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs" - 2 279 841 euro; 
        33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" - 1 491 707 euro;
        45.01.00 "Veselības aprūpes finansējuma administrēšana un ekonomiskā novērtēšana" - 1 209 euro.
                 

Aprēķinātā ietekme noteikumu projekta īstenošanai ir indikatīva un var mainīties pēc faktiskajiem izdevumiem.
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija

Pieņemt zināšanai, ja Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumu  Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"  274. un 275.punktā iekļauto pasākumu, kas radušies saistībā ar Covid - 19 uzliesmojumu un seku novēršanu, faktiskā izpilde 2023. gada I ceturksnī tiks īstenota mazākā apmērā nekā tika iezīmēts finansējums no likumā "Par valsts budžetu 2022. gadam" 74. resora programmā 12.00.00 "Finansējums veselības jomas pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" rezervētā finansējuma (Ministru kabineta  2022.gada 20.decembra sēdes prot. Nr. 66 64. § 3. punkts), tad primāri šis finansējuma atlikums ir novirzāms 2023. gada II ceturkšņa Covid-19 pasākumu daļējai finansēšanai  atbilstoši faktiskajiem izdevumiem.
 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nacionālais veselības dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Priekšlikumi likumā “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” paredzētajiem prioritārajiem pasākumiem sagatavoti atbilstoši ārstniecības iestāžu un nozares ekspertu ieteikumiem. 
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
 Noteikumu projekts paredz pilnveidot valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanas kārtību, veicinot šo pakalpojumu pieejamību iedzīvotājiem.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Pielikums