25-TA-1197: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts nekustamo īpašumu Baldones pagastā, Ķekavas novadā, nodošanu Zemkopības ministrijas valdījumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Meža likuma 44.panta pirmā daļa, likuma „Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” 8.panta ceturtā daļa, Ministru kabineta 2019.gada 30.aprīļa noteikumu Nr.187 “Zemkopības ministrijas nolikums” 1.punkts, Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 3.pants.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par valsts nekustamo īpašumu Baldones pagastā, Ķekavas novadā, nodošanu Zemkopības ministrijas valdījumā” (turpmāk – rīkojuma projekts) sagatavots, lai nodotu Zemkopības ministrijas valdījumā valsts nekustamos īpašumus, kas nav nepieciešami Izglītības un zinātnes ministrijas (turpmāk – ministrija) vai tās padotībā esošo iestāžu funkciju nodrošināšanai vai kuru sastāvā ir meža zeme.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministrijas valdījumā un Latvijas Universitātes lietojumā atrodas valsts nekustamais īpašums ar kadastra Nr. 8025 003 0083 “Krusts”, Baldones pagastā, Ķekavas novadā un valsts nekustamais īpašums ar kadastra Nr. 8025 003 0090 “Baltā māja”, Baldones pagastā, Ķekavas novadā (turpmāk kopā - īpašumi). Latvijas Universitāte ar 2025. gada 7. aprīļa vēstuli Nr. 1-13/190 ir informējusi ministriju, ka turpmāk Latvijas Universitātes funkciju nodrošināšanai īpašumi nav nepieciešami.
1) Valsts nekustamais īpašums ar kadastra Nr. 8025 003 0083 “Krusts”, Baldones pagastā, Ķekavas novadā (turpmāk - īpašums Nr. 1), sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 003 0083) 0,9296 ha platībā, tai skaitā 0,4890 ha krūmāji. Īpašuma tiesības uz īpašumu Nr. 1 ir nostiprinātas Latvijas valstij ministrijas personā Rīgas rajona tiesas Baldones pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000491328.
Tas pilnībā robežojas ar Zemkopības ministrijas valdījumā un akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" pārvaldīšanā esošo zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 8025 003 0108, kas ietilpst valsts nekustamā īpašuma “Siena tīrelis”, Baldones pagastā, Ķekavas novadā, sastāvā, kā arī tam nav nodrošināta piekļuve no valsts vai pašvaldības autoceļa. Piekļuves nodrošināšanai tiek izmantota Zemkopības ministrijas valdījumā un akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" pārvaldīšanā esošajā zemes vienībā ar kadastra apzīmējumu 8025 003 0108 esošā dabiskā brauktuve. Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā ir reģistrēta ceļa servitūta teritorija 0,0382 ha platībā; servitūts ir ierakstīts īpašuma Nr. 1 zemesgrāmatā atzīmes veidā.
2) Valsts nekustamais īpašums ar kadastra Nr. 8025 003 0090 “Baltā māja”, Baldones pagastā, Ķekavas novadā (turpmāk - īpašums Nr. 2), sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 003 0090) 2,0400 ha platībā, tai skaitā meža zeme 1,2000 ha platība, un divām būvēm (būvju kadastra apzīmējumi 8025 003 0090 001 un 8025 003 0090 002). Īpašuma tiesības uz īpašumu Nr. 2 ir nostiprinātas Latvijas valstij ministrijas personā Rīgas rajona tiesas Baldones pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000490495.
Lietu tiesības, kas apgrūtina īpašumus, ir reģistrētas attiecīgajos zemesgrāmatu nodalījumos (izdrukas pielikumā) un noteiktie apgrūtinājumi reģistrēti Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (izdrukas pielikumā). Minētie apgrūtinājumi neradīs ietekmi uz īpašumu turpmāko izmantošanu to valdītāja maiņas gadījumā.
Latvijas Universitāte 2025. gada 1.jūlija vēstulē Nr. 1-13/382 norāda, ka par īpašumiem nav noslēgtu un spēkā esošu zemes un/vai telpu nomas līgumu, īpašumos esošajās būvēs nav faktisko lietotāju un līdz īpašumu nodošanas brīdim Latvijas Universitāte atbrīvos īpašumus un/vai īpašumos esošās būves no tajās esošajām Latvijas Universitātei piederošajām mantām un lietām.
Ievērojot, ka īpašumi nav nepieciešami ne ministrijas, ne tās padotībā esošo iestāžu funkciju nodrošināšanā, ka īpašuma Nr. 2 sastāvā atrodas meža zeme, savukārt īpašums Nr. 1 no visām pusēm robežojas ar Zemkopības ministrijas valdījumā un akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" pārvaldīšanā esošo nekustamo īpašumu, ministrija ar 2025. gada 14. aprīļa vēstuli Nr. 4-4.1e/25/975 lūdza Zemkopības ministriju izvērtēt iespēju pārņemt īpašumus Zemkopības ministrijas valdījumā. Zemkopības ministrija ar 2025. gada 13. maija vēstuli Nr. 3.4-11e/876/2025 informēja, ka tā ir veikusi īpašumu izvērtējumu un secinājusi, ka to pārņemšana Zemkopības ministrijas valdījumā ir lietderīga.
1) Valsts nekustamais īpašums ar kadastra Nr. 8025 003 0083 “Krusts”, Baldones pagastā, Ķekavas novadā (turpmāk - īpašums Nr. 1), sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 003 0083) 0,9296 ha platībā, tai skaitā 0,4890 ha krūmāji. Īpašuma tiesības uz īpašumu Nr. 1 ir nostiprinātas Latvijas valstij ministrijas personā Rīgas rajona tiesas Baldones pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000491328.
Tas pilnībā robežojas ar Zemkopības ministrijas valdījumā un akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" pārvaldīšanā esošo zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 8025 003 0108, kas ietilpst valsts nekustamā īpašuma “Siena tīrelis”, Baldones pagastā, Ķekavas novadā, sastāvā, kā arī tam nav nodrošināta piekļuve no valsts vai pašvaldības autoceļa. Piekļuves nodrošināšanai tiek izmantota Zemkopības ministrijas valdījumā un akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" pārvaldīšanā esošajā zemes vienībā ar kadastra apzīmējumu 8025 003 0108 esošā dabiskā brauktuve. Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā ir reģistrēta ceļa servitūta teritorija 0,0382 ha platībā; servitūts ir ierakstīts īpašuma Nr. 1 zemesgrāmatā atzīmes veidā.
2) Valsts nekustamais īpašums ar kadastra Nr. 8025 003 0090 “Baltā māja”, Baldones pagastā, Ķekavas novadā (turpmāk - īpašums Nr. 2), sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 003 0090) 2,0400 ha platībā, tai skaitā meža zeme 1,2000 ha platība, un divām būvēm (būvju kadastra apzīmējumi 8025 003 0090 001 un 8025 003 0090 002). Īpašuma tiesības uz īpašumu Nr. 2 ir nostiprinātas Latvijas valstij ministrijas personā Rīgas rajona tiesas Baldones pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000490495.
Lietu tiesības, kas apgrūtina īpašumus, ir reģistrētas attiecīgajos zemesgrāmatu nodalījumos (izdrukas pielikumā) un noteiktie apgrūtinājumi reģistrēti Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (izdrukas pielikumā). Minētie apgrūtinājumi neradīs ietekmi uz īpašumu turpmāko izmantošanu to valdītāja maiņas gadījumā.
Latvijas Universitāte 2025. gada 1.jūlija vēstulē Nr. 1-13/382 norāda, ka par īpašumiem nav noslēgtu un spēkā esošu zemes un/vai telpu nomas līgumu, īpašumos esošajās būvēs nav faktisko lietotāju un līdz īpašumu nodošanas brīdim Latvijas Universitāte atbrīvos īpašumus un/vai īpašumos esošās būves no tajās esošajām Latvijas Universitātei piederošajām mantām un lietām.
Ievērojot, ka īpašumi nav nepieciešami ne ministrijas, ne tās padotībā esošo iestāžu funkciju nodrošināšanā, ka īpašuma Nr. 2 sastāvā atrodas meža zeme, savukārt īpašums Nr. 1 no visām pusēm robežojas ar Zemkopības ministrijas valdījumā un akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" pārvaldīšanā esošo nekustamo īpašumu, ministrija ar 2025. gada 14. aprīļa vēstuli Nr. 4-4.1e/25/975 lūdza Zemkopības ministriju izvērtēt iespēju pārņemt īpašumus Zemkopības ministrijas valdījumā. Zemkopības ministrija ar 2025. gada 13. maija vēstuli Nr. 3.4-11e/876/2025 informēja, ka tā ir veikusi īpašumu izvērtējumu un secinājusi, ka to pārņemšana Zemkopības ministrijas valdījumā ir lietderīga.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministrijas valdījumā atrodas īpašumi, kas nav nepieciešami ministrijas vai tās padotībā esošo iestāžu funkciju nodrošināšanai. Īpašuma Nr. 2 sastāvā atrodas meža zeme, savukārt īpašums Nr. 1 no visām pusēm robežojas ar Zemkopības ministrijas valdījumā un akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" pārvaldīšanā esošo nekustamo īpašumu.
Risinājuma apraksts
Zemkopības ministrija ir vadošā valsts pārvaldes iestāde lauksaimniecības, meža un zivsaimniecības nozarēs. Tās viena no funkcijām ir organizēt un koordinēt lauksaimniecības, meža nozares un zivsaimniecības politikas īstenošanu (Ministru kabineta 2019.gada 30.aprīļa noteikumi Nr.187 “Zemkopības ministrijas nolikums”). Saskaņā ar Meža likuma 4.panta otrajā daļā noteikto akciju sabiedrība „Latvijas valsts meži” nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai un tā nodrošina valstij piekrītošās un valsts īpašumā esošās uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstītās meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību.
Ministrija nodos Zemkopības ministrijas valdījumā īpašumus, jo tie nav nepieciešami ministrijas vai tās padotībā esošo iestāžu funkciju nodrošināšanai, tādējādi atbrīvojot ministriju un tās padotībā esošās iestādes no tai neraksturīgu funkciju (izglītības funkciju nodrošināšanai nevajadzīgo valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšana) veikšanas.
Ministrija nodos Zemkopības ministrijas valdījumā īpašumus, jo tie nav nepieciešami ministrijas vai tās padotībā esošo iestāžu funkciju nodrošināšanai, tādējādi atbrīvojot ministriju un tās padotībā esošās iestādes no tai neraksturīgu funkciju (izglītības funkciju nodrošināšanai nevajadzīgo valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšana) veikšanas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Nekustamā īpašuma valdījuma tiesību maiņas reģistrāciju zemesgrāmatā veiks akciju sabiedrība „Latvijas valsts meži” par saviem finanšu līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības un zinātnes ministrija, Zemkopības ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
