25-TA-663: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Minkas" Daugmales pagastā, Ķekavas novadā, pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanas vajadzībām no privātpersonas atsavināt tai piederošo nekustamo īpašumu "Minkas" Daugmales pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8056 001 0330) – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0330) 0,4787 ha platībā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Īstenojot Rail Baltica projektu, nepieciešams atsavināt īpašniekam piederošo nekustamo īpašumu "Minkas" Daugmales pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8056 001 0330) (turpmāk – Nekustamais īpašums) – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0330) 0,4787 ha platībā (turpmāk – Zemes vienība).
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības "RB Latvija" veiktās izpētes "Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums" tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektos Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamo īpašumu:
- Zemes vienības daļu aptuveni 0,1601 ha platībā, kas nepieciešama valsts ceļa izbūvei (valsts ceļa nodalījuma josla (turpmāk – Nekustamā īpašuma daļa);
- atlikušo Zemes vienības daļu aptuveni 0,3186 ha platībā, kas nav nepieciešama Rail Baltica izbūvei, bet atsavināma, ievērojot Likuma 6. panta pirmās daļas tiesisko regulējumu un Nekustamā īpašuma īpašnieka viedokli.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši RB Rail AS sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas ir valsts īpašums.
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības "RB Latvija" veiktās izpētes "Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums" tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektos Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamo īpašumu:
- Zemes vienības daļu aptuveni 0,1601 ha platībā, kas nepieciešama valsts ceļa izbūvei (valsts ceļa nodalījuma josla (turpmāk – Nekustamā īpašuma daļa);
- atlikušo Zemes vienības daļu aptuveni 0,3186 ha platībā, kas nav nepieciešama Rail Baltica izbūvei, bet atsavināma, ievērojot Likuma 6. panta pirmās daļas tiesisko regulējumu un Nekustamā īpašuma īpašnieka viedokli.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši RB Rail AS sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas ir valsts īpašums.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0330) 0,4787 ha platībā.
Nekustamais īpašums ierakstīts Rīgas rajona tiesas Daugmales pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000129726, īpašuma tiesības nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Īpašniece).
Zemesgrāmatā Nekustamajam īpašumam nav reģistrētas hipotēkas vai piedziņas atzīmes, nomas vai apbūves tiesības. Nekustamais īpašums ir apgrūtināts ar lietu tiesībām atzīmes veidā:
- aizsargjosla gar autoceļu Rīgas HES – Jaunjelgava: 0,1786 ha;
- aizsargjosla gar 0,4 kV elektrisko tīklu gaisvadu līniju: 0,0868 ha.
Uz Zemes vienības atrodas Zemesgrāmatā un Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastrs) nereģistrētas divas būves (mazēkas), kas Daugmales pagasta saskaņotajā ģenerālplāna lapā norādītas ar Nr. 2 (turpmāk – mazēka Nr. 2) un Nr. 3 (turpmāk – mazēka Nr. 3), kuru novietošana ir saskaņota ar Ķekavas novada pašvaldību.
Saskaņā ar Kadastra datiem Zemes vienībai:
1) reģistrēti apgrūtinājumi:
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem 0,0537 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektronisko sakaru tīklu gaisvadu līniju 0,0063 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos 0,0881 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju 0,0017 ha;
- dzīvojamās apbūves zemei izvērtējamo apgrūtinājumu pārklājuma teritorija zemes kadastrālās vērtības aprēķinam 0,2643 ha;
- lauku zemei izvērtējamo apgrūtinājumu pārklājuma teritorija zemes kadastrālās vērtības aprēķinam 0,06 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts reģionālajiem autoceļiem lauku apvidos 0,1761 ha;
2) noteikti lietošanas mērķi:
- "Individuālo dzīvojamo māju apbūve" (kods 0601) 0,25 ha platībā;
- "Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība" (kods 0101) 0,2287 ha platībā;
3) noteikts sadalījums pa lietošanas veidiem:
- lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība 0,2208 ha;
- zemes zem ēkām platība 0,25 ha;
- pārējās zemes platība 0,0079 ha.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tostarp arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka Nekustamais īpašums ir apgrūtināts ar ekspluatācijas aizsargjoslām, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja.
Tādējādi secināms, ka Nekustamajam īpašumam noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildu nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.
Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo Zemes vienības daļu aptuveni 0,1601 ha platībā, atlikumā veidojas Zemes vienības daļa aptuveni 0,3186 ha platībā. Atbilstoši Ķekavas novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) 2023. gada 22. novembra vēstulē Nr. 1-7.1/23/3325 sniegtajai informācijai jaunizveidojamo zemes vienību platības, kas ir mazākas par 2 ha, neatbilst Ķekavas novada (administratīvai teritorijai līdz 01.07.2021.) teritorijas plānojuma 4.11.1.4. punktā noteiktajai minimālajai jaunizveidojama zemes gabala minimālajai platībai funkcionālajā zonējumā – Lauksaimniecības teritorija (L). Līdz ar to atlikusī (neatsavināmā) Zemes vienības daļa aptuveni 0,3186 ha neatbilst pašvaldības teritorijas plānojumam. Turklāt Pašvaldība informēja, ka būvvaldes arhīvā atrodas dzīvojamās mājas jaunbūves tehniskais projekts (akceptēts 07.09.2006. ar Nr.185). Vienlaikus Pašvaldība norādīja, ka Nekustamais īpašums gandrīz pilnībā ietilpst Satiksmes infrastruktūras objektu attīstībai nepieciešamajā teritorijā (TIN72), līdz ar to Zemes vienības atlikusī (neatsavināmā) daļa un uz tās esošā būve nav izmantojama atbilstoši tehniskā projekta iecerei.
Ņemot vērā Īpašnieces izteikto vēlmi nepaturēt savā īpašumā daļu, kas nav izmantojama atbilstoši teritorijas plānojumam, atlikusī (neatsavināmā) Zemes vienības daļa aptuveni 0,3186 ha platībā atsavināma papildu saskaņā ar Likuma 6. panta pirmo daļu.
Atsavināšanas procesā Īpašniece pieteica prasījumus un tika informēta (2025. gada 4. februāra vēstule Nr. 2.3.N/2025-500) par:
1) dekoratīvo un augļu koku vērtības kompensēšanu – to vērtība ir iekļauta Nekustamā īpašuma tirgus vērtībā kā teritorijas labiekārtojums (ar korekcijas koeficientu, veicot dažādu kokaudzētavu aptauju);
2) mazēkas Nr. 2 vērtības iekļaušanu Nekustamā īpašuma atsavināšanas vērtībā – mazēkas Nr. 2 tirgus vērtība un mazēkas Nr. 3 pamatu tirgus vērtība ir iekļauta Nekustamā īpašuma tirgus vērtībā;
3) mazēkas Nr. 3 pārvietošanas izdevumu kompensēšanu – mazēkas Nr. 3 pārvietošanas izdevumi atbilstoši Īpašnieces iesniegtajiem pamatojošiem dokumentiem atzīti par pamatotiem, kas radušies tiešā cēloņsakarībā ar Nekustamā īpašuma atsavināšanu, un ir atlīdzināmi.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi) 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2025. gada 11. marta lēmumu Nr. 03.1-14/825 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma "Minkas" Daugmales pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8056 001 0330), atsavināšanu atbilstoši sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja noteiktajai vērtībai 74 499,70 EUR (septiņdesmit četri tūkstoši četri simti deviņdesmit deviņi euro un 70 centi), ko veido:
1. Nekustamā īpašuma tirgus vērtība 61 177,80 EUR, tostarp:
1.1. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0330) 0,4787 ha platībā tirgus vērtība 57 108,91 EUR (atlīdzības apmērā iekļauta dekoratīvo un augļu koku, kā teritorijas labiekārtojuma, tirgus vērtība);
1.2. uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0330) 0,4787 ha platībā esošo atsevišķo koku (13 priedes, 5 egles, 3 bērzi, 2 melnalkšņi, 9 baltalkšņi) tirgus vērtība 413,93 EUR, (atlīdzības apmērā nav iekļauta dekoratīvo un augļu koku, kā teritorijas labiekārtojuma, tirgus vērtība);
1.3. uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0330) esošās mazēkas Nr. 2 tirgus vērtība 2 257,96 EUR;
1.4. uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0330) esošās mazēkas Nr. 3 pamatu tirgus vērtība 1 397,00 EUR;
2. kompensējamie zaudējumi: mazēkas Nr. 3 pārvietošanas izdevumi 13 321,90 EUR.
No Īpašnieces saņemta rakstiska piekrišana Nekustamā īpašuma atsavināšanai un atlīdzības apmēram.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniecei ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamo īpašumu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Nekustamais īpašums ierakstīts Rīgas rajona tiesas Daugmales pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000129726, īpašuma tiesības nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Īpašniece).
Zemesgrāmatā Nekustamajam īpašumam nav reģistrētas hipotēkas vai piedziņas atzīmes, nomas vai apbūves tiesības. Nekustamais īpašums ir apgrūtināts ar lietu tiesībām atzīmes veidā:
- aizsargjosla gar autoceļu Rīgas HES – Jaunjelgava: 0,1786 ha;
- aizsargjosla gar 0,4 kV elektrisko tīklu gaisvadu līniju: 0,0868 ha.
Uz Zemes vienības atrodas Zemesgrāmatā un Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastrs) nereģistrētas divas būves (mazēkas), kas Daugmales pagasta saskaņotajā ģenerālplāna lapā norādītas ar Nr. 2 (turpmāk – mazēka Nr. 2) un Nr. 3 (turpmāk – mazēka Nr. 3), kuru novietošana ir saskaņota ar Ķekavas novada pašvaldību.
Saskaņā ar Kadastra datiem Zemes vienībai:
1) reģistrēti apgrūtinājumi:
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem 0,0537 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektronisko sakaru tīklu gaisvadu līniju 0,0063 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos 0,0881 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju 0,0017 ha;
- dzīvojamās apbūves zemei izvērtējamo apgrūtinājumu pārklājuma teritorija zemes kadastrālās vērtības aprēķinam 0,2643 ha;
- lauku zemei izvērtējamo apgrūtinājumu pārklājuma teritorija zemes kadastrālās vērtības aprēķinam 0,06 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts reģionālajiem autoceļiem lauku apvidos 0,1761 ha;
2) noteikti lietošanas mērķi:
- "Individuālo dzīvojamo māju apbūve" (kods 0601) 0,25 ha platībā;
- "Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība" (kods 0101) 0,2287 ha platībā;
3) noteikts sadalījums pa lietošanas veidiem:
- lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība 0,2208 ha;
- zemes zem ēkām platība 0,25 ha;
- pārējās zemes platība 0,0079 ha.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tostarp arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka Nekustamais īpašums ir apgrūtināts ar ekspluatācijas aizsargjoslām, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja.
Tādējādi secināms, ka Nekustamajam īpašumam noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildu nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.
Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo Zemes vienības daļu aptuveni 0,1601 ha platībā, atlikumā veidojas Zemes vienības daļa aptuveni 0,3186 ha platībā. Atbilstoši Ķekavas novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) 2023. gada 22. novembra vēstulē Nr. 1-7.1/23/3325 sniegtajai informācijai jaunizveidojamo zemes vienību platības, kas ir mazākas par 2 ha, neatbilst Ķekavas novada (administratīvai teritorijai līdz 01.07.2021.) teritorijas plānojuma 4.11.1.4. punktā noteiktajai minimālajai jaunizveidojama zemes gabala minimālajai platībai funkcionālajā zonējumā – Lauksaimniecības teritorija (L). Līdz ar to atlikusī (neatsavināmā) Zemes vienības daļa aptuveni 0,3186 ha neatbilst pašvaldības teritorijas plānojumam. Turklāt Pašvaldība informēja, ka būvvaldes arhīvā atrodas dzīvojamās mājas jaunbūves tehniskais projekts (akceptēts 07.09.2006. ar Nr.185). Vienlaikus Pašvaldība norādīja, ka Nekustamais īpašums gandrīz pilnībā ietilpst Satiksmes infrastruktūras objektu attīstībai nepieciešamajā teritorijā (TIN72), līdz ar to Zemes vienības atlikusī (neatsavināmā) daļa un uz tās esošā būve nav izmantojama atbilstoši tehniskā projekta iecerei.
Ņemot vērā Īpašnieces izteikto vēlmi nepaturēt savā īpašumā daļu, kas nav izmantojama atbilstoši teritorijas plānojumam, atlikusī (neatsavināmā) Zemes vienības daļa aptuveni 0,3186 ha platībā atsavināma papildu saskaņā ar Likuma 6. panta pirmo daļu.
Atsavināšanas procesā Īpašniece pieteica prasījumus un tika informēta (2025. gada 4. februāra vēstule Nr. 2.3.N/2025-500) par:
1) dekoratīvo un augļu koku vērtības kompensēšanu – to vērtība ir iekļauta Nekustamā īpašuma tirgus vērtībā kā teritorijas labiekārtojums (ar korekcijas koeficientu, veicot dažādu kokaudzētavu aptauju);
2) mazēkas Nr. 2 vērtības iekļaušanu Nekustamā īpašuma atsavināšanas vērtībā – mazēkas Nr. 2 tirgus vērtība un mazēkas Nr. 3 pamatu tirgus vērtība ir iekļauta Nekustamā īpašuma tirgus vērtībā;
3) mazēkas Nr. 3 pārvietošanas izdevumu kompensēšanu – mazēkas Nr. 3 pārvietošanas izdevumi atbilstoši Īpašnieces iesniegtajiem pamatojošiem dokumentiem atzīti par pamatotiem, kas radušies tiešā cēloņsakarībā ar Nekustamā īpašuma atsavināšanu, un ir atlīdzināmi.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi) 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2025. gada 11. marta lēmumu Nr. 03.1-14/825 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma "Minkas" Daugmales pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8056 001 0330), atsavināšanu atbilstoši sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja noteiktajai vērtībai 74 499,70 EUR (septiņdesmit četri tūkstoši četri simti deviņdesmit deviņi euro un 70 centi), ko veido:
1. Nekustamā īpašuma tirgus vērtība 61 177,80 EUR, tostarp:
1.1. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0330) 0,4787 ha platībā tirgus vērtība 57 108,91 EUR (atlīdzības apmērā iekļauta dekoratīvo un augļu koku, kā teritorijas labiekārtojuma, tirgus vērtība);
1.2. uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0330) 0,4787 ha platībā esošo atsevišķo koku (13 priedes, 5 egles, 3 bērzi, 2 melnalkšņi, 9 baltalkšņi) tirgus vērtība 413,93 EUR, (atlīdzības apmērā nav iekļauta dekoratīvo un augļu koku, kā teritorijas labiekārtojuma, tirgus vērtība);
1.3. uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0330) esošās mazēkas Nr. 2 tirgus vērtība 2 257,96 EUR;
1.4. uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0330) esošās mazēkas Nr. 3 pamatu tirgus vērtība 1 397,00 EUR;
2. kompensējamie zaudējumi: mazēkas Nr. 3 pārvietošanas izdevumi 13 321,90 EUR.
No Īpašnieces saņemta rakstiska piekrišana Nekustamā īpašuma atsavināšanai un atlīdzības apmēram.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniecei ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamo īpašumu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamo īpašumu "Minkas" Daugmales pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8056 001 0330) - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0330) 0,4787 ha platībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Nekustamais īpašums tiek atsavināts transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums.
Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamo īpašumu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Nosaukums
Jā
Apraksts
Nekustamā īpašuma nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Īpašnieci, kurai piederošs Nekustamais īpašums atsavināms sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Īpašnieci, kurai piederošs Nekustamais īpašums atsavināms sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Izdevumi, kas saistīti ar nekustamā īpašuma pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2023. gada 9. oktobrī starp RB Rail AS un Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS".
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS".
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi