Anotācija (ex-ante)

22-TA-3446: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 3. februāra noteikumos Nr. 59 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība investīciju veicināšanai lauksaimniecībā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Pamatojoties uz 2022. gada 21. novembra Lauku atbalsta dienesta operatīvi sniegtajiem datiem, konstatēts, ka daļējai kredītprocentu dzēšanai primārajiem lauksaimniecības produktu ražotājiem investīciju atbalstam ir nepietiekams Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (turpmāk - ELFLA) finansējums, bet kooperatīvajām sabiedrībām un lauksaimniecības produktu pārstrādei daļējai kredītprocentu dzēšanai investīciju atbalstam  finansējuma pārpalikums. Ņemot vērā minēto, ir nepieciešama atbalsta finansējuma pārdale, lai mazinātu iztrūkstošo ELFLA finansējumu kredītprocentu daļējai dzēšanai investīciju atbalstam primārajiem lauksaimniecības produkcijas ražotājiem.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Mazināt iztrūkstošo ELFLA finansējumu kredītprocentu daļējai dzēšanai investīciju atbalstam primārajiem lauksaimniecības produkcijas ražotājiem, nodrošinot ELFLA finansējuma pārpalikuma pārdali no finansējuma kredītprocentu daļējai dzēšanai investīciju atbalstam kooperatīvajām sabiedrībām un lauksaimniecības produktu pārstrādei.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Spēkā esošo Ministru kabineta 2015. gada 3. februāra noteikumu Nr. 59 “Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība investīciju veicināšanai lauksaimniecībā” (turpmāk – noteikumi Nr. 59) 3. punkts nosaka finansējuma periodu un atbalsta apmēru daļējai kredītprocentu dzēšanai.  Noteikumu Nr.59 3.1.1., 3.2.1. un 3.3.1. apakšpunktos paredzēts finansējuma apmērs daļējai kredītprocentu dzēšanai investīciju atbalstam no ELFLA līdzekļiem:
1) primāro lauksaimniecības produktu ražotājiem 4 000 000 euro (noteikumu Nr.59 3.1.1.apakšpunkts),
2) kooperatīvajām sabiedrībām 500 000 euro (noteikumu Nr.59 3.2.1.apakšpunkts);
3) lauksaimniecības produktu pārstrādei 500 000 euro (noteikumu Nr.59 3.3.1.apakšpunkts)
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lauku atbalsta dienests, vērtējot iesniegtos atbalsta pieteikumus, ir konstatējis, ka daļējai kredītprocentu dzēšanai primārajiem lauksaimniecības produktu ražotājiem investīciju atbalstam ir nepietiekams ELFLA finansējums, bet kooperatīvajām sabiedrībām un lauksaimniecības produktu pārstrādei daļējai kredītprocentu dzēšanai investīciju atbalstam ir ELFLA finansējuma pārpalikums. Lai nodrošinātu finansējuma pārdali, pamatojoties uz Lauku atbalsta dienesta operatīvi sniegtajiem datiem par finansējuma nepietiekamību un pārpalikumu, nepieciešams precizēt noteikumu Nr. 59 3.1.1., 3.2.1. un 3.3.1.apakšpunktos noteikto finansējuma apmēru, nemainot noteikumu Nr.59 3.punkta ievaddaļā noteikto kopējo atbalsta apmēru daļējai kredītprocentu dzēšanai.
Lai nodrošinātu nepārprotamu izpratni par to kuru lauksaimniecības produktu pārstrādes produktu ražošana tiek atbalstīta dzēsti apakšpunkti 3.3.2.1.1. līdz 3.3.2.17. apakšpunktam, jo atbalstāmie lauksaimniecības produktu pārstrādes produkti tiek uzskatīti pie attiecīgajiem atbalsta pasākumiem IV. nodaļas 34.1, 34.2, 34.3 un 34.4 punktā.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu finansējuma pārdali, pamatojoties uz Lauku atbalsta dienesta operatīvi sniegtajiem datiem par finansējuma nepietiekamību un pārpalikumu, nepieciešams precizēt noteikumu Nr. 59 3.1.1., 3.2.1. un 3.3.1. apakšpunktos noteikto finansējuma apmēru, finansējuma atlikumu no noteikumu Nr. 59 3.2.1. apakšpunkta  187 476 euro apmērā un no 3.3.1. apakšpunkta 255 810 euro apmērā (kopā 443 286 euro) pārdalot uz noteikumu Nr. 59  3.1.1. apakšpunktu. Precizējot finansējuma apmēru noteikumu Nr.59 3.1.1., 3.2.1. un 3.3.1. apakšpunktos, attiecīgi tiek precizēti arī noteikumu Nr.59 3.1., 3.2. un 3.3. apakšpunktos noteiktie finansējuma apmēri daļējai kredītprocentu dzēšanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Lai sekmētu Eiropas Savienības fondu finansēto projektu īstenošanu, kā arī nodrošinātu lauksaimniecībā iesaistītajiem uzņēmumiem ilgtermiņa investīcijas, paredzēts atbalsts kredītprocentu daļējai dzēšanai. Tādējādi tiks mazināts finansiālais slogs uzņēmumiem, kas maksā kredītprocentus par aizdevumu.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • primārās lauksaimniecības produkcijas ražotāji
Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās lauksaimniecības uzņēmumu izaugsmi un palielinās nozares konkurētspēju.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Fiziskām un juridiskām personām, kas nodarbojas ar lauksaimniecisko ražošanu, zvejniecību un zvejas produktu apstrādi, lauksaimniecības produktu pārstrādes uzņēmumiem un atbilstīgām kooperatīvām sabiedrībām, kas darbojas lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarēs atbalsts veicinās uzņēmumu izaugsmi un palielinās konkurētspēju, tā palielinot nozares konkurētspēju kopumā.
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība
Nozaru ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās uzņēmumu attīstību un palielinās konkurētspēju.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās uzņēmumu attīstību un palielinās konkurētspēju.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās uzņēmumu izaugsmi un palielinās nozares konkurētspēju.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Fiziskām un juridiskām personām, kas nodarbojas ar lauksaimniecisko ražošanu atbalsts veicinās uzņēmumu izaugsmi un palielinās konkurētspēju, tā palielinot nozares konkurētspēju kopumā.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Tiks mazināts finansiālais slogs uzņēmumiem, kas maksā kredītprocentus par aizdevumu.
Uzņēmumos lieli līdzekļi tiek tērēti aizdevumu atmaksai, bet, saņemot atbalstu, tos varētu izmantot efektīvāk, novirzot investīcijām efektivitātes palielināšanai un jaunu darbavietu radīšanai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās lauksaimniecības uzņēmumu izaugsmi un palielinās konkurētspēju.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Netieši var ietekmēt nodarbinātību.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Finansējums pārdalīts 2022.gada apstiprinātā finansējuma ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits
Lauku atbalsta dienests

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Atbalsts vērsts uz lauku teritoriju attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi