Anotācija (ex-ante)

22-TA-3085: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali neatliekamu pasākumu īstenošanai labklājības nozarē" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts sagatavots saskaņā ar:
 - Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.panta 13.daļas 1.punktu;
- Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.panta 13.daļu;
- Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.panta 13.3daļas 1.punktu;
- Ministru kabineta 2018.gada 17.jūlija noteikumiem Nr.421 „Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 15.punktu.

Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par apropriācijas pārdali neatliekamu pasākumu īstenošanai labklājības nozarē” (turpmāk – Rīkojuma projekts) ir izstrādāts, lai nodrošinātu finansējumu nozarē neatliekamu pasākumu īstenošanai, galvenokārt, lai nodrošinātu papildu finansējumu izdienas pensiju izmaksām saistībā ar papildu izdevumiem pensijas indeksācijai no 2022.gada 1.augusta un prognozēto pensijas vidējā apmēra mēnesī pieaugumu saistībā ar 2022.gada faktiskā indeksācijas koeficienta pieaugumu pret likumā “Par valsts budžetu 2022.gadam” plānoto, papildu finansējumu, lai valsts sociālās aprūpes centros segtu straujo izdevumu sadārdzinājumu
ikdienas patēriņa preču un ēdināšanas izdevumiem, un nodrošinātu papildu finansējumu tehnisko palīglīdzekļu nodrošināšanai (rindas mazināšanai) un citu pasākumu īstenošanai.

Ņemot vērā, ka Labklājības ministrija (turpmāk – LM) ir veikusi nozares izdevumu izvērtējumu, ir konstatēts resursu ietaupījums apakšprogrammā 05.01.00 “Sociālās rehabilitācijas valsts programmas” pasākumam “Asistenta pakalpojuma pārskatīšana” ņemot vērā, ka asistenta pakalpojuma apjoms 2022.gadā ir mazāks nekā sākotnēji plānots, kā arī konstatēts ietaupījums apakšprogrammā 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti” atsevišķiem valsts sociālajiem pabalstiem, līdzekļu ietaupījumu ir iespējams novirzīt citu nozarei neatliekamu pasākumu īstenošanai.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts ir izstrādāts, lai nodrošinātu finansējumu nozarē neatliekamu pasākumu īstenošanai, tai skaitā:
izdienas pensiju izmaksa;
izdevumiem par valsts sociālās aprūpes centru klientu ēdināšanu un citiem pakalpojuma nodrošināšanas izdevumiem;
personu skaita rindā pēc tehniskajiem palīglīdzekļiem samazināšana;
labklājības nozares izdevumu kompensēšana par sniegto atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
LM, veicot darbu pie 2022.gada budžeta izdevumu pārskatīšanas, analizējot 2022.gada nozares ietvaros īstenoto pasākumu izpildes datus un prognozējot nepieciešamo finansējumu līdz 2022.gada beigām, ir apzinājusi, ka pasākumam “Asistenta pakalpojuma pārskatīšana” veidosies līdzekļu atlikums, kā arī apakšprogrammā 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti” valsts sociālā nodrošinājuma pabalstam, pabalstam personai ar invaliditāti, kurai nepieciešama īpaša kopšana, un bērna kopšanas pabalstam un piemaksai pie bērna kopšanas pabalsta un vecāku pabalsta par dvīņiem vai vairākiem vienās dzemdībās dzimušiem bērniem ir izveidojies līdzekļu ietaupījums.

Pasākums  “Asistenta pakalpojuma pārskatīšana”

Atbilstoši Invaliditātes likuma grozījumiem, kas paredz jaunā asistenta pakalpojuma moduļu ieviešanu un izpildi no 2021. gada 1. jūlija, 2022. gadā tika plānots, ka, asistenta pakalpojumu, lai veiktu citas darbības, piemēram, apmeklētu ārstu, sociālus pasākumus u.c. (zemākais no piešķiramo stundu skaita, t.i. 15 vai 30h) no visām pilngadīgām personām, kas saņem pakalpojumu vidēji mēnesī, minētajam mērķim pakalpojums tiks piešķirts 46%, bet faktiskie dati par pakalpojuma izpildi 2022. gada rāda, ka tie ir 70%. Papildus būtiskas novirzes no plānotā ir bērnu skaitā, kas izmanto asistenta un pavadoņa pakalpojumu. Tika prognozēts, ka bērnu skaits, kas izmanto pavadoņa pakalpojumu būs 630, precizētā plāna prognozējamā izpilde 138 bērni, kā arī bērnu skaits, kas izmanto asistenta pakalpojumu būs 2100, precizētā plāna prognozējamā izpilde 1 670 bērni.   8 mēn. naudas plūsma ir 22 031 900 euro, naudas plūsmas prognoze periodam septembris – decembris ir 13 161 657 euro, kopā naudas plūsmas prognoze gadam ir 35 193 557 euro.

tab. Asistentu pakalpojuma faktisko izdevumu un naudas plūsmas prognoze 2022. gadam, euro
x 2022.gads
Fakts Naudas plūsma
Janvāris 2 531 364 2 524 507
Februāris 2 605 688 2 531 364
Marts 2 722 089 2 605 688
Aprīlis 2 804 516 2 722 089
Maijs 2 881 501 2 804 516
Jūnijs 2 942 536 2 881 501
Jūlijs 3 019 699 2 942 536
Augusts 3 131 395 3 019 699
Septembris 3 236 539 3 131 395
Oktobris 3 342 986 3 236 539
Novembris 3 450 737 3 342 986
Decembris 3 559 791 3 450 737
Gads kopā 36 228 842 35 193 557
Valsts budžetā plānotā naudas plūsma 40 174 863
Starpība 4 981 306


Ņemot vērā minēto, pakalpojumam veidojas plānotā finansējuma prognozējamais atlikums 4 981 306 euro apmērā, t.sk. izdevumus:
 - 4 578 598 euro apmērā plānots novirzīt saskaņa ar sagatavoto MK rīkojuma projektu labklājības nozarē neatliekamu pasākumu īstenošanai;
 - 142 847 euro apmērā plānots novirzīt labklājības nozares iestāžu komunālo izdevumu segšanai, saistībā ar straujo izdevumu sadārdzinājumu (LM ir sagatavojusi un iesniegusi FM priekšlikumus iekšējai līdzekļu pārdalei);
- 259 861 euro apmērā plānots novirzīt Sociālas integrācijas valsts aģentūrai, attiecīgos priekšlikumus iekļaujot atsevišķa Ministru kabineta rīkojuma projektā, ņemot vērā, ka par šo pārdali nepieciešama Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas atļauja.

Valsts sociālie pabalsti

LM, pamatojoties uz aktuālākām budžeta izpildes tendencēm 2022.gadam, analizējot 9 mēnešu pabalstu izpildes datus un 8 mēnešu statistiskos rādītājus,  ir pārskatījusi un veikusi valsts sociālajiem pabalstiem 2022.gadam plānoto izdevumu analīzi. Veicot detalizētu izdevumu analīzi, LM prognozē budžeta programmas 20.00.00. “Valsts sociālie pabalsti un izdienas pensijas” apakšprogrammā 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti”  izdevumu ekonomiju 5 458 029 euro apmērā, tajā skaitā:
 - izdevumiem valsts sociālā nodrošinājuma pabalstam 1 226 018 euro apmērā;
- izdevumiem pabalstam personai ar invaliditāti, kurai nepieciešama īpaša kopšana 1 973 002 euro apmērā;
- izdevumiem bērna kopšanas pabalstam un piemaksai pie bērna kopšanas pabalsta un vecāku pabalsta par dvīņiem vai vairākiem vienās dzemdībās dzimušiem bērniem 2 259 009 euro apmērā.

2022.gada valsts budžetā izdevumi valsts sociālā nodrošinājuma pabalstam plānoti 41 464 408 euro apmērā, saņēmēju skaits vidēji mēnesī tika plānots 20 481 persona ar vidējo pabalsta apmēru 168,71 euro mēnesī.
Analizējot 2022.gada izpildes datus, izdevumi valsts sociālā nodrošinājuma pabalstam 9 mēnešos bija 30 747 766 euro, t.i., 74,15% no gada plāna (9 mēnešu vidējais rādītājs 75%).
Labklājības ministrija, prognozējot pabalsta izpildi 2022.gadā, šobrīd ņem vērā gan 2022.gada faktiskās izpildes tendences un statistikas datus par 2022.gada 8 mēnešiem, gan turpmāko mēnešu prognozētos rādītājus.
2022.gada 8 mēnešos pabalsta saņēmēju skaits vidēji mēnesī sasniedza 20 635 personas. Ņemot vērā, ka pabalsta saņēmēju skaits vidēji mēnesī 2022.gadā palielinās par 0,08%, LM arī turpmākiem mēnešiem ir prognozējusi pabalsta saņēmēju skaita pieaugumu vidēji mēnesī vidēji par 0,08%. Līdz ar to LM prognozē, ka pabalsta saņēmēju skaits 2022.gadā sasniegs 20 651 personu vid.mēnesī (aprēķini veikti Excel vidē), t.i.,  par 170 personām vairāk vidēji mēnesī nekā plānots.
Ņemot vērā augusta statistiskos datus, pabalsta vidējais apmērs 2022.gada 8 mēnešos sasniedza 165,37 euro. Tomēr, ņemot vērā iepriekšējo gadu izpildes tendences, pabalsta apmēram pēdējos mēnešos ir tendence samazināties. Līdz ar to LM prognozē, ka pabalsta vidējais apmērs 2022.gadā sasniegs 162,37 euro vidēji mēnesī, t.i, par 6,34 euro mazāk nekā plānots.
Ņemot vērā iepriekš minēto, izdevumi valsts sociālā nodrošinājuma pabalstam 2022.gadā tiek prognozēti 40 238 390 euro (20 651 persona vid.mēnesī * 162,37 euro vid.mēnesī*12; aprēķini veikti Excel vidē).
Līdz ar to valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta izmaksai 2022.gadā tiek prognozēta izdevumu ekonomija 1 226 018 euro apmērā.

2022.gada valsts budžetā izdevumi pabalstam personai ar invaliditāti, kurai nepieciešama īpaša kopšana, plānoti 46 140 595 euro apmērā, saņēmēju skaits vidēji mēnesī tika plānots 16 348 personas ar vidējo pabalsta apmēru 235,20 euro mēnesī.
Analizējot 2022.gada izpildes datus, izdevumi pabalstam personai ar invaliditāti, kurai nepieciešama īpaša kopšana, 9 mēnešos bija 33 617 771 euro, t.i., 72,86% no gada plāna (9 mēnešu vidējais rādītājs 75%).
Labklājības ministrija, prognozējot pabalsta izpildi 2022.gadā, šobrīd ņem vērā gan 2022.gada faktiskās izpildes tendences un statistikas datus par 2022.gada 8 mēnešiem, gan turpmāko mēnešu prognozētos rādītājus. 
2022.gada 8 mēnešos pabalsta saņēmēju skaits vidēji mēnesī sasniedza 15 962 personas. Tomēr, ņemot vērā, ka pabalsta saņēmēju skaitam pēdējos mēnešos ir tendence palielināties, par ko liecina iepriekšējā gada statistiskas dati, LM prognozē, ka turpmākos mēnešus pabalsta saņēmēju skaits palielināsies vidēji par 0,19% mēnesī. Līdz ar to LM prognozē, ka pabalsta saņēmēju skaits 2022.gadā sasniegs 15 986 personas vid.mēnesī (aprēķini veikti Excel vidē), t.i.,  par 362 personām mazāk vidēji mēnesī nekā plānots.
Ņemot vērā augusta statistiskos datus, pabalsta vidējais apmērs 2022.gada 8 mēnešos sasniedza 233,68 euro. Tomēr, ņemot vērā iepriekšējo gadu izpildes tendences, pabalsta apmēram pēdējos mēnešos ir tendence samazināties. Līdz ar to LM prognozē, ka pabalsta vidējais apmērs 2022.gadā sasniegs 230,24 euro vidēji mēnesī, t.i, par 4,96 euro mazāk nekā plānots.
Ņemot vērā iepriekš minēto, izdevumi pabalstam personai ar invaliditāti, kurai nepieciešama īpaša kopšana, 2022.gadā tiek prognozēti 44 167 593 euro (15 986 personas vid.mēnesī * 230,24 euro vid.mēnesī*12; aprēķini veikti Excel vidē).
Līdz ar to pabalsta personai ar invaliditāti, kurai nepieciešama īpaša kopšana izmaksai 2022.gadā tiek prognozēta izdevumu ekonomija 1 973 002 euro apmērā.

2022.gada valsts budžetā izdevumi bērna kopšanas pabalstam un piemaksai pie bērna kopšanas pabalsta un vecāku pabalsta par dvīņiem vai vairākiem vienās dzemdībās dzimušiem bērniem plānoti 53 732 448 euro apmērā un saņēmēju skaits vidēji mēnesī tika plānots 33 922 personas ar vidējo pabalsta apmēru 132,00 euro mēnesī.
Analizējot 2022.gada izpildes datus, izdevumi bērna kopšanas pabalstam un piemaksai pie bērna kopšanas pabalsta un vecāku pabalsta par dvīņiem vai vairākiem vienās dzemdībās dzimušiem bērniem 9 mēnešos bija 39 115 029 euro, t.i., 72,80% no gada plāna (9 mēnešu vidējais rādītājs 75%).
Labklājības ministrija, prognozējot pabalsta izpildi 2022.gadā, šobrīd ņem vērā gan 2022.gada faktiskās izpildes tendences un statistikas datus par 2022.gada 8 mēnešiem, gan turpmāko mēnešu prognozētos rādītājus.
2022.gada 8 mēnešos pabalsta saņēmēju skaits vidēji mēnesī sasniedza 33 140 personas. Tomēr, ņemot vērā, ka 2022.gada jūlijā, salīdzinot ar jūniju, pabalsta saņēmēju skaits samazinājās par 267 personām, savukārt augustā, salīdzinot ar jūliju, par 220 personām, LM prognozē pabalsta saņēmēju skaita turpmāku samazinājumu arī 2022.gada pēdējos mēnešos – vidēji par 200 personām mēnesī. Arī iepriekšējo gadu izpildes tendences liecina, ka gada pēdējos mēnešos pabalsta saņēmēju skaitam ir tendence samazināties. Līdz ar to LM prognozē, ka pabalsta saņēmēju skaits 2022.gadā sasniegs 32 839 personas vid.mēnesī (aprēķini veikti Excel vidē), t.i.,  par 1 083 personām mazāk vidēji mēnesī nekā plānots.
Ņemot vērā augusta statistiskos datus, pabalsta vidējais apmērs 2022.gada 8 mēnešos sasniedza 131,14 euro. Tomēr, ņemot vērā iepriekšējo mēnešu izpildes tendences, LM pabalsta apmēru pēdējos mēnešos prognozē ar 1,2% samazinājumu vidēji mēnesī.  Līdz ar to LM prognozē, ka pabalsta vidējais apmērs 2022.gadā sasniegs 130,62 euro vidēji mēnesī (aprēķini veikti Excel vidē), t.i, par 1,38 euro mazāk nekā plānots.
Ņemot vērā iepriekš minēto, izdevumi bērna kopšanas pabalstam un piemaksai pie bērna kopšanas pabalsta un vecāku pabalsta par dvīņiem vai vairākiem vienās dzemdībās dzimušiem bērniem 2022.gadā tiek prognozēti 51 473 439 euro (32 839 personas vid.mēnesī * 130,62 euro vid.mēnesī*12; aprēķini veikti Excel vidē).

Līdz ar to bērna kopšanas pabalsta un piemaksai pie bērna kopšanas pabalsta un vecāku pabalsta par dvīņiem vai vairākiem vienās dzemdībās dzimušiem bērniem izmaksai 2022.gadā tiek prognozēta izdevumu ekonomija 2 259 009 euro apmērā.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Analizējot labklājības nozares izdevumus ir secināts, ka pamatbudžeta ietvaros atsevišķu pasākumu īstenošanas nodrošināšanai ir identificēts līdzekļu iztrūkums.

Tehnisko palīglīdzekļu nodrošināšana

Papildu finansējums tehnisko palīglīdzekļu pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešams, lai samazinātu personu skaitu rindā pēc tehniskajiem palīglīdzekļiem, kā arī saīsinātu personu gaidīšanas laiku rindā.

2021. gada 20.aprīlī MK pieņēma noteikumus Nr. 250 “Kārtība, kādā Latvijas Neredzīgo biedrība un Latvijas Nedzirdīgo savienība sniedz sociālās rehabilitācijas pakalpojumus un nodrošina tehniskos palīglīdzekļus – tiflotehniku un surdotehniku” un 2021. gada 21.decembrī  MK pieņēma noteikumus Nr. 878 “Tehnisko palīglīdzekļu noteikumi” (turpmāk abi kopā – MK noteikumi). 
Saskaņā ar MK noteikumiem ir aktualizēts valsts nodrošinātais tehnisko palīglīdzekļu saraksts (t.sk.tiflotehnikas un surdotehnikas saraksts), iekļaujot tajā modernākus un mūsdienām piemērotākus TPL, ar mērķi - atbilstoši  tendencēm pasaules mērogā, veicināt personu ar kustību, redzes un dzirdes traucējumiem vai anatomiskiem defektiem iekļaušanos sabiedrībā, tostarp uzlabot iespējas strādāt algotu darbu un iegūt izglītību. Lai nodrošinātu MK noteikumu mērķa sasniegšanu, nepieciešams papildu finansējums, lai nepieļautu situācija, ka personai pēc tai nepieciešamā TPL ilgstoši ir jāgaida rindā.
Personu skaits rindā uz 01.01.2022. pēc tehniskajiem palīglīdzekļiem (TPL) bija 6 726 personas. 2022. gada 1. pusgadā vidēji mēnesī faktiski TPL pieprasīja (stājās rindā) 1952 personas. Prognozējams, ka 2022. gada faktiskais TPL pieprasījums sasniegs 30 150 personas (1952 x 12 mēn + 6726 personas). Ar TPL pieejamo finansējumu 2022. gadā, var iegādāties un izsniegt 24 762 TPL vienību 19 970 personām. Attiecīgi prognozējams, ka personu skaits rindā uz 01.01.2023. būs 10 180* personas.

Kopumā tehnisko palīglīdzekļu pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešams finansējums 3 668 739 euro apmērā, no kuriem saskaņā ar MK rīkojumu projektu plānots novirzīt finansējumu 2 768 003 euro (2 768 003 euro no Pasākuma "Asistenta pakalpojuma pārskatīšana") apmērā, savukārt finansējumu 900 736 euro apmērā (1) 851 188 euro no Prioritārā pasākuma "Tehniskā palīglīdzekļa - skābekļa koncentratora pieejamības nodrošināšana"; 2) 49 548 euro no Prioritārā pasākuma "Sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniegšana no vardarbības cietušām un vardarbību veikušām pilngadīgām personām") plānots  novirzīt, attiecīgus priekšlikumus iekļaujot atsevišķa Ministru kabineta rīkojuma projektā, ņemot vērā, ka par šo pārdali nepieciešama Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas atļauja.

Kopā par papildu finansējumu 3 668 739 euro tiks iepirktas aptuveni 10 286 TPL vienības, kuras tiks izsniegtas aptuveni 8 295 personām (prognozējamais skaits pieņemot, ka vidēji 1 TPL izmaksas 2022. gadā būs vidēji par 10% lielākas nekā 2021. gadā, kā arī 2021. gada faktu, ka uz 1 TPL saņēmēju tiek izsniegti 1.24 TPL vienību.).
Attiecīgi ar papildu finansējumu prognozējams, ka personu skaits rindā pēc TPL uz 01.01.2023. būs 1 885* personas (10 180 - 8295).
*Faktiskais personu skaits rindā var mainīties. Faktisko personu skaitu rindā uz 01.01.2023. ietekmē TPL veidi, kas faktiski tiks izsniegti 2022. gadā, kā arī pieprasījuma un cenas faktiskās izmaiņas līdz 2022. gada beigām.

Izdevumu kompensēšana par sniegto atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteiktajam par periodu no 2022.gada 1.marta līdz 2022.gada 31.jūlijam

Papildu finansējuma pārdale 159 032 euro apmērā attiecīgajās apakšprogrammās nepieciešama, lai iestādēm atjaunotu no 01.03.2022. līdz 31.07.2022. veiktos izdevumus par nodrošināto atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteiktajam, t.sk.:
1. apakšprogrammai 05.01.00 "Sociālās rehabilitācijas valsts programmas" nepieciešams finansējums 62 869 euro apmērā (subsīdijām un dotācijām):
 1.1. tehniskiem palīglīdzekļiem 48 746 euro apmērā, t.sk. surdotehnika un tiflotehnika (pakalpojumu sniedzēji: Latvijas Neredzīgo biedrība, Latvijas Nedzirdīgo savienība un VSIA “Nacionālais rehabilitācijas centrs “Vaivari””) (UCAL 7.panta pirmā daļa 4.punkts);
1.2. surdotulka pakalpojumiem 5 830 euro apmērā (pakalpojuma sniedzējs: Latvijas Nedzirdīgo savienība) (UCAL 7.panta 1.1 daļa un 7.2 panta 1.daļa, Invaliditātes likuma 12.panta pirmās daļas 6.punkts);
1.3. sociālās rehabilitācijas pakalpojumi bērniem, kas cietuši no prettiesiskām darbībām 8 293 euro apmērā (pakalpojums institūcijā un dzīvesvietā) (pakalpojumu sniedzējs: Latvijas Bērnu fonds) (UCAL 7.panta 1.1 daļa un 7.panta trešās daļas ievaddaļa, Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 13.panta 1.2 daļa);
2. apakšprogrammai 05.03.00 "Aprūpe valsts sociālās aprūpes institūcijās", nepieciešams finansējums 96 163 euro apmērā (64 209 euro precēm un pakalpojumiem, 25 279 euro kapitālajiem ieguldījumiem un 6 675 euro sociālā rakstura pabalstiem), lai nodrošinātu valsts sociālās aprūpes centros  izdevumu segšanu par Ukrainas civiliedzīvotājiem sniegtajiem ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumiem  (UCAL 7.panta 1.1 daļa).

Valsts sociāliem aprūpes centriem, lai nodrošinātu ikdienas patēriņa preču iegādi un ēdināšanas pakalpojumus saistībā ar straujo cenu pieaugumu

Papildu finansējums nepieciešams 60 023 euro apmērā, lai VSAC nodrošinātu papildu izdevumus ikdienas patēriņa preču iegādei un ēdināšanas pakalpojumam saistībā ar straujo cenu pieaugumu.  Ikdienas patēriņa preču un pakalpojumu inflācijas rezultātā 2022. gadā VSAC būtiski pieauguši izdevumi par klientu ēdināšanu, saimniecības preču, degvielas, mīkstā inventāra, medikamentu u.c. preču iegādi. VSAC tiek sniegti sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumi klientiem, kuri pakalpojumu saņem uzturoties (dzīvojot) iestādēs. Minētais fakts ierobežo iestādēm ieviest būtiskus ikdienas preču un pakalpojumu taupīšanas pasākumus. Lai jau šobrīd samaksātu pieaugošos rēķinus, VSAC iespēju robežās neiegādājas preces un pakalpojumus, kuru iegādi var šobrīd neveikt un atlikt, bet minētais risinājums ir tikai īslaicīgs un būs nepieciešami papildus līdzekļi jebkurā gadījumā, lai šīs atliktās iegādes tiktu īstenotas, jo tas var būtiski ietekmēt sniegtā pakalpojuma kvalitāti klientiem.

Izdienas pensiju izmaksas saistībā ar papildu izdevumiem pensijas indeksācijai no 2022.gada 1.augusta un prognozēto pensijas vidējā apmēra mēnesī pieaugumu saistībā ar 2022.gada faktiskā indeksācijas koeficienta pieaugumu pret likumā “Par valsts budžetu 2022.gadam” plānoto
Lai LM pamatbudžeta apakšprogrammā 20.02.00 “Izdienas pensijas” nodrošinātu izdienas pensiju izmaksu nepārtrauktību, nepieciešams papildu finansējums 7 049 569 euro apmērā.
2022.gada valsts budžetā izdevumi izdienas pensijām plānoti 66 566 478 euro apmērā un saņēmēju skaits vidēji mēnesī tika plānots 9 717 personas ar vidējo pensijas apmēru 570,88 euro mēnesī.
Izdevumi izdienas pensijām tika plānoti pie 2022.gadam prognozētā indeksācijas koeficienta 1,0236 (pamatojoties uz FM makroekonomisko attīstības scenāriju un sociālās apdrošināšanas iemaksu prognozēm 2021.gada jūnijā), kā arī ievērojot vispārējo pensiju indeksācijas kārtību saskaņā ar likumu “Par valsts pensijām” – pensijas pārskata reizi gadā 1.oktobrī, ņemot vērā faktisko patēriņa cenu indeksu un 50 procentus no apdrošināšanas iemaksu algu summas reālā pieauguma procentiem.
Atbilstoši likuma “Grozījumi likumā “Par valsts pensijām”” (pieņemts Saeimā 2022. gada 14. jūlijā) ir noteikts, ka 2022.gadā pensijas pārskata 1.augustā, t.i., 2 mēnešus agrāk nekā vispārējā kārtībā. Vienlaikus 2022.gadam faktiskais indeksācijas koeficients ievērojami pārsniedza 2022.gada valsts budžeta likumā plānoto un sasniedza 1,2287.
Saistībā ar iepriekš minētajiem faktiem, kas saistīti ar pensiju indeksāciju, 2022.gadā izdevumi izdienas pensijām, salīdzinot ar 2022.gada budžetā plānoto, tiek prognozēti par 4 599 779 euro lielāki.
Papildus ir novērojams jaunpiešķirto izdienas pensiju straujāks apmēra pieaugums salīdzinājumā ar plānoto (galvenokārt ņemot vērā vidējās darba samaksas straujāku pieaugumu).
Minēto faktoru ietekmē vidējais pensijas apmērs 2022.gadā tiek prognozēts 643,79 euro, t.i., par  72,91 euro vairāk nekā plānots.
Vienlaikus 2022.gadā tiek prognozēts izdienas pensiju saņēmēju vidējā skaita samazinājums par 188 personām vidēji mēnesī, t.i., izdienas pensiju saņēmēju skaits 2022.gadā tiek prognozēts 9 529 personas vidēji mēnesī.
Ņemot vērā iepriekš minēto, izdevumi izdienas pensijām 2022.gadā tiek prognozēti 73 616 047 euro (9 529 personas vid.mēnesī * 643,79 euro vid.mēnesī*12; aprēķini veikti Excel vidē).

Līdz ar to izdienas pensiju izmaksai 2022.gadā tiek prognozēts finanšu iztrūkums 7 049 569 euro apmērā. Lai nodrošinātu izdienas pensiju izmaksu nepārtrauktību, papildu finansējumu izdienas pensijām ir nepieciešams piešķirt līdz 2022.gada novembra vidum.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu nepieciešamo finansējuma apmēru, LM ir sagatavojusi MK rīkojuma projektu iekšējai līdzekļu pārdalei starp programmām/apakšprogrammām un izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodiem, lai 2022.gada ekonomiju no attiecīgajiem nozares pasākumiem varētu novirzīt nozares iestāžu izdevumu segšanai, tai skaitā:
1. apakšprogrammas 05.01.00 “Sociālās rehabilitācijas valsts programmas” ietvaros samazināt izdevumus pārējiem valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transfertiem pašvaldībām 2 830 872 euro apmērā pasākumam “Asistenta pakalpojuma pārskatīšana” un palielināt izdevumus subsīdijām un dotācijām 2 830 872  euro apmērā tehnisko palīglīdzekļu nodrošināšanai (2 768 003 euro) un izdevumu kompensēšanai par tehnisko palīglīdzekļu iegādi un sniegtajiem sociālās rehabilitācijas un surdotulka pakalpojumiem Ukrainas civiliedzīvotājiem atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteiktajam par periodu no 2022.gada 1.marta līdz 2022.gada 31.jūlijam (62 869 euro);

2. no apakšprogrammas 05.01.00 “Sociālās rehabilitācijas valsts programmas”, samazinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus pārējiem valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transfertiem pašvaldībām 1 747 726 euro apmērā pasākumam “Asistenta pakalpojuma pārskatīšana”;
2.1. uz apakšprogrammu 05.03.00 “Aprūpe valsts sociālās aprūpes institūcijās”, palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem 156 186 euro apmērā un izdevumus precēm un pakalpojumiem 124 232 euro apmērā, lai valsts sociālās aprūpes centri nodrošinātu ikdienas patēriņa preču iegādi un ēdināšanas pakalpojumus saistībā ar straujo cenu pieaugumu (60 023 euro) un nodrošinātu izdevumu kompensēšanu par sniegtajiem ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumiem Ukrainas civiliedzīvotājiem atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteiktajam par periodu no 2022.gada 1.marta līdz 2022.gada 31.jūlijam (64 209 euro), izdevumus sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām 6 675 euro apmērā un izdevumus pamatkapitāla veidošanai 25 279 euro apmērā, lai nodrošinātu izdevumu kompensēšanu par sniegtajiem ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumiem Ukrainas civiliedzīvotājiem atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteiktajam par periodu no 2022.gada 1.marta līdz 2022.gada 31.jūlijam;
2.2. uz apakšprogrammu 20.02.00 “Izdienas pensijas”, palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām 1 591 540 euro apmērā izdienas pensiju izmaksām saistībā ar pensiju indeksāciju no 2022.gada 1.augusta un prognozēto pensiju vidējā apmēra mēnesī pieaugumu;

3. no apakšprogrammas 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti”, samazinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām 5 458 029 euro apmērā uz apakšprogrammu 20.02.00 “Izdienas pensijas”, palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām 5 458 029 euro apmērā, izdienas pensiju izmaksām saistībā ar pensiju indeksāciju no 2022.gada 1.augusta un prognozēto pensiju vidējā apmēra mēnesī pieaugumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
605 811 699
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
605 811 699
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
605 888 039
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
605 888 039
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-76 340
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-76 340
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
2022.gadā norādīta finansiālā informācija par apakšprogrammām 05.01.00 “Sociālās rehabilitācijas valsts programmas”, 05.03.00 "Aprūpe valsts sociālās aprūpes institūcijās", 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti” un 20.02.00 “Izdienas pensijas” uz 2022.gada 12.oktobri.

Priekšlikumi izdevumu pārdale:
1. apakšprogrammas 05.01.00 “Sociālās rehabilitācijas valsts programmas” ietvaros samazināt izdevumus pārējiem valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transfertiem pašvaldībām 2 830 872 euro apmērā pasākumam “Asistenta pakalpojuma pārskatīšana” un palielināt izdevumus subsīdijām un dotācijām 2 830 872  euro apmērā tehnisko palīglīdzekļu nodrošināšanai (2 768 003 euro) un izdevumu kompensēšanai par tehnisko palīglīdzekļu iegādi un sniegtajiem sociālās rehabilitācijas un surdotulka pakalpojumiem Ukrainas civiliedzīvotājiem atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteiktajam par periodu no 2022.gada 1.marta līdz 2022.gada 31.jūlijam (62 869 euro);
2. no apakšprogrammas 05.01.00 “Sociālās rehabilitācijas valsts programmas”, samazinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus pārējiem valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transfertiem pašvaldībām 1 747 726 euro apmērā pasākumam “Asistenta pakalpojuma pārskatīšana”';
2.1. uz apakšprogrammu 05.03.00 “Aprūpe valsts sociālās aprūpes institūcijās”, palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem 156 186 euro apmērā un izdevumus precēm un pakalpojumiem 124 232 euro apmērā, lai valsts sociālās aprūpes centri nodrošinātu ikdienas patēriņa preču iegādi un ēdināšanas pakalpojumus saistībā ar straujo cenu pieaugumu (60 023 euro) un nodrošinātu izdevumu kompensēšanu par sniegtajiem ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumiem Ukrainas civiliedzīvotājiem atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteiktajam par periodu no 2022.gada 1.marta līdz 2022.gada 31.jūlijam (64 209 euro), izdevumus sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām 6 675 euro apmērā un izdevumus pamatkapitāla veidošanai 25 279 euro apmērā, lai nodrošinātu izdevumu kompensēšanu par sniegtajiem ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumiem Ukrainas civiliedzīvotājiem atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteiktajam par periodu no 2022.gada 1.marta līdz 2022.gada 31.jūlijam;
2.2. uz apakšprogrammu 20.02.00 “Izdienas pensijas”, palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām 1 591 540 euro apmērā izdienas pensiju izmaksām saistībā ar pensiju indeksāciju no 2022.gada 1.augusta un prognozēto pensiju vidējā apmēra mēnesī pieaugumu ;
3.  no apakšprogrammas 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti”, samazinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām 5 458 029 euro apmērā uz apakšprogrammu 20.02.00 “Izdienas pensijas”, palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām 5 458 029 euro apmērā, izdienas pensiju izmaksām saistībā ar pensiju indeksāciju no 2022.gada 1.augusta un prognozēto pensiju vidējā apmēra mēnesī pieaugumu.

tab. Kopsavilkums par izmaiņām valsts pamatbudžetā
Pārdale no Pārdale uz
Apakš- programma pasākums EKK euro euro Apakš- programma pasākums EKK euro euro komentāri
05.01.00 pasākums “Asistenta pakalpojuma pārskatīšana” 
7460

4 578 598
2 830 872 05.01.00 TPL;  pakalpojumi (soc.rehabilitācija un surdotulks) 3000 2 830 872 2 768 003 TPL pakalpojums
3000 62 869 atbalsts (sociālā rehabilitācija, surdotulks un TPL) Ukrainas civiliedzīvotājiem
1 747 726 05.03.00 VSAC pakalpojumi 2000 156 186 60 023 ēdināšanas u.c. izdevumi
2000 64 209 pakalpojums Ukrainas civiliedzīvotājiem
5000 25 279
6000 6 675
20.02.00 izdienas pensiju izmaksa 6000 7 049 569 1 591 540 izdienas pensiju izmaksām 
20.01.00 valsts sociālie pabalsti 6000 5 458 029 5 458 029 6000 5 458 029
Pamatbudžets kopā 10 036 627 Pamatbudžets kopā 10 036 627 t.sk. 159 032 euro atbalsts un pakalpojumi Ukrainas civiliedzīvotājiem

Detalizētu informāciju par valsts sociālo pabalstu un izdienas pensiju plānotajiem apjomiem un izdevumiem 2022.gadā skat. anotācijas pielikumā “Informācija par valsts sociālajiem pabalstiem un izdienas pensijām 2022.gadā”.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
nav
Cita informācija
Ministru kabineta rīkojuma projektā paredzētā apropriācijas pārdale nerada ietekmi uz turpmākajiem gadiem. LM nodrošinās, ka finansējums tiks izlietots līdz 2022.gada beigām, sasniedzot ar apropriācijas pārdali plānotos mērķus.

Labklājības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei atbilstoši MK rīkojuma 1.punktam.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
-
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
pielikums “Informācija par valsts sociālajiem pabalstiem un izdienas pensijām 2022.gadā”