23-TA-1548: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 2. novembra noteikumos Nr. 686 "Noteikumi par ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem, no biomasas kurināmā ražotās elektroenerģijas kritērijiem un kārtību, kādā pamatojama, apliecināma un uzraugāma atbilstība minētajiem kritērijiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts ir sagatavots, ņemot vērā komersanta iesniegumu par iekļaušanu Ministru kabineta 2022.gada 2.novembra noteikumu Nr. 686 "Noteikumi par ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem, no biomasas kurināmā ražotās elektroenerģijas kritērijiem un kārtību, kādā pamatojama, apliecināma un uzraugāma atbilstība minētajiem kritērijiem" (turpmāk - Noteikumi Nr. 686) 5.pielikumā, kā arī pamatojoties uz komersantu (siltumenerģijas ražotāju un kurināmā piegādātāju) viedokli par Noteikumu Nr.686 47.2 punktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir iekļaut Noteikumu Nr.686 5.pielikuma uzskaitījumā jaunu sadaļu par komersantu (biomasas biržu), kas ir reģistrēts Latvijā, lai noteiktu komersanta (biomasas biržas) uzraudzības nosacījumus, kā arī lai precizētu Ministru kabineta rīkojuma par Latvijas izcelsmes biomasas izejvielu atbilstību ilgtspējas kritērijiem izdošanas un spēkā esamības nosacījumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd Noteikumu Nr.686 5.pielikumā ir iekļauta tikai viena biomasas birža - UAB "Baltpool", jo uz Ministru kabineta 2023.gada 16.maija noteikumu Nr. 251 "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 2. novembra noteikumos Nr. 686 "Noteikumi par ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem, no biomasas kurināmā ražotās elektroenerģijas kritērijiem un kārtību, kādā pamatojama, apliecināma un uzraugāma atbilstība minētajiem kritērijiem"" (turpmāk - Noteikumi Nr. 251) izstrādes brīdi Klimata un enerģētikas ministrijai bija informācija tikai par UAB "Baltpool" biomasas biržas spēju nodrošināt un apliecināt atbilstību ilgtspējas un emisiju ietaupījumu kritērijiem un apliecināt, ka visa komersantu informācija ir ticama, uzticama un pārbaudīta.
Noteikumu Nr.686 47.2 punktā ir noteikts, ka Zemkopības ministrija katru gadu izvērtē uzraudzības un izpildes panākšanas sistēmas spēju nodrošināt atbilstību noteikumos minētajiem ilgtspējas kritērijiem, kā arī atbilstošos Latvijas tiesību aktus. Pēc izvērtēšanas Zemkopības ministrija sagatavo un katru gadu līdz 20. decembrim iesniedz Ministru kabinetā rīkojuma projektu par Latvijas tiesību aktu, kā arī uzraudzības un izpildes panākšanas sistēmas atbilstību kārtējā kalendāra gadā.
Noteikumu Nr.686 47.2 punktā ir noteikts, ka Zemkopības ministrija katru gadu izvērtē uzraudzības un izpildes panākšanas sistēmas spēju nodrošināt atbilstību noteikumos minētajiem ilgtspējas kritērijiem, kā arī atbilstošos Latvijas tiesību aktus. Pēc izvērtēšanas Zemkopības ministrija sagatavo un katru gadu līdz 20. decembrim iesniedz Ministru kabinetā rīkojuma projektu par Latvijas tiesību aktu, kā arī uzraudzības un izpildes panākšanas sistēmas atbilstību kārtējā kalendāra gadā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Biomasas biržas iekļaušana Noteikumu Nr.686 5. pielikumā
Šobrīd Noteikumu Nr.686 5.pielikumā ir iekļauta tikai viena biomasas birža - UAB "Baltpool", jo uz Ministru kabineta 2023.gada 16.maija noteikumu Nr. 251 "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 2. novembra noteikumos Nr. 686 "Noteikumi par ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem, no biomasas kurināmā ražotās elektroenerģijas kritērijiem un kārtību, kādā pamatojama, apliecināma un uzraugāma atbilstība minētajiem kritērijiem"" izstrādes brīdi Klimata un enerģētikas ministrijai bija informācija tikai par UAB "Baltpool" biomasas biržas spēju nodrošināt un apliecināt atbilstību ilgtspējas un emisiju ietaupījumu kritērijiem un apliecināt, ka visa komersantu informācija ir ticama, uzticama un pārbaudīta.
Klimata un enerģētikas ministrijā Noteikumu Nr.251 izstrādes laikā tika saņemta informācija no Latvijā reģistrēta komersanta - SIA "BioEx", vēlmi arī tikt iekļautam Noteikumu Nr.686 5.pielikumā. Tomēr to nebija iespējams iekļaut Noteikumu Nr. 686 5.pielikumā jau Noteikumu Nr. 251 apstiprināšanas laikā, jo Klimata un enerģētikas ministrijā nebija iesniegta oficiāls iesniegums par SIA "BioEx" spēju nodrošināt un apliecināt atbilstību ilgtspējas un emisiju ietaupījumu kritērijiem un apliecināt, ka visa komersantu informācija ir ticama, uzticama un pārbaudīta. Tāpat uz Noteikumu Nr. 251 apstiprināšanas brīdi Latvijas normatīvajā regulējumā vēl nebija noteikta iespēja (atļauja) jebkādai biomasas biržai nodrošināt atbilstības apliecināšanu (tas tika noteikts tikai ar Noteikumu Nr. 251 apstiprināšanu).
Šobrīd Noteikumu Nr.686 5.pielikumā ir iekļauta tikai viena biomasas birža - UAB "Baltpool", jo uz Ministru kabineta 2023.gada 16.maija noteikumu Nr. 251 "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 2. novembra noteikumos Nr. 686 "Noteikumi par ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem, no biomasas kurināmā ražotās elektroenerģijas kritērijiem un kārtību, kādā pamatojama, apliecināma un uzraugāma atbilstība minētajiem kritērijiem"" izstrādes brīdi Klimata un enerģētikas ministrijai bija informācija tikai par UAB "Baltpool" biomasas biržas spēju nodrošināt un apliecināt atbilstību ilgtspējas un emisiju ietaupījumu kritērijiem un apliecināt, ka visa komersantu informācija ir ticama, uzticama un pārbaudīta.
Klimata un enerģētikas ministrijā Noteikumu Nr.251 izstrādes laikā tika saņemta informācija no Latvijā reģistrēta komersanta - SIA "BioEx", vēlmi arī tikt iekļautam Noteikumu Nr.686 5.pielikumā. Tomēr to nebija iespējams iekļaut Noteikumu Nr. 686 5.pielikumā jau Noteikumu Nr. 251 apstiprināšanas laikā, jo Klimata un enerģētikas ministrijā nebija iesniegta oficiāls iesniegums par SIA "BioEx" spēju nodrošināt un apliecināt atbilstību ilgtspējas un emisiju ietaupījumu kritērijiem un apliecināt, ka visa komersantu informācija ir ticama, uzticama un pārbaudīta. Tāpat uz Noteikumu Nr. 251 apstiprināšanas brīdi Latvijas normatīvajā regulējumā vēl nebija noteikta iespēja (atļauja) jebkādai biomasas biržai nodrošināt atbilstības apliecināšanu (tas tika noteikts tikai ar Noteikumu Nr. 251 apstiprināšanu).
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā Noteikumu Nr. 251 izstrādes laikā SIA "BioEx" izteikto vēlmi tikt iekļautiem Noteikumu Nr.686 6.pielikumā, Klimata un enerģētikas ministrija pēc Noteikumu Nr. 251 spēkā stāšanās 2023.gada 18.maijā nosūtīja SIA "BioEx" vēstuli ar to lūgumu iesniegt konkrētu procedūru un IKT risinājumu aprakstu, lai Klimata un enerģētikas ministrija varētu pārliecināties par SIA "BioEx" spēju nodrošināt un apliecināt atbilstību ilgtspējas un emisiju ietaupījumu kritērijiem un apliecināt, ka visa komersantu informācija ir ticama, uzticama un pārbaudīta.
No 2023.gada 18.maija līdz 2023.gada 16.jūnijam Klimata un enerģētikas ministrija ir veikusi aktīvu sadarbību ar SIA "BioEx", vairākkārtīgi sniedzot viedokli par SIA "BioEx" izstrādāto procedūru projektiem un tos pārrunājot 2 sanāksmēs.
Ņemot vērā minēto sadarbību, SIA "BioEx" 2023.gada 20.jūnijā iesniedza oficiālu iesniegumu ar lūgumu tikt iekļautai Noteikumu Nr.686 5.pielikumā un iesniedza:
1) Energoresursu Tirdzniecības Platformas procedūras un risinājuma aprakstu atbilstoši RES II kritērijiem
2) Dalībnieka (Pārdevēja) pašdeklarācija saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 11.decembra direktīvu (ES) 2018/2001 par no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas enerģijas izmantošanas veicināšanu iesniegšanai SIA BioEx, reģistrācijas Nr. 40203396165.
Saņemtie dokumenti, kas ir izmantoti Noteikumu projekta izstrādei, ir pievienoti šīs anotācijas pielikumā.
Izvērtējot no SIA "BioEx" saņemtos dokumentus, Klimata un enerģētikas ministrija ir guvusi pārliecību, ka, ja SIA "BioEx" darbojas saskaņā ar iesniegtajām procedūrām un ja minētās procedūras tiek atbilstoši piemērotas, SIA "BioEx" biomasas birža spēj nodrošināt un apliecināt atbilstību ilgtspējas un emisiju ietaupījumu kritērijiem un apliecināt, ka visa komersantu informācija ir ticama, uzticama un pārbaudīta.
Ņemot vērā minēto Noteikumu projekts paredz papildināt Noteikumu Nr. 686 5.pielikumu ar SIA "BioEx" biomasas biržu".
No 2023.gada 18.maija līdz 2023.gada 16.jūnijam Klimata un enerģētikas ministrija ir veikusi aktīvu sadarbību ar SIA "BioEx", vairākkārtīgi sniedzot viedokli par SIA "BioEx" izstrādāto procedūru projektiem un tos pārrunājot 2 sanāksmēs.
Ņemot vērā minēto sadarbību, SIA "BioEx" 2023.gada 20.jūnijā iesniedza oficiālu iesniegumu ar lūgumu tikt iekļautai Noteikumu Nr.686 5.pielikumā un iesniedza:
1) Energoresursu Tirdzniecības Platformas procedūras un risinājuma aprakstu atbilstoši RES II kritērijiem
2) Dalībnieka (Pārdevēja) pašdeklarācija saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 11.decembra direktīvu (ES) 2018/2001 par no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas enerģijas izmantošanas veicināšanu iesniegšanai SIA BioEx, reģistrācijas Nr. 40203396165.
Saņemtie dokumenti, kas ir izmantoti Noteikumu projekta izstrādei, ir pievienoti šīs anotācijas pielikumā.
Izvērtējot no SIA "BioEx" saņemtos dokumentus, Klimata un enerģētikas ministrija ir guvusi pārliecību, ka, ja SIA "BioEx" darbojas saskaņā ar iesniegtajām procedūrām un ja minētās procedūras tiek atbilstoši piemērotas, SIA "BioEx" biomasas birža spēj nodrošināt un apliecināt atbilstību ilgtspējas un emisiju ietaupījumu kritērijiem un apliecināt, ka visa komersantu informācija ir ticama, uzticama un pārbaudīta.
Ņemot vērā minēto Noteikumu projekts paredz papildināt Noteikumu Nr. 686 5.pielikumu ar SIA "BioEx" biomasas biržu".
Problēmas apraksts
Latvijā reģistrētas biomasas biržas uzraudzības nosacījumi
Ņemot vērā, ka Latvijā reģistrēti komersanti Noteikumu Nr. 686 5.pielikumā līdz šim nav tikušas iekļauti, Noteikumos Nr. 686 nav noteikti arī Latvijā reģistrēta komersanta, kas darbojas kā biomasas birža, uzraudzības nosacījumi.
2023.gada 20.jūnijā Klimata un enerģētikas ministrijā tika saņemts Latvijā reģistrēta komersanta - SIA "BioEx", kas darbojas arī kā biomasas birža, iesniegums par tā iekļaušanu Noteikumu Nr. 686 5.pielikumā.
Ņemot vērā, ka Noteikumu projekts paredz Noteikumu Nr.686 5.pielikuma papildināšanu ar Latvijā reģistrētu komersantu, ir secināms, ka minētā komersanta darbība Noteikumu Nr. 686 ietvaros arī būtu attiecīgi uzraugāma.
Ņemot vērā, ka Latvijā reģistrēti komersanti Noteikumu Nr. 686 5.pielikumā līdz šim nav tikušas iekļauti, Noteikumos Nr. 686 nav noteikti arī Latvijā reģistrēta komersanta, kas darbojas kā biomasas birža, uzraudzības nosacījumi.
2023.gada 20.jūnijā Klimata un enerģētikas ministrijā tika saņemts Latvijā reģistrēta komersanta - SIA "BioEx", kas darbojas arī kā biomasas birža, iesniegums par tā iekļaušanu Noteikumu Nr. 686 5.pielikumā.
Ņemot vērā, ka Noteikumu projekts paredz Noteikumu Nr.686 5.pielikuma papildināšanu ar Latvijā reģistrētu komersantu, ir secināms, ka minētā komersanta darbība Noteikumu Nr. 686 ietvaros arī būtu attiecīgi uzraugāma.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz Noteikumus Nr.686 papildināt ar jaunu nosacījumu, kas noteiktu Klimata un enerģētikas ministrijai pienākumu nodrošināt tā Noteikumu Nr.686 5.pielikumā iekļautā komersanta, kas ir reģistrēts Latvijā un darbojas kā biomasas birža, uzraudzību tās darbības atbilstībai Noteikumos Nr.686 noteiktajiem nosacījumiem.
Uzraudzības procesa veikšanai Klimata un enerģētikas ministrija izstrādās iekšējo procedūru, kur noteiks, piemēram, pārbaudāmās informācijas aptvērumu, informācijas pieprasīšanas biežumu, kas tiks pārbaudīts iesniegtajā informācijā un kādā apjomā, kas varētu būt neatbilstības rādītāji uc.
Uzraudzības ietvaros Klimata un enerģētikas ministrija būs tiesīga pieprasīt komersantam iesniegt visu uzraudzības veikšanas nepieciešamo informāciju. Tāpat uzraudzības procedūras varēs būt veiktas, reaģējot uz saņemtajiem iesniegumiem, sūdzībām vai cita veida informāciju par Latvijā reģistrēta komersanta darbību.
Noteikumu projektā ir arī noteikts, ka, ja uzraudzības procesā tiks konstatētas kādas neatbilstības, tad Latvijā reģistrētajam komersantam Klimata un enerģētikas ministrija uzdos (oficiālā vēstule vai administratīvais akts) minētajam komersantam veikt visas nepieciešamās darbības novērst neatbilstības. Savukārt, ja tiks konstatēts, ka minētais komersants neatbilstības novēršanas darbības neveic, vai, ja neatbilstības uzraudzības procesā tiks konstatētas atkārtoti, tad klimata un enerģētikas ministrs būs tiesīgs uzsākt Ministru kabineta noteikumu projekta par Noteikumu Nr. 686 grozīšanu virzību, lai no Noteikumu Nr. 686 5.pielikuma konkrēto komersantu izslēgtu.
Uzraudzības procesa veikšanai Klimata un enerģētikas ministrija izstrādās iekšējo procedūru, kur noteiks, piemēram, pārbaudāmās informācijas aptvērumu, informācijas pieprasīšanas biežumu, kas tiks pārbaudīts iesniegtajā informācijā un kādā apjomā, kas varētu būt neatbilstības rādītāji uc.
Uzraudzības ietvaros Klimata un enerģētikas ministrija būs tiesīga pieprasīt komersantam iesniegt visu uzraudzības veikšanas nepieciešamo informāciju. Tāpat uzraudzības procedūras varēs būt veiktas, reaģējot uz saņemtajiem iesniegumiem, sūdzībām vai cita veida informāciju par Latvijā reģistrēta komersanta darbību.
Noteikumu projektā ir arī noteikts, ka, ja uzraudzības procesā tiks konstatētas kādas neatbilstības, tad Latvijā reģistrētajam komersantam Klimata un enerģētikas ministrija uzdos (oficiālā vēstule vai administratīvais akts) minētajam komersantam veikt visas nepieciešamās darbības novērst neatbilstības. Savukārt, ja tiks konstatēts, ka minētais komersants neatbilstības novēršanas darbības neveic, vai, ja neatbilstības uzraudzības procesā tiks konstatētas atkārtoti, tad klimata un enerģētikas ministrs būs tiesīgs uzsākt Ministru kabineta noteikumu projekta par Noteikumu Nr. 686 grozīšanu virzību, lai no Noteikumu Nr. 686 5.pielikuma konkrēto komersantu izslēgtu.
Problēmas apraksts
Citā Eiropas Savienības dalībvalstī reģistrētas biomasas biržas izslēgšana no 5.pielikuma
Ir secināms, ka nav noteikta iespēja no Noteikumu Nr.686 5.pielikuma izslēgt citā Eiropas Savienības dalībvalstī reģistrētu biomasas biržu arī, ja ir saņemta informācija, ka šai biomasa biržai vairs nav atļauja (iespēja) nodrošināt atbilstības apliecināšanu.
Ir secināms, ka nav noteikta iespēja no Noteikumu Nr.686 5.pielikuma izslēgt citā Eiropas Savienības dalībvalstī reģistrētu biomasas biržu arī, ja ir saņemta informācija, ka šai biomasa biržai vairs nav atļauja (iespēja) nodrošināt atbilstības apliecināšanu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts noteic iespēju klimata un enerģētikas ministram ierosināt grozījumus šajos noteikumos komersanta, kas ir reģistrēts citā Eiropas Savienības dalībvalstī, izslēgšanai no šo noteikumu 5. pielikuma, ja Klimata un enerģētikas ministrija ir saņēmusi informāciju, ka konkrētajā Eiropas Savienības dalībvalstī vairs nav spēkā tiesību akti, kas atļauj konkrētajai biomasas biržai nodrošināt atbilstības apliecināšanu. Tā, ja Klimata un enerģētikas ministrija saņems informāciju, ka citā Eiropas Savienības dalībvalstī, kurā uz Noteikumu Nr. 251 apstiprināšanas brīdi spēkā bija tiesību akti, kas atļauj tajā valstī reģistrētai biomasas biržai nodrošināt atbilstības apliecināšanu, bet vairs šādi tiesību akti spēkā nav, tad Klimata un enerģētikas ministrija nekavējoties uzsāks Ministru kabineta noteikumu projekta par Noteikumu Nr. 686 grozīšanu virzību, vienlaikus par saņemto informāciju informējot arī tos Latvijas komersantus, uz kuriem attiecas noteikumos noteiktie pienākumi nodrošināt atbilstību ilgtspējas un emisiju ietaupījumu kritērijiem - komersantus, kuriem ir šo noteikumu 5. punktā minētās elektroenerģijas, siltumenerģijas, dzesēšanai vai saldēšanai nepieciešamās enerģijas ražošanas iekārtas vai degvielu ražošanas iekārtas, kā arī kurināmā piegādātājus.
Problēmas apraksts
Ministru kabineta rīkojums par Latvijas izcelsmes biomasas izejvielu atbilstību ilgtspējas kritērijiem
Noteikumu Nr.686 47.2 punktā ir noteikts, ka Zemkopības ministrija katru gadu izvērtē uzraudzības un izpildes panākšanas sistēmas spēju nodrošināt atbilstību noteikumos minētajiem ilgtspējas kritērijiem, kā arī atbilstošos Latvijas tiesību aktus. Pēc izvērtēšanas Zemkopības ministrija sagatavo un katru gadu līdz 20. decembrim iesniedz Ministru kabinetā rīkojuma projektu par Latvijas tiesību aktu, kā arī uzraudzības un izpildes panākšanas sistēmas atbilstību kārtējā kalendāra gadā.
Tādejādi ir noteikts, ka Ministru kabineta rīkojums tiek pieņemts tikai gada beigās un tiek piemērots atbilstības apliecināšanai par iepriekšējo gadu, piemēram, tikai 2023.gada 20.decembrī tiks apstiprināts Ministru kabineta rīkojums par Latvijas izcelsmes biomasas kurināmā meža izejvielu atbilstību ilgtspējas kritērijiem 2023.gadā. Līdz ar to komersanti līdz pat 2023.gada beigām nevarēs gūt pārliecību par Latvijas izcelsmes biomasas kurināmā meža izejvielu atbilstību ilgtspējas kritērijiem. Tādējādi komersantiem komersantu shēmas ietvaros nav skaidrība par to darbības atbilstību nosacījumiem.
Vienlaikus komersanti paši var regulāri veikt izvērtējumu par pašu izmantotās biomasas izcelsmes valsts atbilstību noteikumos noteiktajiem ilgtspējas kritērijiem, kas tiek attiecināti uz meža izcelsmes izejvielām, tomēr šādā gadījumā katrs komersants pēc būtības veiktu vienu un to pašu izvērtējumu par Latviju, līdz ar to komersantiem palielinās administratīvais slogs, ko būtu iespējams novērst ar vienu kopēju izvērtējumu par Latvijas izcelsmes meža biomasas izejvielām.
Noteikumu Nr.686 47.2 punktā ir noteikts, ka Zemkopības ministrija katru gadu izvērtē uzraudzības un izpildes panākšanas sistēmas spēju nodrošināt atbilstību noteikumos minētajiem ilgtspējas kritērijiem, kā arī atbilstošos Latvijas tiesību aktus. Pēc izvērtēšanas Zemkopības ministrija sagatavo un katru gadu līdz 20. decembrim iesniedz Ministru kabinetā rīkojuma projektu par Latvijas tiesību aktu, kā arī uzraudzības un izpildes panākšanas sistēmas atbilstību kārtējā kalendāra gadā.
Tādejādi ir noteikts, ka Ministru kabineta rīkojums tiek pieņemts tikai gada beigās un tiek piemērots atbilstības apliecināšanai par iepriekšējo gadu, piemēram, tikai 2023.gada 20.decembrī tiks apstiprināts Ministru kabineta rīkojums par Latvijas izcelsmes biomasas kurināmā meža izejvielu atbilstību ilgtspējas kritērijiem 2023.gadā. Līdz ar to komersanti līdz pat 2023.gada beigām nevarēs gūt pārliecību par Latvijas izcelsmes biomasas kurināmā meža izejvielu atbilstību ilgtspējas kritērijiem. Tādējādi komersantiem komersantu shēmas ietvaros nav skaidrība par to darbības atbilstību nosacījumiem.
Vienlaikus komersanti paši var regulāri veikt izvērtējumu par pašu izmantotās biomasas izcelsmes valsts atbilstību noteikumos noteiktajiem ilgtspējas kritērijiem, kas tiek attiecināti uz meža izcelsmes izejvielām, tomēr šādā gadījumā katrs komersants pēc būtības veiktu vienu un to pašu izvērtējumu par Latviju, līdz ar to komersantiem palielinās administratīvais slogs, ko būtu iespējams novērst ar vienu kopēju izvērtējumu par Latvijas izcelsmes meža biomasas izejvielām.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts maina Ministru kabineta rīkojuma par Latvijas tiesību aktu, kā arī uzraudzības un izpildes panākšanas sistēmas atbilstību ilgtspējas kritērijiem piemērošanas termiņu un maina nosacījumus Zemkopības ministrijas izvērtējumam un Ministru kabineta rīkojuma projekta virzībai.
Lai mazinātu administratīvo slogu komersantiem, novēršot katra komersanta pēc būtības vienu un tā paša izvērtējuma veikšanas prasību, un lai nodrošinātu nosacījumu piemērošanas skaidrību un mazinātu iespējamās negatīvās sekas komersantiem un sabiedrībai (ja gada beigās tiek secināts, ka izmantotā biomasa neatbilst ilgtspējas kritērijiem, tad sadedzināšanas iekārtu operatoriem par izmantoto biomasu būs jānodod emisijas kvotas, kuru cena šobrīd ir 80-90 eur par tonnu CO2, ko savukārt sadedzināšanas iekārtu operatori iecenos siltumenerģijas tarifos), noteikumu projekts (tā 4. un 5.punkts) paredz šādu procesu Ministru kabineta rīkojuma apstiprināšanai / atcelšanai:
Zemkopības ministrija katrus 6 mēnešus – līdz kalendārā gada 30.jūnijam un 31.decembrim izvērtē atbilstošos Latvijas tiesību aktus un uzraudzības un izpildes panākšanas sistēmas spēju (turpmāk – uzraudzības sistēma) nodrošināt atbilstību Noteikumi Nr. 686 15. un 17. punktā minētajiem ilgtspējas kritērijiem.
Zemkopības ministrija minētā izvērtējuma rezultātus publicē savā tīmekļa vietnē. (Noteikumu Nr. 686 47.2 punkta 1.teikums)
Zemkopības ministrija pēc pirmā izvērtēšanas cikla sagatavo, un zemkopības ministrs līdz 2023.gada 20. decembrim iesniedz Ministru kabinetā rīkojuma projektu par Latvijas tiesību aktu, kā arī uzraudzības sistēmas spēju vai nespēju nodrošināt atbilstību.
Ministru kabineta rīkojums ir spēkā no tā apstiprināšanas brīža, un tam netiek noteikts spēkā esamības termiņš.
Ministru kabineta rīkojumu par Latvijas tiesību aktu un uzraudzības sistēmas nespēju nodrošināt atbilstību Zemkopības ministrija 10 darbdienu laikā pēc izvērtējuma pabeigšanas sagatavo un zemkopības ministrs virza, ja pēc veiktā izvērtējuma tiek secināts, ka Latvijas tiesību akti un uzraudzības sistēmas vairs nespēj nodrošināt atbilstību noteiktajiem kritērijiem. Ministru kabineta rīkojums ir virzāms, ja Zemkopības ministrija, veicot izvērtējumu secina, ka zemāk uzskaitītie tiesību akti ir grozīti (vai atcelti) tā, ka tiek secināts, ka, piemēram, vairs nav iespējams nodrošināt meža izstrādes darbības likumību (piemēram, ir atcelts pienākums saņemt ciršanas apliecinājumus pirms ciršanas veikšanas), vairs netiek nodrošināta meža atjaunošana (piemēram, ir atcelta prasība 5 vai 10 gadu laikā (atkarībā no meža augšanas tipa) nodrošināt meža atjaunošanu (stādīšanu) ar sertificētas kokaudzētavas stādiem), ir atcelti īpaši aizsargājamās daba teritorijas vai ir atļauta mežizstrāde šādās teritorijās, ka nav vairs noteiktas prasības konkrētās teritorijās veikt mežizstrādes darbības tikai sniega vai sala apstākļos, lai aizsargātu meža zemsedzi, ka nav vairs spēkā prasības atjaunot meža zemsedzi uc.
Tāpat Ministru kabineta rīkojumu par Latvijas tiesību aktu un uzraudzības sistēmas spēju atkal nodrošināt atbilstību Zemkopības ministrija 10 darbdienu laikā pēc izvērtējuma pabeigšanas sagatavo un zemkopības ministrs virza, ja pēc veiktā izvērtējuma tiek secināts, ka Latvijas tiesību akti un uzraudzības sistēmas atkal spēj nodrošināt atbilstību noteiktajiem kritērijiem. (Noteikumu Nr. 686 47.2 punkta 2.teikums un Noteikumu Nr. 686 57.punkts)
Zemkopības ministrija, lai nodrošinātu nepārtrauktu Latvijas tiesību aktu, kā arī uzraudzības sistēmas spēju nodrošināt atbilstību Noteikumos Nr. 686 noteiktajiem ilgtspējas kritērijiem, kas piemērojami meža izcelsmes biomasas izejvielām, izvērtējumu, lai nodrošinātu iepriekšminētā Ministru kabineta rīkojuma atbilstību reālajai situācijai un lai nodrošinātu, ka minētais Ministru kabineta rīkojums ir patiess, turpina veikt izvērtējumu arī pēc Ministru kabineta rīkojuma pieņemšanas. (Noteikumu Nr. 686 47.2 punkta 1.teikums).
Zemkopības ministrija katrus 6 mēnešus izvērtē šādus kritērijus:
Ņemot vērā Eiropas Komisijas veikto pētījumu “Tehniskā palīdzība, lai sagatavotu vadlīnijas jauno bioenerģijas ilgtspējības kritēriju ieviešanai, kas noteikti pārskatītajā Atjaunojamās enerģijas direktīvā” (REDIIBIO projekts) [1], Zemkopības ministrijai izvērtējuma kontrolsaraksts (check-list) būtu šāds:
1. Atbilstība Noteikumu Nr. 686 15.punktā noteiktajiem kritērijiem
2. Atbilstība Noteikumu Nr. 686 17.punktā noteiktajiem kritērijiem
[1] https://energy.ec.europa.eu/publications/technical-assistance-preparation-guidance-implementation-new-bioenergy-sustainability-criteria-set_en
[2] šobrīd "JĀ"
[3] šobrīd "JĀ"
https://likumi.lv/ta/id/14594-valsts-meza-dienesta-likums
[4] šobrīd "JĀ"
Meža likums
Ministru kabineta 2016.gada 21.jūnija noteikumi Nr. 384 "Meža inventarizācijas un Meža valsts reģistra informācijas aprites noteikumi"
Ministru kabineta 2013.gada 7.maija noteikumi Nr. 248 "Meža ilgtspējīgas apsaimniekošanas novērtēšanas kārtība"
Ministru kabineta 2012.gada 3.aprīļa noteikumi Nr. 238 "Nacionālā meža monitoringa noteikumi"
[5] šobrīd "JĀ"
Ministru kabineta 2013.gada 7.maija noteikumi Nr. 248 "Meža ilgtspējīgas apsaimniekošanas novērtēšanas kārtība"
Valsts meža dienesta likums
https://www.vmd.gov.lv/valsts-meza-dienests/statiskas-lapas/es-kokmaterialu-regula?nid=1726
[6] šobrīd "JĀ"
[7] šobrīd "JĀ"
Meža likums
Ministru kabineta 2013.gada 7.maija noteikumi Nr. 248 "Meža ilgtspējīgas apsaimniekošanas novērtēšanas kārtība"
Ministru kabineta 2012.gada 2.maija noteikumi Nr. 308 "Meža atjaunošanas, meža ieaudzēšanas un plantāciju meža noteikumi"
[8] šobrīd "JĀ"
Ministru kabineta 2012.gada 3.aprīļa noteikumi Nr. 238 "Nacionālā meža monitoringa noteikumi"
Meža likums
Ministru kabineta 2013.gada 7.maija noteikumi Nr. 248 "Meža ilgtspējīgas apsaimniekošanas novērtēšanas kārtība"
Ministru kabineta 2012.gada 2.maija noteikumi Nr. 308 "Meža atjaunošanas, meža ieaudzēšanas un plantāciju meža noteikumi"
[9] šobrīd "JĀ"
Ministru kabineta 2012.gada 3.aprīļa noteikumi Nr. 238 "Nacionālā meža monitoringa noteikumi"
Meža likums
Ministru kabineta 2013.gada 7.maija noteikumi Nr. 248 "Meža ilgtspējīgas apsaimniekošanas novērtēšanas kārtība"
[10] šobrīd "JĀ"
[11] šobrīd "JĀ"
Ministru kabineta 2013.gada 7.maija noteikumi Nr. 248 "Meža ilgtspējīgas apsaimniekošanas novērtēšanas kārtība"
Aizsargjoslu likums
Sugu un biotopu aizsardzības likums
Ministru kabineta 2009.gada 2.jūnija noteikumi Nr.507 "Dabas aizsardzības pārvaldes nolikums"
Vides aizsardzības likums
[12] šobrīd "JĀ"
Ministru kabineta 2016.gada 21.jūnija noteikumi Nr. 384 "Meža inventarizācijas un Meža valsts reģistra informācijas aprites noteikumi"
Ministru kabineta 2013.gada 7.maija noteikumi Nr. 248 "Meža ilgtspējīgas apsaimniekošanas novērtēšanas kārtība"
Aizsargjoslu likums
Sugu un biotopu aizsardzības likums
[13] šobrīd "JĀ"
Ministru kabineta 2016.gada 21.jūnija noteikumi Nr. 384 "Meža inventarizācijas un Meža valsts reģistra informācijas aprites noteikumi"
Ministru kabineta 20123.gada 18.decembra noteikumi Nr. 936 "Dabas aizsardzības noteikumi meža apsaimniekošanā"
Ministru kabineta 2009.gada 2.jūnija noteikumi Nr.507 "Dabas aizsardzības pārvaldes nolikums"
Vides aizsardzības likums
[14] šobrīd "JĀ"
[15] šobrīd "JĀ"
[16] šobrīd "JĀ"
Ministru kabineta 2013.gada 7.maija noteikumi Nr. 248 "Meža ilgtspējīgas apsaimniekošanas novērtēšanas kārtība"
[17] šobrīd "JĀ"
Ministru kabineta 2013.gada 7.maija noteikumi Nr. 248 "Meža ilgtspējīgas apsaimniekošanas novērtēšanas kārtība"
[18] šobrīd "JĀ"
[19] šobrīd "JĀ"
Ministru kabineta 2013.gada 7.maija noteikumi Nr. 248 "Meža ilgtspējīgas apsaimniekošanas novērtēšanas kārtība"
Aizsargjoslu likums
Sugu un biotopu aizsardzības likums
Ministru kabineta 2009.gada 2.jūnija noteikumi Nr.507 "Dabas aizsardzības pārvaldes nolikums"
Vides aizsardzības likums
[20] šobrīd "JĀ"
Ministru kabineta 2016.gada 21.jūnija noteikumi Nr. 384 "Meža inventarizācijas un Meža valsts reģistra informācijas aprites noteikumi"
Ministru kabineta 2013.gada 7.maija noteikumi Nr. 248 "Meža ilgtspējīgas apsaimniekošanas novērtēšanas kārtība"
Aizsargjoslu likums
Sugu un biotopu aizsardzības likums
[21] šobrīd "JĀ"
Ministru kabineta 2016.gada 21.jūnija noteikumi Nr. 384 "Meža inventarizācijas un Meža valsts reģistra informācijas aprites noteikumi"
Ministru kabineta 20123.gada 18.decembra noteikumi Nr. 936 "Dabas aizsardzības noteikumi meža apsaimniekošanā"
Ministru kabineta 2009.gada 2.jūnija noteikumi Nr.507 "Dabas aizsardzības pārvaldes nolikums"
Vides aizsardzības likums
[22] šobrīd "JĀ"
[23] šobrīd "JĀ"
Meža likums
Ministru kabineta 2012.gada 2.maija noteikumi Nr. 308 "Meža atjaunošanas, meža ieaudzēšanas un plantāciju meža noteikumi"
[21] šobrīd "JĀ"
Ministru kabineta 2012.gada 3.aprīļa noteikumi Nr. 238 "Nacionālā meža monitoringa noteikumi"
Ministru kabineta 2013.gada 7.maija noteikumi Nr. 248 "Meža ilgtspējīgas apsaimniekošanas novērtēšanas kārtība"
[21] šobrīd "JĀ"
Ministru kabineta 2016.gada 21.jūnija noteikumi Nr. 384 "Meža inventarizācijas un Meža valsts reģistra informācijas aprites noteikumi"
Ministru kabineta 2012.gada 3.aprīļa noteikumi Nr. 238 "Nacionālā meža monitoringa noteikumi"
Ministru kabineta 2013.gada 7.maija noteikumi Nr. 248 "Meža ilgtspējīgas apsaimniekošanas novērtēšanas kārtība"
[26] šobrīd "JĀ"
https://treaties.un.org/Pages/ViewDetails.aspx?src=TREATY&mtdsg_no=XXVII-7-d&chapter=27&clang=_en
Likums "Par Apvienoto Nāciju Organizācijas Vispārējās konvencijas par klimata pārmaiņām Parīzes nolīgumu"
[27] šobrīd "JĀ"
https://www4.unfccc.int/sites/ndcstaging/Pages/Home.aspx
[28] šobrīd "JĀ"
https://www4.unfccc.int/sites/ndcstaging/PublishedDocuments/Latvia%20First/LV-03-06-EU%20INDC.pdf
https://www4.unfccc.int/sites/ndcstaging/PublishedDocuments/European%20Union%20First/LV-03-06-
EU%20INDC.pdf
Lai mazinātu administratīvo slogu komersantiem, novēršot katra komersanta pēc būtības vienu un tā paša izvērtējuma veikšanas prasību, un lai nodrošinātu nosacījumu piemērošanas skaidrību un mazinātu iespējamās negatīvās sekas komersantiem un sabiedrībai (ja gada beigās tiek secināts, ka izmantotā biomasa neatbilst ilgtspējas kritērijiem, tad sadedzināšanas iekārtu operatoriem par izmantoto biomasu būs jānodod emisijas kvotas, kuru cena šobrīd ir 80-90 eur par tonnu CO2, ko savukārt sadedzināšanas iekārtu operatori iecenos siltumenerģijas tarifos), noteikumu projekts (tā 4. un 5.punkts) paredz šādu procesu Ministru kabineta rīkojuma apstiprināšanai / atcelšanai:
Zemkopības ministrija katrus 6 mēnešus – līdz kalendārā gada 30.jūnijam un 31.decembrim izvērtē atbilstošos Latvijas tiesību aktus un uzraudzības un izpildes panākšanas sistēmas spēju (turpmāk – uzraudzības sistēma) nodrošināt atbilstību Noteikumi Nr. 686 15. un 17. punktā minētajiem ilgtspējas kritērijiem.
Zemkopības ministrija minētā izvērtējuma rezultātus publicē savā tīmekļa vietnē. (Noteikumu Nr. 686 47.2 punkta 1.teikums)
Zemkopības ministrija pēc pirmā izvērtēšanas cikla sagatavo, un zemkopības ministrs līdz 2023.gada 20. decembrim iesniedz Ministru kabinetā rīkojuma projektu par Latvijas tiesību aktu, kā arī uzraudzības sistēmas spēju vai nespēju nodrošināt atbilstību.
Ministru kabineta rīkojums ir spēkā no tā apstiprināšanas brīža, un tam netiek noteikts spēkā esamības termiņš.
Ministru kabineta rīkojumu par Latvijas tiesību aktu un uzraudzības sistēmas nespēju nodrošināt atbilstību Zemkopības ministrija 10 darbdienu laikā pēc izvērtējuma pabeigšanas sagatavo un zemkopības ministrs virza, ja pēc veiktā izvērtējuma tiek secināts, ka Latvijas tiesību akti un uzraudzības sistēmas vairs nespēj nodrošināt atbilstību noteiktajiem kritērijiem. Ministru kabineta rīkojums ir virzāms, ja Zemkopības ministrija, veicot izvērtējumu secina, ka zemāk uzskaitītie tiesību akti ir grozīti (vai atcelti) tā, ka tiek secināts, ka, piemēram, vairs nav iespējams nodrošināt meža izstrādes darbības likumību (piemēram, ir atcelts pienākums saņemt ciršanas apliecinājumus pirms ciršanas veikšanas), vairs netiek nodrošināta meža atjaunošana (piemēram, ir atcelta prasība 5 vai 10 gadu laikā (atkarībā no meža augšanas tipa) nodrošināt meža atjaunošanu (stādīšanu) ar sertificētas kokaudzētavas stādiem), ir atcelti īpaši aizsargājamās daba teritorijas vai ir atļauta mežizstrāde šādās teritorijās, ka nav vairs noteiktas prasības konkrētās teritorijās veikt mežizstrādes darbības tikai sniega vai sala apstākļos, lai aizsargātu meža zemsedzi, ka nav vairs spēkā prasības atjaunot meža zemsedzi uc.
Tāpat Ministru kabineta rīkojumu par Latvijas tiesību aktu un uzraudzības sistēmas spēju atkal nodrošināt atbilstību Zemkopības ministrija 10 darbdienu laikā pēc izvērtējuma pabeigšanas sagatavo un zemkopības ministrs virza, ja pēc veiktā izvērtējuma tiek secināts, ka Latvijas tiesību akti un uzraudzības sistēmas atkal spēj nodrošināt atbilstību noteiktajiem kritērijiem. (Noteikumu Nr. 686 47.2 punkta 2.teikums un Noteikumu Nr. 686 57.punkts)
Zemkopības ministrija, lai nodrošinātu nepārtrauktu Latvijas tiesību aktu, kā arī uzraudzības sistēmas spēju nodrošināt atbilstību Noteikumos Nr. 686 noteiktajiem ilgtspējas kritērijiem, kas piemērojami meža izcelsmes biomasas izejvielām, izvērtējumu, lai nodrošinātu iepriekšminētā Ministru kabineta rīkojuma atbilstību reālajai situācijai un lai nodrošinātu, ka minētais Ministru kabineta rīkojums ir patiess, turpina veikt izvērtējumu arī pēc Ministru kabineta rīkojuma pieņemšanas. (Noteikumu Nr. 686 47.2 punkta 1.teikums).
Zemkopības ministrija katrus 6 mēnešus izvērtē šādus kritērijus:
Kritērijs | Prasība | Pierādījumu veids | |
Noteikumu Nr.686 15.1.apakšpunkts | izstrādes darbības likumība | Likumi | Adekvāta un efektīva uzticamības pārbaude pēc vajadzības saskaņā ar Regulu 995/2010 |
Noteikumu Nr.686 15.1.apakšpunkts | izstrādes darbības likumība | Uzraudzības / izpildes panākšanas sistēma |
Pierādījumi, ka nav saņemti vai zināmi valsts vai starptautiskās vadības organizāciju pierādījumi, ka Latvijā ir būtiski un nepārtraukti izpildes panākšanas trūkumi Pierādījums, ka pret Latviju nav ierosināta pārkāpuma procedūra par neatbilstību Regulu 995/2010 |
Noteikumu Nr.686 15.2.apakšpunkts | meža atjaunošana izstrādes apgabalos | Likumi | Juridiskā analīze, kas liecina, ka attiecīgie tiesību akti atbilst meža atjaunošanas kritērijiem |
Noteikumu Nr.686 15.2.apakšpunkts | meža atjaunošana izstrādes apgabalos | Uzraudzības / izpildes panākšanas sistēma |
Juridiskā analīze, kas liecina, ka attiecīgie mežsaimniecības tiesiskie akti ietver uzraudzības un izpildies panākšanas sistēmas prasības meža atjaunošanai Pierādījumi, ka nav saņemti vai zināmi valsts vai starptautiskās vadības organizāciju pierādījumi, ka Latvijā ir būtiski un nepārtraukti izpildes panākšanas trūkumi |
Noteikumu Nr.686 15.3.apakšpunkts | aizsargātās platības | Likumi | Juridiskā analīze, kas liecina, ka attiecīgie tiesību akti atbilst aizsargāto teritoriju prasībām |
Noteikumu Nr.686 15.3.apakšpunkts | aizsargātās platības | Uzraudzības / izpildes panākšanas sistēma |
Juridiskā analīze, kas liecina, ka attiecīgie mežsaimniecības tiesību akti ietver uzraudzības un izpildies panākšanas sistēmas prasības aizsargājamajām teritorijām Pierādījumi, ka nav saņemti vai zināmi valsts vai starptautiskās vadības organizāciju pierādījumi, ka Latvijā ir būtiski un nepārtraukti izpildes panākšanas trūkumi |
Noteikumu Nr.686 15.4.apakšpunkts | augsnes kvalitātes un bioloģiskās daudzveidības saglabāšana | Likumi | Juridiskā analīze, kas liecina, ka attiecīgie tiesību akti atbilst augsnes kvalitātes un bioloģiskās daudzveidības saglabāšanas prasībām |
Noteikumu Nr.686 15.4.apakšpunkts | augsnes kvalitātes un bioloģiskās daudzveidības saglabāšana | Uzraudzības / izpildes panākšanas sistēma |
Juridiskā analīze, kas liecina, ka attiecīgie mežsaimniecības tiesību akti ietver uzraudzības un izpildies panākšanas sistēmas prasības augsnes kvalitātes un bioloģiskās daudzveidības saglabāšanai Pierādījumi, ka nav saņemti vai zināmi valsts vai starptautiskās vadības organizāciju pierādījumi, ka Latvijā ir būtiski un nepārtraukti izpildes panākšanas trūkumi |
Noteikumu Nr.686 15.5.apakšpunkts | meža ilgtermiņa produktivitātes jauda | Likumi | Juridiskā analīze, kas liecina, ka attiecīgie tiesību akti atbilst meža ilgtermiņa produktivitātes jaudas kritērijiem |
Noteikumu Nr.686 15.5.apakšpunkts | meža ilgtermiņa produktivitātes jauda | Uzraudzības / izpildes panākšanas sistēma |
Juridiskā analīze, kas liecina, ka attiecīgie mežsaimniecības tiesību akti ietver uzraudzības un izpildies panākšanas sistēmas prasības meža ilgtermiņa produktivitātes jaudai Pierādījumi, ka nav saņemti vai zināmi valsts vai starptautiskās vadības organizāciju pierādījumi, ka Latvijā ir būtiski un nepārtraukti izpildes panākšanas trūkumi |
Ņemot vērā Eiropas Komisijas veikto pētījumu “Tehniskā palīdzība, lai sagatavotu vadlīnijas jauno bioenerģijas ilgtspējības kritēriju ieviešanai, kas noteikti pārskatītajā Atjaunojamās enerģijas direktīvā” (REDIIBIO projekts) [1], Zemkopības ministrijai izvērtējuma kontrolsaraksts (check-list) būtu šāds:
1. Atbilstība Noteikumu Nr. 686 15.punktā noteiktajiem kritērijiem
Nr. | kritērijs | vai kritērijs ir iestrādāts? kā? |
1. | valsts / reģiona nosaukums: | Latvija |
2. | vai mežsaimniecības politika / normatīvais regulējums ir nacionālā vai reģionālā kompetence | nacionālā kompetence |
3. | Likumība un mežsaimnieciskās izstrādes darbības | nepieciešams novērtēt [2] |
3.1. | Tiesību akta nosaukums un datums | ja nepieciešams papildināt ar jaunākajiem tiesību aktiem (arī esošo tiesību aktu grozījumiem) |
1. Meža likums 2. Ministru kabineta 2012.gada 18.decembra noteikumi Nr. 935 "Noteikumi par koku ciršanu mežā" 3. Ministru kabineta 2012.gada 2.maija noteikumi Nr. 309 "Noteikumi par koku ciršanu ārpus meža" |
||
3.2. | Vai ir izpildes panākšanas sistēmas ieviestas saistībā ar normatīvo regulējumu, kas iekļauts 3.1.punktā? | nepieciešams izvērtēt [3] |
3.3. | Vai ir uzraudzības sistēmas ieviesta saistībā ar normatīvo regulējumu, kas iekļauts 3.1.punktā? | nepieciešams izvērtēt [4] |
3.4. | Vai ir izvēlēta kompetentā iestāde, kas ir atbildība par uzraudzību un sankciju piemērošanu? | nepieciešams izvērtēt [5] |
4. | meža atjaunošana izstrādes apgabalos | nepieciešams novērtēt [6] |
4.1. | Tiesību akta nosaukums un datums | ja nepieciešams papildināt ar jaunākajiem tiesību aktiem (arī esošo tiesību aktu grozījumiem) |
1. Meža likums 2. Ministru kabineta 2012.gada 2.maija noteikumi Nr. 308 "Meža atjaunošanas, meža ieaudzēšanas un plantāciju meža noteikumi" |
||
4.2. | Vai ir izpildes panākšanas sistēmas ieviestas saistībā ar normatīvo regulējumu, kas iekļauts 4.1.punktā? | nepieciešams izvērtēt [7] |
4.3. | Vai ir uzraudzības sistēmas ieviesta saistībā ar normatīvo regulējumu, kas iekļauts 4.1.punktā? | nepieciešams izvērtēt [8] |
4.4. | Vai ir izvēlēta kompetentā iestāde, kas ir atbildība par uzraudzību un sankciju piemērošanu? | nepieciešams izvērtēt [9] |
5 | Vai ir spēkā tiesību akti, kas nodrošina, ka tiek aizsargātas platības (tostarp mitrājos un kūdrājos), kas ar starptautiskiem vai konkrētās valsts tiesību aktiem vai ar attiecīgās kompetentās iestādes lēmumu dabas aizsardzības mērķiem ir noteiktas par aizsargājamām dabas teritorijām | nepieciešams novērtēt [10] |
5.1. | Tiesību akta nosaukums un datums | ja nepieciešams papildināt ar jaunākajiem tiesību aktiem (arī esošo tiesību aktu grozījumiem) |
1. Meža likums 2. Aizsargjoslu likums 3. Sugu un biotopu aizsardzības likums 4. Ministru kabineta 20123.gada 18.decembra noteikumi Nr. 936 "Dabas aizsardzības noteikumi meža apsaimniekošanā" 5. Ministru kabineta 2012.gada 18.decembra noteikumi Nr. 940 "Noteikumi par mikroliegumu izveidošanas un apsaimniekošanas kārtību, to aizsardzību, kā arī mikroliegumu un to buferzonu noteikšanu 6. likums "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām" 7. Ministru kabineta 2010.gada 16.marta noteikumi Nr. 264 "Īpaši aizsargājamo dabas teritoriju vispārējie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" 8. Vides aizsardzības likums |
||
5.2. | Vai ir izpildes panākšanas sistēmas ieviestas saistībā ar normatīvo regulējumu, kas iekļauts 5.1.punktā? | nepieciešams izvērtēt [11] |
5.3. | Vai ir uzraudzības sistēmas ieviesta saistībā ar normatīvo regulējumu, kas iekļauts 5.1.punktā? | nepieciešams izvērtēt [12] |
5.4. | Vai ir izvēlēta kompetentā iestāde, kas ir atbildība par uzraudzību un sankciju piemērošanu? | nepieciešams izvērtēt [13] |
6. | Augsnes kvalitātes saglabāšanas, lai minimizētu negatīvo ietekmi, nodrošināšana | nepieciešams novērtēt [14] |
6.1. | Tiesību akta nosaukums un datums | ja nepieciešams papildināt ar jaunākajiem tiesību aktiem (arī esošo tiesību aktu grozījumiem) |
1. Aizsargjoslu likums 2. Ministru kabineta 2013.gada 7.maija noteikumi Nr. 248 "Meža ilgtspējīgas apsaimniekošanas novērtēšanas kārtība" 3. Ministru kabineta 2012.gada 3.aprīļa noteikumi Nr. 238 "Nacionālā meža monitoringa noteikumi" 4. Meža likums 5. Ministru kabineta 20123.gada 18.decembra noteikumi Nr. 936 "Dabas aizsardzības noteikumi meža apsaimniekošanā" |
||
6.2. | Vai ir izpildes panākšanas sistēmas ieviestas saistībā ar normatīvo regulējumu, kas iekļauts 6.1.punktā? | nepieciešams izvērtēt [15] |
6.3. | Vai ir uzraudzības sistēmas ieviesta saistībā ar normatīvo regulējumu, kas iekļauts 6.1.punktā? | nepieciešams izvērtēt [16] |
6.4. | Vai ir izvēlēta kompetentā iestāde, kas ir atbildība par uzraudzību un sankciju piemērošanu? | nepieciešams izvērtēt [17] |
7. | Bioloģiskās daudzveidības saglabāšanas, lai minimizētu negatīvo ietekmi, nodrošināšana | nepieciešams izvērtēt [18] |
7.1. | Tiesību akta nosaukums un datums | ja nepieciešams papildināt ar jaunākajiem tiesību aktiem (arī esošo tiesību aktu grozījumiem) |
1. Meža likums 2. Aizsargjoslu likums 3. Sugu un biotopu aizsardzības likums 4. Ministru kabineta 2017.gada 20.jūnija noteikumi Nr. 350 "Noteikumi par īpaši aizsargājamo biotopu veidu sarakstu" Ministru kabineta 20123.gada 18.decembra noteikumi Nr. 936 "Dabas aizsardzības noteikumi meža apsaimniekošanā" 6. Ministru kabineta 2-13.gada 18.jūnija noteikumi Nr.325 "Noteikumi par īpaši aizsargājamo biotopu un īpaši aizsargājamo sugu dzīvotņu atjaunošanu mežā" |
||
7.2. | Vai ir izpildes panākšanas sistēmas ieviestas saistībā ar normatīvo regulējumu, kas iekļauts 7.1.punktā? | nepieciešams izvērtēt [19] |
7.3. | Vai ir uzraudzības sistēmas ieviesta saistībā ar normatīvo regulējumu, kas iekļauts 7.1.punktā? | nepieciešams izvērtēt [20] |
7.4. | Vai ir izvēlēta kompetentā iestāde, kas ir atbildība par uzraudzību un sankciju piemērošanu? |
nepieciešams izvērtēt [21] |
8. | Meža ilgtermiņa produktivitātes jaudas saglabāšana un uzlabošana | nepieciešams izvērtēt [22] |
8.1. | Tiesību akta nosaukums un datums | ja nepieciešams papildināt ar jaunākajiem tiesību aktiem (arī esošo tiesību aktu grozījumiem) |
1. Meža likums 2. Meliorācijas likums |
||
8.2. | Vai ir izpildes panākšanas sistēmas ieviestas saistībā ar normatīvo regulējumu, kas iekļauts 8.1.punktā? | nepieciešams izvērtēt [23] |
8.3. | Vai ir uzraudzības sistēmas ieviesta saistībā ar normatīvo regulējumu, kas iekļauts 8.1.punktā? | nepieciešams izvērtēt [24] |
8.4. |
Vai ir izvēlēta kompetentā iestāde, kas ir atbildība par uzraudzību un sankciju piemērošanu? |
nepieciešams izvērtēt [25] |
2. Atbilstība Noteikumu Nr. 686 17.punktā noteiktajiem kritērijiem
Nr. | kritērijs | nacionālais līmenis |
9. | meža biomasas izcelsmes valsts ir Apvienoto Nāciju Organizācijas Vispārējās konvencijas par klimata pārmaiņām Parīzes nolīguma? | nepieciešams izvērtēt [26] |
10.a.i. | meža biomasas izcelsmes valsts ir iesniegusi Apvienoto Nāciju Organizācijas Vispārējās konvencijas par klimata pārmaiņām sekretariātā nacionāli noteikto devumu? | nepieciešams izvērtēt [27] |
10.a.ii. | zemes izmantošanas, zemes izmantošanas maiņas un mežsaimniecības sektors ir iekļauts Apvienoto Nāciju Organizācijas Vispārējās konvencijas par klimata pārmaiņām sekretariātā iesniegtajā nacionāli noteiktajā devumā? | nepieciešams izvērtēt [28] |
[1] https://energy.ec.europa.eu/publications/technical-assistance-preparation-guidance-implementation-new-bioenergy-sustainability-criteria-set_en
[2] šobrīd "JĀ"
[3] šobrīd "JĀ"
https://likumi.lv/ta/id/14594-valsts-meza-dienesta-likums
[4] šobrīd "JĀ"
Meža likums
Ministru kabineta 2016.gada 21.jūnija noteikumi Nr. 384 "Meža inventarizācijas un Meža valsts reģistra informācijas aprites noteikumi"
Ministru kabineta 2013.gada 7.maija noteikumi Nr. 248 "Meža ilgtspējīgas apsaimniekošanas novērtēšanas kārtība"
Ministru kabineta 2012.gada 3.aprīļa noteikumi Nr. 238 "Nacionālā meža monitoringa noteikumi"
[5] šobrīd "JĀ"
Ministru kabineta 2013.gada 7.maija noteikumi Nr. 248 "Meža ilgtspējīgas apsaimniekošanas novērtēšanas kārtība"
Valsts meža dienesta likums
https://www.vmd.gov.lv/valsts-meza-dienests/statiskas-lapas/es-kokmaterialu-regula?nid=1726
[6] šobrīd "JĀ"
[7] šobrīd "JĀ"
Meža likums
Ministru kabineta 2013.gada 7.maija noteikumi Nr. 248 "Meža ilgtspējīgas apsaimniekošanas novērtēšanas kārtība"
Ministru kabineta 2012.gada 2.maija noteikumi Nr. 308 "Meža atjaunošanas, meža ieaudzēšanas un plantāciju meža noteikumi"
[8] šobrīd "JĀ"
Ministru kabineta 2012.gada 3.aprīļa noteikumi Nr. 238 "Nacionālā meža monitoringa noteikumi"
Meža likums
Ministru kabineta 2013.gada 7.maija noteikumi Nr. 248 "Meža ilgtspējīgas apsaimniekošanas novērtēšanas kārtība"
Ministru kabineta 2012.gada 2.maija noteikumi Nr. 308 "Meža atjaunošanas, meža ieaudzēšanas un plantāciju meža noteikumi"
[9] šobrīd "JĀ"
Ministru kabineta 2012.gada 3.aprīļa noteikumi Nr. 238 "Nacionālā meža monitoringa noteikumi"
Meža likums
Ministru kabineta 2013.gada 7.maija noteikumi Nr. 248 "Meža ilgtspējīgas apsaimniekošanas novērtēšanas kārtība"
[10] šobrīd "JĀ"
[11] šobrīd "JĀ"
Ministru kabineta 2013.gada 7.maija noteikumi Nr. 248 "Meža ilgtspējīgas apsaimniekošanas novērtēšanas kārtība"
Aizsargjoslu likums
Sugu un biotopu aizsardzības likums
Ministru kabineta 2009.gada 2.jūnija noteikumi Nr.507 "Dabas aizsardzības pārvaldes nolikums"
Vides aizsardzības likums
[12] šobrīd "JĀ"
Ministru kabineta 2016.gada 21.jūnija noteikumi Nr. 384 "Meža inventarizācijas un Meža valsts reģistra informācijas aprites noteikumi"
Ministru kabineta 2013.gada 7.maija noteikumi Nr. 248 "Meža ilgtspējīgas apsaimniekošanas novērtēšanas kārtība"
Aizsargjoslu likums
Sugu un biotopu aizsardzības likums
[13] šobrīd "JĀ"
Ministru kabineta 2016.gada 21.jūnija noteikumi Nr. 384 "Meža inventarizācijas un Meža valsts reģistra informācijas aprites noteikumi"
Ministru kabineta 20123.gada 18.decembra noteikumi Nr. 936 "Dabas aizsardzības noteikumi meža apsaimniekošanā"
Ministru kabineta 2009.gada 2.jūnija noteikumi Nr.507 "Dabas aizsardzības pārvaldes nolikums"
Vides aizsardzības likums
[14] šobrīd "JĀ"
[15] šobrīd "JĀ"
[16] šobrīd "JĀ"
Ministru kabineta 2013.gada 7.maija noteikumi Nr. 248 "Meža ilgtspējīgas apsaimniekošanas novērtēšanas kārtība"
[17] šobrīd "JĀ"
Ministru kabineta 2013.gada 7.maija noteikumi Nr. 248 "Meža ilgtspējīgas apsaimniekošanas novērtēšanas kārtība"
[18] šobrīd "JĀ"
[19] šobrīd "JĀ"
Ministru kabineta 2013.gada 7.maija noteikumi Nr. 248 "Meža ilgtspējīgas apsaimniekošanas novērtēšanas kārtība"
Aizsargjoslu likums
Sugu un biotopu aizsardzības likums
Ministru kabineta 2009.gada 2.jūnija noteikumi Nr.507 "Dabas aizsardzības pārvaldes nolikums"
Vides aizsardzības likums
[20] šobrīd "JĀ"
Ministru kabineta 2016.gada 21.jūnija noteikumi Nr. 384 "Meža inventarizācijas un Meža valsts reģistra informācijas aprites noteikumi"
Ministru kabineta 2013.gada 7.maija noteikumi Nr. 248 "Meža ilgtspējīgas apsaimniekošanas novērtēšanas kārtība"
Aizsargjoslu likums
Sugu un biotopu aizsardzības likums
[21] šobrīd "JĀ"
Ministru kabineta 2016.gada 21.jūnija noteikumi Nr. 384 "Meža inventarizācijas un Meža valsts reģistra informācijas aprites noteikumi"
Ministru kabineta 20123.gada 18.decembra noteikumi Nr. 936 "Dabas aizsardzības noteikumi meža apsaimniekošanā"
Ministru kabineta 2009.gada 2.jūnija noteikumi Nr.507 "Dabas aizsardzības pārvaldes nolikums"
Vides aizsardzības likums
[22] šobrīd "JĀ"
[23] šobrīd "JĀ"
Meža likums
Ministru kabineta 2012.gada 2.maija noteikumi Nr. 308 "Meža atjaunošanas, meža ieaudzēšanas un plantāciju meža noteikumi"
[21] šobrīd "JĀ"
Ministru kabineta 2012.gada 3.aprīļa noteikumi Nr. 238 "Nacionālā meža monitoringa noteikumi"
Ministru kabineta 2013.gada 7.maija noteikumi Nr. 248 "Meža ilgtspējīgas apsaimniekošanas novērtēšanas kārtība"
[21] šobrīd "JĀ"
Ministru kabineta 2016.gada 21.jūnija noteikumi Nr. 384 "Meža inventarizācijas un Meža valsts reģistra informācijas aprites noteikumi"
Ministru kabineta 2012.gada 3.aprīļa noteikumi Nr. 238 "Nacionālā meža monitoringa noteikumi"
Ministru kabineta 2013.gada 7.maija noteikumi Nr. 248 "Meža ilgtspējīgas apsaimniekošanas novērtēšanas kārtība"
[26] šobrīd "JĀ"
https://treaties.un.org/Pages/ViewDetails.aspx?src=TREATY&mtdsg_no=XXVII-7-d&chapter=27&clang=_en
Likums "Par Apvienoto Nāciju Organizācijas Vispārējās konvencijas par klimata pārmaiņām Parīzes nolīgumu"
[27] šobrīd "JĀ"
https://www4.unfccc.int/sites/ndcstaging/Pages/Home.aspx
[28] šobrīd "JĀ"
https://www4.unfccc.int/sites/ndcstaging/PublishedDocuments/Latvia%20First/LV-03-06-EU%20INDC.pdf
https://www4.unfccc.int/sites/ndcstaging/PublishedDocuments/European%20Union%20First/LV-03-06-
EU%20INDC.pdf
Problēmas apraksts
Biomasas biržas kā atbilstības apliecinātāja nosacījumi
Noteikumu Nr. 686 33.1 punktā ir iekļauts nosacījums, ka, ja konkrētajās iekārtās tiek izmantots šo noteikumu 5. pielikumā minētajā biomasas biržā iegādātais cietais biomasas kurināmais, kas ražots no meža biomasas izejvielām, un cietā biomasas kurināmā atbilstība ir ar attiecīgo marķējumu un biržas ziņojumu apliecināta minētajā biomasas biržā, tad šāds biomasas kurināmais ir atzīstams par atbilstošu ilgtspējas kritērijiem, ja minētā biomasas birža ir reģistrēta Eiropas Savienības dalībvalstī, kurā ir spēkā tiesību akti, kas atļauj konkrētajai biomasas biržai nodrošināt atbilstības apliecināšanu.
Līdz ar to arī ir saprotams, ka biomasas birža, ja tā ir iekļauta Noteikumu Nr. 686 5.pielikumā ir izmantojama kā atbilstības apliecināšanas instruments, ja tas ir atļauts ar Latvijas vai citas Eiropas Savienības dalībvalsts tiesību aktiem.
Noteikumu Nr. 686 33.1 punktā ir iekļauts nosacījums, ka, ja konkrētajās iekārtās tiek izmantots šo noteikumu 5. pielikumā minētajā biomasas biržā iegādātais cietais biomasas kurināmais, kas ražots no meža biomasas izejvielām, un cietā biomasas kurināmā atbilstība ir ar attiecīgo marķējumu un biržas ziņojumu apliecināta minētajā biomasas biržā, tad šāds biomasas kurināmais ir atzīstams par atbilstošu ilgtspējas kritērijiem, ja minētā biomasas birža ir reģistrēta Eiropas Savienības dalībvalstī, kurā ir spēkā tiesību akti, kas atļauj konkrētajai biomasas biržai nodrošināt atbilstības apliecināšanu.
Līdz ar to arī ir saprotams, ka biomasas birža, ja tā ir iekļauta Noteikumu Nr. 686 5.pielikumā ir izmantojama kā atbilstības apliecināšanas instruments, ja tas ir atļauts ar Latvijas vai citas Eiropas Savienības dalībvalsts tiesību aktiem.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projektu tiek precizēta noteikumu Nr. 686 33.1 punkta redakcija, lai būtu skaidrs, ka tieši 33.1 punkts ir tas, kas atļauj arī komersantam, kas darbojas kā biomasas birža, nodrošināt atbilstības apliecināšanu. Tādējādi ir saprotams, ka biomasas biržas ir iekļaujams 5.pielikumā, pamatojoties uz Noteikumu Nr.686 33.1 punktu.
Atbilstoši Ministru kabineta 2023.gada 16.maija noteikumu Nr.251 “"Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 2. novembra noteikumos Nr. 686 "Noteikumi par ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem, no biomasas kurināmā ražotās elektroenerģijas kritērijiem un kārtību, kādā pamatojama, apliecināma un uzraugāma atbilstība minētajiem kritērijiem”” (23-TA-161) skaidrotajam (https://tapportals.mk.gov.lv/annotation/e34978dd-87c1-4b07-88d4-daedd5153503), ir noteikta procedūra, lai komersantu, kas darbojas kā biomasas birža iekļautu Noteikumu Nr. 686 5.pielikumā:
konkrētajam komersantam, kas vēlas tikt iekļauts Noteikumu Nr. 686 5.pielikumā ir jāiesniedz Klimata un enerģētikas ministrijā iesniegums, kuram jāpievieno komersanta izstrādātās procedūras un IKT risinājumi (to apraksti), kur detalizēta iesniedzamā informācija ir publicēta Klimata un enerģētikas ministrijas tīmekļa vietnē (https://www.kem.gov.lv/lv/biodegvielas-un-biomasas-ilgtspejas-kriteriji)
Klimata un enerģētikas ministrija Iesniegumu likuma (5.pants) un Administratīvā procesa likuma (64.pants) noteiktajos termiņos sniedz atbildi konkrētajam komersantam, vai iesniegtā informācija ir precizējama;
Ja komersanta iesniegtā informācija ir pilnīga un nav nepieciešams to precizēt, tad Klimata un enerģētikas ministrija mēneša laikā Tiesību aktu portālā uzsāk noteikumu projekta virzību, lai grozītu Noteikumus Nr. 686 un to 5.pielikumā iekļautu jaunu komersantu, anotācijā iekļaujot biomasas biržas iesniegtās informācijas (izstrādāto procedūru un risinājumu apraksts) izvērtējumu.
Ņemot vērā, ka minētie grozījumi būtu tehniski grozījumi, tiem nebūtu nepieciešams nodrošināt sabiedrības līdzdalību (Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktu sabiedrības līdzdalību nodrošina to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas). Līdz ar to ir paredzams, ka komersants Noteikumu Nr. 686 5.pielikumā varētu tikt iekļauts pietiekami īsā termiņā.
Tāpat nav paredzams, ka Noteikumi Nr. 686 to 5.pielikuma papildināšanai tiktu grozīti pārāk bieži, jo šobrīd Latvijā ir tikai viens komersants, kas darbojas kā biomasas birža, un šādu komersantu darbības uzsākšana un īstenošana ir pietiekami laikietilpīgs process (šobrīd Klimata un enerģētikas ministrijai nav informācijas, vai kāds cits Latvijas komersants ir uzsācis šo procesu).
Tādējādi netiek noteikts tas, ka komersantam atļauja apliecināt atbilstību netiek dota ar administratīvo aktu, bet gan ar tiesību aktu, jo to jau nosaka Noteikumu Nr.686 33.1 punkta esošā redakcija, un ņemot vērā, ka Noteikumu Nr. 686 5.pielikumā jau ir iekļauts Lietuvā reģistrēts komersants un Klimata un enerģētikas ministrija nevar pieņemt administratīvos aktus attiecībā uz citā Eiropas Savienības dalībvalstī reģistrētu komersantu par tā atbilstību citas Eiropas Savienības dalībvalsts normatīvajam regulējumam.
Nav paredzēts izsniegt atļauju (administratīvo aktu) nodrošināt atbilstības apliecināšanu, jo šāda "atļauja" ir minētā komersanta iekļaušana Noteikumu Nr.686 5.pielikumā. Un attiecīgi, balsoties uz komersanta iesniegumu un Klimata un enerģētikas ministrijas izvērtējumu par komersanta ieviesto un piemēroto procedūru atbilstību un to spēju nodrošināt atbilstība apliecināšanu, tiek ierosināti grozījumi Noteikumu Nr. 686 5.pielikumā, lai tajā iekļautu komersantu, kas ir iesniedzis iesniegumu un kas spēj nodrošināt atbilstības apliecināšanu. Un tiklīdz komersants ir iekļauts Noteikumu Nr. 686 5.pielikumā, viņam ir tiesības nodrošināt atbilstību.
Šāda procedūra ir izstrādāta arī, lai Latvijā reģistrētam komersantam piemērotu tādus pašus nosacījumus, kā citās Eiropas Savienības dalībvalstīs reģistrētajiem komersantiem, kur, piemēram biomasas biržai “Baltpool” (Lietuvā reģistrēts komersants) atļauja nodrošināt atbilstību ir noteikta Lietuvas normatīvajā regulējumā (LIETUVOS RESPUBLIKOS ENERGIJOS IŠTEKLIŲ RINKOS ĮSTATYMAS un Lietuvas Enerģētikas ministrijas noteikumi Nr. 1-182 "DĖL CENTRALIZUOTOS PREKYBOS BIOKURU TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO"), nevis administratīvajā aktā.
Komersanta rīcība viņam nelabvēlīga Ministru kabineta lēmuma gadījumā
Ja Ministru kabinets, skatot noteikumu projektu, ar kuru tiek piedāvāts Latvijā reģistrēta komersanta, kas darbojas kā biomasas birža, nolemj konkrēto komersantu Noteikumu Nr. 686 5.pielikumā neiekļaut, t.i. nolemj, ka no Klimata un enerģētikas ministrijas Valsts kancelejā iesniegtā un Ministru kabineta sēdē skatītā noteikumu projekta konkrētais komersants ir jāizslēdz, tad tas neietekmē komersanta tiesības atkārtoti iesniegt iesniegumu par tā iekļaušanu Noteikumu Nr. 686 5.pielikumā, līdz ar to minētajam komersantam ir tiesības viņam negatīva lēmuma gadījumā atkārtoti lūgt uzsākt iepriekšminēto procedūru, lai komersants varētu saņemt atļauju apliecināt atbilstību Noteikumos Nr. 686 noteiktajiem kritērijiem.
Atbilstoši Ministru kabineta 2023.gada 16.maija noteikumu Nr.251 “"Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 2. novembra noteikumos Nr. 686 "Noteikumi par ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem, no biomasas kurināmā ražotās elektroenerģijas kritērijiem un kārtību, kādā pamatojama, apliecināma un uzraugāma atbilstība minētajiem kritērijiem”” (23-TA-161) skaidrotajam (https://tapportals.mk.gov.lv/annotation/e34978dd-87c1-4b07-88d4-daedd5153503), ir noteikta procedūra, lai komersantu, kas darbojas kā biomasas birža iekļautu Noteikumu Nr. 686 5.pielikumā:
konkrētajam komersantam, kas vēlas tikt iekļauts Noteikumu Nr. 686 5.pielikumā ir jāiesniedz Klimata un enerģētikas ministrijā iesniegums, kuram jāpievieno komersanta izstrādātās procedūras un IKT risinājumi (to apraksti), kur detalizēta iesniedzamā informācija ir publicēta Klimata un enerģētikas ministrijas tīmekļa vietnē (https://www.kem.gov.lv/lv/biodegvielas-un-biomasas-ilgtspejas-kriteriji)
Klimata un enerģētikas ministrija Iesniegumu likuma (5.pants) un Administratīvā procesa likuma (64.pants) noteiktajos termiņos sniedz atbildi konkrētajam komersantam, vai iesniegtā informācija ir precizējama;
Ja komersanta iesniegtā informācija ir pilnīga un nav nepieciešams to precizēt, tad Klimata un enerģētikas ministrija mēneša laikā Tiesību aktu portālā uzsāk noteikumu projekta virzību, lai grozītu Noteikumus Nr. 686 un to 5.pielikumā iekļautu jaunu komersantu, anotācijā iekļaujot biomasas biržas iesniegtās informācijas (izstrādāto procedūru un risinājumu apraksts) izvērtējumu.
Ņemot vērā, ka minētie grozījumi būtu tehniski grozījumi, tiem nebūtu nepieciešams nodrošināt sabiedrības līdzdalību (Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktu sabiedrības līdzdalību nodrošina to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas). Līdz ar to ir paredzams, ka komersants Noteikumu Nr. 686 5.pielikumā varētu tikt iekļauts pietiekami īsā termiņā.
Tāpat nav paredzams, ka Noteikumi Nr. 686 to 5.pielikuma papildināšanai tiktu grozīti pārāk bieži, jo šobrīd Latvijā ir tikai viens komersants, kas darbojas kā biomasas birža, un šādu komersantu darbības uzsākšana un īstenošana ir pietiekami laikietilpīgs process (šobrīd Klimata un enerģētikas ministrijai nav informācijas, vai kāds cits Latvijas komersants ir uzsācis šo procesu).
Tādējādi netiek noteikts tas, ka komersantam atļauja apliecināt atbilstību netiek dota ar administratīvo aktu, bet gan ar tiesību aktu, jo to jau nosaka Noteikumu Nr.686 33.1 punkta esošā redakcija, un ņemot vērā, ka Noteikumu Nr. 686 5.pielikumā jau ir iekļauts Lietuvā reģistrēts komersants un Klimata un enerģētikas ministrija nevar pieņemt administratīvos aktus attiecībā uz citā Eiropas Savienības dalībvalstī reģistrētu komersantu par tā atbilstību citas Eiropas Savienības dalībvalsts normatīvajam regulējumam.
Nav paredzēts izsniegt atļauju (administratīvo aktu) nodrošināt atbilstības apliecināšanu, jo šāda "atļauja" ir minētā komersanta iekļaušana Noteikumu Nr.686 5.pielikumā. Un attiecīgi, balsoties uz komersanta iesniegumu un Klimata un enerģētikas ministrijas izvērtējumu par komersanta ieviesto un piemēroto procedūru atbilstību un to spēju nodrošināt atbilstība apliecināšanu, tiek ierosināti grozījumi Noteikumu Nr. 686 5.pielikumā, lai tajā iekļautu komersantu, kas ir iesniedzis iesniegumu un kas spēj nodrošināt atbilstības apliecināšanu. Un tiklīdz komersants ir iekļauts Noteikumu Nr. 686 5.pielikumā, viņam ir tiesības nodrošināt atbilstību.
Šāda procedūra ir izstrādāta arī, lai Latvijā reģistrētam komersantam piemērotu tādus pašus nosacījumus, kā citās Eiropas Savienības dalībvalstīs reģistrētajiem komersantiem, kur, piemēram biomasas biržai “Baltpool” (Lietuvā reģistrēts komersants) atļauja nodrošināt atbilstību ir noteikta Lietuvas normatīvajā regulējumā (LIETUVOS RESPUBLIKOS ENERGIJOS IŠTEKLIŲ RINKOS ĮSTATYMAS un Lietuvas Enerģētikas ministrijas noteikumi Nr. 1-182 "DĖL CENTRALIZUOTOS PREKYBOS BIOKURU TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO"), nevis administratīvajā aktā.
Komersanta rīcība viņam nelabvēlīga Ministru kabineta lēmuma gadījumā
Ja Ministru kabinets, skatot noteikumu projektu, ar kuru tiek piedāvāts Latvijā reģistrēta komersanta, kas darbojas kā biomasas birža, nolemj konkrēto komersantu Noteikumu Nr. 686 5.pielikumā neiekļaut, t.i. nolemj, ka no Klimata un enerģētikas ministrijas Valsts kancelejā iesniegtā un Ministru kabineta sēdē skatītā noteikumu projekta konkrētais komersants ir jāizslēdz, tad tas neietekmē komersanta tiesības atkārtoti iesniegt iesniegumu par tā iekļaušanu Noteikumu Nr. 686 5.pielikumā, līdz ar to minētajam komersantam ir tiesības viņam negatīva lēmuma gadījumā atkārtoti lūgt uzsākt iepriekšminēto procedūru, lai komersants varētu saņemt atļauju apliecināt atbilstību Noteikumos Nr. 686 noteiktajiem kritērijiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Nav.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmē visus tos komersantus, uz kuriem attiecas Noteikumu Nr. 686 noteiktā prasība nodrošināt atbilstību ilgtspējas un emisiju ietaupījumu kritērijiem
Nozare
Apstrādes rūpniecība, Elektroenerģija, gāzes apgāde, siltumapgāde un gaisa kondicionēšana
Nozaru ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz komersantiem, kuriem ir Noteikumu Nr. 686 5.punktā minētās sadedzināšanas iekārtas elektroenerģijas un/vai siltumenerģijas ražošanai (katlu mājas vai koģenerācijas iekārtas)
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Klimata un enerģētikas ministrija noteikumu projektā paredzēto komersantu uzraudzību nodrošinās tai piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
Nav.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32018L2001
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 11.decembra direktīva (ES) 2018/2001 par no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas enerģijas izmantošanas veicināšanu (pārstrādāta redakcija)
Apraksts
Noteikumu projekts īsteno Direktīvas 2018/2001 30.panta 3.punktā noteikto pienākumu dalībvalstij veikt pasākumus, lai nodrošinātu, ka uzņēmēji iesniedz ticamu informāciju par atbilstību Direktīvas 25. panta 2. punktā noteiktajām un saskaņā ar to pieņemtajām siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma robežvērtībām un 29. panta 2. līdz 7. punktā un 10. punktā noteiktajiem ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem un pēc pieprasījuma attiecīgajai dalībvalstij dara pieejamus datus, kas izmantoti informācijas apkopošanai. Tāpat attiecīgais punkts noteic dalībvalstīm pienākumu pieprasīt uzņēmējiem nodrošināt atbilstīgu standartu to iesniegtās informācijas neatkarīgai revīzijai un pierādīt, ka tas ir izdarīts.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Nav.
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 11.decembra direktīva (ES) 2018/2001 par no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas enerģijas izmantošanas veicināšanu (pārstrādāta redakcija)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
30.panta 3.punkts
1.-4.punkts, pielikums
Pārņemtas pilnībā
nav paredzētas stingrākas saistības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Direktīvas 2018/2001 30.panta 3.punktā noteic pienākumu dalībvalstij:
1) veikt pasākumus, lai nodrošinātu, ka uzņēmēji iesniedz ticamu informāciju par atbilstību Direktīvas 25. panta 2. punktā noteiktajām un saskaņā ar to pieņemtajām siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma robežvērtībām un 29. panta 2. līdz 7. punktā un 10. punktā noteiktajiem ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem
2) noteikt pienākumu komersantiem pēc pieprasījuma attiecīgajai dalībvalstij darīt pieejamus datus, kas izmantoti informācijas apkopošanai.
3) pieprasīt uzņēmējiem nodrošināt atbilstīgu standartu to iesniegtās informācijas neatkarīgai revīzijai un pierādīt, ka tas ir izdarīts.
Noteikumu projekts precizē nosacījumus attiecībā uz biomasas biržas izmantošanu atbilstības apliecināšanai, papildinot biomasas biržas sarakstu (5.pielikums) un nosakot Latvijā reģistrēta komersanta uzraudzības nosacījumus. Noteikumu projekts precizē arī komersanta shēmas darbības nosacījumu, kas izpilda Direktīvas 2018/2001 30.panta 3.punktā noteiktos pienākumus dalībvalstij, vienlaikus izstrādājot Latvijai tieši piemērotas procedūras.
1) veikt pasākumus, lai nodrošinātu, ka uzņēmēji iesniedz ticamu informāciju par atbilstību Direktīvas 25. panta 2. punktā noteiktajām un saskaņā ar to pieņemtajām siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma robežvērtībām un 29. panta 2. līdz 7. punktā un 10. punktā noteiktajiem ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem
2) noteikt pienākumu komersantiem pēc pieprasījuma attiecīgajai dalībvalstij darīt pieejamus datus, kas izmantoti informācijas apkopošanai.
3) pieprasīt uzņēmējiem nodrošināt atbilstīgu standartu to iesniegtās informācijas neatkarīgai revīzijai un pierādīt, ka tas ir izdarīts.
Noteikumu projekts precizē nosacījumus attiecībā uz biomasas biržas izmantošanu atbilstības apliecināšanai, papildinot biomasas biržas sarakstu (5.pielikums) un nosakot Latvijā reģistrēta komersanta uzraudzības nosacījumus. Noteikumu projekts precizē arī komersanta shēmas darbības nosacījumu, kas izpilda Direktīvas 2018/2001 30.panta 3.punktā noteiktos pienākumus dalībvalstij, vienlaikus izstrādājot Latvijai tieši piemērotas procedūras.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar
Cita informācija
Nav
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tiek nodrošināta tiesību aktu portālā.
Sabiedrības līdzdalība (mk.gov.lv)
Sabiedrības līdzdalība (mk.gov.lv)
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Noteikumu projekts publicēts sabiedrības līdzdalībai tiesību aktu portālā.
Nozares pārstāvju viedoklis tiks ņemts vērā Noteikumu projekta pilnveidošanā, ja tāds tiks saņemts.
Nozares pārstāvju viedoklis tiks ņemts vērā Noteikumu projekta pilnveidošanā, ja tāds tiks saņemts.
6.4. Cita informācija
Nav.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Klimata un enerģētikas ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Noteikumu projekts paredz Klimata un enerģētikas ministrijai nodrošināt Latvijā reģistrētu komersantu, kuri ir iekļauti noteikumu Nr. 686 5.pielikumā, uzraudzību.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Nav.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
Nav.
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
SIA "BioEx" Energoresursu tirdzniecības platformas procedūras un risinājumu apraksts atbilstoši RED II kritērijiem"
2. pielikums
Nosaukums
SIA "BioEx" Energoresursu tirdzniecības platformas procedūras un risinājumu apraksts atbilstoši RED II kritērijiem"
Datne
-
3. pielikums
Nosaukums
Dalībnieka (Pārdevēja) pašdeklarācija saskaņā ar RED II Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 11.decembra direktīva (ES) 2018/2001 par no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas enerģijas izmantošanas veicināšanu (Direktīva) iesniegšanai SIA BioEx
4. pielikums
Nosaukums
Dalībnieka (Pārdevēja) pašdeklarācija saskaņā ar RED II Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 11.decembra direktīva (ES) 2018/2001 par no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas enerģijas izmantošanas veicināšanu (Direktīva) iesniegšanai SIA BioEx
Datne
-