Anotācija (ex-ante)

24-TA-1133: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts nekustamo īpašumu pārdošanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 4.panta pirmā daļa, 5.panta pirmā daļa, 9.panta pirmā daļa.
Ņemot vērā Ministru kabineta rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu tirgus situāciju, izmantošanas iespējas un to, ka nav zināmas valsts pārvaldes funkcijas, kuru nodrošināšanai būtu lietderīgi tos saglabāt valsts īpašumā, ar valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi” (turpmāk – VNĪ) Īpašumu izvērtēšanas komisijas lēmumiem nolemts ierosināt to atsavināšanu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts paredz, ievērojot Atsavināšanas likumā ietverto tiesisko regulējumu, atļaut VNĪ pārdot izsolē sekojošā secībā valsts nekustamos īpašumus - “Zaķpēdiņas” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6484 007 0019), “Runči” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6484 007 0011) un “Pēdiņas” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6484 007 0014) - Rucavas pagastā, Dienvidkurzemes novadā, kuri nav nepieciešami valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1. Nekustamā īpašuma “Zaķpēdiņas” raksturojums
Nekustamais īpašums “Zaķpēdiņas” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6484 007 0019) – zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums  6484 007 0157) 0.5058 ha platībā – Rucavas pagastā, Dienvidkurzemes novadā (turpmāk – Nekustamais īpašums “Zaķpēdiņas”) ierakstīts zemesgrāmatā uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā Rucavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000465227, lēmuma datums 28.07.2023.
Valsts ieņēmumu dienests saskaņā ar 27.06.2023. Valstij piekritīgās mantas aprakstes un novērtējuma aktu Nr.2576R/23-4, tā pielikumu, ievērojot Ministru kabineta 26.11.2013. noteikumu Nr.1354 „Kārtība, kādā veicama valstij piekritīgās mantas uzskaite, novērtēšana realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā” 32.3.apakšpunktā noteikto un Uzņēmumu reģistra 24.02.2021. lēmumu Nr. Nr.6-12/21771, saskaņā ar kuru sabiedrība ar ierobežotu atbildību "NTS" (vienotais reģistrācijas Nr.42103042405) ir izslēgta no komercreģistra, nodeva Nekustamo īpašumu “Zaķpēdiņas” Finanšu ministrijas valdījumā un VNĪ pārvaldīšanā.
Civillikuma 417.pants noteic, ka manta, kas paliek pēc juridisku personu izbeigšanās, izņemot peļņas sabiedrības, pielīdzināma bezmantinieku mantai un piekrīt valstij, ja likums, viņu dibināšanas akts vai statūti nenosaka citādi.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem Nekustamā īpašuma “Zaķpēdiņas” sastāvā esošās zemes vienības lietošanas mērķis: “Individuālo dzīvojamo māju apbūve”, platība 0.5058 ha, zemes lietošanas veids: pārējās zemes 0.5058 ha. Zemes vienības kadastrālā vērtība uz 01.01.2024. noteikta 12 432 euro.
Saskaņā ar NĪVKIS datiem zemes vienībai ir noteikti apgrūtinājumi:
1) Baltijas jūras un Rīgas jūras līča ierobežotas saimnieciskās darbības joslas teritorija, platība 0.5058 ha;
2) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu gaisvadu līniju pilsētās un ciemos ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem, platība 0.0217 ha;
3) dabas parka neitrālās zonas teritorija 0.5058 ha.
Saskaņā ar datu pārvaldības sistēmā "Ozols" esošo informāciju nekustamā īpašuma “Zaķpēdiņas” sastāvā esošajā zemes vienībā visā platībā ir konstatēts Eiropas Savienības nozīmes aizsargājams biotops "Smiltāju zālāji".
27.06.2023. Valstij piekritīgās mantas aprakstes un novērtējuma akta Nr. 2576R/23-4 pielikumā norādīts, ka saskaņā ar veikto apsekošanu dabā konstatēts, ka Nekustamā īpašuma “Zaķpēdiņas” sastāvā esošā zemes vienība netiek izmantota (aizaugusi ar zāli un krūmiem), kā arī netiek uzturēta un kopta.
Nekustamais īpašums “Zaķpēdiņas” nav iznomāts. 
Saskaņā ar Dienvidkurzemes novada pašvaldības 24.08.2023. vēstuli Nr.DKN/2023/4.10/2256-N Nekustamā īpašuma “Zaķpēdiņas” sastāvā esošā zemes vienība:
1) neatrodas degradētā teritorijā;
2) uz zemes vienības atsavināšanu neattiecas likuma “Par zemes privatizāciju lauku apvidos” 29.panta otrajā daļā minētie ierobežojumi darījumiem ar zemes īpašumiem;
3) zemes vienība ir lielāka par pašvaldības saistošajos noteikumos paredzēto minimālo zemesgabala platību un tās konfigurācija pieļauj attiecīgā zemesgabala izmantošanu atbilstoši apstiprinātajam teritorijas plānojumam;
4) saskaņā ar Rucavas novada domes 30.05.2013. saistošajiem noteikumiem Nr.7 „Par Rucavas novada teritorijas plānojumu 2013.- 2025. gadam” zemes vienība atrodas tūrisma un rekreācijas apbūves teritorijā (PT2);
5) piekļūšana zemes vienībai iespējama no pašvaldības autoceļa “Ilznieki - Ornitologi” (zemes vienības kadastra apzīmējums 6484 007 0144), turpinot  pa nekustamo īpašumu “Runcēni” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.6484 007 0020) - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 64840070158), Rucavas pagastā, Dienvidkurzemes novadā. Zemesgrāmatas nodalījumā nav veiktas atzīmes par ceļa servitūtu. Ar īpašnieku jāslēdz vienošanās par ceļa servitūta tiesības nodibināšanu un jāreģistrē zemesgrāmatās. 
         Nekustamajam īpašumam “Zaķpēdiņas” blakus esošais valstij piederošais nekustamais īpašums “Runcēni” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6484 007 0020) robežojas ar Dienvidkurzemes novada pašvaldības tiesiskajā valdījumā esošo autoceļu "Ilzenieki-Ornitologi" (kadastra Nr.6484 007 0144). Valstij piederošo nekustamo īpašumu - "Runcēni" (kadastra Nr.6484 007 0020), "Zaķpēdiņas" (kadastra Nr.6484 007 0019) un "Runči" (kadastra Nr.6484 007 0011) zemesgabalu robežu plānos ir atzīmētas ceļa servitūtam paredzētas teritorijas.
VNĪ ir sagatavojusi līguma projektus par ceļa servitūtu nodibināšanu par labu valstij piederošajiem nekustamajiem īpašumiem "Zaķpēdiņas" (kadastra Nr.6484 007 0019), "Runči" (kadastra Nr.6484 007 0011), "Pēdiņas" (kadastra Nr.6484 007 0014),  "Pūķi" (kadastra Nr.6484 007 0131) un "Kaķpēdiņas" (kadastra Nr.6484 007 0051) Rucavas pagastā, Dienvidkurzemes novadā, paredzot, ka izdevumus par ceļa servitūtu nodibināšanu un reģistrāciju sedz kalpojošo nekustamo īpašumu īpašnieki.  
Par nekustamo īpašumu “Runcēni” (kadastra Nr.6484 007 0020) Rucavas pagastā, Dienvidkurzemes novadā, Finanšu ministrija 27.11.2023. ir pieņēmusi lēmumu 1.1-7/12 / 136, kas paredz saskaņā ar Atsavināšanas likuma 4.panta pirmo daļu un 5.panta 3.2 daļu atļaut VNĪ to pārdot izsolē. Minētā nekustamā īpašuma izsoles noteikumos tiks paredzēts, ka vienlaikus ar pirkuma līgumu tiek parakstīts līgums par ceļa servitūta nodibināšanu par labu nekustamajiem īpašumiem “Zaķpēdiņas” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.6484 007 0019), “Runči” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.6484 007 0011), “Pēdiņas” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.6484 007 0014),  “Pūķi” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.6484 007 0131) un “Kaķpēdiņas” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.6484 007 0051) Rucavas pagastā, Dienvidkurzemes novadā, paredzot, ka izdevumus par ceļa servitūta nodibināšanu un reģistrāciju sedz nekustamā īpašuma “Runcēni” (kadastra Nr.6484 007 0020) Rucavas pagastā, Dienvidkurzemes novadā, ieguvējs.
Līdz ar to, pēc nekustamā īpašuma “Runcēni” (kadastra Nr.6484 007 0020), Rucavas pagastā, Dienvidkurzemes novadā, atsavināšanas, noslēdzot ceļa servitūta līgumu ar jauno nekustamā īpašuma īpašnieku, būs iespējams nodrošināt piekļuvi Nekustamajam īpašumam “Zaķpēdiņas”.
Savukārt, atsavinot Nekustamo īpašumu “Zaķpēdiņas”, tā izsoles noteikumos tiks norādīta informācija, ka vienlaikus ar pirkuma līgumu tiek parakstīts līgums par ceļa servitūta nodibināšanu par labu nekustamajam īpašumam “Pēdiņas” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.6484 007 0014), nekustamajam īpašumam “Runči” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.6484 007 0011), nekustamajam īpašumam “Pūķi” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6484 007 0131) un nekustamajam īpašumam “Kaķpēdiņas” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 64840070051), paredzot, ka izdevumus par ceļa servitūta nodibināšanu un reģistrāciju sedz Nekustamā īpašuma “Zaķpēdiņas” ieguvējs.
Izsoles noteikumos tiks norādīts, ka nekustamā īpašuma “Zaķpēdiņas” sastāvā esošajā zemes vienībā visā platībā ir konstatēts Eiropas Savienības nozīmes aizsargājams biotops "Smiltāju zālāji".
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 44. panta pirmo daļu publiskas personas zemi var iegūt īpašumā personas, kas saskaņā ar likumu var būt zemes īpašuma tiesību subjekti. Ievērojot minēto, atsavinot Nekustamo īpašumu “Zaķpēdiņas”,  jāņem vērā likumā “Par zemes privatizāciju lauku apvidos” noteiktie ierobežojumi darījumiem ar zemes īpašumiem.
Ņemot vērā Nekustamā īpašuma “Zaķpēdiņas” sastāvā esošajai zemes vienībai noteiktos apgrūtinājumus, nekustamā īpašuma ieguvējam, izmantojot Nekustamo īpašumu, būs saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam, kā arī citos normatīvajos aktos noteiktā kārtība rīcībai ar nekustamo īpašumu atbilstoši konkrētajam apgrūtinājumam.

2. Nekustamā īpašuma “Runči” raksturojums
Nekustamais īpašums “Runči” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6484 007 0011) – zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums  6484 007 0111) 0.5024 ha platībā – Rucavas pagastā, Dienvidkurzemes novadā (turpmāk – Nekustamais īpašums “Runči”) ierakstīts zemesgrāmatā uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā Rucavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000465224, lēmuma datums 28.07.2023.
Valsts ieņēmumu dienests saskaņā ar 26.06.2023. Valstij piekritīgās mantas aprakstes un novērtējuma aktu Nr.2576R/23-1, tā pielikumu, ievērojot Ministru kabineta 26.11.2013. noteikumu Nr.1354 „Kārtība, kādā veicama valstij piekritīgās mantas uzskaite, novērtēšana realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā” 32.3.apakšpunktā noteikto un Uzņēmumu reģistra 24.02.2021. lēmumu Nr. Nr.6-12/21771, saskaņā ar kuru sabiedrība ar ierobežotu atbildību “NTS” (vienotais reģistrācijas Nr.42103042405) ir izslēgta no komercreģistra, nodeva Nekustamo īpašumu “Runči” Finanšu ministrijas valdījumā un VNĪ pārvaldīšanā.
Civillikuma 417.pants noteic, ka manta, kas paliek pēc juridisku personu izbeigšanās, izņemot peļņas sabiedrības, pielīdzināma bezmantinieku mantai un piekrīt valstij, ja likums, viņu dibināšanas akts vai statūti nenosaka citādi.
Saskaņā ar NĪVKIS datiem Nekustamā īpašuma “Runči” sastāvā esošās zemes vienības lietošanas mērķis “Individuālo dzīvojamo māju apbūve”, platība 0.5024 ha, zemes lietošanas veids: pārējās zemes 0.5024 ha. Zemes vienības kadastrālā vērtība uz 01.01.2024. noteikta 12 096 euro.
Saskaņā ar NĪVKIS datiem zemes vienībai ir noteikti apgrūtinājumi:
1) Baltijas jūras un Rīgas jūras līča ierobežotas saimnieciskās darbības joslas teritorija, platība 0.5024 ha;
2) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu gaisvadu līniju pilsētās un ciemos ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem, platība 0.0494 ha;  
3) dabas parka neitrālās zonas teritorija 0.5024 ha.
26.06.2023. Valstij piekritīgās mantas aprakstes un novērtējuma akta Nr.2576R/23-1 pielikumā norādīts, ka saskaņā ar veikto apsekošanu dabā konstatēts, ka Nekustamā īpašuma “Runči” sastāvā esošā zemes vienība netiek izmantota (aizaugusi ar zāli un krūmiem), kā arī netiek uzturēta un kopta.
Nekustamais īpašums “Runči” nav iznomāts. 
Dienvidkurzemes novada pašvaldība ar 14.11.2023. vēstuli Nr.DKN/2023/4.10/3110-N informē, ka Nekustamā īpašuma “Runči” sastāvā esošā zemes vienība:
1) neatrodas degradētā teritorijā;
2) uz zemes vienības atsavināšanu neattiecas likuma “Par zemes privatizāciju lauku apvidos” 29.panta otrajā daļā minētie ierobežojumi darījumiem ar zemes īpašumiem;
3) zemes vienība ir lielāka par pašvaldības saistošajos noteikumos paredzēto minimālo zemesgabala platību un tās konfigurācija pieļauj attiecīgā zemesgabala izmantošanu atbilstoši apstiprinātajam teritorijas plānojumam;
4) saskaņā ar Rucavas novada domes 30.05.2013. saistošajiem noteikumiem Nr.7 „Par Rucavas novada teritorijas plānojumu 2013.- 2025. gadam” zemes vienība atrodas tūrisma un rekreācijas apbūves teritorijā (PT2);
5) piekļūšana zemes vienībai iespējama no pašvaldības autoceļa “Rožlauki - Boži” (kadastra apzīmējums 6484 007 7789) dabā esošas nobrauktuves, turpinot pa dabā iebrauktu ceļu, pār zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6484 007 0119), kurai zemesgrāmatas nodalījumā kā atzīme reģistrēts ceļa servitūts,  un  zemes vienībām (zemes vienību kadastra apzīmējumi 6484 007 0122 un 6484 007 0105), kurām zemesgrāmatas nodalījumos nav veiktas atzīmes pa ceļa servitūtu. Ar minētajiem zemes vienību īpašniekiem jāslēdz vienošanās par ceļa servitūta tiesības nodibināšanu un jāreģistrē zemesgrāmatās.
Zemes vienību (zemes vienību kadastra apzīmējumi 6484 007 0119 un 6484 007 0122) īpašnieks juridiska persona ir atteikusies slēgt vienošanos par ceļa servitūta nodibināšanu.
VNĪ ir izvērtējusi piekļuves nodibināšanas iespējas Nekustamajam īpašumam “Runči”:
1) no pašvaldības autoceļa “Rožlauki - Boži” (zemes vienības kadastra apzīmējums 6484 007 7781) caur valstij Finanšu ministrijas personā piederošo nekustamo īpašumu “Papes skola” (kadastra Nr.6484 007 0130) Rucavas pagastā, Dienvidkurzemes novadā, un valstij piederošo nekustamo īpašumu “Pēdiņas” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6484 007 0014) – Rucavas pagastā, Dienvidkurzemes novadā;
2) no pašvaldības tiesiskā valdījumā esošā ceļa “Ilzenieki – Ornitalogi” (zemes vienības kadastra apzīmējums 6484 007 0144) caur valstij Finanšu ministrijas personā piederošo nekustamo īpašumu “Runcēni” (kadastra Nr.6484 007 0020) un Nekustamo īpašumu “Zaķpēdiņas”.
Uz zemes vienības “Papes skola” (kadastra Nr.6484 007 0130) Rucavas pagastā, Dienvidkurzemes novadā, atrodas ēku (būvju) īpašums “Papes skola” (kadastra Nr.6484 507 0130), uz kuru īpašuma tiesības nostiprinātas valsts uzņēmumam “Turto bankas”, reģistrācijas numurs Lietuvā 112021042. Saskaņā ar 20.12.2023. pirkuma līgumu “Turto bankas” ir pārdevusi būvju īpašumu Lietuvas pilsonim fiziskai personai.  
Lai uz nekustamo īpašumu “Papes skola”, Rucavas pagastā, Dienvidkurzemes novadā, nodibinātu ceļa servitūtu par labu valstij piederošajam nekustamajam īpašumam “Pēdiņas” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6484 007 0014) – Rucavas pagastā, Dienvidkurzemes novadā, un Nekustamajam īpašumam “Runči”, ir nepieciešams saņemt apbūves īpašnieka Lietuvas pilsoņa un zemes vienības īpašnieka Finanšu ministrijas atļauju.
Otrs iespējamais piekļuves dibināšanas variants - nodibināt piekļuvi caur valstij Finanšu ministrijas personā piederošajiem nekustamajiem īpašumiem – “Runcēni” (kadastra Nr.6484 007 0020) un Nekustamo īpašumu “Zaķpēdiņas”.
Ņemot vērā, ka VNĪ ir sagatavojusi līguma projektu par ceļa servitūtu nodibināšanu par labu valstij piederošajiem nekustamajiem īpašumiem “Zaķpēdiņas” (kadastra Nr.6484 007 0019), “Runči” (kadastra Nr.6484 007 0011), “Pēdiņas” (kadastra Nr.6484 007 0014),  “Pūķi” (kadastra Nr.6484 007 0131) un “Kaķpēdiņas” (kadastra Nr.6484 007 0051) Rucavas pagastā, Dienvidkurzemes novadā, kā arī nekustamā īpašuma “Runcēni” (kadastra Nr.6484 007 0020) un Nekustamā īpašuma “Zaķpēdiņas” izsoles noteikumos tiks paredzēts, ka vienlaikus ar pirkuma līgumu tiek parakstīts līgums par ceļa servitūta nodibināšanu par labu Nekustamajam īpašumam “Runči”, lietderīgāks ir otrais piekļuves dibināšanas variants.
Veicot secīgi nekustamā īpašuma “Runcēni” (kadastra Nr.6484 007 0020) un Nekustamā īpašuma “Zaķpēdiņas” atsavināšanu un pēc pirkuma līgumu noslēgšanas, noslēdzot arī ceļa servitūta līgumus ar jaunajiem nekustamo īpašumu īpašniekiem, būs iespējams nodrošināt piekļuvi Nekustamajam īpašumam “Runči”.
Savukārt, atsavinot Nekustamo īpašumu “Runči”, tā izsoles noteikumos tiks norādīta informācija, ka vienlaikus ar pirkuma līgumu tiek parakstīts līgums par ceļa servitūta nodibināšanu par labu Nekustamajam īpašumam “Pēdiņas”, nekustamajam īpašumam “Pūķi” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6484 007 0131) un nekustamajam īpašumam “Kaķpēdiņas” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 64840070051), paredzot, ka izdevumus par ceļa servitūta nodibināšanu un reģistrāciju sedz Nekustamā īpašuma “Runči” ieguvējs.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 44. panta pirmo daļu publiskas personas zemi var iegūt īpašumā personas, kas saskaņā ar likumu var būt zemes īpašuma tiesību subjekti. Ievērojot minēto, atsavinot Nekustamo īpašumu “Runči”,  jāņem vērā likumā “Par zemes privatizāciju lauku apvidos” noteiktie ierobežojumi darījumiem ar zemes īpašumiem.
Ņemot vērā Nekustamā īpašuma “Runči” sastāvā esošajai zemes vienībai noteiktos apgrūtinājumus, nekustamā īpašuma ieguvējam, izmantojot Nekustamo īpašumu, būs saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam, kā arī citos normatīvajos aktos noteiktā kārtība rīcībai ar nekustamo īpašumu atbilstoši konkrētajam apgrūtinājumam.

3. Nekustamā īpašuma “Pēdiņas”, Rucavas pagastā, Dienvidkurzemes novadā, raksturojums
Nekustamais īpašums “Pēdiņas” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6484 007 0014) – zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums  6484 007 0105) 0.5004 ha platībā – Rucavas pagastā, Dienvidkurzemes novadā (turpmāk – Nekustamais īpašums “Pēdiņas”) ierakstīts zemesgrāmatā uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā Rucavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000465221, lēmuma datums 27.07.2023.
Valsts ieņēmumu dienests saskaņā ar 26.06.2023. Valstij piekritīgās mantas aprakstes un novērtējuma aktu Nr. 2576R/23-3, tā pielikumu, ievērojot Ministru kabineta 26.11.2013. noteikumu Nr.1354 „Kārtība, kādā veicama valstij piekritīgās mantas uzskaite, novērtēšana realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā” 32.3.apakšpunktā noteikto un Uzņēmumu reģistra 24.02.2021. lēmumu Nr. Nr.6-12/21771, saskaņā ar kuru sabiedrība ar ierobežotu atbildību "NTS" (vienotais reģistrācijas Nr.42103042405) ir izslēgta no komercreģistra, nodeva Nekustamo īpašumu “Pēdiņas” Finanšu ministrijas valdījumā un VNĪ pārvaldīšanā.
Civillikuma 417.pants noteic, ka manta, kas paliek pēc juridisku personu izbeigšanās, izņemot peļņas sabiedrības, pielīdzināma bezmantinieku mantai un piekrīt valstij, ja likums, viņu dibināšanas akts vai statūti nenosaka citādi.
Saskaņā ar NĪVKIS datiem Nekustamā īpašuma “Pēdiņas” sastāvā esošās zemes vienības lietošanas mērķis Individuālo dzīvojamo māju apbūve”, platība 0.5004 ha, zemes lietošanas veids: pārējās zemes 0.5004 ha. Zemes vienības kadastrālā vērtība uz 01.01.2024. noteikta 11 546 euro.
Zemesgrāmatā Nekustamajam īpašumam “Pēdiņas” reģistrēts apgrūtinājums - ceļa servitūta teritorija, platība 0.02 ha.
Saskaņā ar NĪVKIS datiem zemes vienībai ir noteikti apgrūtinājumi:
1) Baltijas jūras un Rīgas jūras līča ierobežotas saimnieciskās darbības joslas teritorija, platība 0.5004 ha;
2) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu gaisvadu līniju pilsētās un ciemos ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem, platība 0.0720 ha;
3) ceļa servitūta teritorija, platība 0.0200 ha;
4) dabas parka neitrālās zonas teritorija 0.5004 ha.
26.06.2023. Valstij piekritīgās mantas aprakstes un novērtējuma akta Nr. 2576R/23-3 pielikumā norādīts, ka saskaņā ar veikto apsekošanu dabā konstatēts, ka Nekustamā īpašuma “Pēdiņas” sastāvā esošā zemes vienība netiek izmantota (aizaugusi ar zāli un krūmiem), kā arī netiek uzturēta un kopta.
Nekustamais īpašums “Pēdiņas” nav iznomāts.
Dienvidkurzemes novada pašvaldība ar 23.08.2023. vēstuli Nr. DKN/2023/4.10/2238-N informē, ka Nekustamā īpašuma “Pēdiņas” sastāvā esošā zemes vienība:
1) neatrodas degradētā teritorijā;
2) uz zemes vienības atsavināšanu neattiecas likuma “Par zemes privatizāciju lauku apvidos” 29. panta otrajā daļā minētie ierobežojumi darījumiem ar zemes īpašumiem;
3) zemes vienība ir lielāka par pašvaldības saistošajos noteikumos paredzēto minimālo zemesgabala platību un tās konfigurācija pieļauj attiecīgā zemesgabala izmantošanu atbilstoši apstiprinātajam teritorijas plānojumam;
4) saskaņā ar Rucavas novada domes 30.05.2013. saistošajiem noteikumiem Nr.7 „Par Rucavas novada teritorijas plānojumu 2013.- 2025. gadam” atrodas Tūrisma un rekreācijas apbūves teritorijā (PT2);
5) piekļūšana zemes vienībai iespējama no pašvaldības autoceļa “Rožlauki - Boži” (kadastra apzīmējums 6484 007 7781) turpinot pa dabā iebrauktu ceļu, pār zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6484 007 0119), kurai zemesgrāmatas nodalījumā kā atzīme reģistrēts ceļa servitūts,  un  zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6484 007 0122), kurai zemesgrāmatas nodalījumā nav veiktas atzīmes par ceļa servitūtu.
Īpašniekiem, jāslēdz vienošanās par ceļa servitūta tiesības nodibināšanu un jāreģistrē zemesgrāmatās. 
Zemes vienību (zemes vienību kadastra apzīmējumi 6484 007 0119 un 6484 007 0122) īpašnieks juridiska persona ir atteikusies slēgt vienošanos par ceļa servitūta nodibināšanu.
Ņemot vērā jau iepriekš apskatītās piekļuves dibināšanas iespējas:
1) no pašvaldības autoceļa “Rožlauki - Boži” (kadastra apzīmējums 6484 007 7781) caur valstij Finanšu ministrijas personā piederošo nekustamo īpašumu “Papes skola” (kadastra Nr.6484 007 0130) Rucavas pagastā, Dienvidkurzemes novadā;
2) no pašvaldības tiesiskā valdījumā esošā ceļa “Ilzenieki – Ornitalogi” (zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 6484 007 0144) caur valstij Finanšu ministrijas personā piederošo nekustamo īpašumu “Runcēni” (kadastra Nr.6484 007 0020), Nekustamo īpašumu “Zaķpēdiņas” un Nekustamo īpašumu “Runči”,
tika secināts, ka lietderīgāks ir otrais piekļuves dibināšanas variants.

Nekustamā īpašuma “Runcēni” (kadastra Nr.6484 007 0020), Nekustamā īpašuma “Zaķpēdiņas” un Nekustamā īpašuma “Runči” izsoles noteikumos tiks paredzēts, ka vienlaikus ar pirkuma līgumu tiek parakstīts līgums par ceļa servitūta nodibināšanu par labu Nekustamajam īpašumam “Pēdiņas”.
Veicot secīgi nekustamā īpašuma “Runcēni” (kadastra Nr.6484 007 0020), Nekustamā īpašuma “Zaķpēdiņas” un Nekustamā īpašuma “Runči” atsavināšanu un pēc pirkuma līgumu noslēgšanas, noslēdzot arī ceļa servitūta līgumus ar jaunajiem nekustamo īpašumu īpašniekiem, būs iespējams nodrošināt piekļuvi Nekustamajam īpašumam “Pēdiņas”.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 44. panta pirmo daļu publiskas personas zemi var iegūt īpašumā personas, kas saskaņā ar likumu var būt zemes īpašuma tiesību subjekti. Ievērojot minēto, atsavinot Nekustamo īpašumu “Pēdiņas”, jāņem vērā likumā “Par zemes privatizāciju lauku apvidos” noteiktie ierobežojumi darījumiem ar zemes īpašumiem.
Ņemot vērā Nekustamā īpašuma “Pēdiņas” sastāvā esošajai zemes vienībai noteiktos apgrūtinājumus, nekustamā īpašuma ieguvējam, izmantojot Nekustamo īpašumu, būs saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam, kā arī citos normatīvajos aktos noteiktā kārtība rīcībai ar nekustamo īpašumu atbilstoši konkrētajam apgrūtinājumam.
VNĪ vērsās Dabas aizsardzības pārvaldē ar lūgumu sniegt informāciju, vai rīkojuma projektā minētās zemes vienības atrodas dabas parka “Pape” teritorijā.
Dabas aizsardzības pārvalde 23.10.2023. vēstulē Nr.7.14/6586/2023-N norāda, ka rīkojuma projektā minētie nekustamie īpašumi visā to platībā atrodas dabas parka “Pape” teritorijā, taču uz to atsavināšanu nav attiecināmi likuma “Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām” 33.panta otrās daļas nosacījumi.
Ņemot vērā, ka valstij piederošajam nekustamajam īpašumam “Pūķi” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.6484 007 0131) zemesgrāmatā ir reģistrēts apgrūtinājums Baltijas jūras krasta kāpu aizsargjosla, un valstij piederošajam nekustamajam īpašumam “Kaķpēdiņas” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.6484 007 0051) Rucavas pagastā, Dienvidkurzemes novadā, NĪVKIS ir reģistrēti apgrūtinājumi - Baltijas jūras un Rīgas jūras līča krasta kāpu vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija un dabas parka dabas lieguma zonas teritorija, minētie nekustamie īpašumi netiek virzīti atsavināšanai, ievērojot normatīvajos aktos noteiktos ierobežojumus.
Minētajiem valstij piederošajiem nekustamajiem īpašumiem tiks nodrošināta piekļuve caur nekustamo īpašumu “Runcēni” (kadastra Nr.6484 007 0020), Nekustamo īpašumu “Zaķpēdiņas” un Nekustamo īpašumu “Runči” vai caur valsts nekustamo īpašumu “Runcīši” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.6484 007 0012), Rucavas pagastā, Dienvidkurzemes novadā.
Ņemot vērā, ka valstij piederošajam nekustamajam īpašumam “Runcīši” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.6484 007 0012), Rucavas pagastā, Dienvidkurzemes novadā, NĪVKIS ir reģistrēti apgrūtinājumi - Baltijas jūras un Rīgas jūras līča krasta kāpu vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija un dabas parka dabas lieguma zonas teritorija, minētais nekustamais īpašums netiek virzīts atsavināšanai, ievērojot normatīvajos aktos noteiktos ierobežojumus.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Skatīt sadaļā "Pašreizējā situācija"
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 4.panta pirmo daļu valsts mantas atsavināšanu var ierosināt, ja tā nav nepieciešama attiecīgajai iestādei vai citām valsts iestādēm to funkciju nodrošināšanai.
Ar Finanšu ministrijas un VNĪ 18.03.2020. noslēgto Nekustamā īpašuma portfeļa pārvaldīšanas līgumu, kas Finanšu ministrijā reģistrēts ar Nr. 13.7-17/12/38, VNĪ veic Finanšu ministrijas valdījumā esošo nekustamo īpašumu pārvaldīšanu, tajā skaitā nodrošinot lietderīgu rīcību ar valsts funkciju veikšanai neizmantotiem nekustamajiem īpašumiem. Attiecīgi, ņemot vērā Ministru kabineta rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu tirgus situāciju, izmantošanas iespējas un to, ka nav zināmas valsts pārvaldes funkcijas, kuru nodrošināšanai būtu lietderīgi tos saglabāt valsts īpašumā, ar VNĪ Īpašumu izvērtēšanas komisijas lēmumiem nolemts ierosināt nekustamo īpašumu atsavināšanu un attiecīga Ministru kabineta lēmuma sagatavošanu.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 5.panta pirmo daļu atļauju atsavināt valsts nekustamos īpašumus dod Ministru kabinets.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 9.panta pirmo daļu valsts nekustamo īpašumu atsavināšanu organizē VNĪ.
Sagatavotais rīkojuma projekts paredz atļaut VNĪ pārdot secīgi izsolē Nekustamo īpašumu “Zaķpēdiņas”, Nekustamo īpašumu “Runči” un Nekustamo īpašumu “Pēdiņas”.
Rīkojuma projekts paredz nekustamo īpašumu valdītājam  – Finanšu ministrijai uzdevumu nodot pircējiem valsts nekustamos īpašumus 30 (trīsdesmit) dienu laikā no pirkuma līgumu noslēgšanas dienas, sastādot attiecīgus pieņemšanas un nodošanas aktus. Trīsdesmit dienu termiņš dokumentu nodošanai nekustamo īpašumu pircējiem noteikts, izvērtējot nekustamo īpašumu pircēju pienākumu veikt noteiktas darbības noteiktos termiņos, samērīgi ar nekustamā īpašuma pārdevēja pienākumiem.
Tādēļ VNĪ nekustamo īpašumu pirkumu līgumos paredz nosacījumu, ka dokumentus, kas nepieciešami pircēja īpašuma tiesību nostiprināšanai zemesgrāmatā, pārdevējs (vai valdītājs) izsniedz pircējam 30 (trīsdesmit) dienu laikā pēc visu saistību izpildes pret pārdevēju.`
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Atbilstoši Ministru kabineta 01.02.2011. noteikumu Nr.109 „Kārtība, kādā atsavināma publiskās personas manta” 12.punktā noteiktajam, lai noskaidrotu, vai atsavināmie valsts nekustamie īpašumi nav nepieciešami citai valsts iestādei, valsts kapitālsabiedrībai vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes funkciju nodrošināšanai, rīkojuma projektu izsludinot Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, tiks nodrošināts noteikumos noteiktais pienākums.
Ja divu nedēļu laikā pēc Ministru kabineta projekta izsludināšanas Vienotajā tiesību aktu portālā valsts iestādes, valsts kapitālsabiedrības vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes nepieprasa projektā minētos nekustamos īpašumus valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, tos var atsavināt likumā noteiktajā kārtībā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Jebkurš tiesību subjekts - fiziska un juridiska persona, kurai piemīt tiesībspēja un rīcībspēja, un kura vēlas piedalīties izsolē un iegādāties rīkojuma projektā minētos nekustamos īpašumus
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Jebkurš tiesību subjekts - fiziska un juridiska persona, kurai piemīt tiesībspēja un rīcībspēja, un kura vēlas piedalīties izsolē un iegādāties rīkojuma projektā minētos nekustamos īpašumus

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Projekta īstenošanai nav nepieciešami papildus līdzekļi no valsts vai pašvaldību budžeta. VNĪ saskaņā ar Atsavināšanas likuma 47.pantu un Ministru kabineta 01.02.2011. noteikumu Nr.109 „Kārtība, kādā atsavināma publiskas personas manta” 37.punktu valsts nekustamās mantas atsavināšanā iegūtos līdzekļus pēc atsavināšanas izdevumu segšanas ieskaitīs valsts pamatbudžeta ieņēmumu kontā mēneša laikā pēc to saņemšanas.
Ja nekustamie īpašumi tiks atsavināti 2024.gadā, tad atsavināšanas rezultātā iegūtie līdzekļi pēc atsavināšanas izdevumu atskaitīšanas saskaņā ar likuma “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” 55.pantu izlietojami VNĪ pārvaldīšanā esošo valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanai (izņemot netiešo izmaksu segšanai), tajā skaitā valsts nekustamo īpašumu uzlabošanas darbu veikšanai, vidi degradējošo objektu sakārtošanai un energoefektivitātes pasākumu īstenošanai. Minētie līdzekļi, kas 2024. gadā netiks izlietoti valsts īpašumā un VNĪ pārvaldīšanā esošo valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanai, līdz 2024. gada 31. decembrim tiks ieskaitīti valsts budžetā.
Šobrīd nav iespējams noteikt summu, kas tiks ieskaitīta valsts budžetā, jo pašlaik nav iespējams noteikt nekustamo īpašumu pārdošanas vērtību, jo nekustamo īpašumu atsavināšana (nosacītās cenas noteikšana) tiks organizēta pēc Ministru kabineta rīkojuma pieņemšanas un tā būs atkarīga no nekustamo īpašumu tirgus vērtības vērtēšanas dienā. Atsavināšanas izdevumu apmēru nosaka Ministru kabineta paredzētajā kārtībā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, VAS "Valsts nekustamie īpašumi"
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Atbilstoši Ministru kabineta 25.08.2009. noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 11.pantā noteikto sludinājumi par publiskas personas nekustamā īpašuma izsoli publicējami oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, institūcijas, kas organizē nekustamā īpašuma atsavināšanu tīmekļvietnē un attiecīgās pašvaldības teritorijā izdotajā vietējā laikrakstā, ja tāds ir. Vienlaicīgi ar sludinājumu VNĪ tīmekļvietnē ievieto arī pārdodamā valsts nekustamā īpašuma izsoles noteikumus. Rīkojot elektronisku izsoli, sludinājumi par publiskas personas mantas izsoli ievietojami arī elektronisko izsoļu tīmekļvietnē (https://izsoles.ta.gov.lv).

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē: www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Projekta izpildi nodrošinās Finanšu ministrija, VNĪ.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekta izstrādes, saskaņošanas un pieņemšanas procesā personu datu apstrādes mērķis ir nodrošināt projekta atbilstību faktiskajai un tiesiskajai situācijai, nodrošinot rīkojuma izpildē iesaistīto pušu tiesiskās intereses. Personas datu apstrāde ir nepieciešama, lai izpildītu Atsavināšanas likumā VNĪ deleģēto uzdevumu – organizēt valsts mantas atsavināšanas procesu. Paskaidrojošie dokumenti, kas satur personas datus, tiek nodoti šauram subjektu lokam - institūcijām, kas veic  projekta un tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) izvērtēšanu, Valsts kancelejai un Ministru kabineta locekļiem.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi