23-TA-2804: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sagatavots, pamatojoties uz Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 43. punktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts sagatavots, lai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirtu Zemkopības ministrijai finansējumu 2023. gada pirmajos trīs ceturkšņos radīto plūdu izdevumu segšanai, jo tas nepieciešams turpmāko saistību izpildei – poldera sūkņu staciju uzturēšanai.
Ministru kabineta rīkojuma projekta mērķis ir novērst plūdu apdraudējumu applūstošajās platībās, kā arī 2023. gada ceturtajā ceturksnī nodrošināt ar elektroenerģiju polderu sūkņu staciju darbību.
Ministru kabineta rīkojuma projekta mērķis ir novērst plūdu apdraudējumu applūstošajās platībās, kā arī 2023. gada ceturtajā ceturksnī nodrošināt ar elektroenerģiju polderu sūkņu staciju darbību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Meliorācijas likuma 19. pantu valsts meliorācijas sistēmu un valsts nozīmes meliorācijas sistēmu būvniecību, uzturēšanu un ekspluatāciju nodrošina valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi" (turpmāk – sabiedrība).
Sabiedrība uztur sūkņu staciju nepārtrauktu darbību, lai nodrošinātu mehānisku ūdens atsūknēšanu, izmantojot poldera sūkņu staciju un inženierbūves, kā arī lai pasargātu no applūšanas riska apdzīvojamās teritorijas, transporta infrastruktūru un lauksaimniecības un mežsaimniecības zemi.
Polderu sūkņu staciju un inženierbūvju darbībai un uzturēšanai tiek izmantota elektroenerģija.
2023. gada pirmajos trīs ceturkšņos, lai mazinātu laikapstākļu radītos plūdu draudus Daugavas baseinā Jēkabpils teritoriju applūšanā, sešās poldera sūkņu stacijās (Vēžu, Strimēnu, Oša 1, Oša 2, Zvidzienas, Kreiča) sūkņi tika darbināti nepārtraukti visu diennakti, tāpēc izveidojās neparedzēti liels neplānots elektroenerģijas patēriņš.
Sabiedrība uztur sūkņu staciju nepārtrauktu darbību, lai nodrošinātu mehānisku ūdens atsūknēšanu, izmantojot poldera sūkņu staciju un inženierbūves, kā arī lai pasargātu no applūšanas riska apdzīvojamās teritorijas, transporta infrastruktūru un lauksaimniecības un mežsaimniecības zemi.
Polderu sūkņu staciju un inženierbūvju darbībai un uzturēšanai tiek izmantota elektroenerģija.
2023. gada pirmajos trīs ceturkšņos, lai mazinātu laikapstākļu radītos plūdu draudus Daugavas baseinā Jēkabpils teritoriju applūšanā, sešās poldera sūkņu stacijās (Vēžu, Strimēnu, Oša 1, Oša 2, Zvidzienas, Kreiča) sūkņi tika darbināti nepārtraukti visu diennakti, tāpēc izveidojās neparedzēti liels neplānots elektroenerģijas patēriņš.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai 2023. gada pirmajā ceturksnī mazinātu Jēkabpils un apkārtējo teritoriju applūšanu laika apstākļu radīto plūdu draudu dēļ Daugavas baseinā polderu sūkņu stacijās (tostarp Vēžu, Strimēnu, Oša 1, Oša 2, Zvidzienas, Kreiča, Krēslītes u. c.) sūkņi tika darbināti nepārtraukti visu diennakti, tāpēc izveidojās neparedzēti liels elektroenerģijas patēriņš – 925 548 kWh , kas ir par 346 075 kWh jeb par 60 procentiem vairāk nekā 2022. gadā (579 473 kWh).
Laikā no 01.01.2023. līdz 30.09.2023. kopējais elektroenerģijas patēriņš sasniedza 2 645 174 kWh, t. i., par 772 094 kWh vairāk nekā 2022. gadā, un tam nepieciešamais papildu finansējums veido 381 821 euro. Anotācijas pielikumā norādīts aprēķins par elektroeneģijas patēriņa pieaugumu 2023. gadā salīdzinājumā ar 2022. gadu.
Pašlaik sabiedrība nespēj elektroenerģijas piegādātājam samaksāt par sniegtajiem pakalpojumiem septembrī (to samaksas termiņš bija 30.10.2023.).
Ja netiks atrasti papildu finanšu līdzekļi elektroenerģijas izdevumu segšanai, uzņēmums nespēs nodrošināt polderu sūkņu staciju darbību un novērst teritoriju applūšanas risku.
Laikā no 01.01.2023. līdz 30.09.2023. kopējais elektroenerģijas patēriņš sasniedza 2 645 174 kWh, t. i., par 772 094 kWh vairāk nekā 2022. gadā, un tam nepieciešamais papildu finansējums veido 381 821 euro. Anotācijas pielikumā norādīts aprēķins par elektroeneģijas patēriņa pieaugumu 2023. gadā salīdzinājumā ar 2022. gadu.
Pašlaik sabiedrība nespēj elektroenerģijas piegādātājam samaksāt par sniegtajiem pakalpojumiem septembrī (to samaksas termiņš bija 30.10.2023.).
Ja netiks atrasti papildu finanšu līdzekļi elektroenerģijas izdevumu segšanai, uzņēmums nespēs nodrošināt polderu sūkņu staciju darbību un novērst teritoriju applūšanas risku.
Risinājuma apraksts
Ja netiek saņemts papildu finansējums, attiecīgās valsts deleģētās funkcijas izpilde ir apdraudēta. Sabiedrībai elektroenerģijas izmaksas ir viena no lielākajām izdevumu pozīcijām, jo sūkņu darbībai nepieciešamais finansējums veido sesto daļu no sabiedrībai kopējā piešķirtā finansējuma valsts meliorācijas sistēmu uzturēšanas nodrošināšanai.
Lai turpinātu pilnvērtīgi īstenot valsts funkciju un pildīt saistības, kā arī ceturtajā ceturksnī nodrošinātu ar elektroenerģiju poldera sūkņu stacijas, steidzami nepieciešams papildu finansējums 381 821 euro apmērā pastāvīgai sūkņu darbībai.
Ja netiks atrasti finanšu līdzekļi, sabiedrība nevarēs izpildīt 2020. gada 16. janvāra līgumā Nr. 2020/30 "Līgums par valsts pārvaldes uzdevumu deleģēšanu" ar Zemkopības ministriju noteiktās saistības, kā arī meliorācijas pamatfunkciju – ūdens līmeņa regulēšana. Savukārt tas var radīt apdzīvojamo teritoriju applūšanas risku, draudus transporta infrastruktūrai un lauksaimniecības un mežsaimniecības zemei vai nopietnas sekas tautsaimniecībai kopumā.
Lai turpinātu pilnvērtīgi īstenot valsts funkciju un pildīt saistības, kā arī ceturtajā ceturksnī nodrošinātu ar elektroenerģiju poldera sūkņu stacijas, steidzami nepieciešams papildu finansējums 381 821 euro apmērā pastāvīgai sūkņu darbībai.
Ja netiks atrasti finanšu līdzekļi, sabiedrība nevarēs izpildīt 2020. gada 16. janvāra līgumā Nr. 2020/30 "Līgums par valsts pārvaldes uzdevumu deleģēšanu" ar Zemkopības ministriju noteiktās saistības, kā arī meliorācijas pamatfunkciju – ūdens līmeņa regulēšana. Savukārt tas var radīt apdzīvojamo teritoriju applūšanas risku, draudus transporta infrastruktūrai un lauksaimniecības un mežsaimniecības zemei vai nopietnas sekas tautsaimniecībai kopumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
381 821
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
381 821
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-381 821
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-381 821
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
381 821
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Kopējais elektroenerģijas patēriņš laikā no 01.01.2023. līdz 30.09.2023. veido 2 645 174 kWh. Tas ir par 772 094 kWh vairāk nekā 2022. gadā, un tam nepieciešamais papildu finansējums 381 821 euro.
Lielākā starpība radās 2023. gada pirmajā ceturksnī Daugavas plūdu dēļ.
Līdz 2023. gada beigām sabiedrībai trūkst finanšu līdzekļu, lai norēķinātos ar elektroenerģijas piegādātājiem, jo plānotie finanšu līdzekļi ir izmantoti Daugavas plūdu radīto izdevumu segšanai.
Anotācijas pielikumā pievienots pārskats par sabiedrības elektroenerģijas patēriņa pieaugumu 2023. gadā.
Lielākā starpība radās 2023. gada pirmajā ceturksnī Daugavas plūdu dēļ.
Līdz 2023. gada beigām sabiedrībai trūkst finanšu līdzekļu, lai norēķinātos ar elektroenerģijas piegādātājiem, jo plānotie finanšu līdzekļi ir izmantoti Daugavas plūdu radīto izdevumu segšanai.
Anotācijas pielikumā pievienots pārskats par sabiedrības elektroenerģijas patēriņa pieaugumu 2023. gadā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projektam nav ietekmes uz amata vietu skaita pārmaiņām.
Cita informācija
Izdevumi 381 821 euro apmērā tiek segti no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem". Nepieciešamo finansējumu Zemkopības ministrija pieprasīs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Rīkojums pieņemams steidzami, un sabiedrība līdzdalība nevar atrisināt finanšu problēmu.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Zemkopības ministrija
- Valsts SIA "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
-
8. Cita informācija
-
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Elektroenerģijas patēriņa aprēķins 2023.gadā