Anotācija

24-TA-2376: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2012. gada 27. marta noteikumos Nr. 223 "Noteikumi par valsts nodevu par atgriešanās apliecības un pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ārlietu ministrijas (turpmāk - ministrija) iniciatīva pārskatīt valsts nodevas apmēru.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ar tiesību akta projektu "Grozījums Ministru kabineta 2012. gada 27. marta noteikumos Nr. 223 "Noteikumi par valsts nodevu par atgriešanās apliecības un pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanu"" (turpmāk - noteikumu projekts) tiek palielināts valsts nodevas apmērs par atgriešanās apliecības un pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
Nepieciešams veikt informācijas sagatavošanas un tās izplatīšanas darbus par plānotajām izmaiņām līdz 2025. gada 1. janvārim.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Konsulārās palīdzības un konsulāro pakalpojumu likuma 4. panta pirmā daļa paredz, ka par konsulāro funkciju veikšanu iekasē valsts nodevu normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos. Ministru kabineta 2012. gada 27. marta noteikumos Nr. 223 "Noteikumi par valsts nodevu par atgriešanās apliecības un pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanu" (turpmāk - Noteikumi Nr. 223) nosaka valsts nodevas apmēru, kas tiek iekasēta par atgriešanās apliecības un pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanu. Valsts nodevas apmērs nodrošina atgriešanās apliecības un pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanas funkciju nodrošināšanu, kas, saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 1. panta 2. punktā iekļautā termina "valsts nodeva" definīciju ir obligāts maksājums valsts budžetā par valsts institūcijas veicamo darbību, kas izriet no šīs institūcijas funkcijām. Šobrīd atbilstoši Noteikumu Nr. 223 2. punktam valsts nodevas apmērs, kas tiek iekasēts par atgriešanās apliecības un pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanu, ir 15 euro. Ņemot vērā, ka kopš valsts nodevas par atgriešanās apliecības un pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanu pēdējās izmaksu pārskatīšanas reizes (2012. gads) ir pagājis ilgāks laiks, līdz ar to nepieciešams valsts nodevu apmēru aktualizēt atbilstoši pašreizējai situācijai.

Veicot biežāk sniegto konsulāro pakalpojumu faktisko izcenojumu aprēķinus, konstatēts, ka šobrīd konsulāro pakalpojumu sniegšanas izmaksas pārsniedz par tiem noteikto konsulāro atlīdzību:
Pakalpojums Tiešās izmaksas 2023. gadā, euro
Rakstiskas izziņas vai daudzvalodu standarta veidlapas izsniegšana 57,96
Notariālās darbības: pilnvaru, piekrišanu un apliecinājumu taisīšana 168,96
Notariālā darbība: paraksta īstums, noraksta un tulkojuma pareizības apliecināšana 138,12
Notariālā darbība: otrie un turpmākie izraksti, noraksti un reģistra izraksti 101,13
Dokumentu izprasīšana 119,63
Dokumentu pārsūtīšana personu apliecinošu dokumentu noformēšanai 72,76
Dokumentu pārsūtīšana: citi dokumenti 76,46
Dokumentu pieņemšana un pārsūtīšana uzturēšanās atļaujas noformēšanai 150,46
Uzaicinājuma noformēšana 39,46
VIDĒJI 102,77

Saskaņā ar Ārlietu ministrijas 2016. gada 31. augusta iekšējiem noteikumiem Nr. 23 "Ārlietu ministrijas sniegto konsulāro maksas pakalpojumu izcenojumu aprēķināšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība", konsulārā maksas pakalpojuma sniegšanas pārstāvniecībās izmaksas aprēķina, pakalpojuma tiešās izmaksas visās pārstāvniecībās dalot ar pārstāvniecību skaitu (šobrīd konsulārie maksas pakalpojumi tiek sniegti 39 pārstāvniecībās). Savukārt pakalpojumu sniegšanas tiešās izmaksas katrā pārstāvniecībā aprēķina, saskaitot konsulārā maksas pakalpojuma sniegšanā tieši iesaistīto darbinieku atalgojumu un uzturēšanās ārvalstīs izmaksas, tieši konsulārā maksas pakalpojuma sniegšanā iesaistīto darbinieku (un to ģimenes locekļu, kuri pastāvīgi uzturas dienesta vietā) valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, samaksu par citiem konsulārā maksas pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamajiem materiāliem un izdevumiem un tiešās izmaksas, kas pēc ekonomiskās būtības ir attiecināmas uz konsulārā maksas pakalpojuma sniegšanu. Šajā aprēķinā tiek ņemtas vērā atšķirības, kas ir noteiktas darbinieku atalgojuma un uzturēšanās izdevumiem dažādās rezidences valstīs. 
Saskaņā ar ministrijas aprēķiniem, pārstāvniecības konsulārās amatpersonas vidējās vienas stundas darba tiešās izmaksas 2023. gadā bija 74 euro, ko veido darba alga, algas pabalsts par dienestu ārvalstī 2023. gadā, valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas, veselības apdrošināšanas izmaksas un kompensācija par dzīvokļa īres izdevumiem un komunālajiem maksājumiem 2023. gadā (aprēķins veikts, izmantojot algas bāzi gadā vidējai konsulārajai amatpersonai – 2. sekretārs ar dzīvesbiedru un diviem bērniem). Pakalpojumu sniegšanā ir iesaistīta viena konsulārā amatpersona. Līdz ar to konsulārās amatpersonas vidējās vienas minūtes darba tiešās izmaksas 2023. gadā bija 1,2333 euro:
74 euro (konsulārās amatpersonas vidējās vienas stundas darba tiešās izmaksas) / 60 (minūtes) = 1,2333 euro (konsulārās amatpersonas vidējās vienas minūtes darba tiešās izmaksas).
Ievērojot to, ka tika veikti aprēķini par vienas stundas vai minūtes darba tiešajām izmaksām 2023. gadā, un tiešo vai netiešo izmaksu, kuras veido maksas pakalpojumu izcenojumus, izmaiņas, tika pārskatītas ministrijas sniegto konsulāro maksas pakalpojumu cenas. Salīdzinājumam, saskaņā ar 2017. gada aprēķiniem, pārstāvniecības konsulārās amatpersonas vidējās vienas stundas tiešās izmaksas 2016. gadā bija 38,61 euro. Konsulārās amatpersonas vidējās vienas minūtes darba tiešās izmaksas 2016. gadā bija 0,6435 euro.
Konsulārās amatpersonas vidējās vienas minūtes darba tiešās izmaksas sadārdzinājums ir 92%. 
Noteikumu projekta anotācijā norādītajā pakalpojumu cenas izmaksas aprēķinā izmantota otrā sekretāra amatam noteiktā mēnešalga, kas atbilst 10. mēnešalgu grupai un 2025. gadā būs amplitūdā starp skalas minimumu un viduspunktu.
Izmaksu pieaugumu ietekmējušas pieaugošās pārstāvniecību uzturēšanas izmaksas (piemēram, ēku uzturēšana, teritorijas apkope un uzturēšana, elektrības izmaksas, komunālo pakalpojumu izmaksas, sakaru izdevumi), pieaugošā inflācija, pārstāvniecībās nepieciešamo darbinieku pakalpojumu nodrošināšanai atalgojuma ārvalstīs kāpums, kā arī ir pieauguši ar konsulāro funkciju sniegšanu saistītie izdevumi u.c.

Veicot izmaksu aprēķinu, konstatēts, ka viena pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanas nodrošināšana aizņem 66 minūtes no pārstāvniecības konsulārās amatpersonas laika, kas izmaksā 81,40 euro, savukārt vienas atgriešanās apliecības izsniegšana aizņem 43 minūtes no pārstāvniecības konsulārās amatpersonas laika, kas izmaksā 53,03 euro. Minētais nozīmē, ka Noteikumu Nr. 223 2. punktā norādītā valsts nodeva 15 euro apmērā neatbilst faktiskajām izmaksām.

Veicot izpēti par citu Eiropas Savienības dalībvalstu maksājuma apmēru par valsts nodevu par atgriešanās apliecības un pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanu, konstatēts, ka vidējā summa, kas ir jāmaksā par viena dokumenta saņemšanu, ir 41 euro.

Iepazīstoties ar citu Eiropas Savienības dalībvalstu maksājuma apmēru par pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanu, konstatēts, ka summas ir dažādas, piemēram, Beļģijā par šāda dokumenta izsniegšanu maksa ir 10 euro, Bulgārijā 20 euro, Lietuvā 25 euro, Igaunijā 20 euro, Vācijā 52 euro, Dānijā 152 euro, bet Somijā 255 euro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka atgriešanās apliecības un pagaidu ceļošanas dokumentu izsniegšana ir saistīta ar dažādu darbību veikšanu - dokumentu pieņemšanu, apstrādi, informācijas iegūšanu, pārbaudi, sagatavošanu un nosūtīšanu, kā arī saziņu ar kompetentajām iestādēm Latvijā, ja tas nepieciešams, līdz ar to secināms, ka Noteikumos Nr. 233 noteiktais valsts nodevas apmērs neatbilst faktiskajām izmaksām, kas ir saistītas ar pakalpojuma sniegšanu pārstāvniecībās.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā konsulāro funkciju sniegšanas tiešās izmaksās, valsts nodevas pieaugums noteikts, pamatojoties uz ministrijas aprēķiniem par izmaksām, kas saistītas ar konsulāro funkciju sniegšanu pārstāvniecībās.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
12 000
0
12 000
28 000
12 000
28 000
28 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
12 000
0
12 000
28 000
12 000
28 000
28 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
12 000
0
12 000
28 000
12 000
28 000
28 000
3.1. valsts pamatbudžets
12 000
0
12 000
28 000
12 000
28 000
28 000
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
28 000
28 000
28 000
5.1. valsts pamatbudžets
0
28 000
28 000
28 000
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Atbilstoši ministrijas prognozēm valsts nodevas ieņēmumi par atgriešanās apliecību un pagaidu ceļošanas dokumentu izsniegšanu  2025. gadā un turpmākajos gados būs līdz 40 000 euro. Provizoriskie papildus ieņēmumi 28 000 euro apmērā veidojas aprēķinot atgriešanās apliecību un pagaidu ceļošanas dokumentu prognozēto izsniegto skaitu ar paaugstināto valsts nodevu.

Plānoto ieņēmumu aprēķins iekļauts zemāk tabulā:
Pozīcija Nodevas apmērs, euro Provizoriskais dokumentu skaits Plānotie ieņēmumi, euro
Atgriešanās apliecību un pagaidu ceļošanas dokumentu izsniegšanu 50 800 40 000
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi