25-TA-2279: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi likumā "Par izložu un azartspēļu nodevu un nodokli"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2025. gada 22. septembra sēdes protokola Nr. 38 1. § "Informatīvais ziņojums "Par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2026., 2027. un 2028. gadam"" 13. punkts.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par izložu un azartspēļu nodevu un nodokli"" (turpmāk – likumprojekts) mērķis ir nodrošināt ieņēmumus valsts budžetā 2026. gada valdības izvirzīto prioritāšu finansēšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Likumprojekts tiek virzīts likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" pavadošo likumprojektu paketē, kas stājas spēkā ar 2026. gada 1. janvāri.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saeima 2024. gada 4. decembrī pieņēma likumu "Grozījumi likumā "Par izložu un azartspēļu nodevu un nodokli"", kas paredz, sākot ar 2027. gada 1. janvāri:
- paaugstināt azartspēļu nodokļa likmi azartspēļu automātiem (par katra azartspēļu automāta katru spēles vietu) par kalendāro gadu no 6204 euro uz 7440 euro;
- paaugstināt azartspēļu nodokļa likmi ruletei un kāršu un kauliņu spēlei (par katru galdu) par kalendāro gadu no 33 696 euro uz 40 440 euro;
- paaugstināt azartspēļu nodokļa likmi likuma 3. panta otrajā un trešajā daļā minētajam objektam (veiksmes spēlei pa tālruni un totalizatoram un derībām) no 15 % apmēra uz 18 % apmēru no šīs spēles organizēšanas ieņēmumiem;
- paaugstināt azartspēļu nodokļa likmi likuma 3. panta ceturtajā daļā minētajam objektam (bingo) no 10% apmēra uz 12 % apmēru no šīs spēles organizēšanas ieņēmumiem;
- paaugstināt azartspēļu nodokļa likmi likuma 3. panta piektajā daļā minētajam objektam (interaktīvajām azartspēlēm) no 12 % apmēra uz 15 % apmēru no šīs spēles organizēšanas ieņēmumiem.
- paaugstināt azartspēļu nodokļa likmi azartspēļu automātiem (par katra azartspēļu automāta katru spēles vietu) par kalendāro gadu no 6204 euro uz 7440 euro;
- paaugstināt azartspēļu nodokļa likmi ruletei un kāršu un kauliņu spēlei (par katru galdu) par kalendāro gadu no 33 696 euro uz 40 440 euro;
- paaugstināt azartspēļu nodokļa likmi likuma 3. panta otrajā un trešajā daļā minētajam objektam (veiksmes spēlei pa tālruni un totalizatoram un derībām) no 15 % apmēra uz 18 % apmēru no šīs spēles organizēšanas ieņēmumiem;
- paaugstināt azartspēļu nodokļa likmi likuma 3. panta ceturtajā daļā minētajam objektam (bingo) no 10% apmēra uz 12 % apmēru no šīs spēles organizēšanas ieņēmumiem;
- paaugstināt azartspēļu nodokļa likmi likuma 3. panta piektajā daļā minētajam objektam (interaktīvajām azartspēlēm) no 12 % apmēra uz 15 % apmēru no šīs spēles organizēšanas ieņēmumiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd likuma "Par izložu un azartspēļu nodevu un nodokli" (turpmāk – likums) pārejas noteikumu 16. punkts paredz vēl viena gada pārejas periodu Saeimā 2024. gada 4. decembrī pieņemtajā likumā "Grozījumi likumā "Par izložu un azartspēļu nodevu un nodokli"" noteikto azartspēļu likmju piemērošanai.
Lai nodrošinātu ieņēmumus valsts budžetā 2026. gada valdības izvirzīto prioritāšu finansēšanai, būtu nepieciešams uzsākt vienu gadu ātrāk Saeimā 2024. gada 4. decembrī pieņemtajā likumā "Grozījumi likumā "Par izložu un azartspēļu nodevu un nodokli"" noteikto azartspēļu nodokļa likmju piemērošanu, t.i., sākot ar 2026. gada 1. janvāri.
Likuma 10. panta trešajā daļā ir nepieciešams redakcionāls precizējums, lai nodrošinātu, ka likuma normas nedublējas, jo likumā azartspēļu nodokļa likmes ir noteiktas atsevišķā pantā, t.i., 3. pantā.
Lai nodrošinātu ieņēmumus valsts budžetā 2026. gada valdības izvirzīto prioritāšu finansēšanai, būtu nepieciešams uzsākt vienu gadu ātrāk Saeimā 2024. gada 4. decembrī pieņemtajā likumā "Grozījumi likumā "Par izložu un azartspēļu nodevu un nodokli"" noteikto azartspēļu nodokļa likmju piemērošanu, t.i., sākot ar 2026. gada 1. janvāri.
Likuma 10. panta trešajā daļā ir nepieciešams redakcionāls precizējums, lai nodrošinātu, ka likuma normas nedublējas, jo likumā azartspēļu nodokļa likmes ir noteiktas atsevišķā pantā, t.i., 3. pantā.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz, sākot ar 2026. gada 1.janvāri:
- paaugstināt azartspēļu nodokļa likmi azartspēļu automātiem (par katra azartspēļu automāta katru spēles vietu) par kalendāro gadu no 6204 euro uz 7440 euro;
- paaugstināt azartspēļu nodokļa likmi ruletei un kāršu un kauliņu spēlei (par katru galdu) par kalendāro gadu no 33 696 euro uz 40 440 euro;
- paaugstināt azartspēļu nodokļa likmi likuma 3. panta otrajā un trešajā daļā minētajam objektam (veiksmes spēlei pa tālruni un totalizatoram un derībām) no 15 % apmēra uz 18 % apmēru no šīs spēles organizēšanas ieņēmumiem;
- paaugstināt azartspēļu nodokļa likmi likuma 3. panta ceturtajā daļā minētajam objektam (bingo) no 10% apmēra uz 12 % apmēru no šīs spēles organizēšanas ieņēmumiem;
- paaugstināt azartspēļu nodokļa likmi likuma 3. panta piektajā daļā minētajam objektam (interaktīvajām azartspēlēm) no 12 % apmēra uz 15 % apmēru no šīs spēles organizēšanas ieņēmumiem.
Lai nodrošinātu, ka likuma normas nedublējas, likumprojekts paredz redakcionāli precizēt likuma 10. panta trešo daļu.
- paaugstināt azartspēļu nodokļa likmi azartspēļu automātiem (par katra azartspēļu automāta katru spēles vietu) par kalendāro gadu no 6204 euro uz 7440 euro;
- paaugstināt azartspēļu nodokļa likmi ruletei un kāršu un kauliņu spēlei (par katru galdu) par kalendāro gadu no 33 696 euro uz 40 440 euro;
- paaugstināt azartspēļu nodokļa likmi likuma 3. panta otrajā un trešajā daļā minētajam objektam (veiksmes spēlei pa tālruni un totalizatoram un derībām) no 15 % apmēra uz 18 % apmēru no šīs spēles organizēšanas ieņēmumiem;
- paaugstināt azartspēļu nodokļa likmi likuma 3. panta ceturtajā daļā minētajam objektam (bingo) no 10% apmēra uz 12 % apmēru no šīs spēles organizēšanas ieņēmumiem;
- paaugstināt azartspēļu nodokļa likmi likuma 3. panta piektajā daļā minētajam objektam (interaktīvajām azartspēlēm) no 12 % apmēra uz 15 % apmēru no šīs spēles organizēšanas ieņēmumiem.
Lai nodrošinātu, ka likuma normas nedublējas, likumprojekts paredz redakcionāli precizēt likuma 10. panta trešo daļu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Izvērtējot likumprojektā ietverto normu, kas paredz paaugstināt azartspēļu nodokli, sākot no 2026. gada 1. janvāra, atbilstību Latvijas Republikas Satversmes 105. panta pirmajam teikumam, secināms, ka likumprojekta normās ietvertajam pamattiesību ierobežojumam ir leģitīms mērķis, jo tas ir vērsts uz sabiedrības interešu nodrošināšanu. Likumprojektā ietvertās normas ir vērstas uz papildu ieņēmumu nodrošināšanu valsts budžetā, ko budžeta sagatavošanas procesā izmantos valdības izvirzīto prioritāšu finansēšanai. Ņemot vērā minēto, likumprojekta normās ietvertais pamattiesību ierobežojums ir samērīgs ar tā leģitīmo mērķi.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Kapitālsabiedrības, kas organizē azartspēles. Pašlaik Latvijā azartspēles organizē 19 licencēti azartspēļu organizētāji.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
50 144 000
0
51 023 000
9 200 000
61 366 000
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
48 632 000
0
49 542 000
9 025 000
59 720 000
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
1 512 000
0
1 481 000
175 000
1 646 000
0
0
2. Budžeta izdevumi
50 144 000
0
51 023 000
0
61 366 000
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
48 632 000
0
49 542 000
0
59 720 000
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
1 512 000
0
1 481 000
0
1 646 000
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
9 200 000
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
9 025 000
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
175 000
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
9 200 000
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
9 025 000
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
175 000
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Ņemot vērā, ka Saeimā 2024. gada 4. decembrī pieņemtajā likumā "Grozījumi likumā "Par izložu un azartspēļu nodevu un nodokli"" noteikto azartspēļu likmju piemērošanu paredzēts uzsākt vienu gadu ātrāk, t.i., sākot ar 2026. gada 1. janvāri, līdz ar to papildus ieņēmumi no azartspēļu nodokļa tiek prognozēti arī agrāk, proti, jau 2026. gadā. Fiskālā ietekme 2026. gadā tiek prognozēta +9,2 milj. euro apmērā. Būtiskākais devums fiskālajā ietekmē tiek prognozēts no azartspēļu nodokļa likmes paaugstināšanas azartspēļu automātiem (+3,2 milj. euro) un interaktīvajām azartspēlēm (+5,7 milj. euro).
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Prognozētais valsts pamatbudžeta ieņēmumu palielinājums 2026. gadam ir ieplānots likumprojektā "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam".
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Lai nodrošinātu ieņēmumus valsts budžetā 2026. gada valdības izvirzīto prioritāšu finansēšanai, likumprojektā paredzētais pasākums tika izskatīts Ministru kabineta 2025. gada 22. septembra sēdē.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts ieņēmumu dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
