Anotācija

25-TA-1875: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts aģentūras "Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs" 2026. gada budžeta apstiprināšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma "Par valsts aģentūras "Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs" 2026. gada budžeta apstiprināšanu" projekts (turpmāk – rīkojuma projekts) ir sagatavots saskaņā ar:
Publisko aģentūru likuma 13. panta trešo daļu;
Publisko aģentūru likuma 14. panta otro daļu;
Likuma par budžetu un finanšu vadību 41. panta 1.1 daļu;
Likuma "Par atbilstības novērtēšanu" 14. panta pirmo un trešo daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt un pamatot, kādi līdzekļi nepieciešami valsts aģentūrai "Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs" (turpmāk – Aģentūra) tās pienākumu izpildei, kuru finansēšana noteikta ar likumdošanas aktiem, nodrošinot, lai tajā laikposmā, kuram šie līdzekļi paredzēti, izdevumus segtu atbilstoši ieņēmumi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Kopš 2018. gada 1. marta nacionālās akreditācijas institūcijas funkcijas, kas noteiktas likumā "Par atbilstības novērtēšanu", kā arī citos normatīvajos aktos pilda Aģentūra.
Aģentūra ir Ekonomikas ministra pārraudzībā esoša iestāde, kas pilda likuma “Par atbilstības novērtēšanu” 14. panta pirmajā daļā noteiktās nacionālās akreditācijas institūcijas funkcijas un tiek finansēta, ievērojot šī panta trešajā daļā noteikto kārtību, proti, no valsts budžeta līdzfinansējuma un pašu ieņēmumiem par sniegtajiem pakalpojumiem. Aģentūra savus pakalpojumus atbilstības novērtēšanas institūcijām sniedz saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 25. oktobra noteikumiem Nr. 666 ”Valsts aģentūras “Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs” maksas pakalpojumu cenrādis”.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Aģentūras 2025. gada budžets tika apstiprināts ar Ministru kabineta 2024. gada 10. oktobra rīkojumu Nr. 804 “Par valsts aģentūras “Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs” 2025. gada budžeta apstiprināšanu" (turpmāk - Rīkojums Nr. 804), ar kuru ir apstiprināti Aģentūras 2025. gada budžeta ieņēmumi 1 243 465 euro apmērā un izdevumi 1 243 465 euro apmērā atbilstoši šā rīkojuma ​pielikumam. 
Ņemot vērā, ka Likuma par budžetu un finanšu vadību 41. panta 1.daļas 1.1 punkts paredz, ka budžeta nefinansētu iestāžu nākamā gada budžetu projektus apstiprināšanai Ministru kabinetā iesniedz ministrijas (pārraudzības institūcijas) līdz kārtējā gada 1.septembrim, un Ministru kabinets tos apstiprina līdz kārtējā gada 15.septembrim, nepieciešams sagatavot apstiprināšanai rīkojuma projektu (par Aģentūras 2026. gada budžeta apstiprināšanu).
Risinājuma apraksts
Izstrādāts rīkojuma projekts, kas paredz, ka saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 41. panta 1.1 daļu jāapstiprina Aģentūras 2026. gada budžeta ieņēmumus par laika periodu no 2026. gada 1. janvāra līdz 2026. gada 31. decembrim 1 199 980 euro apmērā un izdevumus 1 199 980 euro apmērā.
Plānots, ka ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi, salīdzinājumā ar 2025.gadu, samazināsies par 43 485 euro (1 220 655 - 1 177 170 = 43 485 euro). Tas saistīts ar riskos balstītu darbības principu integrāciju ikgadējo akreditācijas uzraudzības procesu ietvaros, kā arī, ņemot vērā Aģentūras pakāpenisku atteikšanos no pārrobežu akreditācijas pakalpojumu sniegšanas, nodrošinot akreditācijas resursu primāru pieejamību Latvijas uzņēmējiem. Tāpat paredzama vairāku akreditēto institūciju apvienošana laboratoriju jomā, kur piecu laboratoriju vietā turpmāk apvienojoties darbosies divas.
Līdz ar to, salīdzinājumā ar 2025.gadu, plānots izdevumu samazinājums par 43 485 euro (1 243 465 – 1 199 980 = 43 485 euro), kas galvenokārt atspoguļosies Atlīdzības izdevumu samazinājumā par 30 395 euro (1 065 661 - 1 035 266 = 30 395 euro), kā arī plānoto izdevumu "Preces un pakalpojumi" samazinājumā par 13 090 euro (159 804 - 146 714 = 13 090 euro).
Vienlaikus rīkojuma projekts paredz valsts budžeta transfertu Aģentūrai 2026.gadā 22 810 euro apmērā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Tiesību akts nemaina esošo regulējumu, kā arī neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, bet skar budžeta apstiprināšanu institūcijai tās deleģēto funkciju veikšanai. Līdz ar to sabiedrības līdzdalība un komunikāciju aktivitātes nav attiecināma

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Ekonomikas ministrija
  • Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi