Anotācija (ex-ante)

24-TA-2069: Likumprojekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par ēku (būvju) nekustamā īpašuma Tvaika ielā 2, Rīgā, atsavināšanu sabiedrības vajadzībām" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Atbilstoši Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 5. pantam nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšana sabiedrības vajadzībām pieļaujama izņēmuma gadījumos vienīgi pret taisnīgu atlīdzību un tikai uz atsevišķa likuma pamata, ievērojot likumā paredzētos nosacījumus.
Atbilstoši Atsavināšanas likuma 13. pantam valsts pārvaldes iestāde sagatavo likumprojektu par attiecīgā nekustamā īpašuma atsavināšanu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts paredz atsavināt būvju nekustamo īpašumu Tvaika ielā 2, Rīgā, veselības aizsardzības vajadzībām personām ar psihiskās veselības traucējumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Nākamā diena pēc izsludināšanas (likumprojektam)
Pamatojums
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Nekustamais īpašums Tvaika ielā 2, Rīgā (kadastra numurs 0100 516 0066) ir ierakstīts Rīgas pilsētas Vidzemes priekšpilsētas tiesas Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000101306 uz juridiskas personas vārda, un tas sastāv no divām būvēm: dažādu sociālo grupu kopdzīvojamās mājas ar adresi Aptiekas ielā 1 k-5, Rīgā (būves kadastra apzīmējums 0100016 0053 074) un garāžu ēkas ar adresi Aptiekas ielā 1 k-12, Rīgā (būves kadastra apzīmējums 0100016 0053 014), (turpmāk – Būves).
Nekustamā īpašuma īpašnieks ir juridiska persona - Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “RĪGAS PSIHONEIROLOĢISKO SLIMNIEKU REHABILITĀCIJA”, reģistrācijas numurs 40003069867, juridiskā adrese: Tvaika iela 2, Rīga, LV-1005, (turpmāk – īpašnieks).

Būves saistītas ar nekustamo īpašumu Tvaika ielā 2, Rīgā (kadastra numurs 01000160053 ,nodalījuma Nr. 3793), kura īpašnieks ir Latvijas valsts Veselības ministrijas personā, un, kurā izvietota Valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs'' (reģistrācijas Nr.50003342481; ārstniecības iestādes kods 010012202) (turpmāk - Slimnīca) apbūve.
Būves tiek atsavinātas veselības aizsardzības vajadzībām personām ar psihiskās veselības traucējumiem, un to atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.

Projekta konceptuālā nepieciešamība ir apliecināta ar Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija sēdē pieņemto lēmumu Atsavināšanas likuma 8. panta pirmās daļas izpratnē (Informatīvā ziņojuma “Par nekustamā īpašuma atsavināšanu Rīgas pilsētas teritorijā veselības aizsardzības vajadzībām” (VSS-862, TA-1553) protokollēmuma 2. punkts; Ministru kabineta 06.07.2021. sēdes protokols Nr. 51, 99§).
Pamatojoties uz Atsavināšanas likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” (turpmāk - MK noteikumu) 36.1. apakšpunktu, Veselības ministrija ar 2024. gada 29. maija lēmumu “Par atlīdzības apmēra noteikšanu sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma (kadastra numurs 0100 516 0066) atsavināšanai” Nr. 01-23.3/2070 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru 649 900 EUR (seši simti četrdesmit deviņi tūkstoši deviņi simti euro). Atlīdzības apmērs noteikts atbilstoši sertificēta nekustamo īpašumu vērtētāja noteiktai Būvju tirgus vērtībai, ievērojot, ka atlīdzība par zaudējumiem, kas īpašniekam varētu rasties saistībā ar Būvju atsavināšanu, nav aprēķināma (ir 0 EUR (nulle euro un 0 centi) apmērā), jo zaudējumu apmēra noteikšanai un apstiprināšanai nepieciešamie aprēķini un tos apliecinoši dokumenti (vai to kopijas) no Būvju īpašnieka, citām personām un iestādēm nav iegūti.

Atbilstoši Atsavināšanas likuma 9. panta pirmajai daļai ar Ministru kabineta 2024. gada 24. jūlija rīkojumu Nr. 604 “Par nekustamā īpašuma Tvaika ielā 2, Rīgā, pirkšanu psihiskās veselības aprūpes pakalpojumu attīstīšanas projektu īstenošanai un par apropriācijas pārdali” (turpmāk – Rīkojums) pieņemts lēmums atļaut sabiedrības vajadzību nodrošināšanai nepieciešamo Būvju atsavināšanu par minēto atlīdzību.
Būvēm saskaņā ar Atsavināšanas likuma 10. panta pirmo daļu zemesgrāmatā ir ierakstīta atzīme – aizliegums atsavināt vai apgrūtināt ar lietu tiesībām nekustamo īpašumu. Aizliegums noteikts par labu Latvijas valstij Latvijas Republikas Veselības ministrijas personā. Piedziņas atzīmes, nomas un apbūves tiesības, vai citi apgrūtinājumi, kas ietekmētu atlīdzības noteikšanu, zemesgrāmatā un valsts kadastra informācijas sistēmā Būvēm nav reģistrēti.

Atbilstoši Atsavināšanas likuma 11. pantā noteiktajam Veselības ministrija 2024. gada 25. jūlijā nosūtīja Būvju īpašniekam vēstuli Nr. 01-31.1/2874 ar uzaicinājumu 30 dienu laikā no tās saņemšanas dienas paziņot par iespēju noslēgt līgumu par Būvju labprātīgu atsavināšanu.

2024.gada 26.augustā Veselības ministrijā ir saņemta īpašnieka 2024.gada 23.augusta vēstule "Atteikums slēgt līgumu par nekustamā īpašuma labprātīgu atsavināšanu", ar kuru īpašnieks informēja Veselības ministriju, ka nepiekrīt noslēgt līgumu par Būvju labprātīgu atsavināšanu par noteikto atlīdzību 649 900 EUR (seši simti četrdesmit deviņi tūkstoši deviņi simti euro).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Īpašnieks iebilst Būvēm noteiktajai atlīdzībai un atsavināšanas procesa turpināšanai kopumā, kamēr nebūs pabeigts privatizācijas process zemes vienībām, kuras Būvju īpašnieks ir ierosinājis Rīgas valstspilsētas pašvaldībai atdalīt no valsts zemesgabala, ar kuru saistītas Būves.

Ieguvums, ko sabiedrība iegūs no Būvju atsavināšanas un īpašnieka pamattiesību ierobežojuma, ir nepārprotami lielāks par indivīda interesēm un tam nodarīto kaitējumu. Būves ir nepieciešamas veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai, plānojot attīstīt stacionāro infrastruktūru pacientiem, kuriem ar tiesas lēmumu noteikts medicīniska rakstura piespiedu līdzeklis – ārstēšana vispārēja tipa psihiatriskajā slimnīcā, paredzot psihiatriskās multiprofesionālās rehabilitācijas iespējas sociālās dezadaptācijas un sociālās bīstamības mazināšanai. Ar katru gadu pacientu, kuriem ar tiesas lēmumu noteikts medicīniska rakstura piespiedu līdzeklis – ārstēšana vispārēja tipa psihiatriskajā slimnīcā. Salīdzinot ar 2021. gadu gultu noslodze pacientiem, kuriem Slimnīcā tiek īstenots ar tiesas lēmumu noteikts medicīniska rakstura piespiedu līdzeklis (turpmāk – MRPL) – ārstēšana vispārēja tipa psihiatriskajā slimnīcā (nodaļā),  ir pieaudzis, un tieši:
Statistisko datu pozīcija par pacientiem, kuriem īstenots MRPL Slimnīcas vispārējā stacionārā (2021.gadā - 56 pacienti, 2022.gadā - 63 pacienti, 2023.gadā - 83 pacienti un 2024.gada 6 mēnešos - 60 pacienti.)

Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 15. pantu īpašuma tiesības uz Būvēm, kas ir atsavināts uz likuma pamata, pāriet valstij, un šīs tiesības ir nostiprināmas zemesgrāmatā pēc tam, kad būs stājies spēkā likums par Būvju atsavināšanu un Veselības ministrija atlīdzību ieskaita vai nu Būvju īpašnieka norādītajā maksājuma kontā, vai samaksā atlīdzību saskaņā ar Atsavināšanas likuma 33.panta noteikto kārtību.

Pēc Būvju atsavināšanas un to īpašuma tiesību nostiprināšanas zemesgrāmatā uz valsts vārda Veselības ministrijas personā, Veselības ministrija Būves nodos Slimnīcai, veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai, tāpēc to uzturēšanas izmaksas paredzēts segt no Slimnīcas iekšējiem resursiem. 

Normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā īpašniekam ir tiesības iesniegt konstitucionālo sūdzību par likumprojektu, ar kuru atsavina nekustamo īpašumu.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz atsavināt Būves piespiedu kārtā uz atsevišķa likuma pamata veselības aizsardzības vajadzībām un nodot tās Veselības ministrijas valdījumā veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai, plānojot attīstīt stacionāro infrastruktūru pacientiem, kuriem ar tiesas lēmumu noteikts medicīniska rakstura piespiedu līdzeklis – ārstēšana vispārēja tipa psihiatriskajā slimnīcā, paredzot psihiatriskās multiprofesionālās rehabilitācijas iespējas sociālās dezadaptācijas un sociālās bīstamības mazināšanai veselības aizsardzības vajadzībām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Būves tiek atsavinātas veselības aizsardzības vajadzībām. Veselības ministrija ir meklējusi risinājumus un līdzekļus mērķa sasniegšanas, un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par būvēm aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Būvju nomnieka izmitinātie pašvaldību klienti.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Būvju īpašnieks ir juridiskā persona, Būvju nomnieks ir biedrība, kas sniedz izmitināšanas pakalpojumus pašvaldību klientiem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
649 900
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
649 900
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-649 900
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-649 900
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
649 900
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar Rīkojuma 1.punktu, Ministru kabinets atļāva Veselības ministrijai pirkt nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 516 0066) – divas būves (būvju kadastra apzīmējumi 0100 016 0053 074 un 0100 016 0053 014) – Tvaika ielā 2, Rīgā, atbilstoši noteiktajam atlīdzības apmēram 649 900 euro, ko veido nekustamā īpašuma tirgus vērtība.
Vienlaikus saskaņā ar Rīkojuma 2.punktu, Ministru kabinets atbilstoši likuma "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" 72. pantam atbalstīja apropriācijas pārdali 2024. gadam šā Rīkojuma 1. punktā minētajā apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" uz Veselības ministrijas budžeta programmu 97.00.00 "Nozaru vadība un politikas plānošana".
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Skatīt 6.punktu.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Pēc Būvju atsavināšanas un to īpašuma tiesību nostiprināšanas zemesgrāmatā uz valsts vārda Veselības ministrijas personā, Veselības ministrija Būves nodos Slimnīcai pārvaldīšanā un veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai.

Atbilstoši MK noteikumu 2. punktam ar nekustamā īpašuma atsavināšanu bijušajam īpašniekam nodarītie kompensējamie zaudējumi (notariālie izdevumi, valsts nodevas, kancelejas nodevas, citi izdevumi), kas var rasties pēc nekustamā īpašuma atsavināšanas, tiks kompensēti to faktiskajā apmērā, pamatojoties uz atsavinātā nekustamā īpašuma bijušā īpašnieka iesniegumu, kuram pievienoti dokumenti, kas apliecina zaudējumu apmēru. Kompensējamie zaudējumi tiks kompensēti Veselības ministrijas nozares iekšējo resursu ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" noteiktajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota, jo projekts nemaina esošo normatīvo regulējumu, bet paredz sabiedrības veselības aprūpes uzlabošanas pasākumus.

6.4. Cita informācija

Likumprojekts un tā anotācija būs publiski pieejami Valsts kancelejas uzturētajā tīmekļvietnē – Vienotā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portāla sadaļā/Tiesību aktu projekti.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Veselības ministrija
  • VSIA “Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs”
  • Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “RĪGAS PSIHONEIROLOĢISKO SLIMNIEKU REHABILITĀCIJA”

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Likumprojekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Likumprojekts ietekmē no valsts budžeta apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību un attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Likumprojekta mērķis ir nodrošināt sabiedrībai psihiskās veselības traucējumu aprūpes pakalpojumu pieejamību un attīstību, veicinot sociālās dezaptācijas un sociālās bīstamības mazināšanu.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Atsavinot nekustamo īpašumu sabiedrības vajadzībām, LR Satversmes 105.pantā aizsargātās pamattiesības uz īpašumu tiek būtiski ierobežotas, lai sasniegtu leģitīmu mērķi – citu cilvēku pamattiesību uz veselību,  kas nostiprinātas LR Satversmes 111.pantā, aizsardzībai.

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi