23-TA-1374: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra noteikumos Nr. 24 "Veselības inspekcijas maksas pakalpojumu cenrādis"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Apraksts
2023.gada 18.maijā pieņemtie grozījumi “Tabakas izstrādājumu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču un to šķidrumu aprites likumā” (turpmāk – Tabakas likums)1, kurā nacionālā regulējumā tika pārņemtas Eiropas Komisijas (turpmāk – EK) Deleģētās direktīvas 2022/2100 (2022. gada 29. jūnijs), ar ko attiecībā uz atsevišķu karsējamajiem tabakas izstrādājumiem piešķirtu atbrīvojumu atsaukšanu groza Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2014/40/ES (turpmāk - Deleģētā direktīva)2 noteiktās prasības karsējamiem tabakas izstrādājumiem, paredzot noteikt aizliegumu laist tirgū karsējamus tabakas izstrādājumus ar raksturīgo aromātu. Grozījumos Tabakas likumā tika paredzēts arī noteikt, ka izdevumus, kas saistīti ar novērtējumu par to, vai karsējamā tabaka ir ar raksturīgo aromātu sedz ražotāji un importētāji saskaņā ar Veselības inspekcijas maksas pakalpojumu cenrādi, kas noteikts Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra noteikumus Nr. 24 “Veselības inspekcijas maksas pakalpojumu cenrādis” 3 (turpmāk - MK noteikumi Nr.24).
1 https://likumi.lv/ta/id/342073-grozijumi-tabakas-izstradajumu-augu-smekesanas-produktu-elektronisko-smekesanas-iericu-un-to-skidrumu-aprites-likuma
2 https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32016R0779&from=EN
3 https://likumi.lv/ta/id/329155-veselibas-inspekcijas-maksas-pakalpojumu-cenradis
1 https://likumi.lv/ta/id/342073-grozijumi-tabakas-izstradajumu-augu-smekesanas-produktu-elektronisko-smekesanas-iericu-un-to-skidrumu-aprites-likuma
2 https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32016R0779&from=EN
3 https://likumi.lv/ta/id/329155-veselibas-inspekcijas-maksas-pakalpojumu-cenradis
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra noteikumos Nr. 24 “Veselības inspekcijas maksas pakalpojumu cenrādis”" (turpmāk – noteikumu projekts) mērķis ir papildināt MK noteikumu Nr.24 pielikuma 21.punktu, iekļaujot Veselības inspekcijas maksas pakalpojumu cenrādī pakalpojuma izmaksas karsējamās tabakas izstrādājumu raksturīgā aromāta novērtējuma veikšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
23.10.2023.
Pamatojums
Ņemot vērā, ka 2023.gada 18.maijā Saeimā tika pieņemti grozījumi Tabakas likumā, kas paredz noteikt aizliegumu laist tirgū karsējamus tabakas izstrādājumus ar raksturīgu aromātu, visā Eiropas Savienībā, tai skaitā Latvijā stāsies spēkā 2023.gada 23.oktobrī, arī noteikumu projektā paredzētie grozījumi stāsies spēkā 2023.gada 23.oktobrī, jo ir savstarpēji saistīti un paredz, ka izdevumus par raksturīgā aromāta noteikšanu karsējamiem tabakas izstrādājumiem veic ražotāji un importētāji.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pašreiz Tabakas likuma 3.panta sestajā daļā ir noteikts, ka izdevumus, kas saistīti ar novērtējumu par to, vai cigaretes, tinamā tabaka ir ar raksturīgo aromātu, vai tabakas izstrādājumos ir izmantotas aizliegtas piedevas vai aromatizētāji un vai tabakas izstrādājumi satur piedevas tādā daudzumā, kas ievērojami vai izmērāmi palielina attiecīgā tabakas izstrādājuma toksisko vai atkarību izraisošo ietekmi, vai piedevai piemīt kancerogēnās, mutagēnās un reproduktīvajai sistēmai toksiskās īpašības, sedz ražotāji un importētāji saskaņā ar Veselības inspekcijas maksas pakalpojumu cenrādi, kas noteikts MK noteikumos Nr. 24. Savukārt par tabakas izstrādājumu testēšanu akreditētā laboratorijā, pārbaudot aizliegtu piedevu vai aromatizētāju saturu, pēc Veselības inspekcijas pieprasījuma ražotāji un importētāji veic samaksu attiecīgajai laboratorijai.
2023.gada 18.maijā Saeimā tika pieņemti grozījumi Tabakas likumā4, papildinot Tabakas likuma 3.panta sesto daļu un nosakot, ka arī izdevumus, kas saistīti ar novērtējumu par to, vai karsējamās tabakas izstrādājumi ir ar raksturīgo aromātu sedz ražotāji un importētāji saskaņā ar Veselības inspekcijas maksas pakalpojumu cenrādi, kas noteikti MK noteikumos Nr. 24.
Vienlaikus šobrīd MK noteikumu Nr.24 pielikuma 21.punktā ir iekļauts maksas pakalpojuma veids - aizliegtu vai ierobežotu piedevu klātbūtnes tabakas izstrādājumos un raksturīgā aromāta cigaretēs vai tinamajā tabakā novērtējums, paredzot, ka šāda novērtējuma veikšanas cena bez PVN sastāda - 61,20 euro. Tomēr šobrīd MK noteikumu Nr.24 pielikuma 21.punkā nav iekļauta maksas pakalpojuma cena, gadījumos, kad nepieciešams veikt raksturīgā aromāta karsējamās tabakas izstrādājumā novērtējumu.
Ņemot vērā minēto, kā arī Deleģētajā direktīvā noteikto raksturīgā aromāta aizliegumu karsējamiem tabakas izstrādājumiem, kas visām Eiropas Savienības dalībvalstīm jāpārņem nacionālā līmenī līdz 2023. gada 23.jūlijam, kā arī Saeimā pieņemtos grozījumus Tabakas likumā, papildinot 3.panta sesto daļu un nosakot, ka izdevumus, kas saistīti ar novērtējumu par to, vai karsējami tabakas izstrādājumi ir ar raksturīgu aromātu, sedz ražotāji un importētāji saskaņā ar Veselības inspekcijas maksas pakalpojumu cenrādi, ir nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumu Nr.24. pielikuma 21.punktā.
4 https://likumi.lv/ta/id/342073-grozijumi-tabakas-izstradajumu-augu-smekesanas-produktu-elektronisko-smekesanas-iericu-un-to-skidrumu-aprites-likuma
2023.gada 18.maijā Saeimā tika pieņemti grozījumi Tabakas likumā4, papildinot Tabakas likuma 3.panta sesto daļu un nosakot, ka arī izdevumus, kas saistīti ar novērtējumu par to, vai karsējamās tabakas izstrādājumi ir ar raksturīgo aromātu sedz ražotāji un importētāji saskaņā ar Veselības inspekcijas maksas pakalpojumu cenrādi, kas noteikti MK noteikumos Nr. 24.
Vienlaikus šobrīd MK noteikumu Nr.24 pielikuma 21.punktā ir iekļauts maksas pakalpojuma veids - aizliegtu vai ierobežotu piedevu klātbūtnes tabakas izstrādājumos un raksturīgā aromāta cigaretēs vai tinamajā tabakā novērtējums, paredzot, ka šāda novērtējuma veikšanas cena bez PVN sastāda - 61,20 euro. Tomēr šobrīd MK noteikumu Nr.24 pielikuma 21.punkā nav iekļauta maksas pakalpojuma cena, gadījumos, kad nepieciešams veikt raksturīgā aromāta karsējamās tabakas izstrādājumā novērtējumu.
Ņemot vērā minēto, kā arī Deleģētajā direktīvā noteikto raksturīgā aromāta aizliegumu karsējamiem tabakas izstrādājumiem, kas visām Eiropas Savienības dalībvalstīm jāpārņem nacionālā līmenī līdz 2023. gada 23.jūlijam, kā arī Saeimā pieņemtos grozījumus Tabakas likumā, papildinot 3.panta sesto daļu un nosakot, ka izdevumus, kas saistīti ar novērtējumu par to, vai karsējami tabakas izstrādājumi ir ar raksturīgu aromātu, sedz ražotāji un importētāji saskaņā ar Veselības inspekcijas maksas pakalpojumu cenrādi, ir nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumu Nr.24. pielikuma 21.punktā.
4 https://likumi.lv/ta/id/342073-grozijumi-tabakas-izstradajumu-augu-smekesanas-produktu-elektronisko-smekesanas-iericu-un-to-skidrumu-aprites-likuma
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd MK noteikumos Nr.24 pielikumā, kurā noteikts Veselības inspekcijas maksas pakalpojumu cenrādis, nav iekļauta maksas pakalpojuma cena, gadījumos, kad nepieciešams veikt raksturīgā aromāta karsējamās tabakas izstrādājumā novērtējumu, lai gan saskaņā ar 2023.gada 18.maijā Saeimā pieņemtajiem grozījumiem Tabakas likumā, tika noteikts, ka arī izdevumus, kas saistīti ar novērtējumu par to, vai karsējamās tabakas izstrādājumi ir ar raksturīgo aromātu, sedz ražotāji un importētāji saskaņā ar Veselības inspekcijas maksas pakalpojumu cenrādi, kas noteikts MK noteikumos Nr. 24. Neveicot grozījumus MK noteikumu Nr.24 pielikuma 21.punktā Veselības inspekcija nespēs nodrošināt Tabakas likuma 3.panta sestajā daļā noteiktās uzraudzības funkcijas veikšanu, kā arī importētājiem un ražotājiem nebūs informācijas, kāda samaksa ir jāveic par raksturīgā aromāta novērtējuma veikšanu karsējamiem tabakas izstrādājumiem, situācijās, kad šāds novērtējums būtu jāveic.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu, ka MK noteikumos Nr.24 pielikumā būtu iekļauta arī samaksa, kas jāveic importētājiem un ražotājiem par raksturīgā aromāta karsējamās tabakas izstrādājumiem novērtējumu, nepieciešams veikt grozījumus tikai MK noteikumu Nr. 24 pielikum 21.punktā un papildināt to ar karsējamās tabakas izstrādājumu kategoriju, ar mērķi Veselības inspekcijai nodrošināt noteikto uzraudzības funkciju karsējamās tabakas izstrādājumu raksturīgā aromāta novērtēšanas ietvaros.
Noteikumu projekts paredz veikt grozījumus tikai MK noteikumu Nr.24 pielikuma 21.punktā, paredzot noteikt, ka arī karsējamās tabakas izstrādājumu raksturīgā aromāta novērtēšana veikšanas cena bez PVN sastādīs - 61,20 euro, kas ir tāda pati, kāda šobrīd ir paredzēta cigarešu un tinamās tabakas raksturīgā aromāta novērtējuma veikšanai. Novērtēšana tiks veikta valsts pārvaldes funkcijas ietvaros, līdz ar to PVN netiks piemērots atbilstoši Pievienotās vērtības nodokļa likuma 3.panta astotajai daļai.
Valsts pārvaldes iestāžu kompetence ir noteikta Tabakas likuma 12. pantā. Saskaņā ar Tabakas likuma 12. panta otrās daļas 2. punktu Veselības inspekcija novērtē tabakas izstrādājumu atbilstību šā likuma 3.panta otrajā un ceturtajā daļā noteiktajām prasībām un veic to esošā pieejamā finansējuma ietvaros.
Grozījumi netiek veikti citos MK noteikumu Nr.24 pielikumā esošajos punktos, kuros arī ir iekļauta samaksa par dažādiem Veselības inspekcijas sniegtajiem maksas pakalpojumiem,attiecīgi netiek arī mainīta līdz šim noteiktā un spēkā esošā kārtība par Pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk - PVN) piemērošanu Veselības inspekcijas sniegtajiem pakalpojumiem.Šobrīd spēkā esošie MK noteikumi Nr.24 un to pielikums tika pieņemti 2022.gada 11.janvārī un, ņemot vērā šo noteikumu anotācijā sniegto skaidrojumu, pakalpojumiem, ka nav obligāti noteikti saskaņā ar tiesību aktos noteikto deleģējumu, tiek piemērots PVN, jo tie tiek sniegti pēc objekta īpašnieka/ vai klienta brīvprātīga pieprasījuma. Savukārt tiem pakalpojumiem, kas noteikti tiesību aktos ar deleģējumu PVN netiek piemērots.
Tehniski arī šobrīd attiecībā uz cigaretēm un tinamo tabaku Veselības inspekcija neveic novērtējumu, ņemot vērā noteikto regulējumu Eiropas Savienības līmenī. Šobrīd cigarešu un tinamās tabakas raksturīgā aromāta novērtēšanu veic atbilstoši EK Īstenošanas regulai (ES) 2016/779 (2016. gada 18. maijs), ar ko nosaka vienotus noteikumus par procedūrām, kuras piemēro, lai noteiktu, vai tabakas izstrādājumam piemīt raksturīgs aromāts. Kā minēts šīs regulas 1.pantā, tad šajā regulā ir paredzēti vienoti noteikumi par procedūrām, kuras piemēro, lai noteiktu, vai tabakas izstrādājumam piemīt raksturīgs aromāts. Attiecīgi arī uz karsējamiem tabakas izstrādājumiem tiks piemērota minētā procedūra, jo tā ir attiecināma uz tabakas izstrādājumiem kopumā.
Pārbaudot aizliegtu piedevu un/vai aromatizētāju saturu tabakas izstrādājumos (t.sk. karsējamās tabakas izstrādājumos) par testēšanu akreditētā laboratorijā ražotāji un importētāji veic samaksu attiecīgajai laboratorijai pēc laboratorijas izcenojuma. Savukārt, izmaksas, kas saistītas ar Tabakas likuma 3.panta sestajā daļā noteiktās uzraudzības funkcijas veikšanu, kā tas norādīts anotācijas pielikumā, skars Veselības inspekcijas tiešos un netiešos izdevumus, kas tiks veikti esošā pieejamā valsts budžeta finansējuma ietvaros.
Noteikumu projekts paredz veikt grozījumus tikai MK noteikumu Nr.24 pielikuma 21.punktā, paredzot noteikt, ka arī karsējamās tabakas izstrādājumu raksturīgā aromāta novērtēšana veikšanas cena bez PVN sastādīs - 61,20 euro, kas ir tāda pati, kāda šobrīd ir paredzēta cigarešu un tinamās tabakas raksturīgā aromāta novērtējuma veikšanai. Novērtēšana tiks veikta valsts pārvaldes funkcijas ietvaros, līdz ar to PVN netiks piemērots atbilstoši Pievienotās vērtības nodokļa likuma 3.panta astotajai daļai.
Valsts pārvaldes iestāžu kompetence ir noteikta Tabakas likuma 12. pantā. Saskaņā ar Tabakas likuma 12. panta otrās daļas 2. punktu Veselības inspekcija novērtē tabakas izstrādājumu atbilstību šā likuma 3.panta otrajā un ceturtajā daļā noteiktajām prasībām un veic to esošā pieejamā finansējuma ietvaros.
Grozījumi netiek veikti citos MK noteikumu Nr.24 pielikumā esošajos punktos, kuros arī ir iekļauta samaksa par dažādiem Veselības inspekcijas sniegtajiem maksas pakalpojumiem,attiecīgi netiek arī mainīta līdz šim noteiktā un spēkā esošā kārtība par Pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk - PVN) piemērošanu Veselības inspekcijas sniegtajiem pakalpojumiem.Šobrīd spēkā esošie MK noteikumi Nr.24 un to pielikums tika pieņemti 2022.gada 11.janvārī un, ņemot vērā šo noteikumu anotācijā sniegto skaidrojumu, pakalpojumiem, ka nav obligāti noteikti saskaņā ar tiesību aktos noteikto deleģējumu, tiek piemērots PVN, jo tie tiek sniegti pēc objekta īpašnieka/ vai klienta brīvprātīga pieprasījuma. Savukārt tiem pakalpojumiem, kas noteikti tiesību aktos ar deleģējumu PVN netiek piemērots.
Tehniski arī šobrīd attiecībā uz cigaretēm un tinamo tabaku Veselības inspekcija neveic novērtējumu, ņemot vērā noteikto regulējumu Eiropas Savienības līmenī. Šobrīd cigarešu un tinamās tabakas raksturīgā aromāta novērtēšanu veic atbilstoši EK Īstenošanas regulai (ES) 2016/779 (2016. gada 18. maijs), ar ko nosaka vienotus noteikumus par procedūrām, kuras piemēro, lai noteiktu, vai tabakas izstrādājumam piemīt raksturīgs aromāts. Kā minēts šīs regulas 1.pantā, tad šajā regulā ir paredzēti vienoti noteikumi par procedūrām, kuras piemēro, lai noteiktu, vai tabakas izstrādājumam piemīt raksturīgs aromāts. Attiecīgi arī uz karsējamiem tabakas izstrādājumiem tiks piemērota minētā procedūra, jo tā ir attiecināma uz tabakas izstrādājumiem kopumā.
Pārbaudot aizliegtu piedevu un/vai aromatizētāju saturu tabakas izstrādājumos (t.sk. karsējamās tabakas izstrādājumos) par testēšanu akreditētā laboratorijā ražotāji un importētāji veic samaksu attiecīgajai laboratorijai pēc laboratorijas izcenojuma. Savukārt, izmaksas, kas saistītas ar Tabakas likuma 3.panta sestajā daļā noteiktās uzraudzības funkcijas veikšanu, kā tas norādīts anotācijas pielikumā, skars Veselības inspekcijas tiešos un netiešos izdevumus, kas tiks veikti esošā pieejamā valsts budžeta finansējuma ietvaros.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Jaunas uzraudzības funkcijas iekļaušana Tabakas likuma 3.panta sestajā daļā attiecībā uz karsējamo tabakas izstrādājumu raksturīgā aromāta novērtēšanas procesu kopumā nepalielina līdz šim aprēķināto un noteikto pakalpojuma cenu par viena izstrādājuma novērtējuma veikšanu un tas sastāda 61,20 eiro. Jāņem vērā, ka raksturīgā aromāta novērtējumu neveic Veselības inspekcija, tā kā dalībvalstīm un arī Latvijai ir jāņem vērā Komisijas īstenošanas regula (ES) 2016/779 ar ko nosaka vienotus noteikumus par procedūrām, kuras piemēro, lai noteiktu, vai tabakas izstrādājumam piemīt raksturīgs aromāts (turpmāk – Regula 2016/779) un Komisijas Īstenošanas lēmums (ES) 2016/786 ar ko nosaka procedūru tādas neatkarīgas padomdevēju grupas izveidei un darbībai, kura palīdz dalībvalstīm un Komisijai noteikt, vai tabakas izstrādājumiem piemīt raksturīgs aromāts (turpmāk – Īstenošanas Lēmums 2016/786). Saskaņā ar Regulā 2016/779 un Īstenošanas Lēmumā 2016/786 noteikto neatkarīga padomdevēju grupa, ko izveido Eiropas Komisija, sniedz atzinumus par to, vai testējamajam izstrādājumam piemīt raksturīgs aromāts ņemot vērā sensorisko un ķīmisko īpašību vērtētāju tehniskās grupas novērtējumu.
Līdz ar to izmaksas, kas saistītas ar Tabakas likuma 3.panta sestajā daļā noteiktās uzraudzības funkcijas veikšanu, kā tas norādīts anotācijas pielikumā, skars Veselības inspekcijas tiešos un netiešos izdevumus novērtējuma kontekstā, kā tas norādīts anotācijas pielikuma 21. punktā, kas ir tādi paši kā attiecībā uz raksturīgā aromāta novērtējumu cigaretēm un tinamajai tabakai. Vienlaikus vienību daudzums, kas tiek veikts gadā tiek atstāts - 2, ņemot vērā, ka 2022.gadā funkcijas izpilde bija 0 vienības.
Līdz ar to izmaksas, kas saistītas ar Tabakas likuma 3.panta sestajā daļā noteiktās uzraudzības funkcijas veikšanu, kā tas norādīts anotācijas pielikumā, skars Veselības inspekcijas tiešos un netiešos izdevumus novērtējuma kontekstā, kā tas norādīts anotācijas pielikuma 21. punktā, kas ir tādi paši kā attiecībā uz raksturīgā aromāta novērtējumu cigaretēm un tinamajai tabakai. Vienlaikus vienību daudzums, kas tiek veikts gadā tiek atstāts - 2, ņemot vērā, ka 2022.gadā funkcijas izpilde bija 0 vienības.
Nozare
Citi pakalpojumi
Nozaru ietekmes apraksts
Izmaksas attieksies vienīgi uz tiem karsējamās tabakas izstrādājumu ražotājiem un/vai importētājiem, kas veic vai plāno veikt karsējamās tabakas izstrādājumu ražošanu un/vai importēšanu, laižot tirgū karsējamās tabakas izstrādājumus pēc 2023. gada 23. oktobra, bet neievēros Tabakas likumā noteikto raksturīgā aromāta aizliegumu karsējamiem tabakas izstrādājumiem.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Veselības inspekcija veiks noteikumu projektā noteiktā izpildi attiecībā uz jaunajām prasībām karsējamiem tabakas izstrādājumiem, pasūtot nepieciešamības gadījumā novērtējumu raksturīgajam aromātam karsējamās tabakas izstrādājumiem, vienlaikus novērtējuma izmaksas un visu ar to saistīto saskaņā ar Tabakas likumā noteiko kārtību segs paši ražotāji vai importētāji.
Tā kā jau šobrīd Veselības inspekcija kontrolē Tabakas likumā noteiktos raksturīgā aromāta ierobežojumus cigaretēm un tinamai tabakai, Veselības inspekcija raksurīgā aromāta aizliegumu karsējamās tabakas izstrādājumiem varēs veikt esošo kontroļu un uzraudzības ietvaros. Noteikumu projektā iekļautās normas nav saistītas ar administratīvā sloga palielināšanos Veselības inspekcijai.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Noteikumu projektam netika organizēta atsevišķa sabiedriskā vai publiskā apspriešana, jo tabakas industrijai un to pārstāvošām organizācijām - Bezdūmu nozares asociācijai, Tradicionālo un bezdūmu tabakas izstrādājumu apvienībai, Latvijas Darba devēju konfederācijai, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamerai, kā arī Latvijas Tirgotāju asociācijai, bija iespēja sniegt viedokli Tiesību aktu publiskajā portālā (TAP) par Veselības ministrijas izstrādāto likumprojektu "Grozījumi Tabakas izstrādājumu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču un to šķidrumu aprites likumā" (22-TA-3318)4 virzot likumprojekta izskatīšanai Ministru kabinetā (MK) visu tā saskaņošanas laiku. Attiecīgi likumprojekta anotācija jau tika iekļauta informācija, ka Veselības ministrija veiks grozījumus MK noteikumu Nr.24 pielikuma 21.punktā, lai noteiktu Veselības inspekcijas maksas pakalpojumu cenrādī samaksa par raksturīgā aromāta karsējamiem tabakas izstrādājumiem novērtējumu. Iebildumi par to, ka tiek papildināti MK noteikumi Nr.24 netika saņemti likumprojekta saskaņošanas un virzīšanas laikā uz MK.
(4)https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/c55a3053-9449-4d6a-b5f2-0598592a91c9
(4)https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/c55a3053-9449-4d6a-b5f2-0598592a91c9
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Veselības inspekcija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Veselības inspekcija veiks noteikumu projektā noteiktā izpildi attiecībā uz jaunajām prasībām karsējamiem tabakas izstrādājumiem, nepieciešamības gadījumā pasūtot novērtējumu raksturīgajam aromātam karsējamās tabakas izstrādājumiem, vienlaikus samaksu par novērtējuma veikšanu nodrošinās importētāji un ražotāji.
Tā kā jau šobrīd Veselības inspekcija kontrolē Tabakas likumā noteiktos raksturīgā aromāta ierobežojumus cigaretēm un tinamai tabakai, Veselības inspekcija raksturīgā aromāta aizliegumu karsējamās tabakas izstrādājumiem varēs veikt esošo kontroļu un uzraudzības ietvaros. Noteikumu projektā iekļautās normas nav saistītas ar administratīvā sloga palielināšanos Veselības inspekcijai.
Tā kā jau šobrīd Veselības inspekcija kontrolē Tabakas likumā noteiktos raksturīgā aromāta ierobežojumus cigaretēm un tinamai tabakai, Veselības inspekcija raksturīgā aromāta aizliegumu karsējamās tabakas izstrādājumiem varēs veikt esošo kontroļu un uzraudzības ietvaros. Noteikumu projektā iekļautās normas nav saistītas ar administratīvā sloga palielināšanos Veselības inspekcijai.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi