23-TA-488: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra rīkojumā Nr. 976 "Par Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotāja noteikšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Projekts sagatavots, pamatojoties uz Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu likuma (turpmāk – Likums) 5.panta pirmo daļu, kas nosaka, ka Brīvības pieminekļa, tā aizsardzības zonas un Rīgas Brāļu kapu, to teritorijas un aizsardzības zonas saglabāšanu, uzturēšanu un atjaunošanu nodrošina Ministru kabineta noteikts Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotājs.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekts paredz pagarināt Rīgas valstspilsētas pašvaldībai (Rīgas valstspilsētas pašvaldības aģentūrai “Rīgas pieminekļu aģentūra”) (turpmāk – Aģentūra) kā Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotājam deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma – Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošana – izpildes termiņu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Likuma 5.panta pirmo daļu Brīvības pieminekļa, tā aizsardzības zonas un Rīgas Brāļu kapu, to teritorijas un aizsardzības zonas saglabāšanu, uzturēšanu un atjaunošanu nodrošina Ministru kabineta noteikts Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotājs, kuru izvēlas publisko iepirkumu regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā vai deleģējot pārvaldes uzdevumus privātpersonai vai publiskai personai Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktajā kārtībā. Ministru kabineta 2021.gada 21.decembra rīkojuma Nr.976 “Par Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotāja noteikšanu” (turpmāk – MK rīkojums Nr.976) 1.punkts nosaka, ka saskaņā ar Likuma 5.panta pirmo daļu, Valsts pārvaldes iekārtas likuma 40.panta pirmo un trešo daļu un likuma “Par pašvaldībām” 9.panta pirmo daļu Aģentūrai ir deleģēts valsts pārvaldes uzdevums – Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošana.
Atbilstoši Ministru kabineta 2022.gada 13.decembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr.64 75.§) “Informatīvais ziņojums “Par Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu uzturēšanas un Latvijas Okupācijas muzeja demontēto objektu uzturēšanas nodrošināšanu 2023.gada 1.ceturksnī”” 2.punktam ir atbalstīta 2022.gadā uzsākto pasākumu finansēšana un paredzēts finansējums Kultūras ministrijai 26 072 euro apmērā 2023.gada 1.ceturksnī, tajā skaitā 19 959 euro Brīvības pieminekļa un Rīgas brāļu kapu apsaimniekošanai. Likumā “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” Kultūras ministrijas budžeta programmā 21.00.00 “Kultūras mantojums” Brīvības pieminekļa un Rīgas brāļu kapu apsaimniekošanai kopumā paredzēts finansējums 2023.gadā 761 985 euro apmērā, 2024.gadā 986 333 euro apmērā un 2025.gadā 1 147 332 euro apmērā.
Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu padomes (turpmāk – Padome) 2022.gada 27.septembra sēdē tika nolemts atbalstīt valsts pārvaldes uzdevuma – Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošana – deleģēšanu Aģentūrai, pagarinot Aģentūrai Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotāja uzdevuma veikšanas termiņu līdz 2027.gada 31.decembrim. Padomes lēmums, pagarinot Aģentūrai Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotāja uzdevuma veikšanas termiņu uz pieciem gadiem, tika pieņemts pamatojoties uz to, ka, izstrādājot Likumu, jau sākotnēji netika paredzēts apsaimniekotāju mainīt katru gadu. Pastāvēja iecere izvēlēties apsaimniekotāju, kas plāno darbus un tos organizē ar perspektīvu skatījumu. Tāpat Padomes 2022.gada 27.septembra sēdē tika norādīts, ka Brīvības piemineklis un Rīgas Brāļu kapi un ar tiem saistītie apsaimniekošanas pasākumi ir unikāli un specifiski, līdz ar to ir svarīga apsaimniekotāja pieredze.
Atbilstoši Ministru kabineta 2022.gada 13.decembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr.64 75.§) “Informatīvais ziņojums “Par Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu uzturēšanas un Latvijas Okupācijas muzeja demontēto objektu uzturēšanas nodrošināšanu 2023.gada 1.ceturksnī”” 2.punktam ir atbalstīta 2022.gadā uzsākto pasākumu finansēšana un paredzēts finansējums Kultūras ministrijai 26 072 euro apmērā 2023.gada 1.ceturksnī, tajā skaitā 19 959 euro Brīvības pieminekļa un Rīgas brāļu kapu apsaimniekošanai. Likumā “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” Kultūras ministrijas budžeta programmā 21.00.00 “Kultūras mantojums” Brīvības pieminekļa un Rīgas brāļu kapu apsaimniekošanai kopumā paredzēts finansējums 2023.gadā 761 985 euro apmērā, 2024.gadā 986 333 euro apmērā un 2025.gadā 1 147 332 euro apmērā.
Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu padomes (turpmāk – Padome) 2022.gada 27.septembra sēdē tika nolemts atbalstīt valsts pārvaldes uzdevuma – Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošana – deleģēšanu Aģentūrai, pagarinot Aģentūrai Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotāja uzdevuma veikšanas termiņu līdz 2027.gada 31.decembrim. Padomes lēmums, pagarinot Aģentūrai Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotāja uzdevuma veikšanas termiņu uz pieciem gadiem, tika pieņemts pamatojoties uz to, ka, izstrādājot Likumu, jau sākotnēji netika paredzēts apsaimniekotāju mainīt katru gadu. Pastāvēja iecere izvēlēties apsaimniekotāju, kas plāno darbus un tos organizē ar perspektīvu skatījumu. Tāpat Padomes 2022.gada 27.septembra sēdē tika norādīts, ka Brīvības piemineklis un Rīgas Brāļu kapi un ar tiem saistītie apsaimniekošanas pasākumi ir unikāli un specifiski, līdz ar to ir svarīga apsaimniekotāja pieredze.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar MK rīkojuma Nr.976 2.punktu Aģentūra nodrošina Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošanu, ievērojot Likumā, likumā “Par kultūras pieminekļu aizsardzību”, Rīgas vēsturiskā centra saglabāšanas un aizsardzības likumā un citos normatīvajos aktos noteikto tiesisko regulējumu. MK rīkojuma Nr.976 3.3.apakšpunkts nosaka, ka valsts pārvaldes uzdevuma deleģēšanas līgums ir spēkā no 2022.gada 1.janvāra līdz 2023.gada 31.martam.
Ņemot vērā minēto un to, ka Aģentūra ir izstrādājusi Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošanas programmu 2022.-2025.gadam, kas tiks aktualizēta periodam 2023.-2025.gads, nepieciešams noteikt Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotāju, turpinot deleģēt Aģentūrai valsts pārvaldes uzdevumu – Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošana.
Ņemot vērā minēto un to, ka Aģentūra ir izstrādājusi Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošanas programmu 2022.-2025.gadam, kas tiks aktualizēta periodam 2023.-2025.gads, nepieciešams noteikt Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotāju, turpinot deleģēt Aģentūrai valsts pārvaldes uzdevumu – Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošana.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz noteikt Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotāju no 2022.gada 1.janvāra līdz 2025.gada 31.decembrim, lai nodrošinātu Brīvības pieminekļa, tā aizsardzības zonas un Rīgas Brāļu kapu, to teritorijas un aizsardzības zonas saglabāšanu, uzturēšanu un atjaunošanu, tādējādi izpildot Likuma 5.panta pirmajā daļā Ministru kabinetam noteikto pienākumu. Likuma 5.panta pirmā daļa nosaka, ka Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotāju izvēlas publisko iepirkumu regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā vai deleģējot pārvaldes uzdevumus privātpersonai vai publiskai personai Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktajā kārtībā.
Valsts pārvaldes iekārtas likuma 40.panta pirmā daļa nosaka, ka publiska persona var deleģēt privātpersonai un citai publiskai personai pārvaldes uzdevumu, ja pilnvarotā persona attiecīgo uzdevumu var veikt efektīvāk. Atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 40.panta trešajai daļai citai publiskai personai pārvaldes uzdevumu var deleģēt likumā noteiktajos gadījumos. Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 45.panta pirmo daļu par tiešās pārvaldes iestādes kompetencē esoša pārvaldes uzdevuma deleģēšanu uz laiku ilgāku trim gadiem lemj Ministru kabinets. Aģentūra no 2011.gada nodrošina Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošanu. Saskaņā ar Rīgas domes 2011.gada 15.februāra nolikumu Nr.96 ,,Rīgas pašvaldības aģentūras ,,Rīgas pieminekļu aģentūra” nolikums” noteikta kārtība, kādā Aģentūra veic darbību, lai nodrošinātu Aģentūras izveidošanas mērķa sasniegšanu – īstenot Rīgas pilsētas sabiedrisko pieminekļu saglabāšanas politiku, tostarp īstenojot pieminekļu saglabāšanas politiku – pieminekļu pārņemšana valdījumā un pārvaldīšana, pieminekļu apzināšana, uzskaite, dokumentācija, saglabāšanas programmas izstrāde, monitorings, saimnieciskā uzturēšana, restaurācijas aprūpe, restaurācija, pieminekļu un to saglabāšanas popularizēšana, demontēto pieminekļu un to detaļu uzskaitīšana, uzglabāšana, kultūrvēsturiskā novērtēšana.
Likuma 5.panta otrā daļa nosaka, ka Brīvības pieminekļa, tā aizsardzības zonas un Rīgas Brāļu kapu, to teritorijas un aizsardzības zonas saglabāšana, uzturēšana, izpēte un atjaunošana notiek saskaņā ar Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu saglabāšanas, uzturēšanas, izpētes un atjaunošanas programmu (turpmāk – Apsaimniekošanas programma). Apsaimniekošanas programmu izstrādā Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotājs un saskaņo to ar Padomi. Apsaimniekošanas programmu apstiprina Ministru kabinets.
Kultūras ministrija (Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde) ir sagatavojusi Ministru kabineta rīkojuma projektu “Par Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu saglabāšanas, uzturēšanas, izpētes un atjaunošanas programmu 2022.-2025.gadam” (22-TA-1018), ievērojot to, ka Padome 2022.gada 1.jūnija sēdē ir izvērtējusi un apstiprinājusi Aģentūras izstrādāto Apsaimniekošanas programmu 2022.gadam, savukārt 2022.gada 27.septembrī saskaņojusi Apsaimniekošanas programmu 2023.gadam. Padome 2022.gada 11.novembrī saskaņoja Apsaimniekošanas programmu 2022.-2025.gadam. Apsaimniekošanas programma 2022.-2025.gadam un minētais Ministru kabineta rīkojuma projekts tiks aktualizēts periodam no 2023.-2025.gadam.
Projekts paredz turpināt deleģēt valsts pārvaldes uzdevumu – Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošana – Aģentūrai uz turpmāko termiņu līdz 2025.gada 31.decembrim saskaņā ar likumā „Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” noteikto finansējumu šim mērķim.
Ņemot vērā, ka Brīvības piemineklis un Rīgas Brāļu kapi un ar tiem saistītie apsaimniekošanas pasākumi ir unikāli un specifiski, līdz ar to ir ļoti svarīga apsaimniekotāja pieredze, kā arī ievērojot to, ka, izstrādājot Likumu, jau sākotnēji netika paredzēts apsaimniekotāju mainīt katru gadu, proti, iecere bija izvēlēties apsaimniekotāju, kas plāno darbus un tos organizē ar perspektīvu skatījumu, Padome 2022.gada 27.septembra sēdē lēma atbalstīt ieceri valsts pārvaldes uzdevumu – Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošanu – deleģēt Aģentūrai uz periodu līdz 2027.gada 31.decembrim.
Ņemot vērā, ka Ministru kabineta 2022.gada 13.decembra sēdē tika atbalstīts Kultūras ministrijas sagatavotais informatīvais ziņojums “Par Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu uzturēšanas un Latvijas Okupācijas muzeja demontēto objektu uzturēšanas nodrošināšanu 2023.gada 1.ceturksnī”, paredzot finansējumu Kultūras ministrijai 26 072 euro apmērā 2023.gada 1.ceturksnī, tajā skaitā 19 959 euro Brīvības pieminekļa un Rīgas brāļu kapu apsaimniekošanai, kā arī to, ka likumā “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” Kultūras ministrijas budžeta programmā 21.00.00 “Kultūras mantojums” Brīvības pieminekļa un Rīgas brāļu kapu apsaimniekošanai kopumā paredzēts finansējums 2023.gadā 761 985 euro apmērā, 2024.gadā 986 333 euro apmērā un 2025.gadā 1 147 332 euro apmērā, valsts pārvaldes uzdevuma – Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošana – deleģēšana Aģentūrai ir iespējama tikai uz tādu termiņu, kādam valsts budžetā ir paredzēts finansējums šī valsts pārvaldes uzdevuma veikšanai.
Saskaņā ar Likuma 5.panta pirmo daļu, lai nodrošinātu Brīvības pieminekļa, tā aizsardzības zonas un Rīgas Brāļu kapu, to teritorijas un aizsardzības zonas saglabāšanu, uzturēšanu un atjaunošanu, kā arī apsaimniekošanas darbību nepārtrauktību un garantētu to kvalitatīvu izpildi, Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošana Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktajā kārtībā līdz 2025.gada 31.decembrim būtu deleģējama esošajam apsaimniekotājam – Aģentūrai, ņemot vērā tās ilgstošas Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošanas gaitā iegūto pieredzi, kā arī jau pastāvošo tehnisko nodrošinājumu šāda uzdevuma veikšanai.
Valsts pārvaldes iekārtas likuma 40.panta pirmā daļa nosaka, ka publiska persona var deleģēt privātpersonai un citai publiskai personai pārvaldes uzdevumu, ja pilnvarotā persona attiecīgo uzdevumu var veikt efektīvāk. Atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 40.panta trešajai daļai citai publiskai personai pārvaldes uzdevumu var deleģēt likumā noteiktajos gadījumos. Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 45.panta pirmo daļu par tiešās pārvaldes iestādes kompetencē esoša pārvaldes uzdevuma deleģēšanu uz laiku ilgāku trim gadiem lemj Ministru kabinets. Aģentūra no 2011.gada nodrošina Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošanu. Saskaņā ar Rīgas domes 2011.gada 15.februāra nolikumu Nr.96 ,,Rīgas pašvaldības aģentūras ,,Rīgas pieminekļu aģentūra” nolikums” noteikta kārtība, kādā Aģentūra veic darbību, lai nodrošinātu Aģentūras izveidošanas mērķa sasniegšanu – īstenot Rīgas pilsētas sabiedrisko pieminekļu saglabāšanas politiku, tostarp īstenojot pieminekļu saglabāšanas politiku – pieminekļu pārņemšana valdījumā un pārvaldīšana, pieminekļu apzināšana, uzskaite, dokumentācija, saglabāšanas programmas izstrāde, monitorings, saimnieciskā uzturēšana, restaurācijas aprūpe, restaurācija, pieminekļu un to saglabāšanas popularizēšana, demontēto pieminekļu un to detaļu uzskaitīšana, uzglabāšana, kultūrvēsturiskā novērtēšana.
Likuma 5.panta otrā daļa nosaka, ka Brīvības pieminekļa, tā aizsardzības zonas un Rīgas Brāļu kapu, to teritorijas un aizsardzības zonas saglabāšana, uzturēšana, izpēte un atjaunošana notiek saskaņā ar Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu saglabāšanas, uzturēšanas, izpētes un atjaunošanas programmu (turpmāk – Apsaimniekošanas programma). Apsaimniekošanas programmu izstrādā Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotājs un saskaņo to ar Padomi. Apsaimniekošanas programmu apstiprina Ministru kabinets.
Kultūras ministrija (Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde) ir sagatavojusi Ministru kabineta rīkojuma projektu “Par Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu saglabāšanas, uzturēšanas, izpētes un atjaunošanas programmu 2022.-2025.gadam” (22-TA-1018), ievērojot to, ka Padome 2022.gada 1.jūnija sēdē ir izvērtējusi un apstiprinājusi Aģentūras izstrādāto Apsaimniekošanas programmu 2022.gadam, savukārt 2022.gada 27.septembrī saskaņojusi Apsaimniekošanas programmu 2023.gadam. Padome 2022.gada 11.novembrī saskaņoja Apsaimniekošanas programmu 2022.-2025.gadam. Apsaimniekošanas programma 2022.-2025.gadam un minētais Ministru kabineta rīkojuma projekts tiks aktualizēts periodam no 2023.-2025.gadam.
Projekts paredz turpināt deleģēt valsts pārvaldes uzdevumu – Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošana – Aģentūrai uz turpmāko termiņu līdz 2025.gada 31.decembrim saskaņā ar likumā „Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” noteikto finansējumu šim mērķim.
Ņemot vērā, ka Brīvības piemineklis un Rīgas Brāļu kapi un ar tiem saistītie apsaimniekošanas pasākumi ir unikāli un specifiski, līdz ar to ir ļoti svarīga apsaimniekotāja pieredze, kā arī ievērojot to, ka, izstrādājot Likumu, jau sākotnēji netika paredzēts apsaimniekotāju mainīt katru gadu, proti, iecere bija izvēlēties apsaimniekotāju, kas plāno darbus un tos organizē ar perspektīvu skatījumu, Padome 2022.gada 27.septembra sēdē lēma atbalstīt ieceri valsts pārvaldes uzdevumu – Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošanu – deleģēt Aģentūrai uz periodu līdz 2027.gada 31.decembrim.
Ņemot vērā, ka Ministru kabineta 2022.gada 13.decembra sēdē tika atbalstīts Kultūras ministrijas sagatavotais informatīvais ziņojums “Par Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu uzturēšanas un Latvijas Okupācijas muzeja demontēto objektu uzturēšanas nodrošināšanu 2023.gada 1.ceturksnī”, paredzot finansējumu Kultūras ministrijai 26 072 euro apmērā 2023.gada 1.ceturksnī, tajā skaitā 19 959 euro Brīvības pieminekļa un Rīgas brāļu kapu apsaimniekošanai, kā arī to, ka likumā “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” Kultūras ministrijas budžeta programmā 21.00.00 “Kultūras mantojums” Brīvības pieminekļa un Rīgas brāļu kapu apsaimniekošanai kopumā paredzēts finansējums 2023.gadā 761 985 euro apmērā, 2024.gadā 986 333 euro apmērā un 2025.gadā 1 147 332 euro apmērā, valsts pārvaldes uzdevuma – Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošana – deleģēšana Aģentūrai ir iespējama tikai uz tādu termiņu, kādam valsts budžetā ir paredzēts finansējums šī valsts pārvaldes uzdevuma veikšanai.
Saskaņā ar Likuma 5.panta pirmo daļu, lai nodrošinātu Brīvības pieminekļa, tā aizsardzības zonas un Rīgas Brāļu kapu, to teritorijas un aizsardzības zonas saglabāšanu, uzturēšanu un atjaunošanu, kā arī apsaimniekošanas darbību nepārtrauktību un garantētu to kvalitatīvu izpildi, Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošana Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktajā kārtībā līdz 2025.gada 31.decembrim būtu deleģējama esošajam apsaimniekotājam – Aģentūrai, ņemot vērā tās ilgstošas Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošanas gaitā iegūto pieredzi, kā arī jau pastāvošo tehnisko nodrošinājumu šāda uzdevuma veikšanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Saskaņā ar Likuma 5.panta pirmo daļu Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotāju izvēlas publisko iepirkumu regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā vai deleģējot pārvaldes uzdevumus privātpersonai vai publiskai personai Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktajā kārtībā. Tādējādi Projekta mērķis varētu būt izpildāms arī publisko iepirkumu regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Tomēr šobrīd izdevīgākais un racionālākais modelis ir ļaut turpināt darbu Aģentūrai, jo cits apsaimniekošanas veids ir saistīts ar Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošanas darbības pārtraukšanu, ar jaunu risinājumu izstrādi un ieviešanu.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
761 985
0
986 333
0
1 147 332
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
761 985
0
986 333
0
1 147 332
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
761 985
0
986 333
0
1 147 332
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
761 985
0
986 333
0
1 147 332
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Nacionālajai kultūras mantojuma pārvaldei pēc Aģentūras rakstiska ierosinājuma saņemšanas ir tiesības pārskatīt un mainīt atsevišķiem darbiem paredzēto finanšu līdzekļu apmēru, nemainot Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes un Aģentūras 2022.gada 28.janvārī noslēgtā līguma Nr.B-SL-6 “Valsts pārvaldes uzdevuma deleģēšanas līgums par Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošanu” 2.1.punktā noteikto kopējo finansējuma apmēru. Šādā gadījumā puses noslēdz atsevišķu vienošanos pie valsts pārvaldes uzdevuma deleģēšanas līguma.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma – Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošana – pildīšanā ir iesaistīta liela daļa no Aģentūras darbiniekiem. Aģentūrā 2022.gada sākumā tika izveidota atsevišķa nodaļa – Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu nodaļa, kura nodarbojas tikai ar Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu objektiem. Aģentūrai deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma – Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošana – pildīšanā piedalās, bet ārpus Aģentūras nodaļas paliek: Aģentūras direktors (20% no darba laika veltīts minētā deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma pildīšanai); kancelejas vadītājs (25% no darba laika veltīts minētā deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma pildīšanai); galvenā ekonomiste (50% no darba laika veltīts minētā deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma pildīšanai); jurists (25% no darba laika veltīts minētā deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma pildīšanai); Saimniecības nodaļas vadītājs (35% no darba laika veltīts minētā deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma pildīšanai); galvenais restaurācijas speciālists (50% no darba laika veltīts minētā deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma pildīšanai); restaurators (50% no darba laika veltīts minētā deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma pildīšanai); pieminekļu aprūpes speciālisti (2 x 20% no darba laika veltīts minētā deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma pildīšanai).
Cita informācija
Ministru kabineta 2022.gada 13.decembra sēdē tika atbalstīts Kultūras ministrijas sagatavotais informatīvais ziņojums “Par Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu uzturēšanas un Latvijas Okupācijas muzeja demontēto objektu uzturēšanas nodrošināšanu 2023.gada 1.ceturksnī”, paredzot finansējumu Kultūras ministrijai 26 072 euro apmērā 2023.gada 1.ceturksnī, tajā skaitā 19 959 euro Brīvības pieminekļa un Rīgas brāļu kapu apsaimniekošanai. Savukārt likumā “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” Kultūras ministrijas budžeta programmā 21.00.00 “Kultūras mantojums” Brīvības pieminekļa un Rīgas brāļu kapu apsaimniekošanai kopumā paredzēts finansējums 2023.gadā 761 985 euro apmērā, 2024.gadā 986 333 euro apmērā un 2025.gadā 1 147 332 euro apmērā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Kultūras ministrija, Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde, Rīgas valstspilsētas dome, Rīgas valstspilsētas pašvaldības aģentūra ,,Rīgas pieminekļu aģentūra”Nevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Konsultatīvā padome
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Jautājums izskatīts Padomes 2022.gada 27.septembra sēdē, kurā Projekts konceptuāli atbalstīts. Padomes sēdē piedalījās pārstāvji no Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes, Aizsardzības ministrijas, Kultūras ministrijas, Finanšu ministrijas, Rīgas pilsētas domes, nodibinājuma “Rīgas Brāļu kapu un Latvijas vēsturiskā mantojuma fonds” un nodibinājuma “Brīvības pieminekļa izgaismošanas fonds”.
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Padome 2022.gada 27.septembra sēdē izskatīja jautājumu par Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotāja noteikšanu 2023.gadam un turpmākajam laika periodam. Ņemot vērā, ka Brīvības piemineklis un Rīgas Brāļu kapi un ar tiem saistītie apsaimniekošanas pasākumi ir unikāli un specifiski, līdz ar to ir ļoti svarīga apsaimniekotāja pieredze, kā arī ievērojot to, ka, izstrādājot Likumu, jau sākotnēji netika paredzēts apsaimniekotāju mainīt katru gadu, proti, iecere bija izvēlēties apsaimniekotāju, kas plāno darbus un tos organizē ar perspektīvu skatījumu, Padome 2022.gada 27.septembra sēdē lēma atbalstīt ieceri valsts pārvaldes uzdevumu – Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošanu – deleģēt Aģentūrai uz periodu līdz 2027.gada 31.decembrim.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Kultūras ministrija
- Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde
- Rīgas valstspilsētas pašvaldības aģentūra ,,Rīgas pieminekļu aģentūra”
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi