24-TA-3226: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 4. aprīļa noteikumos Nr. 199 "Noteikumi par dabasgāzes apriti un akcīzes nodokļa piemērošanas kārtību"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Saeima 2024.gada 4.decembrī pieņēma grozījumus likumā "Par akcīzes nodokli" (turpmāk - likums), kas stājās spēkā 2025.gada 1.janvārī. Minētie grozījumi tai skaitā paredz pārskatīt akcīzes nodokļa likmes un piemērošanas nosacījumus dabasgāzei, ko izmanto par degvielu vai kurināmo.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Pārskatīt normas, precizējot atsauces uz likuma 15.1 pantu par akcīzes nodokļa piemērošanas nosacījumiem dabasgāzei, kuru izmanto par kurināmo dažādiem mērķiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd Ministru kabineta 2017. gada 4. aprīļa noteikumi Nr. 199 "Noteikumi par dabasgāzes apriti un akcīzes nodokļa piemērošanas kārtību" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 199) nosaka kārtību, kādā piemēro likuma 15.1 panta pirmās daļas 3. punktā noteikto akcīzes nodokļa likmi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā grozījumus likumā, ir veikti precizējumi likuma 15.1 panta daļu redakcijās, mainot atsauces uz konkrētām likuma 15.1 panta daļām un punktiem. Līdz ar to ir nepieciešami tehniski grozījumi arī MK noteikumos Nr. 199, lai salāgotu precīzi atsauces ar pieņemto grozījumu normām.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz precizēt atsauces MK noteikumos Nr.199, ņemot vērā grozījumus likumā, kas stājušies spēkā ar 2025.gada 1.janvāri.
MK noteikumu Nr.199 1.7., 1.9. 1.10., 2.6., 62., 63., 70.1, 70.2, 70.3, 70.5, 70.6, 70.72., 70.73.,70.75., 70.8, 70.9, 70.121., 70.122., 70.13, 83.1, 84.1 apakšpunktos ir aizstāta atsauce uz likuma 15.1 panta pirmās daļas 3.punktu ar atsauci uz likuma 15.1 panta pirmās daļas 4.un 5.punktu. Precizējumi veikti ņemot vērā to, ka likuma 15.1 pantā ir mainīta struktūra un samazinātā akcīzes nodokļa likme, kura līdz 2024.gada 31.decembrim ir noteikta likuma 15.1 panta pirmās daļas 3.punktā, no 2025.gada 1.janvāra, tiks noteikta 15.1 panta pirmās daļas 4.punktā (dabasgāzei izmantošanai par kurināmo rūpnieciskās ražošanas procesiem) un 5.punktā (dabasgāzei izmantošanai par kurināmo lauksaimniecībā).
MK noteikumu Nr.199 61.punkts ir svītrots, ņemot vērā, ka tas dublēja likuma 15.1 panta pirmās daļas 5.punkta normas par dabasgāzes kā kurināmā izmantošanu lauksaimniecībā noteiktajiem mērķiem.
Ņemot vērā likuma 15.1 panta pirmās daļas 3., un 4. un 5.punkta minētās likmes un dabasgāzes izmantošanas mērķus, MK noteikumu Nr.199 66., 68., 69., 74., 78., 78.1, 80., 83. un 84.punkts ir redakcionāli precizēti.
MK noteikumi Nr.199 ir papildināti ar jaunu 64.11. apakšpunktu, jo no 2025.gada 1.janvāra patērētās dabasgāzes apjoms ir jāuzskaita arī tādiem dabasgāzes galalietotājiem, kuri ir Eiropas Savienības emisiju kvotu tirdzniecības sistēmas iekārtu operatori un uz kuriem no 2025.gada 1.janvāra attieksies likuma 15.1 panta pirmās daļas 3.punktā noteiktā likme.
MK noteikumos Nr.199 ir precizēts 64.8. apakšpunkts, kā arī papildināts ar jaunu 64.9. apakšpunktu, ņemot vērā, ka no 2025.gada 1.janvāra dabasgāzei, kura tiek izmantota par kurināmo lauksaimniecības izejvielu pirmapstrādes tehnoloģisko iekārtu darbināšanai un tehnoloģiski nepieciešamā klimata nodrošināšanai lauksaimniecības izejvielu pirmapstrādes telpās, un dabasgāzei, kuru izmanto par kurināmo rūpnieciskās ražošanas un citos ar ražošanu saistītos procesos un tehnoloģiski nepieciešamā klimata nodrošināšanai rūpnieciskās ražošanas telpās, ir noteiktas atšķirīgas akcīzes nodokļa likmes.
MK noteikumu Nr.199 76. un 80.punktā ir aizstāta atsauce uz 15.1 panta pirmās daļas 1. punktu ar atsauci uz 15.1 panta pirmās daļas 2. punktu, jo šajā punktā ir noteikta atsauces nodokļa likme dabasgāzei, ko izmanto par kurināmo citi patērētāji un uz kuriem neattiecas samazinātās akcīzes nodokļa likmes izmantošana saskaņā ar 15.1 panta pirmās daļas 4. vai 5.punktu.
MK noteikumu Nr.199 5. pielikums ir izteikts jaunā redakcijā, jo minētajā pielikumā tiek aizstāta atsauce uz likuma 15.1 panta pirmās daļas 3.punktu ar atsauci uz likuma 15.1 panta pirmās daļas 4.un 5.punktu.
MK noteikumu Nr.199 1.7., 1.9. 1.10., 2.6., 62., 63., 70.1, 70.2, 70.3, 70.5, 70.6, 70.72., 70.73.,70.75., 70.8, 70.9, 70.121., 70.122., 70.13, 83.1, 84.1 apakšpunktos ir aizstāta atsauce uz likuma 15.1 panta pirmās daļas 3.punktu ar atsauci uz likuma 15.1 panta pirmās daļas 4.un 5.punktu. Precizējumi veikti ņemot vērā to, ka likuma 15.1 pantā ir mainīta struktūra un samazinātā akcīzes nodokļa likme, kura līdz 2024.gada 31.decembrim ir noteikta likuma 15.1 panta pirmās daļas 3.punktā, no 2025.gada 1.janvāra, tiks noteikta 15.1 panta pirmās daļas 4.punktā (dabasgāzei izmantošanai par kurināmo rūpnieciskās ražošanas procesiem) un 5.punktā (dabasgāzei izmantošanai par kurināmo lauksaimniecībā).
MK noteikumu Nr.199 61.punkts ir svītrots, ņemot vērā, ka tas dublēja likuma 15.1 panta pirmās daļas 5.punkta normas par dabasgāzes kā kurināmā izmantošanu lauksaimniecībā noteiktajiem mērķiem.
Ņemot vērā likuma 15.1 panta pirmās daļas 3., un 4. un 5.punkta minētās likmes un dabasgāzes izmantošanas mērķus, MK noteikumu Nr.199 66., 68., 69., 74., 78., 78.1, 80., 83. un 84.punkts ir redakcionāli precizēti.
MK noteikumi Nr.199 ir papildināti ar jaunu 64.11. apakšpunktu, jo no 2025.gada 1.janvāra patērētās dabasgāzes apjoms ir jāuzskaita arī tādiem dabasgāzes galalietotājiem, kuri ir Eiropas Savienības emisiju kvotu tirdzniecības sistēmas iekārtu operatori un uz kuriem no 2025.gada 1.janvāra attieksies likuma 15.1 panta pirmās daļas 3.punktā noteiktā likme.
MK noteikumos Nr.199 ir precizēts 64.8. apakšpunkts, kā arī papildināts ar jaunu 64.9. apakšpunktu, ņemot vērā, ka no 2025.gada 1.janvāra dabasgāzei, kura tiek izmantota par kurināmo lauksaimniecības izejvielu pirmapstrādes tehnoloģisko iekārtu darbināšanai un tehnoloģiski nepieciešamā klimata nodrošināšanai lauksaimniecības izejvielu pirmapstrādes telpās, un dabasgāzei, kuru izmanto par kurināmo rūpnieciskās ražošanas un citos ar ražošanu saistītos procesos un tehnoloģiski nepieciešamā klimata nodrošināšanai rūpnieciskās ražošanas telpās, ir noteiktas atšķirīgas akcīzes nodokļa likmes.
MK noteikumu Nr.199 76. un 80.punktā ir aizstāta atsauce uz 15.1 panta pirmās daļas 1. punktu ar atsauci uz 15.1 panta pirmās daļas 2. punktu, jo šajā punktā ir noteikta atsauces nodokļa likme dabasgāzei, ko izmanto par kurināmo citi patērētāji un uz kuriem neattiecas samazinātās akcīzes nodokļa likmes izmantošana saskaņā ar 15.1 panta pirmās daļas 4. vai 5.punktu.
MK noteikumu Nr.199 5. pielikums ir izteikts jaunā redakcijā, jo minētajā pielikumā tiek aizstāta atsauce uz likuma 15.1 panta pirmās daļas 3.punktu ar atsauci uz likuma 15.1 panta pirmās daļas 4.un 5.punktu.
Problēmas apraksts
MK noteikumos Nr.199 ir ietverta komercdarbības atbalsta programma, kas saskaņota ar Eiropas Komisiju SA.111033 ietvaros.
Tādējādi, ņemot vērā grozījumus likumā "Par akcīzes nodokli", ar grozījumiem MK noteikumos Nr.199 palielinās atbalsta programmas kopējais gada budžets, par kuru šobrīd ir iesniegta kopsavilkuma informācija Eiropas Komisijai kurā norādīts, ka kopējais gada budžets ir 1 200 tūkst. euro.
Līdz šim piešķirtais valsts atbalsts kopā pēdējos divos gados:
- 2022.gadā - 645,5 tūkst. euro;
- 2023.gadā - 567,5 tūkst. euro.
Līdz ar to ņemot vērā straujāku akcīzes nodokļa likmes pieaugumu dabasgāzei, ko izmanto kā kurināmo, un mērenāku akcīzes nodokļa likmes pieaugumu dabasgāzei, kuru izmanto kā kurināmo rūpniecībā vai kā kurināmo lauksaimniecības nozarēs, palielinās arī akcīzes nodokļa likmju starpība jeb piešķirtā valsts atbalsta apmērs.
Ņemot vērā līdz šim konstatētos lielākos dabasgāzes patēriņa apjomus rūpnieciskām vajadzībām un atbilstošajās lauksaimniecības nozarēs, tiek vērtēts, ka piešķirtais valsts atbalsta apjoms turpmākajos divos gados nepārsniegs:
- 2025.gadā - 966 tūkst. euro;
- 2026.gadā - 1 261 tūkst. euro.
Tādējādi, ņemot vērā grozījumus likumā "Par akcīzes nodokli", ar grozījumiem MK noteikumos Nr.199 palielinās atbalsta programmas kopējais gada budžets, par kuru šobrīd ir iesniegta kopsavilkuma informācija Eiropas Komisijai kurā norādīts, ka kopējais gada budžets ir 1 200 tūkst. euro.
Līdz šim piešķirtais valsts atbalsts kopā pēdējos divos gados:
- 2022.gadā - 645,5 tūkst. euro;
- 2023.gadā - 567,5 tūkst. euro.
Līdz ar to ņemot vērā straujāku akcīzes nodokļa likmes pieaugumu dabasgāzei, ko izmanto kā kurināmo, un mērenāku akcīzes nodokļa likmes pieaugumu dabasgāzei, kuru izmanto kā kurināmo rūpniecībā vai kā kurināmo lauksaimniecības nozarēs, palielinās arī akcīzes nodokļa likmju starpība jeb piešķirtā valsts atbalsta apmērs.
Ņemot vērā līdz šim konstatētos lielākos dabasgāzes patēriņa apjomus rūpnieciskām vajadzībām un atbilstošajās lauksaimniecības nozarēs, tiek vērtēts, ka piešķirtais valsts atbalsta apjoms turpmākajos divos gados nepārsniegs:
- 2025.gadā - 966 tūkst. euro;
- 2026.gadā - 1 261 tūkst. euro.
Risinājuma apraksts
Līdz ar to tiek secināts, ka ar grozījumiem likumā "Par akcīzes nodokli" un grozījumiem MK noteikumos Nr.199 netiek palielināts paziņotais atbalsta programmas gada budžets vairāk nekā 20% apmērā, ievērojot Komisijas 2004.gada 21.aprīļa Regulas Nr.794/2024, ar ko īsteno Padomes Regulu (ES) Nr.2015/1589, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Līguma par Eiropas Savienības darbību 108.panta piemērošanu.
Problēmas apraksts
Ņemot vērā Ministru kabineta 2024.gada 17.decembra rīkojumā Nr. 1191 "Par Vides pārraudzības valsts biroja un Būvniecības valsts kontroles biroja reorganizāciju" noteikto, kas paredz ar 2025.gada 1.februāri reorganizēt Vides pārraudzības valsts biroju un Būvniecības valsts kontroles biroju, ir nepieciešams precizēt institūcijas nosaukumu MK noteikumu Nr.199 70.71. apakšpunktā un 70.9 punktā.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu Nr.199 70.7 1. apakšpunktā un 70.9 punktā vārdi "Būvniecības valsts kontroles birojs" attiecīgajā locījumā ir aizstāti ar vārdiem "Enerģētikas un vides aģentūra".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Nav
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz iedzīvotājiem (mājsaimniecībām), kuras izmanto dabasgāzi apkurē vai ēdiena pagatavošanā.
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz tām juridiskajām personām, kas izmanto dabasgāzi par kurināmo savas darbības nodrošināšanai.
Nozare
Visas nozares
Nozaru ietekmes apraksts
Noteikumu projektā iekļautās normas izriet no Saeimā 2024.gada 4.decembrī pieņemtajiem grozījumiem likumā "Par akcīzes nodokli". Minētā likumprojekta anotācijā ir iekļauts ietekmes izvērtējums uz iedzīvotājiem un uzņēmējiem.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
02014R0651
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014.gada 17.jūnija Regula (EK) Nr.651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk - Regula 651/2014)
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014.gada 17.jūnija Regula (EK) Nr.651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk - Regula 651/2014)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
44.panta 1. un 2.punkts
Noteikumu projekta 15.punkts
Pārņemtas pilnībā
-
1.panta 2.punkta "c" un "d" apakšpunkts
Noteikumu projekta 17.punkts
Pārņemtas pilnībā
-
1.panta 3.punkts
Noteikumu projekta 17.punkts
Pārņemtas pilnībā
-
1.panta 4.punkta "a" apakšpunkts
Noteikumu projekta 17.punkts
Pārņemtas pilnībā
-
2.panta 18.punkts
Noteikumu projekta 18.punkts
Pārņemtas pilnībā
-
12.pants
Noteikumu projekta 24.punkts
Pārņemtas pilnībā
-
9.panta 1., 2. un 4.punkts
Noteikumu projekta 28.punkts
Pārņemtas pilnībā
-
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas 651/2014 prasības ir atbilstoši ieviestas noteikumu projektā.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Ņemot vērā Saeimā 2024.gada 4.decembrī pieņemtos grozījumus likumā "Par akcīzes nodokli", norādām, ka pārskatītās akcīzes nodokļa likmes dabasgāzei izmantošanai atsevišķiem mērķiem pārsniedz Padomes 2003.gada 27.oktobra Direktīvā 2003/96/EK, kas pārkārto Kopienas noteikumus par nodokļu uzlikšanu energoproduktiem un elektroenerģijai, noteiktos minimālos nodokļu līmeņus.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts ir saistīts ar Saeimā 2024.gada 4.decembrī pieņemto likumu "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"" skaidrojums par sabiedrības līdzdalību ir sniegts minētā likuma anotācijā tā izstrādes gaitā.
2024. gada 6. septembra Nacionālā trīspusējās sadarbības padomes, kurā piedalījās sociālie partneri, konceptuāli tika atbalstīti nodokļu pārskatīšanas scenāriji, pamatojoties uz kuriem sagatavots un Ministru kabineta 2024. gada 19.septembra sēdē izskatīts Informatīvais ziņojums par valsts budžeta ieņēmumu un nodokļu politikas pārskatīšanu 2025. – 2027. gadā, tai skaitā par akcīzes nodokļa pārskatīšanu naftas produktiem un dabasgāzei izmantošanai par degvielu un kurināmo.
2024. gada 6. septembra Nacionālā trīspusējās sadarbības padomes, kurā piedalījās sociālie partneri, konceptuāli tika atbalstīti nodokļu pārskatīšanas scenāriji, pamatojoties uz kuriem sagatavots un Ministru kabineta 2024. gada 19.septembra sēdē izskatīts Informatīvais ziņojums par valsts budžeta ieņēmumu un nodokļu politikas pārskatīšanu 2025. – 2027. gadā, tai skaitā par akcīzes nodokļa pārskatīšanu naftas produktiem un dabasgāzei izmantošanai par degvielu un kurināmo.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts ieņēmumu dienests
- Lauku atbalsta dienests
- Enerģētikas un vides aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
