23-TA-1066: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 13. septembra noteikumos Nr. 703 "Noteikumi par atkritumu apsaimniekošanas atļaujas izsniegšanas un anulēšanas kārtību, atkritumu tirgotāju un atkritumu apsaimniekošanas starpnieku reģistrācijas un informācijas sniegšanas kārtību, kā arī par valsts nodevu un tās maksāšanas kārtību"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi Ministra kabineta 2011. gada 13. septembra noteikumos Nr. 703 "Noteikumi par atkritumu apsaimniekošanas atļaujas izsniegšanas un anulēšanas kārtību, atkritumu tirgotāju un atkritumu apsaimniekošanas starpnieku reģistrācijas un informācijas sniegšanas kārtību, kā arī par valsts nodevu un tās maksāšanas kārtību" (turpmāk - noteikumu projekts). Noteikumu projekts izstrādāts atbilstoši Atkritumu apsaimniekošanas likuma 12. panta otrās daļas 1. punktā un 12.1 panta 1.1 daļā noteiktajam deleģējumam.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikuma projekta grozījumu mērķis ir precizēt kārtību, kādā iesniedz iesniegumu atļaujas saņemšanai, grozīšanai un veic nodevas maksājumu, kā arī precizēt jau esošās valsts nodevas apmēru par atkritumu apsaimniekošanas atļaujas izsniegšanu un noteikt jaunu valsts nodevu par atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju vai reģistrācijas grozījumiem, kuras apmērs līdz šim normatīvajos aktos nav bijis noteikts.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2011. gada 13. septembra noteikumi Nr. 703 "Noteikumi par atkritumu apsaimniekošanas atļaujas izsniegšanas un anulēšanas kārtību, atkritumu tirgotāju un atkritumu apsaimniekošanas starpnieku reģistrācijas un informācijas sniegšanas kārtību, kā arī par valsts nodevu un tās maksāšanas kārtību" (turpmāk - MK noteikumi Nr.703) nosaka atkritumu savākšanas, pārvadāšanas, pārkraušanas, šķirošanu, uzglabāšanas un slēgtas vai rekultivētas atkritumu izgāztuves atrakšanas un tajā esošo atkritumu pāršķirošanas atļauju izsniegšanas un atcelšanas kārtību.
Klimata un enerģētikas ministrija1 (turpmāk - Ministrija) norāda, ka MK noteikumos Nr.703 ir noteiktas prasības par atkritumu tirgotāja un atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju, bet nav noteiktas prasības par atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju vai reģistrācijas grozījumiem atkritumu tirgotājs vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieks maksā valsts nodevu.
Klimata un enerģētikas ministrija1 (turpmāk - Ministrija) norāda, ka MK noteikumos Nr.703 ir noteiktas prasības par atkritumu tirgotāja un atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju, bet nav noteiktas prasības par atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju vai reģistrācijas grozījumiem atkritumu tirgotājs vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieks maksā valsts nodevu.
Atkritumu apsaimniekošanas likums nosaka, ka par atkritumu savākšanas, pārvadāšanas, pārkraušanas, šķirošanas vai uzglabāšanas atļaujas saņemšanu, grozīšanu un atkritumu tirgotājs vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju vai grozījumu veikšanu maksā valsts nodevu.
Patreizējā situācijā atkritumu apsaimniekošanas atļaujas grozīšana un atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācija vai grozījumu veikšanu reģistrācijā tiek veikta bez maksas.
Atbilstoši likuma "Par piesārņojumu" 24.3 pantu ir izveidota Valsts vides dienesta informācijas sistēma, kas ir valsts informācijas sistēma, kas ietver vides aizsardzības normatīvajos aktos noteikto prasību izpildi un kontrolei nepieciešamo informāciju un dokumentus un nodrošina informācijas apriti starp publiskās pārvaldes un kontroles institūcijām un komersantiem, kā arī sabiedrības iesaisti lēmuma pieņemšanā. Valsts vides dienesta informācijas sistēmu izveido un uztur Valsts vides dienests (turpmāk - Dienests). Valsts vides dienesta informācijas sistēmā "TULPE" ietvaros ir izveidoti e - pakalpojumu risinājumi, kas nodrošina, ka gandrīz visi pakalpojumi ir pieejami kā e - pakalpojumi un pakalpojumu izpildes rezultātā dokumenti tiek izsniegti elektroniska dokumenta formā. Līdz ar to tiek noteikts, ka iesniegumu atļauju (savākšanai, pārkraušanai, uzglabāšanai, šķirošanai, pārvadāšanai, slēgtas vai rekultivētas atkritumu izgāztuves atrakšanai un atkritumu pāršķirošanai) saņemšanai, grozīšanai var iesniegt Valsts vides dienesta informācijas sistēmā, kā arī nodevas apmaksa tiek veikta elektroniskā formā. Dienests atkritumu apsaimniekošanas atļauju izsniedz juridiskajām personām.
Pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās Dienestam regulāri jāaktualizē informāciju par atkritumu apsaimniekošanas atļauju izsniegšanu Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēmā (VIRSIS).
1 Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 20. janvāra rīkojuma Nr. 55 “Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par E. Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai” pielikumu, sākot no 2024. gada 1. jūlija vides aizsardzības politikas joma tika pārcelta no Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas uz Klimata un enerģētikas ministriju.
Patreizējā situācijā atkritumu apsaimniekošanas atļaujas grozīšana un atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācija vai grozījumu veikšanu reģistrācijā tiek veikta bez maksas.
Atbilstoši likuma "Par piesārņojumu" 24.3 pantu ir izveidota Valsts vides dienesta informācijas sistēma, kas ir valsts informācijas sistēma, kas ietver vides aizsardzības normatīvajos aktos noteikto prasību izpildi un kontrolei nepieciešamo informāciju un dokumentus un nodrošina informācijas apriti starp publiskās pārvaldes un kontroles institūcijām un komersantiem, kā arī sabiedrības iesaisti lēmuma pieņemšanā. Valsts vides dienesta informācijas sistēmu izveido un uztur Valsts vides dienests (turpmāk - Dienests). Valsts vides dienesta informācijas sistēmā "TULPE" ietvaros ir izveidoti e - pakalpojumu risinājumi, kas nodrošina, ka gandrīz visi pakalpojumi ir pieejami kā e - pakalpojumi un pakalpojumu izpildes rezultātā dokumenti tiek izsniegti elektroniska dokumenta formā. Līdz ar to tiek noteikts, ka iesniegumu atļauju (savākšanai, pārkraušanai, uzglabāšanai, šķirošanai, pārvadāšanai, slēgtas vai rekultivētas atkritumu izgāztuves atrakšanai un atkritumu pāršķirošanai) saņemšanai, grozīšanai var iesniegt Valsts vides dienesta informācijas sistēmā, kā arī nodevas apmaksa tiek veikta elektroniskā formā. Dienests atkritumu apsaimniekošanas atļauju izsniedz juridiskajām personām.
Pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās Dienestam regulāri jāaktualizē informāciju par atkritumu apsaimniekošanas atļauju izsniegšanu Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēmā (VIRSIS).
1 Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 20. janvāra rīkojuma Nr. 55 “Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par E. Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai” pielikumu, sākot no 2024. gada 1. jūlija vides aizsardzības politikas joma tika pārcelta no Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas uz Klimata un enerģētikas ministriju.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministrija norāda, ka valsts nodevu apmērs par atkritumu apsaimniekošanas atļaujas izsniegšanu nav mainīts kopš 2011. gada. Tāpat Dienests norāda, ka atkritumu apsaimniekošanas atļaujas bieži tiek grozītas gandrīz pēc to izsniegšanas, taču šādos gadījumos valsts nodeva netiek maksāta, jo šāda prasība nav paredzēta MK noteikumos Nr.703. Ar šiem grozījumiem tiek noteikta kārtība, kādā atkritumu apsaimniekotājs (turpmāk - operators) pirms atkritumu apsaimniekošanas atļaujas (turpmāk - atļauja) saņemšanas vai grozīšanas maksā valsts nodevu, atbilstoši Atkritumu apsaimniekošanas likumā noteiktajam pienākumam. Šī kārtība tiek noteikta ar mērķi nodrošināt, ka operators pirms atļaujas saņemšanas izvērtē savu kapacitāti attiecīgā pakalpojuma sniegšanai.
Dienests norāda, ka pēc atļaujas saņemšanas tiek veikti regulāri grozījumi izsniegtajās atļaujās. 2023.gadā Dienests ir grozījis 145 atļaujas, izsniedzis 80 atļaujas. 2024. gadā ir grozījis 180 atļaujas. Valsts nodevas apmērs nodrošinās atkritumu apsaimniekošanas komersantu kontrolēšanas funkciju izpildi, kas saskaņā ar likuma “Par nodokļiem un nodevām” 1. panta 2. punktā ietverto definīciju, ir obligāts maksājums valsts budžetā vai, atbilstoši šajā likumā noteiktajiem gadījumiem, pašvaldības budžetā par valsts vai pašvaldības institūcijas veicamo darbību, kas izriet no šīs institūcijas funkcijām. Valsts nodevas mērķis ir personu darbību regulēšana (kontrolēšana, veicināšana, ierobežošana).
Patreiz, saskaņā ar MK noteikumu Nr.703 prasībām, Dienests izsniedz vai pārskata arī atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju vai reģistrēto ziņu grozīšanu bez valsts nodevas.
Dienests norāda, ka pēc atļaujas saņemšanas tiek veikti regulāri grozījumi izsniegtajās atļaujās. 2023.gadā Dienests ir grozījis 145 atļaujas, izsniedzis 80 atļaujas. 2024. gadā ir grozījis 180 atļaujas. Valsts nodevas apmērs nodrošinās atkritumu apsaimniekošanas komersantu kontrolēšanas funkciju izpildi, kas saskaņā ar likuma “Par nodokļiem un nodevām” 1. panta 2. punktā ietverto definīciju, ir obligāts maksājums valsts budžetā vai, atbilstoši šajā likumā noteiktajiem gadījumiem, pašvaldības budžetā par valsts vai pašvaldības institūcijas veicamo darbību, kas izriet no šīs institūcijas funkcijām. Valsts nodevas mērķis ir personu darbību regulēšana (kontrolēšana, veicināšana, ierobežošana).
Patreiz, saskaņā ar MK noteikumu Nr.703 prasībām, Dienests izsniedz vai pārskata arī atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju vai reģistrēto ziņu grozīšanu bez valsts nodevas.
Risinājuma apraksts
Atkritumu apsaimniekošanas likums nosaka, ka par atkritumu savākšanas, pārvadāšanas, pārkraušanas, šķirošanas vai uzglabāšanas atļauju izsniegšanas, grozīšanas, aktualizācijas un atcelšanas kārtību. Par atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju, vai reģistrēto ziņu grozīšanu atkritumu tirgotājs vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieks maksā valsts nodevu. Nodevas apmērs un maksāšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
Ministrija norāda, ka tiek arī pārskatīts valsts nodevas apmērs par atkritumu apsaimniekošanas atļaujas izsniegšanu vai grozīšanu.
Tiesību akta projekts paredz grozīt attiecīgos noteikumu projekta punktus, nosakot valsts nodevas apmēru par atkritumu apsaimniekošanas atļaujas izsniegšanu, kā arī ieviešot jaunu valsts nodevu par atkritumu apsaimniekošanas atļaujas grozīšanu un par atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju vai grozīšanu
Noteikumu projektā paredzēti sekojoši grozījumi:
1. Noteikuma projekta nosaukums tiek izteikts šādā redakcijā "Noteikumi par atkritumu apsaimniekošanas atļaujas izsniegšanas, atcelšanas un grozīšanas kārtību, atkritumu tirgotāju un atkritumu apsaimniekošanas starpnieku reģistrācijas un informācijas sniegšanas kārtību, kā arī par valsts nodevu un tās maksāšanas kārtību".
2. Noteikumu projektā saskaņā ar Administratīvā procesa likuma un Atkritumu apsaimniekošanas likuma terminoloģiju vārds “anulēt” tiek aizstāts ar vārdu “atcelt” atbilstošā locījumā.
3. 1.1. līdz 1.10. apakšpunktam tiek veikti redakcionāli precizējumi vai izsakot jaunu apakšpunktu atbilstoši Atkritumu apsaimniekošanas likuma 12.panta otrās un trešās daļas, 12.1 pirmās daļas un 12.1 pirmās prim daļas prasībām. Kā arī tiek precizēts, ka Valsts vides dienests tiek saīsināts ar vārdu "Dienests".
4. 3. punktā tiek precizēts, ka Dienests atkritumu apsaimniekotājam izsniedz atkritumu apsaimniekošanas atļauju atbilstoši Atkritumu apsaimniekošanas likuma 12. panta pirmajai daļai. Norādām, ka atkritumu apsaimniekošanas atļauja tiek izsniegta līdz 30 t vienlaicīgi atkritumu šķirošanai un uzglabāšanai kā to paredz Ministra kabineta 2010.gada 30.novembra noteikumu Nr.1082 "Kārtība, kādā piesakāmas A, B un C kategorijas piesārņojošas darbības un izsniedzamas atļaujas A un B kategorijas piesārņojošo darbību veikšanai" prasības.
5. 4., 8.1, 8.8, 30., 37.1 un 37.2 punktā tiek precizēts, ka apsaimniekotājs dokumentus dienestā iesniedz elektroniski atbilstoši likuma "Par piesārņojumu " 24.3. pantam, reģistrējoties Valsts vides dienesta informācijas sistēmā ("TULPE"). Valsts vides dienesta informācijas sistēmas ("TULPE") ietvaros ir izveidoti e - pakalpojumu risinājumi, kas nodrošina, ka visi pakalpojumi ir pieejami kā e - pakalpojumi un pakalpojumu izpildes rezultātā dokumenti tiek izsniegti elektroniska dokumenta formā. Līdz ar to tiek noteikts, ka iesniegumu atļauju saņemšanai, grozīšanai iesniedz Valsts vides dienesta informācijas sistēmā.
6. 4.1.4. un 5.2. apakšpunktā tiek precizēts, nosakot, ka operators norāda atkritumu veidus atbilstoši Ministru kabineta 2011.gada 19.aprīļa noteikumu Nr.302 “Noteikumi par atkritumu klasifikatoru un īpašībām, kuras padara atkritumus bīstamus” prasībām. Tas tiek darīts, lai mazinātu administratīvo slogu operatoriem izsniedzot atļaujas.
7. 4.2. apakšpunkts tiek precizēts, atbilstoši 17.punktam, ka Dienests izsniedz atļauju atkritumu pārkraušanai un uzglabāšanai.
8. 4.3 un 4.3.1. apakšpunkts tiek papildināts, nosakot, ka operatoram ir jāsniedz informācija par atkritumu uzglabāšanas vietu adresēm.
9. 4.5. apakšpunkts tiek izteikts jaunā redakcijā, norādot, ka operatoram papildus jāsniedz informācija par segumu uz kāda tiks šķiroti, uzglabāti atkritumi. Tas tiek darīts, lai mazinātu risku, ka atkritumi tiek uzglabāti, šķiroti uz ūdens caurlaidīga seguma, radot draudus videi.
10. Redakcionāli tiek veiktas izmaiņas 4.6., 4.7., 5.1., 5.3., 5.4. apakšpunktā un 6., 8., 8.2 6., 9., 32.1, 36., 372, 37.4, 37.83, 37.87, 37. 10, 37.11, 37.12, 37.13, 43., 44. punktā un tie tiek svītroti, jo dublējas vai arī zaudējuši aktualitāti vai arī nav pilnvarojums, kas pilnvarotu Ministru kabinetu noteikt kārtību, kādā dienests var atcelt atļauju.
11. 7. punktā tiek veikti redakcionāli precizējumi nosakot prasības, kas jāuzrāda atkritumu apsaimniekotājam, ja dienesta amatpersona to pieprasa.
12. 7.1 punkts un 32.8. apakšpunkts tiek precizēts, nosakot, ka operators reģistrējas Atkritumu pārvadājumu uzskaites valsts informācijas sistēmā atbilstoši Ministra kabineta 2021. gada 18. februāra noteikumu Nr.113 "Atkritumu un to pārvadājumu uzskaites kārtība" prasībām.
13. 17. punktā vārds "pārvalde" tiek aizstāts ar vārdu "dienests", tiek svītrotas Administratīvā procesa 64. panta pirmās daļas prasības nedublējot likuma normas.
14.19. punkts tiek aktualizēts nosakot, ka atkritumu apsaimniekošanas atļauja - atkritumu savākšanai, pārvadāšanai, pārkraušanai, šķirošanai vai uzglabāšanai tiek izsniegta uz visu darbības laiku. Tas tiek darīts, lai mazinātu administratīvo slogu valsts pārvaldē un operatoru saimnieciskajā darbībā. Tāpat jānorāda, ka Dienests veic uzraudzības pārbaudes pie operatoriem, lai kontrolētu darbības atbilstību normatīvajiem aktiem un izsniegtās atkritumu apsaimniekošanas atļaujas prasību ievērošanu, kā rezultātā atkritumu apsaimniekošanas atļauju darbības termiņa ierobežojums līdz 10 gadiem nav objektīvi nepieciešams un nav uzskatāms par lietderīgu.
15. 20. punkts tiek aktualizēts nosakot, ja operators vēlēsies veikt grozījumus jau spēkā esošajā atkritumu apsaimniekošanas atļaujā būs jāveic valsts nodevas maksājums. Valsts nodevas maksājums ir jāveic pirms iesnieguma iesniegšanas vai grozīšanas uzsākšanas. Ja nodevas apmaksa netiek veikta vienlaikus ar saņemto iesnieguma iesniegšanu vai pirms tam. Dienests nevar precīzi uzskaitīt pakalpojuma izpildes termiņu, jo tā izpildi nevar noslēgt gadījumos, kad pakalpojumu saņēmējs kavējas ar nodevas apmaksu. Tādējādi tiek noteikts, ka nodevas apmaksa ir veicama pirms vai ar iesnieguma atļaujas saņemšanas un grozījumu iesniegšanu. Grozījumi projektā nodrošinās savlaicīgu valsts nodevas nomaksu un novērsīs papildu slogu Dienesta darbiniekiem. Pie spēkā esošā regulējuma Dienests nevar precīzi uzskaitīt pakalpojumu izpildes termiņu, jo tā izpildi nevar noslēgt gadījumos, kad pakalpojumu saņēmējs kavējas ar nodevas apmaksu. Dienestam ir papildus slogs atgādināt iesniedzējam par nodevas samaksu, kā arī vairākkārt pārbaudīt vai nodevas maksājums ir veikts. Iepazīstoties, kā normatīvajos aktos tiek noteikta valsts nodevu vai samaksas par sniegtajiem pakalpojumiem iekasēšanas kārtība, tika secināts, ka visbiežāk noteikta skaidra kārtība, ka apmaksa veicama pirms iesnieguma iesniegšanas.
16. Tiek paaugstināts esošs valsts nodevas apmērs par atkritumu apsaimniekošanas atļaujas (savākšanai, pārkraušanai, uzglabāšanai, šķirošanai, pārvadāšanai) izsniegšanu. Valsts nodevas apmēri par atkritumu apsaimniekošanas atļauju (savākšanai, pārkraušanai, uzglabāšanai, šķirošanai, pārvadāšanai) nav grozīti kopš 2011. gada. Dienests norāda, ka 2024. gadā ir izsniegtas 39 atļauja. Valsts nodevas apmērs nodrošinās atkritumu apsaimniekošanas komersanta kontrolēšanas funkciju izpildi.
Tiek paaugstināti esošie nodevu apmēri:
16.1. 21.1. apakšpunkts par atļauju atkritumu savākšanai vai atkritumu savākšanai un pārvadāšanai atbilstoši šo noteikumu 3. punktam pamatojoties uz Atkritumu apsaimniekošanas likuma 12. panta – tiek precizēti esoši nodevas apmēri, paaugstinot noteikto nodevu apmēru par 69% un nosakot nodevas apmēru no 71,14 euro uz 120 euro;
16.2. 21.2. apakšpunkts par atļauju atkritumu pārkraušanai un uzglabāšanai tiek precizēti esoši nodevas apmēri, paaugstinot noteikto nodevu apmēru par 69% un nosakot nodevas apmēru no 71,14 euro uz 120 euro;
16.3. 21.3. apakšpunkts par atļauju atkritumu šķirošanai un uzglabāšanai tiek precizēti esoši nodevas apmēri, paaugstinot noteikto nodevu apmēru par 69% un nosakot nodevas apmēru no 71,14 euro uz 120 euro;
16.4. 21.4. apakšpunkts par atļauju atkritumu uzglabāšanai tiek precizēti esoši nodevas apmēri, paaugstinot noteikto nodevu apmēru par 69% un nosakot nodevas apmēru no 71,14 euro uz 120 euro;
16.5. 21.5. apakšpunkts par atļauju atkritumu pārvadāšanai tiek precizēti esoši nodevas apmēri, paaugstinot noteikto nodevu apmēru par 69% un nosakot nodevas apmēru no 71,14 euro uz 120 euro.
17. Tiek noteika jauna valsts nodeva operatoriem par atkritumu apsaimniekošanas atļaujas grozīšanu. 21.1 punktā tiek noteiks, ka par atkritumu apsaimniekošanas atļaujas grozīšanu maksā valsts nodevas apmēru 70 euro. Dienests norāda, ka 2023. gadā ir veicis 145 atļauju grozījumus, bet 2024. gadā jau 180 atļaujas grozījumus. Operatori pēc atļaujas saņemšanas veic regulārus grozījumus izsniegtajās atļaujās, tādējādi papildus noslogojot Dienesta kapacitāti. Lai mazinātu administratīvo slogu, kas rodas, grozot atļaujas neilgi pēc to izsniegšanas, tiek ieviesta valsts nodeva par atļaujas grozīšanu.
18. Tiek paaugstināts esošs valsts nodevas apmērs par atkritumu apsaimniekošanas atļaujas (savākšanai, pārkraušanai, uzglabāšanai, šķirošanai, pārvadāšanai) izsniegšanu, kurā iekļautas vairākas šo noteikumu minētās darbības. Nodevu apmēru palielinājums un ieņēmumi stiprinās atkritumu apsaimniekošanas uzraudzības funkciju izpildi, kā arī jānorāda, ka komersanti bieži vien saņem atļauju vienai darbībai, bet pēc kāda laika, veic atkārtotu atļaujas saņemšanu, jo sākotnējā darbība tiek paplašināta šādā veidā papildus noslogojot Dienesta darbu. Valsts nodevas apmēri par atkritumu apsaimniekošanas atļauju (savākšanai, pārkraušanai, uzglabāšanai, šķirošanai, pārvadāšanai) nav grozīti kopš 2011. gada, līdz ar to tiek paaugstināti esošie nodevu apmēri:
18.1. Valsts nodevas apmērs par atļaujas izsniegšanu, kurā iekļautas divas šo noteikumu 21.punkta dažādos apakšpunktos minētās darbības (izņemot 21.6. apakšpunktā minēto darbību) 22.punktā, tiek precizēti esoši nodevas apmēri, paaugstinot noteikto nodevu apmēru par 69% un nosakot nodevas apmēru no 106,72 euro uz 180 euro;
18.2. Valsts nodevas apmērs par atļaujas izsniegšanu, kurā iekļautas trīs (vai vairāk) šo noteikumu 21.punkta dažādos apakšpunktos minētās darbības (izņemot 21.6. apakšpunktā minēto darbību) 23.punktā tiek precizēti esoši nodevas apmēri, paaugstinot noteikto nodevu apmēru par 68% un nosakot nodevas apmēru no 142,29 euro uz 240 euro.
19. 29. punktā tiek precizēts, ja operators pēc atļaujas saņemšanas tās darbības laikā ar pašvaldību noslēdz jaunu līgumu par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu, tas piecu darba dienu laikā pēc atkritumu apsaimniekošanas līguma noslēgšanas iesniedz jauno/precizēto informāciju Dienestā. Tas tiek noteikts, lai operators nepārkāptu izsniegtās atļaujas nosacījumus.
20. 31. punktā vārds "piecu" tiek aizstāts ar skaitli "desmit" darbdienu, tas tiek darīts, lai Dienests varētu kvalitatīvāk izvērtēt iesniegtos iesniegumus.
21. 32.6. apakšpunkts tiek redakcionāli precizēts un vārds "pārvalde" tiek aizstāts ar vārdu "dienests".
22. 35. punktā tiek precizēts, ka Dienests informāciju par atļaujas atcelšanu ievieto Dienesta tīmekļa vietnē. Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 70. panta otro daļu nosaka, ka administratīvo aktu paziņo adresātam Paziņošanas likuma noteiktajā kārtībā.
23. 37., 37.14 punktā tiek precizēts, ka Vides pārraudzības valsts birojs2 saskaņā ar Ministra kabineta 2024. gada 17. decembra rīkojumu Nr.1191 "Par Vides pārraudzības valsts biroja un Būvniecības valsts kontroles biroja reorganizāciju" 1. punktu no 2025. gada 1. februāra biroja nosaukums ir Enerģētikas un vides aģentūra. Bet no 2025. gada 1.oktobra Enerģētikas un vides aģentūra (EVA) tiek likvidēta, pievienojot to Valsts vides dienestam. Saskaņā ar Ministru kabineta 2025. gada 26. augusta rīkojumu Nr. 533 “Par Enerģētikas un vides aģentūras pievienošanu Valsts vides dienestam” ar 2025. gada 1. oktobri Valsts vides dienests ir Enerģētikas un vides aģentūras funkciju, pārvaldes uzdevumu, tiesību, saistību, prasību, mantas, personāla, finanšu līdzekļu, lietvedības un arhīva pārņēmējs.
24. 37.11. apakšpunktam līdz 37.16. apakšpunktam tiek aktualizēta informācija, kas jānorāda iesniedzot Valsts vides dienesta informācijas sistēmā iesniegumu.
25. 37.3 punktā tiek norādīts, ka iesniegumu iesniedz tā persona, kurai ir tiesības pārstāvēt atkritumu tirgotāju vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieku.
26. 37.5 punktā tiek veikti redakcionāli precizējumi, lai mazinātu administratīvo slogu valsts pārvaldē un atvieglotu operatoram iesniegt iesniegumu.
27. 37.6 punktā tiek veikti redakcionāli precizējumi un tiek svītrots no teksta 37.4 punkts, jo dublējas.
28. 37.17 punkts tiek izteikts jaunā redakcijā nosakot, ka atkritumu tirgotājs vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieks pirms atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijas vai reģistrēto ziņu grozīšanas pirms reģistrācijas vai reģistrēto ziņu grozīšanas maksā valsts nodevu, izmantojot kredītiestādes vai citas iestādes starpniecību, kurai ir tiesības sniegt maksājumu pakalpojumu.
29. Tiek noteikta jauna valsts nodeva atkritumu tirgotājam vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijai. 37.18 1. apakšpunktā tiek noteikts, ka atkritumu tirgotājs vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieks maksā valsts nodevu par atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju. Valsts nodevas apmērs tiek noteikts 100 euro.
Dienests 2022. gadā ir reģistrējis 5 jaunas atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijas un veicis 6 grozījumus atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijās. 2023. gadā reģistrētas 7 jaunas atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijas un veikti 3 grozījumi atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijās. Savukārt 2024. gadā reģistrētas 6 jaunas atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijas un veikti 9 grozījumi atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijās. Valsts nodevas apmērs nodrošinās atkritumu apsaimniekošanas komersanta kontrolēšanas funkciju izpildi.
30. Tiek noteikta jauna valsts nodeva atkritumu tirgotājam vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijas grozījumiem. 37.18 2. apakšpunktā tiek noteikts, ka valsts nodeva par atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijas grozījumiem tiek noteikta valsts nodeva 70 euro apmērā. Tādējādi komersanti/ operatori tiek motivēti pārdomāt plānotos grozījumus izsniegtajās atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijās.
Dienests 2022. gadā ir reģistrējis 5 jaunas atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijas un veicis 6 grozījumus atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijās. 2023. gadā reģistrētas 7 jaunas atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijas un veikti 3 grozījumi atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijās. Savukārt 2024. gadā reģistrētas 6 jaunas atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijas un veikti 9 grozījumi atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijās.
31. 37.19 punktā tiek noteikts, ka valsts nodevu ieskaita valsts pamatbudžetā.
32. 41.1 punktā tiek veikti redakcionāli precizējumi un minēto informāciju iesniedz Valsts vides dienesta informācijas sistēmā.
Gadījumā, ja Dienests, konstatēs, ka atkritumu tirgotājs vai atkritumu apsaimniekotājs neievēro atkritumu apsaimniekošanu regulējošos normatīvajos aktos noteiktās prasības, vai sniedzis nepatiesu informāciju, kas tika prasīta 37.1 punktā kā arī, ja atkritumu tirgotājs vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieks, tā likvidators vai administrators ir iesniedzis informāciju par darbības izbeigšanu Dienests atceļ atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju.
2 No 2025. gada 1.oktobra Enerģētikas un vides aģentūra (EVA) tiek likvidēta, pievienojot to Valsts vides dienestam. Saskaņā ar Ministru kabineta 2025. gada 26. augusta rīkojumu Nr. 533 “Par Enerģētikas un vides aģentūras pievienošanu Valsts vides dienestam” ar 2025. gada 1. oktobri Valsts vides dienests ir Enerģētikas un vides aģentūras funkciju, pārvaldes uzdevumu, tiesību, saistību, prasību, mantas, personāla, finanšu līdzekļu, lietvedības un arhīva pārņēmējs.
Ministrija norāda, ka tiek arī pārskatīts valsts nodevas apmērs par atkritumu apsaimniekošanas atļaujas izsniegšanu vai grozīšanu.
Tiesību akta projekts paredz grozīt attiecīgos noteikumu projekta punktus, nosakot valsts nodevas apmēru par atkritumu apsaimniekošanas atļaujas izsniegšanu, kā arī ieviešot jaunu valsts nodevu par atkritumu apsaimniekošanas atļaujas grozīšanu un par atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju vai grozīšanu
Noteikumu projektā paredzēti sekojoši grozījumi:
1. Noteikuma projekta nosaukums tiek izteikts šādā redakcijā "Noteikumi par atkritumu apsaimniekošanas atļaujas izsniegšanas, atcelšanas un grozīšanas kārtību, atkritumu tirgotāju un atkritumu apsaimniekošanas starpnieku reģistrācijas un informācijas sniegšanas kārtību, kā arī par valsts nodevu un tās maksāšanas kārtību".
2. Noteikumu projektā saskaņā ar Administratīvā procesa likuma un Atkritumu apsaimniekošanas likuma terminoloģiju vārds “anulēt” tiek aizstāts ar vārdu “atcelt” atbilstošā locījumā.
3. 1.1. līdz 1.10. apakšpunktam tiek veikti redakcionāli precizējumi vai izsakot jaunu apakšpunktu atbilstoši Atkritumu apsaimniekošanas likuma 12.panta otrās un trešās daļas, 12.1 pirmās daļas un 12.1 pirmās prim daļas prasībām. Kā arī tiek precizēts, ka Valsts vides dienests tiek saīsināts ar vārdu "Dienests".
4. 3. punktā tiek precizēts, ka Dienests atkritumu apsaimniekotājam izsniedz atkritumu apsaimniekošanas atļauju atbilstoši Atkritumu apsaimniekošanas likuma 12. panta pirmajai daļai. Norādām, ka atkritumu apsaimniekošanas atļauja tiek izsniegta līdz 30 t vienlaicīgi atkritumu šķirošanai un uzglabāšanai kā to paredz Ministra kabineta 2010.gada 30.novembra noteikumu Nr.1082 "Kārtība, kādā piesakāmas A, B un C kategorijas piesārņojošas darbības un izsniedzamas atļaujas A un B kategorijas piesārņojošo darbību veikšanai" prasības.
5. 4., 8.1, 8.8, 30., 37.1 un 37.2 punktā tiek precizēts, ka apsaimniekotājs dokumentus dienestā iesniedz elektroniski atbilstoši likuma "Par piesārņojumu " 24.3. pantam, reģistrējoties Valsts vides dienesta informācijas sistēmā ("TULPE"). Valsts vides dienesta informācijas sistēmas ("TULPE") ietvaros ir izveidoti e - pakalpojumu risinājumi, kas nodrošina, ka visi pakalpojumi ir pieejami kā e - pakalpojumi un pakalpojumu izpildes rezultātā dokumenti tiek izsniegti elektroniska dokumenta formā. Līdz ar to tiek noteikts, ka iesniegumu atļauju saņemšanai, grozīšanai iesniedz Valsts vides dienesta informācijas sistēmā.
6. 4.1.4. un 5.2. apakšpunktā tiek precizēts, nosakot, ka operators norāda atkritumu veidus atbilstoši Ministru kabineta 2011.gada 19.aprīļa noteikumu Nr.302 “Noteikumi par atkritumu klasifikatoru un īpašībām, kuras padara atkritumus bīstamus” prasībām. Tas tiek darīts, lai mazinātu administratīvo slogu operatoriem izsniedzot atļaujas.
7. 4.2. apakšpunkts tiek precizēts, atbilstoši 17.punktam, ka Dienests izsniedz atļauju atkritumu pārkraušanai un uzglabāšanai.
8. 4.3 un 4.3.1. apakšpunkts tiek papildināts, nosakot, ka operatoram ir jāsniedz informācija par atkritumu uzglabāšanas vietu adresēm.
9. 4.5. apakšpunkts tiek izteikts jaunā redakcijā, norādot, ka operatoram papildus jāsniedz informācija par segumu uz kāda tiks šķiroti, uzglabāti atkritumi. Tas tiek darīts, lai mazinātu risku, ka atkritumi tiek uzglabāti, šķiroti uz ūdens caurlaidīga seguma, radot draudus videi.
10. Redakcionāli tiek veiktas izmaiņas 4.6., 4.7., 5.1., 5.3., 5.4. apakšpunktā un 6., 8., 8.2 6., 9., 32.1, 36., 372, 37.4, 37.83, 37.87, 37. 10, 37.11, 37.12, 37.13, 43., 44. punktā un tie tiek svītroti, jo dublējas vai arī zaudējuši aktualitāti vai arī nav pilnvarojums, kas pilnvarotu Ministru kabinetu noteikt kārtību, kādā dienests var atcelt atļauju.
11. 7. punktā tiek veikti redakcionāli precizējumi nosakot prasības, kas jāuzrāda atkritumu apsaimniekotājam, ja dienesta amatpersona to pieprasa.
12. 7.1 punkts un 32.8. apakšpunkts tiek precizēts, nosakot, ka operators reģistrējas Atkritumu pārvadājumu uzskaites valsts informācijas sistēmā atbilstoši Ministra kabineta 2021. gada 18. februāra noteikumu Nr.113 "Atkritumu un to pārvadājumu uzskaites kārtība" prasībām.
13. 17. punktā vārds "pārvalde" tiek aizstāts ar vārdu "dienests", tiek svītrotas Administratīvā procesa 64. panta pirmās daļas prasības nedublējot likuma normas.
14.19. punkts tiek aktualizēts nosakot, ka atkritumu apsaimniekošanas atļauja - atkritumu savākšanai, pārvadāšanai, pārkraušanai, šķirošanai vai uzglabāšanai tiek izsniegta uz visu darbības laiku. Tas tiek darīts, lai mazinātu administratīvo slogu valsts pārvaldē un operatoru saimnieciskajā darbībā. Tāpat jānorāda, ka Dienests veic uzraudzības pārbaudes pie operatoriem, lai kontrolētu darbības atbilstību normatīvajiem aktiem un izsniegtās atkritumu apsaimniekošanas atļaujas prasību ievērošanu, kā rezultātā atkritumu apsaimniekošanas atļauju darbības termiņa ierobežojums līdz 10 gadiem nav objektīvi nepieciešams un nav uzskatāms par lietderīgu.
15. 20. punkts tiek aktualizēts nosakot, ja operators vēlēsies veikt grozījumus jau spēkā esošajā atkritumu apsaimniekošanas atļaujā būs jāveic valsts nodevas maksājums. Valsts nodevas maksājums ir jāveic pirms iesnieguma iesniegšanas vai grozīšanas uzsākšanas. Ja nodevas apmaksa netiek veikta vienlaikus ar saņemto iesnieguma iesniegšanu vai pirms tam. Dienests nevar precīzi uzskaitīt pakalpojuma izpildes termiņu, jo tā izpildi nevar noslēgt gadījumos, kad pakalpojumu saņēmējs kavējas ar nodevas apmaksu. Tādējādi tiek noteikts, ka nodevas apmaksa ir veicama pirms vai ar iesnieguma atļaujas saņemšanas un grozījumu iesniegšanu. Grozījumi projektā nodrošinās savlaicīgu valsts nodevas nomaksu un novērsīs papildu slogu Dienesta darbiniekiem. Pie spēkā esošā regulējuma Dienests nevar precīzi uzskaitīt pakalpojumu izpildes termiņu, jo tā izpildi nevar noslēgt gadījumos, kad pakalpojumu saņēmējs kavējas ar nodevas apmaksu. Dienestam ir papildus slogs atgādināt iesniedzējam par nodevas samaksu, kā arī vairākkārt pārbaudīt vai nodevas maksājums ir veikts. Iepazīstoties, kā normatīvajos aktos tiek noteikta valsts nodevu vai samaksas par sniegtajiem pakalpojumiem iekasēšanas kārtība, tika secināts, ka visbiežāk noteikta skaidra kārtība, ka apmaksa veicama pirms iesnieguma iesniegšanas.
16. Tiek paaugstināts esošs valsts nodevas apmērs par atkritumu apsaimniekošanas atļaujas (savākšanai, pārkraušanai, uzglabāšanai, šķirošanai, pārvadāšanai) izsniegšanu. Valsts nodevas apmēri par atkritumu apsaimniekošanas atļauju (savākšanai, pārkraušanai, uzglabāšanai, šķirošanai, pārvadāšanai) nav grozīti kopš 2011. gada. Dienests norāda, ka 2024. gadā ir izsniegtas 39 atļauja. Valsts nodevas apmērs nodrošinās atkritumu apsaimniekošanas komersanta kontrolēšanas funkciju izpildi.
Tiek paaugstināti esošie nodevu apmēri:
16.1. 21.1. apakšpunkts par atļauju atkritumu savākšanai vai atkritumu savākšanai un pārvadāšanai atbilstoši šo noteikumu 3. punktam pamatojoties uz Atkritumu apsaimniekošanas likuma 12. panta – tiek precizēti esoši nodevas apmēri, paaugstinot noteikto nodevu apmēru par 69% un nosakot nodevas apmēru no 71,14 euro uz 120 euro;
16.2. 21.2. apakšpunkts par atļauju atkritumu pārkraušanai un uzglabāšanai tiek precizēti esoši nodevas apmēri, paaugstinot noteikto nodevu apmēru par 69% un nosakot nodevas apmēru no 71,14 euro uz 120 euro;
16.3. 21.3. apakšpunkts par atļauju atkritumu šķirošanai un uzglabāšanai tiek precizēti esoši nodevas apmēri, paaugstinot noteikto nodevu apmēru par 69% un nosakot nodevas apmēru no 71,14 euro uz 120 euro;
16.4. 21.4. apakšpunkts par atļauju atkritumu uzglabāšanai tiek precizēti esoši nodevas apmēri, paaugstinot noteikto nodevu apmēru par 69% un nosakot nodevas apmēru no 71,14 euro uz 120 euro;
16.5. 21.5. apakšpunkts par atļauju atkritumu pārvadāšanai tiek precizēti esoši nodevas apmēri, paaugstinot noteikto nodevu apmēru par 69% un nosakot nodevas apmēru no 71,14 euro uz 120 euro.
17. Tiek noteika jauna valsts nodeva operatoriem par atkritumu apsaimniekošanas atļaujas grozīšanu. 21.1 punktā tiek noteiks, ka par atkritumu apsaimniekošanas atļaujas grozīšanu maksā valsts nodevas apmēru 70 euro. Dienests norāda, ka 2023. gadā ir veicis 145 atļauju grozījumus, bet 2024. gadā jau 180 atļaujas grozījumus. Operatori pēc atļaujas saņemšanas veic regulārus grozījumus izsniegtajās atļaujās, tādējādi papildus noslogojot Dienesta kapacitāti. Lai mazinātu administratīvo slogu, kas rodas, grozot atļaujas neilgi pēc to izsniegšanas, tiek ieviesta valsts nodeva par atļaujas grozīšanu.
18. Tiek paaugstināts esošs valsts nodevas apmērs par atkritumu apsaimniekošanas atļaujas (savākšanai, pārkraušanai, uzglabāšanai, šķirošanai, pārvadāšanai) izsniegšanu, kurā iekļautas vairākas šo noteikumu minētās darbības. Nodevu apmēru palielinājums un ieņēmumi stiprinās atkritumu apsaimniekošanas uzraudzības funkciju izpildi, kā arī jānorāda, ka komersanti bieži vien saņem atļauju vienai darbībai, bet pēc kāda laika, veic atkārtotu atļaujas saņemšanu, jo sākotnējā darbība tiek paplašināta šādā veidā papildus noslogojot Dienesta darbu. Valsts nodevas apmēri par atkritumu apsaimniekošanas atļauju (savākšanai, pārkraušanai, uzglabāšanai, šķirošanai, pārvadāšanai) nav grozīti kopš 2011. gada, līdz ar to tiek paaugstināti esošie nodevu apmēri:
18.1. Valsts nodevas apmērs par atļaujas izsniegšanu, kurā iekļautas divas šo noteikumu 21.punkta dažādos apakšpunktos minētās darbības (izņemot 21.6. apakšpunktā minēto darbību) 22.punktā, tiek precizēti esoši nodevas apmēri, paaugstinot noteikto nodevu apmēru par 69% un nosakot nodevas apmēru no 106,72 euro uz 180 euro;
18.2. Valsts nodevas apmērs par atļaujas izsniegšanu, kurā iekļautas trīs (vai vairāk) šo noteikumu 21.punkta dažādos apakšpunktos minētās darbības (izņemot 21.6. apakšpunktā minēto darbību) 23.punktā tiek precizēti esoši nodevas apmēri, paaugstinot noteikto nodevu apmēru par 68% un nosakot nodevas apmēru no 142,29 euro uz 240 euro.
19. 29. punktā tiek precizēts, ja operators pēc atļaujas saņemšanas tās darbības laikā ar pašvaldību noslēdz jaunu līgumu par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu, tas piecu darba dienu laikā pēc atkritumu apsaimniekošanas līguma noslēgšanas iesniedz jauno/precizēto informāciju Dienestā. Tas tiek noteikts, lai operators nepārkāptu izsniegtās atļaujas nosacījumus.
20. 31. punktā vārds "piecu" tiek aizstāts ar skaitli "desmit" darbdienu, tas tiek darīts, lai Dienests varētu kvalitatīvāk izvērtēt iesniegtos iesniegumus.
21. 32.6. apakšpunkts tiek redakcionāli precizēts un vārds "pārvalde" tiek aizstāts ar vārdu "dienests".
22. 35. punktā tiek precizēts, ka Dienests informāciju par atļaujas atcelšanu ievieto Dienesta tīmekļa vietnē. Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 70. panta otro daļu nosaka, ka administratīvo aktu paziņo adresātam Paziņošanas likuma noteiktajā kārtībā.
23. 37., 37.14 punktā tiek precizēts, ka Vides pārraudzības valsts birojs2 saskaņā ar Ministra kabineta 2024. gada 17. decembra rīkojumu Nr.1191 "Par Vides pārraudzības valsts biroja un Būvniecības valsts kontroles biroja reorganizāciju" 1. punktu no 2025. gada 1. februāra biroja nosaukums ir Enerģētikas un vides aģentūra. Bet no 2025. gada 1.oktobra Enerģētikas un vides aģentūra (EVA) tiek likvidēta, pievienojot to Valsts vides dienestam. Saskaņā ar Ministru kabineta 2025. gada 26. augusta rīkojumu Nr. 533 “Par Enerģētikas un vides aģentūras pievienošanu Valsts vides dienestam” ar 2025. gada 1. oktobri Valsts vides dienests ir Enerģētikas un vides aģentūras funkciju, pārvaldes uzdevumu, tiesību, saistību, prasību, mantas, personāla, finanšu līdzekļu, lietvedības un arhīva pārņēmējs.
24. 37.11. apakšpunktam līdz 37.16. apakšpunktam tiek aktualizēta informācija, kas jānorāda iesniedzot Valsts vides dienesta informācijas sistēmā iesniegumu.
25. 37.3 punktā tiek norādīts, ka iesniegumu iesniedz tā persona, kurai ir tiesības pārstāvēt atkritumu tirgotāju vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieku.
26. 37.5 punktā tiek veikti redakcionāli precizējumi, lai mazinātu administratīvo slogu valsts pārvaldē un atvieglotu operatoram iesniegt iesniegumu.
27. 37.6 punktā tiek veikti redakcionāli precizējumi un tiek svītrots no teksta 37.4 punkts, jo dublējas.
28. 37.17 punkts tiek izteikts jaunā redakcijā nosakot, ka atkritumu tirgotājs vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieks pirms atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijas vai reģistrēto ziņu grozīšanas pirms reģistrācijas vai reģistrēto ziņu grozīšanas maksā valsts nodevu, izmantojot kredītiestādes vai citas iestādes starpniecību, kurai ir tiesības sniegt maksājumu pakalpojumu.
29. Tiek noteikta jauna valsts nodeva atkritumu tirgotājam vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijai. 37.18 1. apakšpunktā tiek noteikts, ka atkritumu tirgotājs vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieks maksā valsts nodevu par atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju. Valsts nodevas apmērs tiek noteikts 100 euro.
Dienests 2022. gadā ir reģistrējis 5 jaunas atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijas un veicis 6 grozījumus atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijās. 2023. gadā reģistrētas 7 jaunas atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijas un veikti 3 grozījumi atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijās. Savukārt 2024. gadā reģistrētas 6 jaunas atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijas un veikti 9 grozījumi atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijās. Valsts nodevas apmērs nodrošinās atkritumu apsaimniekošanas komersanta kontrolēšanas funkciju izpildi.
30. Tiek noteikta jauna valsts nodeva atkritumu tirgotājam vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijas grozījumiem. 37.18 2. apakšpunktā tiek noteikts, ka valsts nodeva par atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijas grozījumiem tiek noteikta valsts nodeva 70 euro apmērā. Tādējādi komersanti/ operatori tiek motivēti pārdomāt plānotos grozījumus izsniegtajās atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijās.
Dienests 2022. gadā ir reģistrējis 5 jaunas atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijas un veicis 6 grozījumus atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijās. 2023. gadā reģistrētas 7 jaunas atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijas un veikti 3 grozījumi atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijās. Savukārt 2024. gadā reģistrētas 6 jaunas atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijas un veikti 9 grozījumi atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijās.
31. 37.19 punktā tiek noteikts, ka valsts nodevu ieskaita valsts pamatbudžetā.
32. 41.1 punktā tiek veikti redakcionāli precizējumi un minēto informāciju iesniedz Valsts vides dienesta informācijas sistēmā.
Gadījumā, ja Dienests, konstatēs, ka atkritumu tirgotājs vai atkritumu apsaimniekotājs neievēro atkritumu apsaimniekošanu regulējošos normatīvajos aktos noteiktās prasības, vai sniedzis nepatiesu informāciju, kas tika prasīta 37.1 punktā kā arī, ja atkritumu tirgotājs vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieks, tā likvidators vai administrators ir iesniedzis informāciju par darbības izbeigšanu Dienests atceļ atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju.
2 No 2025. gada 1.oktobra Enerģētikas un vides aģentūra (EVA) tiek likvidēta, pievienojot to Valsts vides dienestam. Saskaņā ar Ministru kabineta 2025. gada 26. augusta rīkojumu Nr. 533 “Par Enerģētikas un vides aģentūras pievienošanu Valsts vides dienestam” ar 2025. gada 1. oktobri Valsts vides dienests ir Enerģētikas un vides aģentūras funkciju, pārvaldes uzdevumu, tiesību, saistību, prasību, mantas, personāla, finanšu līdzekļu, lietvedības un arhīva pārņēmējs.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Valsts nodevas apmērs ir noteikts, balstoties uz Dienesta praksē izsniegto atļauju skaitu un biežumu, ievērojot valsts nodevas mērķi - personu darbību regulēšanu (kontrolēšanu, veicināšanu un ierobežošanu), kā noteikts likuma Par nodokļiem un nodevām 1.panta 2.punktā.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
- Personas, kuras vēlas reģistrēties kā atkritumu tirgotājs vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieks vai veikt grozījumus atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir ietekme uz atkritumu apsaimniekotājiem, jo tiek noteikta kārtība kādā Dienests pieņem lēmumu par grozījumu izdarīšanu, aktualizāciju, atteikšanas kārtību un atteikumu izsniegt atkritumu savākšanas, pārvadāšanas, pārkraušanas, šķirošanas vai uzglabāšanas atļauju. Un par atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju vai grozījumu veikšanu tajā atkritumu tirgotājs vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieks maksā valsts nodevu.
Nozare
Ūdens apgāde; notekūdeņu, atkritumu apsaimniekošana un sanācija
Nozaru ietekmes apraksts
Paredzams finansiāls slogs, personām, kas vēlēsies veikt izmaiņas atkritumu apsaimniekošanas atļaujās, atkritumu tirgotāja un atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju vai grozījumus atkritumu tirgotājs vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
25 434
0
25 434
25 406
25 434
25 406
25 406
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
25 434
0
25 434
25 406
25 434
25 406
25 406
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
25 434
0
25 434
25 406
25 434
25 406
25 406
3.1. valsts pamatbudžets
25 434
0
25 434
25 406
25 434
25 406
25 406
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
25 406
25 406
25 406
5.1. valsts pamatbudžets
0
25 406
25 406
25 406
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins pievienots anotācijas pielikumā:
ieņēmumu aprēķins par MKN Nr.703_detalizēta valsts nodevu kalkulācija
ieņēmumu aprēķins par MKN Nr.703_detalizēta valsts nodevu kalkulācija
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts vides dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/111a0a79-5278-46f1-8bdd-3d72bc8590a0
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Nav saņemti iebildumi.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts vides dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projektam kopumā būs pozitīva ietekme uz vidi un cilvēka veselību, jo papildus ieņēmumi no valsts nodevām stiprinās vides uzraudzības funkcijas.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projekts tiešā veidā nerada ietekmi uz cilvēka veselību, samazinot prettiesisku atkritumu apsaimniekošanu, tiks samazināts potenciālais vides piesārņojums.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
