Anotācija (ex-ante)

21-TA-1526: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 30. marta noteikumos Nr. 300 "Noteikumi par akcīzes nodokļa deklarācijas veidlapām un to aizpildīšanas kārtību"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts atbilstoši 2021.gada 21.oktobrī pieņemtajam likumam “Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli””, kas stājas spēkā 2022. gada 1. janvārī un 2020.gada 6.februārī pieņemtajam likumam "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"" , kas stājas spēkā 2022.gada 1.janvārī.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2010.gada 30.marta noteikumos Nr.300 "Noteikumi par akcīzes nodokļa deklarācijas veidlapām un to aizpildīšanas kārtību"" (turpmāk – Ministru kabineta noteikumu projekts) izstrādāts, lai nodrošinātu 2020.gada 6.februārī pieņemtā likuma "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"" noteikto grozījumu piemērošanu attiecībā uz bezalkoholiskajiem dzērieniem un 2021.gada 21.oktobrī pieņemtajā likumā “Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli”” noteikto.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saeima 2020.gada 6.februārī pieņēma likumu “Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli””, kas no 2022.gada 1.janvāra paredz piemērot diferencētu akcīzes nodokli bezalkoholiskajiem dzērieniem atkarībā no cukura satura dzērienā:
1) ar cukura saturu līdz 8 gramiem (neieskaitot) uz 100 mililitriem - 7,4 euro;
2) ar cukura saturu no 8 gramiem (ieskaitot) uz 100 mililitriem - 14 euro.
Ņemot vērā minēto, jāprecizē Kafijas un bezalkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa deklarācijas veidlapa un tajā norādāmā informācija.

Saeima 2021.gada 21.oktobrī pieņēma likumu “Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli””, kurš paredz:
1) no 2022.gada 1.janvāra:
a) izslēgt no likuma “Par akcīzes nodokli” 14.panta 2.1 daļu;
b) izslēgt no likuma “Par akcīzes nodokli” 23.panta četrpadsmito un piecpadsmito daļu;
c) aizstāt visā likumā "Par akcīzes nodokli" vārdus "elektroniskās cigaretes" (attiecīgā skaitlī un locījumā) ar vārdiem "elektroniskās smēķēšanas ierīces" (attiecīgā skaitlī un locījumā);
2) no 2022.gada 1.jūlija:
Patstāvīgajiem vidējiem vīna, patstāvīgajiem vidējiem raudzēto dzērienu, patstāvīgajiem vidējiem starpproduktu ražotājiem atbilstoši likumā noteiktajiem apjomiem  piemērot likmi 50 procentu apmērā no likumā noteiktās pilnās likmes.

Ņemot vērā minēto, jāprecizē Naftas produktu akcīzes nodokļa deklarācijas, Alkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa deklarācijas, Tabakas izstrādājumu akcīzes nodokļa deklarācijas, Elektroniskajās cigaretēs izmantojamā šķidruma, tā sagatavošanas sastāvdaļu un tabakas aizstājējproduktu akcīzes nodokļa deklarācijas veidlapas un tajās norādāmo informāciju.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Šobrīd Ministru kabineta 2010.gada 30.marta noteikumu Nr.300 "Noteikumi par akcīzes nodokļa deklarācijas veidlapām un to aizpildīšanas kārtību" (turpmāk – MK 2010.gada 30.marta noteikumi Nr.300) V nodaļa "Kafijas un bezalkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa deklarācijas aizpildīšana" un 4.pielikums "Kafijas un bezalkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa deklarācija" paredz vienu likmi visiem bezalkoholiskajiem dzērieniem neatkarīgi no cukura satura dzērienā.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts  paredz izteikt jaunā redakcijā MK 2010.gada 30.marta noteikumu Nr.300 4.pielikumu, mainot deklarācijas veidlapas struktūru, dalot akcīzes preču veidu "Bezalkoholiskie dzērieni" divās grupās (2 kolonnas).
Tādā veidā tiks paredzēta iespēja deklarēt bezalkoholiskos dzērienus divās atsevišķās kolonnās atkarībā no cukura satura dzērienā atbilstoši akcīzes nodokļa likmēm, kas noteiktas likuma "Par akcīzes nodokli" 15.panta redakcijā, kas stājas spēkā 2022.gada 1.janvārī.
Problēmas apraksts
2. Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli”  paredz izslēgt 23.panta četrpadsmito un piecpadsmito daļu, tādējādi akcīzes nodokļa maksātājiem no 2022.gada 1.janvāra par akcīzes precēm, kuras marķē ar akcīzes nodokļa markām, nebūs jāmaksā akcīzes nodoklis 180 dienu laikā no akcīzes nodokļa marku saņemšanas dienas. Līdz ar to redakcionāli ir precizējamas alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu deklarāciju veidlapas (precizēts alkoholisko dzērienu deklarācijas 10. punkta un tabakas izstrādājumu deklarācijas 12. punkta nosaukums).
Risinājuma apraksts
Ievērojot minēto, Ministru kabineta noteikumu projektā  nepieciešams izteikt jaunā redakcijā MK 2010.gada 30.marta noteikumu Nr.300 2.pielikumu “Alkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa deklarācija” un 3.pielikumu “Tabakas izstrādājumu akcīzes nodokļa deklarācija”.
Problēmas apraksts
3. Šobrīd zudušās akcīzes nodokļa markas tiek norādītas 2.pielikumā “Alkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa deklarācija” 40. rindā “Daudzuma korekcija” un 3.pielikumā “Tabakas izstrādājumu akcīzes nodokļa deklarācija” 41. rindā “Daudzuma korekcija”. Akcīzes nodokļa maksātājs alkoholisko dzērienu deklarācijas 40. rindu vai tabakas izstrādājumu deklarācijas 41. rindu aizpilda izņēmuma gadījumos, ja nepieciešams precizēt alkoholisko dzērienu vai tabakas izstrādājumu daudzumu. Tādējādi šobrīd atsevišķi nav pieejama informācija par zudušajām akcīzes nodokļa markām.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā to, ka deklarācijās ir sadaļa par akcīzes nodokļa markām un, lai atvieglotu akcīzes nodokļa marku uzskaiti, Ministru kabineta noteikumu projektā  nepieciešams precizēt MK 2010.gada 30.marta noteikumu Nr.300 2.pielikumu “Alkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa deklarācija” un 3.pielikumu “Tabakas izstrādājumu akcīzes nodokļa deklarācija”, paredzot, ka informācija par zudušajām akcīzes nodokļa markām tiks iekļauta alkoholisko dzērienu deklarācijas 37. rindā vai tabakas izstrādājumu deklarācijas 38. rindā.
Problēmas apraksts
4. Šobrīd MK 2010.gada 30.marta noteikumos Nr.300 un 6.pielikumā tiek lietots termins "elektroniskajās cigaretēs izmantojamais šķidrums". Atbilstoši grozījumiem likumā “Par akcīzes nodokli” ir nepieciešams aizstāt MK 2010.gada 30.marta noteikumos un 6.pielikumā vārdus "elektroniskās cigaretes"  (attiecīgā skaitlī un locījumā) ar vārdiem "elektroniskās smēķēšanas ierīces" (attiecīgā skaitlī un locījumā).
Risinājuma apraksts
Atbilstoši grozījumiem tiks aizstāts MK 2010.gada 30.marta noteikumos un 6.pielikumā vārdi "elektroniskās cigaretes" (attiecīgā skaitlī un locījumā) ar vārdiem "elektroniskās smēķēšanas ierīces" (attiecīgā skaitlī un locījumā).
Problēmas apraksts
5. Šobrīd MK 2010.gada 30.marta noteikumu Nr.300 1.pielikuma 14.kolonnā ir paredzēta iespēja deklarēt eļļas atkritumus (litros). Atbilstoši grozījumiem likumā “Par akcīzes nodokli”, kas paredz svītrot likuma 14.panta 2.1 daļu ir nepieciešams precizēt Naftas produktu akcīzes nodokļa deklarācijas veidlapu (1.pielikums), dzēšot 14.kolonnu "eļļas atkritumi (litros)" un redakcionāli precizēt MK 2010.gada 30.marta noteikumu Nr.300 II. Nodaļu "Naftas produktu akcīzes nodokļa deklarācijas aizpildīšana".
Risinājuma apraksts
Atbilstoši grozījumiem tiks redakcionāli precizēta MK 2010.gada 30.marta noteikumu Nr.300 II. Nodaļa "Naftas produktu akcīzes nodokļa deklarācijas aizpildīšana" un 1.pielikums, dzēšot 14.kolonnu "eļļas atkritumi (litros)".
Problēmas apraksts
6. Ņemot vērā, ka no 2022.gada 1.jūlija patstāvīgajiem vidējiem vīna, patstāvīgajiem vidējiem raudzēto dzērienu, patstāvīgajiem vidējiem starpproduktu ražotājiem atbilstoši likumā noteiktajiem apjomiem piemēros likmi 50 procentu apmērā no likumā noteiktās pilnās likmes, nepieciešams izteikt jaunā redakcijā MK 2010.gada 30.marta noteikumu Nr.300 2. pielikumu, mainot deklarācijas veidlapas struktūru, dalot vīna, raudzēto dzērienu un starpproduktu kolonnas divās grupās atkarībā no piemērojamās akcīzes nodokļa likmes atbilstoši likuma "Par akcīzes nodokli" 12.panta redakcijai, kas stāsies spēkā 2022.gada 1.jūlijā.
Risinājuma apraksts
Tiks izteikts jaunā redakcijā MK 2010.gada 30.marta noteikumu Nr.300 2.pielikums, mainot deklarācijas veidlapas struktūru, dalot vīna, raudzēto dzērienu un starpproduktu kolonnas divās grupās atkarībā no piemērojamās akcīzes nodokļa likmes atbilstoši likuma "Par akcīzes nodokli" 12.panta redakcijai, kas stāsies spēkā 2022.gada 1.jūlijā. Vienlaikus redakcionāli precizēta MK 2010.gada 30.marta noteikumu Nr.300 III. Nodaļa “Alkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa deklarācijas aizpildīšana”, atbilstoši jaunā redakcijā izteiktajam 2.1pielikumam. Ņemot vērā, ka turpmāk samazināto akcīzes nodokļa likmi piemēros un deklarēs par vairākiem alkoholisko dzērienu veidiem, tiks svītrots MK 2010.gada 30.marta noteikumu Nr.300 22.1 punkts un redakcionāli precizēts un papildināts minēto noteikumu 22.punkts.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Alternatīvu risinājumu nav
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Nav papildu prasības un nav papildu izmaksas

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Saimnieciskās darbības veicēji, kas saņēmuši speciālo atļauju (licenci) apstiprināta noliktavas turētāja darbībai (mazā alkoholisko dzērienu darītava).
Ietekmes apraksts
Tiesiskais regulējums paredz izmaiņas Alkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa deklarācijas veidlapā no 2022.gada 1.jūlija.
Juridiskās personas
  • 1. Komersanti, kas atbilstoši speciālajai atļaujai (licencei) apstiprināta noliktavas turētāja darbībai, veic darbības ar bezalkoholiskajiem dzērieniem.
  • 2. Komersanti, kas iesaistīti bezalkoholisko dzērienu apritē, t.sk. komersanti, kuriem nav speciālās atļaujas (licences) un kuri ieved, saņem vai importē bezalkoholiskos dzērienus no citām valstīm par katru darījumu aprēķinot un maksājot akcīzes nodokli atbilstoši likumā "Par akcīzes nodokli".
  • 3. Komersanti, kas atbilstoši speciālajai atļaujai (licencei) apstiprināta noliktavas turētāja darbībai, veic darbības ar alkoholiskajiem dzērieniem, tabakas izstrādājumiem un elektroniskajās cigaretēs izmantojamiem šķidrumiem, to sagatavošanas sastāvdaļām un tabakas aizstājējproduktiem.
Ietekmes apraksts
Tiesiskais regulējums paredz izmaiņas Kafijas un Bezalkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa deklarācijas, Alkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa deklarācijas, Tabakas izstrādājumu akcīzes nodokļa deklarācijas un Elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamā šķidruma, tā sagatavošanas sastāvdaļu un tabakas aizstājējproduktu deklarācijas veidlapās.
Savukārt no 2022.gada 1.jūlija tiesiskais regulējums paredz atkārtotas izmaiņas Alkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa deklarācijas veidlapā atbilstoši likumā "Par akcīzes nodokli" noteiktajam attiecībā uz samazinātās likmes piemērošanu alkoholiskajiem dzērieniem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
41 122
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
41 122
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-41 122
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-41 122
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
41 122
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Nepieciešamo izmaiņu veikšanai Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmās 2022.gadā ir nepieciešams finansējums 41 121,25 EUR apmērā, tai skaitā:
VID IS nosaukums Izmaksas cilvēkdienās (c/d) Vienas c/d
cena EUR
Izmaksas
EUR ar PVN
Elektroniskās deklarēšanas sistēma (EDS) 24 490,05 11 761,20
Maksājumu administrēšanas informācijas sistēma (MAIS) 23,5 480,37 11 288,70
Nodokļu informācijas sistēma (NIS) 15,8 453,75 7 169,25
Datu noliktavas sistēma (DNS) 17 641,30 10 902,10
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
2022.gadā nepieciešamo izmaiņu veikšanai Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmās nepieciešamais finansējums tiks nodrošināts Finanšu ministrijas budžeta programmas 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” piešķirtā finansējuma ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Valsts ieņēmumu dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Uzziņa par noteikumu projektu ir publicēta Finanšu ministrijas tīmekļa vietnē 2021. gada 22.novembrī.
https://www.fm.gov.lv/lv/mk-noteikumu-projekts-grozijumi-ministru-kabineta-2010gada-30marta-noteikumos-nr300-noteikumi-par-akcizes-nodokla-deklaracijas-veidlapam-un-aizpildisanas-kartibu

Tāpat sabiedrības pārstāvji varēs sniegt viedokļus par noteikumu projektu pēc tā izsludināšanas TAP portālā.

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības pārstāvju viedokļi par noteikumu projektu nav saņemti

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Noteikumu projekta izpilde paredzēta esošo funkciju un cilvēkresursu ietvaros. Noteikumu projekta izpildei nav nepieciešama jaunu institūciju izveide, esošo institūciju likvidācija vai reorganizācija.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi