Anotācija

24-TA-644: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 13. jūlija noteikumos Nr. 634 "Sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas kārtība maršrutu tīklā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Valsts SIA “Autotransporta direkcija” (turpmāk – ATD) pamatojoties uz 2015. gada 28. jūlija Ministru kabineta noteikumu Nr.435 „Kārtība, kādā nosaka un kompensē ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu saistītos zaudējumus un izdevumus un nosaka sabiedriskā transporta pakalpojuma tarifu” 12.1.apakšpunktu, lai nodrošinātu pārvadātājiem no valsts budžeta paredzēto kompensāciju aprēķināšanu, ATD katru gadu precizē maršruta tīkla apjomu nākamajam pārskata gadam katram pārvadātājam, kas sniedz sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālās nozīmes maršrutos, un Sabiedriskā transporta padome līdz 1. aprīlim to apstiprina. Vienlaikus maršruta tīkla pārskatīšanas laikā tiek secināts, ka lai uzlabotu sniegto pakalpojuma kvalitāti, ne tikai nodrošinot sabiedriskā transporta sniegšanas iesaistīto transportlīdzekļu kvalitāti, bet arī servisa, vai pakalpojuma pieejamības līmeni nepieciešamas izmaiņas 2010. gada 13. jūlija Ministru kabineta noteikumos Nr. 634 “Sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas kārtība maršrutu tīklā” (turpmāk – MK noteikumi), veicot papildinājumus, kas attiecas par pasažieru apmaiņas vietām – pieturām un tajās izvietoto informāciju.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nepieciešams noteikt elastīgākus pieturas apkalpošanas nosacījumus pārvadātājiem, sniedzot iespēju apkalpot pasažierus maz pieprasītās pieturās, kuras pasažieri izmanto neregulāri, ieviešot pieturas pēc pieprasījuma. Vienlaikus pasažieriem ir jānodrošina informācijas pieejamība un jādefinē nosacījumi, kādos gadījumos pieturas pēc pieprasījuma var tikt noteiktas un kāds ir to aprīkojums un pasažieru apmaiņas kārtība tajās.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Arvien vairāk nozarē iesaistītās institūcijas saņem pasažieru sūdzības un neizpratni par pasažieru apkalpošanu pieturās, tai skaitā, aktualizējot jautājumu par pieturu apkalpošanu pēc pieprasījuma.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pēdējo gadu laikā ir mainījušies pasažieru pārvietošanās paradumi, ko lielā mērā ietekmēja arī ilgstošie ierobežojumi pandēmijas laikā, tai skaitā kombinētais (klātienē / attālināti) darba laika režīms. Pārvadāto pasažieru skaits ar autobusiem 2023.gadā ir samazinājies, salīdzinot pret 2019. gadu. Iedzīvotāji sāk izvēlēties dzīvot arī tālākas apkaimēs ārpus Rīgas un Pierīgas un izmanto sabiedrisko transportu, lai nokļūtu vienu līdz divas reizes nedēļā uz valstspilsētām vai reģiona centriem. Tādējādi tiek novērots, ka pasažieru plūsma pa nedēļām var krasi atšķirties, tai skaitā arī izmantotās pieturas, kuras daudzos gadījumos nav iekļautas kustības sarakstos. Izvēloties dzīvi ārpus Rīgas, ar vien vairāk tiek apgūtas tās teritorijas, pēc kurām iepriekš nebija pieprasījums.
Latvijā reģionālo autobusu maršrutu tīklā kopumā ir aptuveni 16,5 tūkstoši pieturvietas, no kurām 9,7 tūkstoši ir iekļautas kustības sarakstā (tarifa pieturas). Vienlaikus stājoties spēkā ilgtermiņa sabiedriskā transporta pakalpojuma līgumiem, maršrutu tīkla daļās, kurās pakalpojuma sniedzējs mainījās, tika novērotas situācijas, kad vēsturiskie pakalpojuma sniedzēji, atsevišķos gadījumos nesankcionēti bija veikuši apstāšanās, pieturās, kuras nav iekļautas kustības sarakstos, lai veiktu pasažieru apmaiņu, tādējādi apmierinot pasažieru pieprasījumu.
MK noteikumi noteic, ka reģionālās nozīmes autobusu maršrutā pārvadātājs nodrošina pasažieru iekāpšanu autobusā un izkāpšanu no tā autoostā vai autobusu kustības sarakstā norādītajā pieturā. Apdzīvotā vietā pieturu ārpus autoostas nosaka pasūtītājs pēc saskaņošanas ar attiecīgo pašvaldību (9.punkts).
Risinājuma apraksts
Projekts paredz papildināt MK noteikumus ar precizējumiem 9. punktā, nosakot, ka pieprasījuma pieturā var notikt pasažieru apmaiņa, ja tā ir iekļauta maršruta aprakstā. Vienlaikus MK noteikumi tiek papildināti ar 9.1  un 9.punktu paredzot, ka reģionālās nozīmes maršrutos ar autobusiem var tikt apkalpotas pieturas pēc pieprasījuma.
Lai nodrošinātu pasažieriem minimālo informācijas apjomu un skaidri norādītu par pieturas apkalpošanu (pietura ir tikai pēc pieprasījuma, QR kods, kurš aizved uz ATD mājaslapas sadaļu, kas satur pilnu informāciju par reisa izpildi, pārvadātāju informāciju, kuri apkalpo pieturu), kā arī par braukšanas maksas piemērošanu.
Papildus tiek papildināti MK noteikumi, ka lai pieprasījuma pieturā varētu uzņemt pasažieri, pasažierim, tuvojoties autobusam, nepieciešams pacelt roku un pasažiera izlaišanai pasažierim laicīgi jāpieprasa autobusa apkalpei izkāpšana pieprasījuma pieturā.
Turpinot, MK noteikumus piedāvāts papildināt ar 10.2 6.; 10.2 7. un 10.2 8. apakšpunktiem, kas nosaka, ka pieprasījuma pieturā tiks izvietota informācija ar kvadrātkodu (QR kodu), kas satur informāciju par iepriekšējo (tuvāko kustības sarakstā iekļauto) pieturu, kā arī pieprasījuma pieturā iekļautā informācija tiek atjaunota tikai tajos gadījumos, kad tiek aktualizēta pārvadātāja vai pasūtītāja 10.2 1 un 10.222. punktā noteiktā informācija.  Braukšanas maksas tarifs pieprasījuma pieturā tiek piemērots no iepriekšējās kustības sarakstā iekļautās pieturas.
Vienlaikus noteikumos tiek paredzēti pārejas noteikumi, lai nodrošinātu efektīvāku un drošāku pieturu pēc pieprasījuma izmantošanu, nosakot, ka no 2026. gada 1. februāra Pasūtītājs var noteikt, ka braucienam no pieturas pēc pieprasījuma ir nodrošināta iespēja iegādāties biļeti tikai iepriekš pārdošanā elektroniski.
Gadījumos, kad pieprasījuma pieturā regulāri tiks izlaisti vai uzņemti pasažieri, pēc pārvadātāja sniegtās informācijas par reisa izpildes laika neievērošanu tās varēs iekļaut kustības sarakstā, palielinot arī reisa izpildes laiku. Pieprasījuma pieturās nav plānots citādā veidā atsevišķi uzskaitīt apkalpoto pasažieru skaitu, jo statistikas un finanšu nolūkiem informācija tiks uzskaitīta pie pieturas, no kuras pārdota biļete braucienam. Pieprasījuma pieturas mērķis ir radīt elastīgākus nosacījumus pasažieru apkalpošanai, izveidojot pasažieru apmaiņas iespējas, kas darbojas paralēli kustības sarakstā iekļautajām pieturām.
Papildus MK noteikumu projekts tiek papildināts ar 10.2 3. apakšpunktu, paredzot, ka reģionālās nozīmes maršrutos ar autobusiem kustības sarakstā var tikt iekļautas pieturas pēc pieprasījuma. Šāda nepieciešamība identificēta, lai risinātu reģionālās nozīmes maršrutos ar autobusiem pieturu izmantošanu pasažieru apmaiņai, kuras netiek izmantotas regulāri, un nozares jautājumu noregulētu, apmierinot pasažieru vajadzības pārvietoties neregulāri no pieturām, vienlaikus saglabājot iespēju veikt pasažieru uzskaiti, datu analīzi  (pārvadātie pasažieri no pieturām) un veikt atbilstošs kontroles pasākumus, tai skaitā vai tiek ievērots noteiktais kustības grafiks, un saglabājot autobusu konkurētspēju, nepadarot ilgāku reisu izpildes laiku.
Lai pasažieru apmaiņa būtu droša, pieturas pēc pieprasījuma var tikt veidotas uz autoceļiem un to posmiem, kuros satiksmes intensitāte (GVDI) nepārsniedz 200-270 automašīnas diennaktī, vienlaikus ņemot vērā arī infrastruktūras un satiksmes ātruma ierobežojumus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Ikvienu sabiedrības grupu, kura izmanto sabiedrisko transportu reģionālās nozīmes maršrutos.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
10 000
0
80 000
0
200 000
10 000
2.1. valsts pamatbudžets
0
10 000
0
80 000
0
200 000
10 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-10 000
0
-80 000
0
-200 000
-10 000
3.1. valsts pamatbudžets
0
-10 000
0
-80 000
0
-200 000
-10 000
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-10 000
-80 000
-200 000
-10 000
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
VSIA "Autotransporta direkcija"
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
-

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiek veicināts sabiedrības pieprasījums pēc pieejama sabiedriskā transporta. 

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiek veicināta iedzīvotāju iespēja pārvietotās, tai skaitā nokļūšanu darba vietās, izglītības iestādēs un citur atbilstoši situācijai.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi