25-TA-1581: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 4. aprīļa rīkojumā Nr. 195 "Par 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Atbalsts atvērtās zinātnes ieviešanai praksē, kā arī izveidoti risinājumi zinātnes datu koplietošanai un dalībai ES atvērtajā zinātnes mākonī" pases un centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojuma attīstības plāna apstiprināšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta (turpmāk - MK) rīkojuma projekts " Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 4. aprīļa rīkojumā Nr. 195 " Par 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Atbalsts atvērtās zinātnes ieviešanai praksē, kā arī izveidoti risinājumi zinātnes datu koplietošanai un dalībai ES atvērtajā zinātnes mākonī" pases un centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojuma attīstības plāna apstiprināšanu" (turpmāk - Rīkojuma projekts) izstrādāts saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr.435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr.435) nosacījumiem, kas nosaka kārtību, kādā īsteno un uzrauga Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības plāna 2. komponentes “Digitālā transformācija” 2.1. reformu un investīciju virzienu “Valsts pārvaldes, t. sk. pašvaldību, digitālā transformācija” prasībām un Biedrības “Augstākās izglītības un zinātnes informācijas tehnoloģijas koplietošanas pakalpojumu centrs” (turpmāk -VPC) īstenošanā esošo projektu "Atbalsts atvērtās zinātnes ieviešanai praksē, kā arī izveidoti risinājumi zinātnes datu koplietošanai un dalībai ES atvērtajā zinātnes mākonī" Nr.2.1.3.1.i.0/2/23/I/CFLA/002 (turpmāk - Projekts). Projekta īstenošanas laikā tika konstatēts, ka tajā nepieciešams veikt grozījumus, kas pēc būtības neietekmē Projekta saturu un attiecināms uz tām darbībām, kas Projekta ietvaros tiek īstenotas.
Rīkojuma projekta pielikumi ietver aktualizētu Projekta pasi (1.pielikums) un centralizēto funkciju vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plānu (2.pielikums), kuros veikti grozījumi, paredzot Projekta finansējuma pārdali un samazinājumu saskaņā ar ietaupījumu, kā arī citi redakcionāli un paskaidrojoši precizējumi neietekmējot Projektam sākotnēji noteikto mērķu, ieguvumu un rezultāta rādītāju sasniegšanu.
Pēc Rīkojuma projekta apstiprināšanas, tiks veikti atbilstoši Projekta līguma grozījumi.
Rīkojuma projekta pielikumi ietver aktualizētu Projekta pasi (1.pielikums) un centralizēto funkciju vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plānu (2.pielikums), kuros veikti grozījumi, paredzot Projekta finansējuma pārdali un samazinājumu saskaņā ar ietaupījumu, kā arī citi redakcionāli un paskaidrojoši precizējumi neietekmējot Projektam sākotnēji noteikto mērķu, ieguvumu un rezultāta rādītāju sasniegšanu.
Pēc Rīkojuma projekta apstiprināšanas, tiks veikti atbilstoši Projekta līguma grozījumi.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir veikt grozījumus Ministru kabineta 2023. gada 4. aprīļa rīkojumā Nr. 195 izsakot projekta pasi (1.pielikums) un koplietošanas pakalpojuma attīstības plānu (2.pielikums) jaunā redakcijā.
Grozījumu ietvaros tiek koriģēts finansējuma apjoms un sadalījumu pa izmaksu pozīcijām, kā arī laboti divu rādītāju sasniegšanas termiņi atbilstoši īstenošanas progresam. Citiem ierosinātajiem grozījumiem ir redakcionāls un paskaidrojošs raksturs, kas neietekmē Projekta rezultātus un ir attiecināmi uz tām darbībām, kas Projekta ietvaros tiek īstenotas.
Grozījumu ietvaros tiek koriģēts finansējuma apjoms un sadalījumu pa izmaksu pozīcijām, kā arī laboti divu rādītāju sasniegšanas termiņi atbilstoši īstenošanas progresam. Citiem ierosinātajiem grozījumiem ir redakcionāls un paskaidrojošs raksturs, kas neietekmē Projekta rezultātus un ir attiecināmi uz tām darbībām, kas Projekta ietvaros tiek īstenotas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Projekta īstenošanas laikā tika konstatēta nepieciešamība veikt sekojošus grozījumus:
1) Sākotnēji noteiktais IKT risinājuma Nr.5.1.1. "Pētniecības datu repozitorija DataverseLV integrācijas risinājums" ieviešanas termiņš ir 2024.gada I ceturksnis, kas ir pirms Projekta īstenošanas uzsākšanas un līguma par Projekta īstenošanu noslēgšanas (20.05.2024.), kā arī un citus rādītāju termiņus nepieciešams saskaņot ar projekta īstenošanas faktisko progresu.
2)Saskaņā ar sākotnēji plānotā Projekta īstenošanas termiņa aizkavēšanos Projekta īstenotājs 13.03.2025. VARAM adresētajā atbildes vēstulē Nr.DP.7-4/25/15-N informēja, ka indikatīvais Projekta ietaupījums plānots aptuveni 400 000,00 EUR apmērā un grozījumos MK noteikumu Nr.435 4.pielikumā (MK 25.06.2025. noteikumi Nr. 391) iekļauts samazināts projekta kopējais budžets. Finansējuma samazinājums neietekmē projektā plānoto uzraudzības rādītāju un projekta ieguvumu sasniegšanu.
3) Projekta īstenošanas un uzraudzības procesā konstatēts, ka Projekta ieguvuma Nr.3.3.1. "Ieguvums projekta partneriem un nozarei: Datu pārvaldības atbalsta pakalpojumi un konsultācijas (datu kuratora pakalpojums)" sasniedzamā vērtība nav viennozīmīgi interpretējama.
4) MK noteikumu Nr.435 grozījumos (MK 25.06.2025. noteikumi Nr. 391) palielināts procentuālais izmaksu ierobežojums 32.6.1 apakšpunktā minētajām attiecināmajām izmaksām no 3% uz 6 %. Tas ļauj Projektā palielināt izmaksas un plānot papildus pasākumus gan datu kuratoru tīkla Projekta personāla, gan IKT risinājumu administratoru un datu kuratoru tīkla pakalpojumu lietotāju apmācībām un informēšanai par datu pārvaldību, lai uzlabotu Projekta mērķu sasniegšanu un nodrošinātu ilgtspēju.
5)Projekta īstenošanas un uzraudzības laikā konstatēta nepieciešamība veikt arī citus redakcionālus labojumus sākotnēji apstiprinātajā Projekta pasē (1.pielikums) un Projekta attīstības plānā (2.pielikums). Minētie labojumi saturiski neietekmē projekta mērķi un sasniedzamos rezultātus, bet skaidrāk un precīzāk raksturo esošo un plānoto darbību aprakstu, tai skaitā izslēdzot ierobežojošo informāciju projekta rezultātu sasniegšanai un Projekta darbību saskaņotai īstenošanai.
1) Sākotnēji noteiktais IKT risinājuma Nr.5.1.1. "Pētniecības datu repozitorija DataverseLV integrācijas risinājums" ieviešanas termiņš ir 2024.gada I ceturksnis, kas ir pirms Projekta īstenošanas uzsākšanas un līguma par Projekta īstenošanu noslēgšanas (20.05.2024.), kā arī un citus rādītāju termiņus nepieciešams saskaņot ar projekta īstenošanas faktisko progresu.
2)Saskaņā ar sākotnēji plānotā Projekta īstenošanas termiņa aizkavēšanos Projekta īstenotājs 13.03.2025. VARAM adresētajā atbildes vēstulē Nr.DP.7-4/25/15-N informēja, ka indikatīvais Projekta ietaupījums plānots aptuveni 400 000,00 EUR apmērā un grozījumos MK noteikumu Nr.435 4.pielikumā (MK 25.06.2025. noteikumi Nr. 391) iekļauts samazināts projekta kopējais budžets. Finansējuma samazinājums neietekmē projektā plānoto uzraudzības rādītāju un projekta ieguvumu sasniegšanu.
3) Projekta īstenošanas un uzraudzības procesā konstatēts, ka Projekta ieguvuma Nr.3.3.1. "Ieguvums projekta partneriem un nozarei: Datu pārvaldības atbalsta pakalpojumi un konsultācijas (datu kuratora pakalpojums)" sasniedzamā vērtība nav viennozīmīgi interpretējama.
4) MK noteikumu Nr.435 grozījumos (MK 25.06.2025. noteikumi Nr. 391) palielināts procentuālais izmaksu ierobežojums 32.6.1 apakšpunktā minētajām attiecināmajām izmaksām no 3% uz 6 %. Tas ļauj Projektā palielināt izmaksas un plānot papildus pasākumus gan datu kuratoru tīkla Projekta personāla, gan IKT risinājumu administratoru un datu kuratoru tīkla pakalpojumu lietotāju apmācībām un informēšanai par datu pārvaldību, lai uzlabotu Projekta mērķu sasniegšanu un nodrošinātu ilgtspēju.
5)Projekta īstenošanas un uzraudzības laikā konstatēta nepieciešamība veikt arī citus redakcionālus labojumus sākotnēji apstiprinātajā Projekta pasē (1.pielikums) un Projekta attīstības plānā (2.pielikums). Minētie labojumi saturiski neietekmē projekta mērķi un sasniedzamos rezultātus, bet skaidrāk un precīzāk raksturo esošo un plānoto darbību aprakstu, tai skaitā izslēdzot ierobežojošo informāciju projekta rezultātu sasniegšanai un Projekta darbību saskaņotai īstenošanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1)Projekta īstenošanas uzsākšana kavējās saistībā ar to, ka MK noteikumu Nr.435 tobrīd spēkā esošā redakcija neļāva pilnvērtīgi izveidot datu kuratoru tīklu (personāla izmaksu ierobežojums) un līdz ar to nebija iespējams uzsākt pētniecības datu pārvaldības pakalpojumu izveidošanu, kā arī apkopot un DataverseLV ievietot pētniecības datu kopas. Pēc MK noteikumu Nr.435 grozījumiem (Grozīts ar MK 12.03.2024. noteikumiem Nr. 167) 2024.gada II ceturksnī noslēgts līgums ar CFLA par Projekta īstenošanu un 2024.gada III ceturksnī nokomplektēts projekta personāls t.sk. datu kuratoru tīkls un uzsākta pārējo projekta darbību īstenošana.
Šī Rīkojuma projekta sagatavošanas brīdī projektā jau ir izveidots datu kuratoru tīkls, kur īstenošanas personāls ir īstenojis pamatapmācības un uzsāka nodrošināt pētniecības datu pārvaldības atbalsta pakalpojumus un konsultācijas projekta mērķa grupai. Izveidota datu repozitorija DataverseLV pamatfunkcionalitāte un turpinās darbs pie repozitoriju tīkla risinājumu izstrādes, ieviešanas un ar to saistīto pakalpojumu izveides.
Projekta pasē nepieciešams Modernizētā pārvaldes procesa IKT risinājuma "5.1.1. Pētniecības datu repozitorija DataverseLV integrācijas risinājums" termiņu ieviešanai produkcijā pagarināt līdz 2026.gada II ceturksnim (nepārsniedzot projekta īstenošanas beigu termiņu 31.05.2026.), jo saskaņā ar projekta īstenošanas grafiku šī darbība (t.sk. integrācijas risinājumi) tiks ieviesta līdz projekta beigām. Centralizēto koplietošanas pakalpojumu "5.2.1. Pētniecības datu repozitorijs DataverseLV un datu kuratoru programma" ieviešanas termiņu nepieciešams pagarināt līdz 2025.gada III ceturksnim.
Minētā risinājuma termiņa izmaiņas neietekmē projekta kopējā mērķa un ieguvumu sasniegšanu.
2) Nepieciešams samazināt Projektam piešķirto finansējumu, ievērojot VARAM Digitālās modernizācijas tematiskās komitejas 2025. gada 25. marta sēdes lēmumu par Investīcijas 2.1.3.1.i. “Datu pieejamība, koplietošana un analītika” finansējuma pārdali. VPC 13.03.25. VARAM adresētajā vēstulē Nr.DP.7-4/25/15-N informēja, ka indikatīvais Projekta ietaupījums plānots aptuveni 400 000,00 EUR apmērā. Atbilstoši MK noteikumu Nr.435 4.pielikuma grozījumiem (MK 25.06.2025. noteikumi Nr. 391) Atveseļošanas fonda plāna finansējums Projektam (summa euro bez pievienotās vērtības nodokļa, kopā) ir 3 044 000,00 EUR.
Finansējuma samazinājums neietekmēs projekta kopējā mērķa un ieguvumu sasniegšanu.
3) Projekta īstenošanas un uzraudzības procesā konstatēts, ka Projekta ieguvuma Nr.3.3.1. sasniedzamās vērtība nav viennozīmīgi interpretējama. Nepieciešams skaidrot rādītāju mērīšanas vai verificēšanas metodes, lai visas iesaistītās puses spētu pārliecināties par sasniegto rādītāju un noteiktās vērtības izpildi.
4) Saskaņā ar MK noteikumu Nr.435 grozījumiem palielināts procentuālais izmaksu ierobežojums 32.6.1 apakšpunktā minētajām attiecināmajām izmaksām no 3% uz 6 %. Saskaņā ar Projektam pieejamo attiecināmo izmaksu apmēru, minētās izmaksas nepārsniegs 182 640,00 EUR no Atveseļošanas fonda plāna finansējuma. Projektā paredzēts palielināt finansējumu budžeta pozīcijām Nr.10 "Informatīvo un publicitātes pasākumu izmaksas" un Nr.13 "Pārējās projekta īstenošanas izmaksas", lai nodrošinātu atbilstoša līmeņa un apjoma mācības gan specifiski datu kuratoru tīkla Projekta personālam, gan plašākai ar pētniecības datiem saistītai kopienai (pētniekiem, mācībspēkiem, studentiem, potenciālajiem datu avotiem), lai veicinātu izpratni par datu pārvaldību un atbilstošo prasmju attīstību, nodrošinot projekta rezultātu sasniegšanu. Tā pat nepieciešams organizēt plašāka mēroga informatīvos, publicitātes un vizuālās identitātes veicinošos pasākumus datu pārvaldības izpratnes veicināšanai un Projekta ilgtspējas nodrošināšanai.
Izmaksu pārdale par labu MK noteikumu Nr.435 32.6.1 apakšpunktā minētajām attiecināmajām izmaksām tiks veikta no Projekta budžeta pozīcijām, kurās radies ietaupījums, nepalielinot kopējo Projekta summu.
5) Rīkojuma projekts ietver arī precizējumus Projekta pasē (1.pielikums) saistībā ar apmācību procesā iekļaujamo personu loku. Precizēts projekta pārvaldības apraksts atbilstoši faktiskajai situācijai, kā arī labota informācija par Projekta pārvaldības un īstenošanai piesaistāmo personālu amatiem un Projekta iesniedzēja izpildinstitūciju. Finansējuma pārdalījums samazināja kopējo PVN summu un attiecīgi arī valsts budžeta finansējuma daļu salīdzinājumā ar sākotnēji plānoto (samazinājums 40 066.00 EUR). Plānotais PVN apmērs projekta īstenošanas darbībām ir 143 867.00 EUR (aprēķins anotācijas 3.sadaļā).
6) Rīkojuma projekts ietver arī precizējumus Projekta attīstības plānā (2.pielikums) - precizēta informācija par to kā zinātniskās institūcijas un mērķa grupa varēs pieteikties pakalpojumiem un kāda ir projekta atskaišu iesniegšanas kārtība starp partneriem saskaņā ar projekta organizatorisko struktūru un noteiktajām atbildībām. Saskaņā ar VARAM priekšlikumu konstatēts ka nepieciešams labot 1. sadaļas "Centralizētā funkcija vai koplietošanas pakalpojums" un 3. sadaļas "Pakalpojuma rādītāji (pakalpojuma līmeņa vienošanās (SLA) līmeņi)" aprakstus, lai pakalpojuma nosaukums un sadaļu apraksts pilnvērtīgi atspoguļotu pakalpojuma būtību. Veiktās izmaiņas ir saskaņā ar Pakalpojumu pārvaldības politiku (spēkā no 2024. gada 4. jūnija) un VARAM vadlīnijām par pakalpojumu formulēšanu. Apraksta labojumi neietekmē sākotnēji noteiktā pakalpojuma saturu un apjomu.
https://www.varam.gov.lv/lv/biezak-uzdotie-jautajumi-0#ka-pareizi-veidot-pakalpojuma-nosaukumu.
https://www.varam.gov.lv/lv/biezak-uzdotie-jautajumi-0#kas-ir-pakalpojuma-limena-vienosanas-nosacijumi-un-saistiba-ar-sla.
Šī Rīkojuma projekta sagatavošanas brīdī projektā jau ir izveidots datu kuratoru tīkls, kur īstenošanas personāls ir īstenojis pamatapmācības un uzsāka nodrošināt pētniecības datu pārvaldības atbalsta pakalpojumus un konsultācijas projekta mērķa grupai. Izveidota datu repozitorija DataverseLV pamatfunkcionalitāte un turpinās darbs pie repozitoriju tīkla risinājumu izstrādes, ieviešanas un ar to saistīto pakalpojumu izveides.
Projekta pasē nepieciešams Modernizētā pārvaldes procesa IKT risinājuma "5.1.1. Pētniecības datu repozitorija DataverseLV integrācijas risinājums" termiņu ieviešanai produkcijā pagarināt līdz 2026.gada II ceturksnim (nepārsniedzot projekta īstenošanas beigu termiņu 31.05.2026.), jo saskaņā ar projekta īstenošanas grafiku šī darbība (t.sk. integrācijas risinājumi) tiks ieviesta līdz projekta beigām. Centralizēto koplietošanas pakalpojumu "5.2.1. Pētniecības datu repozitorijs DataverseLV un datu kuratoru programma" ieviešanas termiņu nepieciešams pagarināt līdz 2025.gada III ceturksnim.
Minētā risinājuma termiņa izmaiņas neietekmē projekta kopējā mērķa un ieguvumu sasniegšanu.
2) Nepieciešams samazināt Projektam piešķirto finansējumu, ievērojot VARAM Digitālās modernizācijas tematiskās komitejas 2025. gada 25. marta sēdes lēmumu par Investīcijas 2.1.3.1.i. “Datu pieejamība, koplietošana un analītika” finansējuma pārdali. VPC 13.03.25. VARAM adresētajā vēstulē Nr.DP.7-4/25/15-N informēja, ka indikatīvais Projekta ietaupījums plānots aptuveni 400 000,00 EUR apmērā. Atbilstoši MK noteikumu Nr.435 4.pielikuma grozījumiem (MK 25.06.2025. noteikumi Nr. 391) Atveseļošanas fonda plāna finansējums Projektam (summa euro bez pievienotās vērtības nodokļa, kopā) ir 3 044 000,00 EUR.
Finansējuma samazinājums neietekmēs projekta kopējā mērķa un ieguvumu sasniegšanu.
3) Projekta īstenošanas un uzraudzības procesā konstatēts, ka Projekta ieguvuma Nr.3.3.1. sasniedzamās vērtība nav viennozīmīgi interpretējama. Nepieciešams skaidrot rādītāju mērīšanas vai verificēšanas metodes, lai visas iesaistītās puses spētu pārliecināties par sasniegto rādītāju un noteiktās vērtības izpildi.
4) Saskaņā ar MK noteikumu Nr.435 grozījumiem palielināts procentuālais izmaksu ierobežojums 32.6.1 apakšpunktā minētajām attiecināmajām izmaksām no 3% uz 6 %. Saskaņā ar Projektam pieejamo attiecināmo izmaksu apmēru, minētās izmaksas nepārsniegs 182 640,00 EUR no Atveseļošanas fonda plāna finansējuma. Projektā paredzēts palielināt finansējumu budžeta pozīcijām Nr.10 "Informatīvo un publicitātes pasākumu izmaksas" un Nr.13 "Pārējās projekta īstenošanas izmaksas", lai nodrošinātu atbilstoša līmeņa un apjoma mācības gan specifiski datu kuratoru tīkla Projekta personālam, gan plašākai ar pētniecības datiem saistītai kopienai (pētniekiem, mācībspēkiem, studentiem, potenciālajiem datu avotiem), lai veicinātu izpratni par datu pārvaldību un atbilstošo prasmju attīstību, nodrošinot projekta rezultātu sasniegšanu. Tā pat nepieciešams organizēt plašāka mēroga informatīvos, publicitātes un vizuālās identitātes veicinošos pasākumus datu pārvaldības izpratnes veicināšanai un Projekta ilgtspējas nodrošināšanai.
Izmaksu pārdale par labu MK noteikumu Nr.435 32.6.1 apakšpunktā minētajām attiecināmajām izmaksām tiks veikta no Projekta budžeta pozīcijām, kurās radies ietaupījums, nepalielinot kopējo Projekta summu.
5) Rīkojuma projekts ietver arī precizējumus Projekta pasē (1.pielikums) saistībā ar apmācību procesā iekļaujamo personu loku. Precizēts projekta pārvaldības apraksts atbilstoši faktiskajai situācijai, kā arī labota informācija par Projekta pārvaldības un īstenošanai piesaistāmo personālu amatiem un Projekta iesniedzēja izpildinstitūciju. Finansējuma pārdalījums samazināja kopējo PVN summu un attiecīgi arī valsts budžeta finansējuma daļu salīdzinājumā ar sākotnēji plānoto (samazinājums 40 066.00 EUR). Plānotais PVN apmērs projekta īstenošanas darbībām ir 143 867.00 EUR (aprēķins anotācijas 3.sadaļā).
6) Rīkojuma projekts ietver arī precizējumus Projekta attīstības plānā (2.pielikums) - precizēta informācija par to kā zinātniskās institūcijas un mērķa grupa varēs pieteikties pakalpojumiem un kāda ir projekta atskaišu iesniegšanas kārtība starp partneriem saskaņā ar projekta organizatorisko struktūru un noteiktajām atbildībām. Saskaņā ar VARAM priekšlikumu konstatēts ka nepieciešams labot 1. sadaļas "Centralizētā funkcija vai koplietošanas pakalpojums" un 3. sadaļas "Pakalpojuma rādītāji (pakalpojuma līmeņa vienošanās (SLA) līmeņi)" aprakstus, lai pakalpojuma nosaukums un sadaļu apraksts pilnvērtīgi atspoguļotu pakalpojuma būtību. Veiktās izmaiņas ir saskaņā ar Pakalpojumu pārvaldības politiku (spēkā no 2024. gada 4. jūnija) un VARAM vadlīnijām par pakalpojumu formulēšanu. Apraksta labojumi neietekmē sākotnēji noteiktā pakalpojuma saturu un apjomu.
https://www.varam.gov.lv/lv/biezak-uzdotie-jautajumi-0#ka-pareizi-veidot-pakalpojuma-nosaukumu.
https://www.varam.gov.lv/lv/biezak-uzdotie-jautajumi-0#kas-ir-pakalpojuma-limena-vienosanas-nosacijumi-un-saistiba-ar-sla.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekta 1.pielikumā (Projekta pase) veicami sekojoši precizējumi:
1)Par IKT risinājuma Nr.5.1.1. "Pētniecības datu repozitorija DataverseLV integrācijas risinājums" ieviešanas termiņu noteikt 2026.gada II ceturksnis (nepārsniedzot projekta īstenošanas beigu termiņu 31.05.2026.).
2)Saskaņā ar MK noteikumu Nr.435 aktuālo redakciju Atveseļošanas fonda plāna finansējums Projektam (summa euro bez pievienotās vērtības nodokļa, kopā) ir 3 044 000,00 EUR. Atbilstoši veikts samazinājums finansējuma sadalījumam pa projekta darbībām būtisko izmaksu veidiem un proporcionāli projekta finansējumam samazināts arī avansa maksājuma apmērs. Labots Plānotais PVN apmērs uz 143 867.00 EUR, kā arī Avansa maksājuma apmērs uz 956 360.10 EUR.
3)Redakcionāli precizēta Projekta ieguvuma Nr.3.3.1. "Ieguvums projekta partneriem un nozarei: Datu pārvaldības atbalsta pakalpojumi un konsultācijas (datu kuratora pakalpojums)" mērīšanas vai verificēšanas metode, lai visas iesaistītās puses spētu pārliecināties par sasniegto rādītāju.
Projekta ieguvuma Nr.3.3.1. mērīšanas vai verificēšanas metode izteikta precizējošā redakcijā "Datu kuratora pakalpojumu aptvere (biedrības pārstāvēto, kā arī projektā iesaistīto institūciju zinātniskā, akadēmiskā personāla un maģistrantūrā un doktorantūrā studējošajiem ar saimniecisko darbību nesaistītas pētnieciskās darbības attīstībai)" un tās verificēšanai izmantot Valsts izglītības informācijas sistēmas, Centrālās statistikas pārvaldes datubāzēs vai Izglītības un zinātnes ministrijai (turpmāk – IZM) pieejamos statistikas datus par projekta mērķa grupas lielumu institūciju līmenī. Atbilstoši Projektā īstenotajām darbībām un pieejamajiem statistikas datiem ir iespējams aprēķināt sniegto pakalpojumu aptveri nacionālā līmenī. Procentuālo aptveri aprēķina uz rādītāja sasniegšanas brīdi vai uz datubāzē pēdējo datu publicēšanas atskaites laiku, kas ir līdz projekta īstenošanas beigu datumam.
Vērtējums tiek veikts, apzinot institūciju līmenī, vai tās pārstāvētā projekta mērķa grupai ir informēta par pakalpojumu pieejamību un tā var saņem publiski finansētos Datu kuratoru pakalpojumus (konsultācijas, mācības, koplietošanas IKT risinājumi u.c.).
Projekta iesniedzējs nodrošina, ka nacionālā līmenī ir skaidri definēti valsts finansētie Datu kuratoru pakalpojumi, to saņemšanas kārtība un tie vienlīdzīgi un bez diskriminācijas ir pieejami mērķa grupai nacionālā un institucionālā līmenī. Publiski finansētie datu kuratora pakalpojumi pieejami projekta mērķa grupai ar saimniecisko darbību nesaistītas pētnieciskās darbības attīstībai.
4) Projektā paredzēta finansējuma pārdale palielinot Projekta budžeta pozīcijas, kas attiecas uz MK noteikumu Nr.456 32.6.1 apakšpunktā minētajām attiecināmajām izmaksām līdz 6 % no kopējām attiecināmajām izmaksās.
Lai nodrošinātu projekta mērķa sasniegšanu un projekta ilgtspēju nepieciešamas nodrošināt plašāka tvēruma apmācību, informatīvo un publicitātes pasākumu, kā arī atvērto datu izmantošanas veicināšanas pasākumu īstenošanu. Pasākumi var ietvers tādas aktivitātes kā konferences, darbsemināri pētniekiem un studējošajiem, mācību un informatīvo materiālu izstrāde un prezentēšana, informējošie un pieredzes apmaiņas pasākumi un citas aktivitātes. Minēto pasākumu tematiskās jomas aptvers visus datu dzīves cikla posmus un pētniecības datu pārvaldības stratēģijas (piemēram, par atvērto zinātni, datu pārvaldību, datu vākšanu un sagatavošanu, analīzi un apstrādes rīkiem, glabāšanu, koplietošanu, atkārtotu izmantošanu, repozitorijiem, sensitīvajiem datiem, izmaksām un citiem).
Plašāka tvēruma apmācību, informatīvo un publicitātes pasākumu īstenošana un to dažādošana veidos atbalsta sistēmu kvalitatīva pētniecības datu pārvaldības cikla nodrošināšanai, veicinot zināšanu un metožu koplietošanu, un nodrošinās projekta mērķa sasniegšanu, tai skaitā projektam noteikto ieguvumu un rādītāju sasniegšanu.
5)Citi redakcionāli un tehniski precizējumi, kas neietekmē Projekta saturu, bet paplašina projekta tvērumu un precizē darbību aprakstu. Rīkojuma projekta 1.pielikuma 6 sadaļā labota Projekta personāla amatu uzskaite, padarot projekta pārvaldības un īstenošanas kapacitātes aprakstu fleksiblāku. Finansējuma saņēmējam šādi redakcionāli labojumi sniedz iespēju piesaistīt speciālistu atbilstoši Projektā veicamajām aktivitātēm, tai skaitā uz noteiktu laika periodu un atbilstošā amata kategorijā.
Rīkojuma projekta 2.pielikumā (Projekta attīstības plāns) veicami redakcionāli un tehniski precizējumi saskaņojot informāciju dažādās sadaļās un pielikumos. Precizēta informācija par projekta tvērumu un to kā zinātniskās institūcijas varēs pieteikties pakalpojumiem, kā arī kāda ir projekta organizācija un atskaišu iesniegšanas kārtība starp partneriem.
Saskaņā ar VARAM priekšlikumu labots 1. sadaļas "Centralizētā funkcija vai koplietošanas pakalpojums" apraksts. Saskaņā ar VARAM vadlīnijām par pakalpojumu formulēšanu. Pētniecības datu repozitorijs DataverseLV un datu kuratoru programma nodrošinās divus koplietošanas pakalpojumus:
1. Tehniskās infrastruktūras nodrošināšana pētniecības datu deponēšanai un pieejamībai
2. Konsultatīvais atbalsts pētniecības datu pārvaldībā.
Saskaņā ar VARAM priekšlikumu labots 3. sadaļas "Pakalpojuma rādītāji (pakalpojuma līmeņa vienošanās (SLA) līmeņi)" apraksts, lai pilnvērtīgi atspoguļotu katra definētā pakalpojuma rādītājus SLA līmeņos. Rādītāji izteikti tabulas veidā atbilstoši pakalpojumu pārvaldības politikas aprakstam un VARAM vadlīnijām.
Pēc Rīkojuma projekta stāšanās spēkā jāveic grozījumi Projekta līgumā, kas noslēgts starp Centrālo finanšu un līgumu aģentūru (turpmāk – CFLA) un VPC.
Izmaiņas izmaksu pozīcijās neietekmēs projekta un Atveseļošanas fonda plānā un Padomes īstenošanas lēmumā par Latvijas atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu noteikto rādītāju sasniegšanu.
1)Par IKT risinājuma Nr.5.1.1. "Pētniecības datu repozitorija DataverseLV integrācijas risinājums" ieviešanas termiņu noteikt 2026.gada II ceturksnis (nepārsniedzot projekta īstenošanas beigu termiņu 31.05.2026.).
2)Saskaņā ar MK noteikumu Nr.435 aktuālo redakciju Atveseļošanas fonda plāna finansējums Projektam (summa euro bez pievienotās vērtības nodokļa, kopā) ir 3 044 000,00 EUR. Atbilstoši veikts samazinājums finansējuma sadalījumam pa projekta darbībām būtisko izmaksu veidiem un proporcionāli projekta finansējumam samazināts arī avansa maksājuma apmērs. Labots Plānotais PVN apmērs uz 143 867.00 EUR, kā arī Avansa maksājuma apmērs uz 956 360.10 EUR.
3)Redakcionāli precizēta Projekta ieguvuma Nr.3.3.1. "Ieguvums projekta partneriem un nozarei: Datu pārvaldības atbalsta pakalpojumi un konsultācijas (datu kuratora pakalpojums)" mērīšanas vai verificēšanas metode, lai visas iesaistītās puses spētu pārliecināties par sasniegto rādītāju.
Projekta ieguvuma Nr.3.3.1. mērīšanas vai verificēšanas metode izteikta precizējošā redakcijā "Datu kuratora pakalpojumu aptvere (biedrības pārstāvēto, kā arī projektā iesaistīto institūciju zinātniskā, akadēmiskā personāla un maģistrantūrā un doktorantūrā studējošajiem ar saimniecisko darbību nesaistītas pētnieciskās darbības attīstībai)" un tās verificēšanai izmantot Valsts izglītības informācijas sistēmas, Centrālās statistikas pārvaldes datubāzēs vai Izglītības un zinātnes ministrijai (turpmāk – IZM) pieejamos statistikas datus par projekta mērķa grupas lielumu institūciju līmenī. Atbilstoši Projektā īstenotajām darbībām un pieejamajiem statistikas datiem ir iespējams aprēķināt sniegto pakalpojumu aptveri nacionālā līmenī. Procentuālo aptveri aprēķina uz rādītāja sasniegšanas brīdi vai uz datubāzē pēdējo datu publicēšanas atskaites laiku, kas ir līdz projekta īstenošanas beigu datumam.
Vērtējums tiek veikts, apzinot institūciju līmenī, vai tās pārstāvētā projekta mērķa grupai ir informēta par pakalpojumu pieejamību un tā var saņem publiski finansētos Datu kuratoru pakalpojumus (konsultācijas, mācības, koplietošanas IKT risinājumi u.c.).
Projekta iesniedzējs nodrošina, ka nacionālā līmenī ir skaidri definēti valsts finansētie Datu kuratoru pakalpojumi, to saņemšanas kārtība un tie vienlīdzīgi un bez diskriminācijas ir pieejami mērķa grupai nacionālā un institucionālā līmenī. Publiski finansētie datu kuratora pakalpojumi pieejami projekta mērķa grupai ar saimniecisko darbību nesaistītas pētnieciskās darbības attīstībai.
4) Projektā paredzēta finansējuma pārdale palielinot Projekta budžeta pozīcijas, kas attiecas uz MK noteikumu Nr.456 32.6.1 apakšpunktā minētajām attiecināmajām izmaksām līdz 6 % no kopējām attiecināmajām izmaksās.
Lai nodrošinātu projekta mērķa sasniegšanu un projekta ilgtspēju nepieciešamas nodrošināt plašāka tvēruma apmācību, informatīvo un publicitātes pasākumu, kā arī atvērto datu izmantošanas veicināšanas pasākumu īstenošanu. Pasākumi var ietvers tādas aktivitātes kā konferences, darbsemināri pētniekiem un studējošajiem, mācību un informatīvo materiālu izstrāde un prezentēšana, informējošie un pieredzes apmaiņas pasākumi un citas aktivitātes. Minēto pasākumu tematiskās jomas aptvers visus datu dzīves cikla posmus un pētniecības datu pārvaldības stratēģijas (piemēram, par atvērto zinātni, datu pārvaldību, datu vākšanu un sagatavošanu, analīzi un apstrādes rīkiem, glabāšanu, koplietošanu, atkārtotu izmantošanu, repozitorijiem, sensitīvajiem datiem, izmaksām un citiem).
Plašāka tvēruma apmācību, informatīvo un publicitātes pasākumu īstenošana un to dažādošana veidos atbalsta sistēmu kvalitatīva pētniecības datu pārvaldības cikla nodrošināšanai, veicinot zināšanu un metožu koplietošanu, un nodrošinās projekta mērķa sasniegšanu, tai skaitā projektam noteikto ieguvumu un rādītāju sasniegšanu.
5)Citi redakcionāli un tehniski precizējumi, kas neietekmē Projekta saturu, bet paplašina projekta tvērumu un precizē darbību aprakstu. Rīkojuma projekta 1.pielikuma 6 sadaļā labota Projekta personāla amatu uzskaite, padarot projekta pārvaldības un īstenošanas kapacitātes aprakstu fleksiblāku. Finansējuma saņēmējam šādi redakcionāli labojumi sniedz iespēju piesaistīt speciālistu atbilstoši Projektā veicamajām aktivitātēm, tai skaitā uz noteiktu laika periodu un atbilstošā amata kategorijā.
Rīkojuma projekta 2.pielikumā (Projekta attīstības plāns) veicami redakcionāli un tehniski precizējumi saskaņojot informāciju dažādās sadaļās un pielikumos. Precizēta informācija par projekta tvērumu un to kā zinātniskās institūcijas varēs pieteikties pakalpojumiem, kā arī kāda ir projekta organizācija un atskaišu iesniegšanas kārtība starp partneriem.
Saskaņā ar VARAM priekšlikumu labots 1. sadaļas "Centralizētā funkcija vai koplietošanas pakalpojums" apraksts. Saskaņā ar VARAM vadlīnijām par pakalpojumu formulēšanu. Pētniecības datu repozitorijs DataverseLV un datu kuratoru programma nodrošinās divus koplietošanas pakalpojumus:
1. Tehniskās infrastruktūras nodrošināšana pētniecības datu deponēšanai un pieejamībai
2. Konsultatīvais atbalsts pētniecības datu pārvaldībā.
Saskaņā ar VARAM priekšlikumu labots 3. sadaļas "Pakalpojuma rādītāji (pakalpojuma līmeņa vienošanās (SLA) līmeņi)" apraksts, lai pilnvērtīgi atspoguļotu katra definētā pakalpojuma rādītājus SLA līmeņos. Rādītāji izteikti tabulas veidā atbilstoši pakalpojumu pārvaldības politikas aprakstam un VARAM vadlīnijām.
Pēc Rīkojuma projekta stāšanās spēkā jāveic grozījumi Projekta līgumā, kas noslēgts starp Centrālo finanšu un līgumu aģentūru (turpmāk – CFLA) un VPC.
Izmaiņas izmaksu pozīcijās neietekmēs projekta un Atveseļošanas fonda plānā un Padomes īstenošanas lēmumā par Latvijas atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu noteikto rādītāju sasniegšanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Sabiedrība kopumā (iedzīvotājs, skolēns, students, zinātniskais personāls, politikas veidotājs, uzņēmējs u.c.)
Ietekmes apraksts
Atvērtās zinātnes kustības un pieejas zinātniskās darbības procesam (t.sk. caur EOSC nacionālo mezglu) pamatā ir pētniecībā iegūtu zināšanu, pētniecības metožu, datu un rezultātu publiska pieejamība, tādējādi veicinot uz sadarbību vērstu zinātnisko darbību.
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi, nevalstiskās organizācijas, IZM un VARAM kā atbildīgās un uzraugošās iestādes, CFLA kā uzraugošā iestāde, VPC kā projekta iesniedzējs un finansējuma saņēmējs, zinātnes universitātes (LU, RTU, RSU, LBTU) kā sadarbības partneri, Latvijas augstskolas un pētniecības organizācijas kā tiešā projekta mērķa grupa. Netieši arī citas juridiskās personas, kas ir ieinteresētas zinātnes rezultātu izmantošanā.
Ietekmes apraksts
2.1.3.1.i investīcijas Projekta mērķis ir attīstīt cilvēkkapitālu un pilnveidot pētniecības datu pārvaldību, integrējot, attīstot un nodrošinot augstas kvalitātes zinātnisko un pētniecisko datu sagatavošanu, apstrādi, anotēšanu un koplietošanu, kā arī tam nepieciešamos IKT risinājumus. Projekta īstenošana nodrošinās brīvu pieeju zinātniskajai informācijai, uzlabos pētniecības pārvaldības organizēšanu institūciju un nacionālās pētniecības ekosistēmas līmenī. Investīcijas veicinās Latvijas augstākās izglītības un zinātnisko institūciju attīstību, starptautisko konkurētspēju, nacionālās pētniecības telpas attīstību un atvērtās zinātnes praktisku īstenošanu.
Pēc Rīkojuma projekta stāšanās spēkā jāveic grozījumi Projekta līgumā, kas noslēgts starp CFLA un VPC.
Pēc Rīkojuma projekta stāšanās spēkā jāveic grozījumi Projekta līgumā, kas noslēgts starp CFLA un VPC.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Atvērto datu platformas iedibināšana samazina attīstības izmaksas, jo tā veicina esošu datu atkārtotu izmantošanu, samazinot datu atkārtotas ieguves izmaksas un izpildes laiku.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Atvērto datu platformas iedibināšana samazina attīstības izmaksas, jo tā veicina esošu datu atkārtotu izmantošanu, samazinot datu atkārtotas ieguves izmaksas un izpildes laiku.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Atvērto datu platformas iedibināšana samazina attīstības izmaksas, jo tā veicina esošu datu atkārtotu izmantošanu, samazinot datu atkārtotas ieguves izmaksas un izpildes laiku.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Atvērto datu platformas iedibināšana samazina attīstības izmaksas, jo tā veicina esošu datu atkārtotu izmantošanu, samazinot datu atkārtotas ieguves izmaksas un izpildes laiku.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Projektā paredzēta Datu kuratoru prasmju attīstība. Tā pat mācības un informatīvie pasākumi nodrošinās ka katram pētniekam ir iespējas attīstīt savas digitālās un pētniecības datu pārvaldības prasmes. Efektīva pētniecības datu pārvaldība un koplietošana ne tikai uzlabo pētniecības kvalitāti, bet arī sekmē karjeras izaugsmi un atpazīstamību.
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
| Gads | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | Kopā |
| Atlīdzības izmaksas un ar PVN neapliekamie darījumi | 67 139 | 388 040 | 1 290 585 | 613 155 | 2 358 919 |
| Informācijas sistēmas/platformas ieviešana, datu kuratora darbavietas izmaksas, apmācību izmaksas, komandējumu, kā arī citu pakalpojumu un iegāžu izmaksas (ar PVN apliekamas darbības) | 500 | 37605 | 368776 | 278200 | 685 081 |
| Kopā: | 67 639 | 425 645 | 1 659 361 | 891 355 | 3 044 000 |
| PVN | 105 | 7 897 | 77 443 | 58 422 | 143 867 |
| Izmaiņas ANM finansējumam (kopā) salīdzinājumā ar sākotnējo versiju | -115 159 | -831 657 | 305 138 | 241 678 | -400 000 |
| Izmaiņas PVN izmaksām salīdzinājumā ar sākotnējo versiju | -13 990 | -57 371 | 10 325 | 20 970 | -40 066 |
Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 4. aprīļa rīkojumā Nr. 195 "Par 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Atbalsts atvērtās zinātnes ieviešanai praksē, kā arī izveidoti risinājumi zinātnes datu koplietošanai un dalībai ES atvērtajā zinātnes mākonī" pases un centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojuma attīstības plāna apstiprināšanu"" neietekmē valsts budžeta izdevumus 2025.-2026.gadā, jo projektam ietaupījums kopā 440 066,00 EUR apmērā, t.sk., 40 066,00 EUR PVN izmaksu segšanai, radies 2023.gadā un 2024.gadā, jo kavējās projekta uzsākšana.
PVN izmaksas 143 867.00 EUR veidojas no projekta partneru publiskās atvasinātas personas izdevumiem projekta īstenošanas laikā, kuru segšanu no valsts budžeta līdzekļiem nosaka Ministru kabineta 2022.gada 14.jūlija noteikumu Nr.435 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes “Digitālā transformācija” 34.3. apakšpunkts" , kā arī atbilstoši 34.6 apakšpunktam, ja biedrība veic valsts deleģētu funkciju un nodokli nevar atgūt, to sedz no valsts budžeta līdzekļiem.
Finansējuma saņēmējs plānojot Projekta grozījumus secinājis, ka finansējuma pārdales rezultātā starp projekta izdevumu kategorijām un faktiskajai projekta ieviešanas situācijai aprēķinātā PVN summa ir samazinājusies. Daļa finansējuma, kas sākotnēji bija paredzēta ar PVN apliekamas darījumiem pārcelta uz projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksām (nav ar PVN apliekams darījums) vai konkrētās izmaksas nav klasificējamas kā ar PVN apliekamie darījumi. Finansējuma pārdalījums samazināja kopējo PVN summu un attiecīgi arī valsts budžeta finansējuma daļu salīdzinājumā ar sākotnēji plānoto (samazinājums 40 066.00 EUR).
Pēc projekta pabeigšanas Centralizētā funkcija vai koplietošanas pakalpojuma "Pētniecības datu repozitorijs DataverseLV un datu kuratoru programma" (Tehniskās infrastruktūras nodrošināšana pētniecības datu deponēšanai un pieejamībai; Konsultatīvais atbalsts pētniecības datu pārvaldībā) izmaksas indikatīvi būs 1 325 596 EUR gadā.
Nepieciešamais finansējums tiks nodrošināts no Izglītības un zinātnes ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammas 05.02.00 "Zinātnes bāzes finansējums".
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Rīkojuma projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Rīkojuma projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
6.4. Cita informācija
Iesaistītās puses:
Uzraugošās institūcijas: IZM, CFLA un informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pārvaldības organizācijas.
Reformas īstenotājs: VARAM.
Finansējuma saņēmējs: VPC.
Projekta sadarbības partneri: LU, RSU, RTU un LBTU.
Uzraugošās institūcijas: IZM, CFLA un informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pārvaldības organizācijas.
Reformas īstenotājs: VARAM.
Finansējuma saņēmējs: VPC.
Projekta sadarbības partneri: LU, RSU, RTU un LBTU.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāte, Rīgas Stradiņa universitāte, Rīgas Tehniskā universitāte, Latvijas Universitāte, IZM, VARAM un CFLA. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu: VPC.
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Jā
Projekts paredz integrēt atvērtās zinātnes pārvaldības modeli, projekta partnerinstitūcijās nosakot vienotus standartus, vadlīnijas, piekļuves nosacījumus un drošības protokolus, kā arī labās prakses izplatīšana pieredzes apmaiņā ar citām zinātniskajām institūcijām.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Jā
Projekts paredz datu anotācijas, uzglabāšanas un atkārtotas izmantošanas nolūkiem ieviest digitālu risinājumu – datu repozitoriju tīklu DataverseLV.
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Jā
Datu atkārtota izmantošana optimizē pētniecības procesus, izvairoties no dubulta darba (datu atkārtotas ievākšanas) veikšanas.
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Iesaistītajām institūcijām jānodrošina projekta nepieciešamie resursi un kapacitāte projekta pārvaldībai un realizācijai.
Pēc projekta pabeigšanas Iesaistītajām institūcijām jānodrošina projekta rezultātā radīto produktu izmantošana 5 (piecus) gadus pēc projekta beigām.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Zinātnes digitalizācija. Noteikumu projekta ietvaros plānotā projekta īstenošanas rezultātā tiks attīstīta nacionālā pētniecības digitālā infrastruktūra, tai skaitā tās pieejamība un pētniecības sistēmu standartizācija.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Sistēmas uzturētājiem gada griezumā ir pieejamas 7 dienas, kuru laikā ir iespējams veikt IKT infrastruktūras modernizēšanas un uzturēšanas darbus.
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Atvērtā zinātne veicina pierādījumos balstītu politiku, jo nodrošina pieeju FAIR (atrodamiem, piekļūstamiem, sadarbspējīgiem un atkārtoti lietojamiem) pētniecības datiem, kas nepieciešami pierādījumos balstītas politikas veidošanai.
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Projekta realizācijā jāievēro Vispārējās personas datu aizsardzības regulas un Veselības informācijas aizsardzības normatīvo regulējumu prasības.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
