Anotācija (ex-ante)

22-TA-3351: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 29. jūnija noteikumos Nr. 606 "Noteikumi par karavīra, militārā darbinieka un zemessarga uzturdevas kompensācijas apmēru un izmaksāšanas kārtību"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts izstrādāts pēc Nacionālo bruņoto spēku iniciatīvas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai noteiktu uzturdevas kompensācijas apmēru un izmaksāšanas kārtību Zemessardzes veterāniem, kā arī precizētu uzturdevas kompensācijas izmaksāšanas kārtību zemessargiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ar Latvijas Republikas Zemessardzes likuma (turpmāk - Zemessardzes likums) grozījumiem, kas spēkā stājās 2022.gada 3.novembrī, citstarp tika precizēts Zemessardzes likuma 35.panta pirmās daļas 3.punkts, nosakot, ka, pildot šā likuma 31.panta pirmajā daļā minētos amata pienākumus, papildus likumā noteiktajai zemessarga apgādei un sociālajām garantijām zemessargs ir tiesīgs saņemt karavīram noteikto uzturdevu vai tās kompensāciju, vairs neparedzot ierobežojumu uzturdevas vai tās kompensācijas saņemšanai tikai par amata pienākumu izpildes dienām.
Atbilstoši grozījumam Zemessardzes likuma 45.panta sestajā daļā Zemessardzes veterāns par šā likuma 44. pantā paredzēto uzdevumu izpildi saņem kompensāciju Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un apmērā, kā arī karavīram noteikto uzturdevu vai tās kompensāciju.
Nošķirami trīs jēdzieni - kompensācija, karavīram noteiktā uzturdeva un uzturdevas kompensācija.
Lai noteiktu kārtību, kādā Zemessardzes veterānam izmaksā kompensāciju par katru dienesta uzdevumu izpildes dienu, un tās apmēru, izstrādes stadijā ir Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 5. oktobra noteikumos Nr. 948 "Noteikumi par zemessargiem izmaksājamo dienesta uzdevumu izpildes un apmācību kompensāciju, Zemessardzes veterānu priekšnieka algu, kā arī zemessarga mantai nodarīto zaudējumu atlīdzību"" (tiesību akta lietas ID 22-TA-3552).
Saskaņā ar Militārā dienesta likuma 49.pantu katrs karavīrs dienesta laikā saņem karavīra uzturdevu, bet apgādes nosacījumus, normas un kārtību nosaka aizsardzības ministrs.
Savukārt uzturdevas kompensācijas apmēru karavīriem, militārajiem darbiniekiem un zemessargiem, kā arī kompensācijas izmaksāšanas kārtību nosaka Ministru kabineta 2010. gada 29. jūnija noteikumi Nr. 606 “Noteikumi par karavīra, militārā darbinieka un zemessarga uzturdevas kompensācijas apmēru un izmaksāšanas kārtību” (turpmāk – noteikumi Nr.606).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumi Nr.606 nenosaka uzturdevas kompensācijas apmēru un izmaksāšanas kārtību Zemessardzes veterāniem.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts attiecina uz Zemessardzes veterāniem noteikumu Nr.606 3.1. un 3.2. apakšpunktā minēto uzturdevas kompensācijas apmēru un 7.punktā paredzēto uzturdevas kompensācijas izmaksas kārtību.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr.606 7.punkts noteic, ka zemessargam kompensāciju aprēķina un izmaksā reizi ceturksnī, līdz ar to arī zemessargiem, kuri pilda ar kaujas atbalstu un kaujas nodrošinājumu saistītu amatu pienākumus, tā tiek izmaksāta reizi ceturksnī.
Risinājuma apraksts
Tiek precizēts noteikumu Nr.606 7.punkts, nosakot, ka kompensāciju aprēķina un izmaksā ne retāk kā reizi ceturksnī.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar noteikumu Nr.606 4.punkta (nav grozīts kopš 2016.gada) otro teikumu uzturdevas kompensācijas saņemšanai netiek uzskaitīts laiks, kad zemessargs pilda karavīra amata pienākumus vai aizsardzības ministra noteikta ar kaujas atbalstu vai kaujas nodrošinājumu saistīta amata pienākumus, par kuru veikšanu slēdz papildu līgumu. Savukārt Zemessardzes likuma 17.1 ceturtās daļas un 35.panta pirmās daļas grozījumi, kās stājās spēkā 2019.gada 4.aprīlī, noteic, ka zemessargs, kurš pilda karavīra amata pienākumus vai ar kaujas atbalstu un kaujas nodrošinājumu saistītu amata pienākumus, ir tiesīgs saņemt karavīram noteikto uzturdevu vai tās kompensāciju.
Risinājuma apraksts
Tiek svītrots noteikumu Nr.606 4.punkta otrais teikums.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Zemessardzes veterāni un zemessargi, kuri pilda ar kaujas atbalstu vai kaujas nodrošinājumu saistīta amata pienākumus.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts nosaka uzturdevas kompensācijas apmēru un izmaksāšanas kārtību Zemessardzes veterāniem, kā arī precizē uzturdevas kompensācijas izmaksāšanas kārtību zemessargiem.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Noteikumu projekta izpilde tiks realizēta Aizsardzības ministrijai piešķirtā finansējuma ietvaros budžeta programmā 22.00.00 “Nacionālie bruņotie spēki” budžeta apakšprogrammās 22.12.00 “Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana” un 22.10.00 “Starptautisko operāciju un Nacionālo bruņoto spēku personālsastāvā centralizētais atalgojums”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts ietekmē tikai zemessargus un Zemessardzes veterānus.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi