Anotācija (ex-ante)

23-TA-2846: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Celmiņi" Iecavas pagastā, Bauskas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai atsavināt īpašuma "Celmiņi" (kadastra Nr.4064 011 0201) Iecavas pagastā, Bauskas novadā, sastāvā esošo zemes vienību (kadastra apzīmējums 4064 014 0487) 1,37 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 4064 014 0491) 0,0976 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 4064 014 0489) 0,2601 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 4064 014 0490) 0,1055 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 4064 014 0488) 0,3300 ha.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Atbilstoši būvatļaujai Nr. BIS-BL-353503-257 "Ātrgaitas dzelzceļa "Rail Baltica" DS4 posma "Misa - Latvijas/Lietuvas robeža" apakšposms DPS1" (būvatļauja Nr. 5) izstrādātajiem būvprojekta tehniskajiem risinājumiem Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamā Nekustamā īpašuma daļa būs izmantojama Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras (dzelzceļa nodalījuma josla) un saistītās infrastruktūras - valstij piederoša pašvaldības nozīmes ceļa (ceļa nodalījuma josla) būvniecībai, izņemot to zemes platību, kas atsavināma, pamatojoties uz Likuma 6. panta pirmo daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai ir nepieciešama nekustamā īpašuma "Celmiņi" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4064 011 0201) Iecavas pagastā, Bauskas novadā, sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 014 0235) daļa aptuveni 0,5338 ha platībā.
Nodalot Rail Baltica projektam minēto zemes vienības daļu, atlikumā veidotos divas zemes vienības daļas 0,3768 ha un 1,5894 ha platībā. Atbilstoši Bauskas novada pašvaldības 2022. gada 20. septembra atzinumam Nr. BNP/2022/4.7/1650/N zemes vienība saskaņā ar pašvaldības teritorijas plānojumu atrodas funkcionālajā zonā - Mežu teritorija (M), kurā minimālā jaunizveidojamā zemesgabala platība ir 2 ha. Līdz ar to, saskaņā ar pašvaldības teritorijas plānojumu, zemes vienības daļas ar aptuvenajām platībām 0,3768 un 1,5894 ha neatbilst pašvaldības teritorijas plānojumam.
Ņemot vērā minēto, saskaņā ar Likuma 6. panta pirmo daļu un ar nekustamā īpašuma īpašnieka piekrišanu no nekustamā īpašuma ir atsavināmā tā sastāvā esošā un nekustamā īpašuma daļu veidojošā zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 014 0235) visā platībā (2,5 ha).
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmās daļas un likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmās daļas regulējumu.
Pēc pašvaldības nozīmes ceļa būvdarbiem un attiecīga ceļa izbūves, šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būs nododams attiecīgās pašvaldības īpašumā, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Informācija par nekustamo īpašumu "Celmiņi" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4064 011 0201) Iecavas pagastā, Bauskas novadā (turpmāk – Nekustamais īpašums).
1. Nekustamā īpašuma sastāvs:
1.1. zemes vienība (kadastra apzīmējums 4064 011 0201) 3,2 ha platībā;
1.2. zemes vienība (kadastra apzīmējums 4064 011 0258) 2,7 ha platībā;
1.3. zemes vienība (kadastra apzīmējums 4064 014 0021) 7,4 ha platībā;
1.4. zemes vienība (kadastra apzīmējums 4064 014 0022) 2,0 ha platībā;
1.5. zemes vienība (kadastra apzīmējums 4064 006 0047) 4,4 ha platībā;
1.6. zemes vienība (kadastra apzīmējums 4064 006 0580) 7,7 ha platībā;
1.7. zemes vienība (kadastra apzīmējums 406 014 0203) 8,8 ha platībā;
1.8. zemes vienība (kadastra apzīmējums 4064 014 0235) 2,5 ha platībā, kas ir atsavināma visā platībā un kas ir sadalīta piecās atsevišķās zemes vienībās atbilstoši kadastrālās uzmērīšanas procesam;
1.9. zemes vienība (kadastra apzīmējums 4064 007 0197) 5,7 ha platībā;
1.10. zemes vienība (kadastra apzīmējums 4064 001 0015) 17,2 ha platībā.
2. Atbilstoši zemes kadastrālās uzmērīšanas datiem Nekustamā īpašuma daļas sastāvs:
2.1. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 014 0487) 1,37 ha platībā, kas atsavināma, pamatojoties uz Likuma 6. panta pirmo daļu.
2.1.1. apgrūtinājumi:
- no 10 līdz 25 kilometriem garas un dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos – 0,30 ha;
- tauvas joslas teritorija gar upi – 0,02 ha;
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošās hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs – 0,06 ha;
2.2. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 014 0491) 0,0976 ha platībā, kas būs izmantojama saistītās infrastruktūras – pašvaldības nozīmes ceļa (ceļa nodalījuma josla) izbūvei;
2.3. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 014 0489) 0,2601 ha platībā, kas būs izmantojama dzelzceļa infrastruktūras (dzelzceļa nodalījuma josla) izbūvei;
2.4. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 014 0490) 0,1055 ha platībā, kas būs izmantojama saistītās infrastruktūras – pašvaldības nozīmes ceļa (ceļa nodalījuma josla) izbūvei;
2.5. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 014 0488) 0,33 ha platībā, kas atsavināma, pamatojoties uz Likuma 6. panta pirmo daļu.
2.5.1. apgrūtinājumi:
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošās hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecības zemēs – 0,06 ha.
3. Nekustamais īpašums ir ierakstīts Zemgales rajona tiesas Iecavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 1556 un uz to īpašuma tiesības ir nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Nekustamā īpašuma īpašnieks).
4. Zemes vienības (kadastra apzīmējums 4064 014 0235) 2,5 ha platībā atsavināšana nerada izmaiņas Nekustamā īpašuma sastāvā esošo pārējo zemes vienību tālākajā izmantošanā.
5. Nekustamā īpašuma īpašnieka sniegtā informācija:
- Nekustamā īpašuma daļas lietošanas mērķis ir zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir mežsaimniecība, un 2022. gadā ir veikta meža inventarizācija;
- ir noteikts lietošanas tiesību apgrūtinājums - ūdensteces aizsargjoslas teritorija (Ģedules upes aizsargjosla)  – 0.10 km;
- 2014. gada 25. novembrī starp "Mednieku klubs Zirnieki" un Nekustamā īpašuma īpašnieku ir noslēgts medību tiesību nomas līgums Nr. 1-06-11/14-896 (turpmāk - Medību līgums). Saskaņā ar Valsts meža dienesta Zemgales virsmežniecības sniegto informāciju Medību līgums ir reģistrēts Valsts meža dienestā. Valstij nav pamata pārņemt Medību līguma saistības, jo šo saistību pārņemšana nav samērojama ar attiecīgo sabiedrības vajadzību nodrošināšanu, t.i. Nekustamā īpašuma daļa pāries valsts īpašumā brīva no visiem apgrūtinājumiem un nastām, kuras Nekustamajam īpašumam bija uzliktas saistību rezultātā un par kurām institūcija nav tieši paziņojusi, ka tā uzņemas attiecīgos apgrūtinājumus un nastas (Likuma 16. panta pirmā daļa).

Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka Nekustamā īpašuma daļa ir apgrūtināta ar vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslām, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja.
Tādējādi secināms, ka Nekustamā īpašuma daļai noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildus nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.

Saskaņā ar Likuma 20. panta pirmo daļu atlīdzības noteikšanai sertificēts nekustamo īpašumu vērtētājs sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Grant Thornton Baltic" (turpmāk – Vērtētājs) 2023. gada 9. augustā, piedaloties sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Eiropas dzelzceļa līnijas" (turpmāk - Institūcija) pārstāvim un Nekustamā īpašuma īpašnieka pārstāvim, apsekoja Nekustamā īpašuma daļu, kuras laikā Nekustamā īpašuma īpašnieka pārstāvis mutiskā formā izteica secinājumu, ka 2014. gada 25. novembrī starp biedrību "Mednieku klubs Zirnieki" un Nekustamā īpašuma īpašnieku noslēgtais medību tiesību nomas līgums Nr. 1-06-11/14-896 neietekmē tirgus vērtības aprēķinu un nerada papildus vērtību.
Institūcijas izveidotā Rail Baltica projektam atsavināmā īpašuma atlīdzības noteikšanas pastāvīgā komisija (turpmāk – Komisija) 2023. gada 12. oktobra sēdē izvērtēja Vērtētāja 2023. gada 24. augustā sagatavoto Nekustamā īpašuma daļas vērtējumu un tam pievienoto dokumentāciju un pieņēma lēmumu aprēķināt atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma "Celmiņi" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4064 011 0201) Iecavas pagastā, Bauskas novadā, daļas atsavināšanu, nosakot to atbilstoši sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja Vērtētāja vērtējumā noteiktajai Nekustamā īpašuma daļas tirgus vērtībai EUR 13 927,64 (trīspadsmit tūkstoši deviņi simti divdesmit septiņi euro un 64 centi), kuru veido:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 014 0487) 1,37 ha platībā tirgus vērtība EUR 3 699,00 (trīs tūkstoši seši simti deviņdesmit deviņi euro);
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 014 0491) 0,0976 ha platībā tirgus vērtība EUR 263,52 (divi simti sešdesmit trīs euro un 52 centi);
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 014 0489) 0,2601 ha platībā tirgus vērtība EUR 702,27 (septiņi simti divi euro un 27 centi);
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 014 0490) 0,1055 ha platībā tirgus vērtība EUR 284,85 (divi simti astoņdesmit četri euro un 85 centi);
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 014 0488) 0,3300 ha  platībā tirgus vērtība EUR 891,00 (astoņi simti deviņdesmit viens euro);
- uz atsavināmajām zemes vienībām ar kadastra apzīmējumiem 4064 014 0487, 4064 014 0491, 4064 014 0489, 4064 014 0490, 4064 014 0488 esošās mežaudzes tirgus vērtība – EUR 8087,00 (astoņi tūkstoši astoņdesmit septiņi euro).

Institūcija 2023. gada 17. oktobrī ar vēstuli Nr. 2.3.N/2023-3150 informēja Nekustamā īpašuma īpašnieku par aprēķināto atlīdzības apmēru un izteica uzaicinājumu piedalīties Komisijas 2023. gada 23. novembra sēdē aprēķinātās atlīdzības izvērtēšanai.
Institūcijā 2023. gada 24. oktobrī tika saņemta Nekustamā īpašuma īpašnieka piekrišana Komisijas 2023. gada 12. oktobra sēdē aprēķinātās atlīdzības apmēram, norādot par atteikšanos piedalīties plānotajā 2023. gada 23. novembra sēdē.
Līdz ar to, atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 28. punktam Institūcija ieguva tiesības sasaukt Komisijas sēdi atlīdzības izvērtēšanai un apstiprināšanai pirms uzaicinājumā norādītā termiņa beigām, par to informējot Nekustamā īpašuma īpašnieku.
Nekustamā īpašuma īpašnieks ir informēts par Komisijas sēdi 2023. gada 27. oktobrī. 

Komisija 2023. gada 27. oktobra sēdes slēgtajā daļā apstiprināja aprēķināto taisnīgu atlīdzību par nekustamā īpašuma "Celmiņi" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4064 011 0201) Iecavas pagastā, Bauskas novadā, daļas atsavināšanu, nosakot to atbilstoši sertificēta nekustamā īpašuma Vērtētāja vērtējumā noteiktajai Nekustamā īpašuma daļas tirgus vērtībai EUR 13 927,64 (trīspadsmit tūkstoši deviņi simti divdesmit septiņi euro un 64 centi), kuru veido:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 014 0487) 1,37 ha platībā tirgus vērtība EUR 3 699,00 EUR (trīs tūkstoši seši simti deviņdesmit deviņi euro);
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 014 0491) 0,0976 ha platībā tirgus vērtība EUR 263,52 (divi simti sešdesmit trīs euro un 52 centi);
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 014 0489) 0,2601 ha platībā tirgus vērtība EUR 702,27 (septiņi simti divi euro un 27 centi);
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 014 0490) 0,1055 ha platībā tirgus vērtība EUR 284,85 (divi simti astoņdesmit četri euro un 85 centi);
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 014 0488) 0,3300 ha platībā tirgus vērtība EUR 891,00 (astoņi simti deviņdesmit viens euro);
- uz atsavināmajām zemes vienībām ar kadastra apzīmējumiem 4064 014 0487, 4064 014 0491, 4064 014 0489, 4064 014 0490, 4064 014 0488 esošās mežaudzes tirgus vērtība – EUR 8 087,00 (astoņi tūkstoši astoņdesmit septiņi euro).

Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2023. gada 13. novembra lēmumu Nr. 03.1-14/3292 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, nosakot to EUR 13 927,64 (trīspadsmit tūkstoši deviņi simti divdesmit septiņi euro un 64 euro centi).

Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Nekustamā īpašuma īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma sadalīšanas un Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz no privātpersonas atsavināt nekustamā īpašuma "Celmiņi" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4064 011 0201) Iecavas pagastā, Bauskas novadā, daļu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu ir aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašnieku, no kura tiek atsavināta Nekustamā īpašuma daļa.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Rail Baltica projekta īstenošana labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma daļas pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā Nr.INEA/CEF/TRAN/M2019/2098073, kas noslēgts 2020.gada 13.novembrī starp akciju sabiedrību “RB Rail” un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un SIA "Eiropas Dzelzceļa līnijas".

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi