Anotācija (ex-ante)

24-TA-1282: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Zemdari" Iecavas pagastā, Bauskas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai atsavināt nekustamā īpašuma "Zemdari" (kadastra Nr. 40640140173) daļu - zemes vienību (kadastra apzīmējums 40640140556) 0,28 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 40640140557) 0,29 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 40640140558) 0,0935 ha platībā un zemes vienību (kadastra apzīmējums 40640140559) 0,0027 ha platībā - Iecavas pagastā, Bauskas novadā (turpmāk – Nekustamā īpašuma daļa).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.

Atbilstoši būvniecības ieceres tehniskajiem risinājumiem būvatļaujā Nr. BIS-BL-353503-257 "Ātrgaitas dzelzceļa "Rail Baltica" DS4 posma "Misa - Latvijas/Lietuvas robeža" apakšposms DPS1", būvatļauja Nr. 5, Rail Baltica projekts skar Nekustamā īpašuma daļu, paredzot tās izmantošanu Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras (dzelzceļa nodalījuma josla) un saistītās infrastruktūras – pašvaldības nozīmes ceļa (ceļa nodalījuma josla) būvniecībai.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmās daļas un likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmās daļas regulējumu.
Savukārt pēc pašvaldības nozīmes ceļa būvdarbiem un attiecīgā ceļa izbūves, šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būs nododams pašvaldības īpašumā, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Informācija par nekustamo īpašumu "Zemdari" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 40640140173) Iecavas pagastā, Bauskas novadā (turpmāk – Nekustamais īpašums).
1. Par situāciju pirms kadastrālās uzmērīšanas procesa uzsākšanas un pabeigšanas.
1.1. Saskaņā ar Likuma 18. panta pirmo daļu Sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Eiropas dzelzceļa līnijas" (turpmāk - Institūcija) 2022. gada 28. septembrī nosūtīja Nekustamā īpašuma īpašniekam paziņojumu Nr. 2.4.N/2022-1318 par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai, informējot par Nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140173) daļas ar aptuveno kopējo platību 0,683 ha (platība var tikt precizēta pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas) nepieciešamību Rail Baltica projekta risinājumiem.
1.2. Institūcija izvērtēja ar lietas faktiskajiem apstākļiem saistīto dokumentāciju un konstatēja šādus būtiskus apstākļus.
1.2.1. Nekustamā īpašuma sastāvs:
-  zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140173) 11,7 ha platībā.
1.2.2. Īpašuma tiesības:
- Nekustamais īpašums ir ierakstīts Zemgales rajona tiesas Iecavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000090064 un īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu ir nostiprinātas juridiskai personai (turpmāk – Īpašnieks).
1.3. Nekustamā īpašuma zemesgrāmatas nodalījumā ir veikts aizlieguma ieraksts un nostiprināta ķīlas tiesība:
1.3.1. nostiprinātas hipotēkas par labu kreditoram akciju sabiedribai "SEB banka", reģistrācijas numurs 40003151743,
1.3.2. reģistrēts aizliegums bez akciju sabiedrības "SEB banka" rakstiskas piekrišanas nekustamo īpašumu atsavināt, dāvināt, sadalīt un apgrūtināt ar lietu tiesībām.
Institūcija atbilstoši Likuma 7.1 pantā noteiktajam, ka, atsavinot nekustamo īpašumu sabiedrības vajadzībām, ievēro arī tās personas intereses, kurai par labu attiecībā uz nekustamo īpašumu ir nostiprināta ķīlas tiesība, saskaņā ar šī likuma 18. panta pirmajā daļā noteikto 2022. gada 28. septembra vēstulē Nr. 2.3.N/2022-1318 informēja kreditoru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas nepieciešamību.
Akciju sabiedrība "SEB banka" 2023. gada 28. jūnija vēstulē Nr. SEBLV/23/CR12038 sniedza rakstisku piekrišanu zemes ierīcības projekta izstrādei un apstiprināšanai ar mērķi no Nekustamā īpašuma atdalīt atsavināmo zemes vienības daļu aptuveni 0,683 ha platībā, uz kuru īpašuma tiesības tiks nostiprinātas valstij Satiksmes ministrijas personā, nesaglabājot par labu akciju sabiedrībai "SEB banka" nostiprināto hipotēku un ar to saistīto aizlieguma atzīmi.
Saskaņā ar Likuma 11. panta ceturtajā daļā noteikto, ka Īpašnieks un persona, kurai par labu attiecībā uz nekustamo īpašumu ir nostiprināta ķīlas tiesība, var vienoties par atlīdzības sadali, šīs personas par to tiks informētas uzaicinājumā noslēgt līgumu par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, izsakot lūgumu iesniegt attiecīga satura paziņojumu.
Atbilstoši Likuma 12. panta otrajai un trešajai daļai, saņemot paziņojumu par atlīdzības sadali, līgumā par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu tiks paredzēta atlīdzības kompensācijas kārtība atbilstoši paziņojumā noteiktajam, savukārt, ja līdz dienai, kad tiks noslēgts līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, nebūs saņemts paziņojums par atlīdzības sadali, atlīdzības izmaksa būs veicama Likuma 29.2 pantā noteiktajā kārtībā.
Likuma 12.1 pantā noteikts, ka, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, kas atsavināts, pamatojoties uz līgumu, ķīlas tiesību un ar to saistīto aizlieguma atzīmi dzēš bez tās personas piekrišanas, kurai par labu attiecībā uz nekustamo īpašumu ir nostiprināta ķīlas tiesība. Saskaņā ar Likuma 16. panta pirmo daļu, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, kas atsavināts, pamatojoties uz likumu par konkrētā nekustamā īpašuma atsavināšanu, attiecīgais nekustamais īpašums pāriet valsts vai pašvaldības īpašumā brīvs no visiem apgrūtinājumiem un nastām, kuras nekustamajam īpašumam bija uzliktas saistību rezultātā (tai skaitā dzēšot visas uz šo nekustamo īpašumu ierakstītās parādu saistības, ķīlas tiesības, prasības nodrošinājuma atzīmes, maksātnespējas atzīmes, procesa virzītāju aizliegumus, apgrūtinājumus, kas pieņemti kā nosacījums, īpašumu iegūstot, kā arī uz nomas, īres, uztura un mantojuma līgumu pamata nostiprinātās tiesības) un par kurām institūcija nav tieši paziņojusi, ka tā uzņemas attiecīgos apgrūtinājumus un nastas.
1.4. Nekustamā īpašuma atlikusī (neatsavināmā) daļa:
- Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo (atsavināmo) zemes vienības daļu 0,683 ha platībā, atlikumā veidojas zemes vienības daļa aptuveni 11,017 ha platībā. Atbilstoši Bauskas novada pašvaldības 2022. gada 20. septembra atzinumam Nr. BNP/2022/4.7/1650/N zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140173) saskaņā ar teritorijas plānojumu atrodas funkcionālajā zonā Lauksaimniecības teritorija (L) un Mežu teritorija (M). Minimālā jaunveidojamā zemesgabala platība šajā teritorijā ir 2 ha. Līdz ar to zemes vienības daļa 11,017 ha platībā atbilst pašvaldības teritorijas plānojumam un turpmāk ir izmantojama patstāvīgi.
1.5. Īpašnieks atbildi uz paziņojumu par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu nesniedza un prasījumus, kas varētu ietekmēt atlīdzības apmēru, nepieteica.

2. Situācija pēc kadastrālās uzmērīšanas procesa pabeigšanas.
2.1. Nekustamā īpašuma sastāvs:
- zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140555) 11,1 ha platībā,
- zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140556) 0,28 ha platībā,
- zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140557) 0,29 ha platībā,
- zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140558) 0,0935 ha platībā,
- zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140559) 0,0027 ha platībā.
2.2. Kadastrā reģistrētā informācija par atsavināmo Nekustamā īpašuma daļu:
2.2.1. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140556) 0,28 ha platībā;
2.2.1.1. apgrūtinājumi:
- 7311041000 ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs 0,05 ha;
2.2.1.2. platības sadalījums pa lietošanas veidiem:
- lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 0,26 ha, t.sk. aramzemes platība – 0,26 ha, ūdens objektu zeme – 0,02 ha, t.sk. zeme zem ūdeņiem – 0,02 ha;
2.2.2. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140557) 0,29 ha platībā;
2.2.2.1. apgrūtinājumi:
- 7311041000 ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs 0,02 ha;
2.2.2.2. platības sadalījums pa lietošanas veidiem:
- lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 0,28 ha, t.sk. aramzemes platība – 0,28 ha, ūdens objektu zeme – 0,01 ha, t.sk. zeme zem ūdeņiem – 0,01 ha;
2.2.3. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140558) 0,0935 ha platībā;
2.2.3.1. apgrūtinājumi nav reģistrēti;
2.2.3.2. platības sadalījums pa lietošanas veidiem:
- lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 0,0935 ha; 
2.2.4. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140559) 0,0027 ha platībā;
2.2.4.1. apgrūtinājumi:
- 7311041000 ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs - 0,0012 ha;
2.2.4.2. platības sadalījums pa lietošanas veidiem:
- lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 0,0012 ha, t.sk. aramzemes platība – 0,0012 ha, ūdens objektu zeme – 0,0015 ha, t.sk. zeme zem ūdeņiem – 0,0015 ha;

Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka Nekustamā īpašuma daļa ir apgrūtināta ar vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslām un ekspluatācijas aizsargjoslām, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja.
Tādējādi secināms, ka Nekustamā īpašuma daļai noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildu nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.

2.3. Nekustamā īpašuma atsavināmo daļu veidojošajām zemes vienībām (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140556, 40640140557, 40640140558 un 40640140559), kas nepieciešamas Rail Baltica projekta īstenošanai, noteikts lietošanas mērķis - zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā (kods 1101).

2.4. Uz Nekustamā īpašuma atsavināmo daļu veidojošajām zemes vienībām (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140556, 40640140557, 40640140558 un 40640140559), kas nepieciešamas Rail Baltica projekta īstenošanai, nav konstatēta mežaudze. Saskaņā ar Valsts meža dienesta 2023. gada 28. augusta vēstuli Nr. VMD11-2/2490 un tās pielikumu - meža nogabalu raksturojošiem rādītājiem, un arī Valsts meža dienesta 2024. gada 7. marta vēstuli Nr. VMD11-2/695 un tās pielikumu – meža nogabalu raksturojošiem rādītājiem, kas sagatavots pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas procesa pabeigšanas, un Valsts meža dienesta 2024. gada 5. janvāra vēstuli Nr. B7.1.1-4/166 attiecīgajā meža nogabalā 2022. gadā ir veikta kailcirte. Mežaudze nav konstatēta arī Nekustamā īpašuma atsavināmās daļas apsekošanas laikā, kas tika organizēta  sadarbībā ar sertificētu nekustamā īpašuma vērtētāju novērtēšanas vajadzībām.   

Institūcijas Rail Baltica projektam atsavināmā īpašuma atlīdzības noteikšanas pastāvīgā komisija (turpmāk – Komisija) 2024. gada 12. aprīļa sēdes slēgtajā daļā apstiprināja atlīdzību par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, nosakot to kopējās tirgus vērtības 7 727,92 EUR apmērā, ko veido:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140556) 0,28 ha platībā tirgus vērtība – 3 248 EUR;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140557) 0,29 ha platībā tirgus vērtība – 3 364 EUR;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140558) 0,0935 ha platībā tirgus vērtība – 1 084,60 EUR;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140559) 0,0027 ha platībā tirgus vērtība - 31,32 EUR.
Saskaņā ar sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja sagatavotajā Nekustamā īpašuma daļas vērtējumā sniegto skaidrojumu par meliorācijas sistēmas funkcionalitātes saglabāšanas pienākumu pēc Rail Baltica projekta īstenošanas Institūcija 2024. gada 21. martā vēstulē Nr. 2.3.N/2024-1522 informēja Īpašnieku, ka atbilstoši par projektēšanu atbildīgās akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai likumīgi izbūvētā meliorācijas sistēma Nekustamā īpašuma atlikušajā (neatsavināmajā) daļā Rail Baltica projekta būvniecības procesa ietvaros būs saglabājama atbilstoši apstiprinātajiem būvprojekta risinājumiem, kas tiks izstrādāti pēc valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi" izdotajiem tehniskajiem noteikumiem.

Institūcijā ir saņemta Īpašnieka piekrišana apstiprinātajam atlīdzības apmēram.

Pamatojoties uz Likuma 9.pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" (turpmāk - Ministru kabineta noteikumi) 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 27. maija lēmumu Nr. 03.1-14/1966 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, nosakot to 7 727,92 EUR.

Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma sadalīšanas un Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz no privātpersonas atsavināt nekustamā īpašuma "Zemdari" (nekustamā īpašuma kadastra Nr.40640140173) daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140556) 0,28 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140557) 0,29 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140558) 0,0935 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140559) 0,0027 ha platībā - Iecavas pagastā, Bauskas novadā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums. Savukārt likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešā daļa noteic, ka Pašvaldību un komersantu ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, kā arī māju ceļi ir attiecīgo pašvaldību, komersantu vai fizisko personu īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu ir aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašnieku, no kura tiek atsavināta Nekustamā īpašuma daļa.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Rail Baltica projekta īstenošana labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un daļas pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas 2020. gada 13. novembrī noslēgts starp akciju sabiedrību “RB Rail” un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai, paredzētajiem līdzekļiem.  
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas".

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi