Anotācija

22-TA-722: Rīkojuma projekts (Apstiprināšana, iecelšana amatā, speciālās dienesta pakāpes piešķiršana)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Ministru kabineta virzītu Latvijas Kultūras akadēmijas padomes locekļu apstiprināšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir nodrošināt Augstskolu likuma 14.1 pantā un Ministru kabineta 2021. gada 14. septembra noteikumos Nr. 636 “Ministru kabineta virzītu valsts augstskolas padomes locekļu atlases, izvirzīšanas un atsaukšanas kārtība” (turpmāk – noteikumi Nr.636) dotā uzdevuma izpildi un apstiprināt Ministru kabineta virzītus Latvijas Kultūras akadēmijas padomes locekļus.
 
Spēkā stāšanās termiņš
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Augstskolu likuma grozījumi, kas stājās spēkā 2021. gada 16. augustā, paredz valsts dibinātām augstskolām izveidot jaunu pārvaldes orgānu – valsts augstskolu padomi (turpmāk – padome), kas ir koleģiāla valsts augstskolas augstākā lēmējinstitūcija un ir atbildīga par valsts augstskolas ilgtspējīgu attīstību, stratēģisko un finanšu uzraudzību, kā arī nodrošina valsts augstskolas darbību atbilstoši tās attīstības stratēģijā noteiktajiem mērķiem. Minētais pienākums valsts dibinātām augstskolām noteikts Augstskolu likuma 12. panta pirmajā daļā un 14.1 pantā. Augstskolu likuma 14.1 pants nosaka, ka katrai valsts augstskolai, ievērojot tās augstskolas tipu (Ministru kabineta 2021. gada 17. septembra rīkojums Nr. 655 “Par valsts augstskolu tipiem”), ir jāizveido sava padome, kuras locekļu izvirzītāji ir attiecīgas valsts augstskolas senāts, Ministru kabinets un Valsts prezidents. Padomes kompetence ir noteikta Augstskolu likuma 14.pantā. Atbilstoši Augstskolu likuma 14.1 panta devītajā daļā noteiktajam deleģējumam 2021. gada 21. septembrī ir spēkā stājušies noteikumi Nr. 636, kas attiecināmi tikai uz Ministru kabineta izvirzāmo padomes locekļu kandidātu (turpmāk – kandidāts) atlasi, kur kandidātus izraugās un atlasa no sabiedrības vidus, un Ministru kabinets tos izvirza darbam attiecīgās padomes locekļa amatā.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts
Ievērojot iepriekš minēto un noteikumu Nr. 636 7. un 8. punktu, lai nodrošinātu kandidātu atbilstības izvērtēšanu un atlasītu atbilstošākos kandidātus, ar kultūras ministra 2021. gada 22. novembra rīkojumu Nr. 2.5-1-133 “Par Ministru kabineta virzītu Kultūras ministrijas pārraudzībā esošo augstskolu padomes locekļu kandidātu atlases komisijas sastāva apstiprināšanu” tika izveidota atlases komisija (turpmāk – atlases komisija).
Ņemot vērā noteikumu Nr. 636 14. un 15. punktu, ar kultūras ministra 2021. gada 14. decembra rīkojumu Nr. 2.3-26-619 tika apstiprināts Ministru kabineta virzītu Kultūras ministrijas pārraudzībā esošās Latvijas Kultūras akadēmijas padomes locekļu amatu (divas amata vietas) kandidātu atlases nolikums (turpmāk – kandidātu atlases nolikums).

Pamatojoties uz iepriekš minētajiem dokumentiem un saskaņā ar noteikumiem Nr. 636 2021. gada 15. decembrī tika izsludināts konkurss uz Ministru kabineta virzītu Latvijas Kultūras akadēmijas padomes locekļu amatiem. Kandidātu atlase noritēja trīs kārtās:
Pirmajā kārtā notika kandidātu iesniegto dokumentu atbilstības Augstskolu likumā un noteikumos Nr.636 padomes locekļiem noteiktajām prasībām un pieteikumos sniegtās informācijas saturiskā izvērtēšana. Atlases komisija sludinājumā noteiktajā termiņā saņēma 12 pieteikumus.
Otrajā kārtā iekļuvušie 11 kandidāti, no kuriem viens kandidāts atsauca savu kandidatūru, tika aicināti uz interviju, kuras laikā atlases komisija padziļināti novērtēja kandidātu atbilstību darbam Latvijas Kultūras akadēmijas padomē, kā arī kandidātiem, kuri tika virzīti otrajai kārtai, atlases komisija lūdza iesniegt redzējumu prezentācijas formā par augstākās izglītības un zinātnes attīstības tendencēm Latvijā un pasaulē, kā arī par Latvijas Kultūras akadēmijas darbības prioritātēm. Attiecībā uz Latvijas Kultūras akadēmijas kandidātiem atlases komisija pieņēma lēmumu uz atlases trešo kārtu virzīt četrus kandidātus.
Trešajā kārtā iekļuvušajiem četriem kandidātiem tika vērtētas kompetences kandidātu atlases nolikumā noteiktajās profesionālās un vadības pieredzes jomās.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 17. septembra rīkojuma Nr. 655 “Par valsts augstskolu tipiem” 2. punktu Latvijas Kultūras akadēmija ir mākslu un kultūras universitāte.
Augstskolu likuma 14.1  panta sestās daļas 3. punkts nosaka, ka mākslu un kultūras universitātes padomi veido pieci locekļi, no kuriem divus sabiedrības pārstāvjus saskaņā ar Ministru kabineta noteikto kārtību, iesaistot atlases procesā sabiedrību (tai skaitā augstskolu absolventu organizācijas, profilam atbilstošās nozares asociācijas un darba devējus, akadēmisko, pētniecības un radošo organizāciju pārstāvjus, personas ar starptautiski nozīmīgiem sasniegumiem zinātnē, mākslās vai uzņēmējdarbībā, nozaru ministriju un pašvaldību pārstāvjus), izraugās ministrija, kuras pārraudzībā ir augstskola, un izvirza Ministru kabinets.

Atlases komisija 2022. gada 21. februārī pieņēma lēmumu virzīt kandidātus Ati Egliņu-Eglīti un Ingu Jēkabsoni Latvijas Kultūras akadēmijas padomes locekļa amatā. Projektam pievienoti kandidātu dzīves gaitas un darba pieredzes apraksti (Curriculum Vitae).

Valsts dibinātam augstskolām padomes ir jāizveido līdz 2022. gada 31. janvārim saskaņā ar Augstskolu likuma pārejas noteikumu 62. punktu, tāpēc ir nepieciešams pēc iespējas ātrāk apstiprināt Ati Egliņu-Eglīti un Ingu Jēkabsoni. Latvijas Kultūras akadēmijas padomes locekļa amatā.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Latvijas Kultūras akadēmija
Ietekmes apraksts
Latvijas Kultūras akadēmijā tiks izveidots jauns pārvaldes orgāns, kas iepriekš nav bijis – Latvijas Kultūras akadēmijas padome, kas būs augstākā lēmējinstitūcija augstskolā.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Kultūras ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija


Ministru kabineta virzītu Latvijas Kultūras akadēmijas padomes locekļu atlase notika atklāti. Kultūras ministrijas tīmekļvietnē tika publicēts sludinājums, kandidātu atlases nolikums, padomes locekļu atalgojums, līdz ar to padomes locekļu kandidātiem bija iespēja iepazīties ar dokumentāciju, kas regulē kandidātu atlases procesu.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Kultūras akadēmija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija


Pēc Ministru kabineta virzītu Latvijas Kultūras akadēmijas padomes locekļu apstiprināšanas Latvijas Kultūras akadēmija varēs izveidot jaunu pārvaldes orgānu – augstskolas padomi.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk