Anotācija

25-TA-732: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” (turpmāk - MK noteikumi Nr. 421) 6.2. apakšnodaļa par īpašiem līdzekļu pieprasīšanas nosacījumiem pašvaldībām.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Cēsu novada pašvaldībai nepieciešami finanšu līdzekļi 6756 euro apmērā no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem", lai kompensētu izdevumus par 2024. gada 1. jūlija vētras laikā radīto postījumu novēršanu pašvaldības īpašumā vai valdījumā esošajiem infrastruktūras objektiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2024. gada 5. jūlijā Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk - VARAM) no Cēsu novada pašvaldības saņēma operatīvo informāciju, ka 2024. gada 1. jūlijā Cēsu novada Cēsu pilsētas un Priekuļu pagasta teritorijas skāra vētra. Sekojoši, ir konstatēti krītošu koku radīti bojājumi Cēsu pilsētas infrastruktūrai. Būtiskākie vētras postījumi konstatēti Cēsu Meža kapos, Lenču ielā 39, Cēsīs un piegulošos pašvaldības īpašumos, atsevišķās ielās. Ņemot vērā iepriekš minēto, Cēsu novada pašvaldība plāno gatavot pieprasījumu par līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” vētras radīto zaudējumu kompensēšanai.

2024. gada 15. jūlijā VARAM nosūtīja valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs” (turpmāk – LVĢMC) pieprasījumu sniegt informāciju par laikapstākļu raksturojumu un/vai novērojumiem Cēsu novada pašvaldības teritorijā 2024. gada 1. jūlijā. LVĢMC 2024. gada 23. jūlijā iesniedza VARAM izziņu Nr. 4-6/1024 par stundas vidējo vēja ātrumu, maksimālajām vēja brāzmām, kopējo nokrišņu daudzumu, atmosfēras parādību veidu un periodu Cēsu pilsētas un Priekuļu pagasta teritorijā 2024. gada 1. jūlijā no novērojumu stacijas Priekuļi (Selekcijas ielā 2B, Priekuļi, Priekuļu pagasts, Cēsu novads) operatīvajiem datiem, kā arī informāciju par zibens izlādēm Cēsu novada pašvaldības teritorijā 2024. gada 1. jūlijā. Saskaņā ar LVĢMC sniegto informāciju, maksimāli spēcīgākās vēja brāzmas bija konstatētas tikai līdz 14,4 m/s[1] un novērotas 211 zibens izlādes. Tāpat LVĢMC minētajā izziņā informēja, ka vēja ātrumu ievērojami ietekmē apkārtnes saposmojums. Koki, ēkas un citi reljefa paaugstinājumi izraisa vēja plūsmas turbulenci, kas var lokāli mainīt vēja īpašības. Tādējādi, meteoroloģiskajā stacijā mērītais ātrums var atšķirties no vietēji novērotā, īpaši, ja novērojums veikts šķēršļu tuvumā. Jānorāda, ka plašsaziņas līdzekļos pieejama informācija, ka 2024. gada 1. jūlijā Cēsu novada teritorijā vētras ietekmē nolauzti vairāki koki un cietusi infrastruktūra[2].


[1]Boforta skala – vēja stiprums. Pieejams: https://videscentrs.lvgmc.lv/lapas/boforta-skala

[2]https://www.lsm.lv/raksts/zinas/latvija/02.07.2024-cesu-meza-kapos-vetras-postijumu-del-atcelti-svetdien-planotie-kapu-svetki.a560045/
https://www.lsm.lv/raksts/zinas/latvija/03.07.2024-1-julija-vetra-visvairak-cietusi-cesu-puses-mezi.a560162/
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2025. gada 5. martā Cēsu novada pašvaldība iesniedza VARAM pieteikumu finanšu līdzekļu piešķiršanai no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, lai kompensētu izdevumus par 2024. gada 1. jūlija vētras laikā radīto postījumu novēršanu pašvaldības īpašumā vai valdījumā esošajiem infrastruktūras objektiem, tai skaitā:
- Meža kapu teritorijā esošā ēka, būvobjektu norobežojošais metāla būvžogs, koka dēļu norobežojošais žogs Lenču ielā 39, Cēsīs, Cēsu novadā,
- Elekroapgādes tīkli Lenču ielā, Cēsīs, Cēsu novadā,
- Apgaismojuma balsts un gaismeklis Gaujas ielā, Cēsīs, Cēsu novadā.

Pamatojoties uz Cēsu novada pašvaldības iesniegto informāciju, 2024. gada 1. jūlijā vētras laikā tika nolauzti vairāki koki un krītošu koku ietekmē tika bojāta Cēsu novada pašvaldības infrastruktūra, ko apliecina iesniegtie apsekošanas un defektu konstatācijas akti, kā arī tiem pievienotās fotogrāfijas. Izvērtējot Cēsu novada pašvaldības iesniegtos infrastruktūras objektu īpašuma apliecinājuma dokumentus, tika konstatēts, ka visi vētras laikā cietušie objekti ir Cēsu novada pašvaldības īpašumā/valdījumā (iesniegtas pamatlīdzekļu uzskaites kartītes). Cēsu novada pašvaldība iesniedza divus līgumus par 2024. gada 1. jūlija vētras laikā cietušo infrastruktūras objektu atjaunošanu:
1) 2024. gada 14. augusta līgums Nr.1044/2024/2.2-9 par ēkas Lenču ielā 39, Cēsīs un kapu teritorijas norobežojošo konstrukciju atjaunošanu pēc dabas stihijas ar SIA “RBVB”,
2) 2024. gada 19. septembra līgums Nr.1196/2024/2.2-11 par ielas apgaismojuma infrastruktūras remontdarbiem Gaujas un Lenču ielās, Cēsīs, Cēsu novadā ar SIA “FARADS”.

Atbilstoši minētajiem līgumiem iesniegti pieņemšanas – nodošanas akti, rēķini un maksājumu uzdevumi, tādējādi konstatējams, ka 2024. gada 1. jūlija vētras laikā cietušie infrastruktūras objekti ir atjaunoti un no Cēsu novada pašvaldības puses veikta apmaksa par izpildītajiem darbiem.

Lai atjaunotu 2024. gada 1. jūlija vētras laikā radītos postījumus infrastruktūras objektiem, Cēsu novada pašvaldībai kopā bija nepieciešami finanšu līdzekļi 12 980 euro apmērā.
Meža kapu teritorijā esošā ēka Lenču ielā 39, Cēsīs bija apdrošināta “Compensa Vienna Insurance Group” ADB Latvijas filiālē (2023. gada 31. jūlija Īpašuma visu risku apdrošināšanas polise Nr.12/000/007991/23), Cēsu novada pašvaldības apmaksātā atdrošināšanas prēmija ir 28,46 euro. Apdrošinātāja “Compensa Vienna Insurance Group” ADB Latvijas filiāle, atbilstoši atlīdzības lietai Nr. 12-24-0355, izmaksātā apdrošināšanas atlīdzība ir 3 760 euro.
Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 421 47. punktu, pašvaldībai pieprasījumā minētajam objektam jānodrošina līdzfinansējumu radīto zaudējumu novēršanai ne mazāk kā 30 procentu apmērā. Ja objekts ir būve un apdrošināts, pašvaldība pieprasījumā minētajam objektam nodrošina līdzfinansējumu radīto zaudējumu novēršanai ne mazāk kā 25 procentu apmērā un līdzfinansējumā ietilpst objekta apdrošināšanas prēmija attiecīgajam gadam. Atbilstoši minētajam un iesniegtajam Cēsu novada domes 2024. gada 10. oktobra lēmumam Nr. 471 “Par pieprasījuma sagatavošanu finansējuma saņemšanai no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” un līdzfinansējuma apstiprināšanu 2024. gada jūlija vētras postījumu radīto zaudējumu novēršanai Cēsu novadā”, Cēsu novada pašvaldība nodrošina līdzfinansējumu 2 464 euro apmērā.

Līdz ar to, lai kompensētu Cēsu novada pašvaldībai izdevumus par 2024. gada 1. jūlija vētras laikā radīto postījumu novēršanu pašvaldības īpašumā vai valdījumā esošajiem infrastruktūras objektiem, no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” nepieciešami finanšu līdzekļi 6 756 euro apmērā.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā Cēsu novada pašvaldības iesniegto pieprasījumu, tai skaitā finansiālā pamatojuma dokumentus, LVĢMC sniegtos datus un plašsaziņas līdzekļos pieejamo informāciju, VARAM sagatavoja Ministru kabineta rīkojuma projektu "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" (turpmāk - Rīkojuma projekts), kas paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt VARAM finansējumu 6756 euro apmērā pārskaitīšanai Cēsu novada pašvaldībai, lai kompensētu izdevumus par 2024. gada 1. jūlija vētras laikā radīto postījumu novēršanu pašvaldības īpašumā vai valdījumā esošajiem infrastruktūras objektiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Cēsu novada pašvaldības iedzīvotāji
Ietekmes apraksts
Dabas stihijas laikā bojātie infrastruktūras objekti ietekmēja pašvaldības iedzīvotāju ikdienu, nodrošinot pamatvajadzības.
Juridiskās personas
  • Cēsu novada pašvaldība
Ietekmes apraksts
Cēsu novada pašvaldībai bija jāapzinā un jāatjauno dabas stihijas laikā cietušie infrastruktūras objekti.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
6 756
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
6 756
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-6 756
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-6 756
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
6 756
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ekonomiskās klasifikācijas kods 7460 “Pārējie valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transferti pašvaldībām”, atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 27. decembra noteikumiem Nr. 1031 “Noteikumi par budžeta izdevumu klasifikāciju atbilstoši ekonomiskajām kategorijām”.

Cēsu novada pašvaldības pieprasītā finansējuma apkopojums un finansiālā pamatojuma dokumenti pieejami papildu dokumentos.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Rīkojuma projekts paredz finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".

Pašvaldība, sagatavojot pieprasījumu par izdevumu kompensēšanu no valsts pamatbudžeta no līdzekļiem neparedzētiem izdevumiem, ir atbildīga par pilnīgas un patiesas informācijas un dokumentu iesniegšanu. 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr.639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka Rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. 
Vienlaikus norādāms, ka minētais Rīkojuma projekts un tā anotācija pēc to iekļaušanas attiecīgās Ministru kabineta sēdē izskatāmo jautājumu sarakstā būs publiski pieejams Ministru kabineta tīmekļvietnē www.mk.gov.lv sadaļās Ministru kabineta sēdes un Tiesību aktu projekti, kur ar tiem varēs iepazīties jebkurš interesents.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Finanšu ministrija
  • Cēsu novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
2024. gada 1. jūlijā vētras laikā radītie postījumi novērsti, tai skaitā atjaunota ielu apgaismojuma sistēma.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi