Anotācija

25-TA-371: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 22. jūnija noteikumos Nr. 405 "Noteikumi par darbībām ar narkotiskajām un psihotropajām vielām un zālēm veterinārmedicīniskās prakses iestādēs"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
1. Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likuma (turpmāk – likums) 7.2 panta desmitā daļa (2025. gada 2. oktobrī Saeimā pieņemto grozījumu redakcijā, reģ. Nr. 1015/Lp14), kas stāsies spēkā 2025. gada 1. decembrī.
2. Likuma "Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību" 2. pielikuma II nodaļas 6. punkta 3. apakšpunkts (2024. gada 9. maijā Saeimā pieņemto grozījumu redakcijā), kas stāsies spēkā 2025. gada 1. decembrī.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts sagatavots, lai
1) noteiktu prasības un kārtību, kādā veterinārmedicīniskās prakses iestāde iegūst tiesības darbībai ar I sarakstā iekļautās vielas saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums – lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām;
2) skaidri noteiktu I sarakstā iekļautās vielas saturošu zāļu, kurām paredzēts izņēmums - lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, aprites nosacījumus veterinārmedicīniskās prakses iestādēs;
3) precizētu kompetences sadalījumu veterināro narkotisko un psihotropo zāļu aprites uzraudzībā.
Spēkā stāšanās termiņš
01.12.2025.
Pamatojums
Likuma "Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību" pārejas noteikumu 9. punkts paredz, ka 2. pielikuma II nodaļas 6. punkta 3. apakšpunktā minētajai vielai "etorfīns" noteiktais izņēmums attiecībā uz lietošanu veterinārmedicīniskām manipulācijām stājas spēkā 2025. gada 1. decembrī.
Grozījumi likumā attiecībā uz aprites, kontroles un uzraudzības nosacījumiem I saraksta vielām, kurām paredzēts izņēmums – lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, stājas spēkā 2025. gada 1. decembrī.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijā kontrolējamo narkotisko un psihotropo vielu, kā arī prekursoru saraksti (turpmāk – I saraksts, II saraksts vai III saraksts) noteikti likuma "Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību" 2. pielikumā. 

Attiecībā uz vielu "etorfīns" 2025. gada 1. decembrī stāsies spēkā izņēmums, pieļaujot tās lietošanu veterinārmedicīniskām manipulācijām (saskaņā ar likuma "Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību" pārejas noteikumu 9. punktu).

Lai noteiktu aprites, kontroles un uzraudzības nosacījumus I sarakstā iekļautās vielas saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums – lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām (tostarp etorfīnam), ir pieņemti grozījumi likumā, kas pilnvaro Ministru kabinetu izstrādāt prasības un kārtību, kādā veterinārmedicīniskās prakses iestādes iegūst tiesības darbībai ar I sarakstā iekļautās vielas saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums – lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, kā arī prasības un kārtību, kādā veterinārmedicīniskās prakses iestāde iegādājas, saņem, nodod lietošanā, uzglabā, uzskaita un iznīcina I sarakstā iekļautās vielas saturošas zāles, kurām paredzēts izņēmums – lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām.

Vienlaikus grozījumi likumā konkretizē Zāļu valsts aģentūras un Pārtikas un veterinārā dienesta (turpmāk – dienests) funkcijas, veterinārās farmācijas jomas funkciju pārdalot dienestam pēc kompetences, lai nodrošinātu veterināro narkotisko un psihotropo zāļu ražotāju, importētāju un izplatītāju vairumtirdzniecībā uzraudzību un kontroli atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Regulas (ES) 2019/6 par veterinārajām zālēm un ar ko atceļ Direktīvu 2001/82/EK (turpmāk – Veterināro zāļu regula) prasībām. Grozījumi veicinās ne tikai atbildīgo iestāžu sadarbību, bet vienlaikus stiprinās arī kompetento iestāžu funkcijas, atbildības sadalījumu un kapacitāti.

Pamatojoties uz minēto, jāizdara grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 22. jūnija noteikumos Nr. 405 "Noteikumi par darbībām ar narkotiskajām un psihotropajām vielām un zālēm veterinārmedicīniskās prakses iestādēs" (turpmāk – noteikumi Nr. 405).

Esošajā situācijā grozījumi attiecas tikai uz nosacījumiem, kas saistīti ar tiesību piešķiršanu veterinārmedicīniskās prakses iestādēm darbībai ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums – lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, un šo zāļu apriti, uzskaiti un izsekojamību veterinārmedicīniskās prakses iestādēs, visā noteikumu tekstā atsauci uz II un III saraksta zālēm papildinot ar atsauci uz I saraksta zālēm.
Tā kā grozījumi ir tehniska rakstura, lai papildinātu tekstu ar atsauci uz I saraksta zāļu apriti un izpildītu likuma 7.2 panta desmitajā daļā noteikto pilnvarojumu, nav sagatavots jauns tiesiskais regulējums.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Lai īstenotu 7.2 panta desmitajā daļā noteikto pilnvarojumu, nepieciešams papildināt noteikumu Nr. 405 izdošanas pamatojumu ar pantu, uz kura pamata noteikumos iekļauti nosacījumi attiecībā uz tiesību piešķiršanu veterinārmedicīniskās prakses iestādēm darbībai ar I sarakstā iekļautās vielas saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums - lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, kā arī nosacījumus šo zāļu apritei, uzskaitei un izsekojamībai veterinārmedicīniskās prakses iestādēs.
Risinājuma apraksts
1. Noteikumu projekta 1.1. apakšpunkts papildina noteikumu Nr. 405 izdošanas pamatojumu ar atsauci uz likuma 7.2 panta desmito daļu.
Problēmas apraksts
2. Noteikumos Nr. 405 ir noteiktas prasības veterinārmedicīniskās prakses iestādei, lai tā iegūtu tiesības darbībai ar II un III saraksta zālēm, bet nav noteiktas prasības attiecībā uz tiesību iegūšanu darbībai ar I sarakstā iekļautās vielas saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums – lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām.
Lai būtu skaidri nosacījumi, kas jāievēro, lai veterinārmedicīniskās prakses iestāde varētu iegūt tiesības darbībai ar I sarakstā iekļautās vielas saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums – lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, nepieciešams papildināt noteikumus Nr. 405, nosakot pamatprasības, kurām jāatbilst veterinārmedicīniskās prakses iestādei, lai tā varētu konkrētās zāles iegādāties un lietot dzīvnieku ārstēšanai.
Risinājuma apraksts
2. Noteikumu projekta 1.2.–1.5. apakšpunkts papildina noteikumus Nr. 405 ar pamatprasībām, kas jāievēro, lai veterinārmedicīniskā prakses iestāde varētu saņemt tiesības darbībai ar I sarakstā iekļautās vielas saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums – lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām.
Problēmas apraksts
3. Noteikumos Nr. 405 ir noteikti nosacījumi un kārtība, kādā veterinārmedicīniskās prakses iestādei piešķir, atsaka, aptur vai anulē tiesības darbībai ar II un III saraksta zālēm. Tāpat ir noteikti nosacījumi un kārtība II un III saraksta zāļu iegādei, saņemšanai, nodošanai lietošanā, uzglabāšanai, uzskaitei un iznīcināšanai veterinārmedicīniskās prakses iestādē, bet nav noteikti nosacījumi un kārtība attiecībā uz I sarakstā iekļautās vielas saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums – lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām.

Likuma 7.2 panta otrā daļa (2025.gada 2. oktobrī Saeimā pieņemto grozījumu redakcijā, reģ. Nr. 1015/Lp14), kas stāsies spēkā 2025. gada 1. decembrī, nosaka pamatprasību, ka dienests veterinārmedicīniskās prakses iestādei piešķir, atsaka, aptur vai anulē tiesības darbībai ar I sarakstā iekļautās vielas saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums – lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām. Savukārt, likuma anotācijā skaidrots, ka dienests piešķir tiesības tikai tām veterinārmedicīniskās prakses iestādēm, kas atbilst noteiktām prasībām un kārtību, nosacījumus un prasības, lai saņemtu un uzturētu šīs tiesības darbībai ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums – lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, noteiks pakārtotajos Ministru kabineta noteikumos.

Tiesību piešķiršana ietver visu pilnu procesu – no pieteikuma iesniegšanas līdz lēmumam par tiesību piešķiršanu, atteikšanu, apturēšanu vai anulēšanu. Šo kārtību atrunāt ir ļoti būtiska, lai:
1) nodrošinātu, ka dienests rīkojas saskaņā ar vienotiem un skaidriem kritērijiem;
2) personām, kuras vēlas iegūt vai saglabāt tiesības, būtu skaidri zināms, kādas prasības jāizpilda un kādos gadījumos tiesības var tikt atteiktas vai anulētas;
3) nodrošinātu tiesiskās paļāvības principu un vienlīdzīgu attieksmi pret visiem iesaistītajiem.

Ņemot vērā augstāk minēto un to, ka prasības attiecas uz trešajām personām, noteikumos nepieciešams detalizēti atrunāt tiesību piešķiršanas procesu tostarp atteikšanu, apturēšanu un anulēšanu, lai nodrošinātu piemērojamo nosacījumu caurskatāmību un paredzamību personām, kuras vēlas uzsākt darbības ar I sarakstā iekļautās vielas saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums – lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām. Ja persona ir saņēmusi šādas tiesības, tai ir jābūt informētai, kā šādas tiesības uzturēt un kādos, gadījumos tās var netikt piešķirtas, apturētas vai anulētas.

Lai būtu skaidri nosacījumi, kuros gadījumos veterinārmedicīniskās prakses iestādei piešķir, atsaka, aptur vai anulē tiesības darbībai ar I sarakstā iekļautās vielas saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums – lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, un kārtība, kas jāievēro, kad veterinārmedicīniskās prakses iestāde vēlas attiecīgās zāles iegādāties un lietot dzīvnieku ārstēšanai, nepieciešams papildināt noteikumus Nr. 405.
Risinājuma apraksts
3. Noteikumu projekta 1.6.–1.18. apakšpunkts papildina noteikumu Nr. 405 II nodaļas nosaukumu un tajā iekļautos punktus ar atsauci uz I sarakstā iekļautās vielas saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums – lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, un paredz kārtību, kādā veterinārmedicīniskās prakses iestādei piešķir un atsaka tiesības darbībai ar konkrētajām I saraksta zālēm. Savukārt noteikumu projekta 1.43.–1.45. apakšpunktā noteikta kārtība, kādā veterinārmedicīniskās prakses iestādei aptur un anulē tiesības darbībai ar I saraksta zālēm, vienlaikus izdarot tehniskus grozījumus atsaucē par narkotisko un psihotropo zāļu aprites reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem, neatsaucoties uz konkrētu sarakstu zālēm.
Noteikumu projekta 1.19. –1.42. apakšpunkts precizē noteikumu Nr. 405 III, IV, V un VI nodaļas nosaukumu un papildina šo nodaļu punktus ar atsauci uz I sarakstā iekļautās vielas saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums – lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, kā arī paredz  šo zāļu iegādes, saņemšanas, nodošanas lietošanā, uzglabāšanas, uzskaites un iznīcināšanas kārtību veterinārmedicīniskās prakses iestādē. 
Problēmas apraksts
4. Noteikumi Nr. 405 noteic, ka veterinārmedicīniskās prakses iestāde katru gadu līdz 30. janvārim Zāļu valsts aģentūrā iesniedz noteiktu informāciju par II vai III saraksta zāļu izlietojumu iepriekšējā gadā.

Farmācijas likuma 12. panta pirmās daļas 3. punkts noteic, ka dienests atbilstoši savai kompetencei organizē informācijas vākšanu, apkopo informāciju un veido statistiku veterināro zāļu aprites jomā, izmantojot veterināro zāļu ražotāju, importētāju, izplatītāju, praktizējošu veterinārārstu un veterinārmedicīniskās prakses iestāžu sniegto informāciju. 

Ņemot vērā uzraudzības iestāžu funkciju pārdali Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likumā un Farmācijas likumā atbilstoši kompetencei, kā arī Farmācijas likumā noteikto dienesta kompetenci, nepieciešams precizēt noteikumu Nr. 405 33. punktu.

Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likuma 16. panta otrajā daļā noteikts, ka Zāļu valsts aģentūras kompetencē ir apkopot un iesniegt ANO Starptautiskajai narkotiku kontroles padomē ceturkšņa un gada statistikas pārskatus par narkotisko un psihotropo vielu apriti valstī.
Tādējādi, pamatojoties uz Valsts pārvaldes iekārtas likuma 54. pantu, dienests nodod iegūto informāciju par veterinārmedicīniskās prakses iestādē izlietoto narkotisko un psihotropo zāļu daudzumu Zāļu valsts aģentūrai, savstarpēji vienojoties par informācijas nodošanas termiņu un formu. Valsts pārvaldes iekārtas likums ir juridiski saistošs visām valsts pārvaldes iestādēm, kā arī tām iestādēm, kas pilda valsts deleģētās funkcijas.
Risinājuma apraksts
4. Noteikumu projekta 1.34. apakšpunkts precizē noteikumu Nr. 405 33. punktu, nosakot, ka prasīto informāciju par dzīvniekiem lietoto (gan veterināro, gan cilvēkiem paredzēto) narkotisko un psihotropo zāļu izlietojumu iepriekšējā gadā veterinārmedicīniskās prakses iestādes turpmāk elektroniski iesniegs dienestā.
Tādējādi visos veterināro zāļu aprites posmos tiek nodrošināts "vienas pieturas aģentūras" princips.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nav alternatīvu risinājumu
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Veicināta veterināro zāļu pieejamība dzīvnieku ārstēšanai.
Nodrošināts "vienas pieturas aģentūras" princips attiecībā uz veterināro zāļu aprites uzraudzību, tādējādi samazinot administratīvo slogu veterinārmedicīniskās prakses iestādēm.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • veterinārmedicīniskās prakses iestādes (noteikumu Nr. 405 6. un 16. punkts)
  • veterinārmedicīniskās prakses iestādes (noteikumu Nr. 405 5.2. apakšpunkts)
  • veterinārmedicīniskās prakses iestādes (noteikumu Nr. 405 20. punkts)
  • veterinārmedicīniskās prakses iestādes (noteikumu Nr. 405 22., 32. un 40. punkts)
  • veterinārmedicīniskās prakses iestādes (noteikumu Nr. 405 26. un 39. punkts)
  • veterinārmedicīniskās prakses iestādes (noteikumu Nr. 405 29. punkts)
  • veterinārmedicīniskās prakses iestādes (noteikumu Nr. 405 33. punkts)
  • veterinārmedicīniskās prakses iestādes (noteikumu Nr. 405 34., 35. un 36. punkts)
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts dod iespēju veterinārmedicīniskās prakses iestādēm, ievērojot konkrētus nosacījumus, īstenot darbības ar I sarakstā iekļautās vielas saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums – lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, tā veicinot šo zāļu pieejamību īpašās situācijās dzīvnieku ārstēšanai.
Skaidri noteikti nosacījumi, kas jāievēro, veterinārmedicīniskās prakses iestādei iegādājoties, saņemot, nododot lietošanā, uzglabājot, uzskaitot un iznīcinot I sarakstā iekļautās vielas saturošas zāles, kurām paredzēts izņēmums – lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām.

Tāpat tiek precizēta veterinārmedicīniskās prakses iestāžu uzraudzības kompetence attiecībā uz zāļu izlietojuma ziņošanas pienākumu izpildi, nodrošinot “vienas pieturas aģentūras” principu, tādējādi atvieglojot iestādei ar dzīvniekiem lietotām zālēm saistīto darbību veikšanu un sekmējot uzraudzības procesa efektivitāti.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
veterinārmedicīniskās prakses iestādes (noteikumu Nr. 405 6. un 16. punkts)
palielinās
Vērtības nozīme:
10,60
eiro/h
0,50
laiks, kas nepieciešams iesnieguma sagatavošanai un elektroniskai nosūtīšanai
1
veterinārmedicīniskās prakses iestāžu skaits, kas varētu iesniegt iesniegumu, lai saņemtu tiesības darbībai ar I saraksta zālēm
1
reizes
5,30
Aprēķins veikts pamatojoties uz to, ka iesniegumu darbībām ar I saraksta zālēm sagatavos un iesniegs viena veterinārmedicīniskās prakses iestāde. Šāds iesniegums tiek sagatavots vienu reizi un tiesības piešķir bez noteikta termiņa, līdz ar to katru gadu šādu iesniegumu nav nepieciešams sagatavot. Līdz ar to aprēķinātās prognozētās administratīvās izmaksas ir vienreizējas, nevis regulāras. Stundas likmes aprēķinā izmantota oficiālajā statistikas portālā (https://stat.gov.lv/lv) pieejamā informācija par vidējo bruto darba samaksu valstī par pilnas slodzes darbu privātajā sektorā strādājošajiem uzņēmumiem 2025. gada 2. ceturksnī (1781 eiro) un pilna mēneša slodze stundās (168 h)
veterinārmedicīniskās prakses iestādes (noteikumu Nr. 405 5.2. apakšpunkts)
neietekmē
Skatīt aprakstu 2.5. sadaļā
veterinārmedicīniskās prakses iestādes (noteikumu Nr. 405 20. punkts)
palielinās
Vērtības nozīme:
10,60
eiro/h
0,10
laiks, ko patērē pieprasījuma sagatavošanai un iesniegšanai
1
veterinārmedicīniskās prakses iestāžu skaits, kas veiks darbības ar I saraksta zālēm
1
reizes
1,06
Aprēķins veikts, ņemot vērā, ka I saraksta zāles nepieciešams iegādāties vienu reizi trijos gados un šāda veida zāles iegādāsies viena veterinārmedicīniskās prakses iestāde. Ja pieņem, ka viena šāda pieprasījuma sagatavošana un iesniegšana par vienu produktu (I saraksta zāles) aizņem ne vairāk kā 30 minūtes, tad aprēķinā šis laiks samazināts trīs reizes, jo aprēķina formulā tiek izmantota vienība reizes gadā, bet pieprasījumi tiek sagatavoti un iesniegti vienu reizi trijos gados. Stundas likmes aprēķinā izmantota oficiālajā statistikas portālā (https://stat.gov.lv/lv) pieejamā informācija par vidējo bruto darba samaksu valstī par pilnas slodzes darbu privātajā sektorā strādājošajiem uzņēmumiem 2025. gada 2. ceturksnī (1781 eiro) un pilna mēneša slodze stundās (168 h)
veterinārmedicīniskās prakses iestādes (noteikumu Nr. 405 22., 32. un 40. punkts)
neietekmē
Ņemot vērā, ka grozījumi attiecas tikai uz vienu zāļu produktu (I saraksta zālēm), kas nepieciešams vienu reizi trijos gados, arī uzglabājamo datu apjoms piecu gadu periodā ir ļoti neliels, un ar to saistītās administratīvās izmaksas nepārsniedz 1 eiro.
veterinārmedicīniskās prakses iestādes (noteikumu Nr. 405 26. un 39. punkts)
neietekmē
Skatīt aprakstu 2.5. sadaļā
veterinārmedicīniskās prakses iestādes (noteikumu Nr. 405 29. punkts)
neietekmē
Skatīt aprakstu 2.5. sadaļā
veterinārmedicīniskās prakses iestādes (noteikumu Nr. 405 33. punkts)
neietekmē
Pēc būtības grozījumi noteikumos attiecībā uz informācijas sniegšanu par gada laikā pārdotajām narkotiskajām un psihotropajām zālēm nav mainītas, tiek mainīts tikai informācijas saņēmējs - dienests. Jau līdz šim šāda informācija tika regulāri sagatavota un iesniegta Zāļu valsts aģentūrā. Ar grozījumiem tiek nodrošināts vienas aģentūras princips. Informācija tiek sniegta vienu reizi gadā elektroniski. Stundas likmes aprēķinā izmantota oficiālajā statistikas portālā (https://stat.gov.lv/lv) pieejamā informācija par vidējo bruto darba samaksu valstī par pilnas slodzes darbu privātajā sektorā strādājošajiem uzņēmumiem 2025. gada 2. ceturksnī (1781 eiro) un pilna mēneša slodze stundās (168 h)
veterinārmedicīniskās prakses iestādes (noteikumu Nr. 405 34., 35. un 36. punkts)
palielinās
Vērtības nozīme:
10,60
eiro/h
0,50
laiks, ko patērē sniedzot informāciju par konstatēto zāļu iztrūkumu
1
veterinārmedicīniskās prakses iestāžu skaits, kas veiks darbības ar I saraksta zālēm
1
reizes
5,30
Aprēķins veikts, pieņemot, ka informācija par I saraksta zālēm tiks sagatavota, balstoties uz ikgadējo zāļu inventarizāciju, proti, šāda informācija būtu jāiesniedz ne biežāk kā vienu reizi gadā. Tāpat jāņem vērā, ka I saraksta zāles, kurām paredzēts izņēmums – lietošanai veterinārmedicīniskām vajadzībām tiek lietotas īpašos gadījumos ļoti specifisku dzīvnieku sugu imobilizācijai un ārstēšanai. Ar šāda veida dzīvniekiem Latvijā strādā tikai viena veterinārmedicīniskās prakses iestāde ar īpaši apmācītiem speciālistiem. Balstoties uz vēsturiskajiem datiem zāles nepieciešamas tikai vienai iestāde vienu reizi trijos gados. Stundas likmes aprēķinā izmantota oficiālajā statistikas portālā (https://stat.gov.lv/lv) pieejamā informācija par vidējo bruto darba samaksu valstī par pilnas slodzes darbu privātajā sektorā strādājošajiem uzņēmumiem 2025. gada 2. ceturksnī (1781 eiro) un pilna mēneša slodze stundās (168 h)
Kopā
11,66

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
700,00
veterinārmedicīniskās prakses iestādes (noteikumu Nr. 405 6. un 16. punkts)
veterinārmedicīniskās prakses iestādes (noteikumu Nr. 405 5.2. apakšpunkts)
Veiktie grozījumi, attiecībā uz darbībām ar I saraksta zālēm veterinārmedicīniskās prakses iestādē, pēc būtas nemaina jau līdz šim pieņemtos zāļu uzglabāšanas un atbilstības nodrošināšanas pasākumus. Tāpat jāņem vērā, ka I saraksta zāles, kurām paredzēts izņēmums – lietošanai veterinārmedicīniskām vajadzībām tiek lietotas īpašos gadījumos ļoti specifisku dzīvnieku sugu imobilizācijai un ārstēšanai. Ar šāda veida dzīvniekiem Latvijā strādā tikai viena veterinārmedicīniskās prakses iestāde ar īpaši apmācītiem speciālistiem. Konkrētajā gadījumos, jau šobrīd tiek nodrošināti visi nepieciešamie uzglabāšanas un uzskaites nosacījumi, kas pēc būtības nemainās uzsākot darbības ar I saraksta zālēm. Balstoties uz vēsturiskajiem datiem zāles nepieciešamas tikai vienai iestāde vienu reizi trijos gados. Tādēļ atbilstības izmaksu aprēķins nepārsniedz 1 eiro un nav veikts tā detalizēts aprēķins.
veterinārmedicīniskās prakses iestādes (noteikumu Nr. 405 20. punkts)
veterinārmedicīniskās prakses iestādes (noteikumu Nr. 405 22., 32. un 40. punkts)
veterinārmedicīniskās prakses iestādes (noteikumu Nr. 405 26. un 39. punkts)
Vērtības nozīme:
700,00
Metāla skapis vai seifs ar signalizāciju un uzstādīšana
1
veterinārmedicīniskās prakses iestāžu skaits
700,00
Aprēķins veikts, pieņemot, ka, uzsākot darbību ar I saraksta zālēm, iestādei būs nepieciešams jauns vai papildu seifs šo zāļu uzglabāšanai. Grozījumi, kas attiecas uz darbībām ar I saraksta zālēm veterinārmedicīniskās prakses iestādēs, būtiski neietekmē līdzšinējos zāļu uzglabāšanas pasākumus.
veterinārmedicīniskās prakses iestādes (noteikumu Nr. 405 29. punkts)
Veiktie grozījumi, attiecībā uz darbībām ar I saraksta zālēm veterinārmedicīniskās prakses iestādē, pēc būtas nemaina jau līdz šim pieņemtos zāļu uzglabāšanas un atbilstības nodrošināšanas pasākumus. Tāpat jāņem vērā, ka I saraksta zāles, kurām paredzēts izņēmums – lietošanai veterinārmedicīniskām vajadzībām tiek lietotas īpašos gadījumos ļoti specifisku dzīvnieku sugu imobilizācijai un ārstēšanai. Ar šāda veida dzīvniekiem Latvijā strādā tikai viena veterinārmedicīniskās prakses iestāde ar īpaši apmācītiem speciālistiem. Šajos gadījumos, jau šobrīd tiek nodrošināti visi nepieciešamie uzglabāšanas un uzskaites nosacījumi, kas pēc būtības nemainās uzsākot darbības ar I saraksta zālēm. Balstoties uz vēsturiskajiem datiem zāles nepieciešamas tikai vienai iestāde vienu reizi trijos gados. Ņemot vērā izvērtējumu atbilstības izmaksas nepārsniedz 1 eiro un aprēķins nav jāveic.
veterinārmedicīniskās prakses iestādes (noteikumu Nr. 405 33. punkts)
veterinārmedicīniskās prakses iestādes (noteikumu Nr. 405 34., 35. un 36. punkts)
Kopā
700,00
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
Lai ieviestu Valsts kancelejas doto uzdevumu (25-UZ-575, 25-UZ-576 un 25-UZ-578) un likumā doto pilnvarojumu, vienlaikus tiek izdarīti grozījumi šādos Ministru kabineta noteikumos:
1) Ministru kabineta 2016. gada 31. maija noteikumos Nr. 327 "Veterināro zāļu ievešanas un izvešanas kārtība", nosakot tos muitas kontroles punktus, cauri kuriem atļauts importēt I sarakstā iekļautās vielas saturošas zāles, kurām paredzēts izņēmums – lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām (25-TA-369);
Zāļu valsts aģentūra sniedz informāciju dienestam par izsniegtajām atļaujām kontrolējamās vielas saturošo zāļu importam;
2) Ministru kabineta 2008. gada 17. jūnija noteikumos Nr. 441 "Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu iepirkšanas, saņemšanas, uzglabāšanas, izplatīšanas, izsniegšanas, uzskaites un iznīcināšanas kārtība zāļu un veterināro zāļu ražošanā, zāļu un veterināro zāļu lieltirgotavās un aptiekās", nosakot saņemšanas, iepirkšanas, izplatīšanas, izsniegšanas, uzglabāšanas, uzskaites un iznīcināšanas kārtību un nosacījumus I sarakstā iekļautās vielas saturošajām zālēm, kurām paredzēts izņēmums – lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām veterināro zāļu lieltirgotavās un ražošanā (25-TA-370);
3) Ministru kabineta 2011. gada 11. janvāra noteikumos Nr. 35 "Kārtība, kādā izsniedzamas, apturamas, pārreģistrējamas un anulējamas speciālās atļaujas (licences) veterinārfarmaceitiskajai darbībai", nosakot prasības un kārtību, kādā izsniedz, aptur, pārreģistrē un anulē speciālās atļaujas (licences) veterinārfarmaceitiskajai darbībai attiecībā uz veterināro narkotisko un psihotropo zāļu izplatīšanu, ražošanu un importēšanu, kā arī nosacījumus iekļaušanai to objektu sarakstā, kam ir atļauta darbība ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums - lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām (25-TA-372).
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas un veterinārais dienests
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Veterinārārstu biedrība, biedrība "Zemnieku saeima", biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", biedrība "Latvijas veterināro zāļu lieltirgotavu asociācija", biedrība "VZVA Veterināro zāļu vairumtirgotāju apvienība"
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/02e7e888-25df-4d95-a6d3-4b130934e2d3

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Noteikumu projekts tika publicēts publiskai apspriešanai TAP portālā 2025. gada 10. septembrī. Publiskajā apspriešanā nav saņemti iebildumi, priekšlikumi un ieteikumi.

Noteikumu projekts tika nosūtīts elektroniskai saskaņošanai Pārtikas un veterinārajam dienestam un biedrībām "Latvijas veterināro zāļu lieltirgotavu asociācija", "VZVA Veterināro zāļu vairumtirgotāju apvienība", "Lauksaimniecību organizāciju sadarbības padome", "Zemnieku saeima" un "Latvijas Veterinārārstu biedrība".
Pārtikas un veterinārais dienests un biedrības "Latvijas veterināro zāļu lieltirgotavu asociācija", "VZVA Veterināro zāļu vairumtirgotāju apvienība", "Lauksaimniecību organizāciju sadarbības padome", "Zemnieku saeima" un "Latvijas Veterinārārstu biedrība" atbalsta noteikumu projekta tālāku virzību bez iebildumiem un priekšlikumiem.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pārtikas un veterinārais dienests
  • Pārtikas un veterinārais dienests (noteikumu Nr. 405 19. punkts)
  • Pārtikas un veterinārais dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Pārtikas un veterinārais dienests
palielinās
Vērtības nozīme:
8,87
eiro/h
0,50
kopējais informācijas sniegšanas laiks par iestādi, kas uzsākusi darbību ar I saraksta zālēm
1
veterinārmedicīniskā prakses iestāde
1
reizes
4,44
Aprēķins veikts par noteikumu Nr. 405 10., 11., 12., 17. un 18. punktu. Aprēķins veikts pieņemot, ka par lēmumu piešķirt (arī gadījumā ja atsaka piešķirt) tiesības darbībai ar I saraksta zālēm tiks paziņota vienai iestādei vienu reizi, kā arī iestāžu saraksts tiks papildin;ats vienu reizi par vienu iestādi, kurai piešķrtas tiesības. Informācija tiek sniegta elektroniski. Dienesta inspektora atalgojuma stundas likme aprēķināta, ņemot vērā to, ka Pārtikas un veterinārā dienesta veterinārās jomas inspektors saņem atalgojumu atbilstoši valstī noteiktajai 9. mēnešalgu grupai. Tajā atbilstoši jaunajai atlīdzības skalai (bruto) minimālā atlīdzība paredzēta 1043 eiro, viduspunkts – 1490 eiro, bet maksimums – 1863 eiro. Aprēķinā izmantots vidējais atalgojums (1490 eiro) un pilna mēneša slodze stundās (168 h).
Pārtikas un veterinārais dienests (noteikumu Nr. 405 19. punkts)
neietekmē
Ņemot vērā, ka grozījumi attiecas tikai uz vienu veterināremdicīniskās prakses iestādi, kas veiks darbību ar I saraksta zālēm, arī uzglabājamo datu apjoms piecu gadu periodā ir ļoti neliels, un ar to saistītās administratīvās izmaksas nepārsniedz 1 eiro.
Pārtikas un veterinārais dienests
palielinās
Vērtības nozīme:
8,87
eiro/h
0,50
kopējais informācijas sniegšanas laiks par iestādi, kas uzsākusi darbību ar I saraksta zālēm
3
iestādes, kurām nosūta atjaunoto sarakstu
1
reizes
13,31
Aprēķins veikts par noteikumu Nr. 405 15.3. apakšpunktu, pieņemot, ka iestāžu sarakstā iekļautās informācijas atjaunošana ar vienu veterinārmedicīniskās prakses iestādi jāiesniedz vienu reizi 3 dažādiem adresātiem elektroniskā formā. Šīs izmaksas attēlo vienreizēju administratīvā sloga aprēķinu nevis ikgadēju, jo šāda veida tiesības netiek piešķirtas katru gadu, tikai gadījumos, ja kāda iemesla dēļ pēc piešķiršanas tās ir apturētas vai anulētas. Dienesta inspektora atalgojuma stundas likme aprēķināta, ņemot vērā to, ka Pārtikas un veterinārā dienesta veterinārās jomas inspektors saņem atalgojumu atbilstoši valstī noteiktajai 9. mēnešalgu grupai. Tajā atbilstoši jaunajai atlīdzības skalai (bruto) minimālā atlīdzība paredzēta 1043 eiro, viduspunkts – 1490 eiro, bet maksimums – 1863 eiro. Aprēķinā izmantots vidējais atalgojums (1490 eiro) un pilna mēneša slodze stundās (168 h).
Kopā
17,75

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Tiek precizētas Zāļu valsts aģentūras un Pārtikas un veterinārā dienesta funkcijas un uzdevumi, konkrētāk nodalot katras iestādes pamatuzdevumus pēc kompetences – zāļu vai veterināro zāļu joma.
Atbilstoši kompetencei noteikts, ka veterinārmedicīniskās prakses iestāde informāciju par dzīvnieku ārstēšanai izmantoto narkotisko un psihotropo zāļu izlietojumu iepriekšējā gadā iesniedz Pārtikas un veterinārajam dienestam, tādējādi nodrošinot pilnvērtīgu dzīvnieku ārstēšanai lietoto zāļu aprites statistikas bāzi un uzlabojot zāļu aprites uzraudzību.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi