Anotācija (ex-ante)

22-TA-1708: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi likumā "Par radiācijas drošību un kodoldrošību"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par radiācijas drošību un kodoldrošību"" (turpmāk - Likumprojekts) pārņem 2011. gada 19. jūlija Padomes direktīvas 2011/70/Euratom ar ko izveido Kopienas sistēmu lietotās kodoldegvielas un radioaktīvo atkritumu atbildīgai un drošai apsaimniekošanai (turpmāk - Direktīva 2011/70/Euratom) atsevišķas prasības.
Ievērojot Eiropas Komisijas 2021. gada 9. jūnija argumentēto atzinumu pārkāpuma procedūras lietā Nr.2018/2117, nepieciešams papildināt likumu "Par radiācijas drošību un kodoldrošību" (turpmāk - Likums) ar prasību, kas nosaka, ka visām iesaistītajām pusēm jāveic pētniecības un attīstības darbības radioaktīvo atkritumu apsaimniekošanas valsts programmas vajadzību apmierināšanai, lai pilnībā transponētu Direktīvas 2011/70/Euratom 8. panta prasības, savukārt, lai nodrošinātu Direktīvas 2011/70/Euratom 3. panta 8. punktā noteikto prasību ievērošanu, nepieciešams veikt grozījumu Likuma 1. panta 9.punktā, precizējot terminu "radioaktīvo atkritumu pārvaldība".
Papildus ar Likumprojektu tiek pilnībā pārņemti starptautiski atzīti 10 radiācijas drošības pamatprincipi.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts izstrādāts, lai pārņemtu Direktīvas 2011/70/Euratom prasības, kā arī starptautiski atzītus 10 radiācijas drošības pamatprincipus.
Likumprojekts precizē un papildina Likuma normas saistībā ar Eiropas Komisijas 2021. gada 9. jūnija argumentēto atzinumu pārkāpuma procedūras lietā Nr. 2018/2117 un Starptautiskās atomenerģijas aģentūras (turpmāk - SAEA) dokumentos definētajiem 10 radiācijas drošības pamatprincipiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Likumā noteiktas pamatprasības aizsardzībai pret jonizējošo starojumu, nosacījumi licenču izsniegšanai darbībām ar jonizējošo starojuma avotiem un darbību ar jonizējošā starojuma avotiem reģistrēšanai, darbu vadītāja un darbinieku pamatpienākumi, prasības darbībām ar radioaktīvajiem atkritumiem un citi nosacījumi.

Ir konstatēts, ka Latvijas Republikai Likumā ir nepieciešams pārņemt atsevišķas Direktīvas 2011/70/Euratom prasības, ko Latvijas Republika ir norādījusi atbildes vēstulē uz Eiropas Komisijas  2021. gada 9. jūnija argumentēto atzinumu pārkāpumu procedūras lietā Nr. 2018/2117, tādējādi novēršot atsevišķas Latvijas Republikas nacionālā regulējuma neatbilstības Eiropas Savienības regulējumam lietotās kodoldegvielas un radioaktīvo atkritumu atbildīgai un drošai apsaimniekošanai.  Latvijas Republika 2021. gada 9. augusta atbildē uz Eiropas Komisijas argumentēto atzinumu pārkāpumu procedūras lietā Nr. 2018/2117 norādīja, ka Direktīvas 2011/70/Euratom 3. panta 8. punkta un 8. panta prasības tiks pārņemtas.


2019. gadā Latvijā tika veikts radiācijas drošības infrastruktūras starptautiskais novērtējums jeb Integrated Regulatory Review Service (IRRS)[1], kuru nodrošināja SAEA, piesaistot starptautiskos ekspertus no dažādām valstīm. Šāda starptautiskā novērtējuma nepieciešamība izriet no Padomes Direktīvas 2009/71/Euratom (2009. gada 25. jūnijs), ar ko izveido Kopienas kodoliekārtu kodoldrošības pamatstruktūru, un tas ir jāorganizē reizi 10 gados. Novērtējuma rezultātā eksperti sagatavoja ziņojumu[2], kurā Latvijai tika izteikti priekšlikumi un rekomendācijas radiācijas drošības un kodoldrošības sistēmas uzlabošanai. Ziņojuma rezultāti ir pieejami arī Eiropas Komisijai atbilstoši Direktīvai 2009/71/Euratom un attiecīgi ziņojumā iekļautās rekomendācijas ir ieviešamas.

[1] https://www.iaea.org/services/review-missions/integrated-regulatory-review-service-irrs

[2] https://www.vvd.gov.lv/sites/vvd/files/irrs20report201.pdf
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Eiropas Komisija 2021. gada 9. jūnija argumentētajā atzinumā pārkāpumu procedūras lietā Nr. 2018/2117 norādījusi, ka Likuma 1. panta 9.2 punktā ir sniegta termina "radioaktīvo atkritumu pārvaldība" definīcija, tomēr Direktīvas 2011/70/Euratom 3. panta 8. punkts nav transponēts pilnībā, jo Likumā noteiktais termins neaptver “darbības” [rīkošanos, angl. “handling”] ar radioaktīvajiem atkritumiem.
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 1. pantā ietvertie grozījumi izstrādāti saskaņā ar Direktīvas 2011/70/Euratom 3. panta 8. punktu.
Lai nodrošinātu pilnīgu Direktīvas 3. panta 8. punkta transponēšanu Latvijas Republikas tiesību aktos, Likumprojekta 1. pants paredz izteikt Likuma 1. panta 9.2 punktu jaunā redakcijā, ietverot skaidrojumā norādi uz visām darbībām, kas saistītas ar darbību ar radioaktīvajiem atkritumiem, tādējādi nodrošinot Direktīvas 2011/70/Euratom 3.panta 8.punkta precīzāku pārņemšanu.
Problēmas apraksts
Ir noteikti un starptautiski atzīti 10 radiācijas drošības pamatprincipi[1], kas piemērojami radiācijas risku mazināšanai. Tie nodrošina pamatu prasībām un pasākumiem, kas nosaka cilvēku un vides aizsardzību pret radiācijas riskiem. Balstoties uz desmit drošības principiem, tiek izstrādātas drošības prasības, kā arī jāievieš drošības pasākumi, lai tiktu nodrošināta aizsardzība pret jonizējošo starojumu. Drošības pamatprincipi ir piemērojami visā jonizējošā starojuma avota darbības laikā un arī pēc tā, lai samazinātu esošos radiācijas riskus. Drošības pamatprincipi ietver radiācijas drošību, tie neietver ar jonizējošo starojumu nesaistītu aspektu drošību.
Šobrīd Likumā nav iekļauti visi 10 starptautiski atzītie radiācijas drošības pamatprincipi, līdz ar to ir nepieciešams veikt papildinājumu Likumā, lai tiktu ievērotas starptautiskās rekomendācijas attiecībā uz radiācijas drošību.


[1] Informācija par drošības pamatprincipiem pieejama SAEA izdotā materiālā “Fundamental Safety Principles” https://www.pub.iaea.org/MTCD/Publications/PDF/Pub1273_web.pdf
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 2. pantā ietvertā Likuma 3. panta redakcija nodrošina visu starptautiski atzīto drošības pamatprincipu piemērošanu, tādējādi nodrošinot starptautisko rekomendāciju ieviešanu.
Lai samazinātu potenciāli iespējamos radiācijas riskus, starptautiski noteiktie 10 radiācijas drošības pamatprincipi nodrošinās arī dažādu teritoriju, t.sk. arī tādu, kurās saskaņā ar normatīvajiem aktiem nav paredzēts izvietot kodoliekārtas un radioaktīvo atkritumu apglabāšanas objektus vai radioaktīvo atkritumu pārvaldības objektus un citus jonizējošā starojuma objektus, papildus aizsardzību. Ņemot vērā, ka teritorijas, kas paredzētas, piemēram, lai nodrošinātu rekreācijas, sporta, tūrisma, kvalitatīvas dabas un kultūrvides, kā arī citu līdzīgu funkciju īstenošanu, ir būtiskas cilvēku veselības veicināšanai, pamatprincipu ietveršana nodrošinās papildus aizsardzību un mazinās ar jonizējošā starojuma avotu lietošanu saistītus riskus.
Problēmas apraksts
Eiropas Komisija 2021. gada 9. jūnija argumentētajā atzinumā pārkāpumu procedūras lietā Nr. 2018/2117 norādījusi, ka Latvijas Republikas transponējošajos tiesību aktos nav ietverta prasība veikt pētniecības un attīstības darbības radioaktīvo atkritumu apsaimniekošanas valsts programmas vajadzību apmierināšanai, kā nosaka Direktīvas 2011/70/Euratom 8. panta prasības.
Lai gan attiecībā uz Direktīvas 2011/70/Euratom 8. pantu Latvijas Republika Eiropas Komisijai ir uzsvērusi, ka Latvijas īpašā situācija neļauj attīstīt konkrētas pētniecības jomas radioaktīvo atkritumu apsaimniekošanas jomā un ka tiek pastāvīgi sekots starptautiskajām norisēm šajā pētniecības jomā, lai nodrošinātu paraugprakses nodošanu valsts kontekstā, Eiropas Komisija uzskata, ka Latvijas Republikas transponējošie tiesību akti joprojām neatbilst minētā panta prasībām, jo Latvijas Republikas atbildēs par pārkāpumu procedūru Nr. 2018/2117 nav minēts neviens valsts noteikums, kas paredzētu “pētniecības un attīstības darbības [...] radioaktīvo atkritumu apsaimniekošanas valsts programmas vajadzību apmierināšanai”, kā noteikts Direktīvas 2011/70/Euratom 8. pantā. 
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 3. pants paredz papildināt Likumu ar 28.1 pantu, kurā noteikta prasība, ka Vides politikas pamatnostādnēs, kuras izstrādā atbilstoši Vides aizsardzības likuma 4. panta otrajai daļai, iekļauto radiācijas drošības pasākumu īstenošanai augstākās izglītības iestādes veic pētniecības un attīstības darbības, kuras koordinē par radioaktīvo atkritumu apsaimniekošanas pasākumu īstenošanu atbildīgās institūcijas.
Likumprojektā ietvertie papildinājumi izstrādāti saskaņā ar Direktīvas 2011/70/Euratom 8. panta prasībām.
Likumprojekta redakcija paredz, ka pētniecības un attīstības darbības veic augstākās izglītības iestādes, kas iekļautas Vides politikas pamatnostādnēs attiecībā uz radiācijas drošības pasākumu īstenošanu, savukārt šo darbību koordināciju veic par radioaktīvo atkritumu apsaimniekošanas pasākumu īstenošanu atbildīgās institūcijas, kas saskaņā ar Vides politikas pamatnostādnēm 2021.-2027.gadam ir Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, Valsts vides dienesta Radiācijas drošības centrs un VSIA "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs".
Saskaņā ar Vides politikas pamatnostādnēs 2021.-2027. gadam 3.pielikumā "Radiācijas drošības programma" norādīto, kopumā pētniecības un attīstības darbības var risināt radiācijas drošības un kodoldrošības jautājumus, tai skaitā jautājumus, kas saistīti ar radioaktīvo atkritumu pārvaldību. Ņemot vērā, ka Latvija nav kodolvalsts un tajā nav kodolenerģētikas programma, šobrīd nav jomas, kurās pētniecības un attīstības darbības būtu nepieciešamas, kā arī nav skaidri zināms, kādi izpētes vai attīstības projekti nākotnē būtu nepieciešami, tomēr ar pētniecības un attīstības darbībām būtu iespējams risināt tādus Latvijai interesējošus jautājumus, kas saistās ar Salaspils kodolreaktora likvidēšanu, glabātavas “Radons” uzturēšanu un drošības līmeņa paaugstināšanu tajā, kā arī ar radioaktīvo atkritumu apsaimniekošanu.
Pētniecības un attīstības darbību ieviešanai un īstenošanai pieejami vairāki mehānismi: viena no iespējām ir ņemt dalību SAEA vai citos starptautiskos projektos, kuri risina ar radiācijas drošību un radioaktīvo atkritumu apsaimniekošanu saistītus jautājumus, otra iespēja ir veikt pētījumus vai attīstības darbības Vides politikas pamatnostādņu 2021.-2027. gadam 3.pielikumā "Radiācijas drošības programma" norādīto jautājumu risināšanai.
Attiecībā uz SAEA izsludinātajiem vai citiem starptautiskajiem projektiem, t.sk. pētniecības projektiem, augstākās izglītības iestādes var pieteikt dalību un īstenot projektus, tādā veidā ceļot Latvijas zinātnisko kapacitāti. Ja VSIA "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs”, Valsts vides dienesta Radiācijas drošības centrs vai Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija konstatētu, ka ar izsludināto projektu var tik risināti institūciju interesējoši jautājumi radiācijas drošības vai radioaktīvo atkritumu apsaimniekošanas jomā, ir iespēja koordinēt starptautiskos projektu īstenošanu, piesaistot kādu no augstākās izglītības iestādēm. Augstākās izglītības iestādes projektu īstenošanā tiek izvēlētas un atkarībā no augstākās izglītības profila.
Attiecībā uz Vides politikas pamatnostādņu 2021.-2027. gadam 3.pielikumā "Radiācijas drošības programma" norādīto jautājumu risināšanu, nākotnē varētu būt nepieciešamība veikt izpētes vai attīstības darbības, lai rastu risinājumu atkritumu ilgtspējīgas pārvaldības iespējām, kuru apglabāšana glabātavā “Radons” nav iespējama un saskaņā ar Vides politikas pamatnostādņu 2021.-2027. gadam 3.pielikumu "Radiācijas drošības programma" līdz 2040. gadam paredzēts veikt padziļinātu analīzi (ekspertu novērtējumu). Arī pasaulē īstenotie pētījumi vidējas radioaktivitātes atkritumu glabāšanā ar laiku var tikt izmantoti Latvijai piemērota risinājuma identificēšanai. Šis ir viens no jautājumiem, kas potenciāli būtu jārisina, piesaistot augstākās izglītības iestādes, kas veiktu izpēti un rastu iespējami labāko risinājumu radioaktīvo atkritumu apsaimniekošanā. Koordināciju šī jautājumu risināšanā veiktu Vides aizsardzības un reģionālā attīstības ministrija, savukārt augstākā izglītības iestāde tiktu izvēlēta atkarībā no augstākās izglītības profila vai konkursa rezultātā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32011L0070
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 2011.gada 19. jūlija Direktīva 2011/70/Euratom, ar ko izveido Kopienas sistēmu lietotās kodoldegvielas un radioaktīvo atkritumu atbildīgai un drošai apsaimniekošanai
Apraksts
Likumprojekts nodrošina Padomes 2011. gada 19. jūlija direktīvas 2011/70/Euratom ar ko izveido Kopienas sistēmu lietotās kodoldegvielas un radioaktīvo atkritumu atbildīgai un drošai apsaimniekošanai ietverto normu pārņemšanu Latvijas normatīvajos aktos, kas norādītas Eiropas Komisijas 2021. gada 9. jūnija argumentētajā atzinumā pārkāpumu procedūras lietā Nr. 2018/2117. Argumentētajā atzinumā norādīts, ka Latvijas Republikas tiesību aktos nav pārņemtas normas, kas noteiktas Direktīvas 2011/70/Euratom 3. panta 8. punktā un 8. pantā.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 2011.gada 19. jūlija Direktīva 2011/70/Euratom, ar ko izveido Kopienas sistēmu lietotās kodoldegvielas un radioaktīvo atkritumu atbildīgai un drošai apsaimniekošanai
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Direktīvas 2011/70/Euratom 3. panta 8. punkts
Likumprojekta 1. pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2011/70/Euratom 8. pants
Likumprojekta 3. pants
Pārņemtas daļēji
Prasības pārņemtas Likuma 5. panta 12.apakšpunktā, 14. panta otrās daļas 5. punktā, Ministru kabineta 2021. gada 28. janvāra noteikumu Nr. 65 "Darbību ar jonizējošā starojuma avotiem paziņošanas, reģistrēšanas un licencēšanas noteikumi" 16.6. apakšpunktā, 27.-33. punktā, 59.2.3. apakšpunktā, Ministru kabineta 2002. gada 19. marta noteikumu Nr. 129 "Prasības darbībām ar radioaktīvajiem atkritumiem un ar tiem saistītajiem materiāliem" 77.11. apakšpunktā, Ministru kabineta 2002. gada 9. aprīļa noteikumu Nr. 149 "Noteikumi par aizsardzību pret jonizējošo starojumu" 16.9. apšpunktā un 73. punktā un tā apakšpunktos un Ministru kabineta 2015. gada 22. septembra noteikumu Nr. 535 "Kārtība, kādā veic preču, bagāžas, personu un transportlīdzekļu radiometrisko kontroli robežšķērsošanas vietās, un prasības radiometriskajā kontrolē iesaistīto personu apmācībai radiācijas drošības jautājumos" VII nodaļā.
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts vides dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/ed30d4cf-7402-4d82-b210-15d59a2d4311

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības pārstāvju viedokļi par Likumprojektu līdz 2022.gada 27.septembrim netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Valsts vides dienests
  • VSIA "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs"
  • Latvijas Universitāte
  • Rīgas Tehniskā universitāte

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Kopumā ietekmēs pozitīvi, jo ietver 10 starptautiski atzītus radiācijas drošības pamatprincipus, kas ir pamats drošības prasību noteikšanai aizsardzībai pret jonizējošā starojuma ietekmi.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Kopumā ietekmēs pozitīvi, jo ietver 10 starptautiski atzītus radiācijas drošības pamatprincipus, kas ir pamats drošības prasību noteikšanai aizsardzībai pret jonizējošā starojuma ietekmi.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi