22-TA-292: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Veselības aprūpes finansēšanas likuma 8. panta otrā daļa un 10. panta trešā daļa.
Informatīvais ziņojums “Par līdzekļu piešķiršanu ģimenes ārstu praksēm un ārstniecības iestādēm par papildu resursu piesaisti vakcinācijas pret Covid-19 nodrošināšanai 2022.gadā” (pieņemts Ministru kabineta 2022.gada 25.janvāra sēdē, tiesību akta lietas ID: 22-TA-120).
Informatīvais ziņojums “Par līdzekļu piešķiršanu ģimenes ārstu praksēm un ārstniecības iestādēm par papildu resursu piesaisti vakcinācijas pret Covid-19 nodrošināšanai 2022.gadā” (pieņemts Ministru kabineta 2022.gada 25.janvāra sēdē, tiesību akta lietas ID: 22-TA-120).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta “Grozījums Ministru kabineta 2018.gada 28.augusta noteikumos Nr.555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība”” (turpmāk - Noteikumu projekts) mērķis ir ieviest maksājumu ģimenes ārstu praksēm par papildu darbinieka nodarbināšanu praksē vakcinācijas pret Covid – 19 nodrošināšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2022.gada 25.janvāra sēdē tika pieņemts informatīvais ziņojums “Par līdzekļu piešķiršanu ģimenes ārstu praksēm un ārstniecības iestādēm par papildu resursu piesaisti vakcinācijas pret Covid-19 nodrošināšanai 2022.gadā”, kurā ietverti pasākumi ar mērķi nodrošināt 75% aptveri iedzīvotāju kopējā populācijā primārajai vakcinācijai pret Covid-19, 90% aptveri personu vecumā no 60 gadiem primārajai vakcinācijai, kā arī pieejamību ar atbilstošām vakcīnām bērnu vakcinācijai vecumā no 5 – 11 gadiem un balstvakcinācijas nodrošināšanai. Viens no pasākumiem šī mērķa sasniegšanai paredz maksājumu ģimenes ārstu praksēm par papildu darbinieka nodarbināšanu praksē vakcinācijas pret Covid – 19 nodrošināšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai ieviestu minēto maksājumu, nepieciešami grozījumi Ministru kabineta 2018.gada 28.augusta noteikumos Nr.555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība” (turpmāk – Noteikumi Nr.555).
Risinājuma apraksts
Ievērojot minēto, Noteikumu projekts paredz, ka Nacionālais veselības dienests ģimenes ārsta praksei, kas nodrošina vakcināciju pret Covid-19, veic maksājumu par papildu darbinieka nodarbināšanu praksē, ko veido:
1) Noteikumu Nr.555 153.2.apakšpunktā noteiktā vidējā darba samaksa mēnesī un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (1 183,00 euro +23,59% = 1 462,07 euro);
2) piemaksa par darba vietas nodrošināšanu 119,00 euro apmērā (attiecas uz telpu platības palielinājumu, komunālajiem maksājumiem un papildu tehnisko nodrošinājumu).
Minētais maksājums ir ikmēneša maksājums, kuru Nacionālais veselības dienests veic laikposmā no 2022.gada 1.janvāra līdz 2022.gada 30.jūnijam. Maksājuma samaksas kārtība, tai skaitā ģimenes ārsta prakses pienākumi, tiks noteikti Nacionālā veselības dienesta līgumā ar ģimenes ārsta praksi.
Noteikumu projektā ietvertais regulējums attiecināms uz ģimenes ārsta praksi, kas nodrošina vakcināciju pret Covid-19 līgumā ar Nacionālo veselības dienestu noteiktajā kārtībā, tas ir, gan ģimenes ārsta praksi, kas savā praksē veic vakcināciju pret Covid-19, gan ģimenes ārsta praksi, kurai ir sadarbības līgums ar citu ārstniecības iestādi (vakcinācijas pakalpojumu sniedzēju) par prakses pacientu vakcināciju pret Covid-19.
1) Noteikumu Nr.555 153.2.apakšpunktā noteiktā vidējā darba samaksa mēnesī un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (1 183,00 euro +23,59% = 1 462,07 euro);
2) piemaksa par darba vietas nodrošināšanu 119,00 euro apmērā (attiecas uz telpu platības palielinājumu, komunālajiem maksājumiem un papildu tehnisko nodrošinājumu).
Minētais maksājums ir ikmēneša maksājums, kuru Nacionālais veselības dienests veic laikposmā no 2022.gada 1.janvāra līdz 2022.gada 30.jūnijam. Maksājuma samaksas kārtība, tai skaitā ģimenes ārsta prakses pienākumi, tiks noteikti Nacionālā veselības dienesta līgumā ar ģimenes ārsta praksi.
Noteikumu projektā ietvertais regulējums attiecināms uz ģimenes ārsta praksi, kas nodrošina vakcināciju pret Covid-19 līgumā ar Nacionālo veselības dienestu noteiktajā kārtībā, tas ir, gan ģimenes ārsta praksi, kas savā praksē veic vakcināciju pret Covid-19, gan ģimenes ārsta praksi, kurai ir sadarbības līgums ar citu ārstniecības iestādi (vakcinācijas pakalpojumu sniedzēju) par prakses pacientu vakcināciju pret Covid-19.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmē ārstniecības iestādes (ģimenes ārsta prakses), kas nodrošina vakcināciju pret Covid-19 līgumā ar Nacionālo veselības dienestu noteiktajā kārtībā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
4 079 161
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
4 079 161
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-4 079 161
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-4 079 161
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
4 079 161
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Noteikumu grozījuma projekts paredz papildināt Noteikumus Nr.555 ar 245.6 punktu, paredzot, ka Nacionālais veselības dienests laikposmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 30. jūnijam ģimenes ārsta praksei, kas nodrošina vakcināciju pret Covid-19, līgumā ar ģimenes ārsta praksi noteiktajā kārtībā veic maksājumu par papildu darbinieka nodarbināšanu praksē, ko veido:
245.61. šo noteikumu 153.2. apakšpunktā noteiktā vidējā darba samaksa mēnesī un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas;
245.62. piemaksa par darba vietas nodrošināšanu 119,00 euro apmērā.
245.61. apakšpunktā noteiktais maksājums aprēķināts, izmantojot vidējā ārstniecības personāla atalgojuma likmi, balstoties uz Noteikumu Nr.555 153.2. apakšpunktā noteikto vidējo darba samaksu mēnesī ārstniecības un pacientu aprūpes personām un funkcionālo speciālistu asistentiem 1 183,00 euro un pieskaitot VSAOI 23,59%, kas kopā veido 1 462,07 euro.
245.62. apakšpunktā paredzētā piemaksa par darba vietas nodrošināšanu veidojas no maksājuma par papildu platības nodrošināšanu gadījumā, ja tiek piesaistīts papildu darbinieks ģimenes ārsta praksē, paplašinot telpu platību no 35 m2 uz 50 m2 ģimenes ārsta praksē, kopā ar komunālajiem maksājumiem un tehnisko nodrošinājumu ir 119 euro (skat. anotācijas pielikumu).
Lai īstenotu minētas normas no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 30. jūnijam, ir nepieciešams papildu finansējums, kas indikatīvi ir aprēķināts pieņemot, ka maksimāli 35% no visām 2022. gada sākumā reģistrētajām ģimenes ārstu praksēm izvēlētos iespēju piesaistīt papildu darbinieku praksē uz 6 mēnešiem laikā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 30. jūnijam, attiecīgi tiek aprēķināts finansējums papildu darbinieka piesaistei 430 ģimenes ārstu praksēm.
245.61. apakšpunkts: 1 462,07 euro * 430 * 6 mēneši = 3 772 141 euro
245.62. apakšpunkts: 119 euro * 430 * 6 mēneši = 307 020 euro
Kopā 2022.gada periodam no 1.janvara līdz 30.jūnijam Noteikumu projektā ietvertā grozījuma īstenošanai indikatīvi ir nepieciešams papildu finansējums 4 079 161 euro apmēra.
Ministru kabinets 2022.gada 25.janvāra sēdē (22-TA-120) ir izskatījis informatīvo ziņojumu “Par līdzekļu piešķiršanu ģimenes ārstu praksēm un ārstniecības iestādēm par papildu resursu piesaisti vakcinācijas pret Covid-19 nodrošināšanai 2022.gadā”, vienlaikus lemjot, ka lai nodrošinātu efektīvu vakcināciju pret Covid-19 un personu vecumā no 60 gadiem vakcinācijas aptveres paaugstināšanu, Veselības ministrijai (Nacionālajam veselības dienestam) nepieciešamos izdevumus ne vairāk kā 8 438 952 euro apmērā 2022. gadā segt no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, un Veselības ministrijai normatīvajos aktos noteiktā kārtībā sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” atbilstoši šī protokollēmuma 2. punktam.
Protokollēmumā norādītajā finansējumā 8 438 952 euro ir iekļauts 2022.gada periodam no 1.janvara līdz 30.jūnijam Noteikumu projektā ietvertā grozījuma īstenošanai indikatīvi nepieciešamais papildu finansējums 4 079 161 euro apmēra.
245.61. šo noteikumu 153.2. apakšpunktā noteiktā vidējā darba samaksa mēnesī un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas;
245.62. piemaksa par darba vietas nodrošināšanu 119,00 euro apmērā.
245.61. apakšpunktā noteiktais maksājums aprēķināts, izmantojot vidējā ārstniecības personāla atalgojuma likmi, balstoties uz Noteikumu Nr.555 153.2. apakšpunktā noteikto vidējo darba samaksu mēnesī ārstniecības un pacientu aprūpes personām un funkcionālo speciālistu asistentiem 1 183,00 euro un pieskaitot VSAOI 23,59%, kas kopā veido 1 462,07 euro.
245.62. apakšpunktā paredzētā piemaksa par darba vietas nodrošināšanu veidojas no maksājuma par papildu platības nodrošināšanu gadījumā, ja tiek piesaistīts papildu darbinieks ģimenes ārsta praksē, paplašinot telpu platību no 35 m2 uz 50 m2 ģimenes ārsta praksē, kopā ar komunālajiem maksājumiem un tehnisko nodrošinājumu ir 119 euro (skat. anotācijas pielikumu).
Lai īstenotu minētas normas no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 30. jūnijam, ir nepieciešams papildu finansējums, kas indikatīvi ir aprēķināts pieņemot, ka maksimāli 35% no visām 2022. gada sākumā reģistrētajām ģimenes ārstu praksēm izvēlētos iespēju piesaistīt papildu darbinieku praksē uz 6 mēnešiem laikā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 30. jūnijam, attiecīgi tiek aprēķināts finansējums papildu darbinieka piesaistei 430 ģimenes ārstu praksēm.
245.61. apakšpunkts: 1 462,07 euro * 430 * 6 mēneši = 3 772 141 euro
245.62. apakšpunkts: 119 euro * 430 * 6 mēneši = 307 020 euro
Kopā 2022.gada periodam no 1.janvara līdz 30.jūnijam Noteikumu projektā ietvertā grozījuma īstenošanai indikatīvi ir nepieciešams papildu finansējums 4 079 161 euro apmēra.
Ministru kabinets 2022.gada 25.janvāra sēdē (22-TA-120) ir izskatījis informatīvo ziņojumu “Par līdzekļu piešķiršanu ģimenes ārstu praksēm un ārstniecības iestādēm par papildu resursu piesaisti vakcinācijas pret Covid-19 nodrošināšanai 2022.gadā”, vienlaikus lemjot, ka lai nodrošinātu efektīvu vakcināciju pret Covid-19 un personu vecumā no 60 gadiem vakcinācijas aptveres paaugstināšanu, Veselības ministrijai (Nacionālajam veselības dienestam) nepieciešamos izdevumus ne vairāk kā 8 438 952 euro apmērā 2022. gadā segt no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, un Veselības ministrijai normatīvajos aktos noteiktā kārtībā sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” atbilstoši šī protokollēmuma 2. punktam.
Protokollēmumā norādītajā finansējumā 8 438 952 euro ir iekļauts 2022.gada periodam no 1.janvara līdz 30.jūnijam Noteikumu projektā ietvertā grozījuma īstenošanai indikatīvi nepieciešamais papildu finansējums 4 079 161 euro apmēra.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nacionālais veselības dienests Noteikumu projektā minēto samaksu veikšanu ģimenes ārstu praksēm veiks, ievērojot Eiropas Komisijas 2011.gada 20.decembra lēmuma “Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi” (2012/21/ES) nosacījumus.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Nacionālais veselības dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Diskusija/apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Diskusijas par Noteikumu projektā ietverto regulējumu ar Latvijas Ģimenes ārstu asociāciju un Latvijas Lauku Ģimenes ārstu asociāciju notikušas informatīvā ziņojuma “Par līdzekļu piešķiršanu ģimenes ārstu praksēm un ārstniecības iestādēm par papildu resursu piesaisti vakcinācijas pret Covid-19 nodrošināšanai 2022.gadā” izstrādes procesā. Latvijas Ģimenes ārstu asociācijas un Latvijas Lauku Ģimenes ārstu asociācijas pārstāvji neiebilda jautājuma tālākai virzībai.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projekts paredz iespēju ģimenes ārsta praksēm stiprināt komandu ar papildu darbinieku vakcinācijas pret Covid – 19 nodrošināšanai, tādējādi sekmējot vakcinācijas aptveres palielināšanos iedzīvotāju vidū.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi