Anotācija

25-TA-1981: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 30. novembra noteikumos Nr. 776 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība atklātu projektu konkursa veidā pasākumā "Ieguldījumi materiālajos aktīvos" 2014.–2020. gada plānošanas perioda pārejas laikā 2021. un 2022. gadā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturtā un septītā daļa

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Operatīvi nodrošināt valsts un Eiropas Savienības atbalstu atklātu projektu iesniegumu konkursa veidā 2014.–2020. gada plānošanas perioda pārejas laikā 2021. un 2022. gadā pasākumam "Ieguldījumi materiālajos aktīvos" plānošanas perioda noslēguma posmā, lai pieejamais publiskais finansējums efektīvi tiktu izmantots atbilstoši Eiropas Savienības noteiktajiem termiņiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta noteikumi nosaka nosacījumus atbalsta pasākumu īstenošanai, taču tajos nav paredzēts īpašs tiesiskais mehānisms, kas ļautu Zemkopības ministrijai plānošanas perioda noslēguma posmā noteikt papildu prasības vai izņēmumus. Tas var radīt situāciju, kad, tuvojoties plānošanas perioda gala termiņam, netiek nodrošināta pieejamā Eiropas Savienības finansējuma pilnvērtīga izmantošana. Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai attiecināmības periods beidzas 2025. gada 31. decembrī. Vienlaikus, ievērojot esošo kopējo ekonomisko situāciju valstī, kā arī klimatisko apstākļu ietekmi uz lauksaimniecības nozari pēdējos gados, daudzi projektu īstenotāji pašlaik atsakās no iepriekš apstiprināto projektu īstenošanas, un tas atbrīvo rezervēto publisko finansējumu. Spēkā esošajos normatīvajos aktos noteiktie projektu iesniegumu iesniegšanas termiņi tomēr paredz vismaz vienu mēnesi ilgu projektu iesniegumu sagatavošanās periodu un projektu iesniegumu kārtas periodu. Turklāt esošos apstākļos potenciālajiem atbalsta saņēmējiem ir ierobežotas finanšu iespējas īstenot projektus ekonomiskās situācijas dēļ.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pašreizējais regulējums nenodrošina tiesisku mehānismu Zemkopības ministrijai plānošanas perioda beigu posmā, izsludinot projektu iesniegumu pieņemšanas kārtu, noteikt atsevišķus specifiskus nosacījumus, lai nodrošinātu pilnvērtīgu Eiropas lauksaimniecības fonda lauku attīstībai finansējuma izmantošanu līdz plānošanas perioda beigām.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 6.1 punktā noteikts tiesiskais pamats, lai dotu iespēju Zemkopības ministrijai plānošanas perioda beigu posmā projektu iesniegumu pieņemšanas kārtām noteikt atsevišķus īstenošanas nosacījumus vai izņēmumus, lai veicinātu pieejamā Eiropas Savienības finansējuma pilnvērtīgu izmantošanu. Šāds regulējums veicinās efektīvu publiskā finansējuma izlietojumu un ļaus elastīgi pielāgot atbalsta piešķiršanas un projektu īstenošanas kārtību projektu iesniegšanas beigu kārtās vēl 2025. gada 3. ceturksnī, ievērojot Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai attiecināmības periodu. Zemkopības ministrija, izsludinot projektu pieņemšanas kārtu, var noteikt projektu iesniegumu pieņemšanas kārtas atbalstāmās aktivitātes un, ja nepieciešams, īsāku projektu iesniegumu kārtas un sagatavošanās termiņu, kas ir vismaz viena kalendārā nedēļa, kā arī atkāpes no šo noteikumu 52. un 53. punktā paredzētajiem nosacījumiem, nosakot maksimālo attiecināmo izmaksu apmēru vienam atbalsta pretendentam konkrētajā projektu iesniegumu pieņemšanas kārtā, kas nepārsniedz 700 000 EUR, vienlaikus neskarot valsts atbalsta nosacījumu piemērošanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Atbalsta pretendents
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir labvēlīga ietekme, jo saskaņā ar to tiks nodrošinātas atbalsta iespējas investīcijām no Eiropas lauksaimniecības fonda lauku attīstībai.
Juridiskās personas
  • Atbalsta pretendents
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir labvēlīga ietekme, jo saskaņā ar to tiks nodrošinātas atbalsta iespējas investīcijām no Eiropas lauksaimniecības fonda lauku attīstībai.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Pasākuma "Ieguldījumi materiālajos aktīvos" atbalstāmās aktivitātes tiks īstenotas no Eiropas lauksaimniecības fonda lauku attīstībai 2014.–2020. gada plānošanas perioda pārejas laika 2021. un 2022. gadā piešķirtā budžeta līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Zemkopības ministrija 20 darbdienu laikā pēc grozījumu spēkā stāšanās iesniegs kopsavilkuma informāciju Eiropas Komisijā, izmantojot SANI2 sistēmu.
Skaidrojums
Noteikumu projekts ir steidzams, tādēļ netiek organizēts sabiedrības līdzdalības process. Pēc būtības atbalsta nosacījumi nav grozīti un norma ir labvēlīga atbalsta saņēmējiem. Zemkopības ministrija informēs lauksaimniekus pārstāvošās nevalstiskās organizācijas par sagatavoto noteikumu projektu.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauku atbalsta dienests
  • Zemkopības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi