Anotācija (ex-ante)

22-TA-519: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2000. gada 26. septembra noteikumos Nr. 330 "Vakcinācijas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījums Ministru kabineta 2000. gada 26. septembra noteikumos Nr. 330 "Vakcinācijas noteikumi" paredz iespēju, ka šīs sezonālās gripas (turpmāk - gripa) sezonas laikā atbilstoši pieejamajam pretgripas vakcīnu apjomam var veikt ikviena iedzīvotāja vakcināciju pret gripu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir sniegt iespēju ne tikai Vakcinācijas noteikumos jau uzskaitītajām riska grupām saņemt valsts apmaksātu pretgripas vakcīnu, bet arī ikvienam iedzīvotājam ļaut izmantot šādu iespēju atbilstoši pieejamajam pretgripas vakcīnu apjomam.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šī gada 1. februārī Vakcinācijas noteikumos jau tika veikts grozījums (Ministru kabineta noteikumi Nr. 89), kas paredzēja iespēju šīs gripas sezonas laikā no 3. februāra atbilstoši pieejamajam pretgripas vakcīnu apjomam veikt bērnu un iedzīvotāju, kas vecāki par 50 gadiem, vakcināciju pret gripu. Tādējādi riska grupas, papildus Vakcinācijas noteikumu 44.1, 69. un 72. punktā uzskaitītajām, kurām ir pieejamas valsts iegādātās pretgripas vakcīnas, jau tika paplašinātas vairākas reizes.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka gripas epidēmijas draudi joprojām pastāv (detalizēta informācija par situāciju Latvijā ir pieejama SPKC epidemioloģijas biļetenos), bet pretgripas vakcīnu, kuras valsts ir iepirkusi riska grupu vakcinācijai, izlietojums joprojām ir ļoti gauss (SPKC agregētie vakcinācijas iestāžu sniegtie dati par septembri-decembri liecina, ka valsts iegādātās pretgripas vakcīnas ir izlietotas vairāk kā 80 tūkstošu vakcināciju veikšanai), Veselības ministrija ir pieņēmusi lēmumu, ka esošās (valsts iepirktās) pretgripas vakcīnas ir jādara pieejamas visiem Latvijas iedzīvotājiem imunizācijai pret gripu.
Vienlaicīgi, pieaugot gripas un Covid-19 saslimstības rādītājiem, ir paredzams papildu slogs ārstniecības iestādēm, īpaši ģimenes ārstu praksēm. Lai to novērstu, ir nepieciešama plaša vakcinācija pret gripu.
Risinājuma apraksts
Lai lietderīgi izlietotu valsts iegādātās pretgripas vakcīnas, ikvienam Latvijas iedzīvotājam
(papildus Vakcinācijas noteikumu 44.1, 69. un 72. punktā pašreiz minētajām riska grupām) līdz šīs gripas sezonas beigām (līdz 2022. gada 1. maijam) būs iespēja saņemt bezmaksas pretgripas vakcīnu.
Šāda riska grupu paplašināšana tiek noteikta uz terminētu periodu – tikai šai gripas sezonai un atbilstoši pieejamajam, valsts iepirktajam pretgripas vakcīnu apjomam (līdz brīdim, kad beigsies valsts iepirktās vakcīnas šai gripas sezonai).
Atbilstoši minētajam ikviens varēs vakcinēties ar centralizēti iepirktām pretgripas vakcīnām, kamēr vakcīnas būs pieejamas vakcinācijas iestādēs.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Katru gadu SPKC analizē par valsts budžeta līdzekļiem iegādāto vakcīnu izlietojumu un sasniegto vakcinācijas aptveri.
Nacionālais veselības dienests informē ārstniecības iestādes par veiktajām izmaiņām normatīvajos aktos saistībā ar izmaiņām veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanā. Arī SPKC, apkopojot vakcinācijas iestāžu vakcinācijas pasūtījumus, informē par izmaiņām veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Noteikumu projekts skar ikvienu Latvijas iedzīvotāju
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz sabiedrības veselību – tiek aizstāvētas sabiedrības intereses kopumā, jo vakcinējamais personu loks tiek pasargāts pret inficēšanos un saslimšanu ar gripu.
Ikvienam Latvijas iedzīvotājam būs iespēja saņemt pretgripas vakcīnu (atbilstoši pieejamajam pretgripas vakcīnu krājumam).
Juridiskās personas
  • SPKC, NVD, ārstniecības iestādes
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmē:
1. ģimenes ārstus, vakcinācijas iestādes un ārstniecības iestādes, kuras veiks pretgripas vakcināciju;
2. SPKC darbiniekus, kuri apkopo vakcinācijas iestāžu vakcīnu pasūtījumus, atskaites par vakcināciju un vakcīnu izlietojumu;
3. Nacionālā veselības dienesta darbiniekus, kuri nodarbojas ar vakcīnu iepirkumu veikšanu.
Projekta izpildē iesaistītās institūcijas noteikumu projektā paredzēto pasākumu īstenošanu nodrošinās tām piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Noteikumu projekts paredz šajā gripas sezonā papildus jau Vakcinācijas noteikumos uzskaitītajām riska grupām valsts apmaksātu pretgripas vakcīnu saņemt jebkuram Latvijas iedzīvotājam atbilstoši šai sezonai pieejamajam pretgripas vakcīnu apjomam.
Ņemot vērā, ka pretgripas vakcīnas jau ir iepirktas, jaunas pretgripas vakcīnas Latvijas iedzīvotāju vakcinācijai netiks iegādātas, tādēļ papildu finanšu līdzekļi nav nepieciešami.
Detalizēts finanšu aprēķins tika sniegts Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumu Nr. 892 "Grozījumi Ministru kabineta 2000. gada 26. septembra noteikumos Nr. 330 "Vakcinācijas noteikumi"" anotācijas 3. sadaļā (https://likumi.lv/ta/id/328737-grozijumi-ministru-kabineta-2000-gada-26-septembra-noteikumos-nr-330-vakcinacijas-noteikumi-). 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts tiek virzīts steidzamības kārtā, jo pastāv iespēja, ka tuvākajā laikā Latvijā var sākties gripas epidēmija, tādēļ sabiedrības iesaiste projekta izstrādē attiecībā uz iedzīvotāju vakcināciju pret gripu netika organizēta, projekta izstrādē netika iesaistītas nevalstiskās institūcijas.
SPKC katru gadu veic kampaņas par vakcināciju, kā arī vienmēr informē ārstniecības personas par izmaiņām vai aktualitātēm vakcinācijas jomā.
Konsultācijas ar sabiedrības pārstāvjiem nav notikušas.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts skar sabiedrības veselības jautājumus.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi