Anotācija

24-TA-2910: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2009. gada 22. decembra noteikumos Nr. 1607 "Noteikumi par bērna ar invaliditāti kopšanas pabalstu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2024.gada 12.novembra sēdē tika atbalstīti Labklājības ministrijas priekšlikumi likumprojekta "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" II lasījumam Saeimā (likumprojekts Saeimā pieņemts 2024. gada 6. decembrī) par papildu finansējuma piešķiršanu 2025.gadā un turpmāk ik gadu, lai nodrošinātu bērna ar invaliditāti kopšanas pabalsta (turpmāk – kopšanas pabalsts) apmēra paaugstināšanu par 75 euro, kā arī papildus vēl par 25 euro, tādējādi kopumā atbalstot kopšanas pabalsta paaugstināšanu par 100 euro (no 313,43 euro līdz 413,43 euro mēnesī) no 2025. gada 1. janvāra.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Sniegt papildu valsts finansiālo atbalstu ģimenēm, kuras audzina bērnu ar invaliditāti, kuriem ir īpašas kopšanas nepieciešamība, paaugstinot kopšanas pabalstu par 100 euro mēnesī.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
Likums "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam". Finansējuma piešķiršana kopšanas pabalsta paaugstināšanai par 100 euro mēnesī paredzēta no 2025. gada 1. janvāra. Līdz ar to noteikumu projektam jāstājas spēkā ar 2025. gada 1. janvāri.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Kopšanas pabalsts ir viens no valsts sociālo pabalstu veidiem, kuru saņem pie noteiktām iedzīvotāju grupām piederīgas personas situācijās, kad ir nepieciešami papildu izdevumi vai kad šīs personas nespēj gūt ienākumus.

Personu loks, kurām ir tiesības uz kopšanas pabalstu, ir noteikts Valsts sociālo pabalstu likuma (turpmāk – VSPL) 7.1 pantā. Kopšanas pabalsts tiek maksāts no valsts pamatbudžeta. Kopšanas pabalstu piešķir un izmaksā Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (turpmāk – VSAA). Tiesības uz kopšanas pabalstu rodas no dienas, kad bērnam ar invaliditāti Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija (turpmāk – VDEĀVK) ir izsniegusi atzinumu par īpašas kopšanas nepieciešamību, savukārt kopšanas pabalsta izmaksu izbeidz, kad beidzas VDEĀVK izsniegtā atzinuma termiņš (bet ne ilgāk kā līdz bērna 18 gadu vecumam).

Kopšanas pabalsta apmērs, tā piešķiršanas, izmaksas un pārskatīšanas kārtība ir noteikta Ministru kabineta 2009. gada 22. decembra noteikumos Nr. 1607 "Noteikumi par bērna ar invaliditāti kopšanas pabalstu" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 1607).

MK noteikumu Nr. 1607 2. punkts nosaka, ka kopšanas pabalsta apmērs ir 313,43 euro mēnesī. Kopšanas pabalstu pēdējo reizi no 213,43 līdz 313,43 euro mēnesī paaugstināja 2019. gadā (no  1. jūlija), kad to noteica vienādā apmērā ar pabalstu personai ar invaliditāti, kurai nepieciešama kopšana un kuras invaliditātes cēlonis ir slimība no bērnības.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ģimenes, kurās aug bērns ar invaliditāti, saskaras ar papildu vajadzībām un izdevumiem bērna labāko interešu nodrošināšanā. Pēc  VSAA sniegtajiem datiem 2024.gada septembrī kopšanas pabalsts bija izmaksāts par 3,6 tūkst. bērniem, kas ir apmēram 40% no kopējā bērnu ar invaliditāti skaita valstī.
Ļoti smagie funkcionēšanas ierobežojumi būtiski ierobežo vai pat pilnībā liedz bērna iespējas veikt tādas darbības un piedalīties tādos procesos, kas ir atbilstoši bērna vecuma posmam. Turklāt bērnam ar ļoti smagu invaliditāti ir nepieciešama pastāvīga uzraudzība un ļoti būtiska vai pat 100% aprūpes nodrošināšana neatkarīgi no vecuma.
Lai dzīves dārdzības pieauguma dēļ stiprinātu ģimenes finansiālo kapacitāti rūpēs par bērnu ar ļoti smagu invaliditāti, sekmējot bērna veselības un funkcionālā stāvokļa uzlabošanu vai vismaz uzturēšanu esošajā līmenī, virzāma iniciatīva par kopšanas pabalsta apmēra paaugstināšanu par 100 euro no 2025. gada 1. janvāra.
Vienlaikus tiktu nodrošināts, ka kopšanas pabalsts ir tādā pašā apmērā, kāds jau šobrīd ir pilngadīgai personai ar invaliditāti, kurai nepieciešama kopšana un kurai invaliditātes cēlonis ir slimība no bērnības (šīm personām ļoti smagie funkcionēšanas ierobežojumi ir jau no bērnības).
Risinājuma apraksts
Sniegt papildu valsts finansiālo atbalstu ģimenēm, kuras audzina bērnu ar ļoti smagu invaliditāti, paaugstinot kopšanas pabalstu par 100 euro mēnesī no 2025.gada 1.janvāra, tādējādi nodrošinot papildu finansiālo atbalstu un sekmējot ģimeņu iespējas nodrošināt papildu aprūpi bērna ļoti smago funkcionēšanas ierobežojumu dēļ.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • bērni ar invaliditāti, kuriem ir īpašas kopšanas nepieciešamība
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts atstās tiešu, pozitīvu ietekmi uz kopšanas pabalsta saņēmējiem, paaugstinot personu ikmēneša ienākumus, tādējādi stiprinot viņu finansiālo kapacitāti, mazinot nabadzību un sociālos atstumtību valstī. Paredzēts, ka indikatīvais bērnu ar invaliditāti skaits, par kuriem tiks izmaksāts kopšanas pabalsts, 2025. gadā būs 3 809 bērni, 2026. gadā – 4 113 bērni, 2027. gadā – 4 443 bērni. Mērķa grupas lielums pamatots ar likumā “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” iekļautajām prognozēm kopšanas pabalsta saņēmēju skaitā.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts rada pozitīvu ietekmi uz tautsaimniecību, jo kopšanas pabalsta apmēra palielināšana radīs tiešu ietekmi uz nabadzības un sociālās atstumtības riskam bieži pakļautu iedzīvotāju grupu (ģimenes, kurās aug bērns ar invaliditāti ar smagiem funkcionēšanas ierobežojumiem) situāciju, pozitīvi ietekmējot šo ģimeņu dzīves līmeņa izmaiņas nākotnē, palielinot viņu sociālo aizsardzību.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
13 133 050
0
13 636 903
0
14 315 318
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
13 133 050
0
13 636 903
0
14 315 318
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
13 133 050
0
13 636 903
4 586 273
14 315 318
4 935 600
5 331 600
2.1. valsts pamatbudžets
13 133 050
0
13 636 903
4 570 800
14 315 318
4 935 600
5 331 600
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
15 473
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-4 586 273
0
-4 935 600
-5 331 600
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-4 570 800
0
-4 935 600
-5 331 600
3.2. speciālais budžets
0
0
0
-15 473
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-4 586 273
-4 935 600
-5 331 600
5.1. valsts pamatbudžets
0
-4 570 800
-4 935 600
-5 331 600
5.2. speciālais budžets
0
-15 473
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Detalizēta noteikumu grozījumu ietekme uz valsts budžetu pievienota anotācijas pielikumā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Papildus nepieciešamā finansējuma Labklājības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammā 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti" kopšanas pabalsta palielināšanai par 100 euro (no 313,43 euro līdz 413,43 euro) aprēķins:
2025. gadā 3 809 (personas) *12(mēneši) *100,00 euro = 4 570 800 euro;
2026. gadā 4 113 (personas) *12(mēneši) *100,00 euro = 4 935 600 euro;
2027. gadā 4 443 (personas) *12(mēneši) *100,00 euro = 5 331 600 euro.
Aprēķinos ņemts vērā likumā “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” plānotais bērnu, par kuriem saņem kopšanas pabalstu, skaits vidēji mēnesī.

Vienlaikus, lai nodrošinātu kopšanas pabalsta palielināšanu, nepieciešams veikt VSAA informācijas sistēmu pielāgošanu. Līdz ar to 2025. gadā nepieciešams papildu finansējums speciālā budžeta apakšprogrammā 04.05.00 “Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets” 15 473 euro apmērā (27,80 c/d * 556,60 euro ar PVN), piesaistot ārpakalpojuma sniedzējus. Provizoriskā darbietilpība ietver sistēmanalīzes, programmēšanas un testēšanas uzdevumu izpildi ārpakalpojumā, lai sistēmā no 2025. gada 1. janvāra nomainītu jaunu izmaksājamo bērna ar invaliditāti kopšanas pabalsta apmēru un izstrādātu masveida uzdevumu, kas pārrēķina visus uz konkrēto datumu piešķirtos pabalstus un nodrošinātu to turpmāku izmaksu jaunajā apmērā.

Līdz ar to noteikumu projekta kopējā ietekme uz valsts budžeta izdevumiem tiek prognozēta 2025. gadā 4 586 273 euro apmērā, 2026. gadā 4 935 600 euro apmērā, 2027. gadā 5 331 600 euro apmērā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Pamatojoties uz MK 08.10.2024. sēdes protokola Nr. 41 50.§ 2. punktu, atbalstīts Labklājības ministrijas priekšlikums samazināt MK 19.09.2024. sēdes protokola Nr. 38 2.§ 2. punktā atbalstīto finansējumu starpnozaru prioritārajam pasākumam “Atbalsts minimālo ienākumu palielināšanai”  Labklājības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammā 05.01.00 "Sociālās rehabilitācijas valsts programmas" 2025. gadam 4 016 598 euro apmērā, 2026. gadam 5 077 937 euro apmērā, 2027. gadam 5 147 578 euro, 2028. gadam un turpmāk ik gadu 6 143 373 euro apmērā.
Daļu no samazinātā finansējuma 2025.gadam 3 443 573 euro apmērā, 2026. gadam 3 701 700 euro apmērā, 2027. gadam 3 998 700 euro apmērā un 2028.gadam un turpmāk ik gadu 4 319 100 euro apmērā paredzēts novirzīt noteikumu projekta ieviešanai, novirzot to šādām Labklājības ministrijas apakšprogrammām:
- 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti” 2025. gadam 3 428 100 euro apmērā, 2026. gadam 3 701 700 euro apmērā, 2027. gadam 3 998 700 euro apmērā un 2028.gadam un turpmāk ik gadu 4 319 100 euro apmērā kopšanas pabalsta apmēra palielināšanai par 75 euro mēnesī, t.i. no  313,43 euro līdz 388,43 euro (MK  08.10.2024. sēdes prot. Nr.41 50.§ 2.1. apakšpunkts);
- 97.02.00  “Nozares centralizēto funkciju izpilde” 2025. gadam 15 473 euro apmērā, veicot  transferta pārskaitījumu uz speciālā budžeta apakšprogrammu 04.05.00 “Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets” (konsolidējamā pozīcija) VSAA informācijas sistēmas pielāgošanai, lai nodrošinātu kopšanas pabalsta apmēra palielināšanu (MK 08.10.2024. sēdes prot. Nr.41 50.§ 2.2. apakšpunkts).
Minētais priekšlikums atbalstīts Saeimā likumprojekta “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” II lasījumā (204. un 233. priekšlikums).

Vienlaikus, lai nodrošinātu, ka kopšanas pabalsts kopumā tiek palielināts par 100 euro – no pašreizējiem 313,43 euro līdz 413,43 euro mēnesī, tādējādi to nosakot tādā pašā apmērā kā pabalstu personai ar invaliditāti, kurai nepieciešama kopšana un kuras invaliditātes cēlonis ir slimība no bērnības, Saeimā likumprojekta “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” II lasījumā (203. priekšlikums) tika atbalstīts Labklājības ministrijas priekšlikums kopšanas pabalsta apmēra palielināšanai papildus vēl par 25 euro mēnesī.
līdz ar to Labklājības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammai 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti” papildus palielināti izdevumi 2025. gadam 1 142 700 euro apmērā, 2026. gadam 1 233 900 euro apmērā, 2027. gadam 1 332 900 euro apmērā.
Papildus nepieciešamais finansējums rasts, samazinot speciālā budžeta apakšprogrammā 04.03.00 “Darba negadījumu speciālais budžets” izdevumus sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām izdevumiem atlīdzībai par darbspēju zaudējumu, ņemot vērā, ka 2024. gadā atlīdzības saņēmēju skaits vidēji mēnesī atpaliek no plānotā, kas ietekmē arī 2025., 2026. un 2027. gada budžeta prognozētos rādītājus.

Līdz ar to noteikumu projekta nodrošināšanai ir atbalstīts kopējais papildu finansējums 2025. gadā 4 586 273 euro apmērā, 2026. gadā 4 935 600 euro apmērā, 2027. gadā 5 331 600 euro apmērā.
Finansējums noteikumu projekta ieviešanai ir iestrādāts likumprojektā “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” (likumprojekts Saeimā pieņemts 2024.gada 6.decembrī).

Labklājības ministrija noteikumu projektā paredzēto pasākumu īstenošanai nepieciešamo papildu finansējumu 2026. gadam un turpmāk ik gadu pārskatīs un iekļaus Labklājības ministrijas pamatbudžetā valsts budžeta bāzes sagatavošanas procesā atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 17. janvāra noteikumu Nr. 15 “Maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopapjoma un  katrai ministrijai un citai centrālajai valsts iestādei paredzētā izdevumu kopējā apjoma noteikšanas kārtība vidējam termiņam” 9.3.1. apakšpunktam, ņemot vērā prognozētās izmaiņas valsts sociālo pabalstu saņēmēju skaitā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts izstrādāts, lai nodrošinātu likumā “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” noteikto attiecībā par kopšanas pabalsta paaugstināšanu no 01.01.2025., sabiedriskā apspriede par noteikumu projektu nav veikta.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Noteikumu projekts nerada administratīvās izmaksas, jo iedzīvotājiem, kuriem būs tiesības uz kopšanas pabalstu paaugstinātā apmērā nekādas papildu darbības nebūs jāveic. Kopšanas pabalsta pārrēķins un izmaksa paaugstinātā apmērā tiks veikta automātiski (VSAA būs nepieciešams pilnveidot IT sistēmu, lai nodrošinātu kopšanas pabalsta izmaksu atbilstoši paaugstinātajam apmēram).
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Kopšanas pabalsta paaugstinātā apmērā izmaksas nodrošināšanai tiks veikti VSAA IT sistēmas pielāgojumi valsts speciālā budžeta apakšprogrammas 04.05.00 “Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets” ietvaros, t.i., izmaiņu izstrāde (sistēmanalīze, programmēšana, testēšana) un ieviešana, ko veic ārpakalpojuma sniedzējs. Lai ieviestu kopšanas pabalsta palielināšanu, VSAA IS pielāgošanai nepieciešams papildus finansējums 15 473 euro (27,80 c/d * 556,60 euro; aprēķini veikti Excel vidē). Provizoriskā darbietilpība ietver sistēmanalīzes, programmēšanas un testēšanas uzdevumu izpildi ārpakalpojumā, lai sistēmā no 2025.gada 1.janvāra nomainītu jaunu izmaksājamo kopšanas pabalsta apmēru un izstrādātu masveida uzdevumu, kas pārrēķina visus uz noteikto datumu piešķirtos kopšanas pabalstus un nodrošinātu to turpmāku izmaksu jaunajā apmērā.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Kopšanas pabalsta paaugstināšana pozitīvi ietekmēs bērnu ar invaliditāti ģimeņu finansiālo situāciju. Atbilstoši VSAA sniegtajai informācijai 2024. gada septembrī kopšanas pabalsts tika izmaksāts par 3,6 tūkst. bērniem ar invaliditāti.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Kopšanas pabalsta paaugstināšana pozitīvi ietekmēs bērnu ar invaliditāti ģimeņu finansiālo situāciju, lai nodrošinātu bērnu ar ļoti smagu invaliditāti labākās intereses.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Pielikums