Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-2976: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Elektroenerģijas tirgus likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Likumprojekts "Grozījumi Elektroenerģijas tirgus likumā" (turpmāk – likumprojekts) izstrādāts, lai nodrošinātu Ministru kabineta 2022. gada 6. septembra rīkojuma Nr. 584 4. punkta, kas uzdod Ekonomikas ministrijai izstrādāt priekšlikumus grozījumiem Elektroenerģijas tirgus likumā, piedāvājot risinājumu, kura ietvaros obligātā iepirkuma izmaksas nesegtu Latvijas elektroenerģijas galalietotāji, izpildi.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ar likumprojektu tiek grozītas Elektroenerģijas tirgus likuma normas, kas noteic pienākumu visiem Latvijas elektroenerģijas galalietotājiem segt obligātā iepirkuma komponentes maksājumu radītās izmaksas. Likumprojekta mērķis ir samazināt elektroenerģijas izmaksas visiem elektroenerģijas galalietotājiem, obligātā iepirkuma izmaksas turpmāk sedzot no valsts budžeta.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2023.
Pamatojums
Ministru kabineta 2022. gada 30. augusta sēdē tika izskatīts un apstiprināts Ekonomikas ministrijas izstrādātais konceptuālais ziņojums “Kompleksi pasākumi obligātā iepirkuma komponentes problemātikas risināšanai un elektroenerģijas tirgus attīstībai” (22-TA-2547), kurā piedāvāto risinājumu kopums tai skaitā paredzēja obligātā iepirkuma sistēmas finansēšanas modeļa izmaiņas. Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 6. septembra rīkojuma Nr. 584 4. punktu Ekonomikas ministrijai tiek uzdots izstrādāt priekšlikumus grozījumiem Elektroenerģijas tirgus likumā, piedāvājot risinājumu, kura ietvaros obligātā iepirkuma izmaksas nesegtu Latvijas elektroenerģijas galalietotāji.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Obligātā iepirkuma komponentes (turpmāk – OIK) maksājuma izmaksu segšanas pienākums visiem Latvijas elektroenerģijas gala lietotājiem ir noteikts Elektroenerģijas tirgus likumā un tā faktiskais ikgadējais apmērs tiek apstiprināts ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas lēmumu, kurā tiek ņemts vērā Ministra kabineta apstiprinātais dotācijas OIK maksājumu mazināšanai apmērs. Līdz šim OIK ir bijusi fiksēta noteiktā līmenī, attiecīgajam mērķim novirzot budžeta līdzekļus, kā arī ir piešķirot finansējumu energoietilpīgo apstrādes rūpniecības uzņēmumu atbalstam, aizsargāto lietotāju atbalstam, kā arī virzībai uz klimatneitralitāti nepieciešamo pasākumu īstenošanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pašreizējā Latvijas ekonomikas attīstības līmenī esošais obligātā iepirkuma komponentes (turpmāk – OIK) maksājuma segšanas pienākums, kas ir noteikts Elektroenerģijas tirgus likumā, un Ministra kabineta apstiprinātais apmērs elektroenerģijas gala lietotājiem ir radījis būtisku slogu, atstājot negatīvu ietekmi uz Latvijas globālo konkurētspēju, ko vēl vairāk pastiprināja globālās pandēmijas radītā ārējā ietekme, kā arī ārkārtējs un iepriekš neprognozēts visu būtiskāko energoresursu (ogles, nafta, dabasgāze, elektroenerģija) cenu pieaugums 2021. un 2022. gadā. Tādi energoresursi kā dabasgāze un elektroenerģija ir sasnieguši arī vēsturiskos cenu rekordus. Cenu rekordus ir sasniegušas arī emisijas kvotu cenas, vēl vairāk sadārdzinot elektroenerģijas ražošanu līdz ar ko nepieciešams rast risinājumu, kas mazinātu Latvijas enerģijas galalietotāju finansiālo slogu, kas izriet no OIK maksājuma izmaksu segšanas pienākuma, vienlaikus neskarot obligātā iepirkuma sistēmas dalībnieku tiesības saņemt valsts atbalstu Eiropas Komisijas apstiprinātās atbalsta shēmas ietvaros.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz, ka elektroenerģijas galalietotāji turpmāk vairs neveiks obligātā iepirkuma komponenšu maksājumus. Obligātā iepirkuma ietvaros saražotās elektroenerģijas iepirkuma un jaudas komponentes maksājumu radītos izdevumus segs publiskais tirgotājs no saviem ieņēmumiem, kas veidojas no darbības elektroenerģijas tirgos, elektroenerģijas izcelsmes apliecinājumu tirdzniecības, kā arī valsts dotācijas obligātā iepirkuma un jaudas komponentes pieauguma ierobežošanai. Gadījumā, ja elektroenerģijas publiskā tirgotāja ar obligātā iepirkuma sistēmu saistītās izmaksas visā darbības periodā pārsniegs tā ieņēmumus, kas veidojas no darbības elektroenerģijas obligātā iepirkuma sistēmas ietvaros, attiecīgo izmaksu pārsniegums, ieskaitot pievienotās vērtība nodokli, tiks segts no valsts budžeta līdzekļiem. Izmaksu uzskaitījums visā darbības periodā nodrošinās, ka tajā tiek aptverta līdz 2022. gada 31. decembrim uzkrāto izmaksu un ieņēmumu starpība, novirzot pārpalikumu nākamo periodu finansēšanai vai fiksējot no valsts budžeta līdzekļiem sedzamo iztrūkumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Visas mājsaimniecības – elektroenerģijas galalietotāji
Ietekmes apraksts
Atbrīvojot visus Latvijas elektroenerģijas galalietotājus (~920000 mājsaimniecības un ~40000 juridiskās personas1) no pienākuma veikt obligātā iepirkuma un jaudas komponentes maksājumus, tiktu samazināts visu elektroenerģijas galalietotāju kopējo elektroenerģijas izmaksu slogs OIK maksājuma ampērā.

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas dati: https://www.sprk.gov.lv/events/sprk-skaidro-elektroenergijas-tirgus-norises-1ceturksni-un-sogad-kopuma
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
  • Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Enerģijas publiskais tirgotājs”
Ietekmes apraksts
Atbrīvojot visus Latvijas elektroenerģijas galalietotājus (~920000 mājsaimniecības un ~40000 juridiskās personas1) no pienākuma veikt obligātā iepirkuma un jaudas komponentes maksājumus, tiktu samazināts visu elektroenerģijas galalietotāju kopējo elektroenerģijas izmaksu slogs OIK maksājuma ampērā.

1 Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas dati: https://www.sprk.gov.lv/events/sprk-skaidro-elektroenergijas-tirgus-norises-1ceturksni-un-sogad-kopuma
Nozare
Visas nozares
Nozaru ietekmes apraksts
Obligātā iepirkuma izmaksas turpmāk sedzot no valsts budžeta, samazināsies ar elektroenerģiju saistītie izdevumi visās nozarēs, līdz ar to likumprojektam sagaidāma pozitīva ietekme.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
17 174 231
23 773 885
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
17 174 231
23 773 885
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
17 174 231
23 773 885
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
17 174 231
23 773 885
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Likumprojekta īstenošanai nepieciešamais finansējums norādītājā apmērā izriet no Ministru kabineta 2022. gada 6. septembra rīkojuma Nr. 584 "Par kompleksiem pasākumiem obligātā iepirkuma komponentes problemātikas risināšanai un elektroenerģijas tirgus attīstībai" (saite uz MK rīkojumu: https://www.vestnesis.lv/op/2022/173.4), kas paredz, ka OIK vidējā likme no 2022. gada 1. septembra tiek samazināta no līdz šim fiksētās likmes 7,55 euro/MWh līdz 0 euro/MWh. Paredzētā budžeta dotācija nodrošina, ka publiskā tirgotāja iepriekšējā gada izmaksu pārsniegums pār ieņēmumiem tiek pilnībā kompensēts un neveidojas nākotnē kompensējamo izmaksu uzkrājuma pieaugums.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Likumprojekta īstenošanai nepieciešamais finansējums 2024. gadā 17 174 231 euro un 2025. gadā 23 773 885 euro apmērā ir ieplānots Ekonomikas ministrijas budžeta apakšprogrammas 29.02.00 “Elektroenerģijas lietotāju atbalsts” bāzes izdevumos (MK 11.10.2022. sēdes protokola Nr.52 3.§ “Informatīvais ziņojums “Par valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta bāzi 2023., 2024. un 2025. gadam””) atbilstoši Ministru kabineta 2022.gada 6.septembra rīkojumam Nr. 584 "Par kompleksiem pasākumiem obligātā iepirkuma komponentes problemātikas risināšanai un elektroenerģijas tirgus attīstībai" un attiecīgi tiks iekļauts likumprojektā "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam".

4.1.1. Ministru kabineta 2014. gada 21. janvāra noteikumi Nr. 50 "Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi"

Pamatojums un apraksts
Pamatojoties uz projektā ietvertā 33. panta septītajā daļā noteikto deleģējumu Ministru kabinetam, plānots noteikt kārtību, kādā no valsts budžeta sedz ar elektroenerģijas obligāto iepirkumu un ar garantēto maksu par koģenerācijas stacijā uzstādīto elektrisko jaudu saistīto publiskā tirgotāja izmaksu pārsniegumu pār ieņēmumiem.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Ekonomikas ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Ekonomikas ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi