Anotācija

25-TA-46: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma (turpmāk - Likums) 2. panta trešā, 3.1 un 3.2 daļa, 8. pants un 13. panta trešā un ceturtā daļa.
Likuma “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” 68. pants.

Ministru kabineta 2024. gada 18. decembra rīkojums Nr. 1109 “Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2025. gadam" (turpmāk - MK rīkojums Nr. 1109).

Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai”" (turpmāk - MK rīkojuma projekts) nepieciešams, lai nodrošinātu pašvaldību izdevumu segšanu 2024. gada decembrī un 2025. gadā (janvāris - jūnijs), kas pašvaldībām rodas nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, tai skaitā izmitināšanas un ēdināšanas nodrošināšanai (primārā atbalsta sniegšanai, kā arī atlīdzībai fiziskām un juridiskām personām par Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu), sociālā atbalsta nodrošināšanai, izglītības nodrošināšanai, pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas atbalstam, vienotu valsts un pašvaldību sniegtā atbalsta koordinācijas punktu darbības nodrošināšanai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nepieciešams nodrošināt finansējumu, lai saskaņā ar Likuma 13. panta trešo daļu Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk - VARAM) reizi mēnesī kompensē pašvaldībām izdevumus, kas radušies sakarā ar Likuma 2. panta 5.1 daļā minētajām personām un Ukrainas civiliedzīvotājiem sniegto atbalstu, pieprasot līdzekļu piešķiršanu no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" atsevišķā programmā plānotā finansējuma Likumā noteiktā atbalsta sniegšanai, izņemot Likuma 11. pantā minētos izdevumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Likuma 8. panta pirmā daļa paredz, ka pasākumus atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem primāri finansē no valsts budžeta un pašvaldību budžetu līdzekļiem, kas iedalīti no budžeta finansētajām institūcijām. Ministru kabinets pēc pamatota ministriju pieprasījuma var pieņemt lēmumu par finansējuma piešķiršanu no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" atsevišķā programmā plānotā finansējuma šajā Likumā noteiktā atbalsta sniegšanai.

Likuma 13. panta otrā daļa paredz, ka pašvaldība, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumu portāla sadaļu "Iestāžu pārskati" (turpmāk - ePārskati) atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Valsts kase nodrošina informācijas apriti, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumus, reizi mēnesī līdz pārskata mēnesim sekojošā mēneša desmitajam datumam iesniedz VARAM pārskatu par izdevumiem, kas saistīti ar Ukrainas civiliedzīvotājiem sniegto atbalstu, šā Likuma 7.1 panta pirmajā daļā minēto izmitinātājam izmaksāto atlīdzību un pašvaldības faktiskajiem izdevumiem par šā panta 1.1 daļā noteiktajām virsstundām un piemaksu, izņemot šā Likuma 2. panta 3.1 daļā minēto atbalstu. Iepriekšējā pārskata periodā norādītie dati var tikt precizēti ne vēlāk kā viena mēneša laikā pēc pirmreizējā pārskata iesniegšanas.

Saskaņā ar Likuma 13. panta 2.1 daļu, Ekonomikas ministrija (turpmāk - EM), Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk - IzM) un Labklājības ministrija (turpmāk - LM) atbilstoši kompetencei piecu darbdienu laikā saskaņo šā panta otrajā daļā minētās informācijas atbilstību Valsts kases pārskatam. 

Pēc EM, IzM un LM pašvaldību iesniegto pārskatu saskaņošanas, ePārskatos tiek ievietots kopsavilkums "Apkopojums par pašvaldību faktisko izdevumu segšanu, kas radušies sniedzot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem" (turpmāk - kopsavilkums)  iesniegšanai VARAM. Pamatojoties uz minēto kopsavilkumu atbilstoši Likuma 13. panta trešajai daļai, VARAM reizi mēnesī kompensē pašvaldībām izdevumus, kas radušies sakarā ar šā likuma 2. panta 5.1 daļā minētajām personām un Ukrainas civiliedzīvotājiem sniegto atbalstu, pieprasot līdzekļu piešķiršanu no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" atsevišķā programmā plānotā finansējuma šajā Likumā noteiktā atbalsta sniegšanai, izņemot šā Likuma 11. pantā minētos izdevumus.

Saskaņā ar Likuma 13. panta 2.daļu, pašvaldība nodrošina normatīvajos aktos noteikto līdzekļu izlietojuma kontroli un atbilstību šā likuma mērķim.

Likuma 13. panta ceturtā daļa paredz, ka VARAM informāciju par atbalstu, ko vienotie valsts un pašvaldību klientu apkalpošanas centri (turpmāk - VVPKAC) un pašvaldību klientu apkalpošanas struktūrvienības (turpmāk - KAC) sniegušas Ukrainas civiliedzīvotājiem valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšanai un reģistrācijai Fizisko personu reģistrā, iegūst, izmantojot pašvaldību sniegto informāciju pakalpojumu vadības sistēmā www.pakalpojumucentri.lv.

Vienlaicīgi VARAM izvērtē VVPKAC un pašvaldību KAC Ukrainas civiliedzīvotājiem sniegto atbalstu valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšanai un reģistrācijai Fizisko personu reģistrā, iegūstot pašvaldību sniegto informāciju no pakalpojumu vadības sistēmas www.pakalpojumucentri.lv.

Saskaņā ar Likuma 2. panta trešo daļu, koordinēta atbalsta sniegšanai attiecīgās pašvaldības administratīvajā teritorijā Sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisija var izveidot vienotu valsts un pašvaldības sniegtā atbalsta koordinācijas punktu, tā darbībā iesaistot arī nevalstiskās organizācijas vai noteikt atbalsta sniegšanas koordināciju, izmantojot VVPKAC vai pašvaldības KAC.

Minētā panta 3.1 daļa paredz, ka VVPKAC un pašvaldību KAC nodrošina valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas atbalstu un veic fizisko personu reģistrāciju, izmantojot vienoto klientu apkalpošanas centru pakalpojumu vadības sistēmu www.pakalpojumucentri.lv.

Atbilstoši Likuma 2. panta 3.2 daļai, Ministru kabinets pēc pamatota nozares ministrijas pieprasījuma pieņem lēmumu par finansējuma piešķiršanu no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" atsevišķā programmā plānotā finansējuma šajā Likumā noteiktā atbalsta sniegšanai VVPKAC un vienota valsts un pašvaldību sniegtā atbalsta koordinācijas punkta darbības nodrošināšanai nepieciešamā aprīkojuma un telpu nomas, apsaimniekošanas un komunālo izdevumu segšanai.

Atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 3. maija rīkojumam Nr. 307 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" un pamatojoties uz deviņiem Finanšu ministrijas rīkojumiem, VARAM 2022. gadā pašvaldībām pārskaitīja finanšu līdzekļus 54 263 073,67 euro apmērā, lai segtu izdevumus, kas pašvaldībām radušies laika periodā no 2022. gada februāra līdz novembrim, nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem.

Izdevumi, kas pašvaldībām bija radušies 2022. gada decembrī 3 462 104,27 euro apmērā, tika segti 2023. gada janvārī, saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 18. janvāra rīkojumu Nr. 27 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai”” un Finanšu ministrijas 2023. gada 31. janvāra rīkojumu Nr. 32 “Par apropriācijas pārdali”.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 28.marta rīkojumu Nr. 170 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai”", Ministru kabineta 2023. gada 17. oktobra rīkojumu Nr. 680 "Grozījums Ministru kabineta 2023. gada 28. marta rīkojumā Nr. 170 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai””" un deviņiem Finanšu ministrijas rīkojumiem, 2023. gadā VARAM pārskaitīja finanšu līdzekļus 28 551 627,50 euro apmērā, lai segtu izdevumus, kas pašvaldībām radušies laika periodā no 2023. gada janvāra līdz novembrim, nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 23. janvāra rīkojumu Nr. 62 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai””, Ministru kabineta 2024. gada 20. augusta rīkojumu Nr.684 “Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 23. janvāra rīkojumā Nr. 62 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai””” un 12 Finanšu ministrijas rīkojumiem, 2024. gadā VARAM pārskaitīja finanšu līdzekļus 20 864 653,68 euro apmērā, lai segtu izdevumus, kas pašvaldībām radušies laika periodā no 2023. gada decembra līdz 2024. gada novembrim, nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, tai skaitā:
- par palīdzību sociālā atbalsta jomā (LM atbildības joma) - 14 810 909,20 euro;
- par palīdzību izglītības jomā (IzM atbildības joma) - 1 917 791,07 euro;
- par palīdzību ēdināšanas jomā (EM atbildības joma) - 411 702,18 euro;
- par palīdzību izmitināšanas jomā (EM atbildības joma) - 3 520 253,05 euro;
- par izlietoto finansējumu valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas un fizisko personu reģistrācijas pasākumiem - 2 218 euro;
- par vienoto valsts un pašvaldību sniegtā atbalsta koordinācijas punktu darbības nodrošināšanu – 124 937,84 euro;
- par veiktajiem uzlabojumiem pašvaldību ēkās, lai nodrošinātu Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu - 76 842,34 euro.

Savukārt, izdevumi par 2024. gada decembri tiks segti 2025. gada sākumā.

Likuma 12. panta pirmā daļa noteic, ka valsts nodrošina Ukrainas civiliedzīvotājiem primāri sniedzamo atbalstu — izmitināšanu — līdz 60 vai līdz 120 dienām, kā arī pārtiku līdz 30 dienām, ievērojot šā panta 1.1 daļā noteikto atbalsta sniegšanas termiņu un 1.3 daļā noteiktos nosacījumus izmitināšanas ilguma noteikšanai. Primāri sniedzamo atbalstu valsts nodrošina tiem Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri nav izmitināti šā Likuma 7.1 pantā noteiktajā kārtībā.
Minētā panta 1.1 daļa noteic, ka primāri sniedzamais atbalsts ir terminēts atbalsta pasākums, kurš tiek īstenots ne ilgāk kā līdz 2025. gada 31. decembrim.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Kā jau tika minēts, saskaņā ar Likuma 13. panta otro daļu, pašvaldība, izmantojot ePārskatus, reizi mēnesī līdz pārskata mēnesim sekojošā mēneša desmitajam datumam iesniedz VARAM pārskatu par izdevumiem, kas saistīti ar Ukrainas civiliedzīvotājiem sniegto atbalstu, šā Likuma 7.1 panta pirmajā daļā minēto izmitinātājam izmaksāto atlīdzību un pašvaldības faktiskajiem izdevumiem par šā panta 1.1 daļā noteiktajām virsstundām un piemaksu, izņemot šā Likuma 2. panta 3.1 daļā minēto atbalstu. Iepriekšējā pārskata periodā norādītie dati var tikt precizēti ne vēlāk kā viena mēneša laikā pēc pirmreizējā pārskata iesniegšanas.

VARAM, lai noteikt provizorisko kopējo finansējuma apmēru laika periodam no 2024. gada decembra līdz 2025. gada jūnijam, lūdza nozaru ministrijām (EM, IzM un LM) iesniegt aplēses nepieciešamajam finansējumam.

Atsaucoties uz aicinājumu, nozaru ministrijas VARAM iesniedza informāciju par nepieciešamo finansējuma apmēru, proti, nepieciešamā finansējuma aplēses laika periodam no 2024. gada decembra līdz 2025. gada jūnijam:
1) EM atbildības jomā, atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 8. jūnija noteikumiem Nr. 339 “Noteikumi par primāri sniedzamā atbalsta nodrošināšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem” būtu nepieciešami finanšu līdzekļi - 1 795 500 euro apmērā (tai skaitā ēdināšanas jomā - 94 500 euro un izmitināšanas jomā - 1 701 000 euro),
2) LM atbildības jomā būtu nepieciešami finanšu līdzekļi - 7 621 993 euro apmērā,
3) IzM atbildības jomā būtu nepieciešami finanšu līdzekļi - 2 164 570 euro apmērā.

Savukārt par VVPKAC un pašvaldību KAC Ukrainas civiliedzīvotājiem sniegto atbalstu laika periodā no 2024. gada decembra līdz 2025. gada jūnijam būtu nepieciešami finanšu līdzekļi 10 746 euro apmērā.

Saskaņā ar Rīgas valstspilsētas pašvaldības iesniegto informāciju, Rīgas valstspilsētas pašvaldības izveidotajam klientu apkalpošanas un pakalpojumu sniegšanas – Rīgas vienotā valsts un pašvaldības atbalsta centra Ukrainas civiliedzīvotājiem (turpmāk – Rīgas atbalsta centrs) darbības nodrošināšanai laika periodā no 2024. gada decembra līdz 2025. gada jūnijam būtu nepieciešami finanšu līdzekļi 75 999 euro apmērā.
Jāņem vērā, ka Rīgas atbalsta centra darbības nodrošināšanai plānotais nepieciešamais finansējums tiks aprēķināts ņemot vērā Rīgas valstspilsētas pašvaldības iesniegtos pieprasījumus un VARAM veikto atbalstāmo izdevumu pārrēķinu, kas tiek veikts saskaņā ar MK rīkojuma Nr. 1109  1. sadaļas "Personu uzņemšana un reģistrācija, informēšanas pasākumi" 1.6. apakšpunktā noteikto. 
VARAM atbalstāmais finansējuma apmērs Rīgas valstspilsētas pašvaldībai Rīgas atbalsta centra darbības nodrošināšanai tiek noteikts pēc Rīgas valstspilsētas pašvaldības iesniegto finansiālā pamatojuma dokumentu iesniegšanas, to atbilstības izvērtējuma Likuma un MK rīkojuma Nr. 1109  prasībām.

Norādām, ka saskaņā ar Likuma 13. panta trešo daļu, VARAM pieprasījumu Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" sagatavots un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniegs atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram, lai segtu izdevumus, kas pašvaldībām radušies, nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, tai skaitā izmitināšanas un ēdināšanas nodrošināšanai (primārā atbalsta sniegšanai, kā arī atlīdzībai fiziskām un juridiskām personām par Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu), sociālā atbalsta nodrošināšanai, izglītības nodrošināšanai, pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas atbalstam, vienotu valsts un pašvaldību sniegtā atbalsta koordinācijas punktu darbības nodrošināšanai.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā iepriekš minēto, lai nodrošinātu pašvaldībām izdevumu kompensēšanu laika periodu no 2024. gada decembra līdz 2025. gada jūnijam, kas pašvaldībām radīsies, nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, tai skaitā izmitināšanas un ēdināšanas nodrošināšanai (primārā atbalsta sniegšanai, kā arī atlīdzībai fiziskām un juridiskām personām par Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu), sociālā atbalsta nodrošināšanai, izglītības nodrošināšanai, valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas atbalstam, vienotu valsts un pašvaldību sniegtā atbalsta koordinācijas punktu darbības nodrošināšanai, kopā nepieciešami finanšu līdzekļi 11 668 808 euro apmērā. 

Līdz ar to VARAM sagatavoja MK rīkojuma projektu, kas paredz:
1. Finanšu ministrijai no valsts budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" piešķirt VARAM finansējumu, kas nepārsniedz 11 668 808 euro, lai segtu izdevumus, kas pašvaldībām radušies 2024. gada decembrī un 2025. gadā, nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, tai skaitā izmitināšanas un ēdināšanas nodrošināšanai (primārā atbalsta sniegšanai, kā arī atlīdzībai fiziskām un juridiskām personām par Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu), sociālā atbalsta nodrošināšanai, izglītības nodrošināšanai, pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas atbalstam, vienotu valsts un pašvaldību sniegtā atbalsta koordinācijas punktu darbības nodrošināšanai.

2. VARAM normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu par minēto līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram.

3. Finanšu ministram normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēt Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par apropriācijas izmaiņām un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, veikt apropriācijas izmaiņas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Ukrainas civiliedzīvotāji, kas uzturās Latvijas Republikā.
Ietekmes apraksts
Tiks nodrošināts primārais atbalsts Ukrainas civiliedzīvotājiem, tai skaitā izmitināšanas un ēdināšanas jomā, sociālā atbalsta jomā, izglītības nodrošināšanas jomā, u.c.
Juridiskās personas
  • Pašvaldības, kas sniedz atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem.
Ietekmes apraksts
Pašvaldībām tiks kompensēti izdevumi, kas radušies sakarā ar Ukrainas civiliedzīvotājiem sniegto atbalstu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
11 668 808
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
11 668 808
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-11 668 808
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-11 668 808
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
11 668 808
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Pasākumi atbilstoši jomām Nepieciešamais finansējums/prognoze 2024. gada decembrim, euro Nepieciešamais finansējums/prognoze 2025. gada janvārim - jūnijam, euro Kopā nepieciešamais plānotais finansējums 2024. gada decembrim un 2025. gada janvārim - jūnijam, euro
[2]Par palīdzību sociālā atbalsta jomā kopā (LM)
[1] 4. "Sociālā palīdzība, finansiālais atbalsts, pakalpojumi" un 5. "Nepilngadīgie"
956 911 6 665 082 7 621 993
Par palīdzību izglītības jomā (IzM)
[1] 6. "Izglītība"
232 326 1 932 244 2 164 570
Par palīdzību ēdināšanas jomā (EM)
[1] 2. "Personu izmitināšana un ēdināšana"
13 500 81 000 94 500
Par palīdzību izmitināšanas jomā (EM)
[1] 2. "Personu izmitināšana un ēdināšana"
243 000 1 458 000 1 701 000
Par izlietoto finansējumu valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas un fizisko personu reģistrācijas pasākumiem (VARAM)
[1] 1. "Personu uzņemšana un reģistrācija, informēšanas pasākumi" 1.7. apakšpunkts
246 10 500 10 746
[3] Par vienotu valsts un pašvaldību sniegtā atbalsta koordinācijas punktu darbības nodrošināšanu
[1] 1. "Personu uzņemšana un reģistrācija, informēšanas pasākumi" 1.6. apakšpunkts
13 915 62 084 75 999
KOPĀ 1 459 898 10 208 910 11 668 808
[1] Saskaņā ar MK rīkojumu Nr. 1109.

[2] LM skaidro, ka izdevumi periodā 2025. gada janvāris - 2025. gada jūnijs vidēji mēnesī tika plānoti atbilstoši faktiskajiem izdevumiem vidēji mēnesī periodā 2024. gada oktobris - 2024. gada decembris. Izdevumi periodā 2025. gada janvāris - 2025. gada jūnijs tika plānoti atbilstoši plānotajiem izdevumiem šajā periodā saskaņā ar MK rīkojuma Nr. 1109 anotācijas 2. pielikumu "Labklājības ministrijas aprēķins". Plānotais izdevumu samazinājums par 16,11 procentiem aprēķināts saskaņā ar MK rīkojuma Nr. 1109 anotācijas 1. pielikumu "Kopsavilkums".

[3] Nepieciešamais finansējums vienotu valsts un pašvaldību sniegtā atbalsta koordinācijas punktu darbības nodrošināšanai tiek plānots, ņemot vērā Rīgas valstspilsētas pašvaldības iesniegto informāciju par Rīgas atbalsta centra darbības nodrošināšanas plānotajiem izdevumiem laika periodam no 2024. gada decembra līdz 2025. gada jūnijam un VARAM izstrādāto pārrēķina metodi, atbilstoši MK rīkojumā Nr. 1109 noteiktajam.
Ņemot vērā 2024. gadā (janvāris – novembris) pēc VARAM veiktajiem pārrēķiniem Rīgas valstspilsētas pašvaldībai kompensēto izdevumu apmēru, kompensējamo izdevumu apmērs laika periodam no 2024. gada decembra līdz 2025. gada jūnijam tiek plānots līdz 55 procentiem no faktiskajām izmaksām.
Detalizēta informācija par aprēķiniem norādītajiem atbalsta pasākumiem pieejama anotācijas pielikumā.

Detalizēta informācija par aprēķiniem norādītajiem atbalsta pasākumiem pieejama anotācijas pielikumā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
MK rīkojuma projektā ietverto pasākumu īstenošanas nodrošināšanai paredzēta līdzekļu piešķiršana no valsts budžeta  programmas valsts budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” valsts budžeta programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai” atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai.
Atbilstoši Likuma 13. panta otrajā daļā noteiktajam, pašvaldības iesniedz ePārskatus par iepriekšējā mēneša faktiskiem izdevumiem Valsts kasē līdz mēneša desmitajam datumam, nozares ministrijas tos saskaņo piecās darbdienās.
Ministru kabinetam būs nepieciešams pieņemt lēmumu par prognozēto līdzekļu apmēru par visiem valsts atbalsta veidiem.

Vienlaikus faktiskās izmaksas tiks veiktas atbilstoši Valsts kasē iesniegtajiem ePārskatiem (izņemot par VVPKAC, pašvaldības KAC un vienotu valsts un pašvaldību sniegtā atbalsta koordinācijas punktu darbības nodrošināšanu), vienlaikus nepārsniedzot Ministru kabineta pieņemto finansējuma apjomu.

Par VVPKAC un pašvaldību KAC darbu, tiks izmantota pakalpojumu vadības sistēmā www.pakalpojumucentri.lv pašvaldību sniegtā informācija. Informāciju par vienotu valsts un pašvaldību sniegtā atbalsta koordinācijas punktu darbības nodrošināšanas izdevumiem pašvaldības iesniedz atsevišķi.

Saskaņā ar Likuma 13. panta trešo daļu, VARAM pieprasījumu Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" sagatavots un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniegs atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram. VARAM izmaksas katrai pašvaldībai veiks vienu reizi mēnesī par visām valsts atbalsta jomām kopā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr.639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka Rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. 
Vienlaikus norādāms, ka minētais Rīkojuma projekts un tā anotācija pēc to iekļaušanas attiecīgās Ministru kabineta sēdē izskatāmo jautājumu sarakstā būs publiski pieejams Ministru kabineta tīmekļvietnē www.mk.gov.lv sadaļās Ministru kabineta sēdes un Tiesību aktu projekti, kur ar tiem varēs iepazīties jebkurš interesents.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Finanšu ministrija
  • Labklājības ministrija
  • Ekonomikas ministrija
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Pašvaldības, kas sniedz atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ukrainas civiliedzīvotājiem tiks nodrošināts nepieciešamais atbalsts.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Bērniem, kas ir Ukrainas civiliedzīvotāji, tiks nodrošināts nepieciešamais atbalsts.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Detalizēta informācija par aprēķiniem.
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk