Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-1157: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Smiltenes novada pašvaldībai piekrītošā nekustamā īpašuma "Autoceļš A2 Vecpalsa" Grundzāles pagastā, Smiltenes novadā pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa, 42.1 pants un 43. pants un likuma „Par autoceļiem” 4. panta pirmā daļa. Smiltenes novada domes 2021. gada 28. aprīļa lēmums Nr.216 (protokols Nr.6, 21.§) “Par valstij piekritīgu zemi”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts, lai pārņemtu bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā Smiltenes novada pašvaldībai piekrītošo nekustamo īpašumu Autoceļš A2 Vecpalsa”, kas nepieciešams, lai nodrošinātu valsts funkciju izpildi un valsts autoceļu pārvaldi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rīkojuma projekts paredz pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā Smiltenes novada pašvaldībai piekrītošo nekustamo īpašumu “Autoceļš A2 Vecpalsa” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 9458 008 0329) - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 9458 008 0328) 0,0600 ha platībā, Grundzāles pagastā, Smiltenes novadā.
Ar Smiltenes novada domes 2021. gada 28. aprīļa lēmumu Nr.216 (protokols Nr.6, 21.§) “Par valstij piekritīgu zemi” ir sadalīta pašvaldībai piekrītošā zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 9458 008 0285 trīs zemes vienībās ar platībām 11.23 ha, 2.34 ha un 0.06 ha. Izveidots jauns nekustamais īpašums “Autoceļš A2 Vecpalsa” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 9458 008 0329), Grundzāles pagasts, Smiltenes novads, ar platību 0.06 ha un noteikts nekustamā īpašuma lietošanas mērķis - zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā, kods 1101. Zemes vienībai nav noteikti apgrūtinājumi.
Veicot zemes vienības (kadastra apzīmējums 9458 008 0328) kadastrālo uzmērīšan, tiks precizētas robežas ar tai pieguļošo pašvaldībai piekrītošo zemes vienību, uz kuras atrodas Smiltenes pašvaldībai piederoša Vecpalsas upes ūdens kvalitātes mērīšanas zonde. Zemes vienības kadastrālā uzmērīšana tiks veikta atbilstoši tā, lai zemes daļa, kas nepieciešama zondes uzturēšanai tiku saglabāta pašvaldības īpašumā.
Nekustamais īpašums “Autoceļš A2 Vecpalsa” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 9458 008 0329) Kadastra informācijas sistēmā ir reģistrēts kā pašvaldībai piekritīga zeme 0,0600 ha platībā.
VSIA “Latvijas Valsts ceļi” 2021.gada 24.novembra izziņā Nr.4.9/19457 “Par autoceļa A2 “Rīga-Sigulda-Igaunijas robeža (Veclaicene)” posma piederību” ir norādīts, ka uz Smiltenes novada pašvaldībai piekrītošā zemes īpašuma „Autoceļš A2 Vecpalsa” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 9458 008 0329), Grundzāles pagasts, Smiltenes novads, sastāvā ietilpstošās zemes vienības (kadastra apzīmējums 9458 008 0328) ir izbūvēts valsts galvenā autoceļa A2 “Rīga-Sigulda-Igaunijas robeža(Veclaicene)” km 144,5 inženierbūves kompleksā ietilpstošais tilts pār Palsas upi, kurš atrodas Satiksmes ministrijas Valsts autoceļu fonda bilancē un saskaņā ar Deleģēšanas līgumu Nr. SM 2019/-49, noslēgtu 2019.gada 27.decembrī starp Satiksmes ministriju un VSIA „Latvijas Valsts ceļi”, nodots VSIA „Latvijas Valsts ceļi” pārvaldījumā.
Nekustamais īpašums “Autoceļš A2 Vecpalsa” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 9458 008 0329) nav ierakstīts zemesgrāmatā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu valsts funkciju izpildi un sakārtotu valsts autoceļu zemju piekritību, atbilstoši likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatā” 8.panta trešajai daļai, uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā zemesgrāmatā tiek ierakstīta valstij piederošā un piekrītošā zeme, ko aizņem valsts transporta un sakaru komunikācijas.
Ievērojot likuma „Par pašvaldībām” 21.panta pirmās daļas 17.punktu, Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 3.panta pirmās daļas 6.punktu, 42.panta otro daļu, 42.pantu, 43.pantu un Smiltenes novada domes 2021. gada 28. aprīļa lēmumu Nr.216 (protokols Nr.6, 21.§) “Par valstij piekritīgu zemi” nolemts nekustamo īpašumu nodot bez atlīdzības valstij Satiksmes ministrijas personā valsts pārvaldes funkciju īstenošanai, vienlaikus pilnvarojot Satiksmes ministriju nostiprināt zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.panta otrajai daļai un 42.1 pantam.
Rīkojuma projekts paredz pienākumu Satiksmes ministrijai pārņemto nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodot atpakaļ Smiltenes novada pašvaldībai, ja tas vairs netiks izmantots autoceļu valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai.
Risinājuma apraksts
Atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.1 pantam piekrītošais nekustamais īpašums tiks ierakstīts zemesgrāmatā uz Smiltenes novada pašvaldības vārda vienlaikus ar īpašuma tiesību nostiprināšanu uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar likuma „Par autoceļiem” 4. panta pirmo daļu minētais nekustamais īpašums tiks nodots VSIA „Latvijas Valsts ceļi” pārziņā.
Iestājoties apstākļiem, kad nekustamais īpašums vairs nebūs nepieciešams Satiksmes ministrijai autoceļu valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai, saskaņā ar rīkojuma projekta 2.2.apakšpunktu tas bez atlīdzības tiks nodots atpakaļ Smiltenes novada pašvaldībai.  
Civillikuma 849.pants noteic, ka lietu kopība ir vairāku tādu patstāvīgu, vienas vai dažādu šķiru, ķermenisku vai bezķermenisku lietu sakopojums zināmam nolūkam vienā sastāvā un ar vienu kopīgu nosaukumu, kuras šajā sastāvā atzīstamas tiesiskā ziņā par vienību jeb vienu pašu lietu.
Līdz ar to valsts galvenā autoceļa A2 “Rīga-Sigulda-Igaunijas robeža(Veclaicene)” km 144,5 inženierbūves kompleksā ietilpstošais tilts pār Palsas upi būs atzīstams par zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 9458 008 0328 neatņemamu sastāvdaļu, kas kopīgi veidos lietu kopību un nebūs atdalāmi, un kā lietu kopība tiks nodots Smiltenes novada pašvaldības īpašumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Pārņemot nekustamo īpašumu valsts īpašumā Satiksmes ministrijas personā, tiek nodrošināta valsts funkcijas izpilde, attiecīgi nodrošinot transporta infrastruktūras attīstību un sakārtotu valsts autoceļu zemju piekritību atbilstoši likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatā” 8.panta trešajai daļai, ar kuru ir noteikts, ka uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā zemesgrāmatā tiek ierakstīta valstij piederošā un piekrītošā zeme, ko aizņem valsts transporta un sakaru komunikācijas.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Nekustamais īpašums tiek nodots bez atlīdzības valstij Satiksmes ministrijas personā valsts pārvaldes funkciju īstenošanai.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • autoceļu lietotāji
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar transporta infrastruktūras uzlabošanu var netiešā veidā skart autoceļu lietotājus. 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Uzlabojot transporta infrastruktūru, pastarpināti tiek veicināta arī uzņēmējdarbība autopārvadājumu jomā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari neietekmē un administratīvo slogu nerada.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Izdevumi, kas saistīti ar nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatā, tiks segti no Satiksmes ministrijas budžeta programmas 23.00.00 "Valsts autoceļu fonds" apakšprogrammā 23.07.00 "Valsts autoceļu pārvaldīšana" paredzētajiem līdzekļiem.
Nekustamā īpašuma uzturēšanas izdevumi tiks segti no Satiksmes ministrijas budžeta programmas 23.00.00 "Valsts autoceļu fonds" apakšprogrammā 23.06.00 "Valsts autoceļu uzturēšana un atjaunošana" paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv .
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
  • Smiltenes novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ietekmē transporta infrastruktūras attīstību

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Transporta infrastruktūra tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
 

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi