1.1. Pamatojums
Klimata un enerģētikas ministrija strādā pie konceptuāli jauna regulējuma izstrādes, lai kopumā pārņemtu Direktīvas 2023/1791 prasības, bet Direktīvas 2023/1791 12. panta prasības ir steidzami jānostiprina, tāpēc tiek virzīts šis likumprojekts.
1.2. Mērķis
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Vienlaikus Klimata un enerģētikas ministrija ir identificējusi tos datu centrus, kuri atbilst Direktīvas 2023/1791 kritērijiem, tomēr, ņemot vērā, ka daļa no datu centriem Latvijā ir noteikti kā kritiskās infrastruktūras objekti, to izslēgšanai no ziņošanas prasībām nepieciešamas papildu tiesību normas, kuras paredzēts pieņemt ar šiem Energoefektivitātes likuma grozījumiem.
Energoefektivitātes likums tiek papildināts ar 121. pantu “Energoefektivitāte datu centros” (Likumprojekta 3. pants) atbilstoši Direktīvas 2023/1791 12. panta 1. punktam, kurā ir noteikts, ka datu centru īpašnieki un operatori, kuru instalētās informācijas tehnoloģiju infrastruktūras jaudas pieprasījums ir vismaz 500 kW, sniedz Eiropas Komisijas izveidotā Eiropas datu centru datubāzē Direktīvas 2023/1791 VII pielikumā norādīto informāciju. Eiropas Komisijas izveidotajā Eiropas datu centru datubāzē netiek sniegta informācija, uz kuru attiecas Savienības un nacionālie tiesību akti, kas aizsargā komercnoslēpumus, uzņēmējdarbības noslēpumus un konfidencialitāti.
Ņemot vērā ģeopolitisko situāciju un ieilgušo vairāk nekā 2 gadu plaša mēroga karadarbību Ukrainā, Likumprojekta 3. pantā tiek noteikts, ka šā likuma 121. panta pirmās daļas pienākums neattiecas uz kritiskās infrastruktūras kopumā iekļautajiem datu centriem un datu centriem, kuri nodrošina vai uztur informācijas sistēmas, kuras ir informācijas un komunikācijas tehnoloģiju kritiskā infrastruktūra vai kuru izmantošanas vai pakalpojumu sniegšanas vienīgais mērķis ir civilā drošība un aizsardzība. Vienlaikus, Likumprojekta 3.pantā (šā likuma 121. panta trešā daļa) tiek noteikts, ka šādā gadījumā tiek ziņots tikai par to infrastruktūras daļu, kas tiek izmantota pakalpojumu sniegšanai citām juridiskajām personām. Lai nostiprinātu redakciju, kas neparedz stingrākas prasības, nedz atvieglo tās, attiecīgais skaidrojums iekļauts arī Likumprojekta grozījumu anotācijas 5. sadaļā Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām.
Saskaņā ar Direktīvas 2023/1791 33. un 34. pantu Komisija ir pilnvarota pieņemt deleģētos aktus, lai papildinātu Direktīvu 2023/1791. Eiropas Komisija ir pieņēmusi Komisijas 2024. gada 14. marta Deleģēto regulu (ES) 2024/1364 par kopīgas Savienības datu centru reitinga shēmas izveides pirmo posmu (turpmāk – Deleģētā regula 2024/1364), kurā ir noteikti datu centru ilgtspējas rādītāji, galvenie darbības rādītāji un informācija, kas datu centriem ir jāapkopo un jāpublicē. Dalībvalstīm ir jānodrošina, ka saskaņā ar Deleģētajā regulā 2024/1364 noteikto, datu centru apkopotā informācija tiek publicēta Eiropas Komisijas izveidotā Eiropas datu centru datubāzē.
Saskaņā ar Deleģētās regulas 2024/1364 3. panta 1. punktu datu centru īpašniekiem un operatoriem ziņošana par datu centru ilgtspējas rādītājiem un galvenajiem darbības rādītājiem ir noteikta katru gadu līdz 15. maijam, kas tiek noteikts arī Likumprojekta 3.panta pirmajā daļā.
Informācija un galvenie darbības rādītāji, kas norādīti Deleģētajā regulā 2024/1364 tiek ziņoti par iepriekšējo kalendāro gadu. Ja datu centrs, kas ir savu darbību veicis mazāk par vienu gadu, tas ziņo tikai par to laiku, kurā tas ir veicis savu darbību, attiecīgi norādot šo laika posmu. Datu centru ilgtspējas rādītāji, to mērīšanas un aprēķināšanas metodika ir izklāstīta Deleģētās regulas 2024/1364 III pielikumā.
Deleģētā regula 2024/1364: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg_del/2024/1364/oj
Datu centru īpašnieki un operatori, kuru instalētās informācijas tehnoloģiju infrastruktūras jaudas pieprasījums ir vienāds vai lielāks par 1 megavatu, tiek aicināti ņemt vērā labās prakses principus, kas minēti Eiropas Savienības rīcības kodeksā attiecībā uz datu centru energoefektivitāti.
Likumprojekta 1. pantā tiek noteikts, ka "Datu centrs" definīcija, tiek lietots Nacionālās kiberdrošības likuma izpratnē.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
1.6. Cita informācija
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
- Datu centri
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
4.2. Cita informācija
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Likuma grozījumi nodrošina vienotu un efektīvu pieeju Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 13. septembra Direktīvas 2023/1791 par energoefektivitāti, ar ko groza Regulu (ES) 2023/955 (pārstrādāta redakcija) transponēšanai
Likuma grozījumi nodrošina vienotu pieeju Komisijas 2024. gada 14. marta Deleģētās regulas (ES) 2024/1364 par kopīgas Savienības datu centru reitinga shēmas izveides pirmo posmu prasību izpildei
5.2. Citas starptautiskās saistības
5.3. Cita informācija
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
2. panta 49. punkts
Likumprojekta 1. pantā termins lietots Nacionālās kiberdrošības likuma izpratnē
Neparedz stingrākas prasības
12. panta 1. punkts
Likumprojekta 3. pantā izteiktā Likuma 12.1 panta pirmā daļa
Neparedz stingrākas prasības
12. panta 2. punkts
Likumprojekta 3. pantā izteiktā Likuma 12.1 panta otrā daļa
Neparedz stingrākas prasības
36. panta 1. punkta trešā daļa
Likumprojekta 4. pants
VII PIELIKUMS
Likumprojekta 3. pantā izteiktā Likuma 12.1 pants
Neparedz stingrākas prasības
Projekts šo jomu neskar.
Projekts šo jomu neskar.
Ņemot vērā ģeopolitisko situāciju, Latvija ir konsultējusies ar Eiropas Komisijas pārstāvjiem attiecībā uz Direktīvas 2023/1791 12. panta 2. punkta transponēšanu. Eiropas Komisija nav iebildusi Likumprojektā piedāvātajai redakcijai (Energoefektivitātes likuma 121. panta otrajai un trešajai daļai). Vienlaikus Energoefektivitātes likumprojekta 121. panta trešā daļa nosaka, ka šādā gadījumā tiek ziņots tikai par to infrastruktūras daļu, kas tiek izmantota pakalpojumu sniegšanai citām juridiskajām personām.
Latvija ievieš Direktīvas 2023/1791 2.panta 49. punktu, 12. pantu un VII pielikumu atbilstoši noteiktajiem termiņiem. Attiecībā uz minētajām daļām Latvija nevar izmantot tiesības neieviest Direktīvu 2023/1791.
1. pants
Likumprojekta 3. pantā izteiktā Likuma 12.1 panta pirmā daļa
Neparedz stingrākas prasības. Latvija neizvēlās iespēju veidot savu ziņošanas sistēmu, ņemot vērā, ka ir identificēts tikai viens datu centrs, kuram ir pienākums ziņot Eiropas datu centru datubāzē prasīto informāciju.
3. panta 1. punkts
Likumprojekta 3. pantā izteiktā Likuma 12.1 panta pirmā daļa
Neparedz stingrākas prasības
Projekts šo jomu neskar.
Projekts šo jomu neskar.
Nav.
Likumprojektam nav tiešas ietekmes uz sabiedrību. Šobrīd ir identificēts tikai viens datu centrs. Tiesiskā regulējuma izstrādes brīdī tika organizētas neformālas diskusijas ar nozari, datu centri tika aicināti izteikt viedokli par likumprojektu. Vienlaikus nav identificēta ietekme citās jomās. Ievērojot Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumos Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" noteikto, tika konstatēts, ka nav nepieciešams organizēt sabiedrības līdzdalības procesu tā tiešajā izpratnē.
6.4. Cita informācija
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
- Klimata un enerģētikas ministrija