Anotācija

24-TA-2516: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Energoefektivitātes likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Likumprojekts ir izstrādāts, lai pārņemtu Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 13. septembra direktīvas (ES) 2023/1791 par energoefektivitāti un ar ko groza Regulu (ES) 2023/955 (pārstrādātā redakcija) (turpmāk – Direktīva 2023/1791) prasības attiecībā uz pienākumu izpildi datu centriem.
Klimata un enerģētikas ministrija strādā pie konceptuāli jauna regulējuma izstrādes, lai kopumā pārņemtu Direktīvas 2023/1791 prasības, bet Direktīvas 2023/1791 12. panta prasības ir steidzami jānostiprina, tāpēc tiek virzīts šis likumprojekts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir papildināt spēkā esošo regulējumu ar normām, kas nosaka kritērijus datu centru identificēšanai, kuriem būs pienākums ziņot Eiropas Komisijas izveidotā platformā datu centra darbības un ilgtspējas rādītājus. No likumprojekta tvēruma ir izslēgti tie datu centri, kuri identificēti kā kristiskās infrastruktūras objekti.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Spēkā esošajā Energoefektivitātes likumā nav definēts "datu centrs" un iekļauti datu centru atlases kritēriji un ziņošanas pienākumi, kas izriet no Direktīva 2023/1791. Šobrīd Klimata un enerģētikas ministrijai kā atbildīgajai nozares ministrijai par energoefektivitātes politikas veidošanu nav iespējams identificēt konkrēto mērķgrupu un attiecīgi šobrīd nav transponēti Direktīvas 2023/1791 nosacījumi. 
Vienlaikus Klimata un enerģētikas ministrija ir identificējusi tos datu centrus, kuri atbilst  Direktīvas 2023/1791 kritērijiem, tomēr, ņemot vērā, ka daļa no datu centriem Latvijā ir noteikti kā kritiskās infrastruktūras objekti, to izslēgšanai no ziņošanas prasībām nepieciešamas papildu tiesību normas, kuras paredzēts pieņemt ar šiem Energoefektivitātes likuma grozījumiem. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Direktīvas 2023/1791 12. pants nosaka datu centru atlases kritērijus, galveno darbības un ilgtspējas rādītāju ziņošanas pienākumu, tai skaitā, ziņošanu Eiropas Komisijas platformā, ziņošanas termiņu. Līdz šim Latvijas tiesiskajā regulējumā nav iekļautas normas datu centriem attiecībā uz ilgtspēju.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka laika gaitā Energoefektivitātes likuma IV. nodaļā ir veikti vairāki grozījumi, IV. nodaļas nosaukums vairs neatspoguļo tā saturu, līdz ar to IV. nodaļas nosaukums tiek izteikts jaunā redakcijā: "Energoefektivitātes ieviešanas prasības un uzraudzība" (Likumprojekta 2. pants).

Energoefektivitātes likums tiek papildināts ar 121. pantu “Energoefektivitāte datu centros” (Likumprojekta 3. pants) atbilstoši Direktīvas 2023/1791 12. panta 1. punktam, kurā ir noteikts, ka datu centru īpašnieki un operatori, kuru instalētās informācijas tehnoloģiju infrastruktūras jaudas pieprasījums ir vismaz 500 kW, sniedz Eiropas Komisijas izveidotā Eiropas datu centru datubāzē Direktīvas 2023/1791 VII pielikumā norādīto informāciju. Eiropas Komisijas izveidotajā Eiropas datu centru datubāzē netiek sniegta informācija, uz kuru attiecas Savienības un nacionālie tiesību akti, kas aizsargā komercnoslēpumus, uzņēmējdarbības noslēpumus un konfidencialitāti.

Ņemot vērā ģeopolitisko situāciju un ieilgušo vairāk nekā 2 gadu plaša mēroga karadarbību Ukrainā, Likumprojekta 3. pantā tiek noteikts, ka šā likuma 121. panta pirmās daļas pienākums neattiecas uz kritiskās infrastruktūras kopumā iekļautajiem datu centriem un datu centriem, kuri nodrošina vai uztur informācijas sistēmas, kuras ir informācijas un komunikācijas tehnoloģiju kritiskā infrastruktūra vai kuru izmantošanas vai pakalpojumu sniegšanas vienīgais mērķis ir civilā drošība un aizsardzība. Vienlaikus, Likumprojekta 3.pantā (šā likuma 121. panta trešā daļa) tiek noteikts, ka šādā gadījumā tiek ziņots tikai par to infrastruktūras daļu, kas tiek izmantota pakalpojumu sniegšanai citām juridiskajām personām. Lai nostiprinātu redakciju, kas neparedz stingrākas prasības, nedz atvieglo tās, attiecīgais skaidrojums iekļauts arī Likumprojekta grozījumu anotācijas 5. sadaļā Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām.

Saskaņā ar Direktīvas 2023/1791 33. un 34. pantu Komisija ir pilnvarota pieņemt deleģētos aktus, lai papildinātu Direktīvu 2023/1791. Eiropas Komisija ir pieņēmusi Komisijas 2024. gada 14. marta Deleģēto regulu (ES) 2024/1364 par kopīgas Savienības datu centru reitinga shēmas izveides pirmo posmu (turpmāk – Deleģētā regula 2024/1364), kurā ir noteikti datu centru ilgtspējas rādītāji, galvenie darbības rādītāji un informācija, kas datu centriem ir jāapkopo un jāpublicē. Dalībvalstīm ir jānodrošina, ka saskaņā ar Deleģētajā regulā 2024/1364 noteikto, datu centru apkopotā informācija tiek publicēta Eiropas Komisijas izveidotā Eiropas datu centru datubāzē.

Saskaņā ar Deleģētās regulas 2024/1364 3. panta 1. punktu datu centru īpašniekiem un operatoriem ziņošana par datu centru ilgtspējas rādītājiem un galvenajiem darbības rādītājiem ir noteikta katru gadu līdz 15. maijam, kas tiek noteikts arī Likumprojekta 3.panta pirmajā daļā.

Informācija un galvenie darbības rādītāji, kas norādīti Deleģētajā regulā 2024/1364 tiek ziņoti par iepriekšējo kalendāro gadu. Ja datu centrs, kas ir savu darbību veicis mazāk par vienu gadu, tas ziņo tikai par to laiku, kurā tas ir veicis savu darbību, attiecīgi norādot šo laika posmu. Datu centru ilgtspējas rādītāji, to mērīšanas un aprēķināšanas metodika ir izklāstīta Deleģētās regulas 2024/1364 III pielikumā.

Deleģētā regula 2024/1364: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg_del/2024/1364/oj 
Datu centru īpašnieki un operatori, kuru instalētās informācijas tehnoloģiju infrastruktūras jaudas pieprasījums ir vienāds vai lielāks par 1 megavatu, tiek aicināti ņemt vērā labās prakses principus, kas minēti Eiropas Savienības rīcības kodeksā attiecībā uz datu centru energoefektivitāti.

Likumprojekta 1. pantā tiek noteikts, ka "Datu centrs" definīcija, tiek lietots Nacionālās kiberdrošības likuma izpratnē.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Netiek ieviesti Direktīvas 2023/1791 nosacījumi, kas rezultētos Eiropas Komisijas ierosinātā pārkāpuma procedūrā pret Latviju par Direktīvas 2023/1791 nosacījumu netransponēšanu un pēc tam pārkāpuma procedūrā par netransponēšanu pēc būtības.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Klimata un enerģētikas ministrijas ieskatā Likumprojekta nav nepieciešams pēcpārbaudes novērtējums, jo Ministrija strādā pie konceptuāli jauna regulējuma izstrādes, lai pārņemtu Direktīvā 2023/1793 noteiktās prasības un sasniegtu Aktualizētajā Nacionālajā enerģētikas un klimata plānā 2021. - 2030. gadam noteiktos klimata un enerģētikas mērķus. Attiecīgi Ministrijas ieskatā pēcpārbaudes novērtējums būtu jāveic jaunajam regulējumam.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Datu centri
Ietekmes apraksts
Tiek noteikts pienākums datu centru īpašniekam un operatoram reizi gadā ziņot darbības galvenos un ilgtspējas rādītājus. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Datu centri
palielinās
Vērtības nozīme:
16,94
Vidējā stundas tarifa likme ņemta no VID datubāzes uz 2024. gada augustu - 2522 Sistēmu administratori (profesiju klasifikators)
2,00
stundas
1
1
1
1
33,88
Energoefektivitātes likuma 12. prim panta pirmā daļa nosaka: Datu centru īpašnieki un operatori, kuru vienā atsevišķā datu centrā instalētās informācijas tehnoloģiju infrastruktūras jaudas pieprasījums kārtējā gada kalendāra pēdējā dienā ir vismaz 500 kilovati, katru gadu līdz 15. maijam sniedz Eiropas Komisijas izveidotā Eiropas datu centru datubāzē prasīto informāciju kā to nosaka Komisijas 2024. gada 14. marta Deleģētā regula (ES) 2024/1364 par kopīgas Savienības datu centru reitinga shēmas izveides pirmo posmu par iepriekšējo kalendāra gadu, izņemot informāciju, uz kuru attiecas Savienības un valsts tiesību akti, kas aizsargā komercnoslēpumus, uzņēmējdarbības noslēpumus un konfidencialitāti. Eiropas datu centru datubāzē prasīto informāciju datu centru īpašnieki un operatori publicē arī savā tīmekļvietnē. Ņemot vērā, ka ir identificiēts viens subjekts, kuram informācija ir jāievada vienu reizi gadā, kā arī ņemot vērā VID datubāzē noteikto vidējo stundas tarifa likmi un laika patēriņu, kas ir 2 h, tika aprēķināts, ka administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām būs 33,88 euro.
Kopā
33,88

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Likumprojektā noteikto pienākumu uzraudzību Klimata un enerģētikas ministrija īstenos esošā budžeta ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32023L1791
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2023. gada 13. septembris, Eiropas Parlaments un Padome, 2023/1791, Direktīva, par energoefektivitāti, ar ko groza Regulu (ES) 2023/955 (pārstrādāta redakcija)
Apraksts

Likuma grozījumi nodrošina vienotu un efektīvu pieeju Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 13. septembra Direktīvas 2023/1791 par energoefektivitāti, ar ko groza Regulu (ES) 2023/955 (pārstrādāta redakcija) transponēšanai

ES tiesību akta CELEX numurs
32024R1364
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2024. gada 14. marta Deleģētā regula (ES) 2024/1364 par kopīgas Savienības datu centru reitinga shēmas izveides pirmo posmu
Apraksts

Likuma grozījumi nodrošina vienotu pieeju Komisijas 2024. gada 14. marta Deleģētās regulas (ES) 2024/1364 par kopīgas Savienības datu centru reitinga shēmas izveides pirmo posmu prasību izpildei

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2023. gada 13. septembris, Eiropas Parlaments un Padome, 2023/1791, Direktīva, par energoefektivitāti, ar ko groza Regulu (ES) 2023/955 (pārstrādāta redakcija)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D

2. panta 49. punkts

Likumprojekta 1. pantā termins lietots Nacionālās kiberdrošības likuma izpratnē

Pārņemtas pilnībā

Neparedz stingrākas prasības

12. panta 1. punkts

Likumprojekta 3. pantā izteiktā Likuma 12.1 panta pirmā daļa

Pārņemtas pilnībā

Neparedz stingrākas prasības

12. panta 1. punkts
Likumprojekta 3. pantā izteiktā Likuma 12.1 panta trešā daļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības

12. panta 2. punkts

Likumprojekta 3. pantā izteiktā Likuma 12.1 panta otrā daļa

Pārņemtas pilnībā

Neparedz stingrākas prasības

36. panta 1. punkta trešā daļa

Likumprojekta 4. pants

Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības

VII PIELIKUMS

Likumprojekta 3. pantā izteiktā Likuma 12.1 pants

Pārņemtas pilnībā

Neparedz stingrākas prasības

Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?

Projekts šo jomu neskar.

Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem

Projekts šo jomu neskar.

Cita informācija

Ņemot vērā ģeopolitisko situāciju, Latvija ir konsultējusies ar Eiropas Komisijas pārstāvjiem attiecībā uz Direktīvas 2023/1791 12. panta 2. punkta transponēšanu. Eiropas Komisija nav iebildusi Likumprojektā piedāvātajai redakcijai (Energoefektivitātes likuma 121. panta otrajai un trešajai daļai). Vienlaikus Energoefektivitātes likumprojekta 121. panta trešā daļa nosaka, ka šādā gadījumā tiek ziņots tikai par to infrastruktūras daļu, kas tiek izmantota pakalpojumu sniegšanai citām juridiskajām personām.
Latvija ievieš Direktīvas 2023/1791 2.panta 49. punktu, 12. pantu un VII pielikumu atbilstoši noteiktajiem termiņiem. Attiecībā uz minētajām daļām Latvija nevar izmantot tiesības neieviest Direktīvu 2023/1791.

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2024. gada 14. marta Deleģētā regula (ES) 2024/1364 par kopīgas Savienības datu centru reitinga shēmas izveides pirmo posmu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D

1. pants

Likumprojekta 3. pantā izteiktā Likuma 12.1 panta pirmā daļa

Pārņemtas pilnībā

Neparedz stingrākas prasības. Latvija neizvēlās iespēju veidot savu ziņošanas sistēmu, ņemot vērā, ka ir identificēts tikai viens datu centrs, kuram ir pienākums ziņot Eiropas datu centru datubāzē prasīto informāciju.

3. panta 1. punkts

Likumprojekta 3. pantā izteiktā Likuma 12.1 panta pirmā daļa

Pārņemtas pilnībā

Neparedz stingrākas prasības

Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?

Projekts šo jomu neskar.

Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem

Projekts šo jomu neskar.

Cita informācija

Nav.

Skaidrojums

Likumprojektam nav tiešas ietekmes uz sabiedrību. Šobrīd ir identificēts tikai viens datu centrs. Tiesiskā regulējuma izstrādes brīdī tika organizētas neformālas diskusijas ar nozari, datu centri tika aicināti izteikt viedokli par likumprojektu. Vienlaikus nav identificēta ietekme citās jomās. Ievērojot Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumos Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" noteikto, tika konstatēts, ka nav nepieciešams organizēt sabiedrības līdzdalības procesu tā tiešajā izpratnē.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Klimata un enerģētikas ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Nākotnē varētu virzīties uz to, ka datu centru radītais atlikumsiltums un atlikumaukstums tiek ievadīts centralizētajā siltumapgādes sistēmā un attiecīgi racionāli izmantot resursus, tādējādi virzoties uz klimatneitralitāti 2050. gadā.

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pienākums neattiecas uz kritiskās infrastruktūras kopumā iekļautajiem datu centriem un datu centriem, kuri nodrošina/uztur informācijas sistēmas, kuras ir informācijas un komunikācijas tehnoloģiju kritiskā infrastruktūra un/vai kuru izmantošanas vai pakalpojumu sniegšanas vienīgais mērķis ir civilā drošība un aizsardzība.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi