Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
23-TA-3049: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 381 "Eiropas Sociālā fonda Plus programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021.–2027. gadam īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekta izstrāde nepieciešama, lai veiktu tehnisku precizējumu attiecībā uz maznodrošinātās mājsaimniecības ienākumu slieksni, kas piemērojams no 01.01.2024., un, lai tas atbilstu sociālās palīdzības jomā piemērojamam ienākumu slieksnim.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir veikt tehnisku precizējumu attiecībā uz maznodrošinātās mājsaimniecības ienākumu slieksni, kas piemērojams no 01.01.2024.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Noteikumu projekta stāšanās spēkā termiņš (01.01.2024.) saistāms ar likuma "Par sociālo drošību" 2.2 panta trešajā daļā noteikto par minimālo ienākumu sliekšņu pārskatīšanu katru gadu 1. janvārī.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ar iepriekšējiem MK 21.06.2022. "Eiropas Sociālā fonda Plus programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021.–2027. gadam īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr.381) grozījumiem (MK 07.11.2023. noteikumu Nr. 636 redakcija) veiktas izmaiņas, kas paredz, ka no 01.01.2024. maznodrošinātās mājsaimniecības ienākumu slieksnis pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā ir 412 euro, bet katrai nākamajai - 288 euro (skat. detalizētu aprakstu MK 07.11.2023. noteikumu Nr. 636 anotācijā).
Minētās summas aprēķinā (411,47 euro, kas ir 60% no minimālo ienākumu mediānas 685,78 euro) veikta noapaļošana uz augšu līdz veselam skaitlim (412 euro), piemērojot klientam labvēlīgās attieksmes metodi.
Taču minimālo ienākumu sliekšņus sociālās palīdzības sniegšanai nosaka noapaļotus līdz veseliem euro, piemērojot matemātisko metodi. Proti, ja pirmais cipars aiz komata ir mazāks nekā 5, tad skaitli noapaļo uz leju, t.i., veselie cipari paliek nemainīgi. Bet, ja pirmais cipars aiz komata ir 5 vai lielāks nekā 5, tad skaitli noapaļo uz augšu, t.i., veselos ciparus palielina par 1.
Izveidojušās situācijas rezultātā Eiropas Sociālā fonda Plus programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai (turpmāk - Programma) ietvaros noteiktais slieksnis (412 euro pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā) atšķiras no sociālās palīdzības sniegšanai noteiktā sliekšņa 411 euro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atšķirības Programmai un sociālās palīdzības sniegšanai noteiktajā ienākumu slieksnī 2024.gadam (kas atbilst 60% no minimālo ienākumu mediānas 685,78 euro), attiecīgi 412 euro un 411 euro, veido situāciju, kad piemērotas divas atšķirīgas metodes, kas savukārt rada nevienlīdzīgu pieeju pakalpojumu sniegšanā, neizpratni iedzīvotāju vidū, kā arī administrēšanas apgrūtinājumus sociālajiem dienestiem.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams precizēt Programmas maznodrošinātās mājsaimniecības ienākumu līmeni pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā, aizstājot 412 euro ar 411 euro (precizējumi MK noteikumu Nr. 381 4.1.3.1. apakšpunktā). Noteikumu projektā iekļaujama informācija, ka izmaiņas 4.1.3.1. apakšpunktā stājas spēkā no 01.01.2024.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Zemu ienākumu mājsaimniecību locekļi, t.sk. Ukrainas civiliedzīvotāji, kas ir Programmas atbalsta saņēmēji Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma izpratnē.
Ietekmes apraksts
Labvēlīga ietekme uz sabiedrības grupām, nosakot sociāli ekonomiskajai situācijai un sociālās aizsardzības likumdošanai atbilstošu ienākumu līmeni tiesību uz atbalstu saņemšanai no 01.01.2024.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Tiesību akta projektā iestrādātā norma ir labvēlīgas zemu ienākumu mājsaimniecībām, kā arī Ukrainas civiliedzīvotājiem, no 01.01.2024. tiem nosakot sociāli ekonomiskajai situācijai atbilstošu ienākumu slieksni tiesību uz Programmas atbalstu saņemšanai.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ietekme uz zemu ienākumu mājsaimniecību, kā arī Ukrainas civiliedzīvotāju situāciju ir labvēlīga, no 01.01.2024. tām nosakot sociāli ekonomiskajai situācijai atbilstošu ienākumu slieksni tiesību uz Programmas atbalstu saņemšanai.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi