25-TA-2093: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Noziedzīgi iegūtas mantas konfiskācijas izpildes likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi Noziedzīgi iegūtas mantas konfiskācijas izpildes likumā izstrādāti, lai apturētu Noziedzīgi iegūtas mantas konfiskācijas izpildes likuma 45. pantā norādīto Tieslietu ministrijas pamatbudžeta programmu "Noziedzīgi iegūtu līdzekļu konfiskācijas fonds" uz četriem gadiem. Ņemot vērā to, ka šobrīd ir uzsākti pasākumi, kas apstiprināti iepriekšējā periodā, nepieciešams paredzēt iespēju atbilstoši Tieslietu ministrijas pamatbudžeta programmas "Noziedzīgi iegūtu līdzekļu konfiskācijas fonds" finanšu līdzekļu izmantošanas kārtības 8.1 punktam pagarināt pasākuma īstenošanas termiņu, kā arī noteikt Tieslietu ministrijai sagatavot ziņojumus par līdz 2026. gada 1. janvārim piešķirtajiem līdzekļiem.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Grozījumu mērķis ir veikt Tieslietu ministrijas izdevumu samazinājumu, atbilstoši Ministru kabineta 13.05.2025. sēdes protokola Nr. 19 50. § 7. punktam un informatīvajam ziņojumam “Par valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta bāzi un izdevumu pārskatīšanas rezultātiem 2026., 2027., 2028. un 2029. gadam”, kas pieņemts Ministru kabineta 26.08.2025. sēdē. Mērķis ir nodrošināt iespēju pagarināt iepriekšējā periodā apstiprināto pasākumu īstenošanas termiņu, kā arī paredzēt iepriekšējo periodu atskaišu sagatavošanu un iesniegšanu Noziedzības novēršanas padomei.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Likums stājas spēkā vienlaikus ar likumu “Par valsts budžetu 2026.gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam”.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pašreiz Noziedzīgi iegūtas mantas konfiskācijas izpildes likuma 45. pants paredz, ka pusi no valsts budžetā ieskaitītajiem konfiscētajiem noziedzīgi iegūtajiem līdzekļiem, bet ne vairāk kā divus miljonus euro saimnieciskajā gadā novirza Tieslietu ministrijas atsevišķā budžeta programmā, lai īstenotu nepieciešamos pasākumus finanšu un ekonomisko noziegumu apkarošanai un atbalsta sniegšanai noziedzīgos nodarījumos cietušajiem. Tieslietu ministrijas budžeta programmas finansēšanas, līdzekļu sadales un izmantošanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši Ministru kabineta 13.05.2025. sēdes protokola Nr. 19 50. § 7. punktam tika nolemts veikt publiskā sektora efektivizācijas un vispārējās valdības izdevumu samazinājumu ne mazāk kā 450 milj. euro apmērā 2026.-2028. gadā, tajā skaitā 2026. gadā ne mazāk kā 150 milj. euro.
Risinājuma apraksts
Tieslietu ministrija ir izvērtējusi Ministru kabineta 2025. gada 13. maija sēdes protokollēmuma Nr. 19 50. § 7. punktā noteikto uzdevumu par nepieciešamību veikt publiskā sektora efektivizāciju un vispārējās valdības izdevumu samazinājumu ne mazāk kā 450 miljonu euro apmērā laikposmā no 2026. līdz 2028. gadam, tostarp 2026. gadā ne mazāk kā 150 miljonu euro. Izvērtējuma rezultātā ministrija ir secinājusi, ka, uz četriem gadiem apturot Tieslietu ministrijas pamatbudžeta programmas "Noziedzīgi iegūtu līdzekļu konfiskācijas fonds" darbību, iespējams samazināt izdevumus par kopumā 8 miljoniem euro. Atbilstoši Ministru kabineta 2025.gada 26.augusta protokola Nr.33. 53. § 14.punktam tiks veikts izdevumu samazinājums.
Problēmas apraksts
Ņemot vērā to, ka šobrīd ir uzsākti pasākumi, kas apstiprināti iepriekšējā periodā, nepieciešams paredzēt iespēju atbilstoši Tieslietu ministrijas pamatbudžeta programmas "Noziedzīgi iegūtu līdzekļu konfiskācijas fonds" finanšu līdzekļu izmantošanas kārtības 8.1 punktam pagarināt pasākuma īstenošanas termiņu, kā arī noteikt Tieslietu ministrijai sagatavot ziņojumus par līdz 2026. gada 1. janvārim piešķirtajiem līdzekļiem.
Risinājuma apraksts
Pārejas noteikumos iekļauts punkts, kas nosaka, ka laika posmā no 2026. gada 1. janvāra līdz 2029. gada 31. decembrim Tieslietu ministrija atbilstoši Ministru kabineta 2017. gada 19. decembra noteikumiem Nr. 769 “Tieslietu ministrijas pamatbudžeta programmas “Noziedzīgi iegūtu līdzekļu konfiskācijas fonds” finanšu līdzekļu izmantošanas kārtība” var pieņemt lēmumu pagarināt jau uzsākta pasākuma īstenošanas termiņu, kā arī sagatavo ziņojumu par līdz 2026. gada 1. janvārim piešķirtajiem līdzekļiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
2 000 000
0
2 000 000
0
2 000 000
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
2 000 000
0
2 000 000
0
2 000 000
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
2 000 000
0
2 000 000
-2 000 000
2 000 000
-2 000 000
-2 000 000
2.1. valsts pamatbudžets
2 000 000
0
2 000 000
-2 000 000
2 000 000
-2 000 000
-2 000 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
2 000 000
0
2 000 000
2 000 000
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
2 000 000
0
2 000 000
2 000 000
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
2 000 000
2 000 000
2 000 000
5.1. valsts pamatbudžets
0
2 000 000
2 000 000
2 000 000
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 2025.gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027.gadam" programmā 10.00.00 "Noziedzīgi iegūtu līdzekļu konfiskācijas fonds" plānoti izdevumi 2 000 000 euro apmērā.
Atbilstoši Ministru kabineta 2025.gada 26.augusta protokola Nr.33. 53.§ 14.punktam 2026.-2029.gadā veikts izdevumu samazinājums 2 000 000 euro apmērā, līdz ar to Tieslietu ministrijas budžeta programmā 10.00.00 “Noziedzīgi iegūtu līdzekļu konfiskācijas fonds” attiecīgajā laika posmā netiks plānots finansējums 2 000 000 euro apmērā un attiecīgi arī netiks veikti izdevumi.
Atbilstoši Ministru kabineta 2025.gada 26.augusta protokola Nr.33. 53.§ 14.punktam 2026.-2029.gadā veikts izdevumu samazinājums 2 000 000 euro apmērā, līdz ar to Tieslietu ministrijas budžeta programmā 10.00.00 “Noziedzīgi iegūtu līdzekļu konfiskācijas fonds” attiecīgajā laika posmā netiks plānots finansējums 2 000 000 euro apmērā un attiecīgi arī netiks veikti izdevumi.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Samazināta viena amata vieta (Ministru kabineta 2025.gada 26.augusta protokols Nr.33. 53.§ 14.p.)
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
-
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
8.1.5. uz teritoriju attīstību
8.1.6. uz vidi
8.1.7. uz klimatneitralitāti
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
8.1.11. uz veselību
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
8.1.13. uz datu aizsardzību
8.1.14. uz diasporu
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
