24-TA-2716: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 18. oktobra noteikumos Nr. 651 "Iekšējās drošības fonda, Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonda un Finansiāla atbalsta instrumenta robežu pārvaldībai un vīzu politikai 2021.–2027. gada plānošanas perioda īstenošanas vadības kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Tiesību akta projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 18. oktobra noteikumos Nr. 651 “Iekšējās drošības fonda, Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonda un Finansiāla atbalsta instrumenta robežu pārvaldībai un vīzu politikai 2021.–2027. gada plānošanas perioda īstenošanas vadības kārtība” (turpmāk – noteikumu projekts) ir izstrādāti saskaņā ar:
1) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulu Nr.2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma un migrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiālā atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – Regula Nr.2021/1060);
2) Iekšējās drošības fonda, Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonda un Finansiāla atbalsta instrumenta robežu pārvaldībai un vīzu politikai 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma (turpmāk – likums) 6.pantu un 13. panta 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 14. un 15. punktu (izsludināts 2022.gada 15.jūnijā).
1) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulu Nr.2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma un migrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiālā atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – Regula Nr.2021/1060);
2) Iekšējās drošības fonda, Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonda un Finansiāla atbalsta instrumenta robežu pārvaldībai un vīzu politikai 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma (turpmāk – likums) 6.pantu un 13. panta 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 14. un 15. punktu (izsludināts 2022.gada 15.jūnijā).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt Ministru kabineta 2022. gada 18. oktobra noteikumos Nr. 651 “Iekšējās drošības fonda, Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonda un Finansiāla atbalsta instrumenta robežu pārvaldībai un vīzu politikai 2021.–2027. gada plānošanas perioda īstenošanas vadības kārtība” (turpmāk – MK noteikumi Nr.651) jautājumu, kas saistīts ar nacionālo programmu sagatavošanu, vienotās likmes piemērošanas principiem, kā arī elektroniskās datu apmaiņas informācijas sistēmas lietošanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ar 2021. gada 1. janvāri Latvijas Republikā un pārējās Eiropas Savienības dalībvalstīs ir sācies Iekšējās drošības fonda, Patvēruma migrācijas un integrācijas fonda un Finansiāla atbalsta instrumenta robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – fondi) 2021.-2027. gada plānošanas periods.
Papildus, 2024. gada 30. septembrī stājusies spēkā jaunā “Finanšu regula” – Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) (turpmāk - Regula 2024/2509), un saskaņā ar Regulas 2024/2509 279. pantu tā atceļ iepriekšējo “Finanšu regulu” – Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regula (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012.
Attiecīgi MK noteikumu Nr. 651 64.1 punktā, 64.22. un 64.23., 78.3. un 78.4. apakšpunktā ir precizētas regulas atsauces, norādot atsauces uz Regulu 2024/2509.
MK noteikumu Nr. 651 31.punkts ir tehniski precizēts saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 30 aprīļa noteikumu Nr. 264 "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 18. oktobra noteikumos Nr. 651 "Iekšējās drošības fonda, Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonda un Finansiāla atbalsta instrumenta robežu pārvaldībai un vīzu politikai 2021.-2027. gada plānošanas perioda īstenošanas vadības kārtība" anotācijā minēto.
Lai nodrošinātu, ka vienkāršotās izmaksas tiek piemērotas tā, kā to nosaka regula Nr.2021/1060, pēc Finanšu ministrijas priekšlikuma MK noteikumu Nr.651 61.punktā ir iekļauta atsauce uz regulas Nr.2021/1060 53. un 94. pantu un attiecīgi 61.punkta apakšpunktos lietota regulā Nr.2021/1060 noteiktā terminoloģija.
Papildus, 2024. gada 30. septembrī stājusies spēkā jaunā “Finanšu regula” – Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) (turpmāk - Regula 2024/2509), un saskaņā ar Regulas 2024/2509 279. pantu tā atceļ iepriekšējo “Finanšu regulu” – Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regula (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012.
Attiecīgi MK noteikumu Nr. 651 64.1 punktā, 64.22. un 64.23., 78.3. un 78.4. apakšpunktā ir precizētas regulas atsauces, norādot atsauces uz Regulu 2024/2509.
MK noteikumu Nr. 651 31.punkts ir tehniski precizēts saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 30 aprīļa noteikumu Nr. 264 "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 18. oktobra noteikumos Nr. 651 "Iekšējās drošības fonda, Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonda un Finansiāla atbalsta instrumenta robežu pārvaldībai un vīzu politikai 2021.-2027. gada plānošanas perioda īstenošanas vadības kārtība" anotācijā minēto.
Lai nodrošinātu, ka vienkāršotās izmaksas tiek piemērotas tā, kā to nosaka regula Nr.2021/1060, pēc Finanšu ministrijas priekšlikuma MK noteikumu Nr.651 61.punktā ir iekļauta atsauce uz regulas Nr.2021/1060 53. un 94. pantu un attiecīgi 61.punkta apakšpunktos lietota regulā Nr.2021/1060 noteiktā terminoloģija.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Regulas Nr.2021/1060 40. panta 2. punkta d apakšpunkts nosaka, ka uzraudzības komiteja apstiprina jebkuru vadošās iestādes priekšlikumu grozīt fonda nacionālo programmu, tomēr grozījumus fonda nacionālajā programmā var ierosināt arī Eiropas Komisija. Tas notiek, ja vadošā iestāde piesakās dalībai kādā no Eiropas Komisijas izsludinātajiem konkrētās darbības projektu iesniegumu konkursiem un to rezultātā iegūst papildu finansējumu fonda programmai. Informācija par Eiropas Komisijas apstiprināto konkrētās darbības projektu un tā finansējumu ir jāiekļauj fonda nacionālajā programmā, saskaņā ar Regulas Nr.2021/1060 22. panta 4. punkta d apakšpunktu - nacionālajā programmā attiecīgā gadījumā tiek sniegta šāda informācija - "darbības atbalsta pamatojums, konkrētas darbības, ārkārtas palīdzība un darbības, kas norādītas AMIF regulas 19. un 20. pantā". Šādā gadījumā vadošā iestāde iekļauj iepriekšminēto informāciju nacionālajā programmā un uzreiz to iesniedz apstiprināšanai Eiropas Komisijai caur Eiropas Komisijas elektronisko datu apmaiņas sistēmu SFC2021, nesniedzot grozījumus nacionālajā programmā apstiprināšanai uzraudzības komitejā. Šādā veidā arī tiek mazināts administratīvais slogs uzraudzības komitejai.
Risinājuma apraksts
Papildināt ar 2.1 punktu šādā redakcijā:
"2.1 Ja grozījumus fonda nacionālajā programmā ierosina Eiropas Komisija, vadošā iestāde tos apstiprināšanai uzraudzības komitejai pirms iesniegšanas Eiropas Komisijai nesniedz.".
"2.1 Ja grozījumus fonda nacionālajā programmā ierosina Eiropas Komisija, vadošā iestāde tos apstiprināšanai uzraudzības komitejai pirms iesniegšanas Eiropas Komisijai nesniedz.".
Problēmas apraksts
Iekšlietu ministrija, izstrādājot Ministru kabineta 2024. gada 30. aprīļa noteikumus Nr.264 "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 18. oktobra noteikumos Nr. 651 "Iekšējās drošības fonda, Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonda un Finansiāla atbalsta instrumenta robežu pārvaldībai un vīzu politikai 2021.-2027. gada plānošanas perioda īstenošanas vadības kārtība" bija paredzējusi uzsākt lietot elektronisko datu apmaiņas informācijas sistēmu fondu īstenošanā sākot ar 2025. gada 1. janvāri.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 21. novembra noteikumu Nr.675 "Mērķa finansējuma izlietojuma pārvaldības platformas noteikumi" 5. punktu, elektronisko datu apmaiņas informācijas sistēmas pārzinis ir Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs. Ņemot vērā to, ka Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs elektronisko datu apmaiņas informācijas sistēmu ir pārņēmis tikai 2024. gada jūlijā, kā arī pārvērtējot nepieciešamo darba un laika apjomu elektronisko datu apmaiņas informācijas sistēmas uzlabošanai, pielāgošanai Iekšlietu ministrijas vajadzībām, testēšanas un ieviešanai produkcijā nodrošināšanai, ir skaidrs, ka ir nepieciešams pagarinājums sistēmas lietošanas uzsākšanai.
Šobrīd ir plānots elektronisko datu apmaiņas informācijas sistēmu uzsākt izmantot fondu īstenošanai ar 2026. gada 1. janvāri.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 21. novembra noteikumu Nr.675 "Mērķa finansējuma izlietojuma pārvaldības platformas noteikumi" 5. punktu, elektronisko datu apmaiņas informācijas sistēmas pārzinis ir Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs. Ņemot vērā to, ka Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs elektronisko datu apmaiņas informācijas sistēmu ir pārņēmis tikai 2024. gada jūlijā, kā arī pārvērtējot nepieciešamo darba un laika apjomu elektronisko datu apmaiņas informācijas sistēmas uzlabošanai, pielāgošanai Iekšlietu ministrijas vajadzībām, testēšanas un ieviešanai produkcijā nodrošināšanai, ir skaidrs, ka ir nepieciešams pagarinājums sistēmas lietošanas uzsākšanai.
Šobrīd ir plānots elektronisko datu apmaiņas informācijas sistēmu uzsākt izmantot fondu īstenošanai ar 2026. gada 1. janvāri.
Risinājuma apraksts
Papildināt noteikumus ar jaunu XXII. nodaļu "Noslēguma jautājums" šādā redakcijā:
"XXII. Noslēguma jautājums
139. Elektronisko datu apmaiņas sistēmu uzsāk izmantot no 2026. gada 1. janvāra.".
"XXII. Noslēguma jautājums
139. Elektronisko datu apmaiņas sistēmu uzsāk izmantot no 2026. gada 1. janvāra.".
Problēmas apraksts
Šobrīd MK noteikumu Nr.651 58. punktā ir paredzēts, ka projekta vadības un administrēšanas izmaksas nedrīkst pārsniegt 20 % no projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām un projekta vadības un administrēšanas izmaksās tiek ieskaitīta netiešo attiecināmo izmaksu summa (līdz 7%).
2024. gadā tika veikts fondu īstenošanas starpposma izvērtējums un starpposma izvērtējuma ziņojumā tika secināts, ka noteiktā likme līdz 20% no projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām ieskaitot līdz 7% netiešās izmaksas, nav pietiekama, lai segtu visas projektā iesaistītā administratīvā personāla izmaksas.
Tika izteikts ieteikums vadošajai iestādei pārskatīt un pārstrukturēt vienotās likmes piemērošanas principus, nodalot personāla izmaksu likmi no netiešo izmaksu likmes. Šāda prakse tiek īstenota arī Kohēzijas fondu ietvaros un ir noteikta Vadlīnijās par vienkāršoto izmaksu izmantošanas iespējām un to piemērošana Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam ietvaros.
Projekta vadības un administrēšanas izmaksas līdz 20% nav paredzētas kā vienotās likmes maksājums.
Izvērtējot iepriekšminēto, vadošā iestāde ir sagatavojusi grozījumu MK noteikumu Nr.651 58.punktā.
2024. gadā tika veikts fondu īstenošanas starpposma izvērtējums un starpposma izvērtējuma ziņojumā tika secināts, ka noteiktā likme līdz 20% no projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām ieskaitot līdz 7% netiešās izmaksas, nav pietiekama, lai segtu visas projektā iesaistītā administratīvā personāla izmaksas.
Tika izteikts ieteikums vadošajai iestādei pārskatīt un pārstrukturēt vienotās likmes piemērošanas principus, nodalot personāla izmaksu likmi no netiešo izmaksu likmes. Šāda prakse tiek īstenota arī Kohēzijas fondu ietvaros un ir noteikta Vadlīnijās par vienkāršoto izmaksu izmantošanas iespējām un to piemērošana Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam ietvaros.
Projekta vadības un administrēšanas izmaksas līdz 20% nav paredzētas kā vienotās likmes maksājums.
Izvērtējot iepriekšminēto, vadošā iestāde ir sagatavojusi grozījumu MK noteikumu Nr.651 58.punktā.
Risinājuma apraksts
Izteikt 58. punktu jaunā redakcijā:
"58. Projekta vadības un administrēšanas izmaksas nedrīkst pārsniegt 20 % no projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām."
"58. Projekta vadības un administrēšanas izmaksas nedrīkst pārsniegt 20 % no projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām."
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
-
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula Nr.2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma un migrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiālā atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula Nr.2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma un migrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiālā atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
53. pants
61. punkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts stingrākas prasības neparedz
94. pants
61. punkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts stingrākas prasības neparedz
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Nav
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Noteikumu projekts regulē publiskās pārvaldes tiesiskās attiecības un attiecībā pret privāto sektoru izmaiņas neparedz.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
Noteikumu projektam nav ietekmes uz jaunu institūciju izveidi, esošu institūciju likvidāciju vai reorganizāciju.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
