Anotācija

25-TA-699: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts nekustamā īpašuma Strūgu ielā 4, Rīgā, nodošanu Finanšu ministrijas valdījumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 3.pants

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par valsts nekustamā īpašuma Strūgu ielā 4, Rīgā, nodošanu Finanšu ministrijas valdījumā” (turpmāk – rīkojuma projekts) sagatavots, lai nodotu Finanšu ministrijas valdījumā valsts nekustamo īpašumu, kas nav nepieciešams Izglītības un zinātnes ministrijas (turpmāk - ministrija) vai tās padotībā esošo iestāžu funkciju nodrošināšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministrijas valdījumā atrodas valsts nekustamais īpašums (nekustamā īpašuma kadastra Nr.0100 043 0148) Strūgu ielā 4, Rīgā (turpmāk - valsts nekustamais īpašums), kas sastāv no zemes vienības 681 m2 platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 043 0148) un divām būvēm - LV jaunatnes iniciatīvu centra (būves kadastra apzīmējums 0100 043 0148 001) un garāžas (būves kadastra apzīmējums 0100 043 0148 005).
Īpašuma tiesības uz valsts nekustamo īpašumu ir ierakstītas Rīgas pilsētas tiesas Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.18300 uz Latvijas valsts vārda ministrijas personā.
Valsts nekustamā īpašuma sastāvā esošajai zemes vienībai noteiktais lietošanas mērķis: 0908 – pārējo sabiedriskās nozīmes objektu apbūve 0,0681 ha platībā.
Saskaņā ar informāciju Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8011 002 0614 reģistrēti šādi apgrūtinājumi:
1) ceļa servitūta teritorija 0,0115 ha;
2) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektronisko sakaru tīklu radiosakaru līniju torni un antenu mastu 0,0029 ha;
3) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar gāzesvadu ar spiedienu līdz 0,4 megapaskāliem 0,0002 ha;
4) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pašteces kanalizācijas vadu 0,0019 ha;
5) navigācijas tehniskā līdzekļa aviācijas gaisa kuģu lidojumu drošības nodrošināšanai tālās ietekmes zona 0,0681 ha;
6) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap ūdensvadu, kas atrodas līdz 2 metru dziļumam 0,0016 ha;
7) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektronisko sakaru tīklu gaisvadu līniju 0,0207 ha;
8) lauku zemei izvērtējamo apgrūtinājumu pārklājuma teritorija zemes kadastrālās vērtības aprēķinam 0,0207 ha.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Valsts nekustamais īpašums nav nepieciešams ministrijas un tās padotībā esošo iestāžu funkciju nodrošināšanai.
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2023. gada 28. novembra rīkojumu Nr. 807 "Par valsts nekustamā īpašuma Strūgu ielā 4, Rīgā, nodošanu bezatlīdzības lietošanā sabiedriskā labuma organizācijai - biedrībai "Ukrainas māja Latvijā"" valsts nekustamais īpašums ir nodots bezatlīdzības lietošanā sabiedriskā labuma organizācijai - biedrībai "Ukrainas māja Latvijā" (turpmāk - biedrība). Saskaņā ar 2024.gada 10.janvāra līgumu par valsts nekustamā īpašuma nodošanu bezatlīdzības lietošanā valsts nekustamais īpašums ir nodots biedrības bezatlīdzības lietošanā kamēr biedrībai ir sabiedriskā labuma organizācijas statuss, bet ne ilgāk kā 10 gadus.
Ņemot vērā minēto, ministrija šobrīd veic tai neraksturīgu funkciju - izglītības funkciju nodrošināšanai nevajadzīgo valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšana. Nododot valsts nekustamo īpašumu Finanšu ministrijas valdījumā (valsts akciju sabiedrības „Valsts nekustamie īpašumi” (turpmāk - VNĪ) pārvaldīšanā), ministrija tiks atbrīvota no tai neraksturīgu funkciju veikšanas, savukārt VNĪ, ņemot vērā tā kompetenci un darbības virzienus, spēs nodrošināt valsts nekustamā īpašuma uzturēšanu pienācīgā kārtībā un nepieciešamības gadījumā veikt tā pielāgošanu publisko iestāžu vajadzībām vai nodrošināt savādāku valsts nekustamā īpašuma attīstību atbilstoši pieņemtajiem lēmumiem.
Neskatoties uz to, ka valsts nekustamais īpašums šobrīd ir nodots biedrības bezatlīdzības lietošanā, lai nodrošinātu tā pilnvērtīgu un valsts interesēm atbilstošu pārvaldīšanu un nodrošinātu tā vērtības un konkurētspēja nekustamā īpašuma tirgū nesamazināšanos, tas ir jānodod Finanšu ministrijas valdījumā un VNĪ pārvaldīšanā.
Gadījumā, ja nekustamais īpašums netiks nodots, ministrijai arī turpmāk būs jānodrošina tā saglabāšana un aizsardzība no negatīvas ārējās vides iedarbības, t.sk. no trešo personu ļaunprātīgas rīcības, kas savukārt nozīmē finanšu un administratīvo resursu ieguldīšanu. Nepietiekamo finanšu resursu un neprofesionālas apsaimniekošanas rezultātā turpinās samazināties valsts nekustamā īpašuma vērtība un konkurētspēja nekustamā īpašuma tirgū. Ņemot vērā Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 3.pantā ietverto principu, ka rīcībai ar valsts finanšu līdzekļiem un mantu jābūt lietderīgai, papildu līdzekļu ieguldīšana valsts nekustamajā īpašumā, ko iestāde savu funkciju izpildei neplāno izmantot, nav lietderīga un neietilpst ne ministrijas, ne tās padotībā esošo iestāžu funkcijās.
Risinājuma apraksts
Valsts nekustamais īpašums, kas nav nepieciešams ministrijas vai tās padotībā esošo iestāžu funkciju nodrošināšanai, tiks nodots Finanšu ministrijas valdījumā un VNĪ pārvaldīšanā, tādējādi atbrīvojot ministriju un tās padotībā esošās iestādes no tai neraksturīgu funkciju veikšanas.
Pēc valsts nekustamā īpašuma pārņemšanas Finanšu ministrijas valdījumā Finanšu ministrija nostiprinās īpašuma tiesības valstij Finanšu ministrijas personā. Finanšu ministrija un VNĪ kā attiecīgās nozares kompetentās institūcijas vērtēs turpmāko lietderīgāko rīcību ar valsts nekustamo īpašumu.
Pārņemot valsts nekustamo īpašumu no ministrijas, īpašnieks nemainās, tāpēc noslēgtais līgums ar biedrību būs saistošs un pārņemams kopā ar valsts nekustamo īpašumu. Pēc valsts nekustamā īpašuma nodošanas Finanšu ministrijas valdījumā un VNĪ pārvaldīšanā, līgums par nekustamā īpašuma nodošanu bezatlīdzības lietošanā  biedrībai tiks noslēgts atbilstoši VNĪ noteiktajai kārtībai par nekustamo īpašumu nodošanu bezatlīdzības lietošanā, ievērojot Ministru kabineta 2023.gada 28.novembra rīkojumā Nr. 807 "Par valsts nekustamā īpašuma Strūgu ielā 4, Rīgā, nodošanu bezatlīdzības lietošanā sabiedriskā labuma organizācijai - biedrībai "Ukrainas māja Latvijā"" noteikto.
Pēc rīkojuma spēkā stāšanās un pirms valsts nekustamā īpašuma nodošanas Finanšu ministrijas valdījumā un VNĪ pārvaldīšanā ministrija informēs biedrību par valsts nekustamā īpašuma valdītāja maiņu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības un zinātnes ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm. 
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Finanšu ministrija
  • VAS "Valsts nekustamie īpašumi"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi