Anotācija

25-TA-31: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija noteikumos Nr. 503 "Noteikumi par aizdevumiem ar kapitāla atlaidi eksportējošiem komersantiem lielo investīciju projektu atbalstam"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta (turpmāk – MK) noteikumu projekts " Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija noteikumos Nr. 503 “Noteikumi par aizdevumiem ar kapitāla atlaidi eksportējošiem komersantiem lielo investīciju projektu atbalstam “" (turpmāk – Noteikumu projekts) izstrādāts pamatojoties uz Attīstības finanšu institūcijas likuma 12. panta ceturto daļu, Pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas dēļ piemēroto sankciju un pretpasākumu izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas atbalsta likuma 4. panta otro daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt finansējuma apmēru atbilstoši pirmās, slēgtās un trešās atlases kārtas ietvaros apstiprināto investīciju projektu apmēram.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Kopš 2022.gada 19.janvāra ir pieejama aizdevumu ar kapitāla atlaidi programma, kas tiek īstenota saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 503 “Noteikumi par aizdevumiem ar kapitāla atlaidi eksportējošiem komersantiem lielo investīciju projektu atbalstam” (turpmāk – Noteikumi Nr. 503). Aizdevuma programma lieliem investīciju projektiem (investīcijas sākot no 10 milj euro), veicot ieguldījumus ražošanas ēkās un iekārtās, iespējams saņemt aizdevumu līdz 10 milj. euro apmērā ar kapitāla atlaidi līdz 30% no attiecināmām izmaksām.

Aizdevumu programmā veiksmīgi norisinājusies pirmā un slēgtā atlases kārta, kuras ietvaros no 45 projekta pieteikumiem, par pieejamo finansējumu Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (turpmāk – LIAA) ir apstiprinājusi 37 lielu investīciju projektus turpmākam izvērtējumam akciju sabiedrībā "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk – sabiedrība “Altum”). Savukārt sabiedrība “Altum”, ņemot vērā atsauktos un noraidītos projektus, ir pieņēmis pozitīvus lēmumus par 16 lieliem investīciju projektiem un turpina izvērtējumu par 1 investīciju projektu, kur pieteiktā kapitāla atlaides apmērs ir 109,05 milj. euro . Vērtējot programmas īstenošanu, secināms, ka Aizdevuma programmas ietvaros ir pārsniegti prognozētie sasniedzamie rezultāti, radot 918 labi apmaksātas darba vietas, nodrošinot eksporta apjomu 169,19 milj. euro gadā un ieguldījumus pētniecībā un attīstībā vismaz 12,89 milj. euro gadā.

2023.gadā MK atbalstīja aizdevumu programmas darbības turpināšanu un investīcijām lielu, tautsaimniecībai nozīmīgu uzņēmēju projektu attīstībai, piešķirot papildus finansējumu. Attiecīgi tika sludināta trešā atlases kārta no 2023.gada 11.decembra līdz 2024.gada 2.aprīlim, kā ietvaros LIAA pieejamā finansējuma ietvaros ir apstiprinājusi 11 investīciju projektus turpmākam izvērtējumam sabiedrībā “Altum”. Ņemot vērā atsauktos un sabiedrības "Atum" noraidītos projektus, trešās atlases kārtas projektu ietvaros plānots radīt 398 jaunas, labi apmaksātas darba vietas, nodrošināt eksporta pieaugumu vismaz 246,3 milj. euro gadā un veikt ieguldījumus pētniecībā un attīstībā 5,85 milj. euro gadā. Sabiedrība “Altum”, ņemot vērā atsauktos un noraidītos projektus, ir pieņēmis pozitīvus lēmumus par 7 lieliem investīciju projektiem, kur pieteiktā kapitāla atlaides apmērs ir 44.5 milj. euro, un turpina izvērtējumu par 4 investīciju projektiem. Ņemot vērā norādīto, konstatējams, ka atbalsts aizdevuma ar kapitāla atlaidi veidā lielu investīciju projektu veikšanai ir plaši pieprasīts un ilgtermiņā valsts ekonomikai labvēlīgs pasākums.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 503 ietvaros ir norisinājušās vairākas atlases kārtas, un komersanti, kas ir pieteikušies atbalstam pirmajā, slēgtajā un trešajā atlases kārtā, īstenos pieteiktos investīciju projektus saskaņā ar Noteikumiem Nr. 503.
Noteikumu Nr. 503 atlases kārtu ietvaros, pēc projektu izvērtēšanas un lēmumu pieņemšanas, ir izveidojies brīvais finansējums. Ir secināts, ka šo noteikumu turpmāka grozīšana padarītu normatīvo aktu grūtāk uztveramu, tādējādi nav lietderīgi izsludināt jaunas atlases kārtas šo Noteikumu Nr. 503 ietvaros. Līdz ar to Noteikumu projekts paredz precizēt finansējuma apmēru atbilstoši pirmajā, slēgtajā un trešajā kārtā apstiprināto investīciju projektu apmēram.
Tāpat jāņem vērā, ka Noteikumu Nr.503 ietvaros tiek turpināts īstenot pirmās, slēgtās un trešās atlases kārtās atlasītos projektus, līdz ar Noteikumu Nr.503 paliek spēkā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz precizēt finansējuma apmēru atbilstoši pirmās, slēgtās un trešās atlases kārtas ietvaros apstiprināto investīciju projektu apmēram, precizēt sabiedrības "Altum" finansējuma izmantošanu sagaidāmo zaudējumu segšanai un kapitāla atlaides segšanai, kā arī veikt citus precizējumus.

Līdz ar Noteikumu projektu tiek veikti šādi precizējumi:

1. Precizēt kopējo Noteikumu Nr. 503 finansējuma apmēru un papildaizdevumiem pieejamo finansējumu

Saskaņā ar šobrīd pieņemtajiem lēmumiem LIAA un sabiedrībā "Altum" par trim kārtām, ir izveidojies brīvais finansējums 57 542 025 euro. Ņemot vērā, ka Noteikumos Nr. 503 nav paredzēts izsludināt jaunas atlases kārtas, Noteikumos Nr. 503 samazina finansējuma apmēru par atlikušo brīvo finansējumu 57 542 025 euro, kas tiks pārdalīts uz Tiesību akta projektā “Noteikumi par aizdevumiem ar kapitāla atlaidi lielo investīciju projektu atbalstam” paredzēto atbalsta programmu, tādējādi turpinot atbalsta sniegšanu lielo investīciju projektiem.

Papildus Noteikumu Nr. 503 7.7 punkts tiek izteikts jaunā redakcijā, paredzot, ka no kopējā pieejamā publiskā finansējuma 232 117 939 euro, papildaizdevumiem pieejamais finansējums ir 38 511 113 euro. Papildaizdevumiem pieejamais finansējums tiek nodrošināts no:
- 30 500 000 euro, tai skaitā Noteikumu Nr.503 7.2. apakšpunktā norādītais finansējums, kas piešķirts ar Ministru kabineta 2023. gada 31. oktobra noteikumiem Nr. 628 “Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija noteikumos Nr. 503 "Noteikumi par aizdevumiem ar kapitāla atlaidi investīciju projektiem komersantiem konkurētspējas veicināšanai"”;
- 8 011 113 euro, kas ir atlikušais finansējums no pirmās, slēgtās un trešās atlases kārtas, ko nepārdala uz Tiesību akta projektu “Noteikumi par aizdevumiem ar kapitāla atlaidi lielo investīciju projektu atbalstam”.

Vienlaikus precizēts Noteikumu Nr. 503 7.1 punkts par 7. punktā noteiktā finansējuma izmantošanu, papildinot to ar kapitāla atlaides uzskaiti saistīto izdevumu segšanai. Finansējumu izmanto sabiedrības "Altum" sagaidāmo zaudējumu segšanai un kapitāla atlaides segšanai (kas iekļauj arī uzkrājumu veidošanas izdevumus un izdevumus, kas izriet no aizdevumu ar kapitāla atlaidi uzskaites aspektiem atbilstoši Starptautisko finanšu pārskatu standartu prasībām, t.sk.,  izsniegto aizdevumu ar kapitāla atlaidi, kā arī finansējuma patiesās vērtības izmaiņas, līdz kapitāla atlaides piemērošanai).

2. veikti citi precizējumi
Ņemot vērā, ka Noteikumi Nr. 503 attiecas tikai uz pirmo, slēgto un trešo kārtu, Noteikumu Nr. 503 2. punkts precizēts, nosakot, ka aizdevumu programmas mērķis ir saistāms tikai ar pirmo, slēgto un trešo kārtu. Noteikumu Nr. 503 3., 7.6, 7.7, 10. punktā, 21.2. apakšpunktā, 21.1, 28.2 punktā, 29.2. apakšpunktā, 29.1 punktā, 30.11. apakšpunktā un 31.7 punktā ir dzēstā atsauce uz turpmākajām atlases kārtām, ņemot vērā, ka Noteikumu Nr. 503 ietvaros vairs nav paredzēts izsludināt jaunas atlases kārtas.

Pamatojoties uz Komisijas 2022. gada 10. oktobra Deleģēto regulu (ES) 2023/137, ar kuru groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido NACE 2. red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju, no 2025. gada 1. janvāra oficiālajā statistikā izmanto NACE 2.1. redakciju. Līdz ar to Noteikumu Nr. 503 29.1.1. apakšpunktu, 40. punktu un 2. pielikumu paredzēts precizēts, iekļaujot atsauces uz NACE 2. redakcijas 1. atjauninājumā (NACE 2.1. redakcijā) noteiktajām nozarēm un darbībām.

Noteikumu Nr. 503 8.1 punktā veikti papildinājumi par pagaidu likviditātes nodrošināšanu, ņemot vērā, ka programmu plānots daļēji līdzfinansēt ar aizņemtajiem resursiem, proti, sabiedrība "Altum" var piesaistīt valsts aizdevumu kredītlīnijas veidā vai piesaistīt finansējumu tirgū (tai skaitā aizņemoties finansējumu no starptautiskajām finanšu institūcijām), jāievēro prasības, ko nosaka ar starptautiskajiem aizdevējiem noslēgtie finansēšanas līgumi.

Ņemot vērā, ka investīciju projektu gatavības līmeņi ir atšķirīgi, ir nepieciešama lielāka elastība investīciju projekta finansēšanas struktūrā, vienlaikus saglabājot sākotnējo 21.3 punkta mērķi, veicināt investīciju projektu raitu ieviešanu, līdz ar to Noteikumu Nr. 503 21.3 punkts papildināts ar alternatīvu scenāriju, kas paredz, ka gada laikā  pēc tam, kad parakstīti līgumi starp sabiedrību "Altum", komersantu un, ja attiecināms, citu finansētāju, darījuma finansēšanas struktūra var paredzēt, ka ir apmaksāti vismaz 30 % no investīciju projekta attiecināmo izmaksu summas (apmaksu var veikt jebkurā kombinācijā ar klienta līdzmaksājumu, cita finansētāja finansējumu, vai no piešķirtā aizdevuma summas (t.i., sabiedrības ‘Altum’ aizdevuma)).

Noteikumu Nr. 503 31.5. apakšpunktā precizēta atsauce uz maksātnespējas procedūras terminu, pamatojoties uz Eiropas Parlamenta un Padomes regulas Nr. 2015/848 par maksātnespējas procedūrām (turpmāk – Padomes regula Nr. 2015/848) 2. panta 4. punktu, kas faktiski apzīmē visus Maksātnespējas likumā paredzētos procesus (tiesiskās aizsardzības procesu (ko kreditori ir tiesīgi lūgt uzsākt vien pārejot no jau pasludināta maksātnespējas procesa), juridiskās personas maksātnespējas procesu un fiziskās personas maksātnespējas procesu (ko kreditori ir lūgti uzsākt vien gadījumos, kad parādniekam ir noteikts statuss)).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz pārdalīt finansējumu uz Tiesību akta projektu “Noteikumi par aizdevumiem ar kapitāla atlaidi lielo investīciju projektu atbalstam”, kur atbalstam varēs pieteikties arī komersanti, kas darbojas lauksaimniecības nozarē militārā jomā, kas nodrošinās apgrozījuma, darba vietu, ieguldījumu pētniecībā un attīstībā attīstību.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Plānots, ka apstiprinot Noteikumu projektu, ik gadu tiks atbalstīti seši līdz desmit komersanti, tai skaitā viens līdz divi projekti primārās lauksaimniecības nozarē un viens līdz divi militārā jomā.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Plānots, ka apstiprinot Noteikumu projektu, ik gadu tiks atbalstīti seši līdz desmit komersanti, tai skaitā viens līdz divi projekti primārās lauksaimniecības nozarē un viens līdz divi drošības un aizsardzības jomā.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Plānots, ka apstiprinot Noteikumu projektu, ik gadu tiks atbalstīti seši līdz desmit komersanti, tai skaitā viens līdz divi projekti primārās lauksaimniecības nozarē un viens līdz divi militārā jomā.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Plānots, ka apstiprinot Noteikumu projektu, ik gadu tiks atbalstīti seši līdz desmit komersanti (t.sk. vidējie komersanti), tai skaitā viens līdz divi projekti primārās lauksaimniecības nozarē un viens līdz divi militārā jomā.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Plānots, ka apstiprinot Noteikumu projektu, ik gadu tiks atbalstīti seši līdz desmit komersanti, tai skaitā viens līdz divi projekti primārās lauksaimniecības nozarē un viens līdz divi militārā jomā. Investīciju projektu ietvaros tiks radītas jaunas labi apmaksātas darba un saglabātas esošas darba vietas ar paaugstinātu darba samaksu.

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Ar Noteikumu projektu finansējums 57 542 025 EUR apmērā tiks pārdalīts uz Tiesību akta projektu “Noteikumi par aizdevumiem ar kapitāla atlaidi lielo investīciju projektu atbalstam” (25-TA-1241). Programmas rādītāju un sagaidāmo zaudējumu novērtējums Noteikumu projektam un Tiesību akta projektam “Noteikumi par aizdevumiem ar kapitāla atlaidi lielo investīciju projektu atbalstam” (25-TA-1241) tiks izstrādāts kopīgi pēc to spēkā stāšanās.
Ekonomikas ministrija sadarbībā ar akciju sabiedrību "Attīstības finanšu institūcija Altum" sagatavos un ekonomikas ministrs divu mēnešu laikā pēc Noteikumu projekta spēkā stāšanās iesniegs izskatīšanai Ministru kabinetā programmas rādītāju un sagaidāmo zaudējumu novērtējumu saskaņā ar Attīstības finanšu institūcijas likuma 12. panta trešās daļas prasībām.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R0137
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2022. gada 10. oktobra Deleģētā regula (ES) Nr. 2023/137, ar kuru groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido NACE 2. red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2022. gada 10. oktobra Deleģētā regula (ES) Nr. 2023/137, ar kuru groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido NACE 2. red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Pielikuma klase 47.63
Noteikumu projekta 19. punkts (MK noteikumu Nr. 503 40.6 apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stigrākas prasības
Pielikuma 12. nodaļa, klase 46.35, klase 47.26, klase 47.92
Noteikumu projekta 20. punkts (MK noteikumu Nr. 503 40.7 apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stigrākas prasības
Pielikuma klase 46.34, klase 47.25, klase 47.92
Noteikumu projekta 21. punkts (MK noteikumu Nr. 503 40.8 apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stigrākas prasības
Pielikuma 92. nodaļa
Noteikumu projekta 22. punkts (MK noteikumu Nr. 503 40.9 apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stigrākas prasības
Pielikuma L sadaļa
Noteikumu projekta 23. punkts (MK noteikumu Nr. 503 40.10 apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stigrākas prasības
Pielikuma M sadaļa, grupa 68.1, grupa 68.31, grupa 48.32
Noteikumu projekta 24. punkts (MK noteikumu Nr. 503 40.11 apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stigrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
"Attīstības finanšu institūcija Altum" AS, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra, Zemkopības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskās apspriešanas ietvaros no 21.02.2025. līdz 07.03.2025. netika iesniegti priekšlikumi, iebildumi un viedokļi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • "Attīstības finanšu institūcija Altum" AS
  • Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi