Anotācija

25-TA-1264: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 24. aprīļa noteikumos Nr. 281 "Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas un tās centrālās datubāzes noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2024. gada 20. janvāra rīkojuma Nr. 55 "Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai" 35.10. punkts Ekonomikas ministrijai un Tieslietu ministrijai uzdod nodrošināt pakāpeniska vienotā būvniecības un nekustamā īpašuma reģistrācijas procesa ieviešanu no būvniecības ieceres ierosināšanas līdz būves ierakstīšanai Valsts vienotā datorizētā zemesgrāmatā (turpmāk – vienotais būves reģistrācijas process), primāri datus iegūstot datu apmaiņas veidā informācijas sistēmu līmenī.
Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldību lietu komisijā izvirzīts ar minētajiem jautājumiem sasaistīts uzdevums Tieslietu ministrijai un Ekonomikas ministrijai – atteikties no būvju kadastrālās uzmērīšanas, kopīgi sagatavojot priekšlikumus normatīvo aktu grozījumiem, lai iedzīvinātu vienotu un secīgu būves reģistrācijas procesu no būvniecības informācijas sistēmas līdz Valsts vienotajai datorizētajai zemesgrāmatai.
Ministru kabineta uzdevums Ekonomikas ministrijai sadarbībā ar Tieslietu ministriju atbilstoši Ekonomikas ministrijas informatīvajā ziņojumā "Būves vienota reģistrācija BIS, Kadastrā un Zemesgrāmatā" (24-TA-3041) (turpmāk – Informatīvais ziņojums), kas pieņemts Ministru kabineta 2025. gada 29. aprīļa sēdē (prot. Nr. 17, 35. §), turpināt darbu pie vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanas un nepieciešamības gadījumā izstrādāt normatīvo aktu grozījumus.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir precizēt izpildmērījuma plānā norādāmo informāciju vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanai Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastra informācijas sistēma), kā arī precizēt citus nosacījumus izpildmērījuma plāna sagatavošanā un topogrāfiskajā uzmērīšanā atbilstoši Informatīvajā ziņojumā noteiktajam.
Spēkā stāšanās termiņš
06.01.2026.
Pamatojums
Ministru kabineta 2025. gada 29. aprīļa sēdes protokola Nr. 17 35. § 2. punkts nosaka, lai pēc nepieciešamā finansējuma nodrošināšanas varētu īstenot Informatīvajā ziņojumā aprakstīto risinājumu līdz 2026. gada 1. janvārim, visām iesaistītajām institūcijām turpināt diskusiju un veikt objektīvu izvērtējumu, lai izstrādātu konkrētu vienotu būves reģistrācijas procesa modeli un atbilstoši nepieciešamībai sagatavotu normatīvo aktu grozījumus, Tieslietu ministrijai kadastra un mērniecības jomā. 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Izpildmērījuma plāna sagatavošanu regulē Ministru kabineta 2012. gada 24. aprīļa noteikumi Nr. 281 "Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas un tās centrālās datubāzes noteikumi" (turpmāk – Noteikumi Nr. 281). Šī brīža spēkā esošā regulējumā nav definēta obligāta prasība izpildmērījumu veikšanas ietvaros attiecīgo mērniecības darbu veicējam vērtēt un norādīt atkāpes no būvprojekta. Kā arī izpildmērījuma plāna sagatavošanā noteiktā prasība speciālā slānī norādīt noslēgtu, nepārtrauktu būves kontūru ir attiecināma tikai uz inženierbūvēm un pirmās grupas ēkām, un tikai tad, ja paredzēta datu reģistrācija vai aktualizācija Kadastra informācijas sistēmā.
Ievērojot Informatīvajā ziņojumā izklāstīto vienotās būves reģistrācijas procesa ieviešanu un tajā identificētās problēmsituācijas, projekts paredz pārskatīt Noteikumus Nr. 281, sniedzot risinājumu vienotā būves reģistrācijas procesa īstenošanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd spēkā esošajos Noteikumos Nr. 281 ir noteikts, ka izpildmērījuma plānā speciālā slānī un ar noslēgtu, nepārtrauktu būves kontūru norāda tikai inženierbūves un pirmās grupas ēkas, pie nosacījuma, ja paredzēta datu reģistrācija vai aktualizācija Kadastra informācijas sistēmā uz izpildmērījuma plāna pamata. Būvju loks, kurām normatīvajos aktos būvniecības jomā to pieņemšanai ekspluatācijā vai būvdarbu pabeigšanai ir nepieciešams būvniecības informācijas sistēmā iesniegt izpildmērījuma plānu, un kurām atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajam ir veicama to reģistrācija Kadastra informācijas sistēmā, jau šobrīd ir daudz plašāks – tās ir arī otrās grupas palīgēkas un lauksaimniecības nedzīvojamās ēkas. Jau šobrīd tiek virzīti grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 2. septembra noteikumos Nr. 529 "Ēku būvnoteikumi" (25-TA-800), paredzot, ka rūpnieciski ražotas viena dzīvokļa dzīvojamās mājas ar kopējo platību, kas nepārsniedz 150 m2, jaunu būvniecību vai novietošanu varēs realizēt ar paskaidrojuma rakstu, kurā būvdarbu pabeigšanai būvniecības informācijas sistēmā ir jāiesniedz izpildmērījuma plāns.
Spēkā esošie Noteikumi Nr. 281 arī neparedz regulējumu Kadastra informācijas sistēmā reģistrējamai ēkai noteikt apbūves laukumu.
Bez tam, šobrīd virzītais vienotais būves reģistrācijas process paredz, ka visos gadījumos, kad būvniecība tiek veikta ar būvprojektu un būvatļauju vai citiem būvniecības procesiem, tālākā būves reģistrācija tiks veikta, neveicot būves kadastrālo uzmērīšanu, bet no būvniecības informācijas sistēmas datiem un dokumentiem, kā rezultātā arī šo būvju būvniecības gadījumā precīzas būves kontūras un izvietojuma noteikšanai zemes vienībā un būves datu reģistrācijai Kadastra informācijas sistēmā būs nepieciešams izpildmērījuma plāns ar būves kontūru tajā un norādītu būves apjomu atbilstoši normatīvajos aktos būves kadastrālās uzmērīšanas jomā noteiktajiem apjoma rādītājiem, papildus norādot būves lietošanas veidu atbilstoši normatīvajiem aktiem būvju klasifikācijas jomā.
Atbilstoši Noteikumiem Nr. 281 izpildmērījuma plāni tiek sagatavoti digitālā vektordatu formātā (DGN vai DWG datņu formāts). Savukārt ar Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumiem Nr. 545 "Noteikumi par Latvijas būvnormatīvu LBN 202-18 "Būvniecības ieceres dokumentācijas noformēšana"" apstiprinātā Latvijas būvnormatīva LBN 202-18 "Būvniecības ieceres dokumentācijas noformēšana" 3. punkts paredz, ka būvniecības ieceres dokumentācijas teksta un grafiskās datnes būvniecības informācijas sistēmā augšupielādē portatīvā dokumenta (PDF) formātā. Līdz ar to lielākā daļa būvvalžu vai institūciju, kas pilda būvvaldes funkcijas, speciālisti būvniecības informācijas sistēmā ikdienā strādā ar PDF formāta grafiskajām datnēm. 
Risinājuma apraksts
Lai mazinātu administratīvo un birokrātisko slogu, kā arī nākotnē kvalitatīvi veiktu būves datu reģistrāciju Kadastra informācijas sistēmā, prasību par izpildmērījuma plānā speciālā slānī un ar noslēgtu, nepārtrauktu līniju attēlot būves kontūru, kā arī norādīt būves apjoma rādītājus, apbūves laukumu un būves lietošanas veidu, ja tādi nav strukturēti reģistrēti būvniecības informācijas sistēmā, nepieciešams attiecināt uz visu Kadastra informācijas sistēmā reģistrējamo vai aktualizējamo būvju loku.
Lai atvieglotu būvvalžu vai institūciju, kas pilda būvvaldes funkcijas, speciālistu darbu ar izpildmērījuma plāniem, ar projektu noteikts, ka izpildmērījuma plānu būvniecības informācijas sistēmā iesniedz arī portatīvā dokumenta (PDF) datņu formātā.
Problēmas apraksts
Informatīvais ziņojums visos būvniecības gadījumos paredz mērnieka secinājumu reģistrēšanu par to, vai uzmērītā būve atbilst vai neatbilst būvniecības iecerei jeb “būves profilam” vai būvprojektam. Lai noteiktu to, vai uzmērītā būve atbilst vai neatbilst būvniecības dokumentiem, ir jāsalīdzina uzmērīšanas laikā iegūtie un būvniecības dokumentos norādītie raksturlielumi.
Spēkā esošais normatīvais regulējums nosaka, ka jaunizbūvētās būves faktisko novirzi attiecībā pret projektu izpildmērījuma plānā attēlo tikai pēc pasūtītāja vai būvvaldes pieprasījuma.
Risinājuma apraksts
Ar projektu tiek noteikts, ka izpildmērījuma plānā jaunizbūvētās būves faktisko novirzi attiecībā pret būvniecības dokumentiem norāda, attēlojot uzmērīšanas laikā iegūtos un būvniecības dokumentos norādītos inženierkomunikācijas vai būves posmu garumus, raksturlielumus un būves attālumus (piemēram, līdz attiecīgās zemes vienības robežai un apvidus objektam).
Ar projektu precizēts Noteikumu Nr. 281 1. pielikuma 27.4. rindas paskaidrojums par nosacījumiem būvju vai inženierkomunikāciju uzmērīto un būvniecības dokumentācijā norādīto posmu garumu un raksturlielumu norādīšanai, paredzot atšķirīgus apzīmējumus, piemēram, norādot ēkai uzmērīto posma garumu ar "L" un būvniecības dokumentācijā - "proj.L".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Ģeodēzisko darbu veikšanai sertificēta persona
  • Būvniecības ierosinātāji
Ietekmes apraksts
Būvniecības ierosinātājiem - vienotais būves reģistrācijas process samazina laiku, kas nepieciešams būves datu reģistrācijai Kadastra informācijas sistēmā, kā arī ierosināšanas process tiek nodrošināts kā vienas pieturas aģentūrā, procesu ierosinot tikai būvniecības informācijas sistēmā.
Ģeodēzisko darbu veikšanai sertificētai personai - projekts paredz izmaiņas izpildmērījuma plāna sagatavošanā un topogrāfiskajā uzmērīšanā atbilstoši Informatīvajā ziņojumā noteiktajam, pastiprinot ģeodēzisko darbos sertificētas personas lomu būvniecības procesā.
Juridiskās personas
  • Būvniecības ierosinātāji
Ietekmes apraksts
Vienotais būves reģistrācijas process samazina laiku, kas nepieciešams būves datu reģistrācijai Kadastra informācijas sistēmā, kā arī ierosināšanas process tiek nodrošināts kā vienas pieturas aģentūrā, procesu ierosinot tikai būvniecības informācijas sistēmā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nodrošinot vienas pieturas aģentūras principu, samazināsies patērētais laiks un finanšu līdzekļi iestāžu apmeklēšanai un būvniecības procesa realizācijai.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Nodrošinot vienas pieturas aģentūras principu, samazināsies patērētais laiks un finanšu līdzekļi iestāžu apmeklēšanai un būvniecības procesa realizācijai.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Tiek vienkāršots būvniecības, būves datu reģistrācijas process Kadastra informācijas sistēmā.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Projektā iekļautās normas tiek īstenotas projekta "Vienotā būves datu reģistrācijas procesa transformācija" (Ministru kabineta 2025. gada 18. marta rīkojums Nr. 164 (prot. Nr. 11 36. §)) ietvaros.

4.1.1. Likumprojekts "Grozījumi Būvniecības likumā" (25-TA-1438)

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts nosaka vienoto iesniegumu (trīs iesniegumi vienā), proti, ka iesniegums par būvniecību ir arī iesniegums par attiecīgās būvniecības rezultātā radītās būves tālāku reģistrāciju Kadastra informācijas sistēmā un pēc tam secīgi arī ierakstīšanu Valsts vienotā datorizētā zemesgrāmatā.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.2. Likumprojekts "Grozījumi Zemesgrāmatu likumā"" (25-TA-1444)

Pamatojums un apraksts
Likumprojekta mērķis ir nodrošināt vienotu būvniecības un ēkas (būves) reģistrācijas procesu, nosakot, ka sākotnējos datus, kurus pārbauda būvvalde un Valsts zemes dienests, tiesnesis vairs nevērtē. Nepieciešamos datus nostiprināšanai Valsts vienotā datorizētā zemesgrāmatā tiesnesis iegūst no strukturētajiem datiem, kas saņemti no Kadastra informācijas sistēmas un būvniecības informācijas sistēmas. Tāpat likumprojekts paredz izņēmumu attiecībā uz pilnvarojumu.
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija

4.1.3. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatā"" (25-TA-1447)

Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā to, ka vienotais būves reģistrācijas process paredz informācijas nodošanu caur valsts informācijas sistēmām, likumprojekts paredz papildināt uzskaitījumu, uz kā pamata nekustamais īpašums vai jaunbūve ir ierakstāma Valsts vienotā datorizētā zemesgrāmatā, paredzot, ka pamats var būt arī Kadastra informācijas sistēmas un būvniecības informācijas sistēmas strukturētie dati, ja no Valsts zemes dienesta ir saņemts paziņojums par ēkas (būves) pieņemšanu ekspluatācijā un reģistrāciju Kadastra informācijas sistēmā.
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija

4.1.4. Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 10. aprīļa noteikumos Nr. 263 "Kadastra objekta reģistrācijas un kadastra datu aktualizācijas noteikumi" (25-TA-1273)

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Būvniecības likumā” (25-TA-1438) kopā ar likumprojektu "Grozījumi Zemesgrāmatu likumā" (25-TA-1444) un likumprojektu "Grozījumi likumā "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās"" (25-TA-1447) nosaka vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanu no 01.01.2026. Noteikumu projekts ir tieši saistīts ar minētajiem likumprojektiem, proti, nepieciešams vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanai.
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija

4.1.5. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumos Nr. 787 "Valsts zemes dienesta maksas pakalpojumu cenrādis un samaksas kārtība"" (25-TA-1421)

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Būvniecības likumā” (25-TA-1438) kopā ar likumprojektu "Grozījumi Zemesgrāmatu likumā" (25-TA-1444) un likumprojektu "Grozījumi likumā "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās"" (25-TA-1447) nosaka vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanu no 01.01.2026. Noteikumu projekts ir tieši saistīts ar minētajiem likumprojektiem, proti, nepieciešams vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanai.
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija

4.1.6. Latvijas būvnormatīva LBN 202-18 "Būvniecības ieceres dokumentācijas noformēšana" grozījumi (25-TA-1431)

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Būvniecības likumā” (25-TA-1438) kopā ar likumprojektu "Grozījumi Zemesgrāmatu likumā" (25-TA-1444) un likumprojektu "Grozījumi likumā "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās"" (25-TA-1447) nosaka vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanu no 01.01.2026. Noteikumu projekts ir tieši saistīts ar minētajiem likumprojektiem, proti, nepieciešams vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanai.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.7. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 9. maija noteikumos Nr. 253 "Atsevišķu inženierbūvju būvnoteikumi"" (25-TA-1803)

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Būvniecības likumā” (25-TA-1438) kopā ar likumprojektu "Grozījumi Zemesgrāmatu likumā" (25-TA-1444) un likumprojektu "Grozījumi likumā "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās"" (25-TA-1447) nosaka vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanu no 01.01.2026. Noteikumu projekts ir tieši saistīts ar minētajiem likumprojektiem, proti, nepieciešams vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanai.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.8. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 14. oktobra noteikumos Nr. 633 "Autoceļu un ielu būvnoteikumi"" (25-TA-1804)

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Būvniecības likumā” (25-TA-1438) kopā ar likumprojektu "Grozījumi Zemesgrāmatu likumā" (25-TA-1444) un likumprojektu "Grozījumi likumā "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās"" (25-TA-1447) nosaka vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanu no 01.01.2026. Noteikumu projekts ir tieši saistīts ar minētajiem likumprojektiem, proti, nepieciešams vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanai.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.9. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 16. septembra noteikumos Nr. 550 "Hidrotehnisko un meliorācijas būvju būvnoteikumi"" (25-TA-1805)

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Būvniecības likumā” (25-TA-1438) kopā ar likumprojektu "Grozījumi Zemesgrāmatu likumā" (25-TA-1444) un likumprojektu "Grozījumi likumā "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās"" (25-TA-1447) nosaka vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanu no 01.01.2026. Noteikumu projekts ir tieši saistīts ar minētajiem likumprojektiem, proti, nepieciešams vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanai.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.10. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 19. augusta noteikumos Nr. 501 "Elektronisko sakaru inženierbūvju būvnoteikumi"" (25-TA-1806)

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Būvniecības likumā” (25-TA-1438) kopā ar likumprojektu "Grozījumi Zemesgrāmatu likumā" (25-TA-1444) un likumprojektu "Grozījumi likumā "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās"" (25-TA-1447) nosaka vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanu no 01.01.2026. Noteikumu projekts ir tieši saistīts ar minētajiem likumprojektiem, proti, nepieciešams vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanai.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.11. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi 2014. gada 2. septembra noteikumos Nr. 529 "Ēku būvnoteikumi"" (25-TA-1799)

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Būvniecības likumā” (25-TA-1438) kopā ar likumprojektu "Grozījumi Zemesgrāmatu likumā" (25-TA-1444) un likumprojektu "Grozījumi likumā "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās"" (25-TA-1447) nosaka vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanu no 01.01.2026. Noteikumu projekts ir tieši saistīts ar minētajiem likumprojektiem, proti, nepieciešams vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanai.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.12. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 24. novembra noteikumos Nr. 661 "Ar radiācijas drošību saistīto būvju būvnoteikumi"" (25-TA-1807)

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Būvniecības likumā” (25-TA-1438) kopā ar likumprojektu "Grozījumi Zemesgrāmatu likumā" (25-TA-1444) un likumprojektu "Grozījumi likumā "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās"" (25-TA-1447) nosaka vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanu no 01.01.2026. Noteikumu projekts ir tieši saistīts ar minētajiem likumprojektiem, proti, nepieciešams vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanai.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.13. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 14. oktobra noteikumos Nr. 631 "Latvijas Republikas iekšējo jūras ūdeņu, teritoriālās jūras un ekskluzīvās ekonomiskās zonas būvju būvnoteikumi"" (25-TA-1808)

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Būvniecības likumā” (25-TA-1438) kopā ar likumprojektu "Grozījumi Zemesgrāmatu likumā" (25-TA-1444) un likumprojektu "Grozījumi likumā "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās"" (25-TA-1447) nosaka vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanu no 01.01.2026. Noteikumu projekts ir tieši saistīts ar minētajiem likumprojektiem, proti, nepieciešams vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanai.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Ekonomikas ministrija, Valsts zemes dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/b8d32c62-678e-4cb5-833d-30be71cea564

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalībā tika saņemts viens priekšlikums no AS "Sadales tīkli" ar lūgumu izvērtēt iespēju atteikties no obligāta pienākuma inženiertīklu turētājiem veikt mērnieka izstrādāto topogrāfisko plānu saskaņošanu, ja vien inženiertīklu turētājs pats nav izvirzījis šādu prasību.
Ievērojot to, ka projekts izstrādāts ar mērķi nodrošināt vienotā būvniecības un nekustamā īpašuma reģistrācijas procesa no būvniecības ieceres ierosināšanas līdz būves ierakstīšanai zemesgrāmatā (turpmāk – vienotais būves reģistrācijas process) ieviešanu un paredz tikai ar vienotā būves reģistrācijas procesu saistītos precizējumus, tad priekšlikums nav attiecināms uz projektu, jo neskar vienoto būves reģistrācijas procesu.

6.4. Cita informācija

Sabiedrības līdzdalība tika veikta Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā no 2025. gada 17. septembra līdz 2025. gada 1. oktobrim, lūdzot sabiedrībai sniegt viedokli (iebildumus un priekšlikumus) par projektu.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Ekonomikas ministrija
  • Valsts zemes dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Vienkāršota un paātrināta būves būvniecība un reģistrācija Kadastra informācijas sistēmā un Zemesgrāmatā.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Vienkāršota un paātrināta būves būvniecība un reģistrācija Kadastra informācijas sistēmā un Zemesgrāmatā.
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Vienotā būves datu reģistrācijas procesa ieviešana samazinās pakalpojuma sniegšanas laiku un vienkāršos būvniecības un ar datu reģistrāciju saistītos procesus.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Būvniecības informācijas sistēmas un Kadastra informācijas sistēmas pilnveide.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi