Anotācija (ex-ante)

24-TA-1097: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts izstrādāts, lai nodrošinātu atbalstu lieliem investīciju projektiem aizdevumu ar kapitāla atlaidi programmā (turpmāk - Aizdevumu programma).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Kopš 2022.gada 19.janvāra ir pieejama aizdevumu ar kapitāla atlaidi programma, kas paredzēts lieliem investīciju projektiem veicot ieguldījumus ražošanas ēkās un iekārtās, kur iespējams saņemt atbalstu – 10 milj. euro apmērā jeb kapitāla atlaidi līdz 30% no attiecināmām izmaksām.

Aizdevumu programmā veiksmīgi norisinājusies pirmā un slēgtā atlases kārta, kuras ietvaros no 45 projekta pieteikumiem, par pieejamo finansējumu Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra ir apstiprinājusi 37 lielu investīciju projektus turpmākam izvērtējumam akciju sabiedrībā "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk – sabiedrība “Altum”) savukārt sabiedrība “Altum”, ņemot vērā atsauktos un noraidītos projektus, ir pieņēmis lēmumu par 16 lieliem investīciju projektiem, kur pieteiktā kapitāla atlaides apmērs ir 98,4 milj. euro un turpina izvērtējumu par 6 investīciju projektiem.

2023.gadā valdība atbalstīja aizdevumu programmas darbības turpināšanu un investīcijām lielu, tautsaimniecībai nozīmīgu uzņēmēju uz eksportu vērstu projektu attīstībai kopā 2024.-2026.gadam piešķirti 70 milj. euro valsts budžeta līdzekļi. Attiecīgi tika sludināta trešā atlases kārta no 2023.gada 11.decembra līdz 2024.gada 2.aprīlim, kuras ietvaros saņemti 24 pieteikumi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd ir svarīgi rast līdzsvaru starp ekonomikas stabilizācijas atbalsta instrumentiem un pasākumiem, kas ir vērsti uz tautsaimniecības transformāciju un izaugsmi, lai tādējādi sniegtu atbalstu gan kopējās tautsaimniecības stabilizācijai, gan uzņēmumiem, kuri neskatoties uz ārējiem ekonomiskiem apstākļiem ir gatavi veikt investīcijas savā attīstībā un kļūt konkurētspējīgi globālā mērogā, tiecoties uz Latvijas ilgtermiņa stratēģijās noteiktajiem mērķiem.
Risinājuma apraksts
2022.gada 18.oktobrī stājās spēkā Ministru kabineta noteikumi Nr. 662 "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija noteikumos Nr. 503 "Noteikumi par aizdevumiem ar kapitāla atlaidi investīciju projektiem komersantiem konkurētspējas veicināšanai"", kuru ietvaros tika palielināts Aizdevumu programmā finansējums līdz 152 065 000 euro, vienlaikus atbilstoši Ministru kabineta sēdes protokollēmuma (Nr. 53 47. §) 6.punktam finansējums 2024.gadam 25 000 000 euro apmērā tika rezervēts atsevišķā budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā.

 
Likuma "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" 68.pantā noteikts, ka budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 16.00.00 "Finansējums Krievijas militārās agresijas ietekmes mazināšanas atbalsta instrumentiem" noteikto apropriāciju 25 000 000 euro apmērā finanšu ministrs pārdala ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.

Aizdevumu programmas pirmās un slēgtas atlases kārtas ietvaros, ALTUM līdz šim ir pieņēmis 16 pozitīvus lēmumus par atbalsta piešķiršanu par kopējo attiecināmo izmaksu summu 335 086 139 euro apmērā un ar pieteikto kapitāla atlaidi 98 490 806  euro apmērā, t.sk., ar 13 ir noslēgts līgums (kapitāla atlaide 78 493 606). ALTUM turpina izvērtējumu par vēl 6 investīciju projektiem par kopējo attiecināmo izmaksu summu 120 739 556 euro un pieteikto kapitāla atlaidi 35 396 866 euro.

Vērtējot situāciju, Aizdevumu programmas pirmās un slēgtās kārtas ietvaros kapitāla atlaides segšanai ir neizmantoti 17 867 968.60 euro, līdz ar to 7 132 031.40 euro no nepieciešamajiem 25 000 000 euro šobrīd joprojām rezervēti projektiem, par kuriem vērtēšana ALTUM vēl turpinās līdz turpmākiem lēmumiem. Vienlaikus atbilstoši grozījumiem:
1) Ministru kabineta Rīgā 2023. gada 31. oktobra noteikumi Nr. 628 "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija noteikumos Nr. 503 "Noteikumi par aizdevumiem ar kapitāla atlaidi investīciju projektiem komersantiem konkurētspējas veicināšanai"";
2) Ministru kabineta 023. gada 5. decembra noteikumi Nr. 696 "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija noteikumos Nr. 503 "Noteikumi par aizdevumiem ar kapitāla atlaidi investīciju projektiem komersantiem konkurētspējas veicināšanai"",
paredzēta iespēja programmā izsniegt arī papildaizdevumus, kuru risku segumu t.sk., veido publiskā finansējuma atlikumi no iepriekšējām kārtām, 17 867 968.60 euro no 25 000 000 euro ir jārezervē šim mērķim. No programmas rādītāju novērtējuma, kas apstiprināts Ministru kabinetā 2023.gada 18.decembrī, redzams, ka papildaizdevumu risku segumu pamatā veido papildu programmai piešķirtie 17 500 000 EUR (Ukrainas garantiju un aizdevumu programma) un brīvie 17 867 968.60 euro (no 2024.g plānota budžeta piešķīruma), kā arī ALTUM ir iespējams piesaistīt valsts aizdevumu kredītlīnijas veidā vai piesaistīt finansējumu tirgū līdz 200 000 000 euro apmērā.

Līdz ar to, lai noslēgtu līgumus ar komersantiem, nepieciešami minētie 25 000 000 euro, ņemot vērā, ka par papildaizdevumu ir saņemti pieteikumi 70 000 000 EUR apmērā un kopējā interese par papilaizdevumiem šobrīd ir 145 000 000 euro apmērā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • vidējie uzņēmumi
  • lielie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
MK Noteikumu grozījumu projekts radīs pozitīvu ietekmi lielajiem un vidējiem komersantiem, nodrošinot valsts atbalsta saņemšanas iespējas, kas nepieciešamas uzņēmējdarbības nodrošināšanai un attīstībai

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
MK Noteikumu grozījumu projekts radīs pozitīvu ietekmi lielajiem un vidējiem komersantiem, nodrošinot valsts atbalsta saņemšanas iespējas, kas nepieciešamas uzņēmējdarbības nodrošināšanai un attīstībai.
Aizdevumu programmā veiksmīgi norisinājusies pirmā un slēgtā atlases kārta, kuras ietvaros no 45 projekta pieteikumiem, par pieejamo finansējumu Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra ir apstiprinājusi 37 lielu investīciju projektus turpmākam izvērtējumam akciju sabiedrībā "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk – sabiedrība “Altum”) savukārt sabiedrība “Altum”, ņemot vērā atsauktos un noraidītos projektus, ir pieņēmis lēmumu par 16 lieliem investīciju projektiem, kur pieteiktā kapitāla atlaides apmērs ir 98,4 milj. euro un turpina izvērtējumu par 6 investīciju projektiem

Plānots, ka programmas ietvaros tiks radītas vairāk nekā 1000 jaunas augstāk kā vidējā tautsaimniecībā reģionos apmaksātas darba vietas (virs vidējā atalgojuma), nodrošināts eksporta 207,27 milj.euro gadā un veikti ieguldījumi pētniecībā un attīstībā vismaz 14 milj. euro.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
MK Noteikumu grozījumu projekts radīs pozitīvu ietekmi lielajiem un vidējiem komersantiem, nodrošinot valsts atbalsta saņemšanas iespējas, kas nepieciešamas uzņēmējdarbības nodrošināšanai un attīstībai.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
MK Noteikumu grozījumu projekts radīs pozitīvu ietekmi lielajiem un vidējiem komersantiem, nodrošinot valsts atbalsta saņemšanas iespējas, kas nepieciešamas uzņēmējdarbības nodrošināšanai un attīstībai. Plānots, ka programmas ietvaros tiks radītas vairāk nekā 1000 jaunas augstāk kā vidējā tautsaimniecībā reģionos apmaksātas darba vietas (virs vidējā atalgojuma), nodrošināts eksporta 207,27 milj.euro gadā un  veikti ieguldījumi pētniecībā un attīstībā vismaz 14 milj. euro.
Vienlaikus minētā atbalsta programma radīs pozitīvu efektu visā šo atbalstīto uzņēmumu piegāžu ķēdē.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
MK Noteikumu grozījumu projekts radīs pozitīvu ietekmi lielajiem un vidējiem komersantiem, nodrošinot valsts atbalsta saņemšanas iespējas, kas nepieciešamas uzņēmējdarbības nodrošināšanai un attīstībai. Plānots, ka programmas ietvaros tiks radītas vairāk nekā 1000 jaunas augstāk kā vidējā tautsaimniecībā reģionos apmaksātas darba vietas (virs vidējā atalgojuma), nodrošināts eksporta 207,27 milj.euro gadā un  veikti ieguldījumi pētniecībā un attīstībā vismaz 14 milj. euro.
Vienlaikus minētā atbalsta programma radīs pozitīvu efektu visā šo atbalstīto uzņēmumu piegāžu ķēdē.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
MK Noteikumu grozījumu projekts radīs pozitīvu ietekmi lielajiem un vidējiem komersantiem, nodrošinot valsts atbalsta saņemšanas iespējas, kas nepieciešamas uzņēmējdarbības nodrošināšanai un attīstībai. Plānots, ka programmas ietvaros tiks radītas vairāk nekā 1000 jaunas augstāk kā vidējā tautsaimniecībā reģionos apmaksātas darba vietas (virs vidējā atalgojuma), nodrošināts eksporta 207,27 milj.euro gadā un  veikti ieguldījumi pētniecībā un attīstībā vismaz 14 milj. euro.
Vienlaikus minētā atbalsta programma radīs pozitīvu efektu visā šo atbalstīto uzņēmumu piegāžu ķēdē.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
25 000 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
25 000 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-25 000 000
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-25 000 000
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
25 000 000
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Aizdevumu programmas ietvaros pieejami 252 565 000 euro, no tiem  182 565 000 euro pirmajai un slēgtajai atlases kārtai, tai skaitā papildaizdevumiem un 70 000 000 euro trešajai atlases kārtai.

Aizdevumu programmas pirmās un slēgtas atlases kārtas ietvaros, ALTUM līdz šim ir pieņēmis 16 pozitīvus lēmumus par atbalsta piešķiršanu par kopējo attiecināmo izmaksu summu 335 086 139 euro apmērā un ar pieteikto kapitāla atlaidi 98 490 806  euro apmērā, t.sk., ar 13 ir noslēgts līgums (kapitāla atlaide 78 493 606). ALTUM turpina izvērtējumu par vēl 6 investīciju projektiem par kopējo attiecināmo izmaksu summu 120 739 556 euro un pieteikto kapitāla atlaidi 35 396 866 euro. Vērtējot situāciju, Aizdevumu programmas pirmās un slēgtās kārtas ietvaros kapitāla atlaides segšanai ir neizmantoti 17 867 968.60 euro, līdz ar to 7 132 31.40 euro no nepieciešamajiem 25 000 000 euro šobrīd joprojām rezervēti projektiem, par kuriem vērtēšana ALTUM vēl turpinās līdz turpmākiem lēmumiem. Tāpat ņemot vērā, ka valsts budžeta finansējums paredzēts arī papildaizdevumu segšanai – 30 500 000 euro un tas, kas paliek pāri no pirmās un slēgtās atlases kārtas kapitāla atlaides segšanai  (šobrīd saņemti pieteikumi 70 000 000 euro apmērā), nepieciešams minētais finansējums 25 000 000 euro, lai varētu noslēgt līgumus ar komersantiem.
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamais finansējums 25 000 000 euro apmērā, lai nodrošinātu atbalstu lielu investīciju projektiem, kas spēs paplašināt un attīstīt ražošanas apjomus, radīt darba vietas un veicināt Latvijas eksportspēju, tiks pārdalīts no budžeta resora ''74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums'' programmas 16.00.00 "Finansējums Krievijas militārās agresijas ietekmes mazināšanas atbalsta instrumentiem" uz Ekonomikas ministrijas budžeta programmu 35.00.00 "Valsts atbalsta programmas" atbilstoši likuma "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" 68.pantā noteiktajam.
 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Neietekmē sabiedrību

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi