24-TA-156: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 10.00.00 "Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršana "" " sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 10.00.00 "Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršana "" (turpmāk – rīkojuma projekts) sagatavots, pamatojoties uz:
- Ministru kabineta 2023. gada 10. oktobra sēdē doto uzdevumu (prot. Nr. 50, 4. § "Likumprojekts "Grozījumi Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā", 5. punkts (23-TA-1575), ievērojot 2023. gada 23. novembra likumu "Grozījumi Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā" (Latvijas Vēstnesis, Nr. 231, 29.11.2023.);
- likuma "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" 64. pantu.
- Ministru kabineta 2023. gada 10. oktobra sēdē doto uzdevumu (prot. Nr. 50, 4. § "Likumprojekts "Grozījumi Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā", 5. punkts (23-TA-1575), ievērojot 2023. gada 23. novembra likumu "Grozījumi Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā" (Latvijas Vēstnesis, Nr. 231, 29.11.2023.);
- likuma "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" 64. pantu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Veikt apropriācijas pārdali, lai nodrošinātu finansējumu Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistram (turpmāk – Uzņēmumu reģistrs) juridisko veidojumu patieso labuma guvēju reģistra izveidei.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Atbilstoši 2023. gada 23. novembra likumam "Grozījumi Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā" un 2023. gada 6. decembra likumam "Grozījumi likumā "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru"", Uzņēmumu reģistram ar 2024. gada 1. janvāri ir noteikta funkcija vest juridisko veidojumu patieso labuma guvēju reģistru, nodrošināt piekļuvi informācijai par juridiskā veidojuma patiesajiem labuma guvējiem, tai skaitā atvērto datu veidā, kā arī precizēt ziņu nodošanu par juridisko veidojumu patiesajiem labuma guvējiem, izmantojot reģistru savstarpējās savienojamības sistēmu. Lai veiktu noteikto funkciju, Uzņēmumu reģistram ir jāizveido juridisko veidojumu patieso labuma guvēju reģistrs. Minētās funkcijas noteikšana un nodrošināšana ir būtisks rīks, lai nodrošinātu Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 30. maija direktīvas (ES) Nr. 2018/843, ar ko groza direktīvu (ES) Nr. 2015/849 par to, lai nepieļautu finanšu sistēmas izmantošanu nelikumīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanai vai teroristu finansēšanai, un ar ko groza direktīvas Nr. 2009/138/EK un Nr. 2013/36/ES atsevišķas normas (skat. 31. panta 3.a punkta pirmo, otro un trešo daļu un 31. panta 9. punkta otro daļu), attiecīgi nodrošinot visu tiesību subjektu, kuri ir tiesīgi piedalīties civiltiesiskajā apritē, caurskatāmību. Tādējādi likumdevējs ir lēmis mazināt noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas riskus.
Ar Ministru kabineta 2022. gada 13. decembra rīkojumu Nr. 940 "Par Pasākumu plānu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 2023.–2025. gadam" apstiprinātajā pasākumu plānā ir paredzēts pasākums Nr. 5.4. "Nodrošināt Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra reģistru modernizāciju, pilnveidojot uz risku novērtējumu balstītu pieeju attiecībā uz patieso labuma guvēju informācijas pārbaudi reģistrācijas procesā", kura ietvaros Uzņēmumu reģistrs veiks juridisko veidojumu patieso labuma guvēju reģistra izveidi.
Vienlaikus jāatzīmē, ka šī projekta izstrādes laikā jau ir publicēts un tiek apspriests Pasākumu plāna noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 2024. - 2026. gadam projekts (23-TA-3269), kas aizstās iepriekš minēto attīstības plānošanas dokumentu. Ar minēto projektu ir saglabāts pasākums, kas paredz nodrošināt bezmaksas piekļuvi Uzņēmumu reģistra vesto reģistru informācijai (skat. plāna projekta 5.1. punktu), tādējādi saglabājot informācijas pieejamības nodrošināšanas aktualitāti.
Ar Ministru kabineta 2022. gada 13. decembra rīkojumu Nr. 940 "Par Pasākumu plānu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 2023.–2025. gadam" apstiprinātajā pasākumu plānā ir paredzēts pasākums Nr. 5.4. "Nodrošināt Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra reģistru modernizāciju, pilnveidojot uz risku novērtējumu balstītu pieeju attiecībā uz patieso labuma guvēju informācijas pārbaudi reģistrācijas procesā", kura ietvaros Uzņēmumu reģistrs veiks juridisko veidojumu patieso labuma guvēju reģistra izveidi.
Vienlaikus jāatzīmē, ka šī projekta izstrādes laikā jau ir publicēts un tiek apspriests Pasākumu plāna noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 2024. - 2026. gadam projekts (23-TA-3269), kas aizstās iepriekš minēto attīstības plānošanas dokumentu. Ar minēto projektu ir saglabāts pasākums, kas paredz nodrošināt bezmaksas piekļuvi Uzņēmumu reģistra vesto reģistru informācijai (skat. plāna projekta 5.1. punktu), tādējādi saglabājot informācijas pieejamības nodrošināšanas aktualitāti.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Juridisko veidojumu patieso labuma guvēju reģistra izveidei, tajā skaitā reģistrācijas moduļa izstrādei, informācijas izplatīšanas nodrošināšanai Uzņēmumu reģistra informācijas tīmekļvietnē, datu izplatīšanas servisos un patieso labuma guvēju reģistru savstarpējās savienojamības sistēmā (BORIS) un lai turpmāk nodrošinātu izstrādātā risinājuma uzturēšanu ir nepieciešams papildu finansējums 2024. gadam 102 995 euro apmērā un 2025. gadam un turpmāk katru gadu 10 350 euro apmērā.
Lai nodrošinātu nepieciešamo finansējumu, izskatot likumprojektu "Grozījumi Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā" (MK 2023. gada 10. oktobra sēdes protokols Nr. 50, 4. §), tika lemts, ka nepieciešamais finansējums tiks nodrošināts Pasākumu plāna noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 2023.–2025. gadam 5.4. pasākuma ietvaros, veicot finansējuma pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 10.00.00 "Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršana" uz Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammu 06.01.00 "Juridisko personu reģistrācija" 2024. gadam 102 995 euro apmērā un 2025. gadam un turpmāk katru gadu 10 350 euro apmērā.
Lai nodrošinātu nepieciešamo finansējumu, izskatot likumprojektu "Grozījumi Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā" (MK 2023. gada 10. oktobra sēdes protokols Nr. 50, 4. §), tika lemts, ka nepieciešamais finansējums tiks nodrošināts Pasākumu plāna noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 2023.–2025. gadam 5.4. pasākuma ietvaros, veicot finansējuma pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 10.00.00 "Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršana" uz Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammu 06.01.00 "Juridisko personu reģistrācija" 2024. gadam 102 995 euro apmērā un 2025. gadam un turpmāk katru gadu 10 350 euro apmērā.
Risinājuma apraksts
Ievērojot iepriekš minēto, lai nodrošinātu finansējumu juridisko veidojumu patieso labuma guvēju reģistra izveidei ir sagatavots rīkojuma projekts, kas paredz:
1. Pamatojoties uz likuma "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" 64. pantu, atbalstīt apropriācijas pārdali 2024. gadā 102 995 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 10.00.00 "Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršana" uz Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammu 06.01.00 "Juridisko personu reģistrācija", lai izveidotu juridisko veidojumu patieso labuma guvēju reģistru.
2. Tieslietu ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei atbilstoši šā rīkojuma 1. punktam.
3. Finanšu ministram normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēt Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā rīkojuma 1. punktā minēto apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, veikt apropriācijas pārdali.
1. Pamatojoties uz likuma "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" 64. pantu, atbalstīt apropriācijas pārdali 2024. gadā 102 995 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 10.00.00 "Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršana" uz Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammu 06.01.00 "Juridisko personu reģistrācija", lai izveidotu juridisko veidojumu patieso labuma guvēju reģistru.
2. Tieslietu ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei atbilstoši šā rīkojuma 1. punktam.
3. Finanšu ministram normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēt Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā rīkojuma 1. punktā minēto apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, veikt apropriācijas pārdali.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
102 995
0
10 350
0
10 350
10 350
2.1. valsts pamatbudžets
0
102 995
0
10 350
0
10 350
10 350
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-102 995
0
-10 350
0
-10 350
-10 350
3.1. valsts pamatbudžets
0
-102 995
0
-10 350
0
-10 350
-10 350
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
102 995
0
10 350
0
10 350
10 350
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Juridisko veidojumu patieso labuma guvēju reģistra izveidei, tajā skaitā reģistrācijas moduļa izstrādei, informācijas izplatīšanas nodrošināšanai Uzņēmumu reģistra informācijas tīmekļvietnē, datu izplatīšanas servisos un patieso labuma guvēju reģistru savstarpējās savienojamības sistēmā (BORIS), nepieciešams šāds finansējums:
1) 2024. gadā - 102 995 euro apmērā (ar PVN). Šos izdevumus veido kapitālie izdevumi EKK 5000 - 1216 cilvēkstundas x 84,70 euro/cilvēkstundā = 102 995 euro ar PVN, lai nodrošinātu juridisko veidojumu patieso labuma guvēju reģistra izveidi, tajā skaitā reģistrācijas moduļa izstrādi, informācijas izplatīšanas nodrošināšanu Uzņēmumu reģistra informācijas tīmekļvietnē, datu izplatīšanas servisos un patieso labuma guvēju reģistru savstarpējās savienojamības sistēmā (BORIS);
2) 2025. gadā un turpmākos gados - 10 350 euro apmērā (ar PVN), ko veido kapitālie izdevumi EKK 5000 - 122.2 cilvēkstundas x 84,70 euro/ cilvēkstundā = 10 350 euro ar PVN, lai nodrošinātu juridisko veidojumu patieso labuma guvēju reģistra pilnveidošanas darbus.
1) 2024. gadā - 102 995 euro apmērā (ar PVN). Šos izdevumus veido kapitālie izdevumi EKK 5000 - 1216 cilvēkstundas x 84,70 euro/cilvēkstundā = 102 995 euro ar PVN, lai nodrošinātu juridisko veidojumu patieso labuma guvēju reģistra izveidi, tajā skaitā reģistrācijas moduļa izstrādi, informācijas izplatīšanas nodrošināšanu Uzņēmumu reģistra informācijas tīmekļvietnē, datu izplatīšanas servisos un patieso labuma guvēju reģistru savstarpējās savienojamības sistēmā (BORIS);
2) 2025. gadā un turpmākos gados - 10 350 euro apmērā (ar PVN), ko veido kapitālie izdevumi EKK 5000 - 122.2 cilvēkstundas x 84,70 euro/ cilvēkstundā = 10 350 euro ar PVN, lai nodrošinātu juridisko veidojumu patieso labuma guvēju reģistra pilnveidošanas darbus.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumi 2025. gadam un turpmākajiem gadiem tiks segti Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammas 06.01.00 "Juridisko personu reģistrācija" ietvaros, līdzekļus pārdalot no budžeta resora ''74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums'' programmas 10.00.00 "Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršana". Ministru kabineta sēdes protokollēmumā ir iekļauts uzdevums Tieslietu ministrijai iesniegt Finanšu ministrijai priekšlikumus par valsts pamatbudžeta bāzes izdevumu palielināšanu Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 06.01.00 "Juridisko personu reģistrācija", paredzot finansējuma pārdali 2025. gadā un turpmāk ik gadu 10 350 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 10.00.00 "Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršana".
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi