Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC Informē, ka 2024. gada 17. maijā laikā no plkst. 00.00 līdz plkst. 03.00 tiks veikti plānoti LVRTC infrastruktūras uzturēšanas darbi. To laikā var būt īslaicīgi traucēti vai nepieejami LVRTC autentifikācijas rīki.
23-TA-581: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Satiksmes ministrijas atzinuma sniegšanu par pašvaldību iesniegtajiem ceļu būvniecības projektiem aizņēmuma saņemšanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Likuma “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" 36.panta pirmās daļas 7.punkta “c” apakšpunkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir noteikt Satiksmes ministrijas atzinumā par pašvaldību iesniegtajiem ceļu būvniecības projektiem (izņemot par būvprojektā paredzēto, bet ceļa funkcijā neiekļauto inženiertīklu būvniecību) (turpmāk – projekti) aizdevumu saņemšanai izvērtējamos kritērijus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Likuma “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" 36.panta pirmajā daļā noteikts pašvaldību aizņēmumu kopējais palielinājums 178 138 258 euro, tostarp ceļu būvniecības projektiem, tajā skaitā projektā paredzēto inženiertīklu būvniecībai, ievērojot šādus nosacījumus:
a) pašvaldības budžeta ikgadējais līdzfinansējums, sākot ar 2023. gadu, nav mazāks par 15 procentiem un ikgadējais aizņēmuma apmērs nav lielāks par 85 procentiem no pašvaldības kopējām projekta izmaksām attiecīgajā gadā;
b) pašvaldības budžeta līdzfinansējums veikts līdz aizņēmuma izmaksu pieprasījuma iesniegšanai vai vienlaikus ar aizņēmuma izmaksu;
c) ir sniegts Satiksmes ministrijas atzinums par projekta atbilstību apstiprinātiem vērtēšanas nosacījumiem, izņemot par būvprojektā paredzēto, bet ceļa funkcijā neiekļauto inženiertīklu būvniecību;
d) aizņēmuma pieprasījums iesniegts ne vēlāk kā līdz 2023.gada 1.septembrim.

Saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma 1.panta 3.punktu ceļš ir jebkura satiksmei izbūvēta teritorija (autoceļš, iela, prospekts, šķērsiela un tamlīdzīgas teritorijas visā platumā, ieskaitot brauktuvi, ietves, nomales, sadalošās joslas un saliņas). Ceļa kompleksā ietilpst ceļš, mākslīgās būves (tilti, satiksmes pārvadi, tuneļi, caurtekas, ūdens novadīšanas ietaises, atbalsta sienas un citas būves), ceļu inženierbūves (pasažieru sabiedrisko transportlīdzekļu pieturvietas un paviljoni, bremzēšanas un paātrinājuma joslas, transportlīdzekļu stāvvietas, atpūtas laukumi, velosipēdu ceļi un ietves, ceļu sakaru un apgaismojuma līnijas, elektrotransporta kontakttīkli un citas inženierbūves), satiksmes organizācijas tehniskie līdzekļi (ceļa zīmes, luksofori, signālstabiņi, aizsargbarjeras, gājēju barjeras, vertikālie un horizontālie ceļa apzīmējumi un citi tehniskie līdzekļi).

Ministru kabineta 2019.gada 10.decembra noteikumi Nr. 590 “Noteikumi par pašvaldību aizņēmumiem un galvojumiem” (turpmāk – Noteikumi Nr. 590) nosaka kārtību, kādā pašvaldības var ņemt aizņēmumus. Atbilstoši Noteikumu Nr. 590 5.punktam pašvaldība saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā nodrošina informācijas apriti, izmantojot Valsts kases nodrošinātos e-pakalpojumus, ar e-pakalpojuma eAizņēmumi starpniecību iesniedz Pašvaldību aizņēmumu un galvojumu kontroles un pārraudzības padomē (turpmāk – Padome) šādus dokumentus:
1) aizņēmuma pieprasījuma ekonomiskais pamatojumu (Noteikumu Nr. 590 1. pielikums);
2) pašvaldības domes lēmumu par aizņēmuma ņemšanu, kurā norādīts aizņēmuma mērķis, apmērs, aizdevējs – Valsts kase vai cits aizdevējs, aizņēmuma izņemšanas periods, atmaksas termiņš, pamatsummas atliktais maksājums (ja nepieciešams) un aizņēmuma atmaksas garantijas;
3) pašvaldības domes priekšsēdētāja apliecinājumu pašvaldības aizņēmuma pieprasījumam (Noteikumu Nr. 590 2.pielikums);
4) projekta īstenošanas naudas plūsmu atbilstoši darbu izpildes grafikam;
5) informāciju par pašvaldības aizņēmumu, galvojumu un citu ilgtermiņa saistību apmēru, iekļaujot tajā arī plānoto aizņēmumu (Noteikumu Nr. 590 3. pielikums).
Saskaņā ar Noteikumu Nr.590 7. un 8.punktu pašvaldībai ir tiesības slēgt aizdevuma līgumu ar Valsts kasi tikai pēc Padomes pozitīva lēmuma saņemšanas, savukārt pašvaldībai ir tiesības slēgt aizdevuma līgumu ar citu aizdevēju tikai pēc tam, kad finanšu ministrs ir apstiprinājis citu aizdevēju (lai saņemtu minēto apstiprinājumu, pašvaldība pēc Padomes pozitīva lēmuma saņemšanas, kurā atbalstīts pašvaldības domes lēmums ņemt aizņēmumu no cita aizdevēja, iesniedz Finanšu ministrijā ministram adresētu iesniegumu un aizdevuma līguma projektu).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka pašvaldību aizņēmumu apmērs ir ierobežots, Padomei, lemjot par aizdevuma piešķiršanu, ir nepieciešams izvērtēt ne tikai finansiālo pusi, bet arī projektu nozīmību mobilitātes nodrošināšanai pašvaldības teritorijā (tostarp, vai ceļā vai tā posmā (turpmāk – objekts) ietilpst tilti, vai projekts nodrošinās satiksmes drošības uzlabošanu objektā, vai objekts ietilpst sabiedriskā transporta vai skolēnu pārvadāšanas maršrutā, vai objekts nodrošina piekļūšanu pašvaldībai būtiskam saimnieciskam uzņēmumam), iespējām projektu pabeigt nepieciešamajā termiņā, objekts stāvokli, un citiem kritērijiem. Līdz ar to, atbilstoši likuma “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam " 36. panta pirmās daļas 7.punkta “c” apakšpunktam ir nepieciešams Satiksmes ministrijas atzinums.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts paredz kritērijus, kurus Satiksmes ministrija izvērtēs savā atzinumā par pašvaldību iesniegtajiem ceļu būvniecības projektiem (izņemot par būvprojektā paredzēto, bet ceļa funkcijā neiekļauto inženiertīklu būvniecību) aizdevumu saņemšanai.
Satiksmes ministrija atzinumu sniegs pēc pašvaldības investīciju projekta saņemšanas (pašvaldības to varēs iesniegt Satiksmes ministrijā katru mēnesi līdz četrpadsmitajam datumam, bet ne vēlāk kā līdz 2023.gada 14.augustam, ņemot vērā, ka aizņēmuma pieprasījumu Padomē nepieciešams iesniegt ne vēlāk kā līdz 2023.gada 1.septembrim un investīciju projektus nepieciešams uzsākt ne vēlāk kā līdz 2023. gada 31. decembrim un pabeigt ne vēlāk kā līdz 2025.gada 31.decembrim).

Lai saņemtu pozitīvu atzinumu, investīciju projektam jābūt augstai realizācijas gatavības stadijai - ir uzsākta vai var uzsākt projekta īstenošanu (atbilstoši publisko iepirkumu normatīvajam regulējumam ir veiktas nepieciešamās iepirkumu procedūras (tostarp apvienotā projektēt un būvēt iepirkuma procedūra, ja nepieciešams)) un uz investīciju projekta pieteikuma izskatīšanas termiņa dienu ir stājušies spēkā nepieciešamo iepirkumu rezultāti, ir izdota būvatļauja autoceļa vai ielas būvniecībai  ar būvvaldes atzīmi par projektēšanas nosacījumu izpildi, vai paskaidrojuma raksts transporta būvju atjaunošanai ar izdarītu atzīmi par būvniecības ieceres akceptu, vai būvvaldes izdots apliecinājums, ka atjaunošanai paredzētajiem darbiem (virskārtas atjaunošanai) nav nepieciešama būvniecības dokumentācija). Atbilstoši Noteikumu Nr.590 16.punktam pašvaldībai ir tiesības iesniegt aizņēmuma un galvojuma pieprasījumu tikai pēc tam, kad atbilstoši publisko iepirkumu normatīvajam regulējumam ir noslēgusies iepirkuma procedūra un pieņemts iepirkumu komisijas lēmums par līguma slēgšanu ar izvēlēto piegādātāju, ja nepieciešams, paredzot iespēju attiecīgo līgumu slēgt tikai pēc pozitīva padomes lēmuma saņemšanas. Līdz ar to uz Satiksmes ministrijas atzinuma sniegšanas brīdi nav pieļaujams, ka iepirkuma procedūra nav noslēgusies. 

Attiecībā uz objektu vizuālā novērtējuma veikšanu detalizēta pielietojamā metodika ("Asfaltēto segumu inspekcija" un "Grants segumu inspekcija") tiks ievietota Satiksmes ministrijas tīmekļa vietnē:
1) attiecībā uz ceļu ar asfaltēto segumu vērtējumu pielieto šādu vērtēšanas skalu:
      “5” – ļoti labā stāvoklī, defektu nav;
      “4” – labā stāvoklī, ir atsevišķi maznozīmīgi defekti, kas neietekmē braukšanas komfortu;
      “3” – apmierinošā stāvoklī, ir atsevišķas vietas ar defektiem;
      “2” – sliktā stāvoklī, ir daudz defektu;
      “1” – ļoti sliktā stāvoklī, sabrukušais posms, nepieciešams tūlītējs remonts;
2) attiecībā uz ceļu ar grants segumu vērtējumu pielieto šādu vērtēšanas skalu:
Novērtējuma rādītājs Labā stāvoklī - 4 Apmierinošā stāvoklī 
3
Sliktā stāvoklī – 2
Šķērskritums Taisnos posmos un liela rādiusa līknēs pareizā virzienā 3%-5%. Līknēs virāžā pareizā virzienā līdz 6% (ieskaitot). Taisnos posmos un liela rādiusa līknēs pareizā virzienā mazāks par 3%. Līknēs virāžā pareizā virzienā mazāks par 3% vai lielāks par 6%. Taisnos posmos un liela rādiusa līknēs praktiski nav vai ir vērsts nepareizā virzienā. Līknēs nav virāžas vai tā ir vērsta nepareizā virzienā.
Seguma līdzenums Virsma līdzena, tā nerada autobraucējam diskomforta sajūtu. Uz virsmas atsevišķās vietās ir bedres, škērsviļņi, iesēdumi vai pacēlumi, kas ietekmē braukšanas ātrumu, bet neliek mainīt braukšanas trajektoriju. Virsma ir ar bedrēm, škērsviļņiem, iesēdumiem vai pacēlumiem, kas ietekmē gan braukšanas ātrumu, gan liek mainīt braukšanas trajektoriju.
Seguma materiāls Seguma virsma ir viendabīga, seguma virspusē nespiežas smilts vai atsevišķi akmeņi. Seguma virsma nav viendabīga. Atsevišķās vietās (līdz 30% no virsmas laukuma) virspusē uznākusi smilts vai trūkst greiderējamās kārtas, līdz ar to virspusē ir liela izmēra šķembas vai oļi (līdz 30% no virsmas laukuma). Seguma virsma nav viendabīga. Atsevišķās vietās (virs 30% no virsmas laukuma) virspusē uznākusi smilts vai trūkst greiderējamās kārtas, līdz ar to virspusē ir liela izmēra šķembas vai oļi (virs 30% no virsmas laukuma).
Nomale Seguma malā nav vaļņu un ūdens novadīšana no seguma nodrošināta Gar seguma malām atsevišķās vietās izveidojies valnis, tomēr ūdens novadīšana no seguma ir nodrošinātā. Seguma malā izveidojies valnis. Ūdens novadīšana no seguma apgrūtināta.

Vienlaikus, ja pašvaldība ceļu stāvokļa izvērtēšanai izmanto savu vērtēšanas metodiku citā pielīdzināmā vērtēšanas skalā, tā var iesniegt objekta objekta vērtējumu atbilstoši savai vērtēšanas skalai, pievienojot klāt arī savu vērtēšanas metodiku.
 
Satiksmes ministrija izvērtēs rīkojuma projekta 1.un 2.punktā norādītos kritērijus un sniegs atzinumu pašvaldībām un Finanšu ministrijai, bet lēmumu par tiesībām slēgt aizdevuma līgumu pieņems Padome un/vai finanšu ministrs atbilstoši Noteikumiem Nr.590.
Rīkojuma projektā ir norādīta informācija, kas pašvaldībai ir jāiesniedz, lai Satiksmes ministrija varētu izvērtēt investīciju projekta atbilstību rīkojuma projekta 1.un 2.punktā noteiktajiem kritērijiem. Nepieciešamības gadījumā Satiksmes ministrija pieprasīs VSIA "Latvijas Valsts ceļi", VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija" vai citām tās kapitālsabiedrībām un valsts iestādēm sniegt informāciju to kompetences ietvaros, kas nepieciešama, lai sniegtu atzinumu pat pašvaldību iesniegtajiem investīciju projektiem.

Finanšu ministrija atbilstoši pašvaldības aizņēmuma pieprasījumam var precizēt aizdevuma sadalījumu pa gadiem, nepārsniedzot Satiksmes ministrijas saskaņoto maksimālo aizdevuma summu projektam, ņemot vērā projekta īstenošanas laika grafiku un ievērojot pašvaldības līdzfinansējuma apmēra nosacījumus.

Attiecībā uz investīciju projektiem par Rīgas valstspilsētas stratēģiski svarīgu transporta infrastruktūras objektu atjaunošanu un pārbūvi, kas minēti informatīvajā ziņojumā “Par Rīgas valstspilsētas stratēģiski svarīgu transporta infrastruktūras objektu atjaunošanu un pārbūvi” (pieņemts zināšanai saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 14.jūnija sēdes protokollēmuma (prot.Nr.32, 41.§) 1.punktu), tie tiks atzīti par prioritāri atbalstāmiem un netiks vērtēta investīciju projektu atbilstība rīkojuma projekta 1. un 2. punktā noteiktajiem kritērijiem. Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 14. jūnija sēdes protokollēmuma (prot.Nr.32, 41.§) 2.un 3.punktu Ministru kabinets ir atbalstījis, ka Rīgas valstspilsētas pašvaldībai nepieciešams valsts budžeta aizdevums stratēģiski svarīgu transporta infrastruktūras objektu atjaunošanai un pārbūvei atbilstoši gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktajiem nosacījumiem, proti, 2023. gadā ir 9 687 200 euro, 2024. gadā - 48 262 900 euro, 2025. gadā - 46 817 900 euro un 2026. gadā - 34 327 200 euro (tomēr saskaņā ar Rīgas domes Satiksmes departamenta vēstuli 2023.gadā Rīgas domes projektiem “Vanšu tilts” un “Gaisa tilts” netiek paredzēts finansējums, līdz ar to 2023.gadā Rīgas valstspilsētas pašvaldība paredz finansējumu tikai tās projektam "Mūkusalas ielas krastmala"). Atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 14. jūnija sēdes protokollēmuma (prot.Nr.32, 41.§) 4.punktam Satiksmes ministrija ir sagatavojusi un satiksmes ministrs normatīvajos aktos noteiktā kārtībā iesniedzis prioritārā pasākuma pieteikumu par valsts aizdevumu Rīgas valstspilsētas stratēģiski svarīgu transporta infrastruktūras objektu atjaunošanas un pārbūves projektam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projekts tiešā veidā neskar budžetu, jo lēmums par pašvaldību tiesībām ņemt aizņēmumu tiks pieņemts Noteikumos Nr.590 noteiktajā kārtībā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Vienošanās par to, ka nepieciešams Satiksmes ministrijas atzinums par projekta atbilstību apstiprinātiem vērtēšanas nosacījumiem, izņemot par būvprojektā paredzēto, bet ceļa funkcijā neiekļauto inženiertīklu būvniecību, lai pašvaldības varētu saņemt aizdevumus, tika panākta Ministru kabineta un Latvijas Pašvaldību savienības sarunās un fiksēta Ministru kabineta un Latvijas Pašvaldību savienības 2023.gada 7.februāra vienošanās un domstarpību protokola 4.5.apakšpunktā.

Projekta izstrādē iesaistītā institūcija - Satiksmes ministrija.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • Finanšu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projektā paredzētie uzdevumi tiks veikti esošo resursu ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Rīkojuma projektam nebūs tiešas ietekmes, jo lēmums par tiesībām ņemt aizņēmumu tiks pieņemt Noteikumos Nr.590 noteiktajā kārtībā.
Pielikumi