Anotācija (ex-ante)

23-TA-2108: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2022. gada 8. novembra noteikumos Nr. 693 "Iekšlietu ministrijas Informācijas centra maksas pakalpojumu cenrādis"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ar likuma “Par nodokļiem un nodevām” grozījumiem (stājas spēkā 2023. gada 4. jūlijā) no likuma “Par nodokļiem un nodevām” izslēgts 7.1 pants (atbilstoši pārejas noteikumu 238. punktam grozījums attiecībā uz 7.1 panta izslēgšanu stājas spēkā 2024. gada 1. janvārī), tādējādi ar 2024. gada 1. janvāri paredzot atteikties no Padziļinātās sadarbības programmas darbības.
Ņemot vērā minēto, ar tiesību akta projektu "Grozījums Ministru kabineta 2022. gada 8. novembra noteikumos Nr. 693 "Iekšlietu ministrijas Informācijas centra maksas pakalpojumu cenrādis"" (turpmāk - noteikumu projekts) veicami grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 8. novembra noteikumos Nr. 693 "Iekšlietu ministrijas Informācijas centra maksas pakalpojumu cenrādis" (turpmāk - Informācijas centra cenrādis), Informācijas centra cenrāža pielikumu izsakot jaunā redakcijā un no pielikuma piezīmēm svītrojot nosacījumu, ka maksas apmēru par atsevišķiem Informācijas centra sniegtajiem maksas pakalpojumiem samazina par 10 procentiem nodokļu maksātājiem, kuriem piešķirts Padziļinātās sadarbības programmas dalībnieka statuss.
Vienlaikus precizēts Informācijas centra cenrāža pielikuma 1.-4. punkts, precizējot maksas pakalpojumu (izsniedzamās izziņas par (ne)sodāmību) nosaukumu, pielikums tiek papildināts ar jaunu maksas pakalpojumu –  “Ziņu sniegšana izziņas formā (personu darbību regulējošos ārējos normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos un apjomā)”, kā arī precizēts pielikuma 11.1. apakšpunkts (iepriekš 10.1 .apakšpunkts), precizējot maksas pakalpojuma nosaukumu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir nodrošināt Informācijas centra cenrāža atbilstību grozījumiem likumā “Par nodokļiem un nodevām” attiecībā uz likuma “Par nodokļiem un nodevām” 7.1 panta izslēgšanu.
Ņemot vērā minēto, noteikumu projekts paredz svītrot no Informācijas centra cenrāža nosacījumu, ka maksas apmēru par atsevišķiem Informācijas centra sniegtajiem maksas pakalpojumiem samazina par 10 procentiem nodokļu maksātājiem, kuriem piešķirts Padziļinātās sadarbības programmas dalībnieka statuss.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd Padziļinātās sadarbības programmas dalībnieku priekšrocības un atvieglojumi ir noteikti vairākos likumos un Ministru kabineta noteikumos. Atbilstoši likumprojekta “Grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām”” (22-TA-368) anotācijā noteiktajam, konkrētā normatīvā akta turētājam dota iespēja izvērtēt, vai šobrīd esošās priekšrocības un atvieglojumi Padziļinātās sadarbības programmas dalībniekam būtu saglabājami, ieviešot jauno Reitinga risinājumu.
Informācijas centra cenrāža spēkā esošajā redakcijā noteikts, ka maksas apmēru par atsevišķiem Informācijas centra sniegtajiem maksas pakalpojumiem samazina par 10 procentiem nodokļu maksātājiem, kuriem piešķirts Padziļinātās sadarbības programmas dalībnieka statuss.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Maksas apmēra samazinājums par 10 procentiem nodokļu maksātājiem, kuriem piešķirts Padziļinātās sadarbības programmas dalībnieka statuss šobrīd ir noteikts šādiem Informācijas centra cenrāža pielikumā iekļautajiem maksas pakalpojumiem:
1) izziņas no Iekšlietu ministrijas Informācijas centra uzturētajām informācijas sistēmām tulkošana angļu vai krievu valodā piecu darbdienu laikā pēc iesnieguma saņemšanas;
2) izziņas no Iekšlietu ministrijas Informācijas centra uzturētajām informācijas sistēmām tulkošana angļu vai krievu valodā vienas darbdienas laikā pēc iesnieguma saņemšanas;
3) izziņas sniegšana no Iekšlietu ministrijas Informācijas centra uzturētajām informācijas sistēmām (izņemot tiešsaistes režīmu) piecu darbdienu laikā pēc iesnieguma saņemšanas;
4) izziņas sniegšana no Iekšlietu ministrijas Informācijas centra uzturētajām informācijas sistēmām (izņemot tiešsaistes režīmu) vienas darbdienas laikā pēc iesnieguma saņemšanas;
5) ziņu sniegšana tiešsaistes režīmā no Iekšlietu ministrijas Informācijas centra uzturētajām informācijas sistēmām;
6) datu apmaiņas programmatūras moduļa izstrāde.
Vienlaikus spēkā esošais Informācijas centra cenrādis paredz maksas pozīciju – “Izziņas sniegšana no Iekšlietu ministrijas Informācijas centra uzturētajām informācijas sistēmām (izņemot tiešsaistes režīmu)” vienas darbdienas vai piecu darbdienu laikā pēc iesnieguma saņemšanas. Taču nepieciešams atsevišķi izdalīt arī maksas pakalpojumu – ziņu sniegšana izziņas formā no valsts informācijas sistēmas “Sodu reģistrs” gadījumos, kad ziņu sniegšanu paredz personu darbību regulējošie ārējie normatīvie akti (piemēram, Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likums un citi normatīvie akti).
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā noteikts, ka Informācijas centra maksas pakalpojumu cenrāža pielikums izsakāms jaunā redakcijā no pielikuma piezīmēm svītrojot nosacījumu, ka maksas apmēru par atsevišķiem Informācijas centra sniegtajiem maksas pakalpojumiem samazina par 10 procentiem nodokļu maksātājiem, kuriem piešķirts Padziļinātās sadarbības programmas dalībnieka statuss.
Tāpat, izsakot Informācijas centra cenrāža pielikumu jaunā redakcijā, tiek precizēts Informācijas centra cenrāža pielikuma 1.-4. punkts, precizējot maksas pakalpojuma – izsniedzamās izziņas par (ne)sodāmību, nosaukumu. Pielikums tiek papildināts ar jaunu punktu – “Ziņu sniegšana izziņas formā (personu darbību regulējošos ārējos normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos un apjomā)”, kā arī precizēts pielikuma 11.1. apakšpunkts (iepriekš 10.1. apakšpunkts), precizējot maksas pakalpojuma nosaukumu no “Ziņu sniegšana tiešsaistes režīmā no Iekšlietu ministrijas Informācijas centra uzturētajām informācijas sistēmām – maksa par vienas informācijas sistēmas abonēšanu mēnesī” uz “Iekšlietu ministrijas Informācijas centra uzturētās vienas informācijas sistēmas abonēšana mēnesī”, jo šāda apakšpunkta redakcija precīzāk apzīmē sniegtā maksas pakalpojuma būtību.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Fiziskās personas, kuras izmanto Informācijas centra sniegtos maksas pakalpojumus.
Ietekmes apraksts
Izmantojot Informācijas centra sniegtos maksas pakalpojumus, uz personām attieksies noteikumu projektā paredzētās maksas pakalpojumu izmaksas.
Juridiskās personas
  • Juridiskās personas, kuras izmanto Informācijas centra sniegtos maksas pakalpojumus.
Ietekmes apraksts
Izmantojot Informācijas centra sniegtos maksas pakalpojumus, uz personām attieksies noteikumu projektā paredzētās maksas pakalpojumu izmaksas.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
466 845
0
466 845
2 180
466 845
2 180
2 180
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
466 845
0
466 845
2 180
466 845
2 180
2 180
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
466 845
0
466 845
2 180
466 845
2 180
2 180
2.1. valsts pamatbudžets
466 845
0
466 845
2 180
466 845
2 180
2 180
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar likumprojektu "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" (430/Lp14) Informācijas centram budžeta apakšprogrammā 02.03.00. “Vienotās sakaru un Informācijas sistēmu uzturēšana un vadība” ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi un attiecīgie izdevumi plānoti 2024. gadā un turpmāk ik gadu 478 623 euro, tai skaitā saskaņā ar Informācijas centra maksas pakalpojumu cenrādi 466 845 euro. Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem tiks izlietoti izdevumu, kas saistīti ar maksas pakalpojumu sniegšanu, segšanai.
Ņemot vērā noteikumu projektu, ietekme uz budžetu 2024. gadā nav plānota. 2025. gadā un turpmāk ik gadu plānots provizorisks ieņēmumu no maksas pakalpojumiem un ar tiem saistīto izdevumu palielinājums 2180 euro apmērā (EKK 21399 “Citi ieņēmumi par maksas pakalpojumiem”). 2025. gadā un turpmāk ik gadu kopējais ieņēmumu apmērs saskaņā ar Informācijas centra maksas pakalpojumu cenrādi tiek plānots 469 025 euro apmērā.

Informācijas centra cenrāža maksas pakalpojuma “Ziņu sniegšana izziņas formā (personu darbību regulējošos ārējos normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos un apjomā)” izcenojums izstrādāts atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumu Nr. 333  “Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība” prasībām. Izvērtēti maksas pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamie tiešie izdevumi un ņemtas vērā uz tā attiecināmās netiešās izmaksas. Pamatojoties uz veikto aprēķinu, ir aprēķināts maksas pakalpojuma izcenojums. Darbiniekiem mēnešalgas noteiktas atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumam un noteiktās mēnešalgas pārsniedz mēnešalgu skalas intervāla minimumu un nesasniedz mēnešalgu skalas intervāla viduspunktu.
Detalizēta informācija atspoguļota cenrāža anotācijas pielikumos:
1. pielikums “Informācija par maksas pakalpojuma cenu un plānoto ieņēmumu izmaiņām”;
2. pielikums “Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins”.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Informācijas centra cenrāža pielikuma 1., 3. un 5. piezīmē noteikts, ka maksas apmēru par atsevišķiem maksas pakalpojumiem samazina par 10 procentiem nodokļu maksātājiem, kuriem piešķirts Padziļinātās sadarbības programmas dalībnieka statuss. Šī nosacījuma svītrošana no Informācijas centra cenrāža neatstās ietekmi uz valsts budžetu, jo Informācijas centra cenrāža aktuālās redakcijas spēkā esamības laikā minētais maksas pakalpojumu maksas apmēra samazinājums nav ticis piemērots.
Ievērojot to, ka ar noteikumu projektu Informācijas centra cenrādī tiek izdalīts viens jauns pakalpojums “Ziņu sniegšana izziņas formā (personu darbību regulējošos ārējos normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos un apjomā)”, projekta anotācijas 2. pielikumā pievienots aprēķins tikai projekta pielikuma 5. punktā minētajam maksas pakalpojumam “Ziņu sniegšana izziņas formā (personu darbību regulējošos ārējos normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos un apjomā)”, jo pārējiem maksas pakalpojumiem nav izmaiņu aprēķinos.

Ja ieņēmumi no maksas pakalpojumiem būs lielāki par plānotajiem, ievērojot, ka tie atkarīgi arī no maksas pakalpojumu pieprasījuma, Iekšlietu ministrija (Informācijas centrs) normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniegs Finanšu ministrijā priekšlikumus virsplāna ieņēmumu un izdevumu palielināšanai budžeta izpildes procesā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Informācija par maksas pakalpojuma cenu un plānoto ieņēmumu izmaiņām
2. pielikums
Nosaukums
Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins