Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-2892: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2013. gada 12. februāra rīkojumā Nr. 50 "Par Ieslodzījuma vietu infrastruktūras attīstības koncepciju"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabinets 2021.gada 2.novembrī (prot. Nr.73, 21.§ 4.punkts) uzdeva Tieslietu ministrijai mēneša laikā pēc jaunā Liepājas cietuma projektēšanas, autoruzraudzības un būvdarbu iepirkuma uzvarētāja pasludināšanas iesniegt izskatīšanai Ministru kabineta sēdē tiesību akta projektu par grozījumiem Ministru kabineta 2013. gada 12. februāra rīkojumā Nr. 50 "Par Ieslodzījuma vietu infrastruktūras attīstības koncepciju", atbilstoši precizējot būvniecības termiņus un finanšu plūsmas pa gadiem.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir izpildīt valdības dotu uzdevumu atbilstoši iepirkuma procedūras rezultātam un precizēt piešķirtā finansējuma sadalījumu pa gadiem, kā arī nodrošināt nepieciešamo valdības lēmumu pieņemšanu, lai varētu uzsākt jaunā Liepājas cietuma būvniecību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ar Ministru kabineta 2019. gada 4. oktobra rīkojumu Nr. 485 "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 12. februāra rīkojumā Nr. 50 "Par Ieslodzījuma vietu infrastruktūras attīstības koncepciju"" tika nolemts atbalstīt jauna cietuma būvniecību Liepājā par valsts budžeta līdzekļiem, paredzot kopējo finansējumu ne vairāk kā 146 898 298 euro apmērā, tai skaitā:
2.1. atļaut Tieslietu ministrijai uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammas 04.02.00 "Ieslodzījuma vietu būvniecība" ilgtermiņa saistību pasākuma "Jauna cietuma būvniecība Liepājā" īstenošanai laikposmā no 2022. līdz 2025. gadam 135 844 955 euro apmērā:
2.1.1. 2022. gadā – 45 000 000 euro;
2.1.2. 2023. gadā – 30 994 572 euro;
2.1.3. 2024. gadā – 45 220 690 euro;
2.1.4. 2025. gadā – 14 629 693 euro;
2.2. atļaut jaunā Liepājas cietuma būvniecības nodrošināšanai 2023. gadā izmantot valsts akciju sabiedrības "Tiesu namu aģentūra" (turpmāk – TNA) pamatkapitālā ieguldītos līdzekļus ieslodzījuma vietu infrastruktūras attīstībai 11 053 343 euro apmērā.

Ministru kabinets 2020. gada 4. jūnija ārkārtas sēdē (prot. Nr. 39 4. § 6. punkts), izskatot informatīvo ziņojumu "Par Ministru kabineta 2019. gada 13. septembra sēdē (prot. Nr. 41 1. § 23.2. apakšpunkts) noteiktā uzdevuma izpildi", atbalstīja jaunā Liepājas cietuma būvniecības uzsākšanu 2021. gadā, kā arī atļāva veikt izmaiņas iepriekš plānotajā valsts budžeta ilgtermiņa saistību apmērā un finansējuma sadalījumā pa gadiem. Ņemot vērā plānoto jaunā Liepājas cietuma būvniecības laika grafiku, tika atbalstītas izmaiņas arī TNA pamatkapitālā ieguldīto līdzekļu ieslodzījuma vietu infrastruktūras attīstībai izmantošanā pa gadiem. Tāpat Ministru kabinets uzdeva Tieslietu ministrijai nodrošināt, lai jaunā Liepājas cietuma būvniecība tiktu uzsākta 2021.gadā un pabeigta līdz 2024.gada 30.oktobrim.

2021. gada 10. februārī TNA, atbilstoši Publisko iepirkumu likuma 8. panta sestajai daļai, konkursa procedūras ar sarunām organizēšanai ir izveidojusi iepirkuma “Jaunā cietuma kompleksa Alsungas ielā 29, Liepājā, projektēšana, autoruzraudzība un būvdarbi” (iep.id. Nr. TNA2021/6) komisiju, iekļaujot komisijas sastāvā Ieslodzījumu vietu pārvaldes speciālistus un  piesaistot ekspertus no zvērinātu advokātu biroja “MPKV”, biedrības “Latvijas Arhitektu savienība” un biedrības “Latvijas Būvinženieru savienība”.

2021.gada 22.maijā TNA izsludināja atklātu, starptautisku iepirkumu – konkursa procedūru ar sarunām jaunā Liepājas cietuma kompleksa projektēšanas, autoruzraudzības un būvdarbu nodrošināšanai. Dalībai izsludinātajā iepirkumā, kandidātu atlases konkursa nolikums paredzēja pieteikumu iesniegšanu elektroniskajā iepirkumu sistēmā līdz 2021.gada 28.jūnijam. Iepirkuma komisijas izvirzītajām kvalifikācijas prasībām atbilda un tika atlasīti divi kandidāti – AS “UPB” un SIA “Citrus Solutions”.

Ministru kabinets 2021.gada 24.augusta sēdē, izskatot informatīvo ziņojumu "Par valsts budžeta izdevumu pārskatīšanas rezultātiem un priekšlikumi par šo rezultātu izmantošanu likumprojekta "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024.gadam" un likumprojekta "Par valsts budžetu 2022.gadam" izstrādes procesā" (prot. Nr. 57, 52.§ 44.punkts)  atbalstīja Tieslietu ministrijas priekšlikumu Tieslietu ministrijas maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu apjoma 2022. – 2024.gadam precizēšanai, budžeta apakšprogrammā 04.02.00 "Ieslodzījuma vietu būvniecība" ilgtermiņa saistību pasākumam "Jauna cietuma būvniecība Liepājā" samazināt izdevumus 38 841 348 EUR apmērā 2022.gadam un palielināt izdevumus 38 841 348 EUR apmērā 2024.gadam. Atbilstoši šim lēmumam tika precizēts Tieslietu ministrijas maksimāli pieļaujamais valsts  budžeta izdevumu apjoms 2022.-2024.gadam budžeta apakšprogrammā 04.02.00 “Ieslodzījuma vietu būvniecība” ilgtermiņa saistību pasākumam “Jauna cietuma būvniecība Liepājā” un iekļauts likumprojektā "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024.gadam" un likumprojektā "Par valsts budžetu 2022.gadam".

Ministru kabineta 2021.gada 2.novembra valdības sēdē (prot. Nr.73, 21.§ 3.punkts) Tieslietu ministrijai (TNA) tika atļauts  konkursa procedūrā ar sarunām par jaunā Liepājas cietuma projektēšanu, autoruzraudzību un būvdarbiem (ieskaitot IDS darbus) piedāvāt būvdarbu pabeigšanas termiņa pagarinājumu, bet ne ilgāk kā līdz 2025.gada 31.decembrim, ja tādējādi ir iespējams panākt pēc iespējas konkurētspējīgāku jaunā cietuma būvniecības piedāvājumu. Tāpat Tieslietu ministrijai tika uzdots (prot. Nr.73, 21.§ 4.punkts) mēneša laikā pēc jaunā Liepājas cietuma projektēšanas, autoruzraudzības un būvdarbu iepirkuma uzvarētāja pasludināšanas iesniegt izskatīšanai Ministru kabineta sēdē tiesību akta projektu par grozījumiem Ministru kabineta 2013.gada 12.februāra rīkojumā Nr.50 "Par Ieslodzījuma vietu infrastruktūras attīstības koncepciju" atbilstoši precizējot būvniecības termiņus un finanšu plūsmas pa gadiem. Izpildot šo uzdevumu, ir sagatavots rīkojuma projekts.

Tāpat ar Ministru kabineta 2021.gada 2.novembra rīkojumu Nr.793 “Grozījums Ministru kabineta 2013. gada 12. februāra rīkojumā Nr. 50 "Par Ieslodzījuma vietu infrastruktūras attīstības koncepciju"" tika atbalstīta piešķirtā finansējuma pārdale pa gadiem un noteikta TNA pamatkapitālā ieguldīto līdzekļus ieslodzījuma vietu infrastruktūras attīstībai izlietošana pa gadiem.

TNA izsludinātajā konkursa procedūrā ar sarunām jaunā Liepājas cietuma kompleksa projektēšanas, autoruzraudzības un būvdarbu nodrošināšanai atlasītajiem kandidātiem 2022. gada 16. februārī tika dota iespēja iesniegt sākotnējos piedāvājumus. Ar sākotnējo piedāvājumu iesniegušajiem pretendentiem tika uzsāktas sarunas par piedāvājumu precizēšanu, nodrošinot vienlīdzīgu attieksmi pret abiem pretendentiem.
Periodā kopš pretendentu sākotnējo piedāvājumu saņemšanas, tai skaitā pēc ģeopolitiskās situācijas izmaiņām un to ietekmes uz būvniecības izmaksām, TNA iepirkuma komisija ir veikusi virkni darbības, gan, lai maksimāli samazinātu jaunā Liepājas cietuma būvniecības izmaksas, gan saņemtu precīzus, iepirkuma priekšmetam un šī brīža situācijai atbilstošus piedāvājumus. Līdz 2022. gada 30. maijam pēc TNA iepirkuma komisijas lūguma pretendenti iesniedza precizētos piedāvājumus un iepirkuma komisija, izvērtējot tos, kopīgi ar Ieslodzījumu vietu pārvaldi veica papildinājumus un korekcijas iepirkuma dokumentācijā, kuras nepasliktina cietuma kompleksa funkcionalitāti un drošību, bet samazina būvniecības izmaksas:
- tika pārskatīts un samazināts cietuma kompleksa būvapjoms par vairāk kā 6000 m²;
- mainīts avārijas gadījumu apkures risinājums, paredzot neizbūvēt atsevišķu katlumāju;
- pārskatīti arī sanitārtehnisko iekārtu risinājumi ieslodzīto kamerās.
Papildus sarunās ar pretendentiem tika panākts pasūtītājam izdevīgākais un atbilstošākais risinājums attiecībā uz jaunā Liepājas cietuma būvniecības izmaksām, termiņu un kvalitāti. Pēc tam TNA iepirkuma komisija veica nepieciešamos precizējumus iepirkuma dokumentācijā un lūdza abiem pretendentiem 2022. gada 31. augustā iesniegt galīgos piedāvājumus, kas arī tika saņemti.
Jāpiebilst, ka šajā iepirkumā tika izmantota design&build jeb “projektē un būvē” metode, apvienojot vienā iepirkumā izmaiņu veikšanu būvprojektā, autoruzraudzību un būvdarbus, lai izvairītos no iespējamām papildu izmaksām būvdarbu veikšanas laikā un nodrošinātu kvalitatīvu būvdarbu izpildi, prasot no uzvarētāja pilnu atbildību par būvprojektu un būvdarbu īstenošanu.
Noteikti jāuzsver, ka iepirkuma norises laikā tika darīts viss, lai maksimāli samazinātu jaunā cietuma būvniecības piedāvājuma cenu:
- atbilstoši valdības lēmumam tika piedāvāta iespēja paredzēt ilgāku jaunā cietuma būvniecības laiku – ne ilgāku par 2025.gada 31.decembrim;
- tika pārskatīts tehniskais uzdevums, samazinātas tajā ietvertās prasības un noteiktas būvapjoma izmaiņas. Ņemot vērā 2022.gadā novērojamo straujo izmaksu pieaugumu būvniecībā, tā iespējamo ietekmi uz pretendentu piedāvājumu cenām, kā arī nepieciešamību iegūt pēc iespējas labāku piedāvājumu, tika veikts jaunā cietuma ēku, kurās netiks izvietoti ieslodzītie, platības apjomu būtisks samazinājums (no 14 – 38%), kas bija iespējams dažādu Ieslodzījuma vietu pārvaldē pēdējo gadu notikušo reformu rezultātā (piemēram, atbalsta funkciju centralizēšana, pāreja uz 12,5 h maiņu darbu utt.). Vienlaikus, veicot šos būvapjoma samazinājumus, tika saglabāti visi nosacījumi jaunā cietuma drošas un normatīvajiem aktiem un starptautiskajām prasībām atbilstošas darbības nodrošināšanai;
- tika veikta papildus ģeotehniskā izpēte jaunā cietuma būvniecībai paredzētajā zemesgabalā (iep.id.Nr. TNA2021/9) kā rezultātā jaunā Liepājas cietuma būvniecības pretendentiem bija pieejama detalizētāka informācija par zemesgabala ģeotehniskajiem rādītājiem, kas ļāva precīzāk plānot paredzamo piedāvājuma cenu;
- sadarbībā ar Ogres valsts tehnikumu tika veikta koku izciršana zemesgabalā, kurā plānota jaunā Liepājas cietuma būvniecība.
Abi pretendenti 2022.gada 31.augustā iesniedza gala piedāvājumu iepirkuma procesa ietvaros.
TNA iepirkuma komisija, izvērtējot abu pretendentu saņemtos piedāvājumus, pārliecinājās, ka galīgie piedāvājumi atbilst iepirkuma dokumentācijā noteiktajām prasībām. Iepirkuma komisija ir pārbaudījusi un labojusi pretendentu piedāvājumos konstatētās aritmētiskās kļūdas, kā arī konstatējusi, ka pretendentu piedāvājumi nav nepamatoti lēti.

1.tabula. Informācija par iesniegtajiem gala piedāvājumiem
 
  SIA “Citrus Solutions” AS “UPB”
Līgumcena par projektēšanu, autoruzraudzību un būvdarbiem (EUR bez PVN)
124 628 287

 
138 143 948
Pasūtītāja finanšu rezerve 1 % no būvdarbu izmaksām (EUR bez PVN) 1 184 284 1 325 395
Kopējā piedāvājuma cena EUR bez PVN 125 812 571 139 469 343
PVN 26 420 639 29 288 563
Kopējā piedāvājuma Līguma cena EUR ar PVN 152 233 210 168 757 906

Izvērtējot iesniegtos piedāvājumus, iepirkuma komisija  2022. gada 26. septembrī ir pieņēmusi lēmumu par iepirkuma līguma slēgšanas tiesību piešķiršanu SIA “Citrus Solutions” par līguma summu 125 812 571 euro, neskaitot PVN, jaunā cietuma būvniecību veicot 34 mēnešu laikā pēc līguma parakstīšanas.
Ņemot vērā būvniecības līguma apjomu, darbības termiņu un 2021. un 2022.gados novērojamo īpaši straujo izmaksu pieaugumu būvniecības jomā (atbilstoši Centrālās statistikas pārvaldes datiem kopējais izmaksu palielinājums 2021. gadā sastāda 12 %, savukārt būvmateriāliem atsevišķi 18%), papildus tam novēroto straujo vispārējo patēriņa cenu kāpumu, tai skaitā energoresursu cenu kāpumu, kā arī pastāvošo nenoteiktību saistībā ar Krievijas Federācijas iebrukumu Ukrainā, kā arī, lai nodrošinātu pušu spēju pienācīgi izpildīt līgumu un izvairītos no nepamatota līguma cenas sadārdzinājuma, iepirkuma līguma projektā tika  paredzēts piemērot Centrālās statistikas pārvaldes (turpmāk – CSP) būvniecības izmaksu indeksu (turpmāk – BII), kas tiek aprēķināts par ceturksni (tabula RCB020c). 
https://data.stat.gov.lv/pxweb/lv/OSP_PUB/START__VEK__RC__RCB/RCB020c/
Indeksējamas būtu būvdarbu tiešās izmaksas (LBN 501-17 “Būvizmaksu noteikšanas kārtība” 18. punkts), kas atbilst ceturksnī veikto būvdarbu apjomam pēc tam, kad CSP publicē attiecīgā ceturkšņa BII. Par būvdarbu izmaksu indeksācijas aprēķina bāzes periodu ir noteikts ceturksnis, kurā bija galīgo piedāvājumu iesniegšanas pēdējā diena. Bāzes indekss tiks izmantots tiešo būvdarbu izmaksu korekcijas summas aprēķināšanai. Iepirkuma līguma projekts paredz indeksācijas  maksimālo apjomu ne vairāk kā 10 % no līgumcenas, kas sastāda 12 462 829 euro, neskaitot PVN, jeb 15 080 023 euro ar PVN. Līguma nosacījumi paredz, ja būvdarbu vai to daļas izpilde kavēsies būvuzņēmēja vainas dēļ, tad samaksa par attiecīgiem būvdarbiem tiks koriģēta ar indeksu, kas bija piemērojams periodā, kad būvdarbi bija jāveic saskaņā ar līgumā noteikto darbu veikšanas grafiku. Iepriekš minētais neietekmē iepirkuma līgumā paredzētās soda sankcijas un atbildību, kas būvdarbu veicējam iestājas par darbu kavēšanu. Līgumcenas indeksācija iepirkuma līguma projektā iekļauta kā atsevišķa nodaļa. Izmaksu pieaugums vai samazinājums kompensējams (attiecīgi būvuzņēmējam vai pasūtītājam) atsevišķi, ieinteresētai pusei iesniedzot otrai pusei aprēķinu, tā pamatojošos dokumentus (CSP izziņu) un atbilstošu rēķinu.
Papildus jāmin, ka Ministru kabineta 2022.gada 5.jūlija noteikumu Nr. 419 “Noteikumi par publisko būvdarbu līgumos obligāti ietveramajiem noteikumiem un to saturu” 23.punktā noteikts, ka publiskajā būvdarbu līgumā, kura izpildes termiņš pārsniedz vienu gadu, iekļauj būvdarbu līgumcenas indeksācijas noteikumus.

Vienlaikus TNA 2021. gada 10. februārī izveidoja iepirkuma “Jaunā cietuma kompleksa Alsungas ielā 29, Liepājā, būvuzraudzība” (iep.id. Nr. TNA2021/5) komisiju un 2022. gada 11. aprīlī iepirkuma “Jaunā cietuma kompleksa Alsungas ielā 29, Liepājā, būvprojekta ekspertīze” (iep.id. Nr. TNA2022/7) komisiju, iekļaujot komisiju sastāvos Ieslodzījumu vietu pārvaldes speciālistus un  piesaistot ekspertus no zvērinātu advokātu biroja “MPKV”, biedrības “Latvijas Arhitektu savienība” un biedrības “Latvijas Būvinženieru savienība”. Pamatojoties uz atklātā konkursā saņemtajiem pretendentu piedāvājumiem un iepirkuma komisijas  lēmumu par iepirkuma līguma slēgšanas tiesību piešķiršanu, TNA 2021. gada 30. jūlijā noslēdza līgumu Nr. 07-04/247 ar SIA “Firma L4” par jaunā cietuma kompleksa Alsungas ielā 29, Liepājā būvuzraudzību par līgumcenu – 960 000 euro, neskaitot PVN jeb 1 161 600 euro ar PVN. Savukārt būvprojekta ekspertīzes iepirkumā, komisija  2022. gada 21. septembrī ir pieņēmusi lēmumu par iepirkuma līguma slēgšanas tiesību piešķiršanu SIA “VPM Latvia” par līguma summu 148 850 euro, neskaitot PVN, jeb  180 108,50 euro ar PVN. 
Ņemot vērā to, ka jaunā Liepājas cietuma būvniecības procesa organizēšanu nodrošina TNA un darbs pie būvniecības procesa organizēšanas turpinās, ir jāparedz atbilstošs finansējums atlīdzības nodrošināšanai TNA par izdevumiem, kas radīsies organizējot būvniecības procesu 2023., 2024. un 2025.gados.
TNA būvniecības procesa organizācijas izdevumi sastāda 0,8 % no kopējām projekta izmaksām.

Ņemot vērā minēto, veidojas situācija, ka nepieciešamais līdzekļu apjoms jaunā Liepājas cietuma būvniecībai ir lielāks nekā ar Ministru kabineta 2021.gada 2.novembra rīkojumu Nr.793 “Grozījums Ministru kabineta 2013. gada 12. februāra rīkojumā Nr. 50 "Par Ieslodzījuma vietu infrastruktūras attīstības koncepciju"" piešķirtais līdzekļu apjoms.

2.tabula. Informācija par esošajiem un nepieciešamajiem līdzekļiem:
 
Darbu veids MK apstiprinātās summas EUR ar PVN Faktiskās vai plānotās summas EUR ar PVN
Būvdarbu, pārprojektēšanas un autoruzraudzības izmaksas  137 277 373 152 233 210
Ģeotehniskā izpēte*  25 000 0
Būvprojekta ekspertīze 150 000 180 109
Būvuzraudzības izmaksas 2 319 934 1 161 600
TNA būvdarbu organizēšanas izmaksas 1 170 000 1 373 939
Aprīkojuma izmaksas (iegādi veic IeVP) 5 895 991 5 895 991
Būvdarbu indeksācija   15 080 023
Kopā 146 838 298 175 924 872

* Faktiskās ģeotehniskās izpētes izmaksas iekļautas TNA būvdarbu organizēšanas izmaksās.
Pēc līguma noslēgšanas ar iepirkuma uzvarētāju tiks uzsākti jaunā Liepājas cietuma pārprojektēšanas darbi, lai tehniskajā projektā iestrādātu iepirkuma dokumentācijā norādītās nepieciešamās izmaiņas, tajā skaitā – telpu būvapjoma samazināšanu. 
Pēc līguma noslēgšanas ar iepirkuma uzvarētāju tiks uzsākti jaunā Liepājas cietuma pārprojektēšanas darbi, lai tehniskajā projektā iestrādātu iepirkuma dokumentācijā norādītās nepieciešamās izmaiņas, tajā skaitā – telpu būvapjoma samazināšanu. Tikai pēc pārprojektēšanas būs skaidrs jaunā Liepājas cietuma aktuālais aprīkojuma saraksts un cenas, tomēr izmaksām vajadzētu būt mazākām nekā šobrīd šim mērķim iezīmētajai summai, jo tiek plānots būtiski samazināt telpu būvapjomu tajās ēkās, kurās netiks izvietoti ieslodzītie, un tāpēc zūd nepieciešamība pēc noteiktas aprīkojuma daļas. Tāpat pārprojektēšanas rezultātā tiks aktualizētas arī aprīkojuma pozīciju cenas. Ņemot vērā minēto, tikai pēc pārprojektēšana beigām būs pilnīga skaidrība par aprīkojuma izmaksām un iespējamiem valsts budžeta līdzekļu ietaupījumiem šajā pozīcijā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā jaunā Liepājas cietuma kompleksa projektēšanas, autoruzraudzības un būvdarbu nodrošināšanas iepirkuma rezultātu, ir izveidojusies situācija, ka nepieciešamais līdzekļu apjoms jaunā Liepājas cietuma būvniecībai ir par 29 086 574 euro lielāks nekā ar Ministru kabineta 2021.gada 2.novembra rīkojumu Nr.793 “Grozījums Ministru kabineta 2013. gada 12. februāra rīkojumā Nr. 50 "Par Ieslodzījuma vietu infrastruktūras attīstības koncepciju"" piešķirtais līdzekļu apjoms.
Risinājuma apraksts
Lai risinātu šo situāciju, ir nepieciešams grozījums rīkojumā Nr.50 "Par Ieslodzījuma vietu infrastruktūras attīstības koncepciju"", paredzot plānotā finansējuma pārdali pa gadiem, kā arī Ministru kabineta lēmums par papildu trūkstošo līdzekļu piešķiršanu. Rīkojuma projekts paredz izteikt rīkojuma Nr.50 "Par Ieslodzījuma vietu infrastruktūras attīstības koncepciju"" 2. punktu jaunā redakcijā, paredzot jaunā Liepājas cietuma būvniecībai nepieciešamo finansējumu 2022.-2026.gadiem atbilstoši aktualizētajiem aprēķiniem un šī finansējuma sadalījumu pa gadiem, kā arī atļauju jaunā Liepājas cietuma būvniecībai izlietot TNA pamatkapitālā ieguldīto finansējumu 2022. un 2025.gadā. Ņemot vērā to, ka 2020. un 2021.gadā jaunā Liepājas cietuma būvniecības organizēšanai no TNA pamatkapitālā ieguldītajiem līdzekļiem tika izlietoti 281 553 euro, laika posmam no 2022.-2026.gadam kopējā cietuma būvniecībai paredzētā summa vairs neietver šajos gados jau izlietoto TNA pamatkapitāla daļu 281 553 euro apmērā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Ieslodzītās personas, Ieslodzījuma vietu darbinieki, Latvijas iedzīvotāji
Ietekmes apraksts
1200 ieslodzītajām personām jaunajā Liepājas cietumā tiks nodrošināta iespēja uzturēties drošās, nacionālajām un starptautiskajām prasībām atbilstošās ieslodzījuma vietā, kurā ir iespējams pilnvērtīga resocializācija. Jaunais cietums sinerģijā ar Ieslodzījuma vietu pārvaldes Eiropas Sociālā fonda finansētajos projektos īstenotajām aktivitātēm (riska un vajadzību izvērtēšanas instrumentu un resocializācijas programmu aktualizācija un trūkstošo iegūšana, darbinieku apmācības darbam ar tiem u.tml.) ļaus maksimizēt resocializācijas procesu un radīt priekšnoteikumus ieslodzīto likumpaklausīgai dzīvei sabiedrībā pēc atbrīvošanas.  
Darbiniekiem, kuri strādās jaunajā Liepājas cietumā, tiks nodrošināta droša, atbilstoša un efektīva darba vide, kas motivēs darbiniekus aizvien vairāk motivēt ieslodzītos uz pozitīvām izmaiņām.
Jaunā Liepājas cietuma darbības uzsākšana ir priekšnosacījums modernas, efektīva un racionāla brīvības atņemšanas soda izpildes procesa radīšanai un jaunajā Kriminālsodu izpildes likumā ietverto ideju īstenošanai. Jaunais sodu izpildes process veicinās atkārtotu noziedzīgu nodarījumu skaita samazināšanos, kas atstās pozitīvu ietekmi uz daudzām sabiedrības dzīves jomām (mazāk līdzekļu būs jātērē noziegumu izmeklēšanai, iztiesāšanai, soda izpildei, ilgstošas izolācijas seku mazināšanai, cietušo veselības aprūpei, mazāka ietekme uz sociālo jomu, ja mazāk personas pēc soda izciešanas iekļaujas sabiedrībā, atrod darbu, uztur ģimeni un bērnus, nevis pieprasa pabalstus u.tml).
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
6 158 652
0
39 396 846
0
90 193 596
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
6 158 652
0
39 396 846
0
90 193 596
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
6 158 652
-6 158 652
39 396 846
-18 695 187
90 193 596
-14 826 982
39 680 821
2.1. valsts pamatbudžets
6 158 652
-6 158 652
39 396 846
-18 695 187
90 193 596
-14 826 982
39 680 821
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
6 158 652
0
18 695 187
0
14 826 982
-39 680 821
3.1. valsts pamatbudžets
0
6 158 652
0
18 695 187
0
14 826 982
-39 680 821
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
6 158 652
18 695 187
14 826 982
-39 680 821
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Kopējās provizoriskās izmaksas laika posmā no 2020. gada līdz 2026. gadam plānotas 175 924 872 euro apmērā:
Būvdarbu, pārprojektēšanas un autoruzraudzības izmaksas, atbilstoši iepirkuma rezultātam (SIA “Citrus Solutions”) - 150 800 227 euro;
Pasūtītāja rezerve 1% no būvdarbu izmaksām - 1 432 983 euro;
Iespējamā maksimālā indeksācija līdz 10 % no būvdarbu izmaksām - 15 080 023 euro;
Būvprojekta ekspertīzes izmaksas, atbilstoši iepirkuma rezultātiem (SIA “VPM Latvia”) – 180 109 euro;
Būvuzraudzības izmaksas, atbilstoši iepirkuma rezultātiem (SIA “Firma L4”) -
1 161 600 euro;
TNA būvdarbu organizēšanas izmaksas - 1 373 939 euro (detalizēts atšifrējums anotācijas1. pielikumā);
Aprīkojuma iegādes izmaksas (iegādi veiks IeVP) - 5 895 991 euro.
Ņemot vērā TNA pamatkapitālā ieguldītā finansējuma novirzīšanu jaunā Liepājas cietuma būvniecībai 2020. gadā 103 926 euro apmērā, 2021. gadā 177 627 euro apmērā, kopējās provizoriskās izmaksas no 2022.gada līdz 2025.gadam plānotas  175 643 319 euro apmērā, tai skaitā valsts budžeta finansējums 164 835 668 euro un 10 807 651 TNA pamatkapitālā ieguldītais finansējums.
No TNA pamatkapitālā ieguldītajiem līdzekļiem paredzēts izlietot 2022. gadā 392 538 euro un 2025. gadā 10 415 113 euro, līdz ar to Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 04.02.00 "Ieslodzījuma vietu būvniecība" ilgtermiņa saistību pasākumam "Jauna cietuma būvniecība Liepājā" 2022. – 2026.gadiem valsts budžeta finansējums ir jāparedz šādā apmērā:
2022. gadā 0 euro (samazinās par 6 158 652 euro);
2023. gadā 20 701 659 euro (samazinās par 18 695 187 euro);
2024. gadā 75 366 614 euro (samazinās par 14 826 982 euro);
2025. gadā 39 680 821 euro (palielinās par 39 680 821 euro);
2026. gadā 29 086 574 euro (palielinās par 29 086 574 euro);
KOPĀ: 164 835 668 euro.
Izmaiņas atspoguļotas anotācijas 2.pielikumā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Rīkojuma projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Ieslodzījuma vietu pārvalde, Tieslietu ministrija, TNA
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Projekts ir tehnisks valdības iepriekš pieņemta lēmuma precizējums, tāpēc sabiedrības līdzdalība nav nepieciešama.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Tieslietu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
SIA "Tiesu namu aģentūra" jaunā Liepājas cietuma kompleksa būvdarbu organizācijas izdevumu plāns
2. pielikums
Nosaukums
Naudas plūsma