Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
22-TA-1961: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Veselības aprūpes finansēšanas likuma 10. panta trešā daļa.
Informatīvais ziņojums “Par izdevumu pārstrukturizēšanu ilglaicīgas negatīvas ietekmes mazināšanai uz pusaudžu psihisko veselību, ko veicinājusi Covid-19 pandēmija”, kas pieņemts Ministru kabineta 2022.gada 5.jūlija sēdē (prot. Nr. 35 63. §).
Veselības ministrijas iniciatīva.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta “Grozījumi Ministru kabineta 2018.gada 28.augusta noteikumos Nr.555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība”” (turpmāk - Noteikumu projekts) mērķis ir pilnveidot un precizēt valsts apmaksātās veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanas un apmaksas kārtību, lai nodrošinātu pasākumus, kas saistīti ar Covid – 19 infekcijas izplatības ierobežošanu un seku novēršanu (tai skaitā ilglaicīgās negatīvās ietekmes mazināšanu attiecībā uz pusaudžu psihisko veselību) un onkoloģisko saslimšanu diagnostiku.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu organizēšana un apmaksa tiek veikta Ministru kabineta 2018.gada 28.augusta noteikumos Nr.555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība” (turpmāk – Noteikumi Nr.555) noteiktajā kārtībā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams pilnveidot un precizēt valsts apmaksātās veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanas un apmaksas kārtību, lai no 2022.gada 1.jūlija nodrošinātu pasākumus, kas saistīti ar Covid – 19 infekcijas izplatības ierobežošanu un seku novēršanu (tai skaitā ilglaicīgās negatīvās ietekmes mazināšanu attiecībā uz pusaudžu psihisko veselību), kā arī pasākumus, kas saistīti ar onkoloģisko saslimšanu diagnostiku. Līdz ar to nepieciešami atbilstoši grozījumi Noteikumos Nr.555.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā minēto, Noteikumu projekts paredz:
1) paplašināt speciālistu loku, kas sniedz palīdzību bērniem un pusaudžiem garstāvokļa traucējumu kabinetā bērniem, precizēt kārtību, kādā tiek plānotas pakalpojuma sniegšanai nepieciešamās uzturēšanas izmaksas, kā arī līdz 2022.gada 31.decembrim turpināt nodrošināt konsultatīvo tālruni pusaudžiem psihoemocionālā atbalsta saņemšanai (Noteikumu projekta 1.1., 1.17. un 1.25.apakšpunkts).
Atbilstoši Noteikumu Nr.555 10.pielikuma “Steidzamās medicīniskās palīdzības punkti un fiksētā ikmēneša maksājuma (piemaksas) aprēķins ārstu speciālistu kabinetiem un struktūrvienībām” 13.piezīmē minētajam garastāvokļa traucējumu kabinetā pakalpojumus nodrošina pacientu plūsmas koordinators, psihologs, psihoterapeits, narkologs un psihiatrs.
Uzklausot jomas ekspertu ieteikumus, ir secināts, ka pilnvērtīga pakalpojuma nodrošināšanai garstāvokļa traucējumu kabineta bērniem speciālistu komandā nepieciešams iekļaut arī funkcionālo speciālistu (atbilstoši kompetencei). Līdz ar to  nepieciešami attiecīgi grozījumi Noteikumu Nr.555 10.pielikuma 13.piezīmē, kā arī 2.10.apakšpunktā, lai mākslas terapeita (funkcionālais speciālists), kas sniedz palīdzību bērniem un pusaudžiem garstāvokļa traucējumu kabinetā bērniem, pakalpojumus iekļautu valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu klāstā.
Tāpat nepieciešams precizēt kārtību, kādā tiek plānotas garstāvokļa traucējumu kabineta bērniem pakalpojuma sniegšanai nepieciešamās uzturēšanas izmaksas. Līdz ar to Noteikumu Nr.555 10.pielikuma 2.23.apakšpunkts papildināts ar jaunu piezīmi (14.piezīme), nosakot kabineta fiksētā maksājuma aprēķināšanas principus - ja kabinetā nodarbināto funkcionālo speciālistu, psihologu, psihoterapeitu, narkologu vai psihiatru slodžu skaits ir lielāks par vienu slodzi, tad, aprēķinot kabineta fiksēto maksājumu, tiek piemērots  Noteikumu Nr.555 10.pielikuma pielikuma 2.23.apakšpunktā minētais maksājums. Ja kabinetā nodarbināto funkcionālo speciālistu, psihologu, psihoterapeitu, narkologu vai psihiatru slodžu skaits ir mazāks par vienu slodzi, tad Noteikumu Nr.555 10.pielikuma 2.23.apakšpunktā minēto maksājumu proporcionāli samazina. Minētais grozījums izstrādāts, lai kabineta fiksētais maksājums netiktu veikts atbilstoši tajā nodarbināto skaitam.
Noteikumu Nr.555 245.5 punkts paredz, ka līdz 2022. gada 30. jūnijam Nacionālais veselības dienests apmaksā konsultatīvā tālruņa darbības nodrošināšanu pusaudžiem psihoemocionālā atbalsta saņemšanai. Minētais pasākums tika ieviests, ņemot vērā Covid-19 pandēmijas laikā izveidojušos bērnu un pusaudžu augsto pieprasījumu pakalpojuma saņemšanai. Tā kā pieprasījums pēc palīdzības konsultatīvā tālruņa darbības ietvaros joprojām ir augsts (atbilstoši SIA “Bērnu un pusaudžu resursu centrs” (nodrošina konsultatīvā tālruņa darbību) sniegtajiem datiem vidēji mēnesī tiek sniegtas 180 klīniskā un veselības psihologa konsultācijas pusaudžiem un viņu ģimenēm), nepieciešams mērķtiecīgi un nepārtraukti turpināt nodrošināt pusaudžu psihoemocionālo atbalstu arī 2022.gada 2.pusgadā. Līdz ar to Noteikumu projekts paredz, ka Nacionālais veselības dienests turpina līdz 2022. gada 31.decembrim apmaksāt konsultatīvā tālruņa darbības nodrošināšanu pusaudžiem psihoemocionālā atbalsta saņemšanai.
Minēto pasākumu ieviešana tiks īstenota informatīvajā ziņojumā “Par izdevumu pārstrukturizēšanu ilglaicīgas negatīvas ietekmes mazināšanai uz pusaudžu psihisko veselību, ko veicinājusi Covid-19 pandēmija” (pieņemts Ministru kabineta 2022.gada 5.jūlija sēdē) paredzētās finanšu līdzekļu pārdales ietvaros.
2) pilnveidot onkoloģisko saslimšanu diagnostiku (Noteikumu projekta 1.2., 1.5., 1.6., 1.7., 1.22., 1.23. un 1.26.apakšpunkts):
- izmaiņas dzemdes kakla vēža skrīninga kārtībā (Noteikumu projekta 1.2., 1.6., 1.7., 1.22. un 1.23.apakšpunkts).
Saskaņā ar starptautiskām vadlīnijām un Latvijas Ginekologu un dzemdību speciālistu asociācijas ieteikumiem, cilvēka papilomas vīrusa primāru skrīningu rekomendē tikai no 30 gadiem, savukārt līdz 30 gadu vecumam dzemdes kakla vēža skrīningam izmanto šķidruma citoloģijas metodi.
Pētījumos pierādīts, ka cilvēka papilomas vīrusa testi ir daudz efektīvāki dzemdes kakla priekšvēža/vēža primārajā skrīningā vecuma grupā virs 30 gadiem (salīdzinot ar citoloģiskajiem izmeklējumiem), turklāt, izmantojot cilvēka papilomas vīrusa testus, skrīninga intervālus var pagarināt līdz 5 gadiem.
Ievērojot minēto, Noteikumu projekts paredz mainīt dzemdes kakla vēža skrīninga kārtību, nosakot, ka šo skrīningu sievietēm 25 un 28 gadu vecumā veic ar šķidruma citoloģijas metodi, savukārt sievietēm no 30 gadu vecuma līdz 70 gadiem – ar cilvēka papilomas vīrusa izmeklējuma metodi (grozīts Noteikumu Nr.555 71.1. un 72.1.apakšpunkts, kā arī 1.pielikums “Profilaktiskās apskates (izmeklējumi) un sirds un asinsvadu slimību riska noteikšana”).
Vēršam uzmanību, ka ar šo pasākumu tiks realizēts likumā “Par valsts budžetu 2022.gadam” paredzētais prioritārais pasākums “Primārā HPV skrīninga algoritma ieviešana (no 2022.gada 1.jūlija)”.
Atbilstoši minētajām izmaiņām izmaiņas nepieciešamas arī Noteikumu Nr.555 7.1.apakšpunktā (turpmāk Nacionālais veselības dienests laboratorijas pakalpojumu sniedzējus dzemdes kakla vēža skrīninga izmeklējumiem izvēlēsies pakalpojumu sniedzēju atlases procedūras ietvaros (atlases procedūras nosacījumi tiek izstrādāti sadarbībā ar nozares ekspertiem, to mērķis – pakalpojumu kvalitāte), grozījumam nav ietekmes uz valsts un pašvaldību budžetu), kā arī nepieciešams noteikt pārejas regulējumu, lai, pārejot no vienas testēšanas metodes uz otru un mainot skrīninga veikšanas biežumu, nepieļautu gadījumus, kad sievietei skrīnings nav veikts vairāk nekā trīs gadus pēc pēdējā skrīninga ar šķidruma citoloģijas metodi (piemēram, šogad 31 gadu vecai sievietei atbilstoši spēkā esošajai kārtībai būtu jāveic dzemdes kakla vēža skrīnings, taču pēc jaunā algoritma viņa to varēs darīt tikai 35 gadu vecumā, kas nozīmē, ka laika posms pēc pēdējā veiktā skrīninga ar šķidruma citoloģijas metodi krietni pārsniegs šai skrīninga metodei pieļaujamo 3 gadu intervālu). Līdz ar to Noteikumu projekts paredz papildināt Noteikumus Nr.555 ar 261.punktu, lai no 2022. gada 1.jūlija līdz 2025. gada 30. jūnijam noteiktu pārejas periodu, kas paredz, ka sievietēm pēc 30 gadu vecuma, kurām pirms testa veida maiņas bija paredzēts veikt skrīningu pēc trīs gadiem, tiku veikta cilvēka papilomas vīrusa testēšana.
Lai īstenotu likumā “Par valsts budžetu 2022.gadam” paredzēto prioritāro pasākumu “Pacientu līdzmaksājumu samazinājums par pēcskrīninga izmeklējumiem”, Noteikumu projekts paredz izmaiņas Noteikumu Nr.555 71.punkta ievaddaļā, nosakot, ka valsts organizētais skrīnings ietver šajā punktā noteiktos skrīninga un pēcskrīninga izmeklējumus. Ievērojot minēto un Veselības aprūpes finansēšanas likuma 6.panta otrās daļas 10.punktā noteikto, pacienti, veicot Noteikumu Nr.555 71.punktā noteiktos skrīningus un pēcskrīningus, ir atbrīvoti no pacienta līdzmaksājuma veikšanas. Minētais veicina pakalpojumu pieejamību iedzīvotājiem.
- uzlabota veselības aprūpes pakalpojumu ātrāka pieejamība pacientiem ar iespējamo ļaundabīgo audzēju recidīvu (Noteikumu projekta 1.5.apakšpunkts).
Atšķirībā no “zaļā koridora” (paredzēts pirmreizēju onkoloģisku saslimšanu pacientiem) recidīvu diagnostikā liela loma ir tieši ārstiem speciālistiem. Lai paātrinātu diagnozes noteikšanu ļaundabīgo audzēju recidīvu gadījumos, ir nepieciešams grozījums Noteikumu Nr.555 61.3.3.apakšpunktā, ļaujot arī ārstiem speciālistiem nosūtīt pacientus uz recidīvu diagnostiku “dzeltenā koridora” ietvaros. Grozījumam nav ietekmes uz valsts un pašvaldību budžetu.
- izmaiņas ģimenes ārstu prakšu motivēšanā iesaistīties zarnu vēža skrīninga vai prostatas vēža skrīninga nodrošināšanā (Noteikumu projekta 1.26.apakšpunkts).
Šobrīd Noteikumu Nr.555 11.pielikuma “Primārās veselības aprūpes finansējuma plānošana” 15.punkts paredz, ka par ģimenes ārsta praksē vai laboratorijā veiktu profilaktisko izmeklējumu – slēpto asiņu izmeklējums fēcēs – ģimenes ārsts saņem maksājumu – 0,71 euro par katru pieaugušo pacientu.
Resnās un taisnās zarnas (kolorektālais) vēzis ir viens no visbiežāk sastopamajiem ļaundabīgajiem audzējiem Latvijā un pasaulē (apmēram 10% no visiem ļaundabīgajiem audzējiem). Lai veicinātu ģimenes ārstu prakšu iesaisti zarnu vēža skrīninga nodrošināšanā, Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošanas plāna 2022.–2024. gadam (pieņemts Ministru kabineta 2022.gada 5.jūlija sēdē) ietvaros ir piešķirts finansējums maksājumam par ģimenes ārsta praksē reģistrētās mērķa grupas vidū sasniegtajiem zarnu vēža skrīninga atsaucības rādītājiem, 2022. gadā paredzot ģimenes ārstiem cita veida motivējošu maksājumu zarnu vēža skrīninga atsaucības palielināšanai. Līdz ar to šobrīd paredzēto maksājumu 0,71 euro apmērā nepieciešams svītrot, novēršot dubultu maksājumu par vienādu pasākumu īstenošanu.
Prostatas vēzis ir viena no biežāk sastopamajām onkoloģiskajām  saslimšanām vīriešiem Latvijā. Vēža agrīna diagnostika ir svarīga vēža ārstēšanai.
Neapšaubāmi būtiska loma vēža skrīninga nodrošināšanā ir tieši ģimenes ārstiem. Lai motivētu ģimenes ārstus iesaistīties gan zarnu vēža skrīninga, gan prostatas vēža skrīninga programmās, Noteikumu projekts paredz ģimenes ārstiem nodrošināt papildu motivācijas maksājumu atbilstoši atsaucības rādītājiem. Vēršam uzmanību, ka ar šo pasākumu tiks realizēts likumā “Par valsts budžetu 2022.gadam” paredzētais prioritārais pasākums “Zarnu vēža skrīnings” un “Prostatas vēža skrīnings”. Noteikumu projekta 1.26.apakšpunktā, kas paredz Noteikumu Nr.555 11.pielikumu papildināt ar 16.3 un 16.punktu, noteiktie zarnu vēža un prostatas vēža skrīninga atsaucības rādītāji, kā arī tiem atbilstošie papildu motivācijas maksājumi tiek aprēķināti jau no 2022. gada 1.janvāra – 2022.gada 1.pusgadā tie ir atrunāti Nacionālā veselības dienesta līgumā ar ārstniecības iestādi.
3) redakcionālus grozījumus Noteikumu Nr.555 normās, kurās šobrīd iekļauta atsauce uz Iedzīvotāju reģistru (Noteikumu projekta 1.3., 1.4., 1.6., 1.8., 1.9., 1.10., 1.12. un 1.27.apakšpunkts).
Atbilstoši Fizisko personu reģistra likumam, kas stājās spēkā 2021. gada 28. jūnijā, aizstājot Iedzīvotāju reģistra likumu, vienota fizisko personu reģistrācijas un uzskaites sistēma ir Fizisko personu reģistrs. Grozījumiem nav ietekmes uz valsts un pašvaldību budžetu.
4) izmaiņas attiecībā uz manipulāciju sarakstā minēto veselības aprūpes pakalpojumu manipulāciju un šo manipulāciju apmaksas nosacījumu pārskatīšanas biežumu (Noteikumu projekta 1.11.apakšpunkts).
Atbilstoši Noteikumu Nr.555 154.7.apakšpunktam noteikumos minēto veselības aprūpes pakalpojumu apmaksas apmēru nosaka, ņemot vērā manipulāciju sarakstā minētās veselības aprūpes pakalpojumu manipulācijas un šo manipulāciju apmaksas nosacījumus, ko Nacionālais veselības dienests pārskata ne biežāk kā vienu reizi kalendāra gada ceturksnī, izmaiņas saskaņojot ar Veselības ministriju. Lai operatīvi reaģētu uz izmaiņām, kas saistītas ar veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanu Covid-19 pandēmijas laikā, Noteikumu Nr.555 255.punkts paredz, ka līdz 2022.gada 30.jūnijam Nacionālais veselības dienests Noteikumu Nr.555 154.7.apakšpunktā minētajā manipulāciju sarakstā ir tiesīgs veikt izmaiņas biežāk kā vienu reizi ceturksnī, ja izmaiņas saistītas ar Covid-19, par veiktajām izmaiņām informējot ārstniecības iestādes un Veselības ministriju.
Izvērtējot Noteikumu Nr.555 154.7.apakšpunktā ietverto regulējumu kopsakarā ar 255.punktā iekļauto pārejas regulējumu, secināms, ka 154.7.apakšpunktā noteiktais laika ierobežojums, kādā iespējams veikt izmaiņas manipulāciju sarakstā, nav piemērojams atbilstoši aktuālajai situācijai un steidzamajai nepieciešamībai, lai nodrošinātu no valsts budžeta apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu nepārtrauktu pieejamību ne tikai epidemioloģiskajā situācijā, ko izraisījusi Covid-19 infekcijas izplatīšanās, bet arī citos gadījumos. Līdz ar to, lai nekavētu Nacionālā veselības dienesta darbu, tiek veikti grozījumi Noteikumu 154.7.apakšpunktā, nosakot tiesības Nacionālajam veselības dienestam izmaiņas manipulāciju sarakstā veikt jebkurā laikā, kad tas objektīvi nepieciešams, izmaiņas saskaņojot ar Veselības ministriju. Būtiski skaidrot, ka izmaiņas manipulāciju sarakstā Nacionālais veselības dienesta veic ciešā sadarbībā ar ārstniecības personu profesionālajām organizācijām un ārstniecības iestādēm. Grozījumam nav ietekmes uz valsts un pašvaldību budžetu.
5) līdz 2022.gada 31.decembrim turpināt nodrošināt pasākumus, kas saistīti ar Covid – 19 infekcijas izplatības ierobežošanu un seku novēršanu un atbilst informatīvā ziņojuma projektā “Par veselības aprūpes nozares iziešanu no Covid-19 izraisītās krīzes 2021/22. gada rudens/ziemas periodā un gatavošanos 2022/23.gada rudens/ziemas scenārijiem” (tiesību akta lietas ID: 22-TA-1806) ietvertajām Covid-19 izplatības pamata aktivitātēm (Noteikumu projekta 1.13., 1.14., 1.15., 1.16., 1.18., 1.19., 1.20. un 1.21.apakšpunkts):
- turpināt samaksu par šādiem sniegtajiem pakalpojumiem Covid-19 izplatības ierobežošanai un seku novēršanai: laboratorisko izmeklējumu veikšana Covid-19 noteikšanai, Covid-19 pacientu nogādāšana no stacionārās ārstniecības iestādes uz mājām, ceļa izdevumi ārstniecības personai, kas apmeklē Covid-19 pacientu, pacienta nogādāšana no augstāka līmeņa stacionārās ārstniecības iestādes uz zemāka līmeņa stacionāro ārstniecības iestādi, subakūtā rehabilitācija pacientiem pēc Covid-19 infekcijas pārslimošanas un vakcinācija pret Covid-19;
- nodrošināt samaksu par ilgtermiņa rehabilitāciju pacientiem pēc Covid-19 infekcijas pārslimošanas, kā arī veselības stāvokļa dinamisko novērošanu pacientiem pēc Covid-19 infekcijas pārslimošanas. Šie pasākumi tiek ieviesti, lai nodrošinātu iedzīvotāju dzīves kvalitāti un atveseļošanos pēc Covid-19 infekcijas pārslimošanas, mazinot invaliditātes riskus, un pēc iespējas ātrāk atgrieztu personas darba tirgū. Par šiem pakalpojumiem, kā arī par laboratorisko izmeklējumu veikšanu Covid-19 noteikšanai un vakcināciju pret Covid-19 turpmāk tiks maksāts atbilstoši Nacionālā veselības dienesta aprēķinātajiem tarifiem un dienesta un ārstniecības iestādes līguma nosacījumiem, nevis atbilstoši faktiskajām izmaksām.
- turpināt samaksu par samaksu par Covid-19 pacientu diagnostiku un ārstēšanu. Veicot samaksu par Covid-19 pacientu ārstēšanu stacionārā ārstniecības iestādē, gultasdienas tarifā iekļautajam atalgojumam Nacionālais veselības dienests piemēros intensitātes koeficientu 15% apmērā. Minētais intensitātes koeficients tiek ieviests, lai stacionārās ārstniecības iestādes varētu radīt motivējošus apstākļus strādājošajiem, kā arī piesaistīt jaunus darbiniekus, kuri iesaistīti Covid-19 pacientu ārstēšanā un aprūpē.
 - turpināt samaksu par laboratoriskajiem pakalpojumiem Covid-19 noteikšanai atbilstoši faktiski sniegto pakalpojumu apjomam, nepiemērojot Noteikumu Nr.555 200. punktā minēto koeficientu un 16. pielikumā minēto kārtību;
- turpināt apmaksāt ģimenes ārstu attālināti sniegtās konsultācijas, kā arī papildu darbinieka nodarbināšanu ģimenes ārsta praksē;
- apmaksāt ģimenes ārsta aizvietošanas nodrošināšanu atvaļinājuma laikā un darbnespējas lapas A gadījumā, ja ģimenes ārsta prombūtnes laikā tiek nodrošināta ģimenes ārsta pakalpojumu pieejamība pacientiem, līgumā ar Nacionālo veselības dienestu noteiktajā kārtībā. Minētais ieviests, lai būtu iespējams nodrošināt Covid-19 pacientiem ģimenes ārsta sniegto veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību.
- turpināt samaksu ārstniecības iestādēm par individuālo aizsardzības līdzekļu un dezinfekcijas līdzekļu izmantošanu pakalpojumu sniegšanā, kā arī sniegtajiem sekundārajiem ambulatorajiem veselības aprūpes pakalpojumiem personām ar aktīvu apstiprinātu Covid-19 infekciju vai epidemioloģiskās drošības pasākumu Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai normatīvajos aktos atzītai kontaktpersonai medicīniskās novērošanas periodā.
- pagarināt tiesības Nacionālajam veselības dienestam slēgt līgumu ar stacionārajām ārstniecības iestādēm, kas nav minētas Noteikumu Nr.555 6. pielikumā, lai Covid-19 infekcijas izplatībai turpinoties, nodrošinātu valsts apmaksāto pakalpojumu pieejamību stacionāros;
- mainīts Noteikumu Nr.555 254.2.apakšpunktā (jaunajā redakcijā – 254.1.apakšpunkts) ietvertais princips piemaksai par stacionāro ārstniecības iestāžu uzņemšanas nodaļas darbu: noteikta apjoma ikmēneša piemaksa 25 stacionārajām ārstniecības iestādēm tiek aizstāta ar piemaksu 10 stacionārajām ārstniecības iestādēm (VI un V līmeņa stacionārās ārstniecības iestādes (skatīt Noteikumu Nr.555 6.pielikuma “Stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēji un stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu apmaksas nosacījumi” 1.1. un 1.2.apakšpunktā)), maksājumu aprēķinot atbilstoši pacientu skaita pieaugumam un atalgojumam piemērojot intensitātes koeficientu 15% apmērā. Ievērojot to, ka stacionāro Covid-19 pacientu skaits salīdzinoši ar iepriekšējiem periodiem ir mazinājies, tiek plānots, ka galvenā akūto Covid-19 pacientu plūsma tiks virzīta uz V ( 3 iestādes) un IV (7 iestādes) līmeņa stacionārajām ārstniecības iestādēm, tādēļ šīm 10 iestādēm tiek plānots 15% intensitātes koeficients, lai motivētu esošos darbiniekus, kā arī piesaistītu jaunus, kuri iesaistīti Covid-19 pacientu ārstēšanā un aprūpē.
- turpināt samaksu stacionārajām ārstniecības iestādēm par pacientu ārstēšanu intensīvās terapijas gultā vai nodaļā, taču šī samaksa turpmāk attieksies tikai uz Covid-19 pacientu ārstēšanu (Starptautiskās statistiskās slimību un veselības problēmu klasifikācijas (SSK – 10.redakcija) diagnožu kodi: U07.1 un U07.2. Turklāt par šiem pakalpojumiem turpmāk tiks maksāts atbilstoši Nacionālā veselības dienesta aprēķinātajiem tarifiem un dienesta un ārstniecības iestādes līguma nosacījumiem, nevis atbilstoši faktiskajām izmaksām.
6) izmaiņas Noteikumu Nr.555 1.pielikumā “Profilaktiskās apskates (izmeklējumi) un sirds un asinsvadu slimību riska noteikšana” (Noteikumu projekta 1.23.apakšpunkts), kas saistītas ar:
- tehnisku grozījumu 1.pielikuma 1.punkta 4.piezīmē (jaunajā redakcijā – 1.piezīme), atbilstoši VSIA “Bērnu klīniskā universitātes slimnīca” speciālistu izstrādātajam algoritmam precizējot laika posmus, kuros tiek veikts bērna agrīns attīstības izvērtējums.
- Noteikumu projektā ietvertajām izmaiņām dzemdes kakla vēža skrīninga kārtībā (skatīt šīs sadaļas 2.punktu) (1.pielikuma 2.3.apakšpunkts papildināts ar jaunu piezīmi (1.pielikuma jaunajā redakcijā – 1.piezīme), precizēts 1.pielikuma 2.3.1.apakšpunkta nosaukums, kā arī 1.pielikums papildināts ar 2.3.1.1. un 2.3.1.2.apakšpunktu).
7) izmaiņas Noteikumu Nr.555 6.pielikuma “Stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēji un stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu apmaksas nosacījumi” 2.10.8. un 2.18.7.1.apakšpunktā (Noteikumu projekta 1.24.apakšpunkts), jo, lai nodrošinātu pakalpojumu pieejamību, tika pārplānotas mikroķirurģijas pakalpojumu programmas, un šajā procesā tika aktualizēti tarifi atbilstoši Nacionālā veselības dienesta pārziņā esošajā veselības aprūpes pakalpojumu apmaksas norēķinu sistēmā “Vadības informācijas sistēma”, kas nodrošina veselības aprūpes norēķinus, sniegtajai informācijai. Grozījumiem nav ietekmes uz valsts un pašvaldību budžetu.
8) redakcionāls grozījums Noteikumu Nr.555 14.pielikuma “Samaksas apmēra plānošana” 3.1.2.2.apakšpunktā, aizstājot tajā iekļauto atsauci uz Iedzīvotāju reģistru ar atsauci uz Fizisko personu reģistru  (Noteikumu projekta 1.27.apakšpunkts). Grozījumam nav ietekmes uz valsts un pašvaldību budžetu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Fiziskās personas, kurām ir tiesības saņemt veselības aprūpes pakalpojumus atbilstoši Veselības aprūpes finansēšanas likuma 7., 9. un 11. pantam.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Ārstniecības iestādes un ārstniecības personas, kas noslēgušas vai kuras pretendēs uz līgumu par valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
683 414 367
0
624 056 120
0
624 056 120
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
683 414 367
0
624 056 120
0
624 056 120
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
683 414 367
73 264 192
624 056 120
0
624 056 120
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
683 414 367
73 264 192
624 056 120
0
624 056 120
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-73 264 192
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-73 264 192
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
73 264 192
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Finansējums 2022. gadam atbilstoši likumam „Par valsts budžetu 2022. gadam” un ņemot vērā Finanšu ministrijas rīkojumus uz 2022.gada 6.jūniju:
Veselības ministrijas (NVD) budžeta programmas 33.00.00 “Veselības aprūpes nodrošināšana”:
 
apakšprogrammas 33.14.00 “Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”
Resursi izdevumu segšanai 169 355 006 euro
     Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 13 304 euro
     Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 169 341 702 euro
Izdevumi  169 355 006 euro, tai skaitā:
     Subsīdijas un dotācijas 167 181 230 euro
     Uzturēšanas izdevumu transferti  2 173 776 euro

apakšprogrammas 33.16.00 “Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”
Resursi izdevumu segšanai   299 615 038 euro
     Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 25 052 euro
     Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 299 589 986 euro
Izdevumi  299 615 038  euro, tai skaitā:
     Subsīdijas un dotācijas 298 693 090 euro
     Uzturēšanas izdevumu transferti  921 948 euro

apakšprogrammā 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”:
Resursi izdevumu segšanai   198 329 519 euro, tai skaitā:
    Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 230 707 euro
    Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 198 098 812 euro
Izdevumi 198 329 519  euro, tai skaitā:
    Subsīdijas un dotācijas 198 329 519 euro
  
Veselības ministrijas  budžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem izlietojums”:
Resursi izdevumu segšanai   16 114 804 euro
Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 16 114 804 euro
Izdevumi  16 114 804  euro, tai skaitā:
Uzturēšanas izdevumi 16 114 804 euro

2023. un 2024.gadam atbilstoši likumam “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024.gadam””:
Veselības ministrijas (NVD) budžeta programmas 33.00.00 “Veselības aprūpes nodrošināšana”:

apakšprogrammas 33.14.00 “Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”
Resursi izdevumu segšanai  167 738 859 euro
     Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 13 304 euro
     Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 167 725 555 euro
Izdevumi  167 738 859 euro, tai skaitā:
     Subsīdijas un dotācijas 165 995 799 euro
     Uzturēšanas izdevumu transferti  1 743 060 euro

apakšprogrammas 33.16.00 “Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”
Resursi izdevumu segšanai   272 407 997 euro
     Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 25 052 euro
     Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 272 382 945 euro
Izdevumi  272 407 997  euro, tai skaitā:
     Subsīdijas un dotācijas 271 727 785 euro
     Pārējie valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transferti 680 212 euro

 apakšprogrammā 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”:
Resursi izdevumu segšanai   183 909 264 euro
     Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem 230 707 euro
Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 183 678 557 euro
     Izdevumi  183 909 264  euro, tai skaitā:
     Subsīdijas un dotācijas 183 909 264  euro

2022.gads

1. Noteikumu Nr.555 243.punkts (Noteikumu projekta 1.13.apakšpunkts) paredz, ka līdz 2022. gada 31. decembrim dienests līgumā ar ārstniecības iestādi noteiktajā kārtībā veic samaksu par šādiem sniegtajiem pakalpojumiem COVID-19 izplatības ierobežošanai un seku novēršanai:  
- Noteikumu  Nr.555 243.1.apakšpunkts (Noteikumu projekta 1.13.apakšpunkts) paredz laboratorisko izmeklējumu veikšanu COVID-19 noteikšanai atbilstoši Slimību profilakses un kontroles centra tīmekļvietnē publicētajam COVID-19 testēšanas algoritmam ar indikatīvu finansiālu ietekmi 3 483 000 euro (skat. anotācijas pielikumu Nr.1).
Finansējuma avots:  no  likumā "Par valsts budžetu 2022. gadam” 74.resora programmā 12.00.00 "Finansējums veselības jomas pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" rezervētā finansējuma un, ņemot vērā faktisko līdzekļu izpildi, no atbilstoši Ministru kabineta rīkojumiem 2022.gadā no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” jau piešķirtā finansējuma atlikumiem. 

- Noteikumu Nr.555 243.2.apakšpunkts (Noteikumu projekta 1.13.apakšpunkts) paredz Covid-19 pacientu nogādāšanu no stacionārās ārstniecības iestādes uz mājām, ja pacienta veselības stāvoklis ļauj turpināt ārstēties mājās un pacients pats nespēj rast iespēju nokļūt mājās, neapdraudot epidemioloģisko drošību, par ceļa izdevumiem ārstniecības personai, kas apmeklē COVID-19 pacientu ar indikatīvu finansiālu ietekmi 2 502 euro (skat. anotācijas pielikumu Nr.2).
-Finansējuma avots: 243.2.apakšpunktā paredzēto pasākumu īstenošanai nepieciešamie resursi tiks rasti nozares iekšienē pārstrukturizējot veselības aprūpes pakalpojumus un atbilstoši aktuālajai situācijai sašaurinot plānveida sniedzamos veselības aprūpes pakalpojumus, jo pie epidēmijas viļņa un saslimstības intensitātes pieauguma daļēji vai pilnībā tiek  ierobežota plānveida veselības aprūpes pakalpojumu sniegšana (finansējums tiks rasts apakšprogrammas 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” ietvaros).

- Noteikumu Nr.555 243.3. apakšpunkts (Noteikumu 1.13.apakšpunkts) paredz, ka dienests veic samaksu par pacienta nogādāšanu no augstāka līmeņa stacionārās ārstniecības iestādes uz zemāka līmeņa stacionāro ārstniecības iestādi, ja pacienta veselības stāvoklis ir uzlabojies un ļauj turpināt ārstēšanu zemāka līmeņa stacionārā un ja augstāka līmeņa stacionārajai ārstniecības iestādei ir nepieciešams atbrīvot stacionārās gultas akūtiem pacientiem, kuriem nepieciešama stacionārā ārstēšana neatliekamā kārtā, ar indikatīvi aprēķinātu finansiālu ietekmi 1 188 euro (skat., anotācijas pielikumu Nr.11). Iepriekšminētais pasākums īstenojams apakšprogrammā 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”.
Finansējuma avots: 243.3.apakšpunktā paredzēto pasākumu īstenošanai nepieciešamie resursi tiks rasti nozares iekšienē pārstrukturizējot veselības aprūpes pakalpojumus un atbilstoši aktuālajai situācijai sašaurinot plānveida sniedzamos veselības aprūpes pakalpojumus, jo pie epidēmijas viļņa un saslimstības intensitātes pieauguma daļēji vai pilnībā tiek  ierobežota plānveida veselības aprūpes pakalpojumu sniegšana (finansējums tiks rasts apakšprogrammas 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” ietvaros).

-Noteikumu Nr.555 243.4 apakšpunkts (Noteikumu projekta 1.13.apakšpunkts) paredz subakūto rehabilitāciju un ilgtermiņa rehabilitāciju pacientiem pēc COVID-19 infekcijas pārslimošanas 2 613 996 euro (skat. anotācijas pielikumu Nr.3).
 Finansējuma avots: no  likumā "Par valsts budžetu 2022. gadam” 74.resora programmā 12.00.00 "Finansējums veselības jomas pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" rezervētā finansējuma un, ņemot vērā faktisko līdzekļu izpildi, no atbilstoši Ministru kabineta rīkojumiem 2022.gadā no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” jau piešķirtā finansējuma atlikumiem. 

-Noteikumu Nr.555 243.5 apakšpunkts (Noteikumu projekta 1.13.apakšpunkts) paredz
veselības stāvokļa dinamisko novērošanu pacientiem pēc COVID-19 infekcijas pārslimošanas ar indikatīvu finansiālu ietekmi 963 396 euro (skat. anotācijas pielikumu Nr.13).
 Finansējuma avots: no  likumā "Par valsts budžetu 2022. gadam” 74.resora programmā 12.00.00 "Finansējums veselības jomas pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" rezervētā finansējuma un, ņemot vērā faktisko līdzekļu izpildi, no atbilstoši Ministru kabineta rīkojumiem 2022.gadā no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” jau piešķirtā finansējuma atlikumiem. 

2. Noteikumu Nr.555 2431. punkts (Noteikumu projekta 1.14.apakšpunkts) paredz, ka līdz 2022. gada 31. decembrim dienests atbilstoši atbilstoši faktiski sniegto pakalpojumu apjomam veic samaksu par COVID-19 pacientu diagnostiku un ārstēšanu. Veicot samaksu par COVID-19 pacientu ārstēšanu stacionārā ārstniecības iestādē, gultasdienas tarifā iekļautajam atalgojumam piemēro intensitātes koeficientu ar indikatīvu finansiālu ietekmi 2 246 496 euro (skat anotācijas pielikumu Nr.4). 
 Finansējuma avots: no  likumā "Par valsts budžetu 2022. gadam” 74.resora programmā 12.00.00 "Finansējums veselības jomas pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" rezervētā finansējuma un, ņemot vērā faktisko līdzekļu izpildi, no atbilstoši Ministru kabineta rīkojumiem 2022.gadā no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” jau piešķirtā finansējuma atlikumiem. 

3. Noteikumu Nr.555 245. punkts (Noteikumu projekta 1.16.apakšpunkts) paredz, ka līdz 2022. gada 31. decembrim dienests apmaksā:

- Noteikumu Nr.555 245.1. apakšpunkts (Noteikumu projekta 1.16.apakšpunkts) paredz ģimenes ārsta aizvietošanas nodrošināšanu atvaļinājuma laikā un darbnespējas lapas A gadījumā, ja ģimenes ārsta prombūtnes laikā tiek nodrošināta ģimenes ārsta pakalpojumu pieejamība pacientiem, līgumā ar dienestu noteiktajā kārtībā ar indikatīvu finansiālu ietekmi 2 519 496 euro (skat anotācijas pielikumu Nr.9). 
Finansējuma avots: no  likumā "Par valsts budžetu 2022. gadam” 74.resora programmā 12.00.00 "Finansējums veselības jomas pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" rezervētā finansējuma un, ņemot vērā faktisko līdzekļu izpildi, no atbilstoši Ministru kabineta rīkojumiem 2022.gadā no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” jau piešķirtā finansējuma atlikumiem. 

- Noteikumu 245.2.apakšpunkts (noteikumu projekta 1.16.apakšpunkts) paredz ģimenes ārstu attālināti sniegtās konsultācijas saskaņā ar manipulāciju sarakstu ar indikatīvi aprēķinātu finansiālu ietekmi 602 953 euro (skat. anotācijas pielikumu Nr.5).
Finansējuma avots: no  likumā "Par valsts budžetu 2022. gadam” 74.resora programmā 12.00.00 "Finansējums veselības jomas pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" rezervētā finansējuma un, ņemot vērā faktisko līdzekļu izpildi, no atbilstoši Ministru kabineta rīkojumiem 2022.gadā no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” jau piešķirtā finansējuma atlikumiem. 

4. Noteikumu Nr.555 245.6.punkts (Noteikumu projekta 1.18.apakšpunkts), paredz, ka  dienests laikposmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. decembrim ģimenes ārsta praksei, kas nodrošina vakcināciju pret COVID-19, līgumā ar ģimenes ārsta praksi noteiktajā kārtībā veic maksājumu par papildu darbinieka nodarbināšanu praksē ar indikatīvi aprēķinātu finansiālu ietekmi 3 393 766 euro (skat., anotācijas pielikumu Nr. 12).
Finansējuma avots: no  likumā "Par valsts budžetu 2022. gadam” 74.resora programmā 12.00.00 "Finansējums veselības jomas pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" rezervētā finansējuma un, ņemot vērā faktisko līdzekļu izpildi, no atbilstoši Ministru kabineta rīkojumiem 2022.gadā no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” jau piešķirtā finansējuma atlikumiem. 

5. Noteikumu Nr.555 246.punkts (Noteikumu projekta 1.19.apakšpunkts), paredz, ka līdz 2022. gada 31. decembrim dienests ārstniecības iestādēm veic samaksu atbilstoši faktiski sniegto pakalpojumu apjomam par:

- Noteikumu Nr.555 246.1. apakšpunkts (Noteikumu projekta 1.19.apakšpunkts) paredz ka dienests ārstniecības iestādēm veic samaksu par individuālo aizsardzības līdzekļu un dezinfekcijas līdzekļu izmantošanu pakalpojumu sniegšanā saskaņā ar manipulāciju sarakstu vai ikmēneša fiksēto maksājumu ar indikatīvi aprēķinātu finansiālu ietekmi 1 995 259 euro (skat. anotācijas pielikumu Nr.6).
Finansējuma avots: no  likumā "Par valsts budžetu 2022. gadam” 74.resora programmā 12.00.00 "Finansējums veselības jomas pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" rezervētā finansējuma un, ņemot vērā faktisko līdzekļu izpildi, no atbilstoši Ministru kabineta rīkojumiem 2022.gadā no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” jau piešķirtā finansējuma atlikumiem. 

- Noteikumu Nr.555 246.2. apakšpunkts (Noteikumu projekta 1.19.apakšpunkts) paredz, ka dienests ārstniecības iestādēm par sniegtajiem sekundārajiem ambulatorajiem veselības aprūpes pakalpojumiem personām ar aktīvu apstiprinātu Covid-19 infekciju vai epidemioloģiskās drošības pasākumu COVID-19 infekcijas izplatības ierobežošanai normatīvajos aktos atzītai kontaktpersonai medicīniskās novērošanas periodā saskaņā ar manipulāciju sarakstu ar indikatīvi aprēķinātu finansiālu ietekmi 7 704 euro (skat., anotācijas pielikumu Nr.7).
Finansējuma avots: no  likumā "Par valsts budžetu 2022. gadam” 74.resora programmā 12.00.00 "Finansējums veselības jomas pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" rezervētā finansējuma un, ņemot vērā faktisko līdzekļu izpildi, no atbilstoši Ministru kabineta rīkojumiem 2022.gadā no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” jau piešķirtā finansējuma atlikumiem. 

6.Noteikumu 248.punkts (Noteikumu projekta 1.20.apakšpunkts) paredz, ja šo noteikumu 6. pielikumā minētās stacionārās ārstniecības iestādes ierobežotā gultu skaita dēļ nevar nodrošināt terapeitiskā profila pacientu, kā arī hronisko pacientu aprūpes profila un Covid-19 pacientu stacionāro ārstēšanu, dienests līdz 2022. gada 31. decembrim ir tiesīgs līgumu par šādu pacientu stacionāro aprūpi slēgt ar citām stacionārajām ārstniecības iestādēm, kas nav minētas šo noteikumu 6. pielikumā ar indikatīvu finansiālu ietekmi 261 048 euro, skat. anotācijas pielikumu Nr.10. Iepriekšminētais pasākums īstenojams apakšprogrammā 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”.
Finansējuma avots: 248.punktā paredzēto pasākumu īstenošanai nepieciešamie resursi tiks rasti nozares iekšienē pārstrukturizējot veselības aprūpes pakalpojumus un atbilstoši aktuālajai situācijai sašaurinot plānveida steidzamos veselības aprūpes pakalpojumus, jo pie epidēmijas viļņa un saslimstības intensitātes pieauguma daļēji vai pilnībā tiek ierobežota plānveida veselības aprūpes pakalpojumu sniegšana (finansējums tiks rasts apakšprogrammas 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” ietvaros).

7. Noteikumu Nr.555 254. punkts (Noteikumu projekta 1.21.apakšpunkts) paredz, ka līdz 2022. gada 31. decembrim dienests stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu sniedzējiem veic:

- Noteikumu Nr.555 254.1. apakšpunkts (Noteikumu projekta 1.21.apakšpunkts) paredz piemaksu par intensitāti un pacientu plūsmas organizēšanu šo noteikumu 6.pielikuma 1.1. un 1.2.apakšpunktā minēto stacionāro ārstniecības iestāžu uzņemšanas nodaļā (papildus šo noteikumu 6. pielikumā norādītajai piemaksai par uzņemšanas nodaļas darbību un pacientu observāciju līdz 24 stundām) līgumā ar ārstniecības iestādi noteiktajā kārtībā, maksājumu aprēķinot atbilstoši pacientu skaita pieaugumam un atalgojumam piemērojot intensitātes koeficientu ar indikatīvi aprēķinātu finansiālu ietekmi 1 644 703 euro, skat., anotācijas pielikumu Nr.8. 
Palielinoties Covid-19 saslimstībai un stacionēto pacientu skaitam, būtiski nodrošināt, ka stacionārās ārstniecības iestādēs ir pieejamas observācijas gultas. Minētās gultas nepieciešamības gadījumā var tikt izmantotas kā tranzītgultas, kurās tiktu veikta stacionēto pacientu veselības stāvokļa izvērtēšana un novērtēšana, kā arī nepieciešamo izmeklējumu un medicīniskās palīdzības sniegšana līdz Covid-19 testa rezultātu saņemšanai. Tādējādi, būtiski pieaugot stacionēto pacientu skaitam, minētajās gultās tiks nodrošināta pacientu veselības stāvokļa novērošana un nepieciešamo izmeklējumu veikšana 1-2 dienu laikā. Tāpat šīs gultas nepieciešamības gadījumā var izmantot arī pacientu ārstēšanai. 
Atbilstoši 2018.gada 28.augusta Ministru kabineta noteikumu Nr.555 (turpmāk – MK) 6.pielikuma 1.punktā noteiktajam ikmēneša gultu observācijai tiek maksāts fiksēts maksājums neatkarīgi no uzņemto pacientu skaita. Taču paredzot, ka COVID-19 pandēmijas ietekmē pieaugot pacientu skaitam ir ļoti būtiski nodrošināt pacientu izolāciju, izveidojot COVID-19 pacientu tranzītnodaļas, lai veiktu laboratoriskos izmeklējumus un novērstu intrahospitālo inficēšanos. Tāpat pieaugot pacientu skaitam pieaug COVID-19 pacientu ārstēšanas izmaksas, jo tiek pielietoti medikamenti, IAL, kā arī skābekļa terapija, kas ir izmaksu ietilpīga pozīcija. Līdz ar to Veselības ministrija aicina palielināt fiksētās piemaksas par observācijas gultu nodrošināšanu visā laika periodā, nodrošinot pakalpojuma nepārtrauktību, jo lai arī vasaras sezonā Covid-19 pacientu skaits samazinās, tomēr joprojām slimnīcās nonāk cilvēki ar Covid-19 infekciju.
Lai minēto nodrošinātu, nepieciešams noteikt observācijas gultu piemaksu universitātes un reģionālajām ārstniecības iestādēm, kur tiks koncentrēti pacienti.
Observācijas gultu uzturēšanas nodrošināšanai, tādējādi garantējot veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanu stacionētām personām līdz Covid-19 testa rezultātu saņemšanai.
Pasākums paredz no 2022. gada 1. jūlija pacientu plūsmas organizēšanu un papildus ārstniecības personām intensitātes piemaksu 15% apmērā piemērot klīniskajām universitātes slimnīcām un reģionālajām slimnīcām gultas dienas tarifā iekļautajam atalgojumam intensitātes koeficienta piemērošanas nepieciešamību, ņemot vērā samazināto pacientu plūsmu vasaras mēnešos, vienlaikus nodrošinot gatavības režīma nepārtrauktību, saglabājot ārstniecības personu motivāciju iesaistīties gatavības režīma nodrošināšanā.

Finansējuma avots: no likumā "Par valsts budžetu 2022. gadam” 74.resora programmā 12.00.00 "Finansējums veselības jomas pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" rezervētā finansējuma un, ņemot vērā faktisko līdzekļu izpildi, no atbilstoši Ministru kabineta rīkojumiem 2022.gadā no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” jau piešķirtā finansējuma atlikumiem. 

- Noteikumu Nr.555 254.2. apakšpunkts (Noteikumu projekta 1.21.apakšpunkts) paredz samaksu atbilstoši līgumā ar ārstniecības iestādi noteiktajai kārtībai par  Covid -19 pacientu ārstēšanu intensīvās terapijas gultā vai nodaļā ar indikatīvi aprēķinātu finansiālu ietekmi 541 396 euro, skat. anotācijas pielikumu Nr.15.
Finansējuma avots: valsts budžeta programma 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
Intensīvās terapijas nodaļa ir specializēta slimnīcas struktūrvienība, kas paredzēta kritiski slimiem vai pacientiem, kuriem nepieciešama pastāvīga intensīva novērošana un aprūpe, izmantojot lielu skaitu ārstniecības līdzekļu un pasākumus, kurus nevar veikt parastajās nodaļās. Prognozējot stacionēto Covid-19 pacientu pieaugumu, būtiski slimnīcās, kas veic Covid-19 slimo pacientu ārstēšanu izvērst papildus nepieciešamās intensīvās terapijas gultas Covid-19 pacientu ārstēšanai ar nepieciešamo materiāltehnisko nodrošinājumu, medicīniskās iekārtām un medicīniskām ierīcēm, kā arī cilvēkresursiem. Šādiem pacientiem nepieciešama pastāvīga intensīvās terapijas speciālistu uzraudzība, sarežģīta aparatūra un specifiska aprūpe. 
Atbilstoši 2018. gada 28. augusta Ministru kabineta noteikumiem Nr. 555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība” 6.pielikumā noteiktajam gultas dienas tarifs klīniskajās universitātes slimnīcās ir 129.45 euro par vienu gultas dienu, SIA “Bērnu klīniskā universitātes slimnīca” 234.07 euro, IV līmeņa slimnīcās- 117.66 euro, III līmeņa slimnīcās – 88.25 euro. Par ārstēšanos intensīvās terapijas nodaļā nav noteikts atsevišķs tarifs, un stacionārās veselības aprūpes iestādes cieš zaudējumus no pakalpojuma sniegšanas intensīvās terapijas palātās.
Lai nodrošinātu nepārtrauktu intensīvās terapijas gultu pieejamību, kā arī stiprinātu veselības aprūpes pakalpojumu kapacitāti, palielinot intensīvās terapijas gultu skaitu, Veselības ministrija rosina noteikt atsevišķu piemaksu, papildus esošajam gultas dienas tarifam, par pakalpojumu sniegšanu intensīvās terapijas gultā- I līmeņa IT gultā 26.27 euro, II līmeņa gultā – 282.09 euro, bet III līmeņa gultā- 355.69 euro. Piemaksas noteikšana izslēgtu situāciju, kad par dzīvību glābjoša veselības aprūpes pakalpojuma sniegšanu stacionārās ārstniecības iestādes cieš zaudējumus. Piemaksu paredzēts veikt tikai par faktiski sniegto pakalpojumu Covid-19 pacientiem. Piemaksa intensīvās terapijas gultas dienas tarifam tika noteikta analizējot nepieciešamo personāla resursu nepieciešamību (ārstniecības personu skaitu uz ārstējamo pacientu skaitu), atkarībā no intensīvās terapijas gultas tipa, nepieciešamo medikamentu, iekārtu un medicīnas tehnoloģiju pielietojuma. Piemaksa tika noteikta kā starpība starp Nacionālā veselības dienesta aprēķinātajām izmaksām un patreiz normatīvajos aktos noteikto tarifu. Pasākums paredz sākot ar 2022. gada 1. jūliju intensitātes koeficienta piemaksu intensīvās terapijas gultām piemērot tikai Covid-19 pacientu ārstēšanai.

Veselības ministrijas kopējais indikatīvi aprēķinātais finansējums 243.1., 243.2., 243.3., 243.4., 243.5., 245.1., 245.2., 246.1., 246.2., 254.1., 254.2, 254.3.apakšpunktā un  243.1., 245.6., 248. punktā iekļautajiem pasākumiem ir 20 276 903 euro apmērā, no kuriem 264 738 euro (noteikumu  243.2., 243.3.apakšpunkts un 248.punkts) Veselības ministrija radīs nozares iekšienē pārstrukturizējot sniedzamos veselības aprūpes pakalpojumus, bet līdz 20 012 165 euro (noteikumu 243.1., 243.4., 243.5., 245.1., 245.2., 246.1., 246.2., 254.1., 254.2, 254.3.apakšpunktā un  243.1 , 245.6 punktā iekļautajiem pasākumiem nepieciešams segt no likumā "Par valsts budžetu 2022. gadam” 74.resora programmā 12.00.00 "Finansējums veselības jomas pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" rezervētā finansējuma un, ņemot vērā faktisko līdzekļu izpildi, no atbilstoši Ministru kabineta rīkojumiem 2022.gadā no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” jau piešķirtā finansējuma atlikumiem. 

Noteikumu Nr.555 7.1.apakšpunktu, 71.punkts, 72.1.apakšpunkts,  261.punkts un 1.pielikuma 2.punkta tabulas 2.3.1.apakšpunkts (Noteikumu projekta 1.2., 1.6., 1.7.,1.22., 1.23.apakšpunkts) paredz izmaiņas dzemdes kakla vēža skrīninga kārtībā. Iepriekš minēto pasākumu plānots īstenot apakšprogrammas 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" ietvaros. Finansējums 2022.gadam 112 775 euro un turpmāk ik gadu 225 558 euro apmērā tika piešķirts prioritārā pasākuma “Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana, tai skaitā aprīkojums BKUS, RAKUS, PSKUS” ietvaros un iestrādāts likumā „Par valsts budžetu 2022.gadam” un likumā „Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024.gadam” (pieņemts 23.11.2021.), skat. anotācijas pielikumu Nr.14.

Noteikumu Nr.555 245.5 punkts (Noteikumu projekta 1.17.apakšpunkts) paredz, ka dienests līdz 2022. gada 31. decembrim apmaksā konsultatīvā tālruņa darbības nodrošināšanu pusaudžiem psihoemocionālā atbalsta saņemšanai. Atbilstoši 2022. gada 5.jūlija MK sēdē izskatītajam informatīvajam ziņojumam  “Par izdevumu pārstrukturizēšanu ilglaicīgas negatīvas ietekmes mazināšanai uz pusaudžu psihisko veselību, ko veicinājusi COVID-19 pandēmija” pusaudžu klīnisko un veselības psihologu atbalsta konsultatīvā tālruņa izmaksas rezervētas 72 359 euro apmērā (finansējums aprēķināts 2022.gadam). Finansējums tiek rasts esošā prioritārā pasākuma ietvaros, samazinot finansējumu prioritārā pasākuma “Pasākumi, lai samazinātu ilglaicīgu negatīvo ietekmi uz sabiedrības psihisko veselību, ko rada COVID-19 pandēmija” apakšpasākumam “Palielināt psihiskās veselības aprūpes speciālistu klātienes un attālinātu konsultāciju saņemšanas iespējas iedzīvotājiem”” un novirzot to uz prioritārā pasākuma “Pasākumi, lai samazinātu ilglaicīgu negatīvo ietekmi uz sabiedrības psihisko veselību, ko rada COVID-19 pandēmija” apakšpasākuma “Stiprināt emocionālo, psiholoģisko, konsultatīvo atbalstu pa tālruni vai tiešsaistē, arī attālinātu konsultāciju veidā (t.sk. arī ārstniecības personu psihoemocionālo atbalstu)” jauno aktivitāti “Pusaudžu klīnisko un veselības psihologu atbalsta konsultatīvais tālrunis””. Iepriekš minēto pasākumu plānots īstenot apakšprogrammas 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" ietvaros.

Noteikumu Nr.555 2.10. apakšpunkts un 10.pielikuma 13.piezīme (Noteikumu projekta 1.1.apakšpunkts un 1.25.apkšpunkts) paredz, mākslas terapeita sniegtos veselības aprūpes pakalpojumus, izņemot multiprofesionālās komandas ietvaros sniegtos medicīniskās rehabilitācijas pakalpojumus, kā arī ambulatori sniegtos pakalpojumus garastāvokļa traucējumu kabinetā bērniem un funkcionālo speciālistu kabinetā, nodrošinot psihiatrisko palīdzību un 10.pielikuma 13.piezīmi aiz vārda  “koordinators" ar vārdiem “funkcionālais speciālists”. Atbilstoši 2022. gada 5.jūlija MK sēdē izskatītajam informatīvajam ziņojumam “Par izdevumu pārstrukturizēšanu ilglaicīgas negatīvas ietekmes mazināšanai uz pusaudžu psihisko veselību, ko veicinājusi COVID-19 pandēmija” mākslas terapeita sniegtajiem pakalpojumiem 2022.gadam aprēķināts nepieciešamais finansējums 80 400 euro apmērā. Finansējums tiks rasts esošā prioritārā pasākuma ietvaros, samazinot finansējumu prioritārā pasākuma “Pasākumi, lai samazinātu ilglaicīgu negatīvo ietekmi uz sabiedrības psihisko veselību, ko rada COVID-19 pandēmija” apakšpasākumam “Palielināt psihiskās veselības aprūpes speciālistu klātienes un attālinātu konsultāciju saņemšanas iespējas iedzīvotājiem”” un novirzot to uz prioritārā pasākuma “Pasākumi, lai samazinātu ilglaicīgu negatīvo ietekmi uz sabiedrības psihisko veselību, ko rada COVID-19 pandēmija” apakšpasākumu “Uzlabot bērnu un pusaudžu psihiskās veselības pakalpojumu pieejamību, attīstot pakalpojumu reģionos””. Iepriekš minēto pasākumu plānots īstenot Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammas 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" ietvaros. 2023.gadā un turpmāk ik gadu pasākums īstenojams Veselības ministrijai prioritārā pasākuma “Pasākumi, lai samazinātu ilglaicīgu negatīvo ietekmi uz sabiedrības psihisko veselību, ko rada COVID-19 pandēmija” apakšpasākumam  “Uzlabot bērnu un pusaudžu psihiskās veselības pakalpojumu pieejamību, attīstot pakalpojumu reģionos”” piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros no Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammas 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana", aizstājot koordinatora 3,25 slodzes (3.25 slodzes māsas darba samaksa + VSAOI  gadā 1183*0,2359*12=57 021 euro + kabineta nodrošinājuma maksājums gadā 284.67*12=3416 euro = 60 437 euro) ar 2 slodzēm mākslas terapeitiem (2 slodzes ārsta darba samaksa + VSAOI  gadā 1963*0,2359*12=58 226 euro + kabineta nodrošinājuma maksājums gadā 284.67*12=3416 euro = 61 642 euro), starpību 1 205 euro apmērā sedzot Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammas 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana". 

Noteikumu Nr.555 243.6.apakšpunkts (Noteikumu projekta 1.13.apakšpunkts) paredz vakcināciju pret Covid-19. Atbilstoši informatīvā ziņojuma projektam “Par COVID-19 vakcināciju 2022.gadā” vakcīnas izmaksas, loģistikas izmaksas līdz Latvijai, uzglabāšana un loģistika līdz ārstniecības iestādēm, ievades izmaksas rezervētas 131 245 007 euro apmērā (finansējums ir aprēķināts 2022.gadam) budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā  12.00.00 “Finansējums veselības jomas pasākumiem COVID-19 infekcijas izplatības ierobežošana” ietvaros. No likumā "Par valsts budžetu 2022.gadam" 74.resorā iekļautajiem 131,2 milj. euro vakcīnu iegādes, ievades un loģistikas izdevumiem līdz gada beigām plānots 33 254 990 euro ietaupījums šādu iemeslu dēļ:
- Comirnaty vakcīnai ietaupījums veidojas no tā, kā tika ziedotas Gruzijai 83 070 devas, kur kopā veido summa 965 576 euro apmērā, no tiem veidojas ietaupījums 32 700 euro loģistikas izmaksās un 932 876 euro vakcīnu ievades izmaksās;
- CureVac vakcīnai ticis pārtraukts līgums, tādējādi kopējais ietaupījums veidojas 21 999 220 euro apmērā, no tiem 10 997 329 euro vakcīnu iegādē, 372 584 euro loģistikas izmaksās un 10 629 307 euro apmērā vakcīnu ievades izmaksās;
- Novavax vakcīnai ietaupījums veidojas no tā, kā tika ziedotas Oksforda universitātei 5 000 devas, kur kopā veido summu 58 118 euro apmērā, no tiem veidojas ietaupījums 1 968 euro apmērā loģistikas izmaksās un 56 150 euro vakcīnu ievades izmaksās;
- Janssen vakcīnai ietaupījums veidojas no tā, kā tika ziedotas caur COVAX mehānismu vakcīnas 492 000 euro apmērā, bet ņemot vērā, ka likumā "Par valsts budžetu 2022.gadam" tika rezervēts finansējums 420 707 devām, tad finansējuma ietaupījums veidojas par 420 707 devām par kopējo summu 4 890 146 euro apmērā, no tiem 165 606 euro apmērā loģistikas izmaksās un 4 724 540 euro apmērā vakcīnu ievades izmaksās;
- AstraZeneca vakcīnai ietaupījums veidojas no tā, kā kopā gan no Latvijas, gan caur Covax tika ziedotas 452 400 devu, savukārt likumā "Par valsts budžetu 2022.gadam" tika rezervēts finansējums 263 870 devām, tad finansējuma ietaupījums veidojas par 263 870 devām par kopējo summu 3 067 130 euro apmērā, no tiem 103 870 euro apmērā loģistikas izmaksās un 2 963 260 euro apmērā vakcīnu ievades izmaksās;
- Valneva vakcīnu ietaupījums veidojas no tā, kā ticis pārtraukts līgums ar ražotāju. Kopējais finansējums  likumā "Par valsts budžetu 2022.gadam" tika rezervēts finansējums 126 212 devām ar kopējo finansējumu 2 880 617 euro apmērā, no tiem 1 413 574 euro apmērā vakcīnu iegādei, 49 682 euro apmērā loģistikai un 1 417 361 euro apmērā vakcīnu ievadei. 2022.gada gada sākumā Latvija veica priekšapmaksu 605 817,60 euro apmērā (visticamāk šo naudas daļu neatgūsi vispār vai atgūsim kaut kādu daļu, cik lielu šobrīd nav zināms, jo ražotājs vēl nav iesniedzis finansējuma izlietojuma atskaiti). Līdz ar to kopējais finansējuma ietaupījums veidojas 2 274 800 euro apmērā, no tiem 807 757 euro apmērā vakcīnu iegādes izmaksās, 49 682 euro apmērā loģistikas izmaksās un 1 417 361 euro apmērā vakcīnu ievades izmaksās.
Līdz ar to šobrīd faktiski nepieciešamais finansējums vakcīnu izmaksām, loģistikas izmaksām līdz Latvijai, uzglabāšanai un loģistikai līdz ārstniecības iestādēm, ievades izmaksām sastāda 53 252 027 euro apmērā.  No izveidojošās līdzekļu ekonomijas 131 245 007 - 44 737 990 (faktiski apgūts) - 53 252 027 (saistības) = 33 254 990 euro apmērā daļa finansējuma novirzāma noteikumu projektā minēto pasākumu īstenošanai.

Papildus tam tiek prognozēts, ka finansējums paliks pāri no šādiem 2022. gada MK rīkojumiem, kuri būtu izmantojami noteikumu projektā minēto pasākumu īstenošanai:
- MK 22.02.2022 rīk. Nr.127 (prot. Nr.9 35.§) ar kuru tika piešķirts Veselības ministrijai (Nacionālajam veselības dienestam) finansējums, kas nepārsniedz 2 519 496 euro, samaksai ģimenes ārstu praksēm par ģimenes ārstu aizvietošanas nodrošināšanu laikposmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 30. jūnijam. Precīza pasākuma izpilde nav šobrīd novērtējama.
- MK 25.01.2022. sēdes prot. Nr.4 37.§ 2.punkts ar kuru tika piešķirts ne vairāk ka 8 438 952  euro  apmērā Veselības ministrijai (Nacionālajam veselības dienestam), lai nodrošinātu efektīvu vakcināciju pret Covid-19 un personu vecumā no 60 gadiem vakcinācijas aptveres paaugstināšanu. Provizoriski paliks pāri apmēram 5 000 000 euro.

Kopējais nepieciešamais finansējums noteikumu projekta īstenošanai 2022.gadā ir 73 264 192 euro, tai skaitā:
-           10 006 084 euro apmērā nepieciešams segt no Likuma "Par valsts budžetu 2022. gadam” 74.resora programma 12.00.00 "Finansējums veselības jomas pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" rezervētā finansējuma un, ņemot vērā faktisko līdzekļu izpildi, no ar Ministru kabineta rīkojumiem 2022.gadā no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirtā finansējuma atlikumiem (veikti indikatīvi aprēķini par jūliju, augustu un septembri);
-           10 006 081 euro apmērā nepieciešams segt no Likuma "Par valsts budžetu 2022. gadam” 74.resora programma 12.00.00 "Finansējums veselības jomas pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" rezervētā finansējuma un, ņemot vērā faktisko līdzekļu izpildi, no ar Ministru kabineta rīkojumiem 2022.gadā no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirtā finansējuma atlikumiem(veikti indikatīvi aprēķini par oktobri, novembri un decembri veicams avansa norēķins);
-          264 738 euro apmērā, Veselības ministrijas budžeta ietvaros pārstrukturizējot pasākumus (Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammas 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” ietvaros);
-          265 534 euro apmērā prioritāro pasākumu ietvaros (Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammas 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” ietvaros);
-          53 252 027 euro apmērā rezervētais finansējums programmā 12.00.00 “Finansējums veselības jomas pasākumiem COVID-19 infekcijas izplatības ierobežošana”.

Kopējais nepieciešamais finansējums noteikumu projekta īstenošanai 2023.gadā ir 225 558 euro, tai skaitā:
-           225 558 euro apmērā prioritāro pasākumu ietvaros (Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammas 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" ietvaros).

Kopējais nepieciešamais finansējums noteikumu projekta īstenošanai 2024.gadā un turpmāk ik gadu ir 225 558 euro, tai skaitā:
-           225 558 euro apmērā prioritāro pasākumu ietvaros (Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammas 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" ietvaros).

Papildu informācijai.

Noteikumu Nr.555 11.pielikuma 16.3 un 16.4 punkts (Noteikumu projekta  1.26.apakšpunkts) - zarnu vēža skrīnings un prostatas vēža skrīnings. Iepriekš minēto pasākumu plānots īstenot apakšprogrammas 33.14.00 "Primārās veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" ietvaros. Finansējums 2022.gadam un turpmāk ik gadu 520 000 euro apmērā tika piešķirts prioritārā pasākuma “Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana, tai skaitā aprīkojums BKUS, RAKUS, PSKUS” ietvaros un iestrādāts likumā „Par valsts budžetu 2022.gadam” un likumā „Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024.gadam” (pieņemts 23.11.2021.).

Noteikumu Nr.555 71. punkts (Noteikumu projekta  1.6.apakšpunkts)  -  pacientu līdzmaksājumu samazinājums par pēcskrīninga izmeklējumiem. Pasākums tiks īstenots apakšprogrammas 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" ietvaros. Finansējums 2022.gadam un turpmāk ik gadu 53 621 euro apmērā tika piešķirts prioritārā pasākuma “Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana, tai skaitā aprīkojums BKUS, RAKUS, PSKUS” ietvaros un iestrādāts likumā „Par valsts budžetu 2022.gadam” un likumā „Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024.gadam” (pieņemts 23.11.2021.).

Noteikumu Nr.555 10.pielikuma 2.23. apakšpunkts un 10.pielikuma 14.piezīme (Noteikumu projekta 1.25.apakšpunkts) paredz,  precizēt kārtību, kādā tiek plānotas garastāvokļa traucējumu kabineta bērniem pakalpojuma sniegšanai nepieciešamās uzturēšanas izmaksas. Šī norma īstenojama esošā valsts budžeta ietvaros, skat. aprēķinu informatīvā ziņojuma projektam “Par izdevumu pārstrukturizēšanu ilglaicīgas negatīvas ietekmes mazināšanai uz pusaudžu psihisko veselību, ko veicinājusi COVID-19 pandēmija”.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ja MK sēdes protokollēmuma projekta 4. punktā minētajiem pasākumiem avansā izmaksātais finansējums netiks pilnībā apgūts par 2022. gada decembra mēnesi Nacionālais veselības dienests ieskaitīs valsts budžeta ieņēmumos.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nacionālais veselības dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts paredz pilnveidot valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanas kārtību, veicinot šo pakalpojumu pieejamību iedzīvotājiem.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Anotācijas pielikums